Klinkt in concept goed, ware het niet dat de nougat in de huidige substantie door het rooster heenlooptquote:Op vrijdag 6 juni 2014 10:36 schreef Kreator het volgende:
De nougat word harder als je hem op een rooster laat drogen.
Ook als je iets als een zeef gebruikt? Ik heb wel eens platte zeven gezien, misschien dat dat te gebruiken is?quote:Op vrijdag 6 juni 2014 10:40 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
[..]
Klinkt in concept goed, ware het niet dat de nougat in de huidige substantie door het rooster heenloopt
Ouwel neemt ook vocht op geloof ik, en geeft het weer af als het droogt. Dit zou naast de amandelen de tweede uitdrogende aanpassing kunnen zijn.quote:Op vrijdag 6 juni 2014 12:31 schreef Pietverdriet het volgende:
Okay, volgens het leerboek van de banketbakker moet je de hete suikermassa al kloppend door het geslagen eiwit slaan en dit kneden tot het een stevige bal wordt. Daarna de amandelen erdoor. Deze amandelen zijn eerst gekookt en daarna geroosterd in de oven. Ik vermoed, daar je geen amandelen er doorheen doet, dit de oorzaak is, deze zorgen namelijk voor wat stevigheid en nemen wat vocht op.
Het leerboek zegt verder dat het gestort wordt in een met ouwel beklede vorm en tenminste 24 uur droogt.
Correct.quote:Op vrijdag 6 juni 2014 12:41 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Ouwel neemt ook vocht op geloof ik, en geeft het weer af als het droogt. Dit zou naast de amandelen de tweede uitdrogende aanpassing kunnen zijn.
Oe! dat is ook een goede! Ik bewaar mijn eieren altijd in de koelkast.quote:Op vrijdag 6 juni 2014 12:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Verder moet je eiwit op kamertemperatuur zijn, het ei niet uit de koelkast komen, dat scheelt al snel een graad of 20, je eiwit moet immer stollen door de hitte van de suiker en de amandelen. Eiwit moet dan minstens 70 graden C worden en als je roerschaal en eiwit koud zijn haalt de suikerhitte het geheel niet naar deze temperatuur.
Ik neem aan dat door het eerst koken en dan roosteren de amandel van structuur veranderd, zal brosser worden.quote:Op vrijdag 6 juni 2014 12:46 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Ah, ok, dus de amandelen ontrekken vocht uit de massa! Dan zou het ontbreken van noten toch mijn probleem kunnen veroozaken.
Dat de bakvorm met ouwel bekleed moet worden had ik ook gelezen, maar daar is niet echt 'makkelijk' aan te komen, en dat leek me alleen het lossen te bevorderen (al zou het misschien ook iets aan vocht op kunnen nemen?)
Waarom moeten de amandelen eerst gekookt worden? Roosteren voor gebruik ben ik ook al meermalig tegen gekomen, maar wat doet het eerst koken met de amandelen?
Uitdrogen als meringues heb ik ook overwogen, maar ik was bang dat het daardoor te bros zou worden...
Ouwel is te koop in iedere Duitse supermarkt (zelfs de Aldi en de Lidl). Zou in NL toch ook moeten lukken?quote:Op vrijdag 6 juni 2014 12:46 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Ah, ok, dus de amandelen ontrekken vocht uit de massa! Dan zou het ontbreken van noten toch mijn probleem kunnen veroozaken.
Dat de bakvorm met ouwel bekleed moet worden had ik ook gelezen, maar daar is niet echt 'makkelijk' aan te komen, en dat leek me alleen het lossen te bevorderen (al zou het misschien ook iets aan vocht op kunnen nemen?)
4 minutenquote:Op vrijdag 6 juni 2014 12:51 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Ik zal het koken eens proberen & vergelijken met zonder koken. Hoe lang moeten amandelen ongeveer koken?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |