abonnement Unibet Coolblue
pi_140708462

(foto: Swetsenegger)

http://nl.wikipedia.org/wiki/IJsland

quote:
IJsland (Ísland in het IJslands) is een eiland en land, dat tussen Groenland en Europa in ligt. Het is omringd door de Atlantische Oceaan, de Straat Denemarken (tussen IJsland en Groenland) en de Noordelijke IJszee. Het noordoosten van het land ligt net binnen de poolcirkel. De hoofdstad Reykjavik ligt aan de zuidwestkust en is 's werelds meest noordelijke hoofdstad (64°08' noorderbreedte). IJsland is het meest westelijk gelegen land van Europa.
quote:
Statistiek

96% van de inwoners woont in steden (1 december 2004)
Reykjavik heeft 114.000 inwoners (1 oktober 2005); buiten de regio van Reykjavik is Akureyri de enige stad van enige omvang (17.000 inwoners, 1 oktober 2005)
Toename aantal inwoners over 2003: 0,96%
Geschat aantal inwoners in 2010: 304.711 (1 december 2004)
Aantal geboortes per 1000 inwoners: 14,0 (1 december 2004)
Aantal overledenen per 1000 inwoners: 6,0 (1 december 2004)
Gemiddeld aantal geboortes per vrouw: 1,97 (1 december 2004)
Kindersterfte: 2,4 per 1000 geboortes (2003)
Kindersterfte in eerste levensweek: 1,69 per 1000 geboortes (2003)
Migratiesaldo in 2001: +968
Bevolkingsdichtheid in 2004: 2,8 inwoners per km² (1 december 2004)
Levensverwachting: mannen 78,7 jaar; vrouwen 82,5 jaar (2001-2003)
Economie: Bruto Nationaal Product van 2003: 810.844 miljoen ISK (2004)
Economische groei in 2002: -0,5%
BNP per inwoner in 2003: 36.519 US-dollars (2004)
Belasting: inkomstenbelasting, in procenten: 37,73 (2005)
(Er is een speciale belasting (2%) bij inkomsten boven ISK 350.000 p.p. per maand (2005).)
btw, in procenten (1 maart 2007): 24,5, 14,0 of 7,0
Aantal auto's per 1000 inwoners: 647 (2004)
Aantal dokters per 1000 inwoners: 3,6 (2002)
Er is geen spoorwegennet.
IJsland kent geen eigen krijgsmacht. Het leger van de Verenigde Staten bewaakte tot 1 oktober 2006 op basis van een militair verdrag uit 1951 het land en zijn territoriale wateren vanuit een marinevliegbasis in Keflavík. Na deze datum zullen de Verenigde Staten nog wel garant staan voor de defensie van IJsland, maar zal de marinevliegbasis gesloten worden.
Popzangeres Björk (Guðmundsdóttir) is van IJslandse afkomst, net zoals de post-rockband Sigur Rós.
De funk fusionband Mezzoforte komt uit IJsland.
quote:
Feestdagen (Hátíðir og merkisdagar)

1 januari: nýársdagur (nieuwjaarsdag).
6 januari: þrettándi, de dertiende dag. Laatste dag van de IJslandse Kerstmis (zie ook: Jólasveinar).
Eind januari wordt de oude gecombineerde januari/februarimaand Þorri gevierd, het Þorrablót.
Bolludagur ("bolletjesdag"). Bolletjesdag was vroeger de maandag voor de vastendagen en wordt nu gevierd door (veel) gebakjes of bolletjes met room (rjómabollur) te eten bij de koffie.
Sprengidagur ("explosiedag"). Deze dag was vroeger de laatste dag voor het begin van de vastendagen en er mocht toen zoveel gegeten als mogelijk (en voorradig) was. Nu wordt het met een speciale maaltijd, bestaande uit gezouten vlees en bonen, gevierd.
Öskudagur ("asdag"). De eerste dag van de vastendagen die begon op een woensdag. Dit is nu een vrije dag.
Sumardagurinn fyrsti; de eerste donderdag na 18 april: eerste dag van de (oude) zomer. IJsland kende vroeger maar twee jaargetijden: zomer en winter.
Sjómannadagurinn; de eerste zondag in juni: opgedragen aan de zeevaarders (vissers, reders etc.).
Listahátið; begin juni op even jaren: Reykjaviks internationale kunstfestival.
17 juni: þjóðhátið; belangrijk nationaal volksfeest op sjautjándi júní . Ter gelegenheid van het feit dat IJsland op 17 juni 1944 een republiek werd.
Verslunarmannahelgi ("handelsweekend"); eerste weekend in augustus.
Síldarævintyri ("haringavontuur"); feest op eerste weekend en maandag in augustus in Siglufjörður (Noord-IJsland).
Þjóðhátið Vestmannaeyjar; volksfeest op de Westman-eilanden begin augustus.
September: tijd waarin de schapen vanuit de bergen en vlakten bijeengedreven worden voor sortering. Vaak een festijn.
Fyrsti vetrardagur; eind oktober: eerste dag van de (oude) winter.
1 december: (voornamelijk) studentenfeest ter gelegenheid van de afscheiding van Denemarken in 1918.
24 december: aðfangadagur; kerstavond.
25 en 26 december: Jól; Kerstmis.
31 december: gamlarskvöld; oudejaarsavond.
Fotografisch ziet 't land er zo uit :9


(foto: Swetsenegger)

Paardrijden kan er ook goed:

(foto: umberrella)

Thingvellir in de herfst:


(foto: Inu)

Panorama's:




(foto's: Rory78)

Vestmannaeyar:


(foto: PAA-053)

Bolungarvík:


(foto: PAA-053)

Reykjavík:

Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_140711602
In augustus ga ik er heen! 4x4 is gehuurd! Dus dat wordt een top vakantie!
  FOK!fotograaf woensdag 4 juni 2014 @ 20:04:05 #3
364681 over_hedge
pi_140716922
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 17:38 schreef Ludacriss het volgende:
In augustus ga ik er heen! 4x4 is gehuurd! Dus dat wordt een top vakantie!
Waarom in het hoogseizoen? Naar een land als ijsland zou ik liever gaan als het geen hoogseizoen is.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_140720893
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 20:04 schreef over_hedge het volgende:

[..]

Waarom in het hoogseizoen? Naar een land als ijsland zou ik liever gaan als het geen hoogseizoen is.
Afhankelijk van wanneer in Augustus zit je dan al echt in het eind van het hoogseizoen, vanaf 1 september is dat eigenlijk al afgelopen, merk je dat het rustiger is, dat dingen vroeger/vaker sluiten en is er alweer meer kans op sneeuw. (en meer kans op noorderlicht.)
pi_140721022
quote:
Oh ik krijg er echt zin in om daar een rondreis te doen, alleen bij mijn vriendin op d'r werk is er iemand die dit ook gaat doen, maar die heeft alles zelf geregeld en zelf de route bepaald. Dus nou is mijn vraag aan de deskundigen hier: Wat is het voordeel van zo'n pakket reis t.o.v het zelf regelen?
Nou, idd wat iemand in het vorige topic al zei: alles is voor je geregeld.

Ik heb zelf alles geboekt en ben een bak minder geld kwijt dan bij een pakketreis en ik kan alles wat ik interessant vind bezoeken en slapen waar ik wil, terwijl een pakketreis misschien een richting uit gaat waar ik niet heen wil. Nadeel is wel dat het tijd kost...
pi_140721084
quote:
Stong is toch dat oude viking dorp? Daar konden wij niet heen met een awd in maart omdat de weg nog niet open is. Mocht het niet lukken kan je hier naar toe gaan http://www.thjodveldisbaer.is

Nagebouwd van hoe het dorp moet geweest zijn
Dank voor de tip!
  FOK!fotograaf woensdag 4 juni 2014 @ 21:09:59 #7
364681 over_hedge
pi_140721092
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 21:07 schreef Niek. het volgende:

[..]

Afhankelijk van wanneer in Augustus zit je dan al echt in het eind van het hoogseizoen, vanaf 1 september is dat eigenlijk al afgelopen, merk je dat het rustiger is, dat dingen vroeger/vaker sluiten en is er alweer meer kans op sneeuw. (en meer kans op noorderlicht.)
Dan nog :P Hoogseizoen lijkt me juist het minste van allemaal om te gaan. Al is het sowieso een erg vette vakantie in welk seizoen je ook gaat. En vroeg/vaker sluiten maakt allemaal vrij weinig uit. En sneeuw zie ik wel als pluspunt eigenlijk.
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 21:08 schreef MissRelin het volgende:

[..]

Nou, idd wat iemand in het vorige topic al zei: alles is voor je geregeld.

Ik heb zelf alles geboekt en ben een bak minder geld kwijt dan bij een pakketreis en ik kan alles wat ik interessant vind bezoeken en slapen waar ik wil, terwijl een pakketreis misschien een richting uit gaat waar ik niet heen wil. Nadeel is wel dat het tijd kost...
Hoeveel was je kwijt dan? En ligt er aan wat voor pakketreis je neemt hoor. Als je er zoon 1tje doet dat je steeds paar dagen in een huisje zit en dan door rijdt naar een ander huisje kan je heel het eiland zien.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  FOK!fotograaf woensdag 4 juni 2014 @ 21:12:58 #8
364681 over_hedge
pi_140721310
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 21:09 schreef MissRelin het volgende:

[..]

Dank voor de tip!
Ik bedoelde dit viking dorp:

Geen idee of je die bedoelde :P
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_140721785
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 21:09 schreef over_hedge het volgende:

[..]

Hoeveel was je kwijt dan? En ligt er aan wat voor pakketreis je neemt hoor. Als je er zoon 1tje doet dat je steeds paar dagen in een huisje zit en dan door rijdt naar een ander huisje kan je heel het eiland zien.
Ik had een week rondreizen in IJsland gevonden + doorreizen naar New York, 4 dagen daar (wilde niet het standaard 3 dagen Reykjavik doen), dat was rond de ¤2400 p.p.

Ik ga nu langer naar IJsland, langer naar New York en ben minder dan ¤2000 pp kwijt. Niet in vakantiehuisjes maar goedkope B&B's
  FOK!fotograaf woensdag 4 juni 2014 @ 21:23:21 #10
364681 over_hedge
pi_140722009
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 21:19 schreef MissRelin het volgende:

[..]

Ik had een week rondreizen in IJsland gevonden + doorreizen naar New York, 4 dagen daar (wilde niet het standaard 3 dagen Reykjavik doen), dat was rond de ¤2400 p.p.

Ik ga nu langer naar IJsland, langer naar New York en ben minder dan ¤2000 pp kwijt. Niet in vakantiehuisjes maar goedkope B&B's
Dan kan ik het niet echt vergelijken omdat ik niet naar Newyork geweest ben. Maar ik was in totaal 2000 kwijt p.p voor alles Dus inclusief eten, excursies, benzine etc voor 15 dagen. :) Dus valt denk ik mee dat als je alles zelf regeld het goedkoper is. Zal niet heel veel uitmaken. Plus dat we best veel korting hebben gekregen op excursies doordat je het bij de reis boekte. Walvis zoeken scheelde 25p.p :o
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_140722708
Ja, ik weet nog niet hoeveel het inclusief alles gaat worden, nog effe een paar maanden wachten :( Dit bedrag is alleen gebaseerd op de vluchten, acco's en de huurauto. Maar we zullen wel zien. 't Is een heel bedrag, maar volgens mij is het het meer dan waard :)
pi_140736662
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 20:04 schreef over_hedge het volgende:

[..]

Waarom in het hoogseizoen? Naar een land als ijsland zou ik liever gaan als het geen hoogseizoen is.
Ik heb echt geen andere mogelijkheid dan in augustus. Zou er wel buiten willen maar heb het dan te druk met werk waar ik geen vrij voor kan krijgen.
pi_140736925
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 09:53 schreef Ludacriss het volgende:

[..]

Ik heb echt geen andere mogelijkheid dan in augustus. Zou er wel buiten willen maar heb het dan te druk met werk waar ik geen vrij voor kan krijgen.
Ik ben eind juli geweest. Middenin het hoogseizoen.
Binnen de gouden driehoek was het inderdaad flink druk, maar voor de rest van de reis kan ik er best mee leven dat je een minuutje moet wachten tot die ene toerist die in de weg staat van je plaatje uit beeld gewandeld is.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_140737154
Is er na 1 september zoveel kans op sneeuw dan? Zaten zelf ook aan die tijd te denken, maar als er sneeuw is, zijn de wegen dan nog wel zichtbaar en bereidbaar met een 2 wheel drive?(neem namelijk aan dat ze niet de hele weg sneeuwvrij maken)
PSN: Metal_Akilla
pi_140737441
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 10:12 schreef Akilla het volgende:
Is er na 1 september zoveel kans op sneeuw dan? Zaten zelf ook aan die tijd te denken, maar als er sneeuw is, zijn de wegen dan nog wel zichtbaar en bereidbaar met een 2 wheel drive?(neem namelijk aan dat ze niet de hele weg sneeuwvrij maken)
Ringweg waarschijnlijk wel. Daar buiten heb je kans van niet.

edit:
Hier heb je een website met webcams die gericht zijn op de wegen in IJsland. Kan je een voorstelling maken hoe het eruit ziet. http://www.vegagerdin.is/english/web-cams/
pi_141998507
Nog een korte vraag voor de mensen die de buroscanbrit rondreis gedaan hebben. De prijs die daar aangegeven staat, is dat ook de daadwerkelijke prijs? Aangezien er op de website staat dat er een offerte gemaakt wordt voor hetgeen dat dan beschikbaar is zeg maar, vroegen wij ons af of de prijs ook zomaar vele meer kon worden. De prijs veranderd namelijk ook neit als je bijvoorbeeld een duurdere klasse auto neemt..
PSN: Metal_Akilla
  maandag 7 juli 2014 @ 11:03:16 #17
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_141998579
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 10:59 schreef Akilla het volgende:
Nog een korte vraag voor de mensen die de buroscanbrit rondreis gedaan hebben. De prijs die daar aangegeven staat, is dat ook de daadwerkelijke prijs? Aangezien er op de website staat dat er een offerte gemaakt wordt voor hetgeen dat dan beschikbaar is zeg maar, vroegen wij ons af of de prijs ook zomaar vele meer kon worden. De prijs veranderd namelijk ook neit als je bijvoorbeeld een duurdere klasse auto neemt..
Ze zullen een voorbehoud maken voor het geval niet de 'standaard'accommodaties beschikbaar zijn en zij een andere accommodatie moeten boeken. Dat kan duurder zijn (hoeft natuurlijk niet).
  FOK!fotograaf maandag 7 juli 2014 @ 11:42:51 #18
364681 over_hedge
pi_141999527
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 10:59 schreef Akilla het volgende:
Nog een korte vraag voor de mensen die de buroscanbrit rondreis gedaan hebben. De prijs die daar aangegeven staat, is dat ook de daadwerkelijke prijs? Aangezien er op de website staat dat er een offerte gemaakt wordt voor hetgeen dat dan beschikbaar is zeg maar, vroegen wij ons af of de prijs ook zomaar vele meer kon worden. De prijs veranderd namelijk ook neit als je bijvoorbeeld een duurdere klasse auto neemt..
Veel duurder zal het niet worden. Maar je moet nog een linnen pakket, en eventueel andere auto en excursies enzo. Maar offerte kan je altijd aanvragen, je zit dan nog nergens aan vast he. :)

Ik kan hun wel aanraden trouwens, echt hele goede ervaring met hun.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  FOK!fotograaf dinsdag 8 juli 2014 @ 15:04:05 #19
364681 over_hedge
pi_142047959
Nog een foto van mij :)

Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  dinsdag 8 juli 2014 @ 17:17:08 #20
131066 scrub_nurse
ik denk dat ik denk, denk ik..
pi_142052930
OMG wat mooi!!
pi_142326328
De knoop dus vrijdag doorgehakt en de buroscanbrit bryndis reis aanvraag gedaan.
Vandaag ee nbelletje gehad, dat het toch iets duurder utivalt.. 187 euro pp meer voor het vliegtuig en 98 voor de auto(vw Golf) Begin toch een beetje te twijfelen... bijna 200 euro per persoon verder en dat terwijl dit jaar de iets geodkopere vakantie plaats zou vinden, om dan volgend jaar lekker 2 weken naar tokyo te gaan!

Miscchien maar kijken wat het zou kosten om het zelf te regelen... maar betwijfel dat het zoveel goedkoper dan zou worden..

keuzes, keuzes, keuzes
PSN: Metal_Akilla
  FOK!fotograaf dinsdag 15 juli 2014 @ 16:09:14 #22
364681 over_hedge
pi_142326641
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2014 15:59 schreef Akilla het volgende:
De knoop dus vrijdag doorgehakt en de buroscanbrit bryndis reis aanvraag gedaan.
Vandaag ee nbelletje gehad, dat het toch iets duurder utivalt.. 187 euro pp meer voor het vliegtuig en 98 voor de auto(vw Golf) Begin toch een beetje te twijfelen... bijna 200 euro per persoon verder en dat terwijl dit jaar de iets geodkopere vakantie plaats zou vinden, om dan volgend jaar lekker 2 weken naar tokyo te gaan!

Miscchien maar kijken wat het zou kosten om het zelf te regelen... maar betwijfel dat het zoveel goedkoper dan zou worden..

keuzes, keuzes, keuzes
Goedkopen vakantie en dan naar ijsland willen gaan werkt niet echt :P Zijn dure vakanties. Maar wel elke euro waard.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_142326798
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2014 16:09 schreef over_hedge het volgende:

[..]

Goedkopen vakantie en dan naar ijsland willen gaan werkt niet echt :P Zijn dure vakanties. Maar wel elke euro waard.
Haha njah bedoelde eigenlijk meer de reis.. 1500 klinkt toch net wat lekkerder dan 1800:P zo'n pychologische grens zeg maar... Ik vermoed ook wel dat mn vriendin gewoon wil gaan, dus de keuze zal snel gemaakt zijn:P haha + ijsland staat gewoon op m'n todo list :)
PSN: Metal_Akilla
pi_142327856
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2014 15:59 schreef Akilla het volgende:
De knoop dus vrijdag doorgehakt en de buroscanbrit bryndis reis aanvraag gedaan.
Vandaag ee nbelletje gehad, dat het toch iets duurder utivalt.. 187 euro pp meer voor het vliegtuig en 98 voor de auto(vw Golf) Begin toch een beetje te twijfelen... bijna 200 euro per persoon verder en dat terwijl dit jaar de iets geodkopere vakantie plaats zou vinden, om dan volgend jaar lekker 2 weken naar tokyo te gaan!

Miscchien maar kijken wat het zou kosten om het zelf te regelen... maar betwijfel dat het zoveel goedkoper dan zou worden..

keuzes, keuzes, keuzes
Wanneer wil je vertrekken? Ik ga zelf in augustus voor 2 weken en heb "maar" 175 euro voor een retourtje Brussel - Reykajavik betaald. Daarnaast een 4x4 door een prijs foutje gehuurd bij Avis voor maar 650 euro, inplaats van 1100. Valt voor mij dus wel mee
pi_142328094
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2014 16:48 schreef Ludacriss het volgende:

[..]

Wanneer wil je vertrekken? Ik ga zelf in augustus voor 2 weken en heb "maar" 175 euro voor een retourtje Brussel - Reykajavik betaald. Daarnaast een 4x4 door een prijs foutje gehuurd bij Avis voor maar 650 euro, inplaats van 1100. Valt voor mij dus wel mee
Wij hadden 4 september als datum en dan 2 weken. 175 euro valt wel mee, maar vanaf brussel is niet echt een optie, de reis daarheen etc vind ik allemaal een beetje kut, dan betaal ik liever iets meer.. Alleen die toeslag van 187 euro pp vind ik dan weer minder:P(was omdat de goedkope stoelen op waren, maargoed 187 euro meer vind ik dan weer bizar veel, als het gaat om een economy iig)
PSN: Metal_Akilla
pi_142329564
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2014 16:57 schreef Akilla het volgende:

[..]

Wij hadden 4 september als datum en dan 2 weken. 175 euro valt wel mee, maar vanaf brussel is niet echt een optie, de reis daarheen etc vind ik allemaal een beetje kut, dan betaal ik liever iets meer.. Alleen die toeslag van 187 euro pp vind ik dan weer minder:P(was omdat de goedkope stoelen op waren, maargoed 187 euro meer vind ik dan weer bizar veel, als het gaat om een economy iig)
Overtocht vanaf Hirtshals (met eventueel paar dagen op Faroer Eilanden) +eigen auto geen optie?
pi_142335568
Zijn er mensen die ervaring hebben met hostels op IJsland? Ik zie dat ze op hostel.is interessante pakketten aanbieden voor 1 of 2 weken autohuur+verblijf.
Miata is always the answer
pi_142353611
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2014 17:44 schreef Niek. het volgende:

[..]

Overtocht vanaf Hirtshals (met eventueel paar dagen op Faroer Eilanden) +eigen auto geen optie?
Dat zou in principe nog best kunnen, even kijken, bedankt!
PSN: Metal_Akilla
pi_142367658
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2014 20:30 schreef j669 het volgende:
Zijn er mensen die ervaring hebben met hostels op IJsland? Ik zie dat ze op hostel.is interessante pakketten aanbieden voor 1 of 2 weken autohuur+verblijf.
Ik heb in 2012 rondgereisd en alleen maar in hostels geslapen. Dat beviel uitstekend dus vraag maar raak.
pi_142405481
^^ Hoe lang van tevoren heb je je hostels steeds geboekt? Ik ben zelf erg van het op de bonnefooi reizen en ter plekke kijken tot waar ik wil reizen. Normaal kampeer ik dan ook liever, maar dat is voor IJsland helaas geen optie.

Verder heb ik nog nooit in een hostel geslapen. Heb je niet snel last van mensen om je heen? Ik neem aan dat er soort avondklok is vanaf een bepaald tijdstip? Ik kan op zich best wat lawaai hebben (en anders oordoppen in), maar met wildvreemden op dezelfde kamer zal dat toch anders zijn.
Miata is always the answer
pi_142407231
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2014 18:12 schreef j669 het volgende:
^^ Hoe lang van tevoren heb je je hostels steeds geboekt? Ik ben zelf erg van het op de bonnefooi reizen en ter plekke kijken tot waar ik wil reizen. Normaal kampeer ik dan ook liever, maar dat is voor IJsland helaas geen optie.

Verder heb ik nog nooit in een hostel geslapen. Heb je niet snel last van mensen om je heen? Ik neem aan dat er soort avondklok is vanaf een bepaald tijdstip? Ik kan op zich best wat lawaai hebben (en anders oordoppen in), maar met wildvreemden op dezelfde kamer zal dat toch anders zijn.
Ik heb mijn hostels uiteindelijk wel vooraf geboekt, denk een maand ofzo voor vertrek. Vooral omdat het aanbod in IJsland erg beperkt is en het in het hoogseizoen echt vrijwel overal vol zal zitten.

Je moet vaak een beetje geluk hebben met hostels maar het helpt dat het in IJsland is, je zal er dus weinig feestende/luidruchtige mensen tegenkomen. Meestal is het wel de (ongeschreven) regel dat het na 10 of 11uur stil is. Meeste last zal je mogelijk hebben in Reykjavik qua luidruchtige/feestende mensen, daarnaast kan je altijd een snurker tegenkomen, voor de zekerheid dus zeker oordopjes tegenkomen.

IJsland trekt toch een bepaald type mens aan (of stoot een bepaald type mens af, net hoe je het bekijkt en uiteraard is dit generaliserend). Meestal zijn dit niet de meest luidruchtige mensen, die gaan wel naar de camping met 2000 anderen Nederlanders aan het Gardameer of zuipen zich klem in een goedkope Spaanse badplaats dus qua hostels in IJsland zou ik me niet te druk maken.

Na 3 weken in hostels heb ik veel leuke mensen ontmoet, 1x een paar nachten een snurker gehad maar eenmaal in slaap werd ik daar niet meer wakker van. Moet eerlijkheidshalve wel zeggen dat ik op de terugtocht van IJsland naar Denemarken 3 nachten met een van de meest vreselijke snurkers ooit in een gedeelde cabine zat, 3 vreselijke nachten waarbij ik en 2 anderen in de hut steeds meer haat en moordneigingen kregen.
pi_142416158
Is die boot nog een serieus alternatief? Ik lees op de website van smyrilline tarieven van minimaal 400 euro pp in het tussenseizoen, enkele reis. Plus dat je dan alleen al minimaal 2 x 3 dagen kwijt bent aan de reis er naar toe. Lijkt me meer een veredelde cruise.
Miata is always the answer
pi_142433452
quote:
1s.gif Op donderdag 17 juli 2014 21:39 schreef j669 het volgende:
Is die boot nog een serieus alternatief? Ik lees op de website van smyrilline tarieven van minimaal 400 euro pp in het tussenseizoen, enkele reis. Plus dat je dan alleen al minimaal 2 x 3 dagen kwijt bent aan de reis er naar toe. Lijkt me meer een veredelde cruise.
Als je met de boot gaat moet je even kijken naar de verschillende websites van de Smyrilline. De tarieven voor dezelfde overtocht verschillen (in elk geval in 2012) voor Nederland, Denemarken, Polen etc. Ik heb destijds mijn overtocht via de Deense website geboekt, dit scheelde enkele honderden euro's vergeleken met de Nederlandse website.

Je kan de kosten van de overtocht afzetten tegen de kosten van een vliegticket en het huren van een auto, toen bleek voor mij dat de overtocht goedkoper was en ook veel leuker. Daarnaast geeft het je de mogelijkheid om een tussenstop van enkele dagen op de Faroer Eilanden te maken wat ik zeker aan kan raden. Daarnaast is het een enorm mooie reis, door de Faroer Eilanden varen en de aankomst in IJsland zijn echt onvergetelijke ervaringen.
pi_142453412
quote:
1s.gif Op donderdag 17 juli 2014 21:39 schreef j669 het volgende:
Is die boot nog een serieus alternatief? Ik lees op de website van smyrilline tarieven van minimaal 400 euro pp in het tussenseizoen, enkele reis. Plus dat je dan alleen al minimaal 2 x 3 dagen kwijt bent aan de reis er naar toe. Lijkt me meer een veredelde cruise.
Eigenlijk alles wat Niek zegt. Alleen al vanwege de tussenstop op de Faeröer meer dan de moeite waard! Als ik het me goed herinner vaar je ook langs de Shetlandeilanden, vond ik ook wel tof. Ik heb een enkele reis Seyðisfjörður - Hirtshals gemaakt, ook niet in het hoofdseizoen (en zonder auto), en vond de prijs nogal meevallen. Als je geen auto in IJsland hoeft te huren ben je denk ik inderdaad goedkoper uit dan met een vliegticket en autohuur. Tenminste, alle mensen die ik op de boot heb gesproken die met de auto waren, zeiden dat ze behoorlijk goedkoper uit waren. Enige minpunt dat ik zo kan bedenken is dat ik in een hut sliep met drie andere vrouwen, waarvan er eentje zeeziek was en dus voortdurend aan de kots. :') Maar goed, sindsdien kan ik snurkers in hostels wel weer prima relativeren.

Oh ja, het is wel een beetje een bejaardencruise, bij mij zaten er in ieder geval erg veel oudere Duitsers aan boord. En je zou je nog kunnen afvragen of je auto "IJslandproof" is, anders kun je misschien beter wel een auto huren.
pi_142472028
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 19:14 schreef takkfyrir het volgende:

[..]

Eigenlijk alles wat Niek zegt. Alleen al vanwege de tussenstop op de Faeröer meer dan de moeite waard! Als ik het me goed herinner vaar je ook langs de Shetlandeilanden, vond ik ook wel tof. Ik heb een enkele reis Seyðisfjörður - Hirtshals gemaakt, ook niet in het hoofdseizoen (en zonder auto), en vond de prijs nogal meevallen. Als je geen auto in IJsland hoeft te huren ben je denk ik inderdaad goedkoper uit dan met een vliegticket en autohuur. Tenminste, alle mensen die ik op de boot heb gesproken die met de auto waren, zeiden dat ze behoorlijk goedkoper uit waren. Enige minpunt dat ik zo kan bedenken is dat ik in een hut sliep met drie andere vrouwen, waarvan er eentje zeeziek was en dus voortdurend aan de kots. :') Maar goed, sindsdien kan ik snurkers in hostels wel weer prima relativeren.

Oh ja, het is wel een beetje een bejaardencruise, bij mij zaten er in ieder geval erg veel oudere Duitsers aan boord. En je zou je nog kunnen afvragen of je auto "IJslandproof" is, anders kun je misschien beter wel een auto huren.
Je moet inderdaad geen hip cruiseschip verwachten. Qua auto, ik had toen een Peugeot 206 en dat ging perfect, geen lekke banden, geen lakschade door steentjes (behalve van 1x van de weg raken, was volledig mijn fout, te hoge snelheid op een grindweg).
pi_142473780
Qua reisbeleving heeft de boot ook wel mijn voorkeur. Ik ben al eerder met zulk soort boten naar onder andere Engeland en Noorwegen gevaren en dat waren wel hele mooie ervaringen. Maar ik vind het prijsverschil tussen een retourvliegticket van ongeveer 300 euro en een bootretour van minimaal 800 euro (plus 2 x 900 km rijden naar Hirthals) nogal fors, plus dat je minimaal 4 - 5 extra dagen die je aan je reis kwijt bent. Ik denk dat ik dat toch net wat te veel van het goede vind.
Miata is always the answer
pi_142474372
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 juli 2014 12:11 schreef j669 het volgende:
Qua reisbeleving heeft de boot ook wel mijn voorkeur. Ik ben al eerder met zulk soort boten naar onder andere Engeland en Noorwegen gevaren en dat waren wel hele mooie ervaringen. Maar ik vind het prijsverschil tussen een retourvliegticket van ongeveer 300 euro en een bootretour van minimaal 800 euro (plus 2 x 900 km rijden naar Hirthals) nogal fors, plus dat je minimaal 4 - 5 extra dagen die je aan je reis kwijt bent. Ik denk dat ik dat toch net wat te veel van het goede vind.
Bedenk wel dat je de kosten van een auto huren bespaart en dan is de bootovertocht al snel goedkoper. Het kost je inderdaad wat meer tijd maar geeft je wel de kans om de Faeröer mee te pakken.
pi_142475107
Faeröer eilanden zijn ook zo mooi een paar geleden nog geweest met een beetje drullig weer schitterend bergen in de wolken en overal schapen.

Tornshsven is ook wel leuk en klein
pi_142494216
Autohuur hoeft niet al te duur te zijn, vooral niet als je een klein autootje neemt. Wij hebben er een gehuurd (7 dagen) voor 45 euro per dag (half juni). Volgens mij heb ik prijzen gecheckt op sites zoals priceline, hotwire en uiteindelijk via vipcars.com geboekt bij route1 bij reykjavik. Die hebben een stacaravan op het vliegveld staan van waaruit ze de verhuur regelen.

Heb overigens wel een creditcard die verzekering van de huurauto dekt, waardoor ik loss damage waiver kon afslaan wat waarschijnlijk anders iets van 15 euro extra geweest was.

Oh en volgens mij kwam er ook nog 5 euro per dag bij voor ruit en verfschade door gravel. Achteraf gezien hebben we die niet nodig gehad (misschien meer nodig als er nog sneeuw ligt en ze gravel op de wegen gooien tegen de gladheid).

En je moet als je niet gaat varen voor het varen natuurlijk ook je tijd in de boot tellen waar je dus vakantiedagen aan besteed. Plus de rit naar de afvaartplaats, de benzine daar naar toe, de afschrijving op je auto en de tijd die het kost om er heen en terug te rijden. Al met al lijkt het me (sowieso buiten juni en augustus) dat als het om prijs gaat je beter kunt vliegen en huren voor de meeste mensen. Tenzij je een grote auto of 4WD meeneemt misschien.
pi_142494886
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 juli 2014 22:17 schreef Plopr het volgende:
Autohuur hoeft niet al te duur te zijn, vooral niet als je een klein autootje neemt. Wij hebben er een gehuurd (7 dagen) voor 45 euro per dag (half juni). Volgens mij heb ik prijzen gecheckt op sites zoals priceline, hotwire en uiteindelijk via vipcars.com geboekt bij route1 bij reykjavik. Die hebben een stacaravan op het vliegveld staan van waaruit ze de verhuur regelen.

Heb overigens wel een creditcard die verzekering van de huurauto dekt, waardoor ik loss damage waiver kon afslaan wat waarschijnlijk anders iets van 15 euro extra geweest was.

Oh en volgens mij kwam er ook nog 5 euro per dag bij voor ruit en verfschade door gravel. Achteraf gezien hebben we die niet nodig gehad (misschien meer nodig als er nog sneeuw ligt en ze gravel op de wegen gooien tegen de gladheid).

En je moet als je niet gaat varen voor het varen natuurlijk ook je tijd in de boot tellen waar je dus vakantiedagen aan besteed. Plus de rit naar de afvaartplaats, de benzine daar naar toe, de afschrijving op je auto en de tijd die het kost om er heen en terug te rijden. Al met al lijkt het me (sowieso buiten juni en augustus) dat als het om prijs gaat je beter kunt vliegen en huren voor de meeste mensen. Tenzij je een grote auto of 4WD meeneemt misschien.
Vliegen+huren zal voor veel mensen zeker goedkoper zijn, het is echt even puzzelen, hangt er net vanaf hoe lang je gaat, bij bijv. 3 weken tikt die autohuur wel aan. Daarnaast vind de een zijn eigen auto weer fijn, de ander huurt liever en het ligt er ook aan hoeveel vakantie je kan/wil opnemen natuurlijk.

Ik was destijds onder de 25, dan is huren sowieso belachelijk duur en was 3 weken in IJsland dus dat vertekend het beeld ook wel, kon daarnaast zonder problemen 4 weken vakantie opnemen zodat die extra reistijd geen probleem was en reed een meer dan 10jaar oude Peugeot 206 waar niet veel op af te schrijven was :D
pi_142589640
Zo de reis is bevestigd!!! *O*
15 dagen bryndis reis van buro scanbrit + walvis tocht en upgrade naar vw golf :) (en blua lagoon regelen we daar wel, voor een andere dag)
Kost een rib uit m'n lijf, maar hopelijk elke cent waard

Voor fokkers die ook een rondreis hebben gedaan: Wat waren ongeveer jullie benzinekosten?
PSN: Metal_Akilla
pi_142590519
Gefeliciteerd ga je dit jaar nog weg?
pi_142590573
Ja in September, super veel zin in!
PSN: Metal_Akilla
pi_142593940
Goedemiddag,

Ik wil graag IJsland en het eilandje Grímsey in het najaar bezoeken. :)

Ik wil ook graag Faeröer bezoeken, maar dat ligt waarschijnlijk te ver uit de buurt van IJsland om deze reis in één keer te maken.

Wat zijn jullie ervaringen op IJsland? :) Zijn er plaatsen die jullie erg aanraden?
Copthorne 2.0
pi_142594042
Als je met de ferry gaat id faroer nog wel te doen. De ferry komt er langs. 3 a 4 dagen later neem je de tweede veerboot naar IJsland
pi_142594059
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 13:43 schreef Copthorne het volgende:
Goedemiddag,

Ik wil graag IJsland en het eilandje Grímsey in het najaar bezoeken. :)

Ik wil ook graag Faeröer bezoeken, maar dat ligt waarschijnlijk te ver uit de buurt van IJsland om deze reis in één keer te maken.

Wat zijn jullie ervaringen op IJsland? :) Zijn er plaatsen die jullie erg aanraden?
Ik ben niet op Grimsey geweest maar hoorde van meerdere mensen die ik in IJsland sprak dat het ook niet de moeite waard was om te bezoeken. Je zou dan denk ik beter naar Vestmannaeyjar kunnen gaan, eilanden ten zuiden van IJsland.
pi_142597159
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 13:43 schreef Copthorne het volgende:
Goedemiddag,

Ik wil graag IJsland en het eilandje Grímsey in het najaar bezoeken. :)

Ik wil ook graag Faeröer bezoeken, maar dat ligt waarschijnlijk te ver uit de buurt van IJsland om deze reis in één keer te maken.

Wat zijn jullie ervaringen op IJsland? :) Zijn er plaatsen die jullie erg aanraden?
Ik wilde ook naar Grímsey, omdat het me wel tof leek om op de poolcirkel geweest te zijn, enzo. Toen ik er niet bijster positieve verhalen over hoorde (veel reistijd en vrij weinig te zien) heb ik Grímsey overgeslagen. De Vestmannaeyjar die Niek noemt heb ik helaas niet bezocht (de boot ging niet op de dag dat we wilden gaan, omdat 't nogal stormde), maar schijnen wel echt een aanrader te zijn.

Mijn favoriete gedeelte van IJsland zijn de Westfjorden. Als je de rondweg volgt sla je die over, maar mocht je tijd in je programma hebben: het is de moeite echt meer dan waard. Al was het alleen maar voor deze waterval, deze kliffen, de enige molen in IJsland op dit eilandje (plus het kleinste postkantoor) en onverharde wegen met een stijgingspercentage van zestien procent. En voor de mooiste fjorden, natuurlijk.
pi_142598421
quote:
2s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 15:02 schreef takkfyrir het volgende:

[..]

Mijn favoriete gedeelte van IJsland zijn de Westfjorden. Als je de rondweg volgt sla je die over, maar mocht je tijd in je programma hebben: het is de moeite echt meer dan waard. Al was het alleen maar voor deze waterval, deze kliffen, de enige molen in IJsland op dit eilandje (plus het kleinste postkantoor) en onverharde wegen met een stijgingspercentage van zestien procent. En voor de mooiste fjorden, natuurlijk.
Sluit ik me helemaal bij aan, de Westfjorden zijn schitterend en opvallend rustig/verlaten vergeleken met de rest van IJsland.
pi_142605824
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 13:47 schreef Niek. het volgende:

[..]

Ik ben niet op Grimsey geweest maar hoorde van meerdere mensen die ik in IJsland sprak dat het ook niet de moeite waard was om te bezoeken. Je zou dan denk ik beter naar Vestmannaeyjar kunnen gaan, eilanden ten zuiden van IJsland.
quote:
2s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 15:02 schreef takkfyrir het volgende:

[..]

Ik wilde ook naar Grímsey, omdat het me wel tof leek om op de poolcirkel geweest te zijn, enzo. Toen ik er niet bijster positieve verhalen over hoorde (veel reistijd en vrij weinig te zien) heb ik Grímsey overgeslagen. De Vestmannaeyjar die Niek noemt heb ik helaas niet bezocht (de boot ging niet op de dag dat we wilden gaan, omdat 't nogal stormde), maar schijnen wel echt een aanrader te zijn.

Mijn favoriete gedeelte van IJsland zijn de Westfjorden. Als je de rondweg volgt sla je die over, maar mocht je tijd in je programma hebben: het is de moeite echt meer dan waard. Al was het alleen maar voor deze waterval, deze kliffen, de enige molen in IJsland op dit eilandje (plus het kleinste postkantoor) en onverharde wegen met een stijgingspercentage van zestien procent. En voor de mooiste fjorden, natuurlijk.
Heel erg bedankt voor de informatie. :)

Ik heb gezocht op Vestmannaeyjar en ik heb de pagina's over de Westfjorden gelezen. Het ziet er indrukwekkend en mooi uit! ^O^

Ik kan niet wachten om voor het eerst in mijn leven dit prachtige eiland te bezoeken en ik zal zeker de plaatsen bezoeken die jullie me hebben aangeraden.
Copthorne 2.0
pi_142636211
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2014 18:12 schreef j669 het volgende:
^^ Hoe lang van tevoren heb je je hostels steeds geboekt? Ik ben zelf erg van het op de bonnefooi reizen en ter plekke kijken tot waar ik wil reizen. Normaal kampeer ik dan ook liever, maar dat is voor IJsland helaas geen optie.

Verder heb ik nog nooit in een hostel geslapen. Heb je niet snel last van mensen om je heen? Ik neem aan dat er soort avondklok is vanaf een bepaald tijdstip? Ik kan op zich best wat lawaai hebben (en anders oordoppen in), maar met wildvreemden op dezelfde kamer zal dat toch anders zijn.
Hoezo is kamperen geen optie? Wij gaan in augustus/september naar IJsland. Tickets + huurauto geboekt en verder helemaal niets. Klein trekkerstentje mee en verder zien we wel waar we elke avond terechtkomen. Kan een hostel zijn, maar ook een camping. Zijn meer dan 100 campings langs de ringweg. (Lees: Weiland + dixi) Wildkamperen is ook altijd nog een optie.

Qua kleding lees ik veel tegenovergestelde berichten. Het hangt natuurlijk van het weer af in die periode, maar sommige mensen hadden het al warm in een shirt en een jas, terwijl anderen met thermo-ondergoed het nog koud hadden. Wat is jullie ervaring qua kleding in de periode eind augustus/begin september?
  FOK!fotograaf woensdag 23 juli 2014 @ 14:26:34 #51
364681 over_hedge
pi_142636805
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 14:11 schreef Blobje het volgende:

[..]

Hoezo is kamperen geen optie? Wij gaan in augustus/september naar IJsland. Tickets + huurauto geboekt en verder helemaal niets. Klein trekkerstentje mee en verder zien we wel waar we elke avond terechtkomen. Kan een hostel zijn, maar ook een camping. Zijn meer dan 100 campings langs de ringweg. (Lees: Weiland + dixi) Wildkamperen is ook altijd nog een optie.

Qua kleding lees ik veel tegenovergestelde berichten. Het hangt natuurlijk van het weer af in die periode, maar sommige mensen hadden het al warm in een shirt en een jas, terwijl anderen met thermo-ondergoed het nog koud hadden. Wat is jullie ervaring qua kleding in de periode eind augustus/begin september?
Naja campings.. Echt campings kan je het niet noemen :P Gewoon stukjes grond waar je tentje kan neerzetten en een wc hebt. :) Maar je mag idd overal kamperen dus is sowieso niet zo`n probleem.

Ik was er in mei en toen vond ik het vaak al best warm, er was best vaak nog zon en je zit altijd of in de auto of je bent aan het wandelen en aan het klimmen. Gewoon de kleren die je normaal aan hebt in de winter in nederland is meer dan voldoende.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_142636864
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 14:11 schreef Blobje het volgende:

[..]

Hoezo is kamperen geen optie? Wij gaan in augustus/september naar IJsland. Tickets + huurauto geboekt en verder helemaal niets. Klein trekkerstentje mee en verder zien we wel waar we elke avond terechtkomen. Kan een hostel zijn, maar ook een camping. Zijn meer dan 100 campings langs de ringweg. (Lees: Weiland + dixi) Wildkamperen is ook altijd nog een optie.

Qua kleding lees ik veel tegenovergestelde berichten. Het hangt natuurlijk van het weer af in die periode, maar sommige mensen hadden het al warm in een shirt en een jas, terwijl anderen met thermo-ondergoed het nog koud hadden. Wat is jullie ervaring qua kleding in de periode eind augustus/begin september?
Mijn ervaring is dat het echt alle kanten op kan gaan. Bij Jokulsarlon stond ik met muts en handschoenen aan omdat het er zo koud was, 1 week later liep ik in een t shirt rond in de buurt van Reykjavik om ongeveer 2 weken later in het oosten temperaturen van onder de 0 en sneeuwstormen te vinden. Varieerde dus van in een t shirt rondlopen tot dik inpakken incl. muts en handschoenen. Dit was ook allemaal midden augustus tot begin september.
pi_142637745
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 14:26 schreef over_hedge het volgende:

[..]

Naja campings.. Echt campings kan je het niet noemen :P Gewoon stukjes grond waar je tentje kan neerzetten en een wc hebt. :) Maar je mag idd overal kamperen dus is sowieso niet zo`n probleem.

Ik was er in mei en toen vond ik het vaak al best warm, er was best vaak nog zon en je zit altijd of in de auto of je bent aan het wandelen en aan het klimmen. Gewoon de kleren die je normaal aan hebt in de winter in nederland is meer dan voldoende.
Erg luxe is het allemaal niet, maar ik denk toch meestal onderweg te zijn. "Camping" is enkel de slaapplek en dan is een weiland met dixi voldoende hoop ik. Mocht het niet bevallen dan zoeken we af en toe maar een hostel of iets dergelijks op.

quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 14:27 schreef Niek. het volgende:

[..]

Mijn ervaring is dat het echt alle kanten op kan gaan. Bij Jokulsarlon stond ik met muts en handschoenen aan omdat het er zo koud was, 1 week later liep ik in een t shirt rond in de buurt van Reykjavik om ongeveer 2 weken later in het oosten temperaturen van onder de 0 en sneeuwstormen te vinden. Varieerde dus van in een t shirt rondlopen tot dik inpakken incl. muts en handschoenen. Dit was ook allemaal midden augustus tot begin september.
Lijkt me apart om mee te maken dat het weer zo snel om kan slaan. Ruimte is beperkt omdat de slaapzakken en tent ook meegaan, maar ik neem maar zowel het thermo ondergoed als een korte broek mee. Misschien moet ik dan toch nog aan de afritsbroek (2 in 1). :'( Buitenste lagen heb ik met een fleece vest en softshell wel goed voor elkaar.
pi_142638216
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 14:49 schreef Blobje het volgende:

Lijkt me apart om mee te maken dat het weer zo snel om kan slaan. Ruimte is beperkt omdat de slaapzakken en tent ook meegaan, maar ik neem maar zowel het thermo ondergoed als een korte broek mee. Misschien moet ik dan toch nog aan de afritsbroek (2 in 1). :'( Buitenste lagen heb ik met een fleece vest en softshell wel goed voor elkaar.
Inderdaad wel apart maar voor mij was het geen probleem omdat ik in hostels sliep. Qua bagage inderdaad zoveel mogelijk kleding meenemen die je kan combineren.

http://en.vedur.is/weather/forecasts/elements/#type=temp
Temperatuur kaartje voor vandaag, de extreem lage temperaturen zijn vooral op bergen/gletsjers maar het varieert toch van 0 tot 23 graden.
pi_142654989
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 18:57 schreef Copthorne het volgende:

[..]


[..]

Heel erg bedankt voor de informatie. :)

Ik heb gezocht op Vestmannaeyjar en ik heb de pagina's over de Westfjorden gelezen. Het ziet er indrukwekkend en mooi uit! ^O^

Ik kan niet wachten om voor het eerst in mijn leven dit prachtige eiland te bezoeken en ik zal zeker de plaatsen bezoeken die jullie me hebben aangeraden.
Westman Eilanden zijn mooi, maar als je het uit je reis laat, mis je niks essentieels. De reis er naartoe is mooi (tussen alle kleine eilandjes door). Maar op het eiland zelf is niet bijster veel te doen. Het 'Pompeii van het Noorden" viel mij flink tegen en verder is het er nogal eens mistig en dan mis je het natuurschoon ook nog.

Voordeel is dat je er bijna helemaal alleen bent :)
AFCA | Celtic FC | Nottingham Forrest FC | Last.fm
George St. Pierre, Lance Armstrong, Kanye West, Steven Gerrard, Mark Cavendish, Wanderlei Silva, Calvin Harris _O_
pi_142738169
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 14:11 schreef Blobje het volgende:

[..]

Hoezo is kamperen geen optie? Wij gaan in augustus/september naar IJsland. Tickets + huurauto geboekt en verder helemaal niets. Klein trekkerstentje mee en verder zien we wel waar we elke avond terechtkomen. Kan een hostel zijn, maar ook een camping. Zijn meer dan 100 campings langs de ringweg. (Lees: Weiland + dixi) Wildkamperen is ook altijd nog een optie.

Qua kleding lees ik veel tegenovergestelde berichten. Het hangt natuurlijk van het weer af in die periode, maar sommige mensen hadden het al warm in een shirt en een jas, terwijl anderen met thermo-ondergoed het nog koud hadden. Wat is jullie ervaring qua kleding in de periode eind augustus/begin september?
Wat neem je dan zoal aan kampeerspullen verder nog mee in het vliegtuig? Een klein trekkerstentje en een luchtbed zal misschien nog net passen in een koffer, maar dan houdt het toch ook een heel eind op lijkt me. Dan zul je al een hoop zaken nog ter plekke moeten kopen.

Daarbij ben ik absoluut niet veeleisend, maar een warme douche 's morgens zou ik toch wel missen en dat is me tot nu toe op zelfs de meest primitieve campings elders in europa wel nog altijd gelukt. Het weer en gebrek aan beschutting is ook iets waar ik zo mijn bedenkingen bij heb om daar te gaan kamperen...
Miata is always the answer
pi_142738623
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 00:29 schreef j669 het volgende:

[..]

Wat neem je dan zoal aan kampeerspullen verder nog mee in het vliegtuig? Een klein trekkerstentje en een luchtbed zal misschien nog net passen in een koffer, maar dan houdt het toch ook een heel eind op lijkt me. Dan zul je al een hoop zaken nog ter plekke moeten kopen.

Daarbij ben ik absoluut niet veeleisend, maar een warme douche 's morgens zou ik toch wel missen en dat is me tot nu toe op zelfs de meest primitieve campings elders in europa wel nog altijd gelukt. Het weer en gebrek aan beschutting is ook iets waar ik zo mijn bedenkingen bij heb om daar te gaan kamperen...
Tent, 2 slaapzakken, 2 matjes en het slaapgedeelte is geregeld. Qua kleding is het niet heel veel. 3 setjes per persoon waar we het 2 weken mee moeten doen. Kooktoestel heb ik wel, alleen is op benzine. Daar zijn ze in het vliegtuig niet zo weg van, tenzij je de benzinelucht eruit krijgt (onbegonnen werk). Kooktoestel is eigenlijk het enige wat we daar willen aanschaffen. Eerste dag gelijk de huurauto ophalen, kooktoestel kopen en naar de supermarkt om wat in te slaan. Het is wel een beetje back-to-basic, maar dat vind ik wel leuk.

Het materiaal wat we hebben kan wel tegen een stootje. Stevige, kleine tent die laag bij de grond blijft. Slaapzakken kunnen tot -30, dus koud zullen we het niet krijgen. Tevens ook waterdicht, dus buiten slapen behoort ook tot de mogelijkheden. Enige wat misschien lastig is... de tent opzetten bij onstuimig weer. Als het niet anders kan zoeken we voor die nacht wel een hotel/hostel of iets dergelijks. Telefoons en dergelijke kunnen we in de auto opladen.

Verder pannen, bestek, borden, toilettas met inhoud, reisdocumenten, ehbo kit, zaklampen, multi-tool, gereedschap, reparatiemateriaal voor tent, camera en eigenlijk alle andere zooi die je nodig hebt. Enige wat ik echt ga missen is een fatsoenlijke stoel en een tafel, maar dat overleven we ook wel weer.
pi_142815194
Voor de ervaringsdeskundigen. Dat vliegtuig wat in het zuiden ligt, is het te doen om vanaf de hoofdweg daarheen te lopen? en zo ja hoelang duurt het ongeveer? en waar zet je dan je auto (veilig) neer?
PSN: Metal_Akilla
pi_142938674
Pff, ik zit te proberen om tussen 17 en 24 augustus te gaan. Ben natuurlijk sowieso te laat met boeken, maar for fucks sake, wat zijn die vluchten duur :X

Ben bang dat het er niet in zit, wederom ;(
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_142982994
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2014 15:40 schreef Akilla het volgende:
Voor de ervaringsdeskundigen. Dat vliegtuig wat in het zuiden ligt, is het te doen om vanaf de hoofdweg daarheen te lopen? en zo ja hoelang duurt het ongeveer? en waar zet je dan je auto (veilig) neer?
Ik ben er niet geweest. Maar je hoeft je in IJsland niet zo druk te maken over veiligheid voor wat betreft stelen of inbreken. Zodra je de Reykjavik buiten rijdt, hoef je überhaupt niks meer op slot te zetten ;)
AFCA | Celtic FC | Nottingham Forrest FC | Last.fm
George St. Pierre, Lance Armstrong, Kanye West, Steven Gerrard, Mark Cavendish, Wanderlei Silva, Calvin Harris _O_
pi_143045642
Woensdag naar IJsland! Heb er zin in!
pi_143045899
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2014 15:40 schreef Akilla het volgende:
Voor de ervaringsdeskundigen. Dat vliegtuig wat in het zuiden ligt, is het te doen om vanaf de hoofdweg daarheen te lopen? en zo ja hoelang duurt het ongeveer? en waar zet je dan je auto (veilig) neer?
het is zo`n 5 km lopen. Dus 10 k/m heen en terug. Let wel op dat je aan de goede kant van de rivier zit anders kan je weer terug :P (dan probleem had ik dus en hebben toen in totaal 15 gelopen :P )

Je auto kan je gewoon langs de weg neerzetten. Is geen probleem.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_143045906
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 00:48 schreef Blobje het volgende:

[..]
Kooktoestel heb ik wel, alleen is op benzine. Daar zijn ze in het vliegtuig niet zo weg van, tenzij je de benzinelucht eruit krijgt (onbegonnen werk).
De tank, of als je met een losse brandstoffles werkt, even omspoelen met cola helpt prima, daarna goed met water naspoelen en laten drogen, en dan is ie voldoende geurtjes vrij.

Afgelopen winter vlogen we terug uit Finland, en zat er een klein briefje bij onze bagage, die was gecontroleerd: "we smelled fuel. Better wash your bottles next time please"
Maar ze hadden ze niet weggegooid, in Scandinavie doen ze nooit zo moeilijk omdat outdoor materialen daar vrij algemeen goed zijn.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_143066044
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 11:23 schreef over_hedge het volgende:

[..]

het is zo`n 5 km lopen. Dus 10 k/m heen en terug. Let wel op dat je aan de goede kant van de rivier zit anders kan je weer terug :P (dan probleem had ik dus en hebben toen in totaal 15 gelopen :P )

Je auto kan je gewoon langs de weg neerzetten. Is geen probleem.
Kun je er ook komen met een 2WD, of is het niet te doen om helemaal naar 't vliegtuig te rijden?
pi_143076122
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 21:19 schreef MissRelin het volgende:

[..]

Kun je er ook komen met een 2WD, of is het niet te doen om helemaal naar 't vliegtuig te rijden?
Je kan een redelijk stuk met de auto doen. Maar laatste stuk niet zonder 4wd. Want je moet dan stukje door de rivier geloof ik. (weet het niet zeker omdat ik het dus lopend gedaan heb)

Maar ik zou het sowieso niet proberen eigenlijk. Het is officeel geen weg dus is je huur auto niet verzekerd als je er op gaat.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_143128269
Oeh, zojuist alle gegevens gehad voor m'n reis *O* begin er steeds meer zin in te krijgen!

Alleen zelf nog even een route maken zo te zien :)
PSN: Metal_Akilla
pi_143138672
Ah, dan laten we het vliegtuig maar zitten denk ik zo... Jammer, maar wel logisch idd dat je niet verzekerd bent als je ergens door een of ander paadje crosst.
pi_143140143
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 20:55 schreef MissRelin het volgende:
Ah, dan laten we het vliegtuig maar zitten denk ik zo... Jammer, maar wel logisch idd dat je niet verzekerd bent als je ergens door een of ander paadje crosst.
Het is lopend goed te doen hoor :)
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_143234650
Over anderhalve week ga ik eindelijk na 19 jaar weer 's terug naar IJsland! Destijds gekampeerd, dit keer in guesthouses. Heel erg veel zin in. :)
Starten in Akureyri en van daaruit via de oostkant weer richting het zuidwesten.
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
pi_143467349
Auto langs de weg, Hoe hebben jullie dat met je huurauto gedaan? Gewoon in het gras/modder/zwart zand, of echt nog half op het asfalt oid?
PSN: Metal_Akilla
pi_143471814
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 augustus 2014 00:32 schreef Akilla het volgende:
Auto langs de weg, Hoe hebben jullie dat met je huurauto gedaan? Gewoon in het gras/modder/zwart zand, of echt nog half op het asfalt oid?
gewoon in het gras idd. Of soms heb je stukjes grind waar je ze op kan zetten. Je hoeft niet bang te zijn voor criminaliteit want dat is daar echt 0.1 procent.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_143472778
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 augustus 2014 08:13 schreef over_hedge het volgende:

[..]

gewoon in het gras idd. Of soms heb je stukjes grind waar je ze op kan zetten. Je hoeft niet bang te zijn voor criminaliteit want dat is daar echt 0.1 procent.
Het is niet zozeer criminaliteit. Meer het idee dat je vast komt te zitten ofzo:p + wil wel sociaal staan tov andere weg gebruikers :p
PSN: Metal_Akilla
pi_143556435
Als ie maar wacht met uitbarsten tot ik morgen in Akureyri ben gearriveerd! O-)
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
pi_143556928
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2014 15:51 schreef Felixa het volgende:
Als ie maar wacht met uitbarsten tot ik morgen in Akureyri ben gearriveerd! O-)
En dan weken niet meer naar huis kunnen door al het as in de lucht. :P
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_143557051
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2014 16:03 schreef over_hedge het volgende:

[..]

En dan weken niet meer naar huis kunnen door al het as in de lucht. :P
Extra vakantie! 8-)
Of met de boot terug.
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
pi_143557936
Ik was daar 4 dagen terug. Toen zag alles er nog rustig uit. Katla zou toch eerder moeten uitbarsten?
pi_143557972
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2014 16:25 schreef Ludacriss het volgende:
Ik was daar 4 dagen terug. Toen zag alles er nog rustig uit. Katla zou toch eerder moeten uitbarsten?
Niets is zeker...
pi_143558220
quote:
99s.gif Op maandag 18 augustus 2014 16:25 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

Niets is zeker...
Dat is waar. Ben benieuwd of er dan nog gevlogen kan worden als het een heftige uitbarsting is.
pi_143558490
quote:
1s.gif Op maandag 18 augustus 2014 16:31 schreef Ludacriss het volgende:

[..]

Dat is waar. Ben benieuwd of er dan nog gevlogen kan worden als het een heftige uitbarsting is.
Ben idd ook benieuwd. Hopelijk hebben we geleerd van de ervaringen in 2010...
pi_143558912
quote:
99s.gif Op maandag 18 augustus 2014 16:36 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

Ben idd ook benieuwd. Hopelijk hebben we geleerd van de ervaringen in 2010...
Ergens wel jammer dat ik er niet ben. Had het natuur geweld wel willen aanschouwen. Ik heb al gezien wat gigjokull teweeg had gebracht.
pi_143559231
Ik ga over 3 weken dus beter is dat gewoon een foutje en was de groene inkt op :)
pi_143559787
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2014 16:53 schreef Uncle het volgende:
Ik ga over 3 weken dus beter is dat gewoon een foutje en was de groene inkt op :)
Idd, ik ga over 2,5, beter is het dan gewoon normaal:p heb geen zin om daar niet heen te kunnen, of daar vast te zitten..is mij iets teveel geld om er niet heen te gaan:p
PSN: Metal_Akilla
pi_143565889
Bij code oranje is er een reële kans op een uitbarsting binnen 2 weken. Na een uitbarsting zal ongetwijfeld een vloedgolf van smeltwater volgen en uit voorzorg is al een weg in de hooglanden afgesloten.

Qua vliegverkeer blijft het afwachten hoe lang en heftig een eventuele uitbarsting is, het is best mogelijk dat er in het begin om een aswolk heen kan worden gevlogen.

Mocht een reis die kant op, of een terugreis niet mogelijk worden dan is het ook nog maar de vraag in hoeverre een reisverzekering gaat helpen aangezien natuurrampen niet worden gedekt, het zou dan dus aankomen op de goedheid van de verzekeraar om onkosten te vergoeden.
pi_143571679
Mijn Hallelujah-ik-ga-naar-Ijsland-euforie is een beetje getemperd door dit nieuws.
4 jaar terug gooide die andere stomme vulkaan ook al roet in het eten (al had ik toen een dagje langer vakantie, dus dat was niet zo'n ramp eigenlijk...), nu hoop ik dat ik dinsdag gewoon kan vliegen en dan gewoon een rondje Ijsland kan doen, om dan gewoon naar New York door te vliegen :{
pi_143572594
Er was laatst op discovery nog een docu over de vulkanen op ijsland. Ging niet over deze maar over een andere hele grote, als die zou uitbarsten zou dat voor 100K doden door heel europa zorgen door de grote hoeveelheden zwavel die in de lucht zouden komen.

Je kan wel mooie fotos maken als er 1tje uitbarst op het moment dat je er bent. :P
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_143579356
Ik ga komende zaterdag, dus het zal mij benieuwen hoe de vulkaan zich gaat ontwikkelen en de eventuele effecten op het vliegverkeer.
pi_143582289
http://vedur2.mogt.is/grimsfjall/webcam/

Webcam op de vulkaan, zodra het mis gaat zal je het daar zien :)
pi_143582901
Ik ben wel een beetje zenuwachtig aan het worden:p
Al zag ik ook berichten dat het vliegverkeer er waarschijnlijk niks van gaat merken en dat 1 van de grotere gevaren het smeltwater van de gletsjer is....
PSN: Metal_Akilla
pi_143583296
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 10:19 schreef Akilla het volgende:
Ik ben wel een beetje zenuwachtig aan het worden:p
Al zag ik ook berichten dat het vliegverkeer er waarschijnlijk niks van gaat merken en dat 1 van de grotere gevaren het smeltwater van de gletsjer is....
Het gebied waar preventief de noodsituatie al is aangekondigd loopt wel helemaal tot aan Myvatn.

en onze planning was (als er nog geen sneeuw gevallen was) om binnendoor te rijden via Askja ipv de 1 te volgende naar het noorden, dat zal wel niet mogen/kunnen als hij echt uitbarst... :')
pi_143583299
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 09:42 schreef Niek. het volgende:
http://vedur2.mogt.is/grimsfjall/webcam/

Webcam op de vulkaan, zodra het mis gaat zal je het daar zien :)
Dat is de Grimsvotn vulkaan volgens mij en niet de actieve Badurbunga!
pi_143583543
Ik ga op weg naar Schiphol. Hopelijk gaat het allemaal meevallen. :)
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
pi_143583559
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 10:41 schreef Ludacriss het volgende:

[..]

Dat is de Grimsvotn vulkaan volgens mij en niet de actieve Badurbunga!
De webcam staat op Grimsvotn en kijkt richting de andere vulkaan die 30km in de verte ligt.

http://icelandreview.com/(...)f-and-when-it-starts
pi_143583618
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 10:41 schreef Uncle het volgende:

[..]

Het gebied waar preventief de noodsituatie al is aangekondigd loopt wel helemaal tot aan Myvatn.

en onze planning was (als er nog geen sneeuw gevallen was) om binnendoor te rijden via Askja ipv de 1 te volgende naar het noorden, dat zal wel niet mogen/kunnen als hij echt uitbarst... :')
Askja gaat nu al lastig worden, je zou hooguit vanuit het oosten er naartoe kunnen rijden.

pi_143583782
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 10:52 schreef Felixa het volgende:
Ik ga op weg naar Schiphol. Hopelijk gaat het allemaal meevallen. :)
Veel plezier, en succes ;)
pi_143583813
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 10:53 schreef Niek. het volgende:

[..]

De webcam staat op Grimsvotn en kijkt richting de andere vulkaan die 30km in de verte ligt.

http://icelandreview.com/(...)f-and-when-it-starts
Dan heb ik niks gezegd!
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 10:41 schreef Uncle het volgende:

[..]

Het gebied waar preventief de noodsituatie al is aangekondigd loopt wel helemaal tot aan Myvatn.

en onze planning was (als er nog geen sneeuw gevallen was) om binnendoor te rijden via Askja ipv de 1 te volgende naar het noorden, dat zal wel niet mogen/kunnen als hij echt uitbarst... :')
Als die echt uitbarst kan je ook verwachten dat ze de 1 voor een paar dagen sluiten tussen Vik en Hofn. Als de gletser smelt kan dat echt tot ernstige overstromingen leiden en zeker in Askja!
pi_143583906
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 11:03 schreef Ludacriss het volgende:

[..]

Dan heb ik niks gezegd!

[..]

Als die echt uitbarst kan je ook verwachten dat ze de 1 voor een paar dagen sluiten tussen Vik en Hofn. Als de gletser smelt kan dat echt tot ernstige overstromingen leiden en zeker in Askja!
Water zal vrijwel zeker richting het noorden gaan, daarom hebben ze daar het gebied al afgesloten, ze verwachten dat de vloedgolf via Dettifoss richting zee zal gaan dus in het zuiden zou de overlast mee moeten vallen al kan het best zijn dat de wind wel die kant op waait dus dan zit je daar alsnog met overlast...

quote:
The seismic activity in the northwestern part of Vatnajökull glacier, Southeast Iceland, was mostly limited to a swarm between Bárðarbunga and Kverkfjöll last night and proved rather stable. Magma has been detected at a depth of 3-7 km (9,842-22,965 feet).

However, no earthquake of a bigger magnitude than 3 has hit the area in the past 24 hours. The seismic activity fluctuates somewhat, increases for a couple of hours and then subsides again, as geophysicist Bryndís Brandsdóttir at the University of Icelands Science Institute pointed out in an interview on RÚVs Rás 2 Morgunútvarpið radio program earlier this morning.

We compare data from [a meter which measures how much the land has risen], GPS measurements and earthquake monitors and the initial conclusions indicate that the development of the magma intrusion is the same [as earlier detected]. A similar volume of magma is on the move, Bryndís stated.

Bryndís added that it is difficult to estimate whether the likelihood of an eruption has increased. It appears to be at a similar depth. There havent been any confirmed numbers but its all down in the earths curst at a 3-7 km depth.

Bryndís would like more sensors to be set up by Vatnajökull. There are no indications that the seismic activity is dying down.

A Code Orange was issued yesterday in light of an increased likelihood of an eruption in Bárðarbunga volcano after continuous earthquakes since Saturday.
pi_143584395
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 11:07 schreef Niek. het volgende:

[..]

Water zal vrijwel zeker richting het noorden gaan, daarom hebben ze daar het gebied al afgesloten, ze verwachten dat de vloedgolf via Dettifoss richting zee zal gaan dus in het zuiden zou de overlast mee moeten vallen al kan het best zijn dat de wind wel die kant op waait dus dan zit je daar alsnog met overlast...

[..]

Ik zijn mijn tripodje vast neer want dan wordt Detifoss ineens Epicfoss :')
pi_143584853
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 11:26 schreef Uncle het volgende:

[..]

Ik zijn mijn tripodje vast neer want dan wordt Detifoss ineens Epicfoss :')
Haha je zeker, sowieso is Detifoss al imposant om te zien maar met een vloedgolf erbij wordt het helemaal mooi.
pi_143604659
Hmz, de Dettifoss (en de rest daar) staat hier ook op de planning. Toch hoop ik dat die vulkaan weer braaf gaat slapen en pas uitbarst als ik weer hoog en breed weg ben. Dat dit gewoon een burpje was die er uit floepte ofzo... ;)

Is de kans trouwens groot dat weg 1 in het noorden afgesloten wordt mocht de vulkaan echt ploffen?
pi_143605609
quote:
0s.gif [b]Op dinsdag 19 augustus 2014 20:48 schreef MissRelin het volgende:
Is de kans trouwens groot dat weg 1 in het noorden afgesloten wordt mocht de vulkaan echt ploffen?
[/quote]

Ik denk niet dat iemand hier daar iets zinnigs over kan zeggen... Is erg afhankelijk van hoeveel water er in 1x de verkeerde kant op gaat.

Gewoon blijven hopen, net als de rest hier ;)
pi_143612819
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 20:48 schreef MissRelin het volgende:
Hmz, de Dettifoss (en de rest daar) staat hier ook op de planning. Toch hoop ik dat die vulkaan weer braaf gaat slapen en pas uitbarst als ik weer hoog en breed weg ben. Dat dit gewoon een burpje was die er uit floepte ofzo... ;)

Is de kans trouwens groot dat weg 1 in het noorden afgesloten wordt mocht de vulkaan echt ploffen?
Dat weet niemand. Mocht hij worden afgesloten (vanwege wateroverlast) dan zou je waarschijnlijk via weg 85 om kunnen rijden, het is een enorm eind om en niet door het mooiste deel van IJsland (zelfs vrij saai en een paar jaar geleden nog vrijwel volledig onverhard)

Bij een vorige uitbarsting (weet even niet welke) werd in het zuiden een brug+deel weg van weg 1 weggespoeld, daar werden als tussenoplossing auto's op vrachtwagens gereden en dan door het water heen naar de overkant gebracht terwijl ze ondertussen in razend tempo een nood brug neer gingen zetten.
pi_143613097
quote:
19.08.2014
The Police Commissioners in Húsavík and Seyðisfjörður have decided to close and evacuate the area North of Vatnajökull following the seismic activity in Bárðarbunga.

This decision is a safety measure. It cannot be ruled out that the seismic activity in Bárðarbunga could lead to a volcanic eruption. There is no change in the seismic activity at the moment and no sign of an eruption and but experience shows that seismic activity can be on going for a long time with out an eruption going off. This is first and foremost a precautionary action since the evacuation of the area is impossible on a short notice.
In accordance with procedure, the National Commissioner of the Icelandic Police has raised the Civil Protection level to Alert Phase. All roads leading into the area are now closed and the authorities in Húsavík and Seyðisfjörður are evacuating the area North of Vatnajökull.
The Civil Protection Alert Phase is declared; “if threat assessment shows that hazard is increasing, a preventive measure must be taken immediately to secure the safety of those who are in the area. That is done by strengthening response measures in the area, and by taking preventive actions such as evacuation and closing off the area in question. Preparedness and warnings are also common in this phase.
Bron: http://www.almannavarnir.is/displayer.asp?cat_id=133
pi_143622136
http://baering.github.io/ 3d afbeelding van de aardbevingen + webcam.
pi_143677901
Kreeg een before-you-arrive-mailtje van het auto verhuur bedrijf: "For those worrying about the volcano Bárðarbunga, don‘t worry too much.
The volcano is not having any affect on the daily life in Iceland and it is in the middle of the country so nobody can even notice it.
The volcano is under a glacier and it is very unlikely that the lava will even come to the surface."

Ik ben nog steeds niet echt gerustgesteld :{
  Moderator dinsdag 26 augustus 2014 @ 15:48:56 #106
8781 crew  Frutsel
pi_143849088
Kan maar zo dat er nu een (explosieve) uitbarsting bij de Askja vulkaan komt en niet bij Barbapapabunga.
pi_143941380
Yay! De uitbarsting is begonnen en zichtbaar op webcams.
pi_143942426
*O*



Als hij zich nu nog even een weekje zo rustig houdt dan kan ik volgende week gewoon die kant op :P
pi_143944569
Godver, beter betekent dit niet dat ik er niet heen kan volgende week :(
PSN: Metal_Akilla
pi_143945358
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 10:18 schreef Akilla het volgende:
Godver, beter betekent dit niet dat ik er niet heen kan volgende week :(
Zolang ze nog gewoon blijven vliegen kan jij erheen.
In het ergste geval is het luchtruim daarna wel dicht en kan je niet meer terug :P
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_143945407
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 10:46 schreef Gripper het volgende:

[..]

Zolang ze nog gewoon blijven vliegen kan jij erheen.
In het ergste geval is het luchtruim daarna wel dicht en kan je niet meer terug :P
Ohw dat is niet zo erg, ik vermaak me daar wel wat langer :)
PSN: Metal_Akilla
pi_144138069
Zo te zien kan ik er morgen nog heen :Y
PSN: Metal_Akilla
pi_144139483
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 15:53 schreef Akilla het volgende:
Zo te zien kan ik er morgen nog heen :Y
Ik zaterdag *O* en vulkaan is al weer paar daagjes rustig dus moet goed komen.

Vergeet maandag niet om je statiefje buiten te zetten want er is een gunstige noorderlicht voorspelling dan (hopen dat er geen bewolking is) :Y
pi_144143358
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2014 16:33 schreef Uncle het volgende:

[..]

Ik zaterdag *O* en vulkaan is al weer paar daagjes rustig dus moet goed komen.

Vergeet maandag niet om je statiefje buiten te zetten want er is een gunstige noorderlicht voorspelling dan (hopen dat er geen bewolking is) :Y
Oeh bedankt voor de tip:)
PSN: Metal_Akilla
pi_144433083
Wow! Wow! Wow! Wat is Ijsland GAAF!!!!
Echt geweldig genoten van alles wat er te zien is. Je weet gewoon niet meer waar je kijken moet.

Mezelf op "Noordelicht-wacht" gezet door elke keer te kijken buiten en ook 's nachts als ik wakker was door het raam te koekeloeren, maar helaas, toch nog gemist, want het was er sowieso 1 nacht :(

Oh ja, en dit kregen we nog mee van de vulkaan:
pi_144447182
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2014 20:28 schreef MissRelin het volgende:

Oh ja, en dit kregen we nog mee van de vulkaan:

Van gisterenavond:

pi_144480528
Nog mooier noorderlicht vanacht. Recht boven de Bárðarbunga vulkaan. *O*

pi_144489167
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 11:36 schreef Uncle het volgende:
Nog mooier noorderlicht vanacht. Recht boven de Bárðarbunga vulkaan. *O*

[ afbeelding ]
Heb ik ook gezien, zag iets roods in de lucht en noorderlicht, had alleen nog niet bedacht dat t de vulkaan was :o
PSN: Metal_Akilla
pi_144496619
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 september 2014 17:28 schreef Akilla het volgende:

[..]

Heb ik ook gezien, zag iets roods in de lucht en noorderlicht, had alleen nog niet bedacht dat t de vulkaan was :o
Nice. Helaas konden we niet dichterbij komen, en vliegen is wel erg prijzig (hoewel eigenlijk relatief goedkoop). Dus dit was het dichtste bij dat we kwamen. (Met een 300mm op full frame)

pi_144499693
Mooie foto's zeg!
pi_144499828
Wow! Wat een gave platen zeg! Van waar heb je die genomen?
pi_144503307
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2014 22:27 schreef MissRelin het volgende:
Wow! Wat een gave platen zeg! Van waar heb je die genomen?
De eerste dag vanaf een parkeerplaats aan de 910. De tweede noorderlicht foto vanaf de Snaeffellskali! Uurtje F weg met 5 rivierovergangen en daarna nog een half uur de berg op lopen :%
pi_144677869
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 15:04 schreef over_hedge het volgende:
Nog een foto van mij :)

[ afbeelding ]
Hej daar was ik ook vandaag. Wel hele dag laaghangende wolken met zeikregen dus niet zo kleurrijk als de jouwe ;(

pi_144806014
Had ik de Kirkjufell maar zo mooi. Maar heb helaas niet de juiste lens om het zo te krijgen (ik moet eerst de jackpot winnen, dan kan ik fatsoenlijke lenzen aanschaffen :@ :{ )
pi_144806452
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 22:11 schreef MissRelin het volgende:
Had ik de Kirkjufell maar zo mooi. Maar heb helaas niet de juiste lens om het zo te krijgen (ik moet eerst de jackpot winnen, dan kan ik fatsoenlijke lenzen aanschaffen :@ :{ )
Geen idee wat voor lens je hebt. Maar je hoeft voor dat soort fotos echt niet de meest geweldige lens te hebben om zulke fotos te maken hoor ;)
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_144806487
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 23:30 schreef Uncle het volgende:

[..]

Hej daar was ik ook vandaag. Wel hele dag laaghangende wolken met zeikregen dus niet zo kleurrijk als de jouwe ;(

[ afbeelding ]
Mooi plekje is het wel. Ik vind alleen dat je iets te veel saturation er in hebt zitten nu :o Maar dan is ook puur persoonlijk. Fijne plaat wel.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_145648756
Iemand tips voor wat te doen in Reykjavik zelf?

Ik wil in januari voor een aantal dagen naar Reykjavik en van daar uit wat excursies doen (Golden Circle, noorderlicht en walvissen kijken). De kans is redelijk groot dat het walvissen kijken vanwege het weer niet door gaat, dus ik wil wel een alternatief klaar hebben zodat we niet zomaar een dag verspillen.
pi_145672859
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 oktober 2014 20:28 schreef fh101 het volgende:
Iemand tips voor wat te doen in Reykjavik zelf?

Ik wil in januari voor een aantal dagen naar Reykjavik en van daar uit wat excursies doen (Golden Circle, noorderlicht en walvissen kijken). De kans is redelijk groot dat het walvissen kijken vanwege het weer niet door gaat, dus ik wil wel een alternatief klaar hebben zodat we niet zomaar een dag verspillen.
Een paar dingen die zo snel in me opkomen voor Reykjavík (en omgeving):
- De Blue Lagoon (maar dat had je zelf vast ook al bedacht).
- In Reykjavík zelf gaan zwemmen. Dit zwembad trekt de meeste toeristen (en heeft de tofste glijbaan), maar dit (in de buurt van Perlan) vind je misschien ook tof. O ja, wellicht ten overvloede, maar in IJsland is het normaal dat je je voor het zwemmen wast, zonder zwemkleding. Zeker in Laugardalslaug, dat toeristische zwembad, wordt daar streng op gecontroleerd. (Aangezien niet alle toeristen daarop geestelijk voorbereid zijn, is het alleen al de moeite meer dan waard om er heen te gaan. :') )
- Als je van musea houdt, is het Nationaal Museum in elk geval een aanrader. Een beetje buiten het centrum ligt het Árbær Openluchtmuseum. Hier zie je oud-IJslandse huisjes, IJslandse klederdracht en dergelijke. Op zich ook best grappig, zeker als je geen tijd hebt om die huisjes 'in het echt' te gaan zien elders in IJsland, al zou ik het overslaan als je weinig tijd hebt. Dit is het bekendste IJslandse museum, vermoed ik. Ben er zelf nooit geweest omdat 't toen nog in een uithoek in het noorden van het land zat, maar dat komt vast ooit nog.
- Wandelen in de buurt van Reykjavík kun je perfect bij de 'stadsberg' van de hoofdstad: Esja. Zelf ging ik om uit te waaien graag naar Seltjarnarnes, een voorstad van Reykjavík. Maar als je maar kort de tijd hebt, zou ik dat ook overslaan.
- Taart eten doe je in Babalú en soep in brood eet je hier. O, en uiteraard een hotdog hier (want Bill Clinton at er ook, en zo).
- Natuurlijk moet je de Hallgrímskirkja zien (maar die valt niet te missen), en een rondje om Tjörnin lopen. Laugavegur is de hoofdstraat van het centrum. Om redenen die mij nog steeds niet bekend zijn, gaan IJslanders overigens op zondag massaal met hun auto door de Laugavegur rijden en staan ze gezellig gezamenlijk in de file.
- En als je eenmaal in Reykjavík bent, graai dan ergens even een Grapevine mee, want daarin wordt altijd een overzicht van de aankomende evenementen gegeven.

Volgens mij ben ik de helft nog vergeten, maar hopelijk heb je hier al wat aan. :)
pi_145694427
quote:
2s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 18:34 schreef takkfyrir het volgende:

[..]

Een paar dingen die zo snel in me opkomen voor Reykjavík (en omgeving):
- De Blue Lagoon (maar dat had je zelf vast ook al bedacht).
- In Reykjavík zelf gaan zwemmen. Dit zwembad trekt de meeste toeristen (en heeft de tofste glijbaan), maar dit (in de buurt van Perlan) vind je misschien ook tof. O ja, wellicht ten overvloede, maar in IJsland is het normaal dat je je voor het zwemmen wast, zonder zwemkleding. Zeker in Laugardalslaug, dat toeristische zwembad, wordt daar streng op gecontroleerd. (Aangezien niet alle toeristen daarop geestelijk voorbereid zijn, is het alleen al de moeite meer dan waard om er heen te gaan. :') )
- Als je van musea houdt, is het Nationaal Museum in elk geval een aanrader. Een beetje buiten het centrum ligt het Árbær Openluchtmuseum. Hier zie je oud-IJslandse huisjes, IJslandse klederdracht en dergelijke. Op zich ook best grappig, zeker als je geen tijd hebt om die huisjes 'in het echt' te gaan zien elders in IJsland, al zou ik het overslaan als je weinig tijd hebt. Dit is het bekendste IJslandse museum, vermoed ik. Ben er zelf nooit geweest omdat 't toen nog in een uithoek in het noorden van het land zat, maar dat komt vast ooit nog.
- Wandelen in de buurt van Reykjavík kun je perfect bij de 'stadsberg' van de hoofdstad: Esja. Zelf ging ik om uit te waaien graag naar Seltjarnarnes, een voorstad van Reykjavík. Maar als je maar kort de tijd hebt, zou ik dat ook overslaan.
- Taart eten doe je in Babalú en soep in brood eet je hier. O, en uiteraard een hotdog hier (want Bill Clinton at er ook, en zo).
- Natuurlijk moet je de Hallgrímskirkja zien (maar die valt niet te missen), en een rondje om Tjörnin lopen. Laugavegur is de hoofdstraat van het centrum. Om redenen die mij nog steeds niet bekend zijn, gaan IJslanders overigens op zondag massaal met hun auto door de Laugavegur rijden en staan ze gezellig gezamenlijk in de file.
- En als je eenmaal in Reykjavík bent, graai dan ergens even een Grapevine mee, want daarin wordt altijd een overzicht van de aankomende evenementen gegeven.

Volgens mij ben ik de helft nog vergeten, maar hopelijk heb je hier al wat aan. :)
Dank voor de uitgebreide reactie! :)

Ik was zelf nog niet veel verder gekomen dan de Hallgrimskirkja, Tjornin en Laugavegur, dus hier heb ik zeker wat aan!
pi_145705076
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 12:01 schreef fh101 het volgende:

[..]

Dank voor de uitgebreide reactie! :)

Ik was zelf nog niet veel verder gekomen dan de Hallgrimskirkja, Tjornin en Laugavegur, dus hier heb ik zeker wat aan!
Graag gedaan! :) In de categorie 'even langslopen en een foto van maken' was ik trouwens dit schip en mijn droomhuis (komt je vast bekend voor als je Wie is de mol kijkt, helaas niet toegankelijk voor publiek) nog vergeten.
  FOK!fotograaf zondag 19 oktober 2014 @ 21:49:53 #132
364681 over_hedge
pi_145715902
quote:
7s.gif Op zondag 19 oktober 2014 17:48 schreef takkfyrir het volgende:

[..]

Graag gedaan! :) In de categorie 'even langslopen en een foto van maken' was ik trouwens dit schip en mijn droomhuis (komt je vast bekend voor als je Wie is de mol kijkt, helaas niet toegankelijk voor publiek) nog vergeten.
Van wie is de mol? Niet uit je geschiedenis boek? :D
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_145717308
quote:
7s.gif Op zondag 19 oktober 2014 17:48 schreef takkfyrir het volgende:

[..]

Graag gedaan! :) In de categorie 'even langslopen en een foto van maken' was ik trouwens dit schip en mijn droomhuis (komt je vast bekend voor als je Wie is de mol kijkt, helaas niet toegankelijk voor publiek) nog vergeten.
Daar had ik allebei al een plaatje van gezien ja, volgens mij zijn ze ook allebei redelijk dichtbij het hotel dat ik op het oog heb :) Ik kijk geen Wie is de Mol, maar had al wel gezien dat het ook flink wat politieke betekenis heeft.
pi_145736674
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 21:49 schreef over_hedge het volgende:

[..]

Van wie is de mol? Niet uit je geschiedenisboek? :D
Uiteraard wel, daarom baalde ik ook zo ontzettend dat ik het niet van binnen kon bekijken, maar ik vermoed dat meer Nederlanders 't kennen van WIDM.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_145981174
Paar jaar terug zijn we in augustus 8 dagen in IJsland geweest. Kan het me niet precies herinneren, maar was ruwweg 4 dagen rondkarren over Snaefellsnes+Westfjords, dagje Golden Circle en 3 dagen zuiden (omgeving Vik, dagje Vestmannaeyjar en dagtripje Vatnajokull + Jokulsarlon).

Nu gaan we eind februari een lang weekend: vrijdagmorgen 09.00 uur komen we aan en vliegen dinsdagmiddag om 17.00 terug. Ik zou op zich wel graag naar Akureyri willen en daar de omgeving zien, maar ik twijfel een beetje over de afstand, vooral i.c.m. de winter (zal geen 4x4 hebben). Ik wil ook wel in het zuidwesten blijven, maar dan wil ik wel toffe dingen zien die ik niet al gezien heb :)

We gaan met zn tweeen, maar wil het budget-technisch graag binnen de perken houden. Trips van Extreme Iceland en collega's zien er tof uit, maar EUR 100 pppd gaat me wat ver. Wil het meeste doen met eigen vervoer. Iemand tips?
pi_146448661
Nou, de vlucht en het hotel zijn geboekt, dus in januari ga ik een aantal dagen naar Reykjavik! *O* Ontzettend veel zin in!

Wat ik me nog wel afvroeg; hebben ze in IJsland dezelfde stopcontacten, of moet ik een adapter oid mee om bv mn mobiel op te laden?
pi_146454987
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2014 23:16 schreef fh101 het volgende:
Nou, de vlucht en het hotel zijn geboekt, dus in januari ga ik een aantal dagen naar Reykjavik! *O* Ontzettend veel zin in!

Wat ik me nog wel afvroeg; hebben ze in IJsland dezelfde stopcontacten, of moet ik een adapter oid mee om bv mn mobiel op te laden?
Ja, dezelfde stopcontacten.
En ik hoop dat je de stad ook nog uitgaat, want in de zomer had ik die in een halve dag al wel helemaal gezien. Veel autoverkeer, wandelende bejaarden die elke straat versperren, een overdaad aan designwinkeltjes, ongezellige mensen en matig eten maakten het voor mij niet tot een stad om langer te blijven.
pi_146457657
quote:
2s.gif Op zondag 9 november 2014 08:13 schreef DutchTrain het volgende:

[..]

Ja, dezelfde stopcontacten.
En ik hoop dat je de stad ook nog uitgaat, want in de zomer had ik die in een halve dag al wel helemaal gezien. Veel autoverkeer, wandelende bejaarden die elke straat versperren, een overdaad aan designwinkeltjes, ongezellige mensen en matig eten maakten het voor mij niet tot een stad om langer te blijven.
Dank!

Absoluut, we hebben maar een paar dagen, maar wel een druk programma. Vrijdagmiddag komen we aan, dan 's avonds gelijk het noorderlicht proberen te zien. Zaterdagochtend de stad in, 's middags walvissen spotten (of zeeziek worden en niets zien :P ) en eventueel 's avonds een tweede poging voor het noorderlicht. Dan zondag de Golden Circle tour en maandagochtend vertrekken we alweer vroeg.

Ik had graag wat langer gebleven en meer het land ingegaan, maar ik ga samen met mijn moeder en aangezien zij op een basisschool werkt was dit, buiten de vakanties om, het meest haalbare.
pi_146459840
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 11:52 schreef fh101 het volgende:

[..]

Dank!

Absoluut, we hebben maar een paar dagen, maar wel een druk programma. Vrijdagmiddag komen we aan, dan 's avonds gelijk het noorderlicht proberen te zien. Zaterdagochtend de stad in, 's middags walvissen spotten (of zeeziek worden en niets zien :P ) en eventueel 's avonds een tweede poging voor het noorderlicht. Dan zondag de Golden Circle tour en maandagochtend vertrekken we alweer vroeg.

Ik had graag wat langer gebleven en meer het land ingegaan, maar ik ga samen met mijn moeder en aangezien zij op een basisschool werkt was dit, buiten de vakanties om, het meest haalbare.
Huur je een auto vanaf het vliegveld? Neem dan alsjeblieft de moeite/tijd om eerst zuidwaarts te rijden en de geothermische gebieden van Reykjanes te bekijken! Dan pak je gelijk een echt stukje IJsland mee. Er zijn elders in het land mooiere geothermische gebieden maar die ga je dus sowieso niet zien :(

En Noorderlicht is vrij goed voor te bereiden als je het weerbericht en noorderlichtvoorspelling in de gaten houdt ;)
pi_146460042
quote:
1s.gif Op zondag 9 november 2014 13:03 schreef Uncle het volgende:

[..]

Huur je een auto vanaf het vliegveld? Neem dan alsjeblieft de moeite/tijd om eerst zuidwaarts te rijden en de geothermische gebieden van Reykjanes te bekijken! Dan pak je gelijk een echt stukje IJsland mee. Er zijn elders in het land mooiere geothermische gebieden maar die ga je dus sowieso niet zien :(

En Noorderlicht is vrij goed voor te bereiden als je het weerbericht en noorderlichtvoorspelling in de gaten houdt ;)
Nope, deze keer helaas niet. Ik zou graag willen, maar de tijd is dus echt maar beperkt. Mocht wat ik nu zie van IJsland goed bevallen (ik denk zomaar van wel ;) ) dan wil ik later misschien zelf nog een keer teruggaan en wat meer tijd uittrekken om het land echt te zien.
pi_146465312
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 13:08 schreef fh101 het volgende:

maar de tijd is dus echt maar beperkt.
Maar veel mensen rijden de eerste dag vanaf het vliegveld gelijk door naar Reykjavik en gaan dan een paar uur in een hotel zitten of rondjes lopen door de stad. En het is ook prima te doen om de eerste dag onderlangs naar Reykjavik te rijden. Dan kom je wat later aan maar pak je gelijk een gave dag mee ;)

Als je een heel rondje IJsland doet dan kom je op andere plekken ook geothermische activiteit tegen, maar voor de mensen die alleen het zuid westen aandoen is Reykjanes echt een erg goed alternatief! Een onderschat stukje IJsland in mijn ogen! Persoonlijk vond ik dat leuker dan de standaard overrated publiekstrekkers in de Golden Circle...







Maar als je geen auto huurt dan wordt het lastig allemaal :P
pi_146468614
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 15:45 schreef Uncle het volgende:

[..]

Maar veel mensen rijden de eerste dag vanaf het vliegveld gelijk door naar Reykjavik en gaan dan een paar uur in een hotel zitten of rondjes lopen door de stad. En het is ook prima te doen om de eerste dag onderlangs naar Reykjavik te rijden. Dan kom je wat later aan maar pak je gelijk een gave dag mee ;)

Het ziet er ook zeker prachtig uit! Maar we komen pas om 15.30 uur aan op het vliegveld, en om 16.00 uur gaat de zon al weer onder dus dan zouden we in het donker daar rondrijden/lopen. Dan heb je er nog niet veel aan ;)

Op zich hebben we in de planning nog wel wat ruimte, maar omdat we aan beperkt daglicht vast zitten is de planning voor bepaalde dingen (natuur) wat strakker.
pi_146469284
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 17:15 schreef fh101 het volgende:

[..]

Het ziet er ook zeker prachtig uit! Maar we komen pas om 15.30 uur aan op het vliegveld, en om 16.00 uur gaat de zon al weer onder dus dan zouden we in het donker daar rondrijden/lopen. Dan heb je er nog niet veel aan ;)

Op zich hebben we in de planning nog wel wat ruimte, maar omdat we aan beperkt daglicht vast zitten is de planning voor bepaalde dingen (natuur) wat strakker.
Goed punt. Niet aan daglicht gedacht :P
pi_146472956
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 11:52 schreef fh101 het volgende:
Absoluut, we hebben maar een paar dagen, maar wel een druk programma. Vrijdagmiddag komen we aan, dan 's avonds gelijk het noorderlicht proberen te zien. Zaterdagochtend de stad in, 's middags walvissen spotten (of zeeziek worden en niets zien :P ) en eventueel 's avonds een tweede poging voor het noorderlicht. Dan zondag de Golden Circle tour en maandagochtend vertrekken we alweer vroeg.
Dat klinkt als een goed idee. Veel plezier ^O^
  maandag 1 december 2014 @ 14:03:46 #145
136810 Professional
Shoarmakoning!
pi_147182690
Wij willen in maart 8 dagen naar Ijsland gaan. Zelf ben ik er al een keer geweest, toen hadden we een hotel in Reykjavik en hebben we vanuit daar een aantal stukken van Ijsland bezocht.

Nu wil ik het eigenlijk anders doen en wat meer rondrijden, is eind maart/begin april verstandig om dan te gaan? Vorige keer was ik er in november, dat was prima te doen. Wel koud maar nog geen sneeuwval en dergelijke.
pi_147220267
Komende juli 3 weken naar IJsland. Een 'mini camper' gehuurd. (http://www.happycampers.is/).
Het plan lijkt nu een rondje ring + westfjorden. (gobaal: Golden circle, jokulsarlon, oostfjorden, myvatn, husavik, akuyeri, westfjorden, Reykjavik)
pi_147249395
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 15:56 schreef Parthenocissus het volgende:
Komende juli 3 weken naar IJsland. Een 'mini camper' gehuurd. (http://www.happycampers.is/).
Het plan lijkt nu een rondje ring + westfjorden. (gobaal: Golden circle, jokulsarlon, oostfjorden, myvatn, husavik, akuyeri, westfjorden, Reykjavik)
En even een rondje Snaefellsnes natuurlijk!!
pi_147250453
Vanavond boeken O+ Voor begin april :D
Life is what happens to you, while you're busy making other plans!
pi_147289115
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 15:56 schreef Parthenocissus het volgende:
Komende juli 3 weken naar IJsland. Een 'mini camper' gehuurd. (http://www.happycampers.is/).
Het plan lijkt nu een rondje ring + westfjorden. (gobaal: Golden circle, jokulsarlon, oostfjorden, myvatn, husavik, akuyeri, westfjorden, Reykjavik)
Je zou kunnen overwegen de west fjorden mee te pakken, weinig toeristen en ontzettend mooi.
pi_147292439
Mijn IJslandse Kronen zijn binnen. Wordt wel lastig dat omrekenen, maar ik voel me wel heel rijk met m'n 27.000 kronen :P
pi_147292543
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 22:11 schreef fh101 het volgende:
Mijn IJslandse Kronen zijn binnen. Wordt wel lastig dat omrekenen, maar ik voel me wel heel rijk met m'n 27.000 kronen :P
is niet zo heel lastig. 10 euro is rond de 1500. Dus vrij makkelijk te onthouden. :)
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  vrijdag 5 december 2014 @ 08:43:49 #152
136810 Professional
Shoarmakoning!
pi_147300436
In dubio om een pakketreis te boeken of om toch alles los te boeken.
Vlucht is nu 287 euro voor een retour op de data waarbij wij willen vertrekken. Al voldoende tips gekregen om een auto te huren en merendeel van de aanbieders vind ik toch aan de dure kant.

Advies?
pi_147300488
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 08:43 schreef Professional het volgende:
In dubio om een pakketreis te boeken of om toch alles los te boeken.
Vlucht is nu 287 euro voor een retour op de data waarbij wij willen vertrekken. Al voldoende tips gekregen om een auto te huren en merendeel van de aanbieders vind ik toch aan de dure kant.

Advies?
Toen ik naar IJsland ging (2009) was het veel aantrekkelijker om een pakketreis (vlucht, autohuur en hostels) te boeken dan alles individueel. Kwestie van een rekensom met je eigen wensen maken. Alles van te voren boeken heeft wel als voordeel dat je weet waar je elke dag verblijft. Zeker als je de ringroad wil doen, kom je niet in de verleiding te lang op één plek te blijven hangen :+.
pi_147300566
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 08:43 schreef Professional het volgende:
In dubio om een pakketreis te boeken of om toch alles los te boeken.
Vlucht is nu 287 euro voor een retour op de data waarbij wij willen vertrekken. Al voldoende tips gekregen om een auto te huren en merendeel van de aanbieders vind ik toch aan de dure kant.

Advies?
Wij hebben onlangs gehuurd bij Blue Car Rental (http://www.bluecarrental.is/). Aanzienlijk goedkoper dan de grote bekende verhuurders als Hertz en Avis maar prima service bij ophalen en wegbrengen (werd netjes opgehaald bij het guesthouse waar we sliepen vlak bij vliegveld), en prima wagen. Weinig km's, alle toeters en bellen. Zou iedereen adviseren om even verder te kijken dan de grote maatschappijen want het scheelde ons echt enkele honderden euro's!

En gelukkig kun je gratis je auto poetsen vlakbij bij het vliegveld :P

  vrijdag 5 december 2014 @ 09:01:08 #155
136810 Professional
Shoarmakoning!
pi_147300657
@RoelJewel, heb een aanvraag bij Askja lopen, maar heb het vermoeden dat die best prijzig gaan worden. Vlucht + auto zou mij nu 579 p.p kosten, nog zonder overnachting dus. Dat is wel inclusief een 4x4 offroad auto, dus kan ook de ringweg af. ;)

@Uncle, die tip van Blue Car heb ik ook gekregen van een vriend van me. Goede service, werden netjes opgewacht op vliegveld en begeleidt naar auto. Hij was er zeer tevreden over, hadden een Suzuki Grand Vitara en die heeft momenteel ook mijn voorkeur.
pi_147300742
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 09:01 schreef Professional het volgende:
@RoelJewel, heb een aanvraag bij Askja lopen, maar heb het vermoeden dat die best prijzig gaan worden. Vlucht + auto zou mij nu 579 p.p kosten, nog zonder overnachting dus. Dat is wel inclusief een 4x4 offroad auto, dus kan ook de ringweg af. ;)
Dan zou ik die aanvraag idd ff afwachten en daarna zelf de afweging maken. Verder zie ik anders weinig voordeel om te kiezen voor een pakketreis :).
pi_147301086
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 december 2014 09:08 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

Dan zou ik die aanvraag idd ff afwachten en daarna zelf de afweging maken. Verder zie ik anders weinig voordeel om te kiezen voor een pakketreis :).
Soms is het wel iets goedkoper maar meestal kiezen de reisbureau's toch de grote autoverhuur maatschappijen dus kun je het zelf alsnog goedkoper mits je een andere autoverhuurder neemt ;)

Onze vaste reisbureau kon ook geen competatieve prijs geven omdat die dus alleen de grote maatschappijen boeken. Verder betaal je soms alsnog iets meer bij een reisbureau maar nemen ze je een hoop werk uit handen. Dat is dan persoonlijke keuze of je zelf liever veel tijd stopt in alles uitzoeken of dat je het laat doen tegen een hogere prijs. Reizen als Peru, Zuid Africa, Nieuw Zeeland hebben wij grotendeels laten doen. Zelf wel wat dingen uitgezocht waar we sowieso heen wilden en de rest werd geregeld.

Dat heeft een hele hoop tijd bespaard, en die is soms best schaars hier in huis dus dan mag het wat mij betreft ook wel iets meer kosten.

Maar Ijsland is kwa reisopties een vrij eenvoudig land. Gewoon 1 ringweg met allerhande uitstapjes daar vanaf die je zelf makkelijk kunt uitzoeken. Slaapplaatsen via Farmholidays uitzoeken via de kaart en je bent in een middagje klaar :P
pi_147319795
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 08:43 schreef Professional het volgende:
In dubio om een pakketreis te boeken of om toch alles los te boeken.
Vlucht is nu 287 euro voor een retour op de data waarbij wij willen vertrekken. Al voldoende tips gekregen om een auto te huren en merendeel van de aanbieders vind ik toch aan de dure kant.

Advies?
Ik ben in augustus/september die kant op geweest en daarna door naar New York. Ik heb alles zelf geboekt en uitgezocht. Dat laatste was wel aardig wat werk, maar ik had een pakketreis gevonden van 7 dagen IJsland en 4 dagen New York en daar heb ik mijn zoektocht op gebaseerd.
Uiteindelijk bleek dat ik ruim ¤200,- pp goedkoper uit was. Daarvoor zaten we langer in IJsland. Hadden we een grotere huurauto (ook van Blue Car Rental, beviel idd goed. Wij zijn van KEF naar het verhuurbedrijf gaan lopen (om nog wat geld te besparen ;)) en dat is echt maar een klein stukje!) en zaten we langer in New York.

Alles zelf regelen beviel mij prima! :Y
pi_147338919
Al die autohuurbedrijven bij KEF zitten volgens mij op zeer gerieflijke loopafstand.
What Would Goku Do
pi_147384391
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 20:34 schreef Niek. het volgende:

[..]

Je zou kunnen overwegen de west fjorden mee te pakken, weinig toeristen en ontzettend mooi.
Ja dat staat ook in de planning, vanaf de ring richting de Westfjorden en dan waarschijnlijk de boot naar Snaefellsness.
pi_147418774
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 09:59 schreef Parthenocissus het volgende:

[..]

Ja dat staat ook in de planning, vanaf de ring richting de Westfjorden en dan waarschijnlijk de boot naar Snaefellsness.
Dat hadden wij ook op de planning maar toen kregen we ineens mail dat de boot kapot was en hebben we de westfjorden maar overgeslagen :{
pi_147452787
Bij ons wordt Snaefellness dan overgeslagen. Moest je ruim van te voren voor die boot boeken?
pi_147456073
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 14:17 schreef Parthenocissus het volgende:
Bij ons wordt Snaefellness dan overgeslagen. Moest je ruim van te voren voor die boot boeken?
Wij zaten na het hoogseizoen dus dan is het niet echt nodig. Wij kregen netjes mail toen we al in Ijsland waren dat het plots niet doorging en toen hadden we gelukkig ook de mazzel dat alle farmhouses niet vol zaten en we eenvoudig door een belletje het programma voor een paar dagen konden omgooien. Daardoor uiteindelijk ook in het hotel bij de Godafoss geslapen. Mooi plekje is dat!! O+
pi_147481276
Nou de vlucht hebben we al geboekt.
Zaterdag 28 maart heen en dinsdag 7 april terug.
Nu zijn we in gesprek met touroperator voor een pakket, maar zelf ben ik ook al aan het kijken om het zelf te boeken.

Voorkeur heeft momenteel een combinatie van West, Zuid en Zuid-Oost Ijsland omdat het hele rondje wellicht teveel reizen is en het weer ook voordelig moet zijn.
Programma moet er zo ongeveer uit zien:

- Aankomst, auto ophalen en richting Reykjavik voor hotelovernachting
- Rijden naar Kirkjubæjarklaustur, huisje voor 3 dagen
- Rijden naar Hveragerði, 2 nachten
- Rijden naar Borgarnes, 2 nachten
- Terug naar Reykjavik op zondag, 2 nachten

Is dit te adviseren of heeft iemand nog tips om het anders te doen?
We willen niet teveel rijden per dag, wel rijden om iets te gaan ondernemen zoals wandelen, gletsjers etc. En elke dag een nieuw hotel/hostel heeft niet onze voorkeur omdat we misschien ook wel eens een relaxdag willen doen.
pi_147516412
Vind de overnachtingspunten persoonlijk een beetje raar gekozen of heb je specifieke redenen om op die plaatsen te zitten? Krijg een beetje het vermoeden dat je centraal wilt zitten tov bezienswaardigheden/mooie gebieden en je dus alsnog een hoop km-ers gaat maken terplekke om alles te zien.

quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 13:30 schreef Professional het volgende:
- Aankomst, auto ophalen en richting Reykjavik voor hotelovernachting
Ik zou vanaf Kevlavik zuidwaards rijden en dan via Gunnuhver en Krýsuvík‎ naar Reykjavik rijden. Dan heb je de eerste dag al een flinke portie IJsland met relatief weinig km-ers extra. Dan kom je tegen donker aan in Reykjavik maar dat hoeft de pret niet te drukken.

quote:
- Rijden naar Kirkjubæjarklaustur, huisje voor 3 dagen
Dat is een flinke rit op 1 dag, vooral als je ook nog op een aantal plaatsen wilt stoppen onderweg (waarschijnlijk de Golden Circle route?). Dat wordt al haastwerk dan en 3 dagen later wil je bijna het hele stuk weer terug rijden...

Persoonlijk zou ik dan niet verder dan Vik rijden als je de kilometers wilt beperken. En anders nog een 1 overnachting halverwege?

Vanaf Vik kun je dan bijvoorbeeld een dag met de bus naar Landmannalaugar, dat is echt de moeite waard en zonder 4x4 anders niet te doen (of je moet de trail gaan lopen).

quote:
- Rijden naar Hveragerði, 2 nachten
Mooie locatie maar misschien wat raar gelegen voor 2 nachten.

quote:
- Rijden naar Borgarnes, 2 nachten
Weinig te doen daar. Wel een van de leukste farmhouses waar wij al 2x geweest zijn: Bjarg ;)

quote:
Terug naar Reykjavik op zondag, 2 nachten
Als je dan de laatste 2 nachten in Reykjavik gaat zitten dan zou ik de eerste nacht daar niet gaan zitten ;)

Als ik dan plaatsen zou moeten kiezen dan zou ik eerder:

1) Aankomst, auto ophalen en (via Gunnuhver en Krýsuvík‎) richting Hveragerði (2 nachten)
..2) Hveragerði
3) Rijden naar Vik/Kirkjubæjarklaustur (watervallen, vliegtuig), 3 nachten
..4) Landmannalaugar
..5) Gletsjers
6) Rijden naar (iets verder dan) Laugaras (bijv farmhouse Sel of Hrosshagi 2), 2 nachten
..7) Skálholt, Gullfoss, Geiser, Kerið etc
8) Rijden naar Borgarnes, Pingvellir, Akranes, 1 nacht (maar deze zou ik eigenlijk zelfs weglaten en elders een nacht bijplakken)
9) Rijden naar Reykjavik, 2 nachten
..10) Reykjavik
..11) Vliegen

ps, vluchten terug gaan vaak heel erg vroeg dus het kan handig/relaxt zijn om de laatste avond naar Kevlavik te rijden en daar te overnachten ;)
pi_147600583
Dank voor je uitgebreid antwoord, waardeer ik zeer.
Ik heb onze planning gebaseerd op de planning van een reisorganisatie en daarbij kijkend naar wat we zelf willen.

Aantal kilometers is geen probleem voor ons, heb inmiddels een Suzuki Grand Vitara gehuurd bij Blue Car Rental, dus dat zit wel goed. Ook kijkend naar off road activiteiten, want ik ken mezelf. :)

Aankomst is zaterdag om 15.30, dus dan is de halve dag al weg. Auto ophalen is zo gebeurd en daarna korte rit ergens heen. Merendeel van de mensen die ik ken gaan direct door naar Blue Lagoon, maar dat heb ik al eens gedaan en hoeft echt niet nog een keer. Dan bezoek ik liever een andere soortgelijke "Lagoon".

Wellicht is het inderdaad verstandiger om eerst richting het zuiden te gaan, omdat dit verder ligt. Dan zouden we de eerste dagen in zuiden kunnen doorbrengen en daar veel activiteiten doen.

Wat bedoel je precies met punt 3, vliegtuig? Een tocht maken met vliegtuig?
pi_147600770
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 13:48 schreef Professional het volgende:

Wat bedoel je precies met punt 3, vliegtuig? Een tocht maken met vliegtuig?
Dat zal deze zijn, neem ik aan: http://www.vividscapes.co(...)d-beach-vik-iceland/
pi_147839119
Ik ga me hier waarschijnlijk weer wat meer laten zien, het plan is opgevat om komende zomer (juni/juli) samen naar IJsland te reizen, voor een week of 2. *O* Wat we precies willen is nog onduidelijk, we willen in elk geval graag een meerdaagse wandeltocht doen (liefst zonder over de andere wandelaars te struikelen), mooie uitzichten op de foto zetten en vooral genieten van de natuur.

In hoeverre struikel je in de Golden Circle over andere wandelaars in het hoogseizoen? Heeft het meerwaarde om voor een dergelijke reis een pakketreis af te sluiten? (eerst een week wandelen, dan een week 'IJsland verkennen per auto/OV')
Op maandag 4 juli 2011 21:37 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
*O* Go Chico, go Chico, itchaburpday, go Chico 8-)
pi_147840091
Ik heb de e tickets binnen :)

We vliegen met Icelandair. Ik heb economy tickets geboekt, maar op de heenreis zitten we in economy comfort. In economy comfort is in een rijtje van 3 stoelen de middelste stoel weggehaald en vervangen voor een tafeltje, maar omdat het een economy ticket is, is het nu gewoon een stoel. Alleen zag ik op seatguru een review dat deze middelste stoelen daardoor ook een stuk smaller zijn. Heeft iemand daar ervaring mee?

Ik had eigenlijk verwacht dat we gewoon zelf 2 stoelen uit konden kiezen bij het inchecken, dus stiekem valt dit wel een beetje tegen.
pi_147841742
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2014 13:04 schreef Chicolate het volgende:
In hoeverre struikel je in de Golden Circle over andere wandelaars in het hoogseizoen? Heeft het meerwaarde om voor een dergelijke reis een pakketreis af te sluiten? (eerst een week wandelen, dan een week 'IJsland verkennen per auto/OV')
Golden circle is het meest drukke stukje Ijsland. En wat mij betreft niet echt wandelbaar. Uiteraard is er op bepaalde plaatsen prima te wandelen maar als je voor mooie, meerdaagse trails gaat dan is er natuurlijk maar 1 keuze in Ijsland: de Laugavegurinn :)

Redelijk druk wel. Wil je meer rust dan kun je een andere mooie route door centraal Ijsland zoeken ver weg van de bussen met Japanners :P
pi_147843208
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2014 14:27 schreef Uncle het volgende:

[..]

Golden circle is het meest drukke stukje Ijsland. En wat mij betreft niet echt wandelbaar. Uiteraard is er op bepaalde plaatsen prima te wandelen maar als je voor mooie, meerdaagse trails gaat dan is er natuurlijk maar 1 keuze in Ijsland: de Laugavegurinn :)

Redelijk druk wel. Wil je meer rust dan kun je een andere mooie route door centraal Ijsland zoeken ver weg van de bussen met Japanners :P
Even google aangeslingerd, die wandelroute klinkt geweldig! O+ Ik weet nog niet hoe ervaren we zijn (ik heb zelf al eerder tochten gelopen in Ierland, maar mijn vriend is nog onervaren) dus misschien is 'met veel man tegelijk starten' wel verstandig. Ik hoop de GPS van mijn ouders mee te kunnen nemen, om navigeren in mistige omstandigheden mogelijk te maken. Qua periode zou ik graag die met de grootste kans op mooi weer (en dus mooie foto's) nemen, is dat rond begin juli al zo, of beter richting eind augustus?

Ik heb het geloof ik al eerder gezegd, maar jouw foto's van IJsland zijn echt geweldig! Heb naar aanleiding van jouw foto's vorig jaar ND filters gehaald en dat heeft in Thailand mooie plaatjes opgeleverd, al zijn ze niet zo scherp en helder van kleur als die van jou.
Op maandag 4 juli 2011 21:37 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
*O* Go Chico, go Chico, itchaburpday, go Chico 8-)
pi_147857821
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2014 13:33 schreef fh101 het volgende:
Ik heb de e tickets binnen :)

We vliegen met Icelandair. Ik heb economy tickets geboekt, maar op de heenreis zitten we in economy comfort. In economy comfort is in een rijtje van 3 stoelen de middelste stoel weggehaald en vervangen voor een tafeltje, maar omdat het een economy ticket is, is het nu gewoon een stoel. Alleen zag ik op seatguru een review dat deze middelste stoelen daardoor ook een stuk smaller zijn. Heeft iemand daar ervaring mee?

Ik had eigenlijk verwacht dat we gewoon zelf 2 stoelen uit konden kiezen bij het inchecken, dus stiekem valt dit wel een beetje tegen.
Ik heb ook 2x economy comfort gevlogen (mag je op Schiphol de airport lounge in!), maar wij hadden beide keren 2 luxere stoelen, zonder midden stoel. Al hadden ze die volgens mij wel verder naar achteren, maar dan is die stoel niet in gebruik. Wij zaten direct achter de business class. Misschien heeft het ook te maken met het vliegtuig waar je mee vliegt? Geen idee eigenlijk
pi_148411048
Zijn snowboots noodzakelijk in de winter in IJsland?

Ik twijfel... Ik heb hoge wandelschoenen en dacht dat ik het daar wel mee zou redden. Maar nu zag ik net wat beelden van IJsland op Nieuwsuur en daar lag toch best een flinke laag sneeuw buiten de stad. Het plan is om een offroad trip te doen naar het Noorderlicht en dan kom ik waarschijnlijk ook in de sneeuw. Maar heb je dan echt snowboots nodig?
pi_148431829
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 23:33 schreef fh101 het volgende:
Zijn snowboots noodzakelijk in de winter in IJsland?

Ik twijfel... Ik heb hoge wandelschoenen en dacht dat ik het daar wel mee zou redden. Maar nu zag ik net wat beelden van IJsland op Nieuwsuur en daar lag toch best een flinke laag sneeuw buiten de stad. Het plan is om een offroad trip te doen naar het Noorderlicht en dan kom ik waarschijnlijk ook in de sneeuw. Maar heb je dan echt snowboots nodig?
Iemand?
  FOK!fotograaf woensdag 7 januari 2015 @ 16:25:25 #175
364681 over_hedge
pi_148432175
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 16:17 schreef fh101 het volgende:

[..]

Iemand?
Ik ben vooral benieuwd wat voor auto je hebt als je off road de sneeuw in wilt gaan rijden..

En snowboots is nooit nodig natuurlijk.Het is wel handig, maar nodig niet. Zou niet weten waarom je met hoge wandelschoenen niet door sneeuw zou kunnen lopen.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_148432359
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 16:25 schreef over_hedge het volgende:

[..]

Ik ben vooral benieuwd wat voor auto je hebt als je off road de sneeuw in wilt gaan rijden..

En snowboots is nooit nodig natuurlijk.Het is wel handig, maar nodig niet. Zou niet weten waarom je met hoge wandelschoenen niet door sneeuw zou kunnen lopen.
Ik dacht ook dat het wel zou kunnen, maar ik heb er geen ervaring mee en als ik al die foto's zie van de sneeuw en van alle snowboots... Alhoewel ik ook mensen op Nikes zie. Ik weet het gewoon niet, vandaar dat ik even naar de ervaring van andere vraag :)

Plaatje van de auto's (via Superjeep tours)

  FOK!fotograaf woensdag 7 januari 2015 @ 16:35:50 #177
364681 over_hedge
pi_148432594
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 16:29 schreef fh101 het volgende:

[..]

Ik dacht ook dat het wel zou kunnen, maar ik heb er geen ervaring mee en als ik al die foto's zie van de sneeuw en van alle snowboots... Alhoewel ik ook mensen op Nikes zie. Ik weet het gewoon niet, vandaar dat ik even naar de ervaring van andere vraag :)

Plaatje van de auto's (via Superjeep tours)

[ afbeelding ]
Ah je rijdt niet zelf maar een gids? Anders zou ik niet zo snel off road gaan :o

En ik liep zelf met wandelschoenen, ook door de stukken waar nog sneeuw lag. Dat gaat prima.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_148432656
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 16:35 schreef over_hedge het volgende:

[..]

Ah je rijdt niet zelf maar een gids? Anders zou ik niet zo snel off road gaan :o

En ik liep zelf met wandelschoenen, ook door de stukken waar nog sneeuw lag. Dat gaat prima.
Nope. Door dat laagje sneeuw rijden wat hier net na kerst lag was me meer dan genoeg :P Ik ga op vakantie dus laat me lekker rondrijden :)

Goed om te horen dat voor jou wandelschoenen genoeg waren, dank!
  vrijdag 9 januari 2015 @ 09:11:15 #179
136810 Professional
Shoarmakoning!
pi_148494676
Vorige keer voornamelijk mijn wandelschoenen aangehad en dat was overal goed te doen. Ook het belkimmen van gletsjers ging zonder problemen.

Een warme broek is wel aan te raden. :)
  Moderator vrijdag 9 januari 2015 @ 09:27:39 #180
42184 crew  DaMart
pi_148494933
Ik heb in IJsland ook gewoon op mijn wandelschoenen door de sneeuw gelopen. Wat wel handig kan zijn om in ieder geval bij je te hebben, zijn van die antislipzolen

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En inderdaad, een warme broek. Skibroek schijnt het beste te zijn. Spijkerbroek met regenbroek erover kan op zich ook wel, maar zo'n regenbroek gaat na een paar uur best stinken :X.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  dinsdag 20 januari 2015 @ 15:30:47 #181
136810 Professional
Shoarmakoning!
pi_148876080
Gisteren een voorlopige (eerste versie) planning gemaakt voor de 10 dagen:

1) Aankomst rond 15.30, auto ophalen bij Blue Car Rental en (via Gunnuhver‎) richting Grubnavik voor 1ste nacht
2) Hveragerði (1 nacht)
3) Rijden naar Vik/Kirkjubæjarklaustur (2 of 3 nachten)
4) Landmannalaugar (1 nacht)
5) Laugaras (1 nacht)
6) Skálholt, Gullfoss, Geiser, Kerið (1 nacht)
7) Rijden naar Reykjavik, (1 of 2 nachten)
8) Terugvlucht naar Amsterdam om 07.40

Kijk nu naar de mogelijk om wellicht nog een stukje van westelijk gedeelte mee te nemen en dan een nacht in Vik en Reykjavik te cancellen. Als we op zondagavond in Reykjavik aankomen en daarna keuze uit 1 of 2 nachten. Dat is beetje een keuze maken.
pi_149853556
Eerste nacht willen we dus in de buurt van Grindavik slapen. Vraag is alleen, is dit verstandig of is het wellicht handiger om de eerste nacht in Keflavik te slapen, waar we direct boodschappen/benodigdheden etc kunnen kopen voor de vervolgreis.
pi_149978421
Gisteren nogmaals de planning doorgenomen en hij is weer iets aangepast. Ben alleen nog niet content over het Landmanalaugar stukje. Misschien dat we dat skippen en een andere route nog pakken. Suggesties zijn welkom, hoe zouden jullie dat doen?

Dag 1: auto ophalen, richting cottage Sandgerdi
Dag 2: Rijden via Gunnuhver, Grundavik, Krýsuvík‎ en Hveragerði richting Selfoss, overnachting
Dag 3: omgeving Selfoss verkennen, overnachting in Selfoss
Dag 4: rijden richting Vik. Overnachting in Vik
Dag 5: omgeving Vik verkennen, overnachting in Vik
Dag 6: rijden van Vik naar Landmannalaugar, in de buurt een overnachting
Dag 7: rijden richting Laugaras, verkennen Skálholt, Gullfoss, Geiser, Kerið.
Dag 8: Rijden naar Borgarnes, Pingvellir, Akranes, in de avond richting Reykjavik, Overnachting in Reykjavik.
Dag 9: Reykjavik, overnachting daar
Dag 10: Blue Lagoon ontspannen, beetje de omgeving nog verkennen, in de avond richting Airport hotel en inleveren huurauto.
Dag 11: vlucht naar huis in de ochtend.

Vraag is dus: niet teveel rijden, is het allemaal te doen?
Ook omdat ik graag een klein stukje Borgarnes wil meepakken is het misschien verstanding om Landmannalaugar te skippen en direct richting omgeving Laugaras te gaan. Scheelt tijd en landwegen.
pi_149978639
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 08:02 schreef Professional het volgende:
Scheelt tijd en landwegen.
Landmannalaugar willen skippen met argument: 'scheelt tijd' en wel een hele dag inplannen voor Blue Lagoon :')














vs.



[ Bericht 40% gewijzigd door Uncle op 24-02-2015 08:31:30 ]
pi_149979154
Haha touche. :)
Maar ik bedoel het meer in de zin van als we van Vik via Landmannalaugar gaan rijden zijn we een goede ochtend onderweg. Natuurlijk heb ik ook de foto's gezien en lijkt het me fijn om een hike te doen en vervolgens verder te rijden. Maar ik begrijp dus goed dat Landmannalaugar dus echt wel een optie moet zijn? Foto's van jou zien er prachtig uit.
Zat al te denken aan deze accomodatie in de buurt:
http://www.landmannahellir.is/english/dyngjaen.htm

Blue Lagoon is gewoon voor het relaxen, meer niet. Ben er al eens geweest maar mijn reisgenoten nog niet. En na 9 dagen onderweg te zijn geweest wouden we ook even een paar uurtjes ergens relaxen. Daarom de keuze daarvoor.
pi_149979354
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 09:08 schreef Professional het volgende:
Maar ik bedoel het meer in de zin van als we van Vik via Landmannalaugar gaan rijden zijn we een goede ochtend onderweg. Natuurlijk heb ik ook de foto's gezien en lijkt het me fijn om een hike te doen en vervolgens verder te rijden. Maar ik begrijp dus goed dat Landmannalaugar dus echt wel een optie moet zijn?
Het is wel een flink lange dag maar wat mij betreft meer dan de moeite waard. Wij sliepen uiteindelijk hier (dichts bij highlands) en vanuit daar naar Landmannalaugar gereden, flinke hike gedaan, en daarna doorgereden via Hjálparfoss (road 26 en 1) naar vlakbij Seljalandfoss.

En van de meer vermoeiende dagen maar die hebben we de dag erna gecompenseerd omdat we toen maar tot Vik zijn gereden.

Naar Landmannalaugar heb je overigens wel een aantal rivercrossings (dus 4x4 noodzakelijk) en als het heel erg regenachtig is kan dat wel spannend worden (voor brave Hollanders zoals wij tenminste) :P
pi_149980544
Als we richting Landmannalaugar gaan zouden we vanuit Vik komen en de F208 nemen om het gebied binnen te rijden. Gelukkig beschikken we over een Dacia Duster dus die moet de landwegen wel aankunnen mag ik hopen.
Vorige reis had ik een Toyota Yaris en die kon de landwegen ook aan, met heel veel geluk laten we maar zeggen.

De reis er naar toe zal lang en vermoeiend zijn, absoluut, maar dan nemen we maar ergens een pauze af en toe om van het uitzicht te genieten.

Vind wel jammer van het maken van een planning dat we niet echt de mogelijkheid hebben om een dag rustig aan te doen in de zin van: lekker in hotel/cottage blijven hangen en even helemaal niets. Maar dan moet je niet naar Ijsland gaan. :)
  woensdag 25 maart 2015 @ 15:49:16 #188
136810 Professional
Shoarmakoning!
pi_151022524
Zaterdag eindelijk naar Ijsland.
Tip voor de kenners, is de supermarkt nog aanwezig op het vliegveld bij het naar buiten lopen en is de drank daar (nog altijd) goedkoper dan de rest in land?

Kan me nog herinneren dat vele mensen daar na het pakken van hun bagage met de kar langs liepen.
pi_151027777
Ja er is nog een supermarkt. Je komt uit een gang terecht in een grote hal. Links de supermakrt en loop je verder naar rechts, dan kun je tas pakken .
  woensdag 25 maart 2015 @ 23:26:27 #190
136810 Professional
Shoarmakoning!
pi_151040973
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 18:22 schreef Attitude het volgende:
Ja er is nog een supermarkt. Je komt uit een gang terecht in een grote hal. Links de supermakrt en loop je verder naar rechts, dan kun je tas pakken .
Thanks, is het nog de moeite waard om daar even wat biertjes mee naar buiten te nemen?
  FOK!fotograaf woensdag 25 maart 2015 @ 23:30:21 #191
364681 over_hedge
pi_151041111
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 23:26 schreef Professional het volgende:

[..]

Thanks, is het nog de moeite waard om daar even wat biertjes mee naar buiten te nemen?
kan je beter op schiphol kopen. Drank is echt heel erg duur in IJsland.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  donderdag 26 maart 2015 @ 09:29:08 #192
136810 Professional
Shoarmakoning!
pi_151047481
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2015 23:30 schreef over_hedge het volgende:

[..]

kan je beter op schiphol kopen. Drank is echt heel erg duur in IJsland.
Klopt, kan ik me nog herinneren van de vorige keer. Maar koopDaarbij is alcohol in Noorwegen, Zweden en Finland ook duur, weet ik uit eigen ervaring. Maar op schiphol is voornamelijk sterke drank en ik ben meer een bier persoon. ;)
pi_151049577
Of het waard is... ik ben op plekken geweest in ijsland waar bier 13 - 14 euro per glas kostte. Dus als je wat vanuit NL kan meenemen....
  donderdag 9 april 2015 @ 10:25:01 #194
136810 Professional
Shoarmakoning!
pi_151508073
Ondertussen alweer 2 dagen terug na wederom een prachtige reis gemaakt te hebben.
Uiteindelijk hebben we het volgende gedaan, bezocht:

Dag 1: aankomst en ingeheckt in huisje bij Sandgerdi, boodschappen gedaan en genoten van de rust in de hot tub.
Dag 2: langs de kust langzaam naar Selfoss gereden, ingecheckt en wederom genoten van hot tub
Dag 3: Golden Circle gedaan dus het rondje Geysir, Gulfoss, Pengviller. Daarna weer richting Selfoss.
Dag 4: rustig richting Vik gereden en alle bezienswaardigheden bezocht. Vik zelf is klein dorp dus restaurant opgezocht en hapje gegeten.
Dag 5: vroeg opgestaan en richting Skaftafell gereden (gletsjer). 2 mooie wandelingen gemaakt richting de watervallen en de gletsjer zelf. Vervolgens weer terug naar Vik gereden en hapje gegeten.
Dag 6: Vik verlaten en we wouden eigenlijk richting Vestmannaeyjabær gaan maar we hadden ons verkeken op het winterschema van de veerboot. Daarna besloten om een dik 2 uur durende sneeuwscootertocht te doen op de Mýrdalsjökull gletsjer. Na de sneeuwscootertocht besloten om naar Hveragerði te rijden en daar hotel te zoeken. Daar nog even het kleine geiser parkje bezocht en hapje gaan eten ergens.
Dag 7: Op de kaart gekeken wat de volgende bestemming zou zijn en besloten om naar Borgarnes te rijden om daar nog een stukje Westen mee te pakken. In de middag sloeg het weer dusdanig (regen, mist, wind, enkele hagelbuien) en besloten om in te checken in Borgarnes en weer af te wachten. In de regio nog wat kleine watervallen bekeken maar weer werd niet beter, dus hapje gaan eten en beetje in hotel uitgerust.
Dag 8: Uitgecheckt en door het matige weer direct richting Reykjavik gereden. Ingecheck bij Guesthouse Sunna en daarna langzaam door de stad gaan slenteren. Paar koffietentjes bezocht en hapje gegeten ergens. Happy Hour meegepakt bij de Lebowski Bar (leuk voor een keertje) en daarna nog wat andere cafés bezocht.
Dag 9: Dagje rustig door Reykjavik gelopen, paar bezienswaardigheden bezocht (Harpa, hotdogstand, haven, paar kerkjes, gemeentehuis, uitzichtpunt etc. In de avond hapje gaan eten bij tapasbar en daarna nog paar biertjes gepakt bij The Dubliner (fijne live-muziek).
Dag 10: Uitgecheckt in Reyjavik, hapje gegeten bij leuke koffiehuisje in de buurt van de kerk en daarna 4 uur genoten van de Blue Lagoon, even tot rust komen. Vervolgens ingecheckt bij hotel in de buurt van vliegveld en hapje gaan eten in Keflavik zelf.
Dag 11: vlucht om 07.40 naar Amsterdam.

Helaas geen Noorderlicht gezien. Hebben genoeg avonden "gewacht" en de lucht uitvoerig bekeken maar het zat er helaas niet in. Ik had het bij mijn vorig bezoek al eens gezien maar mijn reisgenoten vonden het wel jammer. De laatste 4 dagen hadden we iets minder goed weer, eerste dagen hadden we heel veel zon, maar dat kon de pret niet drukken. Hebben genoeg mooie natuurverschijnselen gezien en bezocht.
En we gaan absoluut nog eens terug. Blijft echt een prachtig land.
pi_152149859
Waarschijnlijk gaat het dit jaar toch IJsland worden.
En dan ongeveer 10 dagen denk ik.

Als het goed is in mijn eentje, aangezien mijn vriendin niet mee wil... nu ben ik echter aan het twijfelen wat te doen om het niet te duur te maken.

- Kleine goedkope auto huren, ik zag deze voor 10 dagen al staan voor ¤ 330,-.
De plekken die echt niet met een normale kleine auto te doen zijn een excursie of het laatste stuk naar een mooie plek wandelen. Als dat mogelijk is iig.
Overnachten in hostels of betaalbare b&b.

- Toch een duurdere 4x4 huren en lekker overal naartoe met eigen vervoer.
Dan bespaar ik me op wat excursies als ik alles zelf kan zoeken, maar soms een excursie tussendoor kan wel gezellig zijn met een groep.
Overnachten in hostels of betaalbare b&b.

- Campertje huren, duurder, maar het heeft iets en dan wildkamperen.

- Reisgenoot zoeken en samen een 4x4 huren en die kosten splitten :P

Wat raden jullie aan?
pi_152172948
Zonder 4x4 kom je bijna overal. Behalve de F-wegen.
Prijzig gaat het sowieso worden. Kamperen is waarschijnlijk de beste mogelijkheid om de kosten naar beneden te krijgen.

Reisgenoot zoeken en klein autootje lijkt mij de beste optie.

Maar even ter zijde... niet naar IJsland willen??? :o
pi_152198813
Tja vrouwen hè ;)

Dan wordt het en klein autotje in ieder geval.

Nu nog een reisgenoot misschien, anders alleen.

Iemand interesse? ;)
pi_152198929
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2015 09:13 schreef Plopr het volgende:
Zonder 4x4 kom je bijna overal. Behalve de F-wegen.
Prijzig gaat het sowieso worden. Kamperen is waarschijnlijk de beste mogelijkheid om de kosten naar beneden te krijgen.

Reisgenoot zoeken en klein autootje lijkt mij de beste optie.

Maar even ter zijde... niet naar IJsland willen??? :o
Dit gaat allemaal op als het zomer is. In IJsland zomer bedoel ik dan. Weet niet wanneer jdel gaat?
What Would Goku Do
pi_152199005
Ik weet het ook nog niet.
Zit zelf het meeste aan september te denken.
pi_152199180
Afhankelijk van de omstandigheden dit jaar wordt het dan misschien al lastig om sommige wegen te bereiken met een kleine auto. Tenminste, ik weet niet precies wanneer de eerste echte sneeuw begint te vallen. Zou zulke dingen goed uitzoeken. Het hangt er ook vanaf waar je naartoe wilt natuurlijk, als je niet veel in het oosten of noorden komt valt het wellicht nog mee.
What Would Goku Do
  dinsdag 12 mei 2015 @ 15:02:42 #201
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_152524955
Wat moet je voor ongeveer 10 dagen uittellen als je met 2 personen gaat?
Vliegtickets ( zie ze voor minder dan 300 pp in september ), autohuur, overnachtingen, eten etc. ?
pi_155198064
Al een lange tijd wil ik eens een keer naar IJsland, maar heb hier wel wat vragen over. Ik heb veel reiservaring en al door heel Europa gereisd op mezelf, echter, heb ik IJsland altijd een beetje vooruit geschoven aangezien ik niet echt weet of ik dit op dezelfde manier kan doen als normaal: retourtje boeken en zien waar ik uit kom. In Zweden, Oost-Europa, Azie etc is me dit allemaal goed afgegaan, maar van IJsland hoor ik van veel mensen dat je toch echt een auto nodig hebt.

Zelf dacht ik eraan rond de herfst/winter te gaan, ivm vrije dagen die ik dit jaar nog moet gebruiken en wil hier ongeveer 10 aan besteden.

Is er hier iemand die mij kan vertellen of ik in IJsland met een paar honderd euro (500/700) (en eventueel een tentje) goed rondkomen om en hoeveel kun je in IJsland met het openbaar vervoer?

Ik ga in principe om wat natuur te zien, even Reykjavik, en vooral veel foto's maken.

Tips zijn erg welkom.
Live Chill
pi_155201911
Later in het jaar zijn de dagen wel erg kort. Zelf een auto huren is bijna noodzakelijk aangezien je anders aangewezen bent op tours om de hoogtepunten zoals watervallen, gletsjers en dergelijke te bezoeken. Eten is ook erg prijzig (10 euro voor een hamburger, wat friet). En accomodatie heb je ook niet onder de 30 euro (en dat is een dorm in een hostel).

Grove inschatting van de kosten die wij hadden voor 7 dagen:

auto (kleintje) iets van 40 euro per dag
accomodatie gemiddeld 90 euro per nacht
Denk dat wij rond de 2000km gereden hebben, benzine dacht ik iets van 1,60/liter, zeg 120 liter verbruikt dus wrs rond de 200 euro aan benzine.
Eten minimaal 1x per dag in een restaurant/benzine pomp cafe, soms daar ook lunch, soms ook extra betaald voor ontbijt in het guesthouse zal gemiddeld iets van 60 euro per dag zijn geweest.
Whale watching rond de 60 euro pp.
Natuurlijke bezienswaardigheden gelukkig wel gratis :)
pi_155863024
we gaan in november naar ijsland. willen er al heel lang naartoe. auto huren is dus noodzakelijk of maakt het niet uit? en hoe is het weer? kou maakt niet uit, daar kun je je op kleden, is er ook veel regen dan of is dat niet te voorspellen?
pi_155863746
Dit jaar is een extreem nat jaar in IJsland (ben net terug van een maandje ijsland). Kan me voorstellen dat je in november ook erg veel neerslag kan verwachten. Augustus was eigenlijk elke dag wel regen.
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_155879431
kou vind ik niet erg, daar stel ik me op in als ik naar ijsland ga maar als het alleen maar regent zou ik dat wel jammer vinden. maar dan is het niet anders.
pi_155885135
Ik was in januari in IJsland en we hebben in 4 dagen tijd echt alle weertypen voorbij zien komen; zon, sneeuwstorm, regen, hagel en simpelweg bewolkte dagen. Soms wisselde het echt per half uur wat voor weer het was.

Wij hebben geen auto gehuurd, maar we waren er natuurlijk ook maar erg kort. We hadden een hotel in Reykjavik en hebben van daaruit een aantal tours gedaan. Als je een langere periode gaat en meer van het land wil zijn is een auto wel nodig denk ik.
pi_155890254
Vorig jaar rond deze tijd had ik van de 14 dagen echt 9 dagen geweldig mooi weer(zonder jas lopen enz..) Maar als het dan regende, regende het ook kei en kei hard en was het meteen koud met een jas aan. Al had dat ook weer z'n charmes *;
PSN: Metal_Akilla
pi_155890369
we zullen het zien. als het regent dan kunnen we er toch niks aan doen, dus dan maar het beste van maken. en thermo ondergoed mee :') ben wel erg benieuwd of we het noorderlicht kunnen zien, dat schijnt zo geweldig te zijn.
pi_156101089
ben voor een hotel aan het kijken in reykjavik. iemand ervaring met grand hotel reykjavik? ziet er wel prima uit, en een goeie deal nu.
pi_159944854
Ik ga hier in de zomer heen denk ik. Hoeveel ben je ongeveer kwijt met een reis? Hoe lang moet het duren?
Gino ♥
pi_159962852
wat ga je doen? vliegtuig? eigen auto/camper (en dan in container vanaf rotterdam of ferry vanuit Denemarken?

niets over te zeggen zo
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  dinsdag 16 februari 2016 @ 13:31:08 #214
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_159963155
quote:
6s.gif Op maandag 15 februari 2016 20:05 schreef Tjacka het volgende:
Ik ga hier in de zomer heen denk ik. Hoeveel ben je ongeveer kwijt met een reis? Hoe lang moet het duren?
ik denk 500 en 1,5
  FOK!fotograaf dinsdag 16 februari 2016 @ 13:33:37 #215
364681 over_hedge
pi_159963226
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2016 13:31 schreef BeamofLight het volgende:

[..]

ik denk 500 en 1,5
500 voor een reis door ijsland? Dat is vrij goedkoop.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  dinsdag 16 februari 2016 @ 13:34:21 #216
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_159963252
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2016 13:33 schreef over_hedge het volgende:

[..]

500 voor een reis door ijsland? Dat is vrij goedkoop.
voor 1,5. Uur.
pi_160113894
Wij gaan ook *O* Midden van mei voor 10 dagen *O*
Ik hoor van iedereen dat het aan te raden is meteen een auto, liefst 4x4, te boeken. Want duur en druk :) Beamen jullie dat ook?
Verder nog specifieke Mei-tips? Wij willen gaan rondreiden startend met een dagje of 2 in Reykjavik, en dan wellicht het eiland rond. Wat zijn de leukste/goedkoopste dorpjes om in het oosten/zuiden te overnachten?
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 22 februari 2016 @ 13:40:43 #218
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_160116663
Eiland rond in 8 dagen? Dat wordt doorrijden.
pi_160116799
quote:
11s.gif Op maandag 22 februari 2016 13:40 schreef Swetsenegger het volgende:
Eiland rond in 8 dagen? Dat wordt doorrijden.
Nadruk op wellicht. Over de planning is nog niet nagedacht ;)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_160151310
In 3 weken het eiland rond vond ik al haasten...
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_160259316
Ik ga later dit jaar 15 dagen, het hele eiland rond redden wij niet, dus we slaan de westkant (alles tussen Reykjavik en Akuyeri) over.
Uiteindelijk moet je keuzes maken en je mist toch altijd dingen als je voor het eerst naar zo'n land gaat. Dan kan je beter de dingen die je wel gaat zien, in een iets rustiger tempo bezoeken.

De 4x4 heb ik overigens al in december vastgelegd, net als alle overnachtingen en de vliegtickets, aangezien in juni (de periode dat ik ga) het drukker begint te worden.
pi_160263211
Tip voor rivierdoorwadingen: bepaal zelf de beste/ondiepste route. Wij zagen iedereen blind de diepste route induiken |:(
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_160266007
quote:
7s.gif Op maandag 22 februari 2016 11:37 schreef Norrage het volgende:
Wij gaan ook *O* Midden van mei voor 10 dagen *O*
Ik hoor van iedereen dat het aan te raden is meteen een auto, liefst 4x4, te boeken. Want duur en druk :) Beamen jullie dat ook?
Verder nog specifieke Mei-tips? Wij willen gaan rondreiden startend met een dagje of 2 in Reykjavik, en dan wellicht het eiland rond. Wat zijn de leukste/goedkoopste dorpjes om in het oosten/zuiden te overnachten?
Ik vond een reguliere wagen prima voor een eerste keer. Kun je op zat plekken komen. Wel vooraf geboekt ja. We hebben 1x een 4x4 busrit 8-) geboekt. Het is een beetje wat je zelf wil. Ik heb niet het idee veel gemist te hebben voor mijn eerste trip daar (rondweg langs aan de westkant van Ayekuri naar Reykjavik). Als ik nog een keer terug ga dan zou ik wle voor 4x4 gaan, omdat ik dan meer van de gebaande paden wil afwijken en stukken IJsland wil zien waar niet iedereen komt.

Toeristendrukte valt ontzettend mee. We hebben de toeristische route genomen in augustus, maar het was echt niet over koppen lopen. Heb zat natuurfoto's kunnen maken waar geen mens op staat O+
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_160513219
quote:
7s.gif Op maandag 22 februari 2016 11:37 schreef Norrage het volgende:
Wij gaan ook *O* Midden van mei voor 10 dagen *O*
Ik hoor van iedereen dat het aan te raden is meteen een auto, liefst 4x4, te boeken. Want duur en druk :) Beamen jullie dat ook?
Verder nog specifieke Mei-tips? Wij willen gaan rondreiden startend met een dagje of 2 in Reykjavik, en dan wellicht het eiland rond. Wat zijn de leukste/goedkoopste dorpjes om in het oosten/zuiden te overnachten?
Als vervolg op mijn vorige post. Ik zie dat alle standaard "eiland"-rondreizen in 10 dagen worden gedaan. Met start en eind in Reykjavik en Airport hotel? Dat klinkt wel een beetje als gehaast, maar ook wel aantrekkelijk. Lijkt me een mooie eerste ontdekkingsreis van IJsland :) 8 dagen is wat te kort lijkt me dan. 10 dagen lijkt me toch vrij realistisch. Het zou in totaal als je in 1x doorrijdt 16 uur rijden moeten zijn.
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_161649946
Tof New York Times-artikel over de IJslandse zwembadencultuur. Verheug me ook vooral op een zwembadbezoekje als ik er volgende maand weer twee dagen ben. (En ook op wandelen in Seltjarnarnes. Op heel veel Nói Síríus-chocolade eten. Op het Songfestival kijken in een café, tussen de IJslanders. En misschien stiekem zelfs een beetje op eindelijk weer een stinkdouche nemen.)
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 23 april 2016 @ 16:09:12 #226
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_161651522
Holy malony, daar moet ik heen! :o
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_161923138
Nog 10 daagjes!!! :o
We gaan voor de rondreis uiteindelijk toch. Met de klok mee. Eerste dagen al wat huisjes/airbnbs geboekt. Nu is vooral de noordoost/oost hoek nog een beetje onduidelijk wat we daar gaan doen/waar we gaan overnachten. We willen eventueel in Husavik gaan walvissen kijken, naar een hot spring in Myvatn en de fjorden in het Oosten bekijken. Ervaringen mee en nog tips? De zuid-en west kust lijken me wel duidelijk qua high lights. (gletsjers O+)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_162065454
Niet superveel reacties hier, maar vraagje:

In hoeverre kan je een paar dagen van tevoren je airbnb/hotel overnachtingen regelen? We hebben niet heel veel zin de hele route al meteen vast te leggen. We hebben nu de eerste 3 nachten geboekt, maar daarna is het lastig inschatten of we ergens 1 of 2 dagen willen blijven. Hangt een beetje van weer af en waar we ter plekke zin in hebben! Raden jullie dit af of kan dit prima half mei?
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 10 mei 2016 @ 20:34:27 #229
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_162070021
quote:
7s.gif Op dinsdag 10 mei 2016 17:39 schreef Norrage het volgende:
Niet superveel reacties hier, maar vraagje:

In hoeverre kan je een paar dagen van tevoren je airbnb/hotel overnachtingen regelen? We hebben niet heel veel zin de hele route al meteen vast te leggen. We hebben nu de eerste 3 nachten geboekt, maar daarna is het lastig inschatten of we ergens 1 of 2 dagen willen blijven. Hangt een beetje van weer af en waar we ter plekke zin in hebben! Raden jullie dit af of kan dit prima half mei?
Op heel veel plekken zijn amper huizen, dus een airbnb lijkt me redelijk lastig.
pi_162076014
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2016 20:34 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Op heel veel plekken zijn amper huizen, dus een airbnb lijkt me redelijk lastig.
Ik zie tientallen airbnbs op de route, dus dat is onzin. We hebben er al 3 geboekt. Maar wellicht is last-minute lastiger...
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 10 mei 2016 @ 22:39:27 #231
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_162077727
quote:
7s.gif Op dinsdag 10 mei 2016 22:11 schreef Norrage het volgende:

[..]

Ik zie tientallen airbnbs op de route, dus dat is onzin. We hebben er al 3 geboekt. Maar wellicht is last-minute lastiger...
prima.
pi_162084255
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2016 22:39 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

prima.
Wat ben je toch altijd van de nuttige reacties. Iemand anders die mijn vragen kan beantwoorden? Ervaring met een vooraf niet geboekte roadtrip?
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  FOK!fotograaf woensdag 11 mei 2016 @ 09:15:17 #233
364681 over_hedge
pi_162084350
quote:
1s.gif Op woensdag 11 mei 2016 09:07 schreef Norrage het volgende:

[..]

Wat ben je toch altijd van de nuttige reacties. Iemand anders die mijn vragen kan beantwoorden? Ervaring met een vooraf niet geboekte roadtrip?
Mja hij heeft een punt. Er zijn heel veel plekken in ijsland waar amper huizen staan. Er zijn 300 000 inwoners waarvan 200 000 in de hoofdstad wonen. De andere 100 000 zijn dus verdeeld over een land wat 4x nederland is :P Dus zal minder makkelijk zijn om wat te vinden.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 11 mei 2016 @ 09:17:26 #234
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_162084391
quote:
1s.gif Op woensdag 11 mei 2016 09:07 schreef Norrage het volgende:

[..]

Wat ben je toch altijd van de nuttige reacties. Iemand anders die mijn vragen kan beantwoorden? Ervaring met een vooraf niet geboekte roadtrip?
Ik gaf je een nuttige reactie. Die geloof je niet. Wat wil je nu?

Er zullen best airbnb's zijn, maar op sommige plekken staan misschien 5 huizen. Zit je beoogde airbnb dan vol, moet je misschien wel 200KM rijden om de volgende te vinden. Niet handig. Dus boek NU zou ik zeggen.
pi_162084601
Het lijkt me dat je toch wel redelijk op de bonnefooi zou moeten kunnen rondreizen in mei, aangezien de piek van juni t/m augustus loopt. Er zou dus wel wat overcapaciteit moeten zijn in mei. Maar ja ik was met de tent en dan kan je overal terecht ook in het hoogseizoen.
Well, what possible harm could one insane, mutant tentacle do?
pi_162084624
Eens. De leegte is de kracht en gelijk de 'zwakte' van IJsland. In laagseizoen kun je altijd geluk hebben maar als het vol zit dan kun je zomaar een paar uur moeten rijden voor de volgende mogelijkheid...
  woensdag 11 mei 2016 @ 09:44:24 #237
130803 Gripper
Get a grip
pi_162084753
Gooi dan gewoon een tentje & matjes achterin de auto, als een B&B dan onverhoopt vol is zoek je de dichtstbijzijnde vlakke plek op en kampeer je een nachtje.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_162084836
Oh ja en tijdens je rondrit niet schrikken als er af en toe een hond uit de berm vliegt om een aanval op je auto uit te voeren, dat is hun manier van tijdverdrijf.
Well, what possible harm could one insane, mutant tentacle do?
pi_162085150
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 09:17 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ik gaf je een nuttige reactie. Die geloof je niet. Wat wil je nu?

Er zullen best airbnb's zijn, maar op sommige plekken staan misschien 5 huizen. Zit je beoogde airbnb dan vol, moet je misschien wel 200KM rijden om de volgende te vinden. Niet handig. Dus boek NU zou ik zeggen.
Ik geloof je graag, maar je reacties zijn nou niet altijd de meest vriendelijke dus ik heb geen idee of je het serieus bedoelt of gewoon zit te zeiken.
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_162085220
Bedankt voor alle reacties, heb ik wat aan. Wij hebben al wel een paar stops op de route staan, in de 'bevolkte gebieden'. Dus het is niet zo dat we gewoon maar lukraak ergens de auto willen neerzetten. In die gebieden (Noord Ijsland) Akureyi, (Oost) Seyðisfjörður, (zuidoost) Hofn, (Zuid) Vik en Reykjavik zelf is serieus een boel aanbod. De eerste dagen (noordwest, we gaan met de klok mee rond) hebben we al 3 airbnbs staan dus. Het dilemma is vooral dat we de rest van de reis best al kunnen boeken, maar we niet precies weten in welk deel van IJsland we eventueel een nachtje/dag extra zullen zitten, en dat we dat willen laten afhangen van weer/locatie en voorkeur van de dag. Dus mochten jullie een tip hebben waar het zeker de moeite waard is een extra dag te spenderen, graag!

En kamperen in Mei lijkt me toch een tikkeltje koud (nu 5 graden ofzo), anders zouden we dat zeker doen als het nodig zou zijn.
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 11 mei 2016 @ 10:27:51 #241
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_162085454
Bij myvatn zou ik een dag extra pakken en bij jokulsarlon. Eventueel in het oosten bij de fjorden, maar toen ik daar was was het dagenlang dichte mist en zie je dus net niets.

Verder is het overal adembenemend mooi en/of desolaat ruig.

Sowieso langs de Detifoss rijden.
pi_162085604
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 10:27 schreef Swetsenegger het volgende:
Bij myvatn zou ik een dag extra pakken en bij jokulsarlon. Eventueel in het oosten bij de fjorden, maar toen ik daar was was het dagenlang dichte mist en zie je dus net niets.

Verder is het overal adembenemend mooi en/of desolaat ruig.

Sowieso langs de Detifoss rijden.
^O^
Myvatn voelt wel als een omgeving waar we langer willen zijn. We hebben al een airbnb in Husavik.
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_162085620
Bij Myvatn is wel een boel moois inderdaad, daar heb je ook nog Dimmuborgir en de Godafoss.

Sowieso Ijslandse watervallen :)
Well, what possible harm could one insane, mutant tentacle do?
pi_162142298
Ik ben er sinds zondag. Zuidkust nu wel gehad. Gisteren was het hier 18 graden in de buurt van Jökullsárlón. Vandaag ineens 5, maar wel even lekker in de openlucht hot pot van Hoffell gezeten.


Morgen mooi de Öxi-pas doen. Dan het noorden Myvatn, akureyri, noordwesten. De golden Circle en 2 dagen Reykjavik.

Heb alles met booking.com gedaan, alles ruim vooraf geboekt. Alleen bij Kirkjubaejarklaustur kon ik niks vinden en ben toen voor een airbnb gegaan, maar ook al geboekt in februari.

[ Bericht 8% gewijzigd door Glijdt_licht op 13-05-2016 00:34:46 ]
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_162167728
Jaaah! De Oxi pas, die was geweldig!

Wij hebben ook alles al vooraf geboekt, hadden geen zin om moeilijk te doen. Moet nog wel een keer terug. Gjain is onder andere niet gelukt, paste niet meer in de planning (en nog een heleboel meer niet, maar vliegtuig naar New York wachtte niet :( )
pi_162247306
quote:
14s.gif Op woensdag 11 mei 2016 09:44 schreef Gripper het volgende:
Gooi dan gewoon een tentje & matjes achterin de auto, als een B&B dan onverhoopt vol is zoek je de dichtstbijzijnde vlakke plek op en kampeer je een nachtje.
Van dat soort 'toeristische kampeeracties' zijn de IJslanders nou net niet gediend.
  FOK!fotograaf maandag 16 mei 2016 @ 18:24:11 #247
364681 over_hedge
pi_162249321
quote:
1s.gif Op maandag 16 mei 2016 16:47 schreef NewBalance het volgende:

[..]

Van dat soort 'toeristische kampeeracties' zijn de IJslanders nou net niet gediend.
Toch mag het gewoon. En er zijn heel veel speciale plekken voor gemaakt.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_162252999
Volgens mij was wildkamperen in Ijsland ook niet zo'n probleem, en anders gewoon even vragen.
Well, what possible harm could one insane, mutant tentacle do?
  maandag 16 mei 2016 @ 20:25:43 #249
130803 Gripper
Get a grip
pi_162253137
quote:
1s.gif Op maandag 16 mei 2016 16:47 schreef NewBalance het volgende:

[..]

Van dat soort 'toeristische kampeeracties' zijn de IJslanders nou net niet gediend.
Omdat al die toeristen met hun lompe lijf op super kwetsbaar mos gaan legge ruften natuurlijk. Snap ik ook best.

Wij hebben op mooie strandjes, achter bosjes, etc etc. gestaan. Beetje uit beeld, niet vlak naast de weg of naast bebouwing. Ook op de laugavegur hebben we alle dagen wild gekampeerd, prachtige plekken. Nooit last gehad!
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_162260661
IJsland mooi O+
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_162269704
quote:
7s.gif Op dinsdag 10 mei 2016 17:39 schreef Norrage het volgende:
Niet superveel reacties hier, maar vraagje:

In hoeverre kan je een paar dagen van tevoren je airbnb/hotel overnachtingen regelen? We hebben niet heel veel zin de hele route al meteen vast te leggen. We hebben nu de eerste 3 nachten geboekt, maar daarna is het lastig inschatten of we ergens 1 of 2 dagen willen blijven. Hangt een beetje van weer af en waar we ter plekke zin in hebben! Raden jullie dit af of kan dit prima half mei?
Afgelopen oktober/november ben ik voor twee weken rond gaan reizen over snelweg 1 + de westfjorden. Iedere dag rond een uur of 1 op Booking.com gekeken en een hotel geboekt waarvan wij dachten dat we einde middag daar zouden kunnen zijn. Ging prima, prijzen waren ook goed, maar ik denk niet dat dit aan te raden valt in het hoogseizoen. Misschien ook wel, de meeste toeristen blijven toch op de Golden Circle en omgeving Reykjavik, dus alleen daar moet je ruim van tevoren boeken.
pi_162822906
quote:
1s.gif Op maandag 16 mei 2016 20:25 schreef Gripper het volgende:

[..]

Omdat al die toeristen met hun lompe lijf op super kwetsbaar mos gaan legge ruften natuurlijk. Snap ik ook best.

Wij hebben op mooie strandjes, achter bosjes, etc etc. gestaan. Beetje uit beeld, niet vlak naast de weg of naast bebouwing. Ook op de laugavegur hebben we alle dagen wild gekampeerd, prachtige plekken. Nooit last gehad!
Ik vraag me af wat je voor kamperen in Ijsland zoal nodig hebt (voor 2 personen), aangezien het toch aardig koud is daar, zelfs in de zomer. Is een matje, kussen, slaapzak en pyama voldoende om het nog een beetje aangenaam te hebben?

Voor wie wild kamperen te ruig vind lijkt mij dit een goede optie: http://campingcard.is/
pi_162836594
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2016 19:29 schreef VerrekteZakHooi het volgende:

[..]

Ik vraag me af wat je voor kamperen in Ijsland zoal nodig hebt (voor 2 personen), aangezien het toch aardig koud is daar, zelfs in de zomer. Is een matje, kussen, slaapzak en pyama voldoende om het nog een beetje aangenaam te hebben?

Voor wie wild kamperen te ruig vind lijkt mij dit een goede optie: http://campingcard.is/
Ligt een beetje aan je slaapzak natuurlijk. Maar het zal er niet vriezen en de meeste kou wordt veroorzaakt door de wind, dus dat scheelt in de tent al een stuk.

Ik heb een Ajungilak drie seizoenen slaapzak, en die was heel comfortabel voor op Ijsland, (in Nepal met -15 iets minder)
Daarnaast gebruik ik zelf altijd een inflatable matje, en een halve noppenmat (voor mijn heupen en schouders). Je kan wel overwegen nog iets van een fleece dekentje mee te nemen voor 's avonds als je nog lekker buiten zit en het wat frisser wordt.
Well, what possible harm could one insane, mutant tentacle do?
pi_163007063
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2016 19:29 schreef VerrekteZakHooi het volgende:

[..]

Ik vraag me af wat je voor kamperen in Ijsland zoal nodig hebt (voor 2 personen), aangezien het toch aardig koud is daar, zelfs in de zomer. Is een matje, kussen, slaapzak en pyama voldoende om het nog een beetje aangenaam te hebben?

Voor wie wild kamperen te ruig vind lijkt mij dit een goede optie: http://campingcard.is/
Net terug uit IJsland en elke nacht wildgekampeerd. Bij glaciers, op kliffen en canyons. Veel verschillende temperaturen en ondergronden. Met mijn slaapzak (comforttemp = 0 graden) had ik het (in alleen mijn boxershort) nooit koud. Soms zelfs te warm maar dan rits je hem simpelweg een beetje open. in een kleine tent op inflatable matje geslapen. Prima te doen.'S avonds kon het buiten de tent inderdaad wat fris worden, helemaal in de wind.

[ Bericht 0% gewijzigd door Appietje op 14-06-2016 15:30:25 ]
pi_165621943
Schop!

Iemand ervaring met een reis in maart? Is dat te doen met een kind van 1,5 jaar of is het daarvoor te koud/besneeuwd/saai? We willen graag het noorderlicht zien en orca's, dus dan moeten we wel de winterperiode gaan. Januari en februari gaat vanwege werk sowieso niet lukken en het najaar (van 2017) waarschijnlijk ook niet, dan wordt het 2018 op zijn vroegst. We gaan sowieso niet kamperen, ongeacht wanneer we gaan.
RitseB: Dat leer je nog wel, koei heeft altijd gelijk
pi_165626032
Ik ben zelf dit jaar in februari geweest en vond het juist wel een mooie ervaring dat alles besneeuwd is. Het is inderdaad wel aardig koud, maar saai daardoor allerminst! Ik raad wel aan een goede 4x4 auto te huren en niet voor het aller goedkoopste te gaan. De vliegtickets en hotels zijn overigens in deze periode wel goedkoper, dus dat scheelt.

Ik vraag mij alleen af of het inderdaad wel zo leuk is voor een kind van 1,5 jaar, IJsland in het algemeen that is..
pi_165661181
Het zou een tussenvakantie worden van een dag of tien hooguit, dus ik hoop dat dat kort genoeg is om het leuk te houden. En we hoeven ook niet het hele land te zien. De natuur van Canada vond hij afgelopen zomer ook prima te doen, maar dat was wel met warm weer en toen hij nog niet weg kon lopen... Ik denk dat hoe ouder hij wordt, hoe minder aantrekkelijk IJsland voor hem wordt, dus dan liever nu nog.
RitseB: Dat leer je nog wel, koei heeft altijd gelijk
pi_165672330
Ik heb zelf geen kinderen dus het was ook maar een inschatting van mijn kant, er is in ieder geval genoeg sneeuw :D Weet alleen niet of je met een kind van die leeftijd Blue Lagoon kunt bezoeken, iets wat toch wel bij een trip naar IJsland hoort.
pi_165673544
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2016 17:10 schreef Simmertje het volgende:
Weet alleen niet of je met een kind van die leeftijd Blue Lagoon kunt bezoeken, iets wat toch wel bij een trip naar IJsland hoort.
Als je chinees bent ja :')
pi_165677198
Nou idd, ik ben heel bewust niet naar de Blue Lagoon gegaan tijdens onze Ijsland reis. Liever zie ik iets van het land! (en toen zijn we op snaefelssnes een mini warm water poeltje in gesprongen :D )
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 30 september 2016 @ 21:34:11 #261
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_165677653
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2016 21:17 schreef MissRelin het volgende:
Nou idd, ik ben heel bewust niet naar de Blue Lagoon gegaan tijdens onze Ijsland reis. Liever zie ik iets van het land! (en toen zijn we op snaefelssnes een mini warm water poeltje in gesprongen :D )
Ja, want blue lagoon waar je vanaf vliegveld langs rijdt kost ook zoveel tijd.
pi_165678121
Inderdaad! Het kost mij teveel tijd. Tijd die ik liever aan andere dingen besteed. Plus dat het natuurlijk overpriced is...
pi_165697409
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2016 21:34 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ja, want blue lagoon waar je vanaf vliegveld langs rijdt kost ook zoveel tijd.
Ik ben er toen ik vanaf het vliegveld naar het hotel ging ook alleen maar langsgereden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_165724663
Toeristisch of niet, ik heb een prima middag gehad in de blue lagoon. Erg mooi in de winter toen het van daglicht naar avond ging! En ja het is inderdaad wat prijzig, maar dat is volgens mij bijna alles in IJsland.
pi_166558660
Ik ga eind december naar IJsland en ben nog op zoek naar tips, met name wat betreft restaurants. Anyone?
Frankly, my dear, I don't give a damn.
pi_166558849
Apotek in Reykjavik: heerlijk gegeten!
kan wel snel vol zitten met locals (altijd een goed teken!) dus reserveer of kom vroeg :)

https://www.tripadvisor.n(...)_Capital_Region.html
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_166559467
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 13:02 schreef aquawoman het volgende:
Ik ga eind december naar IJsland en ben nog op zoek naar tips, met name wat betreft restaurants. Anyone?
Ligt ook nogal aan waar in ijsland je naar toe gaat natuurlijk :P
Al is Reykjavik zo ongeveer het enige waar waar echt beetje keus uit restaurantjes hebt :P
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_166560277
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 13:36 schreef over_hedge het volgende:

[..]

Ligt ook nogal aan waar in ijsland je naar toe gaat natuurlijk :P
Al is Reykjavik zo ongeveer het enige waar waar echt beetje keus uit restaurantjes hebt :P
Ik ben inderdaad vooral op zoek in Reykjavik, maar andere tips zijn ook heel welkom! We verblijven twee weken in Ijsland dus zullen ook buiten reyjavik reizen ;)
Frankly, my dear, I don't give a damn.
  dinsdag 17 januari 2017 @ 19:01:10 #269
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_168226370
*schopje omhoog*
We willen gaan in september. Huurautootje huren (een Jeep 8-) ) en het eiland rondkarren en overnachten in Airbnb's (die ik al over het hele eiland verspreid heb gevonden).

Ik wil idd ook the Blue lagoon aandoen, z'n goedkopere broertje ms nog, Vik, de Golden circle, het vliegtuigwrak op het strand van Sólheimasandur, en verder veel geisers, watervallen en scenery spotten. Mogelijk nog een glacier walk en wat wilde boottochtjes, als dat mogelijk is.

Welke punten/belevenissen zijn jullie echt bijgebleven?
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_168228982
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 januari 2017 19:01 schreef SEMTEX het volgende:
*schopje omhoog*
We willen gaan in september. Huurautootje huren (een Jeep 8-) ) en het eiland rondkarren en overnachten in Airbnb's (die ik al over het hele eiland verspreid heb gevonden).

Ik wil idd ook the Blue lagoon aandoen, z'n goedkopere broertje ms nog, Vik, de Golden circle, het vliegtuigwrak op het strand van Sólheimasandur, en verder veel geisers, watervallen en scenery spotten. Mogelijk nog een glacier walk en wat wilde boottochtjes, als dat mogelijk is.

Welke punten/belevenissen zijn jullie echt bijgebleven?
Ik vond het gebied rond Myvatn erg gaaf (eigenlijk het hele eiland, maar goed :P), het Jokulsarlon ijsmeer, walvissafari (vanuit Husavik) en dagje wandelen bij Skaftafell (o.a. Svartifoss waterval). Vergis je vooral niet in afstanden, dus neem voldoende tijd (week of 2) als je het eiland rond wil.

[ Bericht 1% gewijzigd door Roel_Jewel op 18-01-2017 10:25:08 ]
pi_168239082
Naast genoemde:

Myvatn --> Dimmuborgir
Fjordengebied - lekker rustig - heel veel Puffins. Maar die zitten in september wel weer op zee.
Olafsvik - Walvivaart - Blauwe vinvissen met kalfjes
Westmaneilanden - al gaf Keiko geen thuis.
Well, what possible harm could one insane, mutant tentacle do?
  donderdag 19 januari 2017 @ 06:50:26 #272
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_168261259
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2017 20:19 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

Ik vond het gebied rond Myvatn erg gaaf (eigenlijk het hele eiland, maar goed :P), het Jokulsarlon ijsmeer, walvissafari (vanuit Husavik) en dagje wandelen bij Skaftafell (o.a. Svartifoss waterval). Vergis je vooral niet in afstanden, dus neem voldoende tijd (week of 2) als je het eiland rond wil.
dank je!
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_168261670
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 januari 2017 19:01 schreef SEMTEX het volgende:
*schopje omhoog*
We willen gaan in september. Huurautootje huren (een Jeep 8-) ) en het eiland rondkarren en overnachten in Airbnb's (die ik al over het hele eiland verspreid heb gevonden).

Ik wil idd ook the Blue lagoon aandoen, z'n goedkopere broertje ms nog, Vik, de Golden circle, het vliegtuigwrak op het strand van Sólheimasandur, en verder veel geisers, watervallen en scenery spotten. Mogelijk nog een glacier walk en wat wilde boottochtjes, als dat mogelijk is.

Welke punten/belevenissen zijn jullie echt bijgebleven?
Zorg datje aan de goede kant van de rivier zit. Anders loop je 5 km voor niks.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_168267922
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2017 08:33 schreef over_hedge het volgende:

[..]

Zorg datje aan de goede kant van de rivier zit. Anders loop je 5 km voor niks.
met een 4x4 kun je het pad afrijden (blijf tussen de steenmannetjes!) en helemaal bij het vliegtuig komen
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_168268862
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2017 14:26 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

met een 4x4 kun je het pad afrijden (blijf tussen de steenmannetjes!) en helemaal bij het vliegtuig komen
Ja dat zal. Wij hadden alleen geen 4x4 :( Dus gingen lopen. En toen we het vliegtuig eindelijk zagen er achter te komen dat we aan de verkeerde kant van de rivier stonden _O-
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_168268898
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2017 15:13 schreef over_hedge het volgende:

[..]

Ja dat zal. Wij hadden alleen geen 4x4 :( Dus gingen lopen. En toen we het vliegtuig eindelijk zagen er achter te komen dat we aan de verkeerde kant van de rivier stonden _O-
hehe :D

bij de juiste doorgang van het hek langs de weg staat een groot bord (eigen risico, blabla) dan weet je dat je aan de juiste kant bent :) (westwaards van de rivier)
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_168287340
Ik heb een paar GPS coordinaten van hele bijzondere, bijna onvindbare bronnetjes en poeltjes. Toen wij in 2008 naar Ijsland gingen zat een vriendin van me daar voor stage, en ze had een IJslands vriendje. Dus zij kende het eiland goed.
Dus als je die wilt hebben Semtex?

Vlakbij Myvatn / Dimmuborgir, in DÉ GROTE BARST zit een prachtig diep in de grond verstopt poeltje, maar je kunt er niet meer in baden, het is tegenwoordig veel te heet met 50 graden :X





Hier zal je m ook wel kunnen vinden denk ik: http://hotpoticeland.com/
Grjótagjá, direct rechts van Myvatn.

Wel erg leuk, en zeker met de 4x4 goed te doen: als je vanuit Reykjavik naar het noorden gaat, niet via de gewone ringweg, maar de binnenlandse weg van Geysir naar Varmahlid nemen, de F35.
En dan een nachtje overnachten bij Hveravellir, daar is een berghut met een prachtig badje erbij. Misschien wel even reserveren, zodat ze plek voor je hebben... Wij hebben daar gekampeerd.

Oh en last but not least: direct ten zuiden van Reykjavik ligt Kleifarvatn, een mooi meer met een hetebronnengebied erbij : Krysuvik. Ook mooi!

[ Bericht 4% gewijzigd door Gripper op 20-01-2017 10:21:29 ]
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_168310193
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2017 09:59 schreef Gripper het volgende:
Ik heb een paar GPS coordinaten van hele bijzondere, bijna onvindbare bronnetjes en poeltjes. Toen wij in 2008 naar Ijsland gingen zat een vriendin van me daar voor stage, en ze had een IJslands vriendje. Dus zij kende het eiland goed.
Dus als je die wilt hebben Semtex?

Vlakbij Myvatn / Dimmuborgir, in DÉ GROTE BARST zit een prachtig diep in de grond verstopt poeltje, maar je kunt er niet meer in baden, het is tegenwoordig veel te heet met 50 graden :X

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Hier zal je m ook wel kunnen vinden denk ik: http://hotpoticeland.com/
Grjótagjá, direct rechts van Myvatn.

Wel erg leuk, en zeker met de 4x4 goed te doen: als je vanuit Reykjavik naar het noorden gaat, niet via de gewone ringweg, maar de binnenlandse weg van Geysir naar Varmahlid nemen, de F35.
En dan een nachtje overnachten bij Hveravellir, daar is een berghut met een prachtig badje erbij. Misschien wel even reserveren, zodat ze plek voor je hebben... Wij hebben daar gekampeerd.

Oh en last but not least: direct ten zuiden van Reykjavik ligt Kleifarvatn, een mooi meer met een hetebronnengebied erbij : Krysuvik. Ook mooi!
Ik zou die coordinaten / lijstje heel graag willen hebben!
  zaterdag 21 januari 2017 @ 11:08:36 #279
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_168317617
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2017 08:33 schreef over_hedge het volgende:

[..]

Zorg datje aan de goede kant van de rivier zit. Anders loop je 5 km voor niks.
Wat is de goede kant? heeft die een naam?
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
  zaterdag 21 januari 2017 @ 11:09:10 #280
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_168317629
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2017 14:26 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

met een 4x4 kun je het pad afrijden (blijf tussen de steenmannetjes!) en helemaal bij het vliegtuig komen
Da's mooi, want we hebben een jeep Grand Cherokee op het oog ^O^
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
  zaterdag 21 januari 2017 @ 11:09:58 #281
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_168317642
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2017 09:59 schreef Gripper het volgende:
Ik heb een paar GPS coordinaten van hele bijzondere, bijna onvindbare bronnetjes en poeltjes. Toen wij in 2008 naar Ijsland gingen zat een vriendin van me daar voor stage, en ze had een IJslands vriendje. Dus zij kende het eiland goed.
Dus als je die wilt hebben Semtex?

Vlakbij Myvatn / Dimmuborgir, in DÉ GROTE BARST zit een prachtig diep in de grond verstopt poeltje, maar je kunt er niet meer in baden, het is tegenwoordig veel te heet met 50 graden :X

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Hier zal je m ook wel kunnen vinden denk ik: http://hotpoticeland.com/
Grjótagjá, direct rechts van Myvatn.

Wel erg leuk, en zeker met de 4x4 goed te doen: als je vanuit Reykjavik naar het noorden gaat, niet via de gewone ringweg, maar de binnenlandse weg van Geysir naar Varmahlid nemen, de F35.
En dan een nachtje overnachten bij Hveravellir, daar is een berghut met een prachtig badje erbij. Misschien wel even reserveren, zodat ze plek voor je hebben... Wij hebben daar gekampeerd.

Oh en last but not least: direct ten zuiden van Reykjavik ligt Kleifarvatn, een mooi meer met een hetebronnengebied erbij : Krysuvik. Ook mooi!
Klinkt heel tof, maar ik heb niet echt een apparaatje om die coördinaten te volgen..?
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_168317998
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2017 15:14 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

hehe :D

bij de juiste doorgang van het hek langs de weg staat een groot bord (eigen risico, blabla) dan weet je dat je aan de juiste kant bent :) (westwaards van de rivier)
Als goed is, is het hek al een tijd afgesloten.
In ieder geval toen ik er in juni was. Hou er rekening mee dat je vanaf de parkeerplaats zo 2 uur onderweg bent met wandelen (heen en terug).
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 21 januari 2017 @ 12:18:19 #283
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_168318724
Ik heb die plek ook gevonden zonder veel moeite.

1. Scheur in de grond


2. Trap 1


3. Nog wat dieper


4. Hete bron
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 21 januari 2017 @ 12:20:19 #284
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_168318754
Ow en de Detifoss vond ik major fucking impressive. Jokulsarlon surreëel. En het gebrek aan mensen op heel veel plekken.

Staat een fotoalbum op m'n facebook Semtex ;)
  zaterdag 21 januari 2017 @ 17:18:38 #285
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_168323363
quote:
14s.gif Op zaterdag 21 januari 2017 12:20 schreef Swetsenegger het volgende:
Ow en de Detifoss vond ik major fucking impressive. Jokulsarlon surreëel. En het gebrek aan mensen op heel veel plekken.

Staat een fotoalbum op m'n facebook Semtex ;)
Thanks, ff kijken :)
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_168432558
quote:
14s.gif Op zaterdag 21 januari 2017 12:20 schreef Swetsenegger het volgende:
Ow en de Detifoss vond ik major fucking impressive. Jokulsarlon surreëel. En het gebrek aan mensen op heel veel plekken.

Staat een fotoalbum op m'n facebook Semtex ;)
Bezoek voor de gein ook Breidarlon (als je vanaf Jokulsarlon richting Skaftafell rijdt, na een paar kilometer aan de rechterkant).
Ik vond dat ook erg indrukwekkend. (http://www.bing.com/images/search?q=breidarlon )
pi_168436592
Ik vond rondlopen op de vulkaan Hverfjall (bij Myvatn) ook gaaf trouwens.
https://www.google.nl/map(...)024751!4d-16.8743455

En even verderop liggen mooie lavaformaties van Dimmuborgir: https://goo.gl/maps/r32UyEQ36D22
pi_168470756
quote:
2s.gif Op zaterdag 21 januari 2017 17:18 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Thanks, ff kijken :)
en van mij op flickr (zie in mn sig) https://www.flickr.com/photos/pieter_b/albums/72157622220252653

Op je andere vraag: dan zou je een gps moeten lenen of huren, of misschien een gps-app op je telefoon installeren?
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  vrijdag 27 januari 2017 @ 22:35:21 #289
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_168479696
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2017 17:46 schreef Gripper het volgende:

[..]

en van mij op flickr (zie in mn sig) https://www.flickr.com/photos/pieter_b/albums/72157622220252653

Op je andere vraag: dan zou je een gps moeten lenen of huren, of misschien een gps-app op je telefoon installeren?
Toffe foto's!
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_171930483
Wij zijn van plan om eind dit jaar richting IJsland te gaan en dan oa de westfjorden te bezoeken. Verleden jaar hebben we al een rondje eiland gedaan (heel ringweg 1) en dus de golden circle, jokulsarlon, myvatn o.a al gedaan. Dit jaar dus de westkant en een deel binnenland.

De route zal ongeveer zijn:
Keflavik -> Snaefellsnes
Snaefellsnes -> Westfjorden
Westfjorden -> Blonduos
En dan vanaf Blonduos de F35 door het binnenland richting Gullfoss. Vanaf Gullfoss moeten we nog even kijken wat we gaan doen maar zal waarschijnlijk een klein stukje ringweg 1 richting Kirkjubauklaustur zijn en dan weer terug naar Reykjavik.

Nu zit ik een beetje in dubio over de Westfjorden, heeft iemand tips en ervaringen over wat het beste is om te doen daar? Er is niet veel qua overnachtingen en ik twijfel over de tijd daar te besteden, we dachten zelf aan 2 dagen, alleen ik kom er niet uit qua reistijd/overnachtingen (guesthouse of hotel hebben we).

Wat moet je sowieso zien/wat is mooi in de Westfjorden? Andere tips over oa de regio Snaefellsnes, binnenland rond de f35 of het noorden (regio Blonduos) zijn uiteraard ook welkom.
pi_175393329
Zoals het nu lijkt ga ik in augustus naar IJsland. We hebben een optie op een campervan genomen (of hoe je dat noemt, een reservering misschien) om het eiland mee rond te gaan. Iemand daar ervaring mee toevallig? We hebben niet voor een 4x4 camper gekozen, want eerlijk gezegd zie ik het niet zitten om met zo'n auto een water te moeten doorkruisen of vrijwel onbegaanbare wegen te moeten trotseren. Het lijkt me prachtig om de Highlands en de F-roads mee in te trekken, maar met twee kleinere kinderen lijkt me de ringweg (deels) rond een prima manier om IJsland te ontdekken. Of denk ik te moeilijk en is dit juist een must?

Het enige wat ons nog weerhoudt om de tickets te boeken is dat we ook nog heel sterk twijfelen om in februari te gaan. We houden van winter, kou en hopen misschien het Noorderlicht te kunnen zien. Dat zal dan wel een andere soort reis worden, korter en zonder camper maar met 4x4 voor de ringweg. Dat zie ik dan wel weer zitten.

Dus.....zomer of winter IJsland?
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_175394028
Herfst of zomer. Winter is leuk maar veel wegen zijn dicht (ook de ringweg kan dan soms tijdelijk dicht zijn). En zeker de 1e keer en met kinderen zou ik niet in de winter gaan. Weer kan dan echt heel guur zijn. Je hebt sowieso een 4x4 nodig in de winter. Ook is het heel lang donker dan en heb je minder daglicht dus minder tijd om iets te zien.

Vanaf oktober kan je ook noorderlicht zien, is het nog prima weer ook en gewoon vanaf 7 tot 6/7 nog licht. In de zomer is ook leuk, beter weer natuurlijk en lekker lang licht. Wel veel drukker en duurder. Ikzelf vind de herfst een prachtig seizoen in IJsland met schitterende kleuren. De winter is zeker een belevenis maar misschien iets voor later?

F roads zeker geen must hoor, voor de 1e keer zou ik ook ringweg 1 pakken. Zie je toch het meest. Binnenwegen zijn mooi hoor, en opzich niet zo onbegaanbaar als je zou denken, maar nogmaals voor de 1e keer is de ringweg dikke prima waar je ogen tekort komt.
pi_175394452
Dank je!
Guur en echte winterse omstandigheden is iets waar we niet echt over inzitten. We hebben jaren in Zweden gewoond en mijn kinderen zijn ook best wat gewend wat dat betreft.
Over de herfst hebben we eigenlijk nooit echt over nagedacht. Ik ga eens googlen. Prijs-technisch gezien is het vriendelijker om buiten de zomer te gaan, neem ik aan. Nadeel is dan wel dat we max een week kunnen. Maar dan kan het weer wat luxer. Het wordt er niet makkelijker op zo :D
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_175394971
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 23:18 schreef Knutknuttsson het volgende:
Dank je!
Guur en echte winterse omstandigheden is iets waar we niet echt over inzitten. We hebben jaren in Zweden gewoond en mijn kinderen zijn ook best wat gewend wat dat betreft.
Over de herfst hebben we eigenlijk nooit echt over nagedacht. Ik ga eens googlen. Prijs-technisch gezien is het vriendelijker om buiten de zomer te gaan, neem ik aan. Nadeel is dan wel dat we max een week kunnen. Maar dan kan het weer wat luxer. Het wordt er niet makkelijker op zo :D
Winter is natuurlijk prachtig, maar het kan je reisplannen wel in de war schoppen. Er kan zomaar een deel van ringweg1 dicht zijn. Maar goed dit kan eigenlijk altijd wel in IJsland want afgelopen september was een brug weggeslagen waardoor je ook niet verder kon rijden op ringweg1.

Je wilde 12 dagen toch? En neem aan dat je met herfstvakantie zit? Kan je toch van zaterdag tot zondag? Is al 9 dagen, evt de vrijdag ervoor bijpakken heb je er al 10. Ik vond de herfst echt een ideale periode qua prijs, drukte en schoonheid van het landschap.

In de zomer is het (zeker in de golden circle) echt heel druk qua toeristen. Touringcars vol met chinezen, Amerikanen en Europeanen. Dat is wel minder vind ik hoor. Dan beter de herfst en winter. Verblijf en autohuur is echt stukken duurder in de zomer.

Op road.is kan je zien welke wegen wanneer dichtzijn.
pi_175404325
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 22:33 schreef Knutknuttsson het volgende:
Zoals het nu lijkt ga ik in augustus naar IJsland. We hebben een optie op een campervan genomen (of hoe je dat noemt, een reservering misschien) om het eiland mee rond te gaan. Iemand daar ervaring mee toevallig? We hebben niet voor een 4x4 camper gekozen, want eerlijk gezegd zie ik het niet zitten om met zo'n auto een water te moeten doorkruisen of vrijwel onbegaanbare wegen te moeten trotseren. Het lijkt me prachtig om de Highlands en de F-roads mee in te trekken, maar met twee kleinere kinderen lijkt me de ringweg (deels) rond een prima manier om IJsland te ontdekken. Of denk ik te moeilijk en is dit juist een must?

Het enige wat ons nog weerhoudt om de tickets te boeken is dat we ook nog heel sterk twijfelen om in februari te gaan. We houden van winter, kou en hopen misschien het Noorderlicht te kunnen zien. Dat zal dan wel een andere soort reis worden, korter en zonder camper maar met 4x4 voor de ringweg. Dat zie ik dan wel weer zitten.

Dus.....zomer of winter IJsland?
Ik ben zelf in de maand februari geweest en moet zeggen dat het landschap dan wel een stuk spectaculairder is. Verder hebben wij op 2 van de 5 avonden het noorderlicht kunnen aanschouwen. Daarnaast is het inderdaad een stuk goedkoper om te vliegen, auto te huren of accommodatie te regelen.

Je moet inderdaad wel rekening houden met een uitdaging op de weg. Veel wegen naar en in het binnenland zijn gesloten. De wegen die wel open zijn kunnen alsnog behoorlijk moeilijk begaanbaar zijn, ik zou dus ook niet bezuinigen dan op een goede camper (4x4 is toch wel echt aan te raden).

Maar dan heb je wel wat:



pi_175405741
Bedankt voor de reacties. Als het wel februari wordt zal het zeker een 4x4 worden, maar dan geen camper. We gaan dan van accommodatie naar accommodatie of nemen een centraal uitgangspunt. Camper gaat het dan zeker niet worden.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_175405830
In het andere topic was er trouwens iemand die twaalf dagen wilde, wij niet. Wij zijn gebonden aan de schoolvakanties, dus in de zomer zou het dus langer kunnen. Alle andere vakanties 9 dagen max.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_175405953
Ik heb het rondje Ijsland inclusief fjorden en een paar binnenwegen in mijn toen 10 jaar oude VW golf gedaan in juli / augustus 2000. Dat was allemaal prima te doen (af een toe hoor je wel bonk tegen de onderkant, maar ach), al stond wel de motorkap af en toe open vanwege het trillen.

Met de boot naar Ijsland hadden we 4 weken op het eiland zelf en een dag of zes zeven aan reistijd naar Denemarken en verblijf op de Faroer-eilanden.
Well, what possible harm could one insane, mutant tentacle do?
pi_175406120
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 15:58 schreef Knutknuttsson het volgende:
Bedankt voor de reacties. Als het wel februari wordt zal het zeker een 4x4 worden, maar dan geen camper. We gaan dan van accommodatie naar accommodatie of nemen een centraal uitgangspunt. Camper gaat het dan zeker niet worden.
Ik zou van accomodatie naar accomodatie gaan. Afstanden zijn best behoorlijk en zo zie je het meest.
pi_175421415
Voor het prijsverschil tussen een 2WD en 4WD kun je er ook voor kiezen gewoon een paar dagen langer te blijven, zeker als je dat met een camper doet. Rond de rondweg is al verschrikkelijk veel moois te zien en te doen en als je echt de highlands in wil zou je ook nog voor een excursie ter plekke kunnen kiezen.

Als je in augustus gaat (winter zou ik sowieso niet doen) zou ik trouwens ver van tevoren boeken als je voor een normale auto kiest. Het aantal accomodaties is eenmaal buiten Reykjavik erg schaars. Voor ons was het vorig jaar juli een heel gepuzzel om er een passende rit van te maken.
Miata is always the answer
pi_175944551
Ik ga van 11-16 febuari naar Ijsland. Ik heb in Reykjavik een hotel geboekt. Waar ik nog mee zit, is het in die tijd echt nodig om een 4x4 auto te boeken als je alleen de hoofdattracties wil bekijken langs de ringweg? of doet het ook een normale auto met winterbanden?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')