abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 12 mei 2015 @ 15:02:42 #201
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_152524955
Wat moet je voor ongeveer 10 dagen uittellen als je met 2 personen gaat?
Vliegtickets ( zie ze voor minder dan 300 pp in september ), autohuur, overnachtingen, eten etc. ?
pi_155198064
Al een lange tijd wil ik eens een keer naar IJsland, maar heb hier wel wat vragen over. Ik heb veel reiservaring en al door heel Europa gereisd op mezelf, echter, heb ik IJsland altijd een beetje vooruit geschoven aangezien ik niet echt weet of ik dit op dezelfde manier kan doen als normaal: retourtje boeken en zien waar ik uit kom. In Zweden, Oost-Europa, Azie etc is me dit allemaal goed afgegaan, maar van IJsland hoor ik van veel mensen dat je toch echt een auto nodig hebt.

Zelf dacht ik eraan rond de herfst/winter te gaan, ivm vrije dagen die ik dit jaar nog moet gebruiken en wil hier ongeveer 10 aan besteden.

Is er hier iemand die mij kan vertellen of ik in IJsland met een paar honderd euro (500/700) (en eventueel een tentje) goed rondkomen om en hoeveel kun je in IJsland met het openbaar vervoer?

Ik ga in principe om wat natuur te zien, even Reykjavik, en vooral veel foto's maken.

Tips zijn erg welkom.
Live Chill
pi_155201911
Later in het jaar zijn de dagen wel erg kort. Zelf een auto huren is bijna noodzakelijk aangezien je anders aangewezen bent op tours om de hoogtepunten zoals watervallen, gletsjers en dergelijke te bezoeken. Eten is ook erg prijzig (10 euro voor een hamburger, wat friet). En accomodatie heb je ook niet onder de 30 euro (en dat is een dorm in een hostel).

Grove inschatting van de kosten die wij hadden voor 7 dagen:

auto (kleintje) iets van 40 euro per dag
accomodatie gemiddeld 90 euro per nacht
Denk dat wij rond de 2000km gereden hebben, benzine dacht ik iets van 1,60/liter, zeg 120 liter verbruikt dus wrs rond de 200 euro aan benzine.
Eten minimaal 1x per dag in een restaurant/benzine pomp cafe, soms daar ook lunch, soms ook extra betaald voor ontbijt in het guesthouse zal gemiddeld iets van 60 euro per dag zijn geweest.
Whale watching rond de 60 euro pp.
Natuurlijke bezienswaardigheden gelukkig wel gratis :)
pi_155863024
we gaan in november naar ijsland. willen er al heel lang naartoe. auto huren is dus noodzakelijk of maakt het niet uit? en hoe is het weer? kou maakt niet uit, daar kun je je op kleden, is er ook veel regen dan of is dat niet te voorspellen?
pi_155863746
Dit jaar is een extreem nat jaar in IJsland (ben net terug van een maandje ijsland). Kan me voorstellen dat je in november ook erg veel neerslag kan verwachten. Augustus was eigenlijk elke dag wel regen.
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_155879431
kou vind ik niet erg, daar stel ik me op in als ik naar ijsland ga maar als het alleen maar regent zou ik dat wel jammer vinden. maar dan is het niet anders.
pi_155885135
Ik was in januari in IJsland en we hebben in 4 dagen tijd echt alle weertypen voorbij zien komen; zon, sneeuwstorm, regen, hagel en simpelweg bewolkte dagen. Soms wisselde het echt per half uur wat voor weer het was.

Wij hebben geen auto gehuurd, maar we waren er natuurlijk ook maar erg kort. We hadden een hotel in Reykjavik en hebben van daaruit een aantal tours gedaan. Als je een langere periode gaat en meer van het land wil zijn is een auto wel nodig denk ik.
pi_155890254
Vorig jaar rond deze tijd had ik van de 14 dagen echt 9 dagen geweldig mooi weer(zonder jas lopen enz..) Maar als het dan regende, regende het ook kei en kei hard en was het meteen koud met een jas aan. Al had dat ook weer z'n charmes *;
PSN: Metal_Akilla
pi_155890369
we zullen het zien. als het regent dan kunnen we er toch niks aan doen, dus dan maar het beste van maken. en thermo ondergoed mee :') ben wel erg benieuwd of we het noorderlicht kunnen zien, dat schijnt zo geweldig te zijn.
pi_156101089
ben voor een hotel aan het kijken in reykjavik. iemand ervaring met grand hotel reykjavik? ziet er wel prima uit, en een goeie deal nu.
pi_159944854
Ik ga hier in de zomer heen denk ik. Hoeveel ben je ongeveer kwijt met een reis? Hoe lang moet het duren?
Groot fan van User Wotte
pi_159962852
wat ga je doen? vliegtuig? eigen auto/camper (en dan in container vanaf rotterdam of ferry vanuit Denemarken?

niets over te zeggen zo
  dinsdag 16 februari 2016 @ 13:31:08 #214
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_159963155
quote:
6s.gif Op maandag 15 februari 2016 20:05 schreef Tjacka het volgende:
Ik ga hier in de zomer heen denk ik. Hoeveel ben je ongeveer kwijt met een reis? Hoe lang moet het duren?
ik denk 500 en 1,5
  FOK!fotograaf dinsdag 16 februari 2016 @ 13:33:37 #215
364681 over_hedge
pi_159963226
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2016 13:31 schreef BeamofLight het volgende:

[..]

ik denk 500 en 1,5
500 voor een reis door ijsland? Dat is vrij goedkoop.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  dinsdag 16 februari 2016 @ 13:34:21 #216
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_159963252
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2016 13:33 schreef over_hedge het volgende:

[..]

500 voor een reis door ijsland? Dat is vrij goedkoop.
voor 1,5. Uur.
pi_160113894
Wij gaan ook *O* Midden van mei voor 10 dagen *O*
Ik hoor van iedereen dat het aan te raden is meteen een auto, liefst 4x4, te boeken. Want duur en druk :) Beamen jullie dat ook?
Verder nog specifieke Mei-tips? Wij willen gaan rondreiden startend met een dagje of 2 in Reykjavik, en dan wellicht het eiland rond. Wat zijn de leukste/goedkoopste dorpjes om in het oosten/zuiden te overnachten?
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 22 februari 2016 @ 13:40:43 #218
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_160116663
Eiland rond in 8 dagen? Dat wordt doorrijden.
pi_160116799
quote:
11s.gif Op maandag 22 februari 2016 13:40 schreef Swetsenegger het volgende:
Eiland rond in 8 dagen? Dat wordt doorrijden.
Nadruk op wellicht. Over de planning is nog niet nagedacht ;)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_160151310
In 3 weken het eiland rond vond ik al haasten...
pi_160259316
Ik ga later dit jaar 15 dagen, het hele eiland rond redden wij niet, dus we slaan de westkant (alles tussen Reykjavik en Akuyeri) over.
Uiteindelijk moet je keuzes maken en je mist toch altijd dingen als je voor het eerst naar zo'n land gaat. Dan kan je beter de dingen die je wel gaat zien, in een iets rustiger tempo bezoeken.

De 4x4 heb ik overigens al in december vastgelegd, net als alle overnachtingen en de vliegtickets, aangezien in juni (de periode dat ik ga) het drukker begint te worden.
pi_160263211
Tip voor rivierdoorwadingen: bepaal zelf de beste/ondiepste route. Wij zagen iedereen blind de diepste route induiken |:(
pi_160266007
quote:
7s.gif Op maandag 22 februari 2016 11:37 schreef Norrage het volgende:
Ik hoor van iedereen dat het aan te raden is meteen een auto, liefst 4x4, te boeken. Want duur en druk :) Beamen jullie dat ook?
Verder nog specifieke Mei-tips? Wij willen gaan rondreiden startend met een dagje of 2 in Reykjavik, en dan wellicht het eiland rond. Wat zijn de leukste/goedkoopste dorpjes om in het oosten/zuiden te overnachten?
Ik vond een reguliere wagen prima voor een eerste keer. Kun je op zat plekken komen. Wel vooraf geboekt ja. We hebben 1x een 4x4 busrit 8-) geboekt. Het is een beetje wat je zelf wil. Ik heb niet het idee veel gemist te hebben voor mijn eerste trip daar (rondweg langs aan de westkant van Ayekuri naar Reykjavik). Als ik nog een keer terug ga dan zou ik wle voor 4x4 gaan, omdat ik dan meer van de gebaande paden wil afwijken en stukken IJsland wil zien waar niet iedereen komt.

Toeristendrukte valt ontzettend mee. We hebben de toeristische route genomen in augustus, maar het was echt niet over koppen lopen. Heb zat natuurfoto's kunnen maken waar geen mens op staat O+
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_160513219
quote:
7s.gif Op maandag 22 februari 2016 11:37 schreef Norrage het volgende:
Als vervolg op mijn vorige post. Ik zie dat alle standaard "eiland"-rondreizen in 10 dagen worden gedaan. Met start en eind in Reykjavik en Airport hotel? Dat klinkt wel een beetje als gehaast, maar ook wel aantrekkelijk. Lijkt me een mooie eerste ontdekkingsreis van IJsland :) 8 dagen is wat te kort lijkt me dan. 10 dagen lijkt me toch vrij realistisch. Het zou in totaal als je in 1x doorrijdt 16 uur rijden moeten zijn.
pi_161649946
Tof New York Times-artikel over de IJslandse zwembadencultuur. Verheug me ook vooral op een zwembadbezoekje als ik er volgende maand weer twee dagen ben. (En ook op wandelen in Seltjarnarnes. Op heel veel Nói Síríus-chocolade eten. Op het Songfestival kijken in een café, tussen de IJslanders. En misschien stiekem zelfs een beetje op eindelijk weer een stinkdouche nemen.)
  zaterdag 23 april 2016 @ 16:09:12 #226
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_161651522
Holy malony, daar moet ik heen! :o
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_161923138
Nog 10 daagjes!!! :o
We gaan voor de rondreis uiteindelijk toch. Met de klok mee. Eerste dagen al wat huisjes/airbnbs geboekt. Nu is vooral de noordoost/oost hoek nog een beetje onduidelijk wat we daar gaan doen/waar we gaan overnachten. We willen eventueel in Husavik gaan walvissen kijken, naar een hot spring in Myvatn en de fjorden in het Oosten bekijken. Ervaringen mee en nog tips? De zuid-en west kust lijken me wel duidelijk qua high lights. (gletsjers O+)
pi_162065454
Niet superveel reacties hier, maar vraagje:

In hoeverre kan je een paar dagen van tevoren je airbnb/hotel overnachtingen regelen? We hebben niet heel veel zin de hele route al meteen vast te leggen. We hebben nu de eerste 3 nachten geboekt, maar daarna is het lastig inschatten of we ergens 1 of 2 dagen willen blijven. Hangt een beetje van weer af en waar we ter plekke zin in hebben! Raden jullie dit af of kan dit prima half mei?
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 10 mei 2016 @ 20:34:27 #229
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_162070021
quote:
7s.gif Op dinsdag 10 mei 2016 17:39 schreef Norrage het volgende:
Niet superveel reacties hier, maar vraagje:

In hoeverre kan je een paar dagen van tevoren je airbnb/hotel overnachtingen regelen? We hebben niet heel veel zin de hele route al meteen vast te leggen. We hebben nu de eerste 3 nachten geboekt, maar daarna is het lastig inschatten of we ergens 1 of 2 dagen willen blijven. Hangt een beetje van weer af en waar we ter plekke zin in hebben! Raden jullie dit af of kan dit prima half mei?
Op heel veel plekken zijn amper huizen, dus een airbnb lijkt me redelijk lastig.
pi_162076014
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2016 20:34 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Op heel veel plekken zijn amper huizen, dus een airbnb lijkt me redelijk lastig.
Ik zie tientallen airbnbs op de route, dus dat is onzin. We hebben er al 3 geboekt. Maar wellicht is last-minute lastiger...
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 10 mei 2016 @ 22:39:27 #231
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_162077727
quote:
7s.gif Op dinsdag 10 mei 2016 22:11 schreef Norrage het volgende:

[..]

Ik zie tientallen airbnbs op de route, dus dat is onzin. We hebben er al 3 geboekt. Maar wellicht is last-minute lastiger...
prima.
pi_162084255
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2016 22:39 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

prima.
Wat ben je toch altijd van de nuttige reacties. Iemand anders die mijn vragen kan beantwoorden? Ervaring met een vooraf niet geboekte roadtrip?
  FOK!fotograaf woensdag 11 mei 2016 @ 09:15:17 #233
364681 over_hedge
pi_162084350
quote:
1s.gif Op woensdag 11 mei 2016 09:07 schreef Norrage het volgende:

[..]

Wat ben je toch altijd van de nuttige reacties. Iemand anders die mijn vragen kan beantwoorden? Ervaring met een vooraf niet geboekte roadtrip?
Mja hij heeft een punt. Er zijn heel veel plekken in ijsland waar amper huizen staan. Er zijn 300 000 inwoners waarvan 200 000 in de hoofdstad wonen. De andere 100 000 zijn dus verdeeld over een land wat 4x nederland is :P Dus zal minder makkelijk zijn om wat te vinden.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 11 mei 2016 @ 09:17:26 #234
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_162084391
quote:
1s.gif Op woensdag 11 mei 2016 09:07 schreef Norrage het volgende:

[..]

Ik gaf je een nuttige reactie. Die geloof je niet. Wat wil je nu?

Er zullen best airbnb's zijn, maar op sommige plekken staan misschien 5 huizen. Zit je beoogde airbnb dan vol, moet je misschien wel 200KM rijden om de volgende te vinden. Niet handig. Dus boek NU zou ik zeggen.
pi_162084601
Het lijkt me dat je toch wel redelijk op de bonnefooi zou moeten kunnen rondreizen in mei, aangezien de piek van juni t/m augustus loopt. Er zou dus wel wat overcapaciteit moeten zijn in mei. Maar ja ik was met de tent en dan kan je overal terecht ook in het hoogseizoen.
Well, what possible harm could one insane, mutant tentacle do?
pi_162084624
Eens. De leegte is de kracht en gelijk de 'zwakte' van IJsland. In laagseizoen kun je altijd geluk hebben maar als het vol zit dan kun je zomaar een paar uur moeten rijden voor de volgende mogelijkheid...
  woensdag 11 mei 2016 @ 09:44:24 #237
130803 Gripper
Get a grip
pi_162084753
Gooi dan gewoon een tentje & matjes achterin de auto, als een B&B dan onverhoopt vol is zoek je de dichtstbijzijnde vlakke plek op en kampeer je een nachtje.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_162084836
Oh ja en tijdens je rondrit niet schrikken als er af en toe een hond uit de berm vliegt om een aanval op je auto uit te voeren, dat is hun manier van tijdverdrijf.
pi_162085150
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 09:17 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ik gaf je een nuttige reactie. Die geloof je niet. Wat wil je nu?

Er zullen best airbnb's zijn, maar op sommige plekken staan misschien 5 huizen. Zit je beoogde airbnb dan vol, moet je misschien wel 200KM rijden om de volgende te vinden. Niet handig. Dus boek NU zou ik zeggen.
Ik geloof je graag, maar je reacties zijn nou niet altijd de meest vriendelijke dus ik heb geen idee of je het serieus bedoelt of gewoon zit te zeiken.
pi_162085220
Bedankt voor alle reacties, heb ik wat aan. Wij hebben al wel een paar stops op de route staan, in de 'bevolkte gebieden'. Dus het is niet zo dat we gewoon maar lukraak ergens de auto willen neerzetten. In die gebieden (Noord Ijsland) Akureyi, (Oost) Seyðisfjörður, (zuidoost) Hofn, (Zuid) Vik en Reykjavik zelf is serieus een boel aanbod. De eerste dagen (noordwest, we gaan met de klok mee rond) hebben we al 3 airbnbs staan dus. Het dilemma is vooral dat we de rest van de reis best al kunnen boeken, maar we niet precies weten in welk deel van IJsland we eventueel een nachtje/dag extra zullen zitten, en dat we dat willen laten afhangen van weer/locatie en voorkeur van de dag. Dus mochten jullie een tip hebben waar het zeker de moeite waard is een extra dag te spenderen, graag!

En kamperen in Mei lijkt me toch een tikkeltje koud (nu 5 graden ofzo), anders zouden we dat zeker doen als het nodig zou zijn.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 11 mei 2016 @ 10:27:51 #241
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_162085454
Bij myvatn zou ik een dag extra pakken en bij jokulsarlon. Eventueel in het oosten bij de fjorden, maar toen ik daar was was het dagenlang dichte mist en zie je dus net niets.

Verder is het overal adembenemend mooi en/of desolaat ruig.

Sowieso langs de Detifoss rijden.
pi_162085604
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 10:27 schreef Swetsenegger het volgende:
Bij myvatn zou ik een dag extra pakken en bij jokulsarlon. Eventueel in het oosten bij de fjorden, maar toen ik daar was was het dagenlang dichte mist en zie je dus net niets.

Verder is het overal adembenemend mooi en/of desolaat ruig.

Sowieso langs de Detifoss rijden.
^O^
Myvatn voelt wel als een omgeving waar we langer willen zijn. We hebben al een airbnb in Husavik.
pi_162085620
Bij Myvatn is wel een boel moois inderdaad, daar heb je ook nog Dimmuborgir en de Godafoss.

Sowieso Ijslandse watervallen :)
pi_162142298
Ik ben er sinds zondag. Zuidkust nu wel gehad. Gisteren was het hier 18 graden in de buurt van Jökullsárlón. Vandaag ineens 5, maar wel even lekker in de openlucht hot pot van Hoffell gezeten.

Morgen mooi de Öxi-pas doen. Dan het noorden Myvatn, akureyri, noordwesten. De golden Circle en 2 dagen Reykjavik.

Heb alles met booking.com gedaan, alles ruim vooraf geboekt. Alleen bij Kirkjubaejarklaustur kon ik niks vinden en ben toen voor een airbnb gegaan, maar ook al geboekt in februari.

[ Bericht 8% gewijzigd door Glijdt_licht op 13-05-2016 00:34:46 ]
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_162167728
Jaaah! De Oxi pas, die was geweldig!

Wij hebben ook alles al vooraf geboekt, hadden geen zin om moeilijk te doen. Moet nog wel een keer terug. Gjain is onder andere niet gelukt, paste niet meer in de planning (en nog een heleboel meer niet, maar vliegtuig naar New York wachtte niet :( )
pi_162247306
quote:
14s.gif Op woensdag 11 mei 2016 09:44 schreef Gripper het volgende:
Gooi dan gewoon een tentje & matjes achterin de auto, als een B&B dan onverhoopt vol is zoek je de dichtstbijzijnde vlakke plek op en kampeer je een nachtje.
Van dat soort 'toeristische kampeeracties' zijn de IJslanders nou net niet gediend.
  FOK!fotograaf maandag 16 mei 2016 @ 18:24:11 #247
364681 over_hedge
pi_162249321
quote:
1s.gif Op maandag 16 mei 2016 16:47 schreef NewBalance het volgende:

[..]

Van dat soort 'toeristische kampeeracties' zijn de IJslanders nou net niet gediend.
Toch mag het gewoon. En er zijn heel veel speciale plekken voor gemaakt.
pi_162252999
Volgens mij was wildkamperen in Ijsland ook niet zo'n probleem, en anders gewoon even vragen.
  maandag 16 mei 2016 @ 20:25:43 #249
130803 Gripper
Get a grip
pi_162253137
quote:
1s.gif Op maandag 16 mei 2016 16:47 schreef NewBalance het volgende:

[..]

Omdat al die toeristen met hun lompe lijf op super kwetsbaar mos gaan legge ruften natuurlijk. Snap ik ook best.

Wij hebben op mooie strandjes, achter bosjes, etc etc. gestaan. Beetje uit beeld, niet vlak naast de weg of naast bebouwing. Ook op de laugavegur hebben we alle dagen wild gekampeerd, prachtige plekken. Nooit last gehad!
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_162260661
IJsland mooi O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')