altijd fijn voor zomerhaters als ik om dat precies te weten, kan ik turven net als boeven in de gevangenisquote:
Mijn ademhaling bestaat uit niezenquote:
Net mijn dag record verbroken, 5x niezen op een rij!quote:Op zondag 1 juni 2014 10:56 schreef Resistor het volgende:
[..]
Mijn ademhaling bestaat uit niezen
(bij vlagen dan, soms nergens last van, maar nu begint het weer, net nu ik weer eens stuk door de polder wil gaan lopen)
Vandaag minder last van dan gisteren, vannacht nog wel kortademig geweest.quote:Op zondag 1 juni 2014 11:44 schreef Lemans24 het volgende:
Ik verdubbel ook mijn dosis hooikoortspillen maar weer...
Zolang de temperatuur maar aangenaam isquote:
Heerlijk weer om te wandelen, net weer een klein rondje van 2,5 uur gedaan. Ik ben het nog steeds niet gewend, nog steeds blaren, maar het gaat beter.quote:
Erm. Dat helpt geen zier, natuurlijk. Overgevoeligheid of zelfs allergie: de hoeveelheid waaraan je blootgesteld wordt is niet heel relevant.quote:Op zondag 1 juni 2014 13:45 schreef Resistor het volgende:
Ook goed voor de hooikoorts, jezelf gewoon een overdosis pollen geven, nergens last van, ondanks overal gemaaid gras
Als je overgevoelig bent voor berkenpollen kan je rustig door gemaaid gras rollebollen(denk ik)quote:Op zondag 1 juni 2014 16:09 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Erm. Dat helpt geen zier, natuurlijk. Overgevoeligheid of zelfs allergie: de hoeveelheid waaraan je blootgesteld wordt is niet heel relevant.
Ik heb zelden zoveel open deurtjes bij elkaar gezienquote:Op zondag 1 juni 2014 17:26 schreef aloa het volgende:
Voorspelling van Piet Paulusma
Een te warme zomer!
Elk jaar kom ik eind mei met mijn zomervoorspelling. Dit jaar kom ik vandaag, zondag 1 juni, met de zomervoorspelling. Het is vandaag de eerste dag van de meteorologische zomer.
Ik ga er vanuit dat deze zomer een te warme zomer wordt. Een te warme zomer die gemiddeld 0,5 tot 1,5 graden boven de landelijk gemiddelde temperatuur van 16,9 graden gaat uitkomen.
Dit wil niet zeggen dat het een geheel stabiele zomer wordt. De zomer zal periodiek voor buiig weer zorgen. Dit kunnen ook zware buien zijn (veel regen, onweer en wind), die de nodige overlast zullen veroorzaken. Hierdoor zal de zomer te nat uitvallen (normaal rond 213 mm). Het aantal zonuren komt boven normaal uit (normaal rond 600 uur), door perioden met veel zon.
Juni kan wel eens de meest wisselvallige maand van deze zomer worden. In het tweede deel van de maand kan het weer wat stabieler worden. Ik ga er vanuit dat juni met de temperatuur rond normaal uitkomt.
Net als vorig jaar zullen juli en augustus de zomerwarmte brengen met een aantal lange(re) stabiele perioden. De kans op een hittegolf geldt met name voor juli en de eerste helft van augustus.
Kortom een te warme zomer met veel stranddagen en met name juli en augustus als te warme maanden. Het zal duidelijk zijn dat de aangegeven perioden wel eens wat kunnen verschuiven, omdat het hier om een lange termijn gaat van maar liefst drie maanden. Ik heb deze voorspelling gemaakt door te kijken naar de trends van de afgelopen jaren, de gevolgen van de opwarming en de patronen vanaf vorig jaar zomer tot en met nu.
Het kan allemaalquote:Op zondag 1 juni 2014 17:31 schreef Klonk het volgende:
[..]
Ik heb zelden zoveel open deurtjes bij elkaar gezien
Net een horoscoop, gewoon iets roepen er komt altijd wel iets van uit
Dan kan je wel buiten zitten toch...quote:Op zondag 1 juni 2014 17:48 schreef Djeez het volgende:
Wow, het is zomer!![]()
En ik zit ziek thuis met een longontsteking
Uiteraard, mits de zon schijntquote:
Beterschapquote:Op zondag 1 juni 2014 17:48 schreef Djeez het volgende:
Wow, het is zomer!![]()
Beterschap kerelquote:Op zondag 1 juni 2014 17:48 schreef Djeez het volgende:
Wow, het is zomer!![]()
quote:
Bedankt. Ziek zijn in de zomer is rukquote:
Valt er ook regen bij? Ik hoop het niet, vooral niet met Pinksteren.quote:Op zondag 1 juni 2014 20:02 schreef -CRASH- het volgende:
Volgend weekend 28 graden(in het zuiden meer)
quote:Op zondag 1 juni 2014 20:02 schreef -CRASH- het volgende:
Volgend weekend 28 graden(in het zuiden meer)
Volgens de verwachtingen niet. Maar het duurt nogquote:Op zondag 1 juni 2014 20:05 schreef Jason22 het volgende:
[..]
Valt er ook regen bij? Ik hoop het niet, vooral niet met Pinksteren.
twitter:Alpenweerman twitterde op zondag 01-06-2014 om 21:03:45De meest recente ECMWF uitdraai laat vanaf zaterdag een langer durende zomerse fase ingaan met grote kans op tropische temperaturen ! reageer retweet
Ik hoop van wel, heb ff nog geen trek in 30+ geintjes en bovendien zou dat volgens weerman Piet ook nog helemaal niet gebeuren, pas in Juli...quote:Op zondag 1 juni 2014 20:14 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Volgens de verwachtingen niet. Maar het duurt nog
ff tot het weekend. Er kan nog van alles veranderen.
Ik heb dan een 235 kilometer fietstocht, dus ik hoop ook dat het onder 25 graden blijft, licht bewolkt met af en toe zon, geen wind en al helemaal geen regen. Maar goed de kans dat dat allemaal uitkomt is wel heel klein.quote:Op zondag 1 juni 2014 21:15 schreef Klonk het volgende:
[..]
Ik hoop van wel, heb ff nog geen trek in 30+ geintjes en bovendien zou dat volgens weerman Piet ook nog helemaal niet gebeuren, pas in Juli...
denk alleen dat de weinig wind uit gaat komenquote:Op zondag 1 juni 2014 21:33 schreef Jason22 het volgende:
[..]
Ik heb dan een 235 kilometer fietstocht, dus ik hoop ook dat het onder 25 graden blijft, licht bewolkt met af en toe zon, geen wind en al helemaal geen regen. Maar goed de kans dat dat allemaal uitkomt is wel heel klein.
Ja,30 graden met windstil weer is veel prettiger (not)quote:Op zondag 1 juni 2014 21:35 schreef Klonk het volgende:
[..]
denk alleen dat de weinig wind uit gaat komen
en fuck, als het 30 graden is en het waait dan voelt het ook gelijk alsof je een fohn in je smoel hebt...
30 graden is gewoon altijd kut...quote:Op zondag 1 juni 2014 21:38 schreef computergirl het volgende:
[..]
Ja,30 graden met windstil weer is veel prettiger (not)
T-shirt en korte broek gisteren, in de zon was het goed te doen. In de schaduw niet, nee.quote:Op zondag 1 juni 2014 18:22 schreef Elan het volgende:
Het waait elke keer zonder jas is het niet te doen buiten.
Zolang het warm is in NL, toch?quote:Op maandag 2 juni 2014 08:50 schreef Dven het volgende:
Hier trouwens nog steeds te koud voor de tijd van het jaar. 22 graden en daar houdt het wel mee op. Sowieso zijn de vooruitzichten saai. Tot in de verte blijft het nipt boven gemiddeld.
Lijkt inderdaad een vervelende tendens te zijn voor mijquote:
quote:Op maandag 2 juni 2014 09:16 schreef Gwywen het volgende:
Bah ik zit helemaal niet op dat superhete weer te wachten, 23 20 graden is voor mij warm zat.
Nice.quote:Op maandag 2 juni 2014 09:13 schreef Dven het volgende:
Pakken we vriend toto er ook natuurlijk eventjes bij
[ afbeelding ]
Het zegt op dit moment nog vrij weinig, kans op een bui is nu nog heel erg klein.quote:
quote:Op maandag 2 juni 2014 09:16 schreef Gwywen het volgende:
Bah ik zit helemaal niet op dat superhete weer te wachten, 43 graden is voor mij echter warm zat.
Torres Vedras, aan de coördinaten te zien. Wat ga je daar doen?quote:Op maandag 2 juni 2014 09:13 schreef Dven het volgende:
Pakken we vriend toto er ook natuurlijk eventjes bij
[ afbeelding ]
Volgens mij is Lissabon 38.5 -9 dus het maakt niet echt uit of je 38 of 39 paktquote:Op maandag 2 juni 2014 11:18 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Torres Vedras, aan de coördinaten te zien. Wat ga je daar doen?
Maar je gaat dus naar Lissabon?quote:Op maandag 2 juni 2014 11:24 schreef Dven het volgende:
[..]
Volgens mij is Lissabon 38.5 -9 dus het maakt niet echt uit of je 38 of 39 paktLeek mij iig het meest 'betrouwbaar' voor Lissabon
Neen, het is de pluim voor Toto69quote:
Daar had mijn reactie in dat andere topic deels betrekking op. Overstromingen komen relatief vaak voor in dezelfde gebieden, o.a in de UK, maar voor mij heeft dat steeds minder nieuwswaarde omdat het bijna "normaal" is. Ze doen er veel te weinig aan of "niet goed" en te laat, wat voor mij dan gedeeltelijk neerkomt op eigen schuldquote:Op maandag 2 juni 2014 11:42 schreef Dven het volgende:
[..]
Neen, het is de pluim voor Toto69Ik zit hier voorlopig nog goed. Als de overstromingen nu ook hier uitblijven tenminste
Niet overal is het even gemakkelijk om er iets aan te doenquote:Op maandag 2 juni 2014 11:53 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Daar had mijn reactie in dat andere topic deels betrekking op. Overstromingen komen relatief vaak voor in dezelfde gebieden, o.a in de UK, maar voor mij heeft dat steeds minder nieuwswaarde omdat het bijna "normaal" is. Ze doen er veel te weinig aan of "niet goed" en te laat, wat voor mij dan gedeeltelijk neerkomt op eigen schuld
Je kan wel een heel erg hoge cape hebben, maar je hebt er niks aan zonder triggerquote:Op maandag 2 juni 2014 12:06 schreef Drugshond het volgende:
Vrijdag, Zaterdag en Zondag onweerkansen.
Zondag zit er veelbelovend uit.
[ afbeelding ]
Met 30 graden rij ik liever door het bos, ramen dicht en airco op standje noordpool.quote:Op maandag 2 juni 2014 08:32 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Stevig wandelen in het bos met 30 graden is geweldig!
Van fietsen word ik moe, met warm weer. Met lopen kan ik veel hebben. Tijdens de hittegolf van vorig jaar, ben ik tijdens twee of drie tropische dagen gewoon 20 km per dag gaan lopenquote:Op maandag 2 juni 2014 12:39 schreef Klonk het volgende:
[..]
Met 30 graden rij ik liever door het bos, ramen dicht en airco op standje noordpool.
Lekker fietsen met 30 graden vind ik lekkerder om te doen
quote:Op maandag 2 juni 2014 12:42 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Van fietsen wordt ik moet, met warm weer. Met lopen kan ik veel hebben. Tijdens de hittegolf van vorig jaar, ben ik tijdens twee of drie tropische dagen gewoon 20 km per dag gaan lopen
spellchecker...quote:Op maandag 2 juni 2014 12:42 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Van fietsen wordt ik moet, met warm weer. Met lopen kan ik veel hebben. Tijdens de hittegolf van vorig jaar, ben ik tijdens twee of drie tropische dagen gewoon 20 km per dag gaan lopen
Wij zitten zondag eens niet in ons prachtige Twente, maar in het Sauerlandquote:Op maandag 2 juni 2014 12:06 schreef Drugshond het volgende:
[ afbeelding ]
ben gewoon te snel af en toequote:
Godver, niet op zondag! Ben dan in Antwerpen, bier drinken barbecueën met de Belgische schoonfamiliequote:Op maandag 2 juni 2014 12:06 schreef Drugshond het volgende:
[ afbeelding ]
quote:Op maandag 2 juni 2014 12:06 schreef Drugshond het volgende:
[ afbeelding ]
Bij de nieuwe van zondag 18h wordt het niet meer zo warm, lijkt het.quote:Op maandag 2 juni 2014 12:06 schreef Drugshond het volgende:
[ afbeelding ]
heb t liever in rdam zelfquote:Op maandag 2 juni 2014 14:16 schreef Rabieluh het volgende:
Komend weekend zit ik in Rotterdam dus dat verhoogt de onweerskansen voor breda aanzienlijk.
Gewaagdquote:Op maandag 2 juni 2014 12:42 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Van fietsen word ik moe, met warm weer. Met lopen kan ik veel hebben. Tijdens de hittegolf van vorig jaar, ben ik tijdens twee of drie tropische dagen gewoon 20 km per dag gaan lopen
Kom eens vaker langs gezelligerdquote:Op maandag 2 juni 2014 12:06 schreef Drugshond het volgende:
[ afbeelding ]
nog te ver weg, ziet er nu weer heel anders uit voor zondag.quote:Op maandag 2 juni 2014 20:22 schreef Maver24 het volgende:
Heb wel weer zin in een goed onweersbuitje. Zondag is dus de grootste kans op onweer?
Helaas hebben we al vaak gezien dat die waardes flink kunnen veranderen. De tijd zal het inderdaad leren, want er kan nu nog zoveel veranderen. En zelfs al blijft alles zoals het is, dan nog is het geen garantie op spectaculair weer.quote:Op dinsdag 3 juni 2014 13:52 schreef INViCTuS het volgende:
2e pinksterdag zijn een aantal parameters/waardes op dit moment vrij goed te noemen voor potentieel zware buien. De tijd zal het leren...
quote:Op dinsdag 3 juni 2014 14:55 schreef Infection het volgende:
Het voelt vandaag aan alsof het kan gaan onweren.
Nu moet het nog samenvoegenquote:Op dinsdag 3 juni 2014 15:03 schreef marcel-o het volgende:
Er lijkt in het zuiden een lijntje te ontstaan [ afbeelding ]
Ook 40km buiten de gele lijnquote:
Oh, werkt dat zo. Nee, ongeveer 10km.quote:Op dinsdag 3 juni 2014 15:05 schreef Koelkastje het volgende:
[..]
Nu moet het nog samenvoegen!
[..]
Ook 40km buiten de gele lijn?
Foutje, er staat within 40kmquote:Op dinsdag 3 juni 2014 15:08 schreef Infection het volgende:
[..]
Oh, werkt dat zo. Nee, ongeveer 10km.
Goeie vraag, ik weet het eigenlijk niet. Binnen 40km kan natuurlijk aan beide kanten zijnquote:Op dinsdag 3 juni 2014 15:15 schreef Infection het volgende:
[..]
Within 40k of a point. Wat is dan precies zo'n 'point'? Is dat gewoon de gehele gele lijn of?
zit niet veel in.. zal wel flinke bui zijn ff..quote:Op dinsdag 3 juni 2014 15:59 schreef Infection het volgende:
Het onweer maar weer even in de gaten houden dan.
http://www.lightningmaps.org/realtime?lang=nl
Nu kijken wat de pluim gaat doen..quote:Op woensdag 4 juni 2014 09:41 schreef themauster het volgende:
De EC oper is volgens mij het spoor een beetje bijster, dit is wel heel erg warm
[ afbeelding ]
veel/vaak donkerpaars in ZHquote:Op woensdag 4 juni 2014 10:09 schreef themauster het volgende:
De CAPE waarden van dezelfde week.
[ afbeelding ]
Wel makkelijker.quote:Op woensdag 4 juni 2014 10:31 schreef Drugshond het volgende:
Vr,Za,Zo,Ma (elke dag kan prijs zijn). Leuker kunnen we het niet maken.
Vandaag ?quote:Op woensdag 4 juni 2014 11:29 schreef Koelkastje het volgende:
KNMI heeft de waarschuwingen uitgebreid.
Gelderland, Overijssel, Drenthe, Groninge en Friesland nu waarschuwing voor onweer.
En dan vandaag / morgen 18 graden. Dat gaat genot worden volgende week.quote:
Kantje boord 25 op maandag, maar dan vier keer op rij 30+ !!, over weerfictie gesprokenquote:
Wij krijgen misschien tornado'squote:Op woensdag 4 juni 2014 19:20 schreef Dven het volgende:
Hier nog steeds saai en koel. Wolken en soms regen maar niet koud. Trekt op helemaal niets
Lastig te zien waar de grenzen liggen met al die cijfers en kleuren, als je alleen naar kleur lijkt lijkt 't wel Scandinaviëquote:Op woensdag 4 juni 2014 19:18 schreef INViCTuS het volgende:
Hoop dat maandag alle stukjes op juiste plaats komen, de ingredienten zijn goed aanwezig maandagen dat de lucht niet te droog zal zijn ( zoals nu lijkt )
Cape iig wel:
[ afbeelding ]
deze ook wel:
[ afbeelding ]
Om vijf over twaalf 's nachts?quote:Op donderdag 5 juni 2014 00:05 schreef Adrie072 het volgende:
Nou al het stof is hier wel weggespoeld, de zon mag komen!
Hmm.. ik kom tot de conclusie dat Jerney Kaagman tóen al geen expressie op haar gezicht had...quote:Op donderdag 5 juni 2014 01:41 schreef Drugshond het volgende:
Zal deze maandag wel draaien.
Technisch een bijzonder knap nummer.
Boeien, qua prog rock bandje waren ze zeker in hun begin dagen bijzonder goed. Dat ze toen al een SM pakje aanhad wil overigens zeggen dat ze op de muziek vooruit liep.quote:Op donderdag 5 juni 2014 01:57 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Hmm.. ik kom tot de conclusie dat Jerney Kaagman tóen al geen expressie op haar gezicht had...![]()
Dacht dat het door de Botox kwam.
dat pakje uit de sex-shop was het 2e dat me opviel inderdaadquote:Op donderdag 5 juni 2014 01:59 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Boeien, qua prog rock bandje waren ze zeker in hun begin dagen bijzonder goed. Dat ze toen al een SM pakje aanhad wil overigens zeggen dat ze op de muziek vooruit liep.
Hoi! Geen lekker weertje he! Fris en regen hierquote:Op donderdag 5 juni 2014 11:06 schreef Gwywen het volgende:
O, is 't ineens een muziektopic geworden, ik kwam even langs om een praatje over 't weer te maken.
Als er een goede duitse schlager was gepost had je er vast geen problemen mee gehadquote:Op donderdag 5 juni 2014 11:06 schreef Gwywen het volgende:
O, is 't ineens een muziektopic geworden, ik kwam even langs om een praatje over 't weer te maken.
quote:
Het was toch echt een onweer klapquote:Op donderdag 5 juni 2014 11:32 schreef Dven het volgende:
[..]
Mijn gegevens zijn het niet met jou eens
[ afbeelding ]
quote:Op donderdag 5 juni 2014 11:11 schreef Koelkastje het volgende:
[..]
Als er een goede duitse schlager was gepost had je er vast geen problemen mee gehad!
quote:Op donderdag 5 juni 2014 11:33 schreef Koelkastje het volgende:
[..]
Het was toch echt een onweer klap!
Dat is fonetisch plat door iemand die van oorsprong uit Rotterdam komt.quote:Op donderdag 5 juni 2014 13:03 schreef Koelkastje het volgende:
[..]
Is dat Twents of Groafschupper Platt?
Had er meer van verwacht. Had de camera al klaarliggen maar was uiteindelijk niet veel soepsquote:Op donderdag 5 juni 2014 13:13 schreef laiveneertiekje het volgende:
Kort buitje met een stuk of 8 onweersklappen in Assen. Het dondert nog wel, maar de regen is alweer gestopt.
De vliegjes die mijn vliegenlamp in vliegen maken nog meer herriequote:Op donderdag 5 juni 2014 14:07 schreef Infection het volgende:
Flinke knallen hier in Bunschoten. Overigens wel ver weg.
Het viel inderdaad mee, maar ze dreunden wel goed door. Het echte spektakel komt aankomend weekend pas als het goed is.quote:Op donderdag 5 juni 2014 14:11 schreef Resistor het volgende:
[..]
De vliegjes die mijn vliegenlamp in vliegen maken nog meer herrie
(ik vind het een buitje van niets, beetje regen, beetje gerommel... en ik wil de ramen nog lappen, vakantie is voor mij eigenlijk drukker dan werk)
En waar is dat mooie zonnige weer wat er s'middags zou zijn?quote:Op donderdag 5 juni 2014 16:54 schreef Straatcommando. het volgende:
Wat een wind ineens zeg, waar komt dat vandaan
Zonnetje schijnt hier wel tussen de wolken door, maar door de wind hoef je echt niet buiten te gaan zitten.quote:Op donderdag 5 juni 2014 16:56 schreef Ajaxfan het volgende:
[..]
En waar is dat mooie zonnige weer wat er s'middags zou zijn?
Amsterdam West meld een partij donkere wolken.quote:Op donderdag 5 juni 2014 17:00 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Zonnetje schijnt hier wel tussen de wolken door, maar door de wind hoef je echt niet buiten te gaan zitten.
knetsen ze kapot?quote:Op donderdag 5 juni 2014 14:11 schreef Resistor het volgende:
[..]
De vliegjes die mijn vliegenlamp in vliegen maken nog meer herrie
(ik vind het een buitje van niets, beetje regen, beetje gerommel... en ik wil de ramen nog lappen, vakantie is voor mij eigenlijk drukker dan werk)
Dat is in Zeeland!quote:Op donderdag 5 juni 2014 16:56 schreef Ajaxfan het volgende:
[..]
Dat komt nu eindelijk. Wat een grafweer vanmiddagquote:Op donderdag 5 juni 2014 16:56 schreef Ajaxfan het volgende:
[..]
Ze trekken flinke vonken, en soms gaat de rookmelder af als er een bromvlieg in zitquote:
quote:Op donderdag 5 juni 2014 23:52 schreef Drugshond het volgende:
[ afbeelding ]
Mooier krijg je ze niet.
En een ontzettende lange run ook overigens.
Dat kom je niet vaak tegen.
Check www.wetterzentrale.de
Vanaf maandag start 06.00-15.00 t/m dinsdag 15.00 ligt er een potentieel onweersgebied boven Nederland.
31 graden en een vrije dag en vuurwerk wat wil een mens nog meer.
Een vrije dag ? Dan zou ik toch even met je werkgever praten.quote:Op vrijdag 6 juni 2014 00:50 schreef Infection het volgende:
[..]
Zou het dan eindelijk na al die jaren. Wat heb ik dat toch gemist.
Ik heb al vakantie dus dat is het probleem niet.quote:Op vrijdag 6 juni 2014 00:52 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Een vrije dag ? Dan zou ik toch even met je werkgever praten.
quote:Golden Earring - Mad Love's Comin'
You want different positions
To keep your love-life successful
And you want a happy ending
With lots of stud potential
Reliable and perpetual
Without being distasteful, oh wee
My papa says it's not the size
Nor the way it's looking
It's the way it moves
On stiletto shoes, papa sure improves
But I bet he's just tryin' to be commercial
quote:"Vuile Hitte Opstoot "...
Het gaat allemaal snel, té snel. aan de voorzijde van een hoogtetrog ten westen van het continent wordt massaal warme lucht naar het noorden gepompt. Het kwik wint gemakkelijk 10 graden op twee dagen tijd.
Maar het is wat ik een 'vuile' hitte-opstoot wil noemen, en zo kennen we er wel vaker in onze streken.
Een echte mooi-weer periode, al dan niet met hittegolf-ambities, wordt gestaag opgebouwd vanuit een blokkade met een wind die idealiter eerst noordoostelijk is en later door ruimt naar oost en pas naar het einde toe zuidelijk wordt. Om meerdere dagen ongehinderd warm en zonnig weer te hebben moet de lucht immers voldoende uitgedroogd zijn. Pas op het einde daarvan, of als intermezzo, krijgen we dan eventueel een onweerachtige episode wanneer de lucht uiteindelijk vochtig genoeg wordt.
Dit is dus een ander scenario waarbij de stroming erg snel zuidelijk wordt en zodoende snel vocht oppikt vanuit het westen van Frankrijk. De trog is erg dichtbij een beschermende hoogterug bevindt zich over Centraal- en Oost Europa. We bevinden ons dus tussen zowel de rug en de trog in een zuidzuidwestelijke hoogtestroming, en elke kenner weet dat stabiel weer hier niet bijhoort. In deze configuratie worden gemakkelijk thermische vores/laagjes van zuid naar noord getransporteerd en dit vergroot telkens de kans op onweer.
Vooral het westen betaalt hier voor, zoals vaak, de tol. Vandaag is er weinig probleem en is de warmste lucht nog niet echt in het land. Maar met maxima rond 23-25 graden en zonnig weer zulle weinigen klagen en dat is eigenlijk de enige dag zonder 'problemen', een eventueel zwakke zeebries niet tena gesproken.
Morgen immers beginnen de addertjes reeds van onder het gras te komen onder de vorm van een eerste convergentielijn welke over de westelijke regio's trekt 's avond en warmteonweer kan veroorzaken. De gepaard gaande tijdelijke windshift naar west kan ervoor zorgen dat de zwoele zaterdagavond in het westen niet zo 'zwoel' zal zijn als velen er hadden gehoopt...
Ook daarna is het met de onweersdreiging niet gedaan want ook zaterdagnacht/zondagochtend zouden nieuwe onweersbuien/restanten ons vanuit Frankrijk kunnen bereiken. Deze ontstaan op een koufront/barokliene zone die 's nachts over onze streken komt te liggen. Later op zondag keert de band opnieuw richting Noordzee als warmfront zodanig dat we maandag opnieuw in de warme luchtmassa terecht komen.
Het front zou uiteindelijk een tweede keer door ons land trekken van west naar oost als koufront ergens dinsdagochtend/voormiddag. Een nieuwe impuls van de hoogtetrog boven de UK doet echter prefrontaal de onstabiliteit flink stijgen richting waarden van 3000 J/kg (CAPE) en meer. De kansen op zware onweersbuien stijgen dus aanzienlijk tussen ergens maandagavond en dinsdagvoormiddag. Hoe en waar moet uiteraard nog worden bekeken.
Of dus zoals is in het begin al zei, absoluut geen onbezonnen mooi zomerweer dus en kopzorgen voor de voorspellers van dienst de komende dagen...
Het westen weer eens ouderwets niks?quote:Op vrijdag 6 juni 2014 07:46 schreef Drugshond het volgende:
Uit weerwoord.be
Cape waarden die ik lang niet meer heb gezien.
Moet van 25mei 2009 geleden zijn denk ik? Het zegt uiteraard niet alles, maar als de overige parameters (weliswaar op het moment dat het moet gebeuren) ook goed zijn teken ik direct!
-----------------------------------------------------------
[ afbeelding ]
Verder ging de schaal overigens niet.
Westen maakt wel degelijk kansquote:Op vrijdag 6 juni 2014 10:16 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Het westen weer eens ouderwets niks?
Vind de Duitsers dan betere voorspellers
Dat verhaal (interessant, maar met een tekort aan leestekens en een overschot aan complexe zinnen) staat hierboven ook al.quote:Op vrijdag 6 juni 2014 11:14 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Westen maakt wel degelijk kans
Ter info:
Het gaat allemaal snel, té snel. aan de voorzijde van een hoogtetrog ten westen van het continent wordt massaal warme lucht naar het noorden gepompt. Het kwik wint gemakkelijk 10 graden op twee dagen tijd.
Maar het is wat ik een 'vuile' hitte-opstoot wil noemen, en zo kennen we er wel vaker in onze streken.
Een echte mooi-weer periode, al dan niet met hittegolf-ambities, wordt gestaag opgebouwd vanuit een blokkade met een wind die idealiter eerst noordoostelijk is en later door ruimt naar oost en pas naar het einde toe zuidelijk wordt. Om meerdere dagen ongehinderd warm en zonnig weer te hebben moet de lucht immers voldoende uitgedroogd zijn. Pas op het einde daarvan, of als intermezzo, krijgen we dan eventueel een onweerachtige episode wanneer de lucht uiteindelijk vochtig genoeg wordt.
Dit is dus een ander scenario waarbij de stroming erg snel zuidelijk wordt en zodoende snel vocht oppikt vanuit het westen van Frankrijk. De trog is erg dichtbij een beschermende hoogterug bevindt zich over Centraal- en Oost Europa. We bevinden ons dus tussen zowel de rug en de trog in een zuidzuidwestelijke hoogtestroming, en elke kenner weet dat stabiel weer hier niet bijhoort. In deze configuratie worden gemakkelijk thermische vores/laagjes van zuid naar noord getransporteerd en dit vergroot telkens de kans op onweer.
Vooral het westen betaalt hier voor, zoals vaak, de tol. Vandaag is er weinig probleem en is de warmste lucht nog niet echt in het land. Maar met maxima rond 23-25 graden en zonnig weer zulle weinigen klagen en dat is eigenlijk de enige dag zonder 'problemen', een eventueel zwakke zeebries niet tena gesproken.
Morgen immers beginnen de addertjes reeds van onder het gras te komen onder de vorm van een eerste convergentielijn welke over de westelijke regio's trekt 's avond en warmteonweer kan veroorzaken. De gepaard gaande tijdelijke windshift naar west kan ervoor zorgen dat de zwoele zaterdagavond in het westen niet zo 'zwoel' zal zijn als velen er hadden gehoopt...
Ook daarna is het met de onweersdreiging niet gedaan want ook zaterdagnacht/zondagochtend zouden nieuwe onweersbuien/restanten ons vanuit Frankrijk kunnen bereiken. Deze ontstaan op een koufront/barokliene zone die 's nachts over onze streken komt te liggen. Later op zondag keert de band opnieuw richting Noordzee als warmfront zodanig dat we maandag opnieuw in de warme luchtmassa terecht komen.
Het front zou uiteindelijk een tweede keer door ons land trekken van west naar oost als koufront ergens dinsdagochtend/voormiddag. Een nieuwe impuls van de hoogtetrog boven de UK doet echter prefrontaal de onstabiliteit flink stijgen richting waarden van 3000 J/kg (CAPE) en meer. De kansen op zware onweersbuien stijgen dus aanzienlijk tussen ergens maandagavond en dinsdagvoormiddag. Hoe en waar moet uiteraard nog worden bekeken.
Of dus zoals is in het begin al zei, absoluut geen onbezonnen mooi zomerweer dus en kopzorgen voor de voorspellers van dienst de komende dagen...
Wat is er met die hittegolf gebeurd?quote:Op vrijdag 6 juni 2014 11:35 schreef Dven het volgende:
Nieuwe pluim De Bilt
[ afbeelding ]
Cape er ook maar bijgooien dan
[ afbeelding ]
kan je het 2keer lezenquote:Op vrijdag 6 juni 2014 11:33 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Dat verhaal (interessant, maar met een tekort aan leestekens en een overschot aan complexe zinnen) staat hierboven ook al.
Welke hittegolf? GFS voorspelt ook al bijna de hele week dat de echte hitte meer naar het oosten zit.quote:
Als jij het even wil verbeteren met rood, dan stuur ik het wel doorquote:Op vrijdag 6 juni 2014 11:33 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Dat verhaal (interessant, maar met een tekort aan leestekens en een overschot aan complexe zinnen) staat hierboven ook al.
In een vorige pluim werd een hittegolf voorspeld, ook in de Bilt. Niet dat het logisch was, maar toch wel een beetje hopen op.quote:Op vrijdag 6 juni 2014 11:38 schreef Felagund het volgende:
[..]
Welke hittegolf? GFS voorspelt ook al bijna de hele week dat de echte hitte meer naar het oosten zit.
In ieder geval niet verder naar het zuidoostenquote:Op vrijdag 6 juni 2014 11:38 schreef Felagund het volgende:
[..]
Welke hittegolf? GFS voorspelt ook al bijna de hele week dat de echte hitte meer naar het oosten zit.
Maandag wordt het wel bijna overal in West-Europa warm:quote:Op vrijdag 6 juni 2014 11:39 schreef Dven het volgende:
[..]
In ieder geval niet verder naar het zuidoosten
[ afbeelding ]
Na sommige zinnen drie keer lezen wel jaquote:Op vrijdag 6 juni 2014 11:39 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Als jij het even wil verbeteren met rood, dan stuur ik het wel doorje begrijpt het vast wel...
Wishcasting is nooit een goed idee.quote:Op vrijdag 6 juni 2014 11:39 schreef Nattekat het volgende:
[..]
In een vorige pluim werd een hittegolf voorspeld, ook in de Bilt. Niet dat het logisch was, maar toch wel een beetje hopen op.
Ziet er prima uit ja. Ook Toto krijgt het warm. Aan het einde wel grappig. Wanneer de Oper warm geeft denkt de controle van niet en andersom ookquote:Op vrijdag 6 juni 2014 11:43 schreef Felagund het volgende:
[..]
Maandag wordt het wel bijna overal in West-Europa warm:
[ afbeelding ]
Volgens het onderste plaatje netjes in het blauw hier.quote:Op vrijdag 6 juni 2014 12:03 schreef aloa het volgende:
Blijft er interessant uitzien.
[ afbeelding ]
Voorpret is altijd leuk, of het er daadwerkelijk van komt, is altijd afwachten.quote:Op vrijdag 6 juni 2014 14:00 schreef marcel-o het volgende:
Leuk al die plaatjes![]()
halve week allemaal in spanning en het enige wat we er aan overhouden zijn wat dode mussen
Ja, op zich wel. Het is wat minder voor mijn chronische wond qua zweet. En de airco op het werk trekt het niet zo goedquote:Op vrijdag 6 juni 2014 14:32 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Je houdt toch wel van warmte, als je daar woont?
Als onweerliefhebber kun je idd van die voorpret genieten en hopen op iets moois. Mensen die niet zo geïnteresseerd zijn, genieten hier ook niet van.quote:Op vrijdag 6 juni 2014 14:02 schreef Sj0rSz het volgende:
[..]
Voorpret is altijd leuk, of het er daadwerkelijk van komt, is altijd afwachten.
Repeterend patroon dat wishcastingquote:Op vrijdag 6 juni 2014 19:13 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Als onweerliefhebber kun je idd van die voorpret genieten en hopen op iets moois. Mensen die niet zo geïnteresseerd zijn, genieten hier ook niet van.
Ik verlang wel naar een nachtelijke vuurwerkshow, is gewoon te lang geleden.
Same here, helemaal vanwege dat lange weekend, dus geen verplichte vrije dag op hoeven nemenquote:Op vrijdag 6 juni 2014 19:13 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Als onweerliefhebber kun je idd van die voorpret genieten en hopen op iets moois. Mensen die niet zo geïnteresseerd zijn, genieten hier ook niet van.
Geen ongewone temperatuur, daarbij wordt het misschien nog wel warmer als ik de pluim bekijk.quote:
Ik vind onweer in het donker nog het mooist. Het weerlicht zie je al kilometers van te voren. Op een afstand van 50/60 km kan je dat al zien.quote:Op vrijdag 6 juni 2014 19:13 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Kan het niet nog even weg blijven voor 2 dagen?quote:Op vrijdag 6 juni 2014 23:32 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Kansen morgenavond op zwaar noodweer zijn wel aanzienlijk geloof ik
Morgenavond al?quote:Op vrijdag 6 juni 2014 23:32 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Kansen morgenavond op zwaar noodweer zijn wel aanzienlijk geloof ik
Morgenmiddag in het zuidwesten (Zeeland, ZH, NB) een grote kans op onweer, die bui trekt in de loop van de namiddag richting het noorden, waar hij ook steeds meer uit zal doven. Zondag misschien in het uiterste zuiden van Limburg nog wat en maandag vuurwerkquote:Op zaterdag 7 juni 2014 00:42 schreef Greys het volgende:
[..]
Morgenavond al?
Hm, ik dacht pas maandagochtend/middag.
Das zooooo kutquote:Op zaterdag 7 juni 2014 01:06 schreef kree het volgende:
Ik voorspel voor hier aan de kust zeemist.
Altijd hetzelfde als het ineens zo warm gaat worden.
Eind van de middag zeemist waardoor het 10 graden afkoelt ofzo, vervolgens is de kans op onweer verkeken
wel over zowat heel NL heen. dus verwacht wel wat klappen.. en hagel,. zoals t er staatquote:Op zaterdag 7 juni 2014 01:02 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Dat is slechts voor zaterdag...Dat is slechts een matige repetitie.
Haha ja, nu woon ik hier aan de kust maar vaak genoeg dat ik dan zit te bibberen in m'n shirtje van de kou en een paar km verder in leiden nog prachtig weer.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 01:08 schreef quirina het volgende:
[..]
Das zooooo kut![]()
Een keer gehad op Zandvoort hele dag mistig en dan rij je naar huis stralend zonnig weer!
Waar heb je dit kaartje gevonden ? Heb je een linkje ?quote:Op vrijdag 6 juni 2014 09:43 schreef INViCTuS het volgende:
Het moet wel worden aangesproken, al die waardesmaar maandag is een potentieel "gevaarlijke" dag.
Wolken kunnen tot 14/15 km hoogte stijgen:
[ afbeelding ]
http://modell.szupercella(...)Maxctop&from=0&to=72quote:Op zaterdag 7 juni 2014 01:43 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Waar heb je dit kaartje gevonden ? Heb je een linkje ?
Be carefull what you wish for. Ik hou wel (erg) van onweer, maar mijn dak hoeft er niet af.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 03:57 schreef sararaats het volgende:
Laat dat onweer maar komen! Ik ben er klaar voor. Nu heb ik er geen schrik meer van. Vroeger wel
Eerst lekker zonnen!
En voor wanneer geldt deze?quote:Op zaterdag 7 juni 2014 03:32 schreef Drugshond het volgende:
En die gaat ook helemaal door het dak heen. 15 km + (en wellicht ++).
[ afbeelding ]
Even wachten want verder gaat de run op szupercella nog niet (nog geen info).
da's 00 uur zuluquote:Op zaterdag 7 juni 2014 10:07 schreef Greys het volgende:
[..]
En voor wanneer geldt deze?
Want ik zie Zo9 maar zondag is het 8.
/leek
Dankquote:
quote:Op zaterdag 7 juni 2014 10:11 schreef Greys het volgende:
Arme Roparunners, die starten vandaag met lopen en fietsen van Parijs naar Rotterdam en komen maandagmiddag aan.
Pittig tochtje gaat dat worden dan
Het ene moment afzien met hardlopen in 33+ graden, het andere moment je best doen om de bliksem en hel en verdoemenis te ontwijken. Succes, jongens!quote:
Bear Grylls zou hem ook niet gaan lopen schat ik zo in.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 10:19 schreef Greys het volgende:
[..]
Het ene moment afzien met hardlopen in 33+ graden, het andere moment je best doen om de bliksem en hel en verdoemenis te ontwijken. Succes, jongens!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |