Alhoewel ik die BNR-column best grappig vind, denk ik toch dat de beste man de plank misslaat. Ik begrijp dat het een reclameman is en die kan waarschijnlijk alleen in termen van poen denken als uiteindelijke doel. Maar dit gaat niet over poen, daar ben ik wel van overtuigd. En niet alleen omdat Waylon zelf zegt dat het niet over geld gaat, maar omdat het m.i. ook niet erg logisch lijkt dat het daarom te doen is.
Want om welk geld zou het dan gaan? Niet om de royaltyverdeling van de verkoop van cd's. Dat is allang vastgelegd. En het zou ook raar zijn als 'succes op het ESF' daar iets aan zou veranderen. Dat zorgt er alleen voor dat er waarschijnlijk meer van verkocht worden en dat betekent automatisch dat Waylon er ook meer aan verdient. Als songwriter en als uitvoerende artiest. Ik vind het ook niet aannemelijk dat hij daar een slechte deal heeft gekregen. Het is niet de eerste plaat die hij maakt en bovendien gaan de platenmaatschappij en muziekuitgever volgens mij over dat soort dingen.
Voor die promotieoptredens voor radio en tv die Ilse en co. nu gedaan hebben in België, Duitsland en Oostenrijk krijgen ze waarschijnlijk helemaal niks, behalve een onkostenvergoeding. Het is immers de artiest die graag z'n plaatje wil promoten. Net als een schrijver die over z'n nieuwe boek komt praten bij DWDD ofzo.
Blijft over een eventuele buitenlandse tournee. Maar daar was en is vooralsnog helemaal geen sprake van. En ik denk zelf ook niet dat er dan van hem verwacht werd dat hij voor een habbekrats op zou treden en dat Ilse al het geld zou opstrijken ofzo.
Dit gaat gewoon om inspraak. Inspraak over welke promotieoptredens er wel of niet gedaan worden. Moet ik 'ludieke' dingen doen waar ik niet achter sta? Inspraak over de setlist, mochten er concerten gegeven gaan worden. Vullen we het alleen aan met Ilse-solonummers of ook met die van Waylon? Of met covers van Johnny Cash en June Carter? Als we op tournee gaan hebben we een hele band nodig i.p.v. 3 man, wie bepaalt de samenstelling? Mochten we toch weer nieuwe songs willen schrijven met TCL, met welke songwriters werken we dan samen? Mag ik meebepalen welke liedjes het dan worden? Dat soort dingen. Kortom, 'creatieve gelijkwaardigheid', zoals Waylon het zelf noemde.
De meneer van BNR vergeet dat muziek een kunstvorm is, waar dus ook andere dingen belangrijk zijn dan alleen geld. Natuurlijk, popmuziek als 'money making machine' bestaat wel (denk aan die bedachte boybands enzo), maar Waylon en Ilse vallen beiden niet in die categorie (nee, ik denk Ilse ook niet).
Ilse hunkert volgens mij vooral naar wereldroem, maar maakt daarbij 2 fouten. Ten eerste dat ze er vanuit gaat dat Waylon er precies zo over denkt als zij en ten tweede dat ze die roem éigenlijk liever niet wil delen, dus dat ze de touwtjes in handen wil houden zodat ze zichzelf steeds nét ietsje meer op de voorgrond kan zetten.
Ik denk dat Waylon best wereldroem wil, maar niet als hij daarin een rol moet vervullen waarin hij niets te zeggen heeft. Die reclameman zou het moeten vergelijken met een scenario waarin hij zelf gevraagd wordt om te komen werken bij het allerbekendste reclamebureau ter wereld, dat campagnes bedenkt voor de bekendste bedrijven. Geweldig! Alleen wordt hij daar dan wel receptionist. Het gezicht van het bedrijf voor alle bezoekers, maar zelfs als hij in die functie een beter inkomen zou verdienen dan nu, weet ik zeker dat hij het aanbod zou afslaan. Dan ineens zou geld voor hem ook een minder belangrijke rol spelen.
Sorry voor de lange post.