• Pings begin april gedetecteerd blijken niet van de black boxes afkomstig te zijn. Het kan dus goed zijn dat er niet in het goede gebied wordt gezocht. • Satelliet data Inmarsat is vrijgegeven voor publiek: http://www.dca.gov.my/mai(...)unication%20Logs.pdf • Zoektocht in de Indische Oceaan tijdelijk gestaakt, hangende het onderzoek
12 april
'Co-piloot MH 370 probeerde nog te bellen' De copiloot van vlucht MH 370 heeft nog geprobeerd een telefoontje te plegen vlak voordat de Boeing 777 van Malaysian Airlines van de radar verdween.
Dat hebben bronnen rondom het politieteam tegen de Maleisische krant New Straits Times gezegd.
Volgens hen maakte het mobieltje van Fariq Abdul Hamid contact met een zendmast toen het vliegtuig laag in de buurt van het Maleisische eiland Penang vloog. Maar voordat het signaal naar een volgende zendmast kon worden gestuurd om een daadwerkelijk telefoongesprek te laten plaatsvinden, was de verbinding alweer verbroken.
''De telecomtoren verwerkte het telefoontje dat hij probeerde te maken. Waarschijnlijk werd de verbinding toen verbroken omdat het toestel snel wegvloog van de toren en geen volgende toren bereikte'', aldus de insiders.
Het laatste telefoongesprek dat Hamid wél voerde, was twee uur voor de vlucht van Kuala Lumpur richting Beijing. Hij belde toen met iemand die hij veel vaker telefonisch sprak, blijkt uit onderzoek.
Vlak voordat hij aan boord ging, stuurde hij nog een Whatsapp-berichtje en gezien het gebrek aan signaal daarna heeft hij toen waarschijnlijk zijn telefoon uitgeschakeld. Vlak bij de zendmast bij Penang gaf het toestel ineens weer een teken van leven.
nu.nl
11 april
"It [the search area] has been very much narrowed down because we've now had a series of detections, some for quite a long period of time,'' Mr Abbott said.
"Nevertheless, we're getting to the stage where the signal from the black box is starting to fade."
He also said that officials were confident that they knew "the position of the black box flight recorder to within some kilometres".
"Still, confidence in the approximate position of the black box is not the same as recovering wreckage from almost 4.5km (2.6 miles) beneath the sea or finally determining all that happened on that flight."
24 maart - 15:00: De Maleisische president Najib Razak laat in een persconferentie weten dat het vliegtuig hoogstwaarschijnlijk is neergestort in de Zuidelijke Indische Oceaan, op basis van satellietdata van Inmarsat, een Brits bedrijf.
Situatie in het kort:
Sinds zaterdagochtend 8 maart 01:21 (GMT +8) wordt een Boeing 777-200ER van Malaysian Airlines vermist. De laatste waarneming via de transponder vond plaats om deze tijd midden boven de Golf van Thailand. De vlucht opgestegen vanaf Kuala Lumpur International Airport met bestemming Peking (ETA 06:30), verdween van de radar 24 minuten nadat het ACARS-systeem was uitgeschakeld (01:07). Grondradar heeft het vliegtuig om 02:40 waargenomen in de Straat van Malakka ten noordwesten van het Maleise schiereiland. Vermoed wordt dat de bemanning en/of kapers onder de passagiers het vliegtuig doelmatig van de communicatie afgesloten. Het vliegtuig is om 08:11 op satellietbeelden gepingd in een halve cirkel ten noorden en zuiden van KL; boven Centraal-Azië dan wel zo'n 1500 km ten westen van Australië. Het is niet duidelijk of op dit moment het vliegtuig nog in de lucht was of op land is geregistreerd. Het onderzoek spitst zich sinds zaterdag 15 maart toe op de piloten en passagiers aan boord, met als doel de afgelegde route nader te bepalen en de motieven te achterhalen. De Maleisische regering wordt door verschillende landen bekritiseerd om hun lakse, tegenstrijdige en onduidelijke berichtgeving en acties.
Persconferentie Avherald:
• 25 landen zijn betrokken bij de zoekactie, (voorheen waren dit er 14) • Er wordt in de territories van 11 landen gezocht. • Het vliegtuig had de geplande hoeveelheid kerosine aan boord. Er was niets extra's getankt. • Focus is nu op crew en passagiers. • De flight simulators van beide piloten zijn thuis uit elkaar gehaald en op een andere (investigation) plaats weer in elkaar gezet en worden momenteel onderzocht. • Er is geen contact gezocht door eventuele verdachten, geen losgeld of andere zaken ge-eist. • Er was géén uitzonderlijk belangrijke cargo on board. • Het door satellieten ontvangen signaal kan verstuurd zijn terwijl het vliegtuig aan de grond stond. • Piloten hebben niet verzocht samen te vliegen. Kans dat ze beiden in het complot zitten lijkt dus uitgesloten.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Eerdere kapingen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Woord van dank
Iedereen die aan het topic heeft meegewerkt, d.m.v. nieuwslinks, technische kennisoverdracht en nuttige plaatjes en video's wordt hartelijk bedankt.
De OP is het resultaat van ruim 8 dagen hard teamwork en tracht de lezer te informeren van:
• Laatste nieuws - vaak geupdate - bovenaan zodat je niet het hele topic doorhoeft • Achtergronden - technische informatie is voor de geinteresseerde leek om wijzer te worden • Eerdere gebeurtenissen waar we wat van kunnen leren
============================================================= Klik hier om naar de OP te gaan waar je onderin kunt zien waar Fok'ers denken dat de MH370 terecht is gekomen.
De president van de fabrikant (Dukane) heeft aangegeven op oa. CNN dat het eerder voorgekomen is dat door temperatuur/druk/vochtigheid/veranderende omstandigheden of schade er afwijkingen zoals dit kunnen ontstaan.
Op vrijdag 30 mei 2014 15:53 schreef alpeko het volgende: Zijn er nog dingen wél zeker m.b.t. deze zaak behalve het feit dat het vliegtuig verdwenen is?
er zijn, naast het vliegtuig, ook nog 239 mensen weg (of is dat ook niet zeker? )
Britse zeilster: 'Ik zag vlucht MH370 brandend overkomen'
De Britse zeezeilster Katherine Tee claimt het vermiste Malaysian Airlines-toestel MH370 's nachts brandend te hebben gezien boven de Indische Oceaan. De Boeing 777 is op 8 maart spoorloos verdwenen. De Britse en haar man waren op weg naar het Thaise Phuket. De 41-jarige Tee hield, omdat ze bang was niet geloofd te worden, de waarneming tot nu toe voor zich. Maar de gegevens uit het scheepslogboek lijken overeen te komen met de vluchtgegevens van het verdwenen toestel.
De verklaring van Tee kan een nieuw aanknopingspunt vormen in de niet aflatende zoektocht naar vlucht MH370. Met het vliegtuig zijn ook 239 passagiers en bemanningsleden verdwenen.
De zeilster, die samen met haar man Marc Horn, van Cochin in India vertrokken was, was alleen aan dek toen ze 'iets zag dat op een brandend vliegtuig leek'. Aanvankelijk dacht de Britse dat ze het bij het verkeerde eind had. 'Ik had nog nooit een vliegtuig met oranje lichten gezien, dus vroeg ik mij af wat het was', vertelt ze aan de Phuket Gazette.
Het overvliegende gevaarte kwam op Tee 'langer' over dan andere vliegtuigen. Even dacht Katherine dat het om een meteoriet ging, maar toen ze weer wilde kijken was het toestel al in zuidelijke richting verdwenen. Ze realiseerde zich dat het om een zwarte rookpluim achter het toestel moest gaan.
Tee, wier verstandhouding met haar echtgenoot tijdens de 13 maanden durende reis verslechterd was, hield de waarneming uit onwetendheid over de urgentie van wat ze had gezien voor zichzelf. Zij en haar man hadden op dat moment al een week niet met elkaar gesproken.
Pas bij aankomst in Phuket hoorde zij over de vermissing van het Maleisische passagierstoestel, waarna ze haar nachtelijke ervaring deelde met lokale zeilers. Een aantal adviseerde haar de waarneming te melden, terwijl anderen juist zeiden dat MH370 richting Vietnam was gevlogen.
Niet zeker van wat ze nu precies gezien had, hield Tee het verhaal voor zich. Mede uit angst niet geloofd te worden. Pas toen een bij de zoektocht betrokken schip, met averij, de haven aandeed, vertelde Katherine haar man over de bewuste nacht en bekeken ze samen het scheepslogboek.
Na analyse van de GPS-gegevens realiseerde het stel zich dat wat Tee had gezien mogelijk toch het vermiste vliegtuig was geweest. Horn zette hun bevindingen op de website Cruisers Forum. Daar maakte een forumgebruikers een vergelijking tussen hun zeekaarten en een mogelijke vliegroute van het Maleisische toestel.
Uit die vergelijking bleek dat Tees en Horns jacht daadwerkelijk in de buurt was geweest en dat de mogelijke vluchtroute exact overeenkwam met Katherines waarneming. Overtuigd van het belang ervan stuurde Tee een bericht met alle relevante informatie over de reis naar de autoriteiten.
'Of het de autoriteiten kan helpen de zaak af te ronden? Ik heb geen idee', zegt Tee. 'Alles wat ik sinds die nacht weet, is dat we op het juiste moment op de juiste plek waren.' Ze verontschuldigt zich, omdat ze niet eerder actie ondernam. 'Daar heb ik een heel naar gevoel over, sorry.'
Het gezamenlijk coördinatiecentrum (JACC) dat de zoektocht naar de MH370 leidt, heeft nog niet bevestigd dat men het rapport heeft ontvangen. Ook is nog niet duidelijk of Tees melding nader wordt onderzocht. Vooralsnog vermoedt men dat de Boeing 777-200 in de Indische Oceaan is neergestort, op ongeveer 2.200 kilometer ten noordwesten van het Australische Perth.
Men zegt niet voor niets dat een vakantie dé test is voor je relatie. Ik kan me best voorstellen dat 13 maanden op zee, in een klein bootje, de spanningen flink kan doen oplopen. De waardering labiel, zoals de reactie van APK is dan ook niet helemaal op zijn plek.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe C. Sagan
Ja hoor, 3 maanden je klep houden uit "angst". Angst waarvoor?
Labiele zeilsters.
The only limit is your own imagination Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
Mooi verhaal voor haar kleinkinderen Voor de rest erg ongeloofwaardig. Drie maanden niets zeggen, want bang dat er dode mensen gevonden konden worden zeker
Ik had toentertijd iets interessants gehoord in een interview met een piloot die het hele gebeuren omtrent de zwarte doos uitlegde. Hij vertelde hier ook bij dat mocht er iets gebeuren met het vliegtuig - het is gedetecteerd dat het bezig is met neerstorten, er is een mankement of het raakt daadwerkelijk de grond - dat er dan automatisch een noodsignaal via GPS wordt verstuur. Hierdoor is de locatie van het vliegtuig bij een ramp altijd bekend is. Mede vanwege dit vond hij het raar dat ze daarom het vliegtuig 'zomaar' kwijt konden raken, aangezien alles ontworpen is om dat juist niet te doen.
Op woensdag 4 juni 2014 20:22 schreef Renderclippur het volgende: Ik had toentertijd iets interessants gehoord in een interview met een piloot die het hele gebeuren omtrent de zwarte doos uitlegde. Hij vertelde hier ook bij dat mocht er iets gebeuren met het vliegtuig - het is gedetecteerd dat het bezig is met neerstorten, er is een mankement of het raakt daadwerkelijk de grond - dat er dan automatisch een noodsignaal via GPS wordt verstuur. Hierdoor is de locatie van het vliegtuig bij een ramp altijd bekend is. Mede vanwege dit vond hij het raar dat ze daarom het vliegtuig 'zomaar' kwijt konden raken, aangezien alles ontworpen is om dat juist niet te doen.
Klopt dit eigenlijk wel?
Niet helemaal. Elk vliegtuig heeft één of meerdere bakens aan boord die bij een te hoge G kracht automatisch gaat uitzenden. Dat is de Emergency Locator Beacon. Vaak zit er ook een draagbare aan boord, welke handmatig aan te zetten is (in het geval van het vliegtuig moeten verlaten na de noodlanding). Het baken kan echter niet aanvoelen dat er een crash aan zit te komen en zal bij een crash het lang niet altijd overleven. In de praktijk blijkt ook dat het ding bij een iets te harde landing al af kan gaan en er zijn noodlandingen/crashes geweest waarbij het niet werkte.
Daarnaast is er het systeem waar we het sinds de crash van mh370 over hebben en waar MH geen abonnement op had, dat in contact staat met de thuisbasis en bij technische klachten dit automatisch doorgeeft (plus andere gegevens). PS, je kan niet iets "via GPS" versturen, GPS is het systeem om je positie te bepalen.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe C. Sagan
Niet helemaal. Elk vliegtuig heeft één of meerdere bakens aan boord die bij een te hoge G kracht automatisch gaat uitzenden. Dat is de Emergency Locator Beacon. Vaak zit er ook een draagbare aan boord, welke handmatig aan te zetten is (in het geval van het vliegtuig moeten verlaten na de noodlanding). Het baken kan echter niet aanvoelen dat er een crash aan zit te komen en zal bij een crash het lang niet altijd overleven. In de praktijk blijkt ook dat het ding bij een iets te harde landing al af kan gaan en er zijn noodlandingen/crashes geweest waarbij het niet werkte.
Daarnaast is er het systeem waar we het sinds de crash van mh370 over hebben en waar MH geen abonnement op had, dat in contact staat met de thuisbasis en bij technische klachten dit automatisch doorgeeft (plus andere gegevens). PS, je kan niet iets "via GPS" versturen, GPS is het systeem om je positie te bepalen.
De 777 is een redelijk modern vliegtuig. Hoeveel automatische bakens zitten er standaard op? Kunnen deze uitgeschakeld worden?
Als de automatische bakens niet aansloegen, dan zou het ook kunnen zijn dat het vliegtuig niet is neergestort,(geland) of langzaam naar beneden is gegaan.
Als er een handmatig baken op zit dan is deze dus door een reden niet aangezet.
Als je het mij vraagt will(d)en bepaalde personen niet dat dit vliegtuig ooit nog gevonden zou worden...
Modus Vivendi! Beetje aan het werk @ Lao P.D.R. Soda water en Earl Grey :-)
De 777 is een redelijk modern vliegtuig. Hoeveel automatische bakens zitten er standaard op? Kunnen deze uitgeschakeld worden?
Als de automatische bakens niet aansloegen, dan zou het ook kunnen zijn dat het vliegtuig niet is neergestort,(geland) of langzaam naar beneden is gegaan.
Als er een handmatig baken op zit dan is deze dus door een reden niet aangezet.
Als je het mij vraagt will(d)en bepaalde personen niet dat dit vliegtuig ooit nog gevonden zou worden...
Ik gok dat er twee bakens aan boord zitten. Zeker één ervan is draagbaar en handmatig aan te zetten, maar dat doe je alleen na een crash, niet ervoor of tijdens. Uiteraard zijn de automatische ook uit te zetten.
Als bij de crash het vliegtuig geheel vernietigd is, zullen die bakens hoogst waarschijnlijk ook totaal kapot zijn.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe C. Sagan