abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_140535431
theoretisch zal het energieverlies heel laag kunnen zijn als je spanning maar hoog genoeg opvoert
pi_140535545
Zonnepanelen worden ook minder efficiënt boven de 25 graden.
pi_140543664
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 12:49 schreef 1299 het volgende:
Zonnepanelen worden ook minder efficiënt boven de 25 graden.
Elk zonnepaneel heeft een negatieve temperatuurcoefficient en die geldt niet alleen boven de 25 graden, de opgegeven vermogens zijn bij 25 graden. Deze coefficient is ruwweg lineair en is circa -0.4 % per Kelvin temperatuur verhoging voor mono panelen. Kristallijne panelen hebben een lagere coeffcient en zijn daardoor geschikter voor hete klimaten.

Stel je hebt een paneel van 200 W en een temperatuurcoefficient van -0.5%/K dan het afgegeven vermogen bij en celtemperatuur van 70 C (onder dezelfde instralingintensiteit) zo'n 155 W.
  vrijdag 30 mei 2014 @ 17:36:33 #47
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_140543862
Klopt maar de instralingsintensiteit zal ook hoger zijn, het is immers met een reden warmer.
  † In Memoriam † zaterdag 31 mei 2014 @ 02:41:08 #48
25682 2cv
Niet subtiel
pi_140561291
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 22:44 schreef CafeRoker het volgende:
Waarom de sahara. Spanje is zonnig zat.
Daar heb je duizenden vierkante kilometers onbebouwd gebied ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_140562090
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 02:41 schreef 2cv het volgende:

[..]

Ja :?
  zaterdag 31 mei 2014 @ 09:07:13 #50
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_140562464
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 02:41 schreef 2cv het volgende:

[..]

In Spanje ook hoor.
pi_140566041
In het zuiden van de VS staan al grote "solar plants" in de woestijn, bijvoorbeeld in Arizona en California:

Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
  zaterdag 31 mei 2014 @ 12:41:37 #52
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_140566597
Bovengenoemde centrales werken trouwens niet met PV maar met vloeibaar zout zodat er ook een buffer voor in de nacht is.
  zaterdag 31 mei 2014 @ 14:47:11 #53
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_140569409
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 21:04 schreef Erasmo het volgende:
Soort van semi-relevant voor dit topic:

Klinkt echt als onzin.
Lijkt me peperduur. En zonnepanelen die sterk genoeg zijn om in alle weersomstandigheden 24/7 auto's en vrachtwagens over zich heen te laten denderen lijken me al helemaal onwaarschijnlijk.
pi_140586630
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 22:46 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Ze hebben als sinds de introductie concrete plannen voor over een half jaar. Dat project in Amerika is al veel verder.
Mocht je willen, ook daar ligt nog geen meter. Ziet er alsnog naar uit dat krommenie de primeur krijgt.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_140645724
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 12:41 schreef Erasmo het volgende:
Bovengenoemde centrales werken trouwens niet met PV maar met vloeibaar zout zodat er ook een buffer voor in de nacht is.
Dat soort centrales werken met olie (want dat stroomt door de buizen in de concentrators). Sommigen kunnen inderdaad een deel van de hitte gebruiken om een buffer (zout) op te warmen voor de nacht. ;-)
  dinsdag 3 juni 2014 @ 10:18:30 #56
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_140661271
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 19:59 schreef 2cv het volgende:
Veel Nederlanders monteren zonnepanelen op hun dak. In Nederland ! Waarom leggen we niet heel veel van die dingen in de Sahara ?

Ik bedoel niet dat als Henk en Ingrid 5m2 zonnepanelen willen, zij die dan in de Sahara neerleggen i.p.v. op het dak van hun huis en een verlengsnoertje naar Nederland neerleggen, maar in de vorm van een serieus groot project.
Zonnepanelen zijn notoir ineffiecient (en voor je nou gaat slaan: ik heb ze ook op mijn dak liggen).

Wat ik een mooi project vond is de "Solar Updraft Tower", dat lijkt me meer de moeite waard.
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
pi_140664173
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 10:18 schreef Beelzebufo het volgende:

[..]

Zonnepanelen zijn notoir ineffiecient (en voor je nou gaat slaan: ik heb ze ook op mijn dak liggen).

Wat ik een mooi project vond is de "Solar Updraft Tower", dat lijkt me meer de moeite waard.
Wat is er mis met inefficientie als je op gratis zonkracht werkt? Met zonnepanelen (en veel andere vormen van opwek) draait alles om de prijs per opgewekte kWh. Efficientie van zonnepanelen is mijns inziens alleen interessant als je weinig ruimte ter beschikking hebt maar wel maximaal wilt opwekken.

Overigens, de beste zonnepanelen zijn al bijna net zo efficient als de huidige generatie kerncentrales. Sunpower panelen halen al 21.5% efficientie, terwijl veel huidige kerncentrales rond de 25% Pth zitten. Eigenlijk zijn kerncentrales nog veel inefficienter want de once-through cyclus zet maar ~1% van de uranium in de splijtstaven om in warmte. ;)
pi_140665179
Zou het niet mogelijk zijn om energie af te tappen van de draaiing van de Aarde om haar eigen as? (of de draaiing dat de Aarde maakt om de zon) Ik neem aan dat daar een enorme hoeveelheid kinetische energie bij opgewekt wordt.
  dinsdag 3 juni 2014 @ 13:06:59 #59
206640 Beelzebufo
pi_140665460
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 12:55 schreef Cockwhale het volgende:
Zou het niet mogelijk zijn om energie af te tappen van de draaiing van de Aarde om haar eigen as? (of de draaiing dat de Aarde maakt om de zon) Ik neem aan dat daar een enorme hoeveelheid kinetische energie bij opgewekt wordt.
Interessante gedachte. Maar dit is geen hernieuwbare energiebron, op enig moment in de toekomst zou de aarde stoppen met draaien.

Omdat dan het Coriolis-effect wegvalt zou dat nogal wat gevolgen hebben voor het klimaat (o.a. de passat-winden zouden stoppen met waaien en ook eb en vloed zou ernstig verstoord raken
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
pi_140685479
Is de energie die wordt getapt niet verwaarloosbaar ten opzichte van de kinetische energie die opgewekt wordt, ook al zou je de hele wereld er constant mee voorzien?
  dinsdag 3 juni 2014 @ 22:15:09 #61
206640 Beelzebufo
pi_140686154
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 22:03 schreef Cockwhale het volgende:
Is de energie die wordt getapt niet verwaarloosbaar ten opzichte van de kinetische energie die opgewekt wordt, ook al zou je de hele wereld er constant mee voorzien?
De hoeveelheid aardolie die per dag naar boven gehaald wordt is verwaarloosbaar ten opzichte van de hoeveelheid olie die er in het begin was. Tóch schijnt het op te raken.

Het nare van energie (in welke vorm dan ook) is dat je het nooit cadeau krijgt.
pi_140686286
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 22:15 schreef Beelzebufo het volgende:

[..]

De hoeveelheid aardolie die per dag naar boven gehaald wordt is verwaarloosbaar ten opzichte van de hoeveelheid olie die er in het begin was. Tóch schijnt het op te raken.

Dat is niet echt een antwoord op mij vraag. Het één is simpelweg niet het ander.

En anders maar een vorm van semi-space windmolens die draaien op de draaiing van de aarde :D
pi_140697721
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 22:17 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Dat is niet echt een antwoord op mij vraag. Het één is simpelweg niet het ander.

En anders maar een vorm van semi-space windmolens die draaien op de draaiing van de aarde :D
Jawel :) Deze zin vormt de clue:

quote:
Dit refereert naar de eerste themodynamische hoofdwet: de wet van behoud van energie.

Als je kinetische energie (rotatie van de aarde) aftapt en uiteindelijk omzet in warmte neemt de rotatiesnelheid van de aarde af want de warmte wordt uiteindelijk uitgestraald naar het heelal en dan ben je die energie binnen ons systeem (de aarde) kwijt. Hetzelfde geldt voor de omloopsnelheid van de aarde rond de zon. Onttrek je daar energie aan dan zal de aarde langzamer rond de zon draaien met als gevolg dat de aarde verder van de zon af komt te staan.

Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je een apparaat voorstelt dat energie aan de draaing van de aarde kan onttrekken?
  † In Memoriam † woensdag 4 juni 2014 @ 17:10:27 #64
25682 2cv
Niet subtiel
pi_140710650
Grote fietsdynamo er tegenaan houden :P

Maar laten we de beweging van de aarde maar niet afremmen. Als het spul stil staat, moeten we zelf heen en weer reizen om dag en nacht te ervaren. Maar waar het nacht is, zal het dan vriezen dat het kraakt en waar het dag is wordt het heter dan in de Sahara.

Pluspunt: daar kan je dan heel veel energie opwekken d.m.v. zonnepanelen.
pi_140736328
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 17:10 schreef 2cv het volgende:
Grote fietsdynamo er tegenaan houden :P

Maar laten we de beweging van de aarde maar niet afremmen. Als het spul stil staat, moeten we zelf heen en weer reizen om dag en nacht te ervaren. Maar waar het nacht is, zal het dan vriezen dat het kraakt en waar het dag is wordt het heter dan in de Sahara.

Pluspunt: daar kan je dan heel veel energie opwekken d.m.v. zonnepanelen.
Maja als het leven dan daarmee kapot gaat ben je verder van huis :P
pi_140741527
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 09:35 schreef cynicus het volgende:

[..]

[..]

Dit refereert naar de eerste themodynamische hoofdwet: de wet van behoud van energie.

Als je kinetische energie (rotatie van de aarde) aftapt en uiteindelijk omzet in warmte neemt de rotatiesnelheid van de aarde af want de warmte wordt uiteindelijk uitgestraald naar het heelal en dan ben je die energie binnen ons systeem (de aarde) kwijt. Hetzelfde geldt voor de omloopsnelheid van de aarde rond de zon. Onttrek je daar energie aan dan zal de aarde langzamer rond de zon draaien met als gevolg dat de aarde verder van de zon af komt te staan.

Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je een apparaat voorstelt dat energie aan de draaing van de aarde kan onttrekken?
Ik ben geen technicus, dus dat is ook niet mijn taak. Maar "wind"molens die door de draaiing van de aarde geroteerd worden, lost het probleem van energie aftappen toch op door zelf energie op te wekken? Tegelijkertijd zou de opwekking van energie aanzienlijk hoger liggen dan die van windmolens of zonnepanelen. Tijd om een ring om de aarde te bouwen? ;)
pi_140743368
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 12:37 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Maar "wind"molens die door de draaiing van de aarde geroteerd worden, lost het probleem van energie aftappen toch op door zelf energie op te wekken? Tegelijkertijd zou de opwekking van energie aanzienlijk hoger liggen dan die van windmolens of zonnepanelen. Tijd om een ring om de aarde te bouwen? ;)
Nee, die energie moet ergens vandaan komen en dat is de draaiing van de aarde die daardoor energie verliest en dus langzamer gaat draaien. Uit niets energie opwekken kan niet (tenzij nucleair en dan is dat strikt genomen nog niet het geval want materie is ook energie) en moet dus ergens vandaan komen, waar het vervolgens afneemt. Dit is de eerste thermodynamische hoofdwet.

Leuk gedachtenexperiment maar het gaat niks worden ;)
pi_140745398
In hoeverre beïnvloeden we de processen op Aarde dan met windmolens, zonnepanelen en energie uit stromend water?
pi_140759026
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 14:29 schreef Cockwhale het volgende:
In hoeverre beïnvloeden we de processen op Aarde dan met windmolens, zonnepanelen en energie uit stromend water?
Nauwelijks, die werken namelijk op (indirecte) zonneenergie en daarvan komt dagelijks meer van binnen dan we met z'n allen in een jaar gebruiken. Maar lokaal kun je wel diverse effecten verwachten.
pi_140804983
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 00:07 schreef firefly3 het volgende:
Ik denk dat het opwekken van een natuurlijke kringloop alsnog de beste oplossing is voor het energie probleem. Laat de natuur zoveel mogelijk het werk doen door het balans terug te brengen. Plantaardig voedsel en dieren die we eenvoudig kunnen vangen omdat ze in overvloed aanwezig zijn. Schoon regenwater uit de rivieren enz.
Meer wiet roken, dan kom jij er wel... (om je verontwaadigde reacties maar alvast voor te zijn, dit slaat natuurlijk nergens op, met de huidige welvaartsstandaard die we hebben kan al onze benodigde energie komen uit dat soort 'bronnen')
pi_140805039
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 13:53 schreef wouter456 het volgende:

[..]

Meer wiet roken, dan kom jij er wel... (om je verontwaadigde reacties maar alvast voor te zijn, dit slaat natuurlijk nergens op, met de huidige welvaartsstandaard die we hebben kan al onze benodigde energie komen uit dat soort 'bronnen')
Blijkbaar zijn er landen waar dat wel beter geregeld is
Exponentiële deflatie van Bitcoin maakt arme mensen nog veel sneller armer dan het grote probleem van inflatie. Gematigde burning van Ethereum is de gulden middenweg.
pi_140805042
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 12:37 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Ik ben geen technicus, dus dat is ook niet mijn taak. Maar "wind"molens die door de draaiing van de aarde geroteerd worden, lost het probleem van energie aftappen toch op door zelf energie op te wekken? Tegelijkertijd zou de opwekking van energie aanzienlijk hoger liggen dan die van windmolens of zonnepanelen. Tijd om een ring om de aarde te bouwen? ;)
Gast, wat denk je dat het bouwen van een dergelijke ring of apparaat kost...
pi_140805100
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 13:55 schreef firefly3 het volgende:

[..]

Blijkbaar zijn er landen waar dat wel beter geregeld is
Ja in Soedan leven ze inderdaad klimaatneutraler dan hier (ze komen ook niet echt in de buurt maar goed). Jou voorstel zou dus inhouden dat we met zijn allen een enorm deel van onze welvaart moeten inleveren, dan zou het eventueel kunnen wat je voorstelt.
pi_140805119
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 13:57 schreef wouter456 het volgende:

[..]

Ja in Soedan leven ze inderdaad klimaatneutraler dan hier (ze komen ook niet echt in de buurt maar goed). Jou voorstel zou dus inhouden dat we met zijn allen een enorm deel van onze welvaart moeten inleveren, dan zou het eventueel kunnen wat je voorstelt.
Niet zeuren en bewuster leven.
Exponentiële deflatie van Bitcoin maakt arme mensen nog veel sneller armer dan het grote probleem van inflatie. Gematigde burning van Ethereum is de gulden middenweg.
pi_140805241
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 13:59 schreef firefly3 het volgende:

[..]

Niet zeuren en bewuster leven.
Ik zeur niet, ik wil je je alleen op wijzen dat jouw idee totaal geen enkel hout snijdt en niks te maken heeft met de realiteit.

Jij wil dus dat we alles uit de natuur halen zoals de indianen ooit deden, als ik het goed begrijp?. Wat denk je dat die spijkerbroek heeft gekost (aan energie) die je nu aan hebt? of de stroom van je pc het laatste half uur? of het dak boven je hoofd? of de autorit die je bewust maar 1 keer per maand maakt? etc etc? Jouw plan zou alleen kunnen als we ook echt gaan leven als indianen. Dus met een tent van dierenhuiden, zonder enige elektronica of andere moderne middelen en met een groot boomblad voor je lul. Wel jammer dat je dan op je 35e al overlijdt aan een wondje aan je voet.

Het kan, maar het is de vraag hoe bewust je denkt dat ik, of de rest van Nederland WIL leven...
pi_140805569
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 14:03 schreef wouter456 het volgende:

[..]

Ik zeur niet, ik wil je je alleen op wijzen dat jouw idee totaal geen enkel hout snijdt en niks te maken heeft met de realiteit.

Jij wil dus dat we alles uit de natuur halen zoals de indianen ooit deden, als ik het goed begrijp?. Wat denk je dat die spijkerbroek heeft gekost (aan energie) die je nu aan hebt? of de stroom van je pc het laatste half uur? of het dak boven je hoofd? of de autorit die je bewust maar 1 keer per maand maakt? etc etc? Jouw plan zou alleen kunnen als we ook echt gaan leven als indianen. Dus met een tent van dierenhuiden, zonder enige elektronica of andere moderne middelen en met een groot boomblad voor je lul. Wel jammer dat je dan op je 35e al overlijdt aan een wondje aan je voet.

Het kan, maar het is de vraag hoe bewust je denkt dat ik, of de rest van Nederland WIL leven...
Iedereen moet zelfvoorzienend kunnen leven mbt eten vanuit hun tuin en zonnecellen die op de lange termijn zijn eigen energie/productiekosten eruit heeft.

Iedereen met de trein. 3x zoveel trein stations in Nederland = heerlijk frisse lucht.

Zo moeilijk zijn deze eerste stappen niet.
  zaterdag 7 juni 2014 @ 14:25:08 #77
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_140805730
Anyway, weet iemand hoeveel voordeel zonnecellen nu precies hebben in de Sahara? Pas dan kan je zeggen of de baten opwegen tegen de kosten. Iets waarvan ik denk dat het niet het geval is.

Met betrekking tot transport: je kan ook denken aan het opslaan van de energie in waterstof. En waterstof in gasvorm via pijpleidingen transporteren. Gastransport is vele malen efficienter dan elektriciteit op lange trajecten.

quote:

Hetzelfde geldt voor de omloopsnelheid van de aarde rond de zon. Onttrek je daar energie aan dan zal de aarde langzamer rond de zon draaien met als gevolg dat de aarde verder van de zon af komt te staan.
Zou de aarde niet dichter bij de zon komen? De snelheid van de aarde 'compenseert' de zwaartekracht van de zon als het gaat om afstand tot de zon. De aarde valt richting de zon, maar door de snelheid valt de aarde om de zon heen (net als de IIS, of de maan en alle objecten in orbit). Uiteindelijk zal de baan van de aarde meer eliptisch gaan worden. :P

Effecten van zonne-energie gebruiken zijn theoretisch al minder omdat de aarde bijna alle warmte van de zon weer uitstraalt en veel uiteindelijk in de ruimte (buiten de atmosfeer) beland.
Géén kloon van tvlxd!
pi_140805829
quote:

[..]

[..]

Omdat wij ook meebewegen komt er netto geen meer energie uit.

Als het plannetje van jou wel werkt, dan wil ik liever niet het risico lopen dat er wat fout gaat :P
pi_140806582
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 13:55 schreef wouter456 het volgende:

[..]

Gast, wat denk je dat het bouwen van een dergelijke ring of apparaat kost...
Gast, het is puur een gedachte. Of word ik hier voor betaald?
pi_140814684
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 14:25 schreef Montov het volgende:
Anyway, weet iemand hoeveel voordeel zonnecellen nu precies hebben in de Sahara? Pas dan kan je zeggen of de baten opwegen tegen de kosten. Iets waarvan ik denk dat het niet het geval is.
Bronnen zeggen dat er in Noord-Europa gemiddeld zo'n 4,5 kWh/m2/dag aan zonlicht vallt. In de Sahara is dat zo'n 8,5 kWh/m2/dag, een verdubbeling. Aangezien de verlaging van de efficientie door de hogere celtemperaturen veel minder zijn dan 50% is er behoorlijk voordeel.

quote:
Zou de aarde niet dichter bij de zon komen? De snelheid van de aarde 'compenseert' de zwaartekracht van de zon als het gaat om afstand tot de zon. De aarde valt richting de zon, maar door de snelheid valt de aarde om de zon heen (net als de IIS, of de maan en alle objecten in orbit). Uiteindelijk zal de baan van de aarde meer eliptisch gaan worden. :P
Ja, natuurlijk. Dom van me...
  † In Memoriam † zondag 8 juni 2014 @ 02:42:31 #81
25682 2cv
Niet subtiel
pi_140823162
Zoals ik het lees, zijn er voornamelijk financiële bezwaren. Oftewel: het kan, maar het vergt een enorme investering.

Kunnen we dan het eerstvolgende energieproject niet in de Sahara laten plaatsvinden ? Dus geen windmolenpark/kerncentrale/kolencentrale hier maar daar zonnepanelen* plaatsen ? En uiteraard al helemaal geen zonnepanelen op het dak van Henk en Ingrid. Of die moeten dat zelf graag willen en financieren.

*I.p.v. zonnepanelen mag het ook iets anders zijn, als het maar zonne-energie gebruikt.
  zondag 8 juni 2014 @ 12:43:01 #82
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_140828354
quote:
14s.gif Op maandag 2 juni 2014 20:53 schreef cynicus het volgende:

[..]

Dat soort centrales werken met olie (want dat stroomt door de buizen in de concentrators). Sommigen kunnen inderdaad een deel van de hitte gebruiken om een buffer (zout) op te warmen voor de nacht. ;-)
Oeps ik zat met zo'n ding in mijn hoofd:

quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 02:42 schreef 2cv het volgende:
Zoals ik het lees, zijn er voornamelijk financiële bezwaren. Oftewel: het kan, maar het vergt een enorme investering.

Kunnen we dan het eerstvolgende energieproject niet in de Sahara laten plaatsvinden ? Dus geen windmolenpark/kerncentrale/kolencentrale hier maar daar zonnepanelen* plaatsen ? En uiteraard al helemaal geen zonnepanelen op het dak van Henk en Ingrid. Of die moeten dat zelf graag willen en financieren.

*I.p.v. zonnepanelen mag het ook iets anders zijn, als het maar zonne-energie gebruikt.
Zonnepanelen zijn hier al rendabel hoor :)

Zou jij een groot gedeelte van je energie via één lijn uit de Sahara willen laten komen? Afrikaanse landen staan nu niet bepaald bekend om hun stabiliteit. Bovendien zitten die dingen in no-time onder een stoflaag daar.

quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 14:18 schreef firefly3 het volgende:

[..]

Iedereen moet zelfvoorzienend kunnen leven mbt eten vanuit hun tuin en zonnecellen die op de lange termijn zijn eigen energie/productiekosten eruit heeft.

Iedereen met de trein. 3x zoveel trein stations in Nederland = heerlijk frisse lucht.

Zo moeilijk zijn deze eerste stappen niet.
De lucht is hier al maximaal fris hoor, waarom zou ik hier de auto in moeten leveren omdat ze in Amsterdam last van fijnstof hebben door falend beleid.
pi_140830200
Hoe hoger de temeperatuur hoe lager het rendement van een zonnepaneel.

Bron: http://www.zonnepanelen-i(...)dement-zonnepanelen/
pi_140838088
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 13:54 schreef MrHighCake het volgende:
Hoe hoger de temeperatuur hoe lager het rendement van een zonnepaneel.

Bron: http://www.zonnepanelen-i(...)dement-zonnepanelen/
W&T / Zonnepanelen in de Sahara

;)
  † In Memoriam † zondag 8 juni 2014 @ 19:29:41 #85
25682 2cv
Niet subtiel
pi_140839972
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 12:43 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Oeps ik zat met zo'n ding in mijn hoofd:

[ afbeelding ]

[..]

Zonnepanelen zijn hier al rendabel hoor :)
M'n ouders hebben hier zonnepanelen. Doe zouden na 8 jaar terugverdiend zijn. Het feit *dat* ze terugverdiend worden, maakt ze al rendabel, lijkt me.

quote:
Zou jij een groot gedeelte van je energie via één lijn uit de Sahara willen laten komen? Afrikaanse landen staan nu niet bepaald bekend om hun stabiliteit. Bovendien zitten die dingen in no-time onder een stoflaag daar.
Dan zet je er een electrische afstofmachine bij :P

quote:
[..]

De lucht is hier al maximaal fris hoor, waarom zou ik hier de auto in moeten leveren omdat ze in Amsterdam last van fijnstof hebben door falend beleid.
pi_140861579
In aflevering 12 van Cosmos: A Spacetime Odyssey komt dit idee voorbij.
Een eeuw geleden heeft zonne-energie pionier Frank Shuman het zelfs al gedaan. 'In 1913 Frank Shuman constructed a solar powered irrigation plant in Egypt, with a view to transforming Sahara to arable land'.
Maar toen de Eerste Wereldoorlog uitbrak werd zijn project stopgezet en werden zijn zonnepanelen afgebroken en omgebouwd tot wapens.

http://hiddencityphila.or(...)acony-a-century-ago/
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')