abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † woensdag 28 mei 2014 @ 19:59:58 #1
25682 2cv
Niet subtiel
pi_140480563
Veel Nederlanders monteren zonnepanelen op hun dak. In Nederland ! Waarom leggen we niet heel veel van die dingen in de Sahara ?

Ik bedoel niet dat als Henk en Ingrid 5m2 zonnepanelen willen, zij die dan in de Sahara neerleggen i.p.v. op het dak van hun huis en een verlengsnoertje naar Nederland neerleggen, maar in de vorm van een serieus groot project.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_140480796
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 19:59 schreef 2cv het volgende:
Veel Nederlanders monteren zonnepanelen op hun dak. In Nederland ! Waarom leggen we niet heel veel van die dingen in de Sahara ?

Ik bedoel niet dat als Henk en Ingrid 5m2 zonnepanelen willen, zij die dan in de Sahara neerleggen i.p.v. op het dak van hun huis en een verlengsnoertje naar Nederland neerleggen, maar in de vorm van een serieus groot project.
En hoe denk je die stroom bij Henkie te krijgen?
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_140480800
In landen waar het dusdanig warm is kun je beter gewone radiatoren aanleggen met stoomturbines. Dat is veel goedkoper.

Hetzelfde principe wordt in zulke landen gebruikt voor warm water, maar inderdaad... op kleine schaal op daken.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  † In Memoriam † woensdag 28 mei 2014 @ 20:07:16 #4
25682 2cv
Niet subtiel
pi_140480834
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 20:06 schreef The_stranger het volgende:

[..]

En hoe denk je die stroom bij Henkie te krijgen?
Zelfde manier als hoe we nu stroom uit Noorwegen e.d. krijgen: kabel aanleggen.
pi_140480869
Afstand te groot -> te veel energieverlies -> niet meer rendabel.
En dat is nog los van het feit dat je zonnepanelenpark van de een op de andere dag zomaar in puin kan liggen omdat een of andere bananenstam weer eens ruzie heeft met een andere apenstam.
Leest een hoop, post een beetje.
pi_140480899
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 20:07 schreef 2cv het volgende:

[..]

Transport en opslag van elektriciteit leidt altijd tot enorme rendementsverliezen. Hoe dichter bij de bron en hoe sneller de stroom wordt gebruikt, hoe beter.
  † In Memoriam † woensdag 28 mei 2014 @ 20:08:30 #7
25682 2cv
Niet subtiel
pi_140480901
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 20:06 schreef Molurus het volgende:
In landen waar het dusdanig warm is kun je beter gewone radiatoren aanleggen met stoomturbines. Dat is veel goedkoper.

Hetzelfde principe wordt in zulke landen gebruikt voor warm water, maar inderdaad... op kleine schaal op daken.
Is ook prima. Het idee is dat we hier zogenaamd goed bezig zijn, maar dat er in de Sahara veel meer zonlicht/warmte is waardoor het effect groter is.
pi_140481462
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 20:07 schreef 2cv het volgende:

[..]

Op die stroom verliezen we al 10%. De afstand tot de Sahara is toch vele malen groter en weerstand neem schrikbarend toe als je de afstand fors verhoogt. Uiteindelijk is het rendement te laag.

Daarnaast wie gaat het doen? De Sahara is niet de meest stabiele omgeving qua politiek.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  Donald Duck held woensdag 28 mei 2014 @ 20:22:08 #9
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_140481499
Dan verplaats je de macht die olielanden hebben naar zandlanden.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  Redactie Frontpage woensdag 28 mei 2014 @ 20:26:50 #10
38148 crew  Innisdemon
pi_140481719
Wordt al hard aan gewerkt. Project Desertec
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  † In Memoriam † woensdag 28 mei 2014 @ 20:35:53 #11
25682 2cv
Niet subtiel
pi_140482179
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 20:21 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Op die stroom verliezen we al 10%. De afstand tot de Sahara is toch vele malen groter en weerstand neem schrikbarend toe als je de afstand fors verhoogt. Uiteindelijk is het rendement te laag.

Daarnaast wie gaat het doen? De Sahara is niet de meest stabiele omgeving qua politiek.
Is supergeleiding een optie ? En een hek er omheen dat onder stroom staat ?
  woensdag 28 mei 2014 @ 20:38:24 #12
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140482329
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 20:35 schreef 2cv het volgende:

[..]

Is supergeleiding een optie ? En een hek er omheen dat onder stroom staat ?
Als ik het me goed herinner heb je voor supergeleiding heel (extreem) lage temperaturen nodig. Da's niet eenvoudig, zeker niet in de Sahara.
  † In Memoriam † woensdag 28 mei 2014 @ 20:40:48 #13
25682 2cv
Niet subtiel
pi_140482455
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 20:38 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als ik het me goed herinner heb je voor supergeleiding heel (extreem) lage temperaturen nodig. Da's niet eenvoudig, zeker niet in de Sahara.
Klopt, maar vergeet niet dat je elektriek zat hebt daar.
pi_140482718
Onderhoud, veiligheid, politieke stabiliteit en dergelijke vormen nog een te groot risico.
De investering wordt tamelijk groot, zoiets gebeurt enkel als je een betrouwbare overheid hebt die de voorwaarden minstens enkele decennia kan afdwingen. Nu is de Sahara grotendeels leeg maar er zwerven hier en daar wat boefjes die flinke schade kunnen aanrichten.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  woensdag 28 mei 2014 @ 20:45:56 #15
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140482754
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 20:40 schreef 2cv het volgende:

[..]

Klopt, maar vergeet niet dat je elektriek zat hebt daar.
Ik maak me meer zorgen over de prijs van het soort apparatuur dat je nodig hebt om een elektriciteitsleiding over dat soort afstanden te koelen. De LHC is er niks bij zeg maar.
  woensdag 28 mei 2014 @ 20:51:39 #16
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140483091
Dit is op zich best interessant:

Langse supergeleidende kabel ter wereld.

quote:
De langste supergeleidende energiekabel ter wereld is in het Duitse Essen officieel in gebruik genomen in het elektriciteitsnet. De kabel, die ongeveer een kilometer lang is, verbindt nu twee middenspanningsstations in het centrum van de stad met elkaar. Daarmee starten RWE, Nexans en KIT nu een praktijktest voor toekomstige energievoorziening van binnensteden. De bijzonder efficiënte en ruimtebesparende technologie transporteert in vergelijking met nu gangbare kabels vijf maal zoveel stroom per kabeldiameter, en dat vrijwel verliesvrij.
Kennelijk is een kilometer op dit moment al indrukwekkend. En dat project heeft ongetwijfeld gruwelijk veel geld gekost.
pi_140483175
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 20:08 schreef Molurus het volgende:

[..]

Transport en opslag van elektriciteit leidt altijd tot enorme rendementsverliezen. Hoe dichter bij de bron en hoe sneller de stroom wordt gebruikt, hoe beter.
Waarom worden windmolens dan ver in zee geplant en niet gewoon op het strand?
  woensdag 28 mei 2014 @ 20:54:38 #18
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140483253
quote:
1s.gif Op woensdag 28 mei 2014 20:53 schreef Socios het volgende:

[..]

Omdat ze daar minder in het zicht staan en meer wind vangen. Dat de elektriciteit over grote afstanden getransporteerd moet worden leidt nog steeds tot significant verlies. (En het is een relatief kleine afstand, als we het moeten vergelijken met de Sahara.)
pi_140483793
quote:

[..]

True, maar als je een ton kolen in zo'n CO2 braker gooit ben je al de helft aan de energie in de kolen kwijt voordat je ook maar 1 kWh geproduceert hebt. Die energie is voornamelijk met het koelwater geloosd. Idem voor een kerncentrale waarbij (door lagere temperaturen) zelfs tot driekwart van de energie uit kernsplitsing met het koelwater geloosd wordt.

Verliezen an sich zijn dus kennelijk geen probleem en met HVDC beperk je de verliezen van Noord-Afrika tot aan Nederland tot een percentage dat we nu ook al gewend zijn te verliezen in het huidige hoogspanningsnet.
  woensdag 28 mei 2014 @ 21:14:41 #20
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140484430
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 21:03 schreef cynicus het volgende:

[..]

True, maar als je een ton kolen in zo'n CO2 braker gooit ben je al de helft aan de energie in de kolen kwijt voordat je ook maar 1 kWh geproduceert hebt. Die energie is voornamelijk met het koelwater geloosd. Idem voor een kerncentrale waarbij (door lagere temperaturen) zelfs tot driekwart van de energie uit kernsplitsing met het koelwater geloosd wordt.
Verbranden van kolen ben ik sowieso niet zo'n voorstander van. En dat het rendement bij kernenergie niet hoog is, dat is in het geval van kernenergie in het bijzonder eigenlijk niet zo'n probleem. Want wat verlies je nu eigenlijk? Een minuscuul beetje brandstof? Het is iets heel anders wanneer je veel moet investeren in relatief weinig stroom, zoals dat bij bijvoorbeeld zonnepanelen het geval is.

quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 21:03 schreef cynicus het volgende:

Verliezen an sich zijn dus kennelijk geen probleem en met HVDC beperk je de verliezen van Noord-Afrika tot aan Nederland tot een percentage dat we nu ook al gewend zijn te verliezen in het huidige hoogspanningsnet.
Hmm.. ik zou eerlijk gezegd niet precies weten hoe dat rekenplaatje eruit zou zien. Hoe dan ook lijkt alleen al het beveiligen van een kabel van die lengte me een hele opgave op zich. Elke kilometer is een traject waarop een kabelonderbreking betekent dat wij geen stroom krijgen. En die kilometertjes tikken aan.
pi_140486479
quote:

[..]

Afweging met andere belangen. De meest efficiënte productie en gebruik is niet het enige belang.
pi_140488161
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 21:14 schreef Molurus het volgende:

[..]

En dat het rendement bij kernenergie niet hoog is, dat is in het geval van kernenergie in het bijzonder eigenlijk niet zo'n probleem. Want wat verlies je nu eigenlijk? Een minuscuul beetje brandstof?
Kijken we naar economisch winbare uranium resources en de toekomstige energievoorziening, dan is driekwart van de uranium weggooien in een once-through cycle zoals de huidige techniek wel degelijk een probleem. Verviervoudiging van de kernenergieaandeel in de energiemix zou in circa 100 jaar al problemen kunnen geven (met de huidige techniek: once through).

quote:
Het is iets heel anders wanneer je veel moet investeren in relatief weinig stroom, zoals dat bij bijvoorbeeld zonnepanelen het geval is.
Large scale zonnestroom is in Noord Europa nu al even duur/goedkoper per MWh dan nieuw nucleair per MWh (zie de FIT deal voor de twee nieuwe kerrncentrales in Hinkley Point). In de Sahara is grond goekoper, arbeid goedkoper, de instraling veel hoger en minder bewolking. Het moet raar lopen als dat de 10% verlies (zie hieronder) niet kan compenseren.

quote:
Hmm.. ik zou eerlijk gezegd niet precies weten hoe dat rekenplaatje eruit zou zien. Hoe dan ook lijkt alleen al het beveiligen van een kabel van die lengte me een hele opgave op zich. Elke kilometer is een traject waarop een kabelonderbreking betekent dat wij geen stroom krijgen. En die kilometertjes tikken aan.
Volgens Siemens HVDC 800kV is 2.5% verlies over 800km, dus 3000km is 9,3%. Het verlies op het hoogspanningsnet binnen Nederland volgens TenneT en CBS is circa 8%.

Maargoed, kabelbreuk is natuurlijk een probleem, alhoewel het Desertec plan in meerdere interconnects voorzag. Vrijwel niemand is zo dom om zijn grootschalige energievoorziening van 1 verbinding te laten afhangen.
  woensdag 28 mei 2014 @ 23:26:15 #23
396386 sturmpie
for night & nature
pi_140491195
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 20:22 schreef __Saviour__ het volgende:
juist
heel de sahara volbouwen met productiefabrieken
landbouwmachines (oa voor afrika te cultiveren)
auto's & trucks (africa cars)
etc...
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_140493100
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 20:07 schreef Av- het volgende:
Afstand te groot -> te veel energieverlies -> niet meer rendabel.
En dat is nog los van het feit dat je zonnepanelenpark van de een op de andere dag zomaar in puin kan liggen omdat een of andere bananenstam weer eens ruzie heeft met een andere apenstam.
Echt veel stammen in de sahara

Exponentiële deflatie van Bitcoin maakt arme mensen nog veel sneller armer dan het grote probleem van inflatie. Gematigde burning van Ethereum is de gulden middenweg.
pi_140493312
Ik denk dat het opwekken van een natuurlijke kringloop alsnog de beste oplossing is voor het energie probleem. Laat de natuur zoveel mogelijk het werk doen door het balans terug te brengen. Plantaardig voedsel en dieren die we eenvoudig kunnen vangen omdat ze in overvloed aanwezig zijn. Schoon regenwater uit de rivieren enz.
Exponentiële deflatie van Bitcoin maakt arme mensen nog veel sneller armer dan het grote probleem van inflatie. Gematigde burning van Ethereum is de gulden middenweg.
pi_140505328
quote:

[..]

Voor het transport over grotere afstanden gebruikt men gelijkstroom ipv wisselstroom. Dit leidt tot aanzienlijk geringer verliezen over grote afstanden.

NorNed-kabel
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_140505618
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 20:22 schreef __Saviour__ het volgende:
Geheel eens. Onderschat vooral de tribale cultuur in deze landen niet. Dat maakt het vanuit eigendomsrechten gezien een zeer hoog risico je investeringen te verliezen. Of je moet ¨gevarengeld¨ aan afpersers betalen die anders de boel beschadigen of lamleggen. Het is wat mij betreft voor westerse overheden een no go daar geld in te pompen. Wat private investeerders doen is hun risico. Maar die weten dit donders goed en willen natuurlijk mega vette subsidie om die risicopremie te financieren anders is het voor hen oninteressant.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  donderdag 29 mei 2014 @ 19:43:14 #28
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_140515741
http://www.gizmag.com/sunlight-carbon-dioxide-jet-fuel/31872/

deze techniek zou wel geschikt kunnen zijn voor bepaalde stabielere gebieden in de sahara lijkt mij.

gaat om brandstof maken uit water en Co2 met zonlicht, shell is een partner, volgende stap is opschalen naar industrial scale
  donderdag 29 mei 2014 @ 21:04:04 #29
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_140518369
quote:

[..]

Die afstand valt in het niet bij een kabel van hier naar Afrika.
  donderdag 29 mei 2014 @ 21:04:46 #30
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_140518385
Soort van semi-relevant voor dit topic:

pi_140520353
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 21:04 schreef Erasmo het volgende:
Soort van semi-relevant voor dit topic:

In ons land:
http://www.nu.nl/wetensch(...)t-zonnefietspad.html
C. Sagan
  donderdag 29 mei 2014 @ 21:58:38 #32
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_140520507
quote:
Ligt er ook nog steeds niet. Maar dit is echt een paar stappen verder.
pi_140522402
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 21:58 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Ligt er ook nog steeds niet. Maar dit is echt een paar stappen verder.
Klopt, ze hebben nu concrete plannen voor najaar 2014.
C. Sagan
pi_140522556
Waarom de sahara. Spanje is zonnig zat.
  donderdag 29 mei 2014 @ 22:46:36 #35
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_140522673
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 22:41 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Klopt, ze hebben nu concrete plannen voor najaar 2014.
Ze hebben als sinds de introductie concrete plannen voor over een half jaar. Dat project in Amerika is al veel verder.
pi_140530737
Zijn er geen vergelijkbare projecten in zuid USA ofzo?
  vrijdag 30 mei 2014 @ 09:17:21 #37
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_140530764
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 09:15 schreef Ivo1986 het volgende:
Zijn er geen vergelijkbare projecten in zuid USA ofzo?
In Californië staat een centrale van 230MW.
  vrijdag 30 mei 2014 @ 12:13:46 #38
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_140534573
quote:
Ik zal wel gek zijn, maar is dit nu niet -tig keer duurder dan gewoon zonnecellen op daken leggen, of eventueel over treinrails?
pi_140534638
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 12:13 schreef tfors het volgende:

[..]

Ik zal wel gek zijn, maar is dit nu niet -tig keer duurder dan gewoon zonnecellen op daken leggen, of eventueel over treinrails?
Het voordeel van het wegennet is dat je bij één deur hoeft aan te kloppen: de regering. Voor zonnepanelen op daken zul je elke huizenbezitter of verhuurder moeten aanspreken, dat is simpelweg te veel.
pi_140534779
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 20:21 schreef The_stranger het volgende:

[..]

voor grote afstanden zou je over kunnen gaan op gelijkstroom
  vrijdag 30 mei 2014 @ 12:29:00 #41
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_140534997
Heb er over na zitten denken om dat hier in Bulgarije te doen. Duurde niet lang eer ik doorhad dat het onmogelijk was. Laat staan als je nog eens een duizend kilometer verder wil.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  vrijdag 30 mei 2014 @ 12:35:16 #42
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_140535190
quote:

[..]

Nu nog wel, maar wellicht is het in de toekomst goedkoper dan asfalt. Vergeet niet dat het onderhoud en de reparatie van een asfaltweg veel kosten. Scheur of gat in de weg? Paar tegels vervangen en klaar.
pi_140535274
quote:

[..]

dat ligt aan de opbrengst en aan de meerprijs in vergelijking met asfalt
en de kosten die er zijn om het wegdek te repareren ook als het om de tijd gaat dat een snelweg half afgesloten is bij werkzaamheden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')