abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_141374956
Ik doe mijn auto lampen alleen aan als het NIET volop zonnig is buiten. Overdag met zon doe ik ze echt niet aan. Waarom onnodig verbruiken van lampjes/stroom..

Ik doe ze verder altijd aan, dus ook als het iets donkerder word 's avonds (ver voor de straatlampen aan gaan) en uiteraard ook in tunnels/parkeergarages etc.

Ik vind dat meer dan genoeg.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_141378232
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 16:40 schreef NieuweNier het volgende:

[..]

Nee. Laten we het ff op feiten houden. Als je auto 1 op 15 rijdt, gaat je tank met lichten aan 630 ipv 650 km mee. In ruil daarvoor:

[..]

Bron (samen met meer leuke informatie)

https://www.google.nl/url(...)6r_bSOt4Z7gh20zt6yQw

[..]

Dat is gewoon een zeer wenselijk effect. Sterker nog het zou me niet verbazen als met verlichting aan rijden goedkoper wordt wanneer dat ongelukken en de totale economische kosten daarvan scheelt :+
Ik sla echt steil achterover van deze getallen. Hoe kan dit? Zitten er zoveel halve blinden op de weg die een auto zonder verlichting niet zien en een auto met verlichting wel? Bizar...
Professioneel gifmenger.
  zaterdag 21 juni 2014 @ 19:24:19 #228
415555 Pandaplint
Bekend van 3FM.
pi_141378510
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 19:19 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Ik sla echt steil achterover van deze getallen. Hoe kan dit? Zitten er zoveel halve blinden op de weg die een auto zonder verlichting niet zien en een auto met verlichting wel? Bizar...
Ik denk onder andere omdat je het verschil tussen een rijdende auto en een stilstaande auto niet snel ziet wanneer er geen verlichting wordt gevoerd. Een auto met verlichting trekt meer je aandacht.
Omdat een pandapint te mainstream is 🐼
Wekelijks radioitem op 3FM. Elke woensdag rond 13:30
  zaterdag 21 juni 2014 @ 19:26:09 #229
415555 Pandaplint
Bekend van 3FM.
pi_141378638
Nog een irritatie. Figuren die met alleen dagrijverlichting (dus alleen lampen aan de voorzijde) rijden wanneer het mistig is. Levensgevaarlijk. :{
pi_141378725
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 19:24 schreef Pandaplint het volgende:

[..]

Ik denk onder andere omdat je het verschil tussen een rijdende auto en een stilstaande auto niet snel ziet wanneer er geen verlichting wordt gevoerd. Een auto met verlichting trekt meer je aandacht.
Als ik twijfel, kijk ik nog een keer. Desnoods stop ik even om te kijken. Maar blijkbaar is dat geen normale reactie.
Professioneel gifmenger.
pi_141379396
Stiekem wel blij dat ik mijn lichten niet eens meer uit kan zetten tegenwoordig als ik dat zo hoor :@
  zaterdag 21 juni 2014 @ 19:43:59 #232
415555 Pandaplint
Bekend van 3FM.
pi_141379431
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 19:27 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Als ik twijfel, kijk ik nog een keer. Desnoods stop ik even om te kijken. Maar blijkbaar is dat geen normale reactie.
Jahoor :')
pi_141380891
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 19:43 schreef Pandaplint het volgende:

[..]

Jahoor :')
Je gelooft me niet?
De meeste km's rij ik op een 2-wieler. Daar heb ik geen kreukelzone, daar ben ik de kreukelzone. Dat verklaart mijn rijgedrag wellicht. Liever een keer extra kijken dan plat.
Professioneel gifmenger.
pi_141381649
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 16:08 schreef Sounddragon het volgende:
maar als je dat normaliter niet doet, durf ik te wedden dat daar ook niet zodanig mee bezig bent dat je een paar keer per rit je verlichting inschakelt.
Dan ben ik de uitzondering, ik rij zoveel mogelijk zonder licht (nou ja, DRL wel aan natuurlijk) maar laatste reed ik op een n-weg door de bossen, die was helemaal overkapt met bomen. Eigenlijk net een tunnel, toen deed ik ze wel aan.

Maar een snelweg, door de weilanden of in de bbk is het allemaal overbodig. Zolang het niet met bakken uit de hemel komt of flink donkergrijze bewolking hangt.

Knipperlichten als het een beetje stilstaat op de snelweg? Dan kan ik de hele dag met knipperlichten rijden.

Nee, verlichting overdag is voldoende voor brommers en motorfietsen. En op wegen waar ook fiets en voetgangers rijden, zou je zelfs zo min mogelijk verlichting moeten voeren.

[ Bericht 6% gewijzigd door Fer op 21-06-2014 20:35:41 ]
.
pi_141382255
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 19:26 schreef Pandaplint het volgende:
Nog een irritatie. Figuren die met alleen dagrijverlichting (dus alleen lampen aan de voorzijde) rijden wanneer het mistig is. Levensgevaarlijk. :{
Niet alleen overdag.
Echte elektriciėns gebruiken geen jokari.
  FOK!fotograaf zaterdag 21 juni 2014 @ 21:59:47 #236
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_141385782
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 19:24 schreef Pandaplint het volgende:

[..]

Wat dus als gevolg heeft dat wanneer de auto's allen met verlichting rijden, er overdag binnen bebouwde kom meer ongelukken met fietsers en voetgangers gebeuren. Is ook onderzocht.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_141385987
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 21:59 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Wat dus als gevolg heeft dat wanneer de auto's allen met verlichting rijden, er overdag binnen bebouwde kom meer ongelukken met fietsers en voetgangers gebeuren. Is ook onderzocht.
Er is net een link gepost waarin werd ingeschat dat dit effect er juist niet was.
Professioneel gifmenger.
pi_141386891
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 22:04 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Er is net een link gepost waarin werd ingeschat dat dit effect er juist niet was.
klopt en zo zijn er andere onderzoeken waarin in dit geconstateerd wordt, het zijn vooral de autofabrikanten en oliemaatschappijen die voor zijn. Fiets en voetganger organisaties zijn tegen,
.
  FOK!fotograaf zaterdag 21 juni 2014 @ 22:20:41 #239
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_141386933
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 22:04 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Ik las enige tijd terug een onderzoek dat het tegenovergestelde claimde. En behalve het feit dat ik dat beter kan plaatsen met eigen ervaringen, heb ik het SWOV ook niet zo hoog zitten (het resultaat is vaak voorspelbaar, beetje categorie wie betaald, die bepaalt.)
The summer is magic!

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_141388195
Qua licht ben ik nogal lui geworden sinds ik de Peugeot heb.
Bij mijn vorige auto had ik bijna altijd licht aan. Het verschil in brandstofverbruik was namelijk meer dan verwaarloosbaar en met lampen aan ben je gewoon beter zichtbaar.
De Peugeot heeft een lichtsensor die jet aan/uit voor mij bepaald.
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_141389119
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 22:20 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Ik las enige tijd terug een onderzoek dat het tegenovergestelde claimde. En behalve het feit dat ik dat beter kan plaatsen met eigen ervaringen, heb ik het SWOV ook niet zo hoog zitten (het resultaat is vaak voorspelbaar, beetje categorie wie betaald, die bepaalt.)
Hmm, ik vond de literatuurlijst niet zo lang, maar ik dacht nog "dit is mijn vakgebied niet". Dank voor de uitleg.
Professioneel gifmenger.
pi_141389281
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 22:19 schreef Fer het volgende:

[..]

klopt en zo zijn er andere onderzoeken waarin in dit geconstateerd wordt, het zijn vooral de autofabrikanten en oliemaatschappijen die voor zijn. Fiets en voetganger organisaties zijn tegen,
Hoe zijn de ervaringen in landen waar de dagverlichting al eerder verplicht is gemaakt?
Ik krijg ineens een ernstig 'wij van wc eend..'-gevoel. -O-
Professioneel gifmenger.
pi_141389603
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 22:53 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Hoe zijn de ervaringen in landen waar de dagverlichting al eerder verplicht is gemaakt?
De meeste landen waar het verplicht is, is kwa veiligheid, indeling en weggedrag niet vergelijkbaar met Nederland.
.
  FOK!fotograaf zaterdag 21 juni 2014 @ 23:01:25 #244
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_141389707
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 22:53 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Ik vind het wel geinig dat een merk als Volvo, altijd eigenzinnig en vooruitstrevend op het gebied van veiligheid, tegen alle regels in dus ook de achterlichten heeft mee geschakeld met de dagrijverlichting. En later is dit ook toegestaan door de wetgevende instantie.
The summer is magic!

zaterdag 21 juni 2014 @ 23:08:03 #245
415555 Pandaplint
Bekend van 3FM.
pi_141390024
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:01 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Ik vind het wel geinig dat een merk als Volvo, altijd eigenzinnig en vooruitstrevend op het gebied van veiligheid, tegen alle regels in dus ook de achterlichten heeft mee geschakeld met de dagrijverlichting. En later is dit ook toegestaan door de wetgevende instantie.
Inderdaad. Wel fijn dat er een merk zoals Volvo is die aan meer denkt dan hoog scoren op Euro NCAP tests :)
pi_141398691
Altijd lichten aan. Regelmatig van rijstrook verwisselen op de 2 wieler.
Iets harder dan toegestane snelheid tegen bumperklevers.

In de auto altijd verlichting aan.
Binnenkort switch naar gele koplampen.
Heb ik in meeste van mijn auto's gehad.
Waarom?
Niemand heeft meer gele koplampen.
Dus val je op:-)
  zondag 22 juni 2014 @ 07:50:57 #247
365860 AdoraBelle
graag verwijderen
pi_141398913
Ik doe het qua verlichting nog steeds zoals het me bij de rijles is aangeleerd. Bij regen of slecht zicht. Dus ook in tunnels of donkere plekken of als het schemerig is, want dan is er naar mijn mening sprake van slecht zicht.
pi_141399615
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 20:30 schreef Fer het volgende:

[..]

Dan ben ik de uitzondering, ik rij zoveel mogelijk zonder licht (nou ja, DRL wel aan natuurlijk) maar laatste reed ik op een n-weg door de bossen, die was helemaal overkapt met bomen. Eigenlijk net een tunnel, toen deed ik ze wel aan.
Dan gebruik je dus DRL om beter zichtbaar te zijn voor tegenliggers. Ik vermoed dat de meeste mensen die overdag met dimlicht rijden, geen DRL hebben.
quote:
Maar een snelweg, door de weilanden of in de bbk is het allemaal overbodig. Zolang het niet met bakken uit de hemel komt of flink donkergrijze bewolking hangt.
Ook als het zonnig is, zie ik wel een meerwaarde in verlichting bij auto's.
quote:
Knipperlichten als het een beetje stilstaat op de snelweg? Dan kan ik de hele dag met knipperlichten rijden.
Dat valt reuze mee; de alarmlichten kunnen weer uit zodra de auto achter je ze heeft aangedaan, of als je stil staat en er staan auto's achter je.
quote:
Nee, verlichting overdag is voldoende voor brommers en motorfietsen. En op wegen waar ook fiets en voetgangers rijden, zou je zelfs zo min mogelijk verlichting moeten voeren.
Laat je dan ook de DRL uit? Da's ook verlichting.
pi_141399968
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 22:59 schreef Fer het volgende:

[..]

De meeste landen waar het verplicht is, is kwa veiligheid, indeling en weggedrag niet vergelijkbaar met Nederland.
Daar heb je een punt. Mooie stoepen, fietspaden en meer fietsen dan inwoners tref je bijna nergens...
Professioneel gifmenger.
pi_141401288
Wat een onzindiscussie over verlichting wel of niet voeren. Als er een minieme kans is dat je daardoor een leven kan redden is het het al waard om gewoon standaard verlichting te voeren.

En als door het voeren van verlichting je verbruik echt merkbaar stijgt is er wss meer mis met je auto en is het tijd om naar een andere te gaan kijken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')