Ik sla echt steil achterover van deze getallen. Hoe kan dit? Zitten er zoveel halve blinden op de weg die een auto zonder verlichting niet zien en een auto met verlichting wel? Bizar...quote:Op zaterdag 21 juni 2014 16:40 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Nee. Laten we het ff op feiten houden. Als je auto 1 op 15 rijdt, gaat je tank met lichten aan 630 ipv 650 km mee. In ruil daarvoor:
[..]
Bron (samen met meer leuke informatie)
https://www.google.nl/url(...)6r_bSOt4Z7gh20zt6yQw
[..]
Dat is gewoon een zeer wenselijk effect. Sterker nog het zou me niet verbazen als met verlichting aan rijden goedkoper wordt wanneer dat ongelukken en de totale economische kosten daarvan scheelt![]()
Ik denk onder andere omdat je het verschil tussen een rijdende auto en een stilstaande auto niet snel ziet wanneer er geen verlichting wordt gevoerd. Een auto met verlichting trekt meer je aandacht.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 19:19 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Ik sla echt steil achterover van deze getallen. Hoe kan dit? Zitten er zoveel halve blinden op de weg die een auto zonder verlichting niet zien en een auto met verlichting wel? Bizar...
Als ik twijfel, kijk ik nog een keer. Desnoods stop ik even om te kijken. Maar blijkbaar is dat geen normale reactie.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 19:24 schreef Pandaplint het volgende:
[..]
Ik denk onder andere omdat je het verschil tussen een rijdende auto en een stilstaande auto niet snel ziet wanneer er geen verlichting wordt gevoerd. Een auto met verlichting trekt meer je aandacht.
Jahoorquote:Op zaterdag 21 juni 2014 19:27 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Als ik twijfel, kijk ik nog een keer. Desnoods stop ik even om te kijken. Maar blijkbaar is dat geen normale reactie.
Je gelooft me niet?quote:
Dan ben ik de uitzondering, ik rij zoveel mogelijk zonder licht (nou ja, DRL wel aan natuurlijk) maar laatste reed ik op een n-weg door de bossen, die was helemaal overkapt met bomen. Eigenlijk net een tunnel, toen deed ik ze wel aan.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 16:08 schreef Sounddragon het volgende:
maar als je dat normaliter niet doet, durf ik te wedden dat daar ook niet zodanig mee bezig bent dat je een paar keer per rit je verlichting inschakelt.
Niet alleen overdag.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 19:26 schreef Pandaplint het volgende:
Nog een irritatie. Figuren die met alleen dagrijverlichting (dus alleen lampen aan de voorzijde) rijden wanneer het mistig is. Levensgevaarlijk.
Wat dus als gevolg heeft dat wanneer de auto's allen met verlichting rijden, er overdag binnen bebouwde kom meer ongelukken met fietsers en voetgangers gebeuren. Is ook onderzocht.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 19:24 schreef Pandaplint het volgende:
[..]
Ik denk onder andere omdat je het verschil tussen een rijdende auto en een stilstaande auto niet snel ziet wanneer er geen verlichting wordt gevoerd. Een auto met verlichting trekt meer je aandacht.
Er is net een link gepost waarin werd ingeschat dat dit effect er juist niet was.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 21:59 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Wat dus als gevolg heeft dat wanneer de auto's allen met verlichting rijden, er overdag binnen bebouwde kom meer ongelukken met fietsers en voetgangers gebeuren. Is ook onderzocht.
klopt en zo zijn er andere onderzoeken waarin in dit geconstateerd wordt, het zijn vooral de autofabrikanten en oliemaatschappijen die voor zijn. Fiets en voetganger organisaties zijn tegen,quote:Op zaterdag 21 juni 2014 22:04 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Er is net een link gepost waarin werd ingeschat dat dit effect er juist niet was.
Ik las enige tijd terug een onderzoek dat het tegenovergestelde claimde. En behalve het feit dat ik dat beter kan plaatsen met eigen ervaringen, heb ik het SWOV ook niet zo hoog zitten (het resultaat is vaak voorspelbaar, beetje categorie wie betaald, die bepaalt.)quote:Op zaterdag 21 juni 2014 22:04 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Er is net een link gepost waarin werd ingeschat dat dit effect er juist niet was.
Hmm, ik vond de literatuurlijst niet zo lang, maar ik dacht nog "dit is mijn vakgebied niet". Dank voor de uitleg.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 22:20 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Ik las enige tijd terug een onderzoek dat het tegenovergestelde claimde. En behalve het feit dat ik dat beter kan plaatsen met eigen ervaringen, heb ik het SWOV ook niet zo hoog zitten (het resultaat is vaak voorspelbaar, beetje categorie wie betaald, die bepaalt.)
Hoe zijn de ervaringen in landen waar de dagverlichting al eerder verplicht is gemaakt?quote:Op zaterdag 21 juni 2014 22:19 schreef Fer het volgende:
[..]
klopt en zo zijn er andere onderzoeken waarin in dit geconstateerd wordt, het zijn vooral de autofabrikanten en oliemaatschappijen die voor zijn. Fiets en voetganger organisaties zijn tegen,
De meeste landen waar het verplicht is, is kwa veiligheid, indeling en weggedrag niet vergelijkbaar met Nederland.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 22:53 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Hoe zijn de ervaringen in landen waar de dagverlichting al eerder verplicht is gemaakt?
Ik krijg ineens een ernstig 'wij van wc eend..'-gevoel.
Ik vind het wel geinig dat een merk als Volvo, altijd eigenzinnig en vooruitstrevend op het gebied van veiligheid, tegen alle regels in dus ook de achterlichten heeft mee geschakeld met de dagrijverlichting. En later is dit ook toegestaan door de wetgevende instantie.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 22:53 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Hoe zijn de ervaringen in landen waar de dagverlichting al eerder verplicht is gemaakt?
Ik krijg ineens een ernstig 'wij van wc eend..'-gevoel.
Inderdaad. Wel fijn dat er een merk zoals Volvo is die aan meer denkt dan hoog scoren op Euro NCAP testsquote:Op zaterdag 21 juni 2014 23:01 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Ik vind het wel geinig dat een merk als Volvo, altijd eigenzinnig en vooruitstrevend op het gebied van veiligheid, tegen alle regels in dus ook de achterlichten heeft mee geschakeld met de dagrijverlichting. En later is dit ook toegestaan door de wetgevende instantie.
Dan gebruik je dus DRL om beter zichtbaar te zijn voor tegenliggers. Ik vermoed dat de meeste mensen die overdag met dimlicht rijden, geen DRL hebben.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 20:30 schreef Fer het volgende:
[..]
Dan ben ik de uitzondering, ik rij zoveel mogelijk zonder licht (nou ja, DRL wel aan natuurlijk) maar laatste reed ik op een n-weg door de bossen, die was helemaal overkapt met bomen. Eigenlijk net een tunnel, toen deed ik ze wel aan.
Ook als het zonnig is, zie ik wel een meerwaarde in verlichting bij auto's.quote:Maar een snelweg, door de weilanden of in de bbk is het allemaal overbodig. Zolang het niet met bakken uit de hemel komt of flink donkergrijze bewolking hangt.
Dat valt reuze mee; de alarmlichten kunnen weer uit zodra de auto achter je ze heeft aangedaan, of als je stil staat en er staan auto's achter je.quote:Knipperlichten als het een beetje stilstaat op de snelweg? Dan kan ik de hele dag met knipperlichten rijden.
Laat je dan ook de DRL uit? Da's ook verlichting.quote:Nee, verlichting overdag is voldoende voor brommers en motorfietsen. En op wegen waar ook fiets en voetgangers rijden, zou je zelfs zo min mogelijk verlichting moeten voeren.
Daar heb je een punt. Mooie stoepen, fietspaden en meer fietsen dan inwoners tref je bijna nergens...quote:Op zaterdag 21 juni 2014 22:59 schreef Fer het volgende:
[..]
De meeste landen waar het verplicht is, is kwa veiligheid, indeling en weggedrag niet vergelijkbaar met Nederland.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |