quote:Op zondag 6 juli 2014 20:15 schreef Ill-Skillz het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar zo alles op voorhand doodanalyseren is wel heel pessimistisch. Ga gewoon op 1 september onbevangen die klassen in, niet zo zuur allemaal.
Dit was te verwachten, en ook bij ons gebeurt het. Althans, de mensen die structureel al bovenbouw gaven worden "voorgetrokken" op nieuwe mensen en op de rest. Creatief roosteren/verdelen zodat de meeste mensen recht hebben op LD wordt niet toegestaan / actief ontmoedigd.quote:Op woensdag 9 juli 2014 10:28 schreef i-pod het volgende:
Op mijn school stuurt de directie actief om zo LB/LC-docenten met een eerste graads bevoegdheid voor minder dan 50% in de bovenbouw te krijgen. Op deze manier zorgen ze er voor dat collega's geen gebruik kunnen maken van het entreerecht. Hoe gaat dat bij jullie op school?
Op mijn school doen ze dat niet, maar ik weet van een school in mijn nabije omgeving dat ze bij veel vakken de verdeling zo hebben gemaakt dat de meesten 40% bovenbouw of minder hebben.quote:Op woensdag 9 juli 2014 10:28 schreef i-pod het volgende:
Op mijn school stuurt de directie actief om zo LB/LC-docenten met een eerste graads bevoegdheid voor minder dan 50% in de bovenbouw te krijgen. Op deze manier zorgen ze er voor dat collega's geen gebruik kunnen maken van het entreerecht. Hoe gaat dat bij jullie op school?
Een deel van de scholen heeft daar inderdaad wel ruimte voor, het heeft alleen tot gevolg dat de anderen enige vorm van doorgroeien wel op hun buik kunnen schrijven.quote:Op woensdag 9 juli 2014 14:13 schreef merry77 het volgende:
Laatst heb ik de vraag gesteld of men iedereen die er recht op had dat wel kon geven.
Dat is straks bij ons dus wel het geval ja.quote:Op woensdag 9 juli 2014 14:22 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Een deel van de scholen heeft daar inderdaad wel ruimte voor, het heeft alleen tot gevolg dat de anderen enige vorm van doorgroeien wel op hun buik kunnen schrijven.
ja, dat is bij ons dus echt een probleem... we moeten heel erg veel bezuinigen de komende 2 jaar, en de school is een groeischool dus we hebben altijd te maken met voorfinanciering (het tekort is er vooral daardoor, en door redenen die ik ivm herkenbaarheid niet zal noemen. weinig laakbaars aan overigens, het kon niet anders. de school is in 10 jaar tot 1400 leerlingen geggroeid uit het niets...)quote:Op woensdag 9 juli 2014 14:22 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Een deel van de scholen heeft daar inderdaad wel ruimte voor, het heeft alleen tot gevolg dat de anderen enige vorm van doorgroeien wel op hun buik kunnen schrijven.
Je hebt het recht op LD als je structureel het merendeel lesgeeft in de bovenbouw en die bevoegdheid hebt.quote:
Geen ideequote:Op woensdag 9 juli 2014 15:25 schreef merry77 het volgende:
Andere vraag: weet iemand wanneer de resultaten op de website Vensters voor verantwoording worden geupdate met de resultaten van afgelopen schooljaar?
Dat zijn echt de grappen die je uit moet halen om toptalent in het onderwijs te houden.quote:Op donderdag 10 juli 2014 11:03 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Je hebt het recht op LD als je structureel het merendeel lesgeeft in de bovenbouw en die bevoegdheid hebt.
Je hebt geen recht op LD als je niet meer dan 50% in de bovenbouw zit.
Er wordt dus geen recht ontnomen. Er wordt er voor gezorgd dat je niet aan de voorwaarden voldoet. Hoe vervelend ook, de schoolleiding staat volledig in haar recht.
Het entreerecht is volgend jaar alweer overboord, dus het is toch een wassen neus. Daarnaast bewijst toptalent zich op basis van functioneren en niet op basis van een bevoegdheid en de urenverdeling.quote:Op donderdag 10 juli 2014 11:04 schreef YourAsset het volgende:
[..]
Dat zijn echt de grappen die je uit moet halen om toptalent in het onderwijs te houden.
Maar veel leidinggevende durven geen onderscheid te maken als het gaat om functioneren. Vaak zijn teamleiders docenten die doorgegroeid zijn naar die functie. Durf je oud-collega's maar eens te confronteren met hun professionaliteit.quote:Op donderdag 10 juli 2014 11:12 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
[..]
Het entreerecht is volgend jaar alweer overboord, dus het is toch een wassen neus. Daarnaast bewijst toptalent zich op basis van functioneren en niet op basis van een bevoegdheid en de urenverdeling.
Want alleen docenten die (meer dan 50%) lesgeven in de bovenbouw zijn toptalent.quote:Op donderdag 10 juli 2014 11:04 schreef YourAsset het volgende:
[..]
Dat zijn echt de grappen die je uit moet halen om toptalent in het onderwijs te houden.
quote:Op donderdag 10 juli 2014 15:12 schreef Ill-Skillz het volgende:
[..]
Want alleen docenten die (meer dan 50%) lesgeven in de bovenbouw zijn toptalent.
Niet per sé, maar academici hebben nu eenmaal veel meer opties buiten het onderwijs. Op de havo/vwo-school waar ik nu werk wil je het percentage niet weten.quote:Op donderdag 10 juli 2014 15:12 schreef Ill-Skillz het volgende:
[..]
Want alleen docenten die (meer dan 50%) lesgeven in de bovenbouw zijn toptalent.
Ik zeg niet dat opleidingsniveau ertoe doet. Er schuilt alleen in veel grotere groepen mensen talent dan alleen in WO-opgeleiden. Dat zou je als leraar toch moeten weten.quote:Op donderdag 10 juli 2014 20:24 schreef YourAsset het volgende:
[..]
[..]
Niet per sé, maar academici hebben nu eenmaal veel meer opties buiten het onderwijs. Op de havo/vwo-school waar ik nu werk wil je het percentage niet weten.
En voor mij doet opleidingsniveau ertoe, ja.
Ik heb Nederlandse taal en cultuur gestudeerd (BA, nog geen MA, volgt snel), en ik kan juist heel erg veel kanten op. Ik vind het onderwijs alleen veel leuker en daarom ben ik nu docent Nederlands. Maar dat ik verder geen opties heb is echt je reinste onzin.quote:Op donderdag 10 juli 2014 21:08 schreef Ill-Skillz het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat opleidingsniveau ertoe doet. Er schuilt alleen in veel grotere groepen mensen talent dan alleen in WO-opgeleiden. Dat zou je als leraar toch moeten weten.
Daarnaast werken er genoeg mensen in de bovenbouw die ik absoluut nooit als talent zou omschrijven.
En daarbij komt: zoveel opties hebben alle academici nou ook werk niet. Wat kan iemand nou met een WO-opleiding Nederlands, Frans, Duits, geschiedenis enz. naast het onderwijs om een beetje een boterham op de plank te krijgen? Wiskunde e.d. staan uiteraard buiten kijf en hier en daar de uitzondering (Balkenende of Rutte), maar grosso modo.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |