abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_140278664
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 mei 2014 14:06 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

[..]

Sterker nog mocht het heelal oneindig groot zijn (en er meer dan 1 oerknal is) dan is de kans bijna 100% dat er een planeet is die exact hetzelfde is als de onze. Met dezelfde mensen en gebeurtenissen.

Dat klinkt gek, maar denk er maar eens over na. Er zijn maar een eindig aantal verschillende atomen (waarschijnlijk) die maar op een eindig aantal manieren gerangschikt kunnen worden. Kansberekening zegt dan dat er in een oneindig groot heelal, met oneindig veel planeten ergens precies hetzelfde is als hier. Maar ook oneindig veel vreemde variaties waar ik niet een grijs tshirt aan heb maar een bruine, of waar hitler wel de 2e wo heeft gewonnen.

Mocht het heelal zich alleen beperken tot onze oerknal, dan praat je natuurlijk nog over biljarden en biljarden en biljarden sterren.

Of we ooit contact kunnen maken face to face... ik denk het niet. Het heelal is simpelweg te groot. Zelfs met 10 keer de lichtsnelheid kom je nog nergens. Wellicht dat we ooit signalen opvangen van intelligent leven, maar de kans is dan groot dat ze intussen al verdwenen zijn.
Zeg nooit nooit. ;) Wat we in extreem korte tijd bereikt hebben nu is al fantastisch. Een soort Star Trek kan ik me best voorstellen; leven in de ruimte, generaties lang. Over 1000 jaar, als de mensheid dan nog bestaat, zouden er al flinke vorderingen moeten (kunnen) zijn...
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  vrijdag 23 mei 2014 @ 14:39:32 #77
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_140279458
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 mei 2014 14:15 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Zeg nooit nooit. ;) Wat we in extreem korte tijd bereikt hebben nu is al fantastisch. Een soort Star Trek kan ik me best voorstellen; leven in de ruimte, generaties lang. Over 1000 jaar, als de mensheid dan nog bestaat, zouden er al flinke vorderingen moeten (kunnen) zijn...
IK weet het niet.... voor m'n gevoel zitten wij met z'n alle in Nederland, en ligt er een speld in Amerika die we moeten vinden. Over 1000 jaar zitten we misschien in Engeland maar dan moeten we nog de oceaan over.

Als wij in zo'n korte tijd al zoveel kunnen bereiken, waarom hebben we dan nog steeds niks gezien van beschavingen die al tienduizenden jaren bestaan? Zijn wij misschien de eerste van 'iedereen' die de ruimte in gaat? Misschien zijn wij de vroege vogels. Of we zijn juist heel laat, en hele star wars achtige beschavingen zijn ons voor gegaan.

Het is niet alleen afstand die een barriere vormt, maar ook tijd...

Misschien is ons melkweg stelsel wel een vreemde eend in de bijt, en zijn wij hier de enige bewoners.

Ik heb me wel eens afgevraagd hoe beschavingen zouden ontwikkelen als 2 planeten in hetzelfde zonnestelsel allebei intelligent leven bevatten. Zou dat leiden tot extreem geweldadige rassen? Of zouden ze juist zo snel mogelijk naar elkaar toe willen komen en proberen ze al in hun 'middeleeuwen' raketten te bouwen...

Zoveel vragen...

[ Bericht 15% gewijzigd door Eyjafjallajoekull op 23-05-2014 14:47:01 ]
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_140279734
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 mei 2014 14:39 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

IK weet het niet.... voor m'n gevoel zitten wij met z'n alle in Nederland, en ligt er een speld in Amerika die we moeten vinden. Over 1000 jaar zitten we misschien in Engeland maar dan moeten we nog de oceaan over.

Als wij in zo'n korte tijd al zoveel kunnen bereiken, waarom hebben we dan nog steeds niks gezien van beschavingen die al tienduizenden jaren bestaan? Zijn wij misschien de eerste van 'iedereen' die de ruimte in gaat? Misschien zijn wij de vroege vogels. Of we zijn juist heel laat, en hele star wars achtige beschavingen zijn ons voor gegaan.

Het is niet alleen afstand die een barriere vormt, maar ook tijd...
Tijd is juist de key.

quote:
Misschien is ons melkweg stelsel wel een vreemde eend in de bijt, en zijn wij hier de enige bewoners.
Je bedoelt zonnestelsel neem ik aan?

quote:
Ik heb me wel eens afgevraagd hoe beschavingen zouden ontwikkelen als 2 planeten in hetzelfde zonnestelsel allebei intelligent leven bevatten. Zou dat leiden tot extreem geweldadige rassen? Of zouden ze juist zo snel mogelijk naar elkaar toe willen komen en proberen ze al in hun 'middeleeuwen' raketten te bouwen...

Zoveel vragen...
Jaaa, zeker mooi. En we weten steeds meer. O+
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

vrijdag 23 mei 2014 @ 14:57:51 #79
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_140279986
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 mei 2014 14:39 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

Zoveel vragen...
Hoe zou men er in de middeleeuwen überhaupt achter komen dat er ook leven op die andere planeet in het zonnestelsel is?

Verder is dit wel een interessant idee. Stel er wonen ook mensen op Mars.....
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_140281042
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2014 14:57 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Hoe zou men er in de middeleeuwen überhaupt achter komen dat er ook leven op die andere planeet in het zonnestelsel is?

Verder is dit wel een interessant idee. Stel er wonen ook mensen op Mars.....

pi_140281239
Vraag me toch af waar die 20-jaar marge iedere keer vandaan komt.
Om de zoveel tijd menen een stel ''wetenschappers'' (lees: mongolen) dat we door de technologische vooruitgang van de laatste jaren contact zullen vinden.
Dit gaat al terug vanaf de uitvinding van de atoombom tot nu, terwijl we echt in al die decennia alleen maar Aliens uit Hollywood hebben kunnen aanschouwen.
Doet me een beetje denken aan de hysterie rond heksen uit de middelleeuwen, iedereen geloofde er in, iedereen zag ze. 8)7
pi_140281275
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2014 15:40 schreef Werkman het volgende:
een stel ''wetenschappers'' (lees: mongolen)
OK, nu maar weer fijn terug naar JNG. :W

pi_140281404
quote:
13s.gif Op vrijdag 23 mei 2014 15:41 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ik zit bij de ABN.
pi_140281731
quote:
13s.gif Op vrijdag 23 mei 2014 15:41 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Hoe die kleuters toch tijd weer hun weg vinden naar de grote mensentafel...
pi_140281924
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 mei 2014 15:58 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Hoe die kleuters toch tijd weer hun weg vinden naar de grote mensentafel...
Sja.

Deze "mongool" zit net 107 miljoen jaar terug in de tijd te kijken...

vrijdag 23 mei 2014 @ 16:40:55 #86
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_140282985
Heel veel wat, als en misschien
  Moderator vrijdag 23 mei 2014 @ 16:43:38 #87
249559 crew  Lavenderr
pi_140283050
Ben benieuwd.
  vrijdag 23 mei 2014 @ 16:50:30 #88
56749 BlaZ
pi_140283274
quote:
7s.gif Op vrijdag 23 mei 2014 16:40 schreef Twiitch het volgende:
Heel veel wat, als en misschien
Dat is waarschijnlijk ook het interessante ervan, de mogelijkheden zijn vrijwel onbeperkt.
  vrijdag 23 mei 2014 @ 16:57:27 #89
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_140283488
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2014 16:50 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Dat is waarschijnlijk ook het interessante ervan, de mogelijkheden zijn vrijwel onbeperkt.
Dat klopt.
Maar twee wetenschappers die zoiets zeggen is wel erg koffiedik kijken.
Zo'n statement kan elke leek wel maken.
  vrijdag 23 mei 2014 @ 17:13:34 #90
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_140284014
quote:
6s.gif Op vrijdag 23 mei 2014 14:49 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Tijd is juist de key.

[..]

Je bedoelt zonnestelsel neem ik aan?

[..]

Jaaa, zeker mooi. En we weten steeds meer. O+
Nee ik bedoel melkwegstelsel. Misschien is intelligent leven wel ontzettend bijzonder, en zijn er 1 a 2 intelligente rassen per melkwegstelsel. Dan vind je elkaar dus vrijwel niet. Reizen tussen sterren is 1 ding, maar reizen tussen sterrenstelsels.... Dat is als het ware de oceaan oversteken. Tussen sterrestelsels zit een hoop niks.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_140284119
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 mei 2014 17:13 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Nee ik bedoel melkwegstelsel. Misschien is intelligent leven wel ontzettend bijzonder, en zijn er 1 a 2 intelligente rassen per melkwegstelsel. Dan vind je elkaar dus vrijwel niet. Reizen tussen sterren is 1 ding, maar reizen tussen sterrenstelsels.... Dat is als het ware de oceaan oversteken. Tussen sterrestelsels zit een hoop niks.
Ah zo. Ik denk inderdaad dat intelligent leven bijzonder is en wel omdat het op Aarde ook zolang geduurd heeft, zeker sinds het hogere landleven, zeg maar 300 miljoen jaar...

Ik kan je deze prachtige documentaire van harte aanbevelen:

Ons eigen Melkwegstelsel zou zo'n 80 miljard "Aardes" moeten hebben. Dat lijkt veel, maar als je het aantal factoren bekijkt dat tot intelligent leven moet leiden, is het bar weinig.

vrijdag 23 mei 2014 @ 17:22:15 #92
56749 BlaZ
pi_140284260
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 mei 2014 17:13 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
We kunnen ook een planeet tegenkomen met een mengelmoes aan intelligente rassen, dat lijkt me ook een interessant fenomeen.
pi_140284657
Ik heb eigenlijk nog steeds geen antwoord op mijn vraag over die 20 jaar marge.
Waarom specifiek twintig jaar?
Menen we om de zoveel decennia zo onder de indruk te zijn van wat we technologisch bereikt hebben (naar eigen maatstaven) dat we er sience fictionachtiche consequenties aan vastknopen met een deadline die nergens op gebaseerd is?
pi_140284763
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2014 17:36 schreef Werkman het volgende:
Ik heb eigenlijk nog steeds geen antwoord op mijn vraag over die 20 jaar marge.
Waarom specifiek twintig jaar?
Menen we om de zoveel decennia zo onder de indruk te zijn van wat we technologisch bereikt hebben (naar eigen maatstaven) dat we er sience fictionachtiche consequenties aan vastknopen met een deadline die nergens op gebaseerd is?
Ik denk dat ze 20 jaar roepen omdat het ver genoeg weg is om niet te dichtbij te zijn (oftewel: vrijwel iedereen is tegen die tijd al vergeten dat het gezegd is).
En het is dichtbij genoeg om niet te ver weg te zijn (oftewel: het is een periode die de meeste mensen nog kunnen overzien en die veel ook nog mee zullen maken).

Samengevat: het bekt lekker en zitten niet echt consequenties aan vast.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 23-05-2014 17:39:57 ]
pi_140284912
Hoe definiëren we intelligentie?

Leggen we het langs de meetlat 'de mens en zijn verstandelijke vermogens' of kunnen we ook het dierenrijk als intelligent leven duiden?

Het is een prachtige natuur waarin we leven en waar we ons over kunnen blijven verwonderen.
Een pas geborene weet instinctief al wat het moet doen om te overleven, dat is toch echt verwonderlijk :)
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_140285097
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2014 17:42 schreef bedachtzaam het volgende:

Leggen we het langs de meetlat 'de mens en zijn verstandelijke vermogens' of kunnen we ook het dierenrijk als intelligent leven duiden?
Intelligent lijkt me als je je omgeving naar je hand kan zetten (mensen, mensapen een beetje -tools-) versus afhankelijk zijn van die omgeving (dieren).

quote:
Het is een prachtige natuur waarin we leven en waar we ons over kunnen blijven verwonderen.
Een pas geborene weet instinctief al wat het moet doen om te overleven, dat is toch echt verwonderlijk :)
Prachtig om te onderzoeken inderdaad. _O_

vrijdag 23 mei 2014 @ 17:47:33 #97
267651 Klaploper
Wetenschappelijk onderzoeker
pi_140285114
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 mei 2014 14:06 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

[..]

Sterker nog mocht het heelal oneindig groot zijn (en er meer dan 1 oerknal is) dan is de kans bijna 100% dat er een planeet is die exact hetzelfde is als de onze. Met dezelfde mensen en gebeurtenissen.

Dat klinkt gek, maar denk er maar eens over na. Er zijn maar een eindig aantal verschillende atomen (waarschijnlijk) die maar op een eindig aantal manieren gerangschikt kunnen worden. Kansberekening zegt dan dat er in een oneindig groot heelal, met oneindig veel planeten ergens precies hetzelfde is als hier. Maar ook oneindig veel vreemde variaties waar ik niet een grijs tshirt aan heb maar een bruine, of waar hitler wel de 2e wo heeft gewonnen.

Mocht het heelal zich alleen beperken tot onze oerknal, dan praat je natuurlijk nog over biljarden en biljarden en biljarden sterren.

Of we ooit contact kunnen maken face to face... ik denk het niet. Het heelal is simpelweg te groot. Zelfs met 10 keer de lichtsnelheid kom je nog nergens. Wellicht dat we ooit signalen opvangen van intelligent leven, maar de kans is dan groot dat ze intussen al verdwenen zijn.
Het kan zelfs zo zijn dat jij gewoon een random verzameling atomen en moleculen bent ergens in de ruimte en dat door het toeval deze zo gerangschikt zijn dat ze jouw bewustzijn inclusief herinneringen vormen, en dat je dus eigenlijk niet eens een mens of aardebewoner bent. :'(
Ik vecht met zwervers voor mijn plezier. Binnenkort ook op YouTube!
pi_140285466
quote:
6s.gif Op vrijdag 23 mei 2014 17:47 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Intelligent lijkt me als je je omgeving naar je hand kan zetten (mensen, mensapen een beetje -tools-) versus afhankelijk zijn van die omgeving (dieren).

[..]

Prachtig om te onderzoeken inderdaad. _O_
Dat is een heldere uitleg ^O^
pi_140285997
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 mei 2014 17:47 schreef Klaploper het volgende:

[..]

Het kan zelfs zo zijn dat jij gewoon een random verzameling atomen en moleculen bent ergens in de ruimte en dat door het toeval deze zo gerangschikt zijn dat ze jouw bewustzijn inclusief herinneringen vormen, en dat je dus eigenlijk niet eens een mens of aardebewoner bent. :'(
Dat is ook verwonderlijk, alles wat we zien, horen, voelen, ruiken en proeven nemen we op in ons geheugen en komt weerom als een gedachte wanneer iets ons er aan herinnert.
Graag omschrijf ik denken en gedachten ook puur als energie dat opgevangen kan worden door mensen die gevoelig zijn (helderzienden) en het kan gemanipuleerd worden in positieve of negatieve zin (magie).
Maar dat is hier offtopic.
Mijn mening is dat de dood niet werkelijk is omdat er sprake is van transformatie van de ene vorm in het andere, het 'ik' is niet werkelijk en daarom sterft er niets.
Toch zijn we allen individueel en handelen instinctief om te overleven, daar komt op crusiale momenten geen denken aan te pas en dat zet wat ik eerder schreef over 'er is niet werkelijk iets dat sterft' toch weer in een ander licht.
pi_140286167
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2014 17:42 schreef bedachtzaam het volgende:

Goede vraag. We zijn als mensen gewend onszelf als meetlat te nemen. Dat gaat misschien niet werken in de toekomst.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')