Meh, ze heeft tenminste werk..quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:27 schreef SO2 het volgende:
H&M, C&A en Primark; Alle drie winkels waar we graag heen gaan om goedkoop kleding te scoren. Wat voor ons een leuke aankoop is, is voor kinderen in achterstandslanden een terreur.
Nashiba is 11 jaar en woont in Bangladesh. Ze woont samen met haar gezin in een sloppenwijk in de hoofdstad Dhaka. Gemiddeld 14 uur per dag werkt ze samen met tientallen andere kinderen in een textielfabriek in de stad. De omstandigheden zijn slecht. Losse elektriciteitsdraden, de hitte, stof en maar één nooduitgang maken het werken voor Nashiba het er niet makkelijker op.
De kinderen die in deze bizarre omstandigheden terecht zijn gekomen, krijgen bar slecht uitbetaald. Maar voor hen doet dit er niet toe. Het is tenminste iets en kunnen zo hun familie helpen rond te komen.
En wij, hier in het westen, kennen de feiten. Het houdt ons echter niet tegen om goedkope producten te halen bij bovengenoemde winkelketens. Ik geef toe; ik doe er zelf ook aan mee. Maar als ik er zo bij stil sta, schaam ik me diep en denk ik: ‘Waar zijn we in vredesnaam mee bezig?’
Is het dan niet zo eerlijk dat we de prijzen van kleding wat duurder maken, zodat die kinderen gewoon naar school kunnen en ze volwassenen in kunnen zetten? Het klinkt allemaal zo simpel, maar ik denk dat dit een naïeve gedachte is.
Onze wereld verschilt zoveel van het leven in achterstandslanden en staat zover van ons af, dat we er niet bij stil staan. En wanneer we er wel stil bij staan: ‘Tja, wat doen we ertegen?’
Kortom, zijn we met z’n allen niet gewoon een stelletje egoïsten dat we altijd voor het goedkoopste gaan?
Ja, maar niemand geeft een neuk.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:27 schreef SO2 het volgende:
Kortom, zijn we met z’n allen niet gewoon een stelletje egoïsten dat we altijd voor het goedkoopste gaan?
wat is je opdracht?quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:30 schreef SO2 het volgende:
Sorry mensen!
Weer een opdracht van onze leuke school. Helaas moeten wij deze ook halen.
Aangezien er op dit forum uitvoerig gereageerd wordt, plaatsen wij 'm hier ook.
Ja, jammer genoeg wel...quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:31 schreef spambot31 het volgende:
Is dit weer bedoelt om reacties op te roepen?
Gewoon trollen dus, wat is dat nou voor school.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:31 schreef SO2 het volgende:
[..]
Een stuk schrijven en daar zoveel mogelijk reacties op krijgen.
quote:
Eens met yvonne, quotes uit je vorige topicquote:
Huh? Wat? Wat voor een kneuterige opdracht is dat nou weer? Wat voor een opleiding doe je?quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:31 schreef SO2 het volgende:
[..]
Dit dus..quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:33 schreef jogy het volgende:
[..]
Huh? Wat? Wat voor een kneuterige opdracht is dat nou weer? Wat voor een opleiding doe je?
Maatschappelijk werk en dienstverleningquote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:33 schreef jogy het volgende:
[..]
Huh? Wat? Wat voor een kneuterige opdracht is dat nou weer? Wat voor een opleiding doe je?
Helaas ben ik een student en heb ik geen 100 euro per maand over.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:34 schreef NightH4wk het volgende:
Nou TS, stuur 100 euro per maand naar Nashiba. Daar kan die familie makkelijk van leven. Is er weer een leven gered.
Bedankt! Hier kunnen we wat mee!quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:35 schreef Paper_Tiger het volgende:
Uiteindelijk willen zij en haar ouders elke dag ook wat te eten. Zaken waar wij met onze normen en waarden onze neus voor ophalen zijn naar die waarden in een ander land heel acceptabel. De enige reden dat wij die normen en waarden kunnen hebben is dat er elders in de wereld mensen honger lijden en niets verdienen. De hele westerse wereld leeft op kosten van de goedkope arbeid elders.
En jullie gaan niet met de docent/hoogleraar in discussie hierover? Zo'n opdracht is toch genoeg om naar het bestuur te stappen en te zeggen dat die man/vrouw ontslagen moet worden als hij geen normale opdrachten kan geven?quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:35 schreef SO2 het volgende:
[..]
Helaas ben ik een student en heb ik geen 100 euro per maand over.
Wat vind is jouw mening hierover?
Dat komt mooit uit, want 50 euro per maand is al voldoende.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:35 schreef SO2 het volgende:
[..]
Ze hoeven daar dan ook geen gas te stoken om het een beetje warm te krijgen.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:37 schreef NightH4wk het volgende:
[..]
Dat komt mooit uit, want 50 euro per maand is al voldoende.![]()
Nationaal inkomen per hoofd van bevolking in Bangladesh is ongeveer 50 euro per maand.
Ga in een kledingfabriek werken danquote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:35 schreef SO2 het volgende:
[..]
En zo te lezen is stroom aftappen ook vrij gemakkelijkquote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:39 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ze hoeven daar dan ook geen gas te stoken om het een beetje warm te krijgen.
Voor 50 euro excl verzendkosten sturen ze Nashiba naar je toequote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:37 schreef NightH4wk het volgende:
[..]
Dat komt mooit uit, want 50 euro per maand is al voldoende.![]()
Nationaal inkomen per hoofd van bevolking in Bangladesh is ongeveer 50 euro per maand.
Het is een opdracht vanuit de opleiding en daar beslist niet één docent over.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:37 schreef Bombvis het volgende:
[..]
En jullie gaan niet met de docent/hoogleraar in discussie hierover? Zo'n opdracht is toch genoeg om naar het bestuur te stappen en te zeggen dat die man/vrouw ontslagen moet worden als hij geen normale opdrachten kan geven?
Wat naiefquote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:40 schreef SO2 het volgende:
[..]
Het is een opdracht vanuit de opleiding en daar beslist niet één docent over.
Natuurlijk bespreek ik dit met mijn docent en ga er vanuit dat hier ook zeker wat mee gedaan gaat worden.
Vandaar dat ik ook schrijf dat het een naïeve gedachte is. Er zit, zoals je al zegt, natuurlijk veel meer achter.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:42 schreef gelestipjes het volgende:
Wie zegt dat die kinderen/arbeiders meer geld krijgen als de kleding die daar gemaakt wordt duurder wordt gemaakt? En als de kleding duurder wordt zullen mensen het waarschijnlijk ook minder kopen, want ja, dan kunnen ze voor ongeveer hetzelfde geld beter iets kopen van betere kwaliteit. Dan hebben die mensen daar straks helemaal geen werk en dus geen geld meer. Lijkt me niet echt een oplossing.
Dus eigenlijk doen we ze een plezier en moeten ze niet zo janken.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:42 schreef gelestipjes het volgende:
Wie zegt dat die kinderen/arbeiders meer geld krijgen als de kleding die daar gemaakt wordt duurder wordt gemaakt? En als de kleding duurder wordt zullen mensen het waarschijnlijk ook minder kopen, want ja, dan kunnen ze voor ongeveer hetzelfde geld beter iets kopen van betere kwaliteit. Dan hebben die mensen daar straks helemaal geen werk en dus geen geld meer. Lijkt me niet echt een oplossing.
Oh dan kun je het best gewoon een positief stukje over moslims in NWS plaatsen.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:31 schreef SO2 het volgende:
[..]
Nou ja, in zeker opzicht wel. Mensen moeten het ook niet gaan vergelijken met hoe de omstandigheden hier zijn. Ik wil niet zeggen dat ik de omstandigheden daar goed vindt, maar het is voor hen waarschijnlijk beter dan het alternatief, nl helemaal geen werk/geld meer.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:44 schreef Sayex het volgende:
[..]
Dus eigenlijk doen we ze een plezier en moeten ze niet zo janken.
Daar ben ik het helemaal mee eens, maar kunnen wij die omstandigheden niet voor hen verbeteren? Dus zodat ze voldoende verdienen en dus de kinderen naar school kunnen. Wij in het westen moeten ons altijd overal mee bemoeien, maar waarom laten we dit dan achterwege?quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:46 schreef gelestipjes het volgende:
[..]
Nou ja, in zeker opzicht wel. Mensen moeten het ook niet gaan vergelijken met hoe de omstandigheden hier zijn. Ik wil niet zeggen dat ik de omstandigheden daar goed vindt, maar het is voor hen waarschijnlijk beter dan het alternatief, nl helemaal geen werk/geld meer.
Nee we zijn niets "met zijn allen". Het is een persoonlijke keuze van iemand om naar kledingsjacheraars als de Primark te gaan en dit soort omstandigheden rendabel te maken.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:27 schreef SO2 het volgende:
omdat dat soort landen over het algemeen hartstikke corrupt zijn en dat het geld dus waarschijnlijk nooit bij die families terechtkomt, hoeveel we ook voor die kleding zouden betalen, maar eerder bij de bazen van die arme werknemers. En als de productiekosten enorm omhoog gaan is het ook niet interessant meer om het nog in zo'n land te produceren, dan zoeken de opdrachtgevers wel andere locaties en zitten ze dus weer zonder werk. Dit zijn nu eenmaal geen dingen die je zo maar even oplost. Het is geen liefdadigheid, uiteindelijk willen bedrijven natuurlijk wel graag zoveel mogelijk winst en hebben burgers ook echt geen zin om ineens veel meer te betalen voor alles.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:48 schreef SO2 het volgende:
[..]
Daar ben ik het helemaal mee eens, maar kunnen wij die omstandigheden niet voor hen verbeteren? Dus zodat ze voldoende verdienen en dus de kinderen naar school kunnen. Wij in het westen moeten ons altijd overal mee bemoeien, maar waarom laten we dit dan achterwege?
koper komt uit afrika?quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:31 schreef jogy het volgende:
Niet alleen kleding hoor, de pc waar je op werkt heeft ook nog een mede bijgedragen aan de doorgaande conflicten in Afrika en het ronselen van kindsoldaten. En heb je ook nog eens een goede kans dat je dagelijkse voedsel ook nog eten bevat die ten koste is gegaan van regenwoud en een paar inheemse stammen in Zuid Amerika.
Nee maar ander materiaal wel, die zeldzame kutmetaaltjes die je nodig hebt voor je chips en weet ik het allemaal nog meer.quote:
over welk land en welke werknemers heb je hetquote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:48 schreef SO2 het volgende:
[..]
Daar ben ik het helemaal mee eens, maar kunnen wij die omstandigheden niet voor hen verbeteren? Dus zodat ze voldoende verdienen en dus de kinderen naar school kunnen. Wij in het westen moeten ons altijd overal mee bemoeien, maar waarom laten we dit dan achterwege?
ja, koper dusquote:Op dinsdag 20 mei 2014 14:42 schreef jogy het volgende:
[..]
Nee maar ander materiaal wel, die zeldzame kutmetaaltjes die je nodig hebt voor je chips en weet ik het allemaal nog meer.
http://www.inspirationgreen.com/minerals-that-cause-war.html
waaromquote:Op dinsdag 20 mei 2014 14:48 schreef MrsGreen het volgende:
Wat mij betreft zetten ze een importverbod in heel Europa op kleding die door kinderen is gemaakt.
Zie dit mapje er toch iets anders uit.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 14:47 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
ja, koper dus
cu/al en silicon zijn de meest gebruikte materialen en die kun je recyclen (silicon niet?) de overige kun je ook recyclen maar komen in nog geen hele procenten voor in pc's
[ afbeelding ]
maar dat past ook niet in een pcquote:Op dinsdag 20 mei 2014 14:51 schreef jogy het volgende:
[..]
Zie dit mapje er toch iets anders uit.
[ afbeelding ]
toch juist wel?quote:Op dinsdag 20 mei 2014 14:52 schreef MrsGreen het volgende:
[..]
Dan wordt het in Europa in ieder geval niet meer mogelijk om kinderen uit te buiten.
Lees dit na, koppel het goddomme terug naar alle docenten die er zijn.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:40 schreef SO2 het volgende:
[..]
Het is een opdracht vanuit de opleiding en daar beslist niet één docent over.
Natuurlijk bespreek ik dit met mijn docent en ga er vanuit dat hier ook zeker wat mee gedaan gaat worden.
SES / Een pedofielenvereniging versus sociale (on)gelijkheid.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 14:57 schreef yvonne het volgende:
[..]
Lees dit na, koppel het goddomme terug naar alle docenten die er zijn.
Het is door hun niwitterige gedrag dat jullie hier de klos zijn.
Goeie! En dat dan onder de naam van de docent die voor deze ellende verantwoordelijk isquote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:45 schreef Monolith het volgende:
[..]
Oh dan kun je het best gewoon een positief stukje over moslims in NWS plaatsen.
Aaahh oké, my badquote:Op dinsdag 20 mei 2014 14:55 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
maar dat past ook niet in een pc
"
en dat was het punt, afrika roven ze niet leeg om pc materialen, maar grondstoffen in het algemeen
koper kun je tot iets van 98% recyclen, dan hoef je niet eens meer naar afrika
Ik, en vast meerdere studenten, zal dit zeker terugkoppelen zodat jullie volgend jaar niet weer de klos zijn.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 14:57 schreef yvonne het volgende:
[..]
Wij stoppen in ieder geval geen kinderen 14 uur in een vieze gevaarlijke fabriek.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 14:56 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
toch juist wel?
jij verbied het importeren, dus van buiten naar binnen, dat zegt NIETS over hoe wij de kinderen in de supermarkt behandelen, hoe veel kilo de kranten van de krantenjongen wegen etc etc
dus wat is het probleem: misbruik van de positie van kinderen of alleen van buitenlandse kinderen?
Het is dus écht niet tegen jullie, maar het is doodzonde dat er zonder na te denken, of gewoon even contact zo gehandeld wordt.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 15:01 schreef SO2 het volgende:
[..]
Ik, en vast meerdere studenten, zal dit zeker terugkoppelen zodat jullie volgend jaar niet weer de klos zijn.
Nee klopt, maargoed zo zijn scholen hè.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 15:03 schreef yvonne het volgende:
[..]
Het is dus écht niet tegen jullie, maar het is doodzonde dat er zonder na te denken, of gewoon even contact zo gehandeld wordt.
Nou ja, jullie worden er wel harder door
sinds wanneer hebben docenten iets aan feedback? je bent toch docent om tegen de zin (en de zin van het kind) en nut dingen op te dwingen en te bepalen dat DAT cruciale informatie is die men voor later dient te bezittenquote:Op dinsdag 20 mei 2014 14:57 schreef yvonne het volgende:
[..]
Nogmaals sorry dat wij jullie er mee lastig vallen.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 15:03 schreef yvonne het volgende:
En nee, verder heb ik geen mening, want zoals gezegd in het vorige topic, erger ik me aan dit soort hit and runs.
wie dan wel, want dan spreek ik hem er daar even op aan hoorquote:Op dinsdag 20 mei 2014 15:02 schreef MrsGreen het volgende:
[..]
Wij stoppen in ieder geval geen kinderen 14 uur in een vieze gevaarlijke fabriek.
Dat is precies de macht die de school heeft. Voer ik deze opdracht niet uit, dan haal ik m'n EC's niet en haal ik m'n diploma niet.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 15:05 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
sinds wanneer hebben docenten iets aan feedback? je bent toch docent om tegen de zin (en de zin van het kind) en nut dingen op te dwingen en te bepalen dat DAT cruciale informatie is die men voor later dient te bezitten
De leveranciers van de in het eerste bericht genoemde bedrijven.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 15:06 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
wie dan wel, want dan spreek ik hem er daar even op aan hoor
even voor de duidelijkheid hoor; de opdracht was dit op een populair nederlands forum te copy pasten?quote:Op dinsdag 20 mei 2014 15:07 schreef SO2 het volgende:
[..]
Dat is precies de macht die de school heeft. Voer ik deze opdracht niet uit, dan haal ik m'n EC's niet en haal ik m'n diploma niet.
Nou, wij FOK!kertjes voelen zich snel verplicht om te reagerenquote:Op dinsdag 20 mei 2014 15:06 schreef SO2 het volgende:
[..]
Nogmaals sorry dat wij jullie er mee lastig vallen.
Voel je zeker niet verplicht tot reageren
jij kent ze? en je zei er niets van?quote:Op dinsdag 20 mei 2014 15:07 schreef MrsGreen het volgende:
[..]
De leveranciers van de in het eerste bericht genoemde bedrijven.
Moeten we de FOK!Knokploeg oproepen?quote:Op dinsdag 20 mei 2014 15:07 schreef SO2 het volgende:
[..]
Dat is precies de macht die de school heeft. Voer ik deze opdracht niet uit, dan haal ik m'n EC's niet en haal ik m'n diploma niet.
Dat waren nog maar een paar voorbeelden. Zoals andere mensen hier al zeiden, zijn er heel veel bedrijven die op deze manier te werk gaan. Rijk worden over de rug van deze kindertjes.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 15:07 schreef MrsGreen het volgende:
[..]
De leveranciers van de in het eerste bericht genoemde bedrijven.
Ik zeg er juist iets van.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 15:08 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
jij kent ze? en je zei er niets van?
schandalig
Goeie tip. Ik ben helemaal niet bekend op een forum als dit en heb dus geen idee hoe dit werkt.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 15:08 schreef yvonne het volgende:
[..]
Nou, wij FOK!kertjes voelen zich snel verplicht om te reageren![]()
En weet je wat zou helpen?
Je bent nieuw, stel je eerst kort voor, leg uit wat je komt doen en post daarna je stukje.
maar de albert heijn doet dat ookquote:Op dinsdag 20 mei 2014 15:09 schreef SO2 het volgende:
[..]
Dat waren nog maar een paar voorbeelden. Zoals andere mensen hier al zeiden, zijn er heel veel bedrijven die op deze manier te werk gaan. Rijk worden over de rug van deze kindertjes.
Voor mij het zoveelste teken dat docenten geen flauwe notie hebben van social media.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 15:10 schreef SO2 het volgende:
[..]
Goeie tip. Ik ben helemaal niet bekend op een forum als dit en heb dus geen idee hoe dit werkt.
Als m'n docent had verteld hoe dat in z'n werk gaat, was ik waarschijnlijk beter voorbereid geweest.
We moeten hierna een stuk naar een krant o.i.d. schrijven. Misschien is dat wel een goed onderwerp!quote:Op dinsdag 20 mei 2014 15:12 schreef yvonne het volgende:
[..]
Voor mij het zoveelste teken dat docenten geen flauwe notie hebben van social media.
Schrijf daar over!
moeders geeft les aan groep 4 en die kinderen snappen computers beter dan zij zelfquote:Op dinsdag 20 mei 2014 15:12 schreef yvonne het volgende:
[..]
Voor mij het zoveelste teken dat docenten geen flauwe notie hebben van social media.
Schrijf daar over!
Jullie hebben nú al meer ervaring met social media dan jullie docentenquote:Op dinsdag 20 mei 2014 15:13 schreef SO2 het volgende:
[..]
We moeten hierna een stuk naar een krant o.i.d. schrijven. Misschien is dat wel een goed onderwerp!
Klopt de kleding van Ralph Lauren komt uit Sri Lanka...quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:29 schreef MeneerLogica het volgende:
Dure kleding wordt precies op dezelfde manier gemaakt alleen gaat dan 3 keer over de kop omdat er een leuk tekentje op staat.
maar dit een huiswerktopic (zo noemen we dat) dus wat is je opdracht, er is vast iemand die je kan helpen om op weg te komen zonder alles voor te zeggenquote:Op dinsdag 20 mei 2014 15:13 schreef SO2 het volgende:
[..]
We moeten hierna een stuk naar een krant o.i.d. schrijven. Misschien is dat wel een goed onderwerp!
We moeten een stuk schrijven dat reacties bij mensen oproept. Dat is het eigenlijk...quote:Op dinsdag 20 mei 2014 15:15 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
maar dit een huiswerktopic (zo noemen we dat) dus wat is je opdracht, er is vast iemand die je kan helpen om op weg te komen zonder alles voor te zeggen
Moeders met opgroeiende kinderen die allemaal een computer hebben: 'ik ben zo blij dat ik niks van computers weet, het is allemaal zo hersenloos, en verspilde tijd hè, ik heb gewoon een leven' Ondertussen zitten de kids op sites waar ze geronseld worden voor een heilige oorlog in Volendam ofzoquote:Op dinsdag 20 mei 2014 15:13 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
moeders geeft les aan groep 4 en die kinderen snappen computers beter dan zij zelf
Nou, hahaha, het roept genoeg reacties opquote:Op dinsdag 20 mei 2014 15:16 schreef SO2 het volgende:
[..]
We moeten een stuk schrijven dat reacties bij mensen oproept. Dat is het eigenlijk...
gewoon leeg velletje inleveren, kijken wat je docent ervan zegtquote:Op dinsdag 20 mei 2014 15:16 schreef SO2 het volgende:
[..]
We moeten een stuk schrijven dat reacties bij mensen oproept. Dat is het eigenlijk...
en wel elke 3 dagen bellen met de vraag 'hoe kan ik iets printen?quote:Op dinsdag 20 mei 2014 15:17 schreef yvonne het volgende:
[..]
Moeders met opgroeiende kinderen die allemaal een computer hebben: 'ik ben zo blij dat ik niks van computers weet, het is allemaal zo hersenloos, en verspilde tijd hè, ik heb gewoon een leven' Ondertussen zitten de kids op sites waar ze geronseld worden voor een heilige oorlog in Volendam ofzo
Offtopic
En dan zit de stekker er niet inquote:Op dinsdag 20 mei 2014 15:20 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
en wel elke 3 dagen bellen met de vraag 'hoe kan ik iets printen?' of iets simpel wat zo te doen is maar moeders gewoon niet snapt, dus ik weer dat teringeind daarheen rijden om het dan in 15seconden te doen
Uiteraard. Bij voorkeur met volledige NAW gegevens, telefoonnummers en e-mailadressen van de man / vrouw, eventuele familie, enzovoort. Spoedig zullen GroenLinkers anonieme bedreigen sturen uit naam van de PVV achterban om hen in een kwaad daglicht te zetten.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 14:59 schreef yvonne het volgende:
[..]
Goeie! En dat dan onder de naam van de docent die voor deze ellende verantwoordelijk is
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |