quote:
Ik geef je zelfs nog een hint...quote:Op dinsdag 20 mei 2014 12:44 schreef Ouder1 het volgende:
Ah. Wespensteek slaat weer eens de plank volledig mis met zijn geneuzel op de letter.
Waar precies dan?quote:Op dinsdag 20 mei 2014 12:38 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Grappig ook te zien dat jouw linkjes jouw bewering ook gewoon tegenspreken. LOL.
Wat is dat nou weer voor een flauwekul. Het is een keus om hetzij te aanvaarden dat sommige mensen stom werk doen en daar weinig mee verdienen (of subsidie krijgen, zoals in DE), of mensen die alleen stom werk kunnen doen te verplichten om thuis op de bank te gaan zitten. Om dan te stellen dat mensen die slecht verdienend werk doen "eigenlijk" werkloos zijn is debiel en een stompzinnige rechtvaardiging om het eigen luie thuiszitten te rechtvaardigen.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 12:42 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Duitsland heeft op een gegeven moment juist een lastenverlichting doorgevoerd, Nederland niet.
De Duitse werkeloosheid cijfers kan je met de minijobs natuurlijk totaal niet serieus nemen.
nee hoor, de belasting- en premiedruk is het totaal aan belastingen en premies als percentage van het BBP.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 12:45 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ah. Je hebt het over de IB. Helaas bestaat belastingdruk niet alleen uit IB.
Je denkt toch niet serieus dat ik jou quotes gaat geven als jij het verdomd dat voor de Fok lezers waaronder ik, te doen?quote:
Jippie. Dan zijn we weer terug bij af. Lijkt me echt reden voor een feestje.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 12:31 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik ben niet voor een koude nexit, maar men gaat er nogal aan voorbij dat als Nederland eruit stapt de kans groter wordt dat andere landen er ook uit stappen. Sowieso zal het een probleem opleveren voor de EU aangezien ze een grote netto betaler kwijt zouden raken.
Niet mijn fout. Die mensen van de OESO weten het blijkbaar niet. Stuur ze even een briefje en leg het de jongens daar even uit.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 12:45 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ah. Je hebt het over de IB. Helaas bestaat belastingdruk niet alleen uit IB.
Schatje, als je 5 uur per week werkt en daarmee zo'n ¤150.- p.m verdiend, dan ben je in NL werkeloos en in Duitsland werkend. Dat is het verschil. En dat heeft er niets mee te maken of je voor dat werk nu hebt moeten studeren of dat het ongeschoolde arbeid is.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 12:47 schreef Igen het volgende:
[..]
Wat is dat nou weer voor een flauwekul. Het is een keus om hetzij te aanvaarden dat sommige mensen stom werk doen en daar weinig mee verdienen (of subsidie krijgen, zoals in DE), of mensen die alleen stom werk kunnen doen te verplichten om thuis op de bank te gaan zitten. Om dan te stellen dat mensen die slecht verdienend werk doen "eigenlijk" werkloos zijn is debiel en een stompzinnige rechtvaardiging om het eigen luie thuiszitten te rechtvaardigen.
quote:Op dinsdag 20 mei 2014 12:50 schreef Ulx het volgende:
[..]
Niet mijn fout. Die mensen van de OESO weten het blijkbaar niet. Stuur ze even een briefje en leg het de jongens daar even uit.
http://www.nu.nl/economie(...)nederland-dalen.html
Ik neem aan dat als er accijnzen worden meegenomen, ook de BTW wel wordt meegenomen. Ik denk dat een belangrijke denkfout van onze niet al te veel onderbouwende vriend is dat zaken als de HRA de belastingdruk vrij drastisch verlagen. Het is niet simpelweg een kwestie van je gemiddelde loonbelasting en de BTW bij elkaar optellen. Ook allerhande vrijstellingen en aftrekposten tellen mee.quote:De belastingdruk - het percentage van het loon dat opgaat aan verschillende vormen van belasting en accijns - lag daarmee bijna 7,8 procent lager dan dertien jaar geleden. Ten opzichte van 2009 - toen van elke euro loon 38 cent belasting werd afgedragen - daalde de belastingdruk met 2,9 procent.
quote:Op dinsdag 20 mei 2014 12:50 schreef KoosVogels het volgende:
Overigens valt dat 'probleem' wel mee. We betalen relatief veel per hoofd van de bevolking, maar we blijven eek klein land.
De nationale cijfers zijn niet te vergelijken nee, maar in de Europese cijfers wordt natuurlijk gewoon voor elk land dezelfde maatstaf gebruikt.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 12:51 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Schatje, als je 5 uur per week werkt en daarmee zo'n ¤150.- p.m verdiend, dan ben je in NL werkeloos en in Duitsland werkend. Dat is het verschil. En dat heeft er niets mee te maken of je voor dat werk nu hebt moeten studeren of dat het ongeschoolde arbeid is.
Klopt, maar dat wil niet zeggen dat het een goede keuze is.quote:Duitsland komt er ook op terug en voert het minimumloon nu in.
Volgens mij snap je mijn punt niet.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 12:54 schreef Ouder1 het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
Mijn koffie bijna over mijn toetsenbord.
Wanneer gaan restaurants die visie handhaven? Lijkt me super! Lekker met de hele wijk uit eten gaan voor per persoon de helft van de prijs die een groepje van 4 man moet afrekenen p.p.
Ik zeg: Invoeren!
Dus ipv bang te zijn voor boetes en dwang vanuit Brussel kunnen we die wetenschap dus ook gebruiken om eens een dikke vinger naar Brussel op te steken en te zeggen: Sommige dingen maken we nog altijd zelf wel uit. Toegeven aan Nederland kost hen tenslotte minder dan een Nederland dat er uit stapt.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 12:53 schreef Ulx het volgende:
De andere EU/eurozone landen zullen het niet leuk vinden als NL uit de euro stapt omdat dat de andere landen ook erg veel geld zal kosten. De kans dat ze eventuele andere Eurolanden willen afschrikken dit te doen door een voorbeeld te maken van Nederland is aanwezig.
quote:Alles afwegende beoordelen we op basis van de CPB-berekeningen de uitspraak dat Nederland per persoon ongeveer 230 euro bijdraagt aan Europa, maar daar aan welvaart 1.500 tot 2.000 euro per jaar voor terugkrijgt als grotendeels waar.
Wederom mis je het punt.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 12:58 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dus ipv bang te zijn voor boetes en dwang vanuit Brussel kunnen we die wetenschap dus ook gebruiken om eens een dikke vinger naar Brussel op te steken en te zeggen: Sommige dingen maken we nog altijd zelf wel uit. Toegeven aan Nederland kost hen tenslotte minder dan een Nederland dat er uit stapt.
Ze staan er dus gewoon niet in kan ik wel concluderen. Dit is wel een hele gemakkelijke manier op er onderuit te komen maar daar trappen we niet in.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 12:49 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Je denkt toch niet serieus dat ik jou quotes gaat geven als jij het verdomd dat voor de Fok lezers waaronder ik, te doen?
Begin zelf maar eens.
Dat denk ik ook niet. Ik denk wel dat ze een groot probleem hebben.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 12:57 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Volgens mij snap je mijn punt niet.
Wat ik probeerde duidelijk te maken, is dat de EU niet plots het hoofd niet boven water kan houden als de NL bijdrage verdwijnt.
De EU is een douane-unie. Als Nederland dus uit de EU stapt, kunnen we niet bilateraal met bijv. Duitsland vrijhandel gaan drijven, maar moeten we met de hele rest van de EU een akkoord sluiten. Als een land als Griekenland of Roemenië er geen zin in heeft, dan houdt het gelijk op.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:04 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
D) De Europese landen en vooral de bedrijven in Europa zullen gewoon handel blijven drijven met Nederland omdat zij die handel nodig hebben en gebruik willen blijven maken van de Nederlandse (lucht)havens als poort naar Europa.
Het laatste is natuurlijk een aanname, maar dat de handel dood komt te liggen is net zo goed een aanname.
Het is als Roda JC die zijn fans inprent dat ze in de eerste divisie ook kampioen kunnen wordenquote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:06 schreef KoosVogels het volgende:
Niemand beweert ook dat de handel stil komt te liggen. We profiteren alleen niet langer van de voordelen die de interne markt met zich meebrengt.
Dan gokken we erop dat de extra bureaucratie, mogelijk invoerheffingen, eigen munt met valuta risico's en douane controles geen invloed hebben en proberen het gewoon een tijdje. Het duurt tenslotte wel even voordat de havens van Antwerpen, Hamburg en Marseille zijn uitgebreid.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:04 schreef Ouder1 het volgende:
Het laatste is natuurlijk een aanname, maar dat de handel dood komt te liggen is net zo goed een aanname.
quote:
quote:Dan wat de EU Nederland oplevert. Berekeningen hierover zijn per definitie speculatief. Het is onbekend hoe de economie zich had ontwikkeld zonder gemeenschappelijke Europese markt en euromunt.
quote:Het CPB kwam in september 2008 met een schatting van een positief effect op het bruto nationaal product van 4 tot 6 procent. Dat zou het gevolg zijn van meer Nederlandse handel op de interne markt.
quote:Berekeningen over recente jaren zijn er niet, maar een van de CPB-onderzoekers zegt dat de handelscijfers voorlopig niet zodanig zijn veranderd dat nu hele andere inkomenseffecten te verwachten zijn.
quote:De conclusie luidde dat de economische voordelen van de gezamenlijke munt onduidelijk zijn
quote:De kosten van het opheffen van de euro durft het CPB niet te schatten.
En dan komt de andere kant:quote:Als we de CPB-berekeningen volgen, dan zou ‘Europa’ (interne markt en de euro) de Nederlander jaarlijks dus een extra maand- en een extra weeksalaris opleveren.
Allemaal natte vinger werk dus. Gokken, gissen, schatten. En dan durft het CBS het nog ergens 'berekenen' te nemen ook.quote:Er is wel een grote ‘maar’. Door de Europese schuldencrisis heeft Nederland al 15 miljard euro uitgeleend aan Griekenland, Ierland en Portugal. Spanje zal spoedig volgen. In totaal heeft Nederland voor 134,7 miljard euro aan garanties uitstaan. De economische vooruitzichten voor de genoemde landen zijn zo somber dat de verwachting is dat ze niet al het geleende geld terugbetalen. Dat betekent dat die garanties worden ingeroepen en Nederland deels opdraait voor de schulden.
Als gevolg daarvan loopt de Nederlandse staatsschuld op. De Tilburgse economen Harrie Verbon en David Hollanders hebben berekend dat dit Nederland jaarlijks 2,8 miljard euro (conservatieve schatting) tot 12,1 miljard (slechtste scenario) aan extra rentelasten kan kosten. Die 12,1 miljard zou zich vertalen naar zo’n 720 euro per Nederlander per jaar. Inclusief de EU-afdracht van ruim 200 euro zouden de kosten van ‘Europa’ dan richting de 1.000 euro per Nederlander per jaar gaan. Dat staat nog los van de algehele economische malaise die de schuldencrisis veroorzaakt. Daar zijn bijvoorbeeld de Nederlandse pensioenfondsen door de lage rente en dalende beurskoersen medeslachtoffer van. Ook valt te verwachten dat de afzetmarkt voor Nederlandse producten in de crisislanden krimpt. Wat de effecten daarvan zijn, valt amper te berekenen en is nu zeker nog niet te voorspellen.
De vraag is dus of die groei er niet geweest zou zijn zonder de EU en de euro.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:17 schreef Wespensteek het volgende:
Onze export is jaren gegroeid sinds de EU en de euro die kan wel tegen een stootje:
Dat is een vraag die niet te beantwoorden isquote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:22 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
De vraag is dus of die groei er niet geweest zou zijn zonder de EU en de euro.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |