ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. DriekOplopers, zet zich in om dingen voor de reiziger te verbeteren. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal SLT's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant. (Brabant ).
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen en gaarne een fraaie anaalplaat in de sluitpost.
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Op woensdag 14 mei 2014 15:14 schreef Monopoly het volgende: [..] Er zijn plannen voor elektrificatie tot Leer. Er komt sowieso nieuw materieel als Arriva door gaat naar Bremen.
NS start proef met eenmalige chipkaart woensdag 14 mei 2014
NS is maandag een proef gestart waarbij reizigers bij de kaartautomaat een eenmalige ov-chipkaart geleverd krijgen, in plaats van het reguliere papieren treinkaartje. Op 14 tal stations staan er één of enkele kaartautomaten die speciaal voor de proef zijn aangepast. Dat bevestigt een woordvoerder van NS tegenover treinreiziger.nl.
De eenmalige ov-chipkaart is een papieren treinkaartje met chip. Treinreizigers die de eenmalige chipkaart nu krijgen zijn niet verplicht in te checken en betalen daarvoor niets extra's. Als de ov-chipkaart poortjes definitief dicht gaan en het papieren treinkaartje is afgeschaft , zullen treinreizigers wel een toeslag moeten betalen voor de wegwerp ov-chipkaart. In het Nationaal OV Beraad (NOVB) vragen vervoerders momenteel advies over de hoogte van de toeslag.
Om alvast ervaring op te doen met de eenmalige ov-chipkaart wordt deze nu alvast getest. Op de stations van Enschede, Den Bosch, Alkmaar, Schiphol, Amsterdam Amstel , Amsterdam Centraal Zwolle , Roosendaal, Maastricht, Hilversum, Nijmegen, Leiden Centraal, Rotterdam Centraal en Den Haag Centraal zijn daarvoor één of enkele kaartautomaten aangepast.
Onder andere enkele reizen, dagkaarten, railrunners en internationale vervoersbewijzen worden bij de aangepaste kaartautomaten nu als wegwerpchipkaart geleverd. De definitieve ombouw van alle NS-servicebalies staat gepland voor juni. Nadat de NS-servicebalies zijn omgebouwd, worden de NS-kaartautomaten ‘omgezet’ om enkel eenmalige chipkaarten uit te kunnen geven.
Het papieren treinkaartje met korting wordt straks geheel afgeschaft en niet vervangen door een wegwerp ov-chipkaart. Volgens een woordvoerder zijn de kosten daarvoor te duur en reizen de meeste vaste klanten, inclusief ouderen, al op saldo met de ov-chipkaart.
De uitkomst van de proef staat toch al vast, namelijk dat die kaart as-is ingevoerd gaat worden.
Het moeten inchecken is een beetje kneuzig: op het chipkaartkaartje staat alles geprint wat nu ook al op het papieren kaartje geprint wordt: geldigheidsdatum, prijs, geldig traject (inclusief de gekozen route), enzovoorts.
Dat je er dan toch mee zou moeten in- en uitchecken is bij de wilde konijnen af en een conducteur die een boete uitschrijft aan iemand die z'n wegwerpchipkaartje niet heeft ingecheckt verdinet het om per direct onherroepelijk uit z'n functie te worden gezet.
Een kutstreek van de overheid: in de HRN-concessie 2015/2025 staat opgenomen dat NS niet verplicht is om 'productiemiddelen' (lees: treinen) beschikbaar te stellen aan een andere exploitant na het einde van de concessieperiode.
NS heeft dus eigenlijk ook al wel zekerheid over de periode na 2025, want bijna niemand kan binnen de gangbare tijd zorgen voor een dusdanig grote vloot dat ze het van NS zouden kunnen overnemen, mocht de overheid in de toekomst - al dan niet onder druk van de EU - besluiten om het HRN aan te besteden vanaf 2025.
Op woensdag 14 mei 2014 18:50 schreef James1988 het volgende: Een kutstreek van de overheid: in de HRN-concessie 2015/2025 staat opgenomen dat NS niet verplicht is om 'productiemiddelen' (lees: treinen) beschikbaar te stellen aan een andere exploitant na het einde van de concessieperiode.
NS heeft dus eigenlijk ook al wel zekerheid over de periode na 2025, want bijna niemand kan binnen de gangbare tijd zorgen voor een dusdanig grote vloot dat ze het van NS zouden kunnen overnemen, mocht de overheid in de toekomst - al dan niet onder druk van de EU - besluiten om het HRN aan te besteden vanaf 2025.
Niet helemaal denk ik, want NSR leased zijn treinen ook weer van NSFSC, waar ze officieel zijn ondergebracht. En ik weet niet of NSFSC een volledig eigen bedrijf is of nog steeds onder de NS Groep valt?
Op woensdag 14 mei 2014 18:50 schreef James1988 het volgende: Een kutstreek van de overheid: in de HRN-concessie 2015/2025 staat opgenomen dat NS niet verplicht is om 'productiemiddelen' (lees: treinen) beschikbaar te stellen aan een andere exploitant na het einde van de concessieperiode.
Dan zit NSFS met een vloot treinen die echt niemand in de wereld wil hebben. Zou dom zijn om die ergens te laten verroesten.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Niet helemaal natuurlijk, want NSR least zijn treinen ook weer van NSFSC, waar ze officieel zijn ondergebracht. En ik weet niet of NSFSC een volledig eigen bedrijf is of nog steeds onder de NS Groep valt?
Van NSFSC's eigen website:
quote:
NS Financial Services is a 100% subsidiary of NS Groep N.V, the state owned Netherlands Railway Company, rated AA- by Standard & Poor's.
Op woensdag 14 mei 2014 18:46 schreef James1988 het volgende: Het moeten inchecken is een beetje kneuzig: op het chipkaartkaartje staat alles geprint wat nu ook al op het papieren kaartje geprint wordt: geldigheidsdatum, prijs, geldig traject (inclusief de gekozen route), enzovoorts.
Het in- en uitchecken voorkomt wel dat een kaartje (bv. enkele reis) vaker kan worden gebruikt in het geval er geen controle plaatsvindt. Levert de kas toch weer wat op hè
Maar goed, verder te vergelijken met de eenmalige chipkaarten zoals je bij het GVB krijgt.
Het in- en uitchecken voorkomt wel dat een kaartje (bv. enkele reis) vaker kan worden gebruikt in het geval er geen controle plaatsvindt. Levert de kas toch weer wat op hè
Want je gaat inderdaad 2x op een dag van Maastricht náár Amsterdam.
Hmmm, mijn vakantieplannen 2015 zijn aardig "op de schop" gegaan. Een goede kennis gaat in November verhuizen richting Griekenland, en ik heb het genieuze plan gevat om in april 2015 die kant op te treinen, maar na Griekenland oa nog een rondje door Europa uiteindelijk weer in Nederland te komen.
Nu komt het meest uitdagende van heel de reis: Ik wil zo weinig mogelijk met nachttreinen, voornamelijk dagtreinen.
Ik had ongeveer in gedachte: Rotterdam - Parijs - Barcelona - Marseille - Milaan - Venetië - Zagreb - Beograd - Skopje - Thessaloniki - Boekarest - Budapest - en weer terug richting Nederland.
Zijn er mensen die hier tips of iets dergelijks over hebben? Er zal ongetwijfeld een nachttrein tussenkomen. Vakantie is hooguit 3 weken aaneengesloten met een Interrailpas.
Ohja, ik weet het, het is erg vroeg voor deze plannen, maar ik begin er alvast een beetje mee...
[ Bericht 6% gewijzigd door greavy op 14-05-2014 20:02:36 ]
Als de ov-chipkaart poortjes definitief dicht gaan en het papieren treinkaartje is afgeschaft , zullen treinreizigers wel een toeslag moeten betalen voor de wegwerp ov-chipkaart. In het Nationaal OV Beraad (NOVB) vragen vervoerders momenteel advies over de hoogte van de toeslag.
.
En hup, weer een prijsverhoging. Wat een cocksuckers!!
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
Het papieren treinkaartje met korting wordt straks geheel afgeschaft en niet vervangen door een wegwerp ov-chipkaart. Volgens een woordvoerder zijn de kosten daarvoor te duur en reizen de meeste vaste klanten, inclusief ouderen, al op saldo met de ov-chipkaart.
Heerlijk, gewoon lekker roepen zonder keiharde onderbouwing erbij
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Op woensdag 14 mei 2014 19:56 schreef greavy het volgende: Hmmm, mijn vakantieplannen 2015 zijn aardig "op de schop" gegaan. Een goede kennis gaat in November verhuizen richting Griekenland, en ik heb het genieuze plan gevat om in april 2015 die kant op te treinen, maar na Griekenland oa nog een rondje door Europa uiteindelijk weer in Nederland te komen.
Nu komt het meest uitdagende van heel de reis: Ik wil zo weinig mogelijk met nachttreinen, voornamelijk dagtreinen.
Ik had ongeveer in gedachte: Rotterdam - Parijs - Barcelona - Marseille - Milaan - Venetië - Zagreb - Beograd - Skopje - Thessaloniki - Boekarest - Budapest - en weer terug richting Nederland.
Zijn er mensen die hier tips of iets dergelijks over hebben? Er zal ongetwijfeld een nachttrein tussenkomen. Vakantie is hooguit 3 weken aaneengesloten met een Interrailpas.
Ohja, ik weet het, het is erg vroeg voor deze plannen, maar ik begin er alvast een beetje mee...
Het is wel een prima manier om iedereen op de OV-chipkaart over te krijgen, terwijl je ook nog voldoet in de behoefte van zeer incidentele reizigers (lees: toeristen).
In Londen zie je hetzelfde, je kunt klassieke papieren kaartjes kopen maar die zijn fors duurder dan wanneer je met de Oyster Card reist. Het verschil is een paar pond per kaartje.
Okay, nou ben ik er dus gewoon wel een beetje klaar mee. De vorige keer heb ik gezegd dat je een punt hebt maar dat je wel bepaalde factoren vergeet. Als je dan alsnog halstarrig bij je 10% blijft (die aantoonbaar onjuist is) dan is het wel gewoon Zum Ende. Helemaal omdat je nog reactie beloofd had op die reactie van mij. Als je niet naar de reiziger wil luisteren, waarom acht je wat je doet dan in het belang van de reiziger....
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Ik heb wat akkefietjes gehad met ovchipkaart BV, o.a. verkeerde adressering en valsheid in geschrifte op hun formulieren (geld terugvragen voor je chipkaart (11 euro) maar uiteindelijk kan dat niet omdat het een incasso-rembours betreft en dit wordt niet vermeld.) ik kreeg een schitterend antwoord daarop trouwens van ovchipkaart-bv
Geachte heer Bork,
Dank u wel voor uw reactie van 28-04-2014.
Wij incasseren de kosten voor een vervangende kaart via een remboursincasso om te voorkomen dat mensen de kosten zelf storneren als ze het niet eens zijn met de kosten voor de vervangende kaart.
Kan ik de mailwisseling aan jou/jullie doorsturen?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Op woensdag 14 mei 2014 20:53 schreef James1988 het volgende: Het is wel een prima manier om iedereen op de OV-chipkaart over te krijgen, terwijl je ook nog voldoet in de behoefte van zeer incidentele reizigers (lees: toeristen).
In Londen zie je hetzelfde, je kunt klassieke papieren kaartjes kopen maar die zijn fors duurder dan wanneer je met de Oyster Card reist. Het verschil is een paar pond per kaartje.
en dat terwijl het ook opgelost zou kunnen worden met bijvoorbeeld een barcode
en dat terwijl het ook opgelost zou kunnen worden met bijvoorbeeld een barcode
Eens
Overigens, ik zie op de website van Navigo.fr (de Parijse tegenhanger van de Oyster-kaart) dat je je kaart online kunt opladen. Dat ding heeft kennelijk een kaartlezer nodig omdat hij het meteen vanaf je computer op je Navigo-kaart wil zetten.
Overigens, ik zie op de website van Navigo.fr (de Parijse tegenhanger van de Oyster-kaart) dat je je kaart online kunt opladen. Dat ding heeft kennelijk een kaartlezer nodig omdat hij het meteen vanaf je computer op je Navigo-kaart wil zetten.
Ik heb altijd al geroepen dat de OVC in essentie een heel goed idee is maar dat het achterliggende principe eigenlijk had moeten zijn; kaart heeft nummer; alle communicatie moet LIVE zijn en authorisatie vindt dus plaats door controle op een centrale server. Daarmee wordt je kaart een soort bankpasachtige oplossing en zijn heel veel issues opeens opgelost.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Dat lijkt me een te verwaarlozen hoeveelheid kaartjes en voor zover ik weet gaan er alleen nog maar enkeltjes worden verkocht als wegwerpkaartje.
NS heeft al een keer bekend gemaakt (in een of andere brief aan het locov) dat ze enkele reizen, retours en railrunners gaan aanbieden als wegwerpkaartje.
Ik heb altijd al geroepen dat de OVC in essentie een heel goed idee is maar dat het achterliggende principe eigenlijk had moeten zijn; kaart heeft nummer; alle communicatie moet LIVE zijn en authorisatie vindt dus plaats door controle op een centrale server. Daarmee wordt je kaart een soort bankpasachtige oplossing en zijn heel veel issues opeens opgelost.
Integendeel, nu wordt er gekozen voor halfbakkenheid. Halfbakkenheid waarvan, heel raar, bij twijfel ALTIJD het nadeel voor de reiziger is. Dat hebben ze dan weer wel prima voor elkaar
Ik heb altijd al geroepen dat de OVC in essentie een heel goed idee is maar dat het achterliggende principe eigenlijk had moeten zijn; kaart heeft nummer; alle communicatie moet LIVE zijn en authorisatie vindt dus plaats door controle op een centrale server. Daarmee wordt je kaart een soort bankpasachtige oplossing en zijn heel veel issues opeens opgelost.
Klopt, en er is ook meerdere malen gezegd dat een live-verbinding niet mogelijk is omdat niet alle voertuigen beschikken over een permanente, betrouwbare verbinding met de server en dat het door de architectuur van het systeem ook niet mogelijk is.
Er is tenslotte niet één vervoerder die van het systeem gebruik maakt (zoals in Londen), maar een heel legio aan vervoerders. Wat dat betreft is de OV-chipkaart heel erg te vergelijken met de bankwereld: iedere vervoerder is een bank, de banken onderling werken met een clearinghouse (in de bankenwereld Equens, in het OV TLS).
Het belangrijkste verschil is dat in deze het clearinghouse eindverantwoordelijk is voor de uitgifte van kaarten en welk saldo er op een kaart staat, en niet de vervoerder waar de reiziger z'n kaart gekocht heeft.
Op zich kan ik me nog wel vinden in een prijsverhoging voor deze kaartjes, maar ik geloof echt niet dat de meerkosten van de chip 1 euro per kaartje zijn
Klopt, en er is ook meerdere malen gezegd dat een live-verbinding niet mogelijk is omdat niet alle voertuigen beschikken over een permanente, betrouwbare verbinding met de server en dat het door de architectuur van het systeem ook niet mogelijk is.
Dat wás misschien wel zo maar dat is nu natuurlijk onwaar. Sowieso zou het vrij eenvoudig zijn om voor zo'n gigantisch landelijk project een aparte frequentie te reserveren. De benodigde bandbreedte per voertuig (het gaat om bussen en trams natuurlijk, incheckpalen hebben hier uiteraard geen last van) is echt minimaal. 1kbps is meer dan voldoende pér voertuig. En als je het opkrikt naar 2Kbps dan kan je zelfs nog live informatie over waar die kutbus of teringtram uithangt doorgeven.
quote:
Er is tenslotte niet één vervoerder die van het systeem gebruik maakt (zoals in Londen), maar een heel legio aan vervoerders.
Dat vind ik geen argument. Zie TCP/IP.
quote:
Wat dat betreft is de OV-chipkaart heel erg te vergelijken met de bankwereld: iedere vervoerder is een bank, de banken onderling werken met een clearinghouse (in de bankenwereld Equens, in het OV TLS).
Toch werken alle banken in Nederland met dezelfde toko die het betalingsverkeer verwerkt van je pinpas.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Integendeel, nu wordt er gekozen voor halfbakkenheid. Halfbakkenheid waarvan, heel raar, bij twijfel ALTIJD het nadeel voor de reiziger is. Dat hebben ze dan weer wel prima voor elkaar
Ja dat is vrij problematisch inderdaad :y Ook dat soort dingen als trajectvrij en dan verder reizen, dat kan toch geen raketwetenschap zijn. Met de huidige stand van zaken zou een fucking iPod binnen een seconde moeten kunnen uitrekenen wat jij extra zou moeten betalen op je vrijdagreisje naar Enschede.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Op woensdag 14 mei 2014 21:16 schreef Viezze het volgende: Op zich kan ik me nog wel vinden in een prijsverhoging voor deze kaartjes, maar ik geloof echt niet dat de meerkosten van de chip 1 euro per kaartje zijn
Ik denk dat die euro per kaartje de kosten lang niet dekt van het moeten vervangen/aanpassen van alle kaartautomaten.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Over het aarden van bovenleiding van vanochtend. Dit gebeurt er als er te vaak kortsluiting van 25kV ontstaat. Spanning aarde in jargon. (Betuweroute ergens)
Dat wás misschien wel zo maar dat is nu natuurlijk onwaar.
Anno 2014 is er nog steeds geen gegarandeerde dekking op iedere vierkante centimeter in Nederland, inclusief tunnels, bruggen, enzovoorts.
quote:
Sowieso zou het vrij eenvoudig zijn om voor zo'n gigantisch landelijk project een aparte frequentie te reserveren.
De kosten van het optuigen en onderhouden van een landelijk netwerk staan niet in verhouding tot de baten. Bovendien wil je wel dat reizigers kunnen blijven in- en uitchecken als je netwerk uitvalt. Het gaat tenslotte om inkomsten.
quote:
De benodigde bandbreedte per voertuig (het gaat om bussen en trams natuurlijk, incheckpalen hebben hier uiteraard geen last van) is echt minimaal. 1kbps is meer dan voldoende pér voertuig. En als je het opkrikt naar 2Kbps dan kan je zelfs nog live informatie over waar die kutbus of teringtram uithangt doorgeven.
Ja, en met wat voor latency? Je hebt minder dan een halve seconde.
quote:
Dat vind ik geen argument. Zie TCP/IP.
Want?
quote:
Toch werken alle banken in Nederland met dezelfde toko die het betalingsverkeer verwerkt van je pinpas.
Ja, en alle vervoerders werken met TLS.
Technisch zou het best mogelijk zijn geweest dat iedere vervoerder een volledige backoffice inricht voor de uitgifte en het beheer van OV-chipkaarten (net zoals iedere bank z'n eigen pinpassen uitgeeft en verantwoordelijk is voor het saldo op de rekeningen), maar in het kader van "schoenmaker, blijf bij je leest" kan ik begrijpen dat deze verantwoordelijkheid bij TLS ligt en niet bij de vervoerders.
Overigens, ik zie op de website van Navigo.fr (de Parijse tegenhanger van de Oyster-kaart) dat je je kaart online kunt opladen. Dat ding heeft kennelijk een kaartlezer nodig omdat hij het meteen vanaf je computer op je Navigo-kaart wil zetten.
Ja en dat ding kost 7 Euro. En ik denk dat heel wat reizigers een automatische afschrijving/jaarrond, of toch de wachtrij voor lief nemen...
Overigens heb ik de aanschaf overwogen. Maar bij mij op de zaak zijn, mede door parnerschap met SNCF/RATP in de wandelgangen ook oplaadpunten, waar eigenlijk nooit iemand staat buiten lunchtijd en ik loopt er altijd langs. Dan is die 7 Euro nog steeds wat veel, ook voor iemand zoals ik die zo een Gadget/Snufje graag uitprobeert.
Anno 2014 is er nog steeds geen gegarandeerde dekking op iedere vierkante centimeter in Nederland, inclusief tunnels, bruggen, enzovoorts.
Daarom zeg ik; apart netwerk a la GSM-R. Dat kan met zulke lage snelheden goedkoop en eenvoudig.
quote:
De kosten van het optuigen en onderhouden van een landelijk netwerk staan niet in verhouding tot de baten. Bovendien wil je wel dat reizigers kunnen blijven in- en uitchecken als je netwerk uitvalt. Het gaat tenslotte om inkomsten.
Dat is een technisch verhaal maar het kan verdomd goedkoop op bepaalde frequenties. En als het netwerk uitvalt, tja. Nu valt de apparatuur in de bus ook met enige regelmaat uit, gisteren nog 'gratis' gereisd in Deventerror want apparatuur defect.
quote:
Ja, en met wat voor latency? Je hebt minder dan een halve seconde.
Dat kan makkelijk.
quote:
Want?
Omdat het makkelijk kan als de overheid het project had aangestuurd en de standaard gedefinieerd had, net als bij TCP/IP.
quote:
Ja, en alle vervoerders werken met TLS.
Ja dat is mijn punt. Dat is helemaal geen slechte zaak opzich, alleen is de manier waarop het nu ingericht is nogal brak.
quote:
Technisch zou het best mogelijk zijn geweest dat iedere vervoerder een volledige backoffice inricht voor de uitgifte en het beheer van OV-chipkaarten (net zoals iedere bank z'n eigen pinpassen uitgeeft en verantwoordelijk is voor het saldo op de rekeningen), maar in het kader van "schoenmaker, blijf bij je leest" kan ik begrijpen dat deze verantwoordelijkheid bij TLS ligt en niet bij de vervoerders.
Ik ben er vrij zeker van dat banken niet zelf passen maken maar dat uitbesteed hebben aan een centrale organisatie. Maar dat kan ik fout hebben. Maar ook dan; geen argument. Als de standaard vastligt dan mag van mij de kiosk om de hoek nog passen produceren, zolang ze maar voldoen aan de standaard.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Op woensdag 14 mei 2014 21:24 schreef b2py het volgende: Over het aarden van bovenleiding van vanochtend. Dit gebeurt er als er te vaak kortsluiting van 25kV ontstaat.
Je kunt ook hebben dat de bliksem inslaat in ondergrondse leidingen. Als die dan in kwartsrijk zand liggen dan smelt dat tot een soort glas wat meteen weer stolt in de vorm van de bliksemschicht. In de geologie bekend als fulgurieten.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je kunt ook hebben dat de bliksem inslaat in ondergrondse leidingen. Als die dan in kwartsrijk zand liggen dan smelt dat tot een soort glas wat meteen weer stolt in de vorm van de bliksemschicht. In de geologie bekend als fulgurieten.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nee vertel? Je bent zo sexy als je geoloog bent
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Overigens is de Hardware van de "Navigo" (het ding heeft vast een technische naam) eigenlijk overal in Frankrijk te vinden. Alleen dan geeft iedereen er zn eigen naam
Carte HouRA voor de Regio Rhone Alpes
Izy Pas, voor de Regio Aquitaine, of ZOU! voor de regio Cote D'azur + Monaco
Het is ecaxt het zelfde ding, en exact dezelfde Bliep palen
Op woensdag 14 mei 2014 21:45 schreef Darkwing_Duck het volgende: Overigens is de Hardware van de "Navigo" (het ding heeft vast een technische naam) eigenlijk overal in Frankrijk te vinden. Alleen dan geeft iedereen er zn eigen naam
Klopt, dat is de Calypso-standaard. België gebruikt 'm ook voor de Mobib-kaart.
Ja het kost op een bus van een ton vast een gigantische hoeveelheid terwijl er in China 4G telefoons verstouwd worden voor $35,-
Chinaphones met 4G zijn wel ietsjes duurder dan dat hoor.
Daarnaast moet je niet vergeten dat vervoerders honderden voertuigen hebben en dat ieder voertuig een SIM-kaart moet krijgen. Hier komt dus ook onderhoud bij kijken: als een SIM-kaart niet meer werkt moet deze zo snel mogelijk worden vervangen door een nieuw exemplaar.
Daarnaast moet je niet vergeten dat vervoerders honderden voertuigen hebben en dat ieder voertuig een SIM-kaart moet krijgen. Hier komt dus ook onderhoud bij kijken: als een SIM-kaart niet meer werkt moet deze zo snel mogelijk worden vervangen door een nieuw exemplaar.
Niet functionerende simkaarten? Ga je het daar op gooien? Je weet trouwens dat al die bussen tegenwoordig al een 3G verbinding hebben?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Chinaphones met 4G zijn wel ietsjes duurder dan dat hoor.
Daarnaast moet je niet vergeten dat vervoerders honderden voertuigen hebben en dat ieder voertuig een SIM-kaart moet krijgen. Hier komt dus ook onderhoud bij kijken: als een SIM-kaart niet meer werkt moet deze zo snel mogelijk worden vervangen door een nieuw exemplaar.
Maargoed, als veolia brabant dus in iedere bus een blauwe automaat kan hangen, dan kan de rest....
Zo kan een controleur de 3 laatste handelingen zien, en dus achteraf je betrappen op zwartrijden met de RER. Maargoed, dit gaat nog over de oude Navigo...Ik ga er vanuit dat de Nieuwe navigo, bzhalve een hip nieuw kleurtje ook onder de motorkap is aangepast en wellicht de histroiek in dat ding veel langer is, maar kom er maar eens achter..
Niet functionerende simkaarten? Ga je het daar op gooien? Je weet trouwens dat al die bussen tegenwoordig al een 3G verbinding hebben?
Steeds meer voertuigen hebben inderdaad een verbinding zodat ze eens in de 30 seconden een locatie door kunnen geven. Dat is heel iets anders dan wat nodig is om een check in/uit uit te kunnen voeren.
Je bent echt wel slim genoeg om te bedenken dat het momenteel onhaalbaar is om ieder voertuig een permanente draadloze dataverbinding met de wal te geven die snel genoeg is om een OV-chipkaarttransactie te verwerken in de tijd dat de kaart er is. Zelfs al stop je 4G in iedere bus, tram, buurtbus en boot, dan nog is het netwerk niet voldoende.
Een landelijk dekkend 4G-netwerk optuigen en onderhouden voor deze doeleinden is eveneens onrealistisch: de benodigde investering is hoog (zie het werk dat de telco's verrichten) en dan nog zijn er gaten in je dekking.
Een technisch alternatief is dat je helemaal niks meer met de kaart doet (alles gebeurt enkel op de servers) maar ook dit is niet perfect. Als de dataverbinding traag is krijgen reizigers niet tijdig informatie over hun saldo (waardoor het 5 seconden duurt per reiziger) of wordt de check-in helemaal niet geregistreerd. Leuk voor de reiziger (gratis ritje) maar dit kost de vervoerder geld.
Maargoed, als veolia brabant dus in iedere bus een blauwe automaat kan hangen, dan kan de rest....
Die dingen heeft HTM ook in de bussen hangen, maar ik zie ze vaker op "buiten dienst" staan dan dat ze het daadwerkelijk doen. Als ze het wel doen is het een handige service, maar snel zijn de automaten niet echt. Dit natuurlijk omdat alles over dataverbindingen moet.
Zo kan een controleur de 3 laatste handelingen zien, en dus achteraf je betrappen op zwartrijden met de RER. Maargoed, dit gaat nog over de oude Navigo...
Op de OV-chipkaart worden de laatste 10 reistransacties opgeslagen en de laatste 2 saldo-transacties. Een NS-conducteur kan dus ook zien dat je tijdens een vorige reis niet hebt uitgecheckt.
Daar kunnen echter legio oorzaken voor zijn, het lijkt me niet dat een controleur je kan beboeten omdat je twee dagen eerder niet hebt uitgecheckt.
quote:
Ik ga er vanuit dat de Nieuwe navigo, bzhalve een hip nieuw kleurtje ook onder de motorkap is aangepast en wellicht de histroiek in dat ding veel langer is, maar kom er maar eens achter..
De Navigo is een volwaardige microcomputer (een smartcard), je krijgt niet zomaar toegang tot wat er op de kaart opgeslagen staat.
3G lost het probleem in ieder geval niet op, de typische RTT is dan wel laag genoeg maar je moet ook niet verbaasd zijn van pieken van 20 seconden. Bij een ophaalautomaat is dat misschien nog wel acceptabel, maar als het gaat om uitchecken bij de bushalte in de middle of nowhere niet. Met 4G lijkt het overigens wel beter te gaan, vermoedelijk omdat er geen belverkeer is wat meer prioriteit krijgt dan data. 4G is echter prijzig om in iedere chipautomaat te stoppen.
Ik denk dat die euro per kaartje de kosten lang niet dekt van het moeten vervangen/aanpassen van alle kaartautomaten.
Als ze vervangen moeten worden betwijfel ik dat ook. Maar het zal toch niet zo zijn dat een automaat volledig vervangen moeten worden voordat hij chipkaarten kan uitwerpen?
Overigens is reizen in de bus zonder chipkaart ook behoorlijk duur (geworden) bedenk ik me net. Hoor je ook niemand over, terwijl dat percentueel voor mijn gevoel nog wel een stukje hoger ligt.
Chinaphones met 4G zijn wel ietsjes duurder dan dat hoor.
Daarnaast moet je niet vergeten dat vervoerders honderden voertuigen hebben en dat ieder voertuig een SIM-kaart moet krijgen. Hier komt dus ook onderhoud bij kijken: als een SIM-kaart niet meer werkt moet deze zo snel mogelijk worden vervangen door een nieuw exemplaar.
SIM-kaarten zijn niet stuk te krijgen dus dat kan niet echt een probleem zijn.
Niet bij aanschaf en je moet niet vergeten wat ik eerst zei over 'tijd nog niet rijp'. Een bus gaat wat, 10 jaar mee ofzo? Nieuwe concessie, nieuwe bussen, chips erin. Klaar.
quote:
Steeds meer voertuigen hebben inderdaad een verbinding zodat ze eens in de 30 seconden een locatie door kunnen geven. Dat is heel iets anders dan wat nodig is om een check in/uit uit te kunnen voeren.
Dat is eenvoudig uit te breiden naar always-on met MODERNE technieken zoals ik al zei was de techniek destijds niet ver genoeg. Ik zeg hoe het MOET zijn niet wat er nu IS.
quote:
Je bent echt wel slim genoeg om te bedenken dat het momenteel onhaalbaar is om ieder voertuig een permanente draadloze dataverbinding met de wal te geven die snel genoeg is om een OV-chipkaarttransactie te verwerken in de tijd dat de kaart er is. Zelfs al stop je 4G in iedere bus, tram, buurtbus en boot, dan nog is het netwerk niet voldoende.
De techniek is er dus het kan. Klaar.
quote:
Een landelijk dekkend 4G-netwerk optuigen en onderhouden voor deze doeleinden is eveneens onrealistisch: de benodigde investering is hoog (zie het werk dat de telco's verrichten) en dan nog zijn er gaten in je dekking.
Dat is het niet. Een mast kan eenvoudig op een extra frequentieband gaan uitzenden met minimaal meer hardware en antennes voor een hele beperkte meerprijs.
quote:
Een technisch alternatief is dat je helemaal niks meer met de kaart doet (alles gebeurt enkel op de servers) maar ook dit is niet perfect. Als de dataverbinding traag is krijgen reizigers niet tijdig informatie over hun saldo (waardoor het 5 seconden duurt per reiziger) of wordt de check-in helemaal niet geregistreerd. Leuk voor de reiziger (gratis ritje) maar dit kost de vervoerder geld.
Als je zo gaat beginnen kan je ook wel zeggen dat pinnen nooit ingevoerd had moeten worden. Dit zijn allemaal technische issues die allemaal opgelost kunnen worden. Nu? Misschien niet. Over een paar jaar? Jazeker.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Op woensdag 14 mei 2014 22:11 schreef dcm360 het volgende: 3G lost het probleem in ieder geval niet op, de typische RTT is dan wel laag genoeg maar je moet ook niet verbaasd zijn van pieken van 20 seconden. Bij een ophaalautomaat is dat misschien nog wel acceptabel, maar als het gaat om uitchecken bij de bushalte in de middle of nowhere niet. Met 4G lijkt het overigens wel beter te gaan, vermoedelijk omdat er geen belverkeer is wat meer prioriteit krijgt dan data. 4G is echter prijzig om in iedere chipautomaat te stoppen.
4G kost geen klap meer. Minder dan een dollar of 10 voor een chipset. En het moet niet in een apparaat maar in het voertuig. En als je een aparte frequentie pakt dan moet het gewoon kunnen zonder dat er iets gestoord wordt. Met GSM-R kan het ook.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Als ze vervangen moeten worden betwijfel ik dat ook. Maar het zal toch niet zo zijn dat een automaat volledig vervangen moeten worden voordat hij chipkaarten kan uitwerpen?
Ik denk dat er nieuwe hardware in de automaten geplaatst moet worden en dat dat zo duur is dat ze beter vervangen kunnen worden.
quote:
Overigens is reizen in de bus zonder chipkaart ook behoorlijk duur (geworden) bedenk ik me net. Hoor je ook niemand over, terwijl dat percentueel voor mijn gevoel nog wel een stukje hoger ligt.
Heb ik Driek nu twee keer op gewezen, waaronder vorige week. Zou hij op terugkomen. Prijsverhoging in de bus hier is enkele honderden procenten sinds 2009 en ten opzichte van vorig jaar 50% (van 2 naar 3 euro) voor een enkele reis.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
50 jaar terug was men ervan overtuigd dat we ons in de 21e eeuw allemaal zo zouden verplaatsen:
Het kon toen toch niet, maar dat waren "technische issues die allemaal opgelost kunnen worden. Nu? Misschien niet. Over een paar jaar? Jazeker." De mensheid is inmiddels op de maan geweest, maar dagelijks rondreizen in een aerocar doen we nog steeds niet.
Dat technologie niet stilstaat is een feit, maar soms is het gewoon niet praktisch of realistisch om te kiezen voor een always-on-verbinding wanneer er betrouwbaardere (al dan niet goedkopere) alternatieven te bedenken zijn.
Okay, huishoudrobots zijn er inmiddels wel, maar ik heb nog steeds geen Rosie die me m'n pantoffels en een kopje koffie komt brengen wanneer ik thuis kom van m'n werk
Op woensdag 14 mei 2014 22:20 schreef James1988 het volgende: 50 jaar terug was men ervan overtuigd dat we ons in de 21e eeuw allemaal zo zouden verplaatsen:
Het kon toen toch niet, maar dat waren "technische issues die allemaal opgelost kunnen worden. Nu? Misschien niet. Over een paar jaar? Jazeker." De mensheid is inmiddels op de maan geweest, maar dagelijks rondreizen in een aerocar doen we nog steeds niet.
Er is geen enkele expert die dát heeft beweerd En niet met Carl Sagan aankomen want die schreef fictie.
quote:
Dat technologie niet stilstaat is een feit, maar soms is het gewoon niet praktisch of realistisch om te kiezen voor een always-on-verbinding wanneer er betrouwbaardere (al dan niet goedkopere) alternatieven te bedenken zijn.
Dat is kannietpraat. Het is gewoon nog nooit goed uitgezocht of het wel kan.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Op woensdag 14 mei 2014 22:11 schreef James1988 het volgende: De Navigo is een volwaardige microcomputer (een smartcard), je krijgt niet zomaar toegang tot wat er op de kaart opgeslagen staat.
Die toms hardware dus wel blijkbaar, dat artikel wat je leest...
Op woensdag 14 mei 2014 22:11 schreef James1988 het volgende: Een landelijk dekkend 4G-netwerk optuigen en onderhouden voor deze doeleinden is eveneens onrealistisch: de benodigde investering is hoog (zie het werk dat de telco's verrichten) en dan nog zijn er gaten in je dekking.
Er is geen enkele expert die dát heeft beweerd En niet met Carl Sagan aankomen want die schreef fictie.
Genoeg tv-series en documentaires uit die tijd die droomden over "leven in de 21e eeuw". Sommige dingen zijn goed gelukt (zoals de computer), andere dromen zijn op niets uitgedraaid (zoals aerocars en jetpacks voor iedereen).
quote:
Dat is kannietpraat. Het is gewoon nog nooit goed uitgezocht of het wel kan.
Zelfs al krijg je het technisch 100% dekkend dan denk ik nog steeds niet dat je het ook daadwerkelijk wilt. Het gaat een keer fout, er is echt wel een keer een schoonmaakster die de verkeerde stekker eruit trekt. Kijk maar naar de storing bij Vodafone, 2 jaar terug. Ondanks alle voorzorgsmaatregelen had een groot deel van de klanten van VF toch een aantal dagen flink last hiervan.
Mocht zoiets gebeuren met het 'draadloze netwerk voor het betalingsverkeer van vervoerders', dan betekent zoiets misgelopen inkomsten. Je kunt reizigers dan niet ineens gaan verplichten om weer papieren kaartjes te kopen, en bij abonnementhouders hoef je daar al helemaal niet mee aan te komen. Het voordeel van de kaart gebruiken als opslagmechanisme is dat het bijna altijd werkt en dat de vervoerder dus ook z'n inkomsten heeft.
Dat is niet bekeken vanuit een technisch oogpunt, maar vanuit een vervoerdersoogpunt. Als ik een OV-bedrijf zou hebben zou ik dat ook mee laten spelen in m'n overwegingen.
Die toms hardware dus wel blijkbaar, dat artikel wat je leest...
Toms Hardware kan zo te zien wat algemene informatie krijgen ("Hallo, ik ben een Navigo-kaart"). Het wordt pas interessant als je dingen op de kaart kunt wijzigen.
Als je een NFC-lezer hebt (een USB-reader, of een enigszins moderne telefoon) zijn er diverse apps verkrijgbaar waarmee je delen van je paspoort kunt uitlezen. Zo heb ik wel eens mijn paspoortfoto op het scherm van m'n telefoon weten te toveren.
(Zelf even vertalen indien nodig, vind geen Engelstalig artikel omdat volgensmij nog nergens anders word toegepast)
Interessant
Voor spraak heb je niet veel nodig (zeker niet op radiokwaliteit), ik ben benieuwd of je hier ook data overheen kunt sturen met een fatsoenlijke bandbreedte.
Genoeg tv-series en documentaires uit die tijd die droomden over "leven in de 21e eeuw". Sommige dingen zijn goed gelukt (zoals de computer), andere dromen zijn op niets uitgedraaid (zoals aerocars en jetpacks voor iedereen).
Laat me een natuurkundige (geen futuroloog!) zien die zegt dat het voor iedereen beschikbaar zal zijn.
quote:
Zelfs al krijg je het technisch 100% dekkend dan denk ik nog steeds niet dat je het ook daadwerkelijk wilt. Het gaat een keer fout, er is echt wel een keer een schoonmaakster die de verkeerde stekker eruit trekt. Kijk maar naar de storing bij Vodafone, 2 jaar terug. Ondanks alle voorzorgsmaatregelen had een groot deel van de klanten van VF toch een aantal dagen flink last hiervan.
Redundantie. En anders laat je iedereen een paar dagen gratis reizen.
quote:
Voor spraak heb je niet veel nodig (zeker niet op radiokwaliteit), ik ben benieuwd of je hier ook data overheen kunt sturen met een fatsoenlijke bandbreedte.
Je hebt geen hoge bandbreedte nodig op de vervoersmiddelen zelf, wel lage latencies en hoge beschikbaarheid.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Laat me een natuurkundige (geen futuroloog!) zien die zegt dat het voor iedereen beschikbaar zal zijn.
Laat mij eens een expert zien die zegt dat low-latency always-online everywhere-available mobiel internet beschikbaar zal zijn.
quote:
Redundantie. En anders laat je iedereen een paar dagen gratis reizen.
"Weet je wel niet wat dat kost?"
Aan redundantie hangt een prijskaartje ("We investeren miljoenen voor iets wat we 1x per 5 jaar gebruiken") en aan gratis reizen ook (duizenden euro's aan misgelopen inkomsten die niemand gaat betalen).
In de huidige situatie is daar gewoon geen sprake van, want het systeem blijft werken. Zelfs als morgen alle telefoniemasten omvallen kun je gewoon in- en uit blijven checken in de bus en krijgen de vervoerders hoe dan ook hun geld. Dát is wat zij belangrijk vinden.
quote:
Je hebt geen hoge bandbreedte nodig op de vervoersmiddelen zelf, wel lage latencies en hoge beschikbaarheid.
Dat is waar, maar kun je dat realiseren met die technologie?
Laat mij eens een expert zien die zegt dat low-latency always-online everywhere-available mobiel internet beschikbaar zal zijn.
Storingen hou je altijd. Dat is verder ook niet zo relevant.
quote:
"Weet je wel niet wat dat kost?"
Als we een verkeersleidingssysteem redundant kunnen uitvoeren kan een beetje elektronica ook.
quote:
Aan redundantie hangt een prijskaartje ("We investeren miljoenen voor iets wat we 1x per 5 jaar gebruiken") en aan gratis reizen ook (duizenden euro's aan misgelopen inkomsten die niemand gaat betalen).
Aan géén redundantie hangt een groter prijskaartje.
quote:
Dat is waar, maar kun je dat realiseren met die technologie?
Vraag dat op W&T.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Waarom zou een vervoerder jouw systeem, waarbij de kaart niets meer is dan een nummertje en alle transacties in real-time via servers verlopen, willen hebben?