ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. DriekOplopers, zet zich in om dingen voor de reiziger te verbeteren. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal SLT's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant. (Brabant ).
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen en gaarne een fraaie anaalplaat in de sluitpost.
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Op woensdag 14 mei 2014 15:14 schreef Monopoly het volgende: [..] Er zijn plannen voor elektrificatie tot Leer. Er komt sowieso nieuw materieel als Arriva door gaat naar Bremen.
NS start proef met eenmalige chipkaart woensdag 14 mei 2014
NS is maandag een proef gestart waarbij reizigers bij de kaartautomaat een eenmalige ov-chipkaart geleverd krijgen, in plaats van het reguliere papieren treinkaartje. Op 14 tal stations staan er één of enkele kaartautomaten die speciaal voor de proef zijn aangepast. Dat bevestigt een woordvoerder van NS tegenover treinreiziger.nl.
De eenmalige ov-chipkaart is een papieren treinkaartje met chip. Treinreizigers die de eenmalige chipkaart nu krijgen zijn niet verplicht in te checken en betalen daarvoor niets extra's. Als de ov-chipkaart poortjes definitief dicht gaan en het papieren treinkaartje is afgeschaft , zullen treinreizigers wel een toeslag moeten betalen voor de wegwerp ov-chipkaart. In het Nationaal OV Beraad (NOVB) vragen vervoerders momenteel advies over de hoogte van de toeslag.
Om alvast ervaring op te doen met de eenmalige ov-chipkaart wordt deze nu alvast getest. Op de stations van Enschede, Den Bosch, Alkmaar, Schiphol, Amsterdam Amstel , Amsterdam Centraal Zwolle , Roosendaal, Maastricht, Hilversum, Nijmegen, Leiden Centraal, Rotterdam Centraal en Den Haag Centraal zijn daarvoor één of enkele kaartautomaten aangepast.
Onder andere enkele reizen, dagkaarten, railrunners en internationale vervoersbewijzen worden bij de aangepaste kaartautomaten nu als wegwerpchipkaart geleverd. De definitieve ombouw van alle NS-servicebalies staat gepland voor juni. Nadat de NS-servicebalies zijn omgebouwd, worden de NS-kaartautomaten ‘omgezet’ om enkel eenmalige chipkaarten uit te kunnen geven.
Het papieren treinkaartje met korting wordt straks geheel afgeschaft en niet vervangen door een wegwerp ov-chipkaart. Volgens een woordvoerder zijn de kosten daarvoor te duur en reizen de meeste vaste klanten, inclusief ouderen, al op saldo met de ov-chipkaart.
De uitkomst van de proef staat toch al vast, namelijk dat die kaart as-is ingevoerd gaat worden.
Het moeten inchecken is een beetje kneuzig: op het chipkaartkaartje staat alles geprint wat nu ook al op het papieren kaartje geprint wordt: geldigheidsdatum, prijs, geldig traject (inclusief de gekozen route), enzovoorts.
Dat je er dan toch mee zou moeten in- en uitchecken is bij de wilde konijnen af en een conducteur die een boete uitschrijft aan iemand die z'n wegwerpchipkaartje niet heeft ingecheckt verdinet het om per direct onherroepelijk uit z'n functie te worden gezet.
Een kutstreek van de overheid: in de HRN-concessie 2015/2025 staat opgenomen dat NS niet verplicht is om 'productiemiddelen' (lees: treinen) beschikbaar te stellen aan een andere exploitant na het einde van de concessieperiode.
NS heeft dus eigenlijk ook al wel zekerheid over de periode na 2025, want bijna niemand kan binnen de gangbare tijd zorgen voor een dusdanig grote vloot dat ze het van NS zouden kunnen overnemen, mocht de overheid in de toekomst - al dan niet onder druk van de EU - besluiten om het HRN aan te besteden vanaf 2025.
Op woensdag 14 mei 2014 18:50 schreef James1988 het volgende: Een kutstreek van de overheid: in de HRN-concessie 2015/2025 staat opgenomen dat NS niet verplicht is om 'productiemiddelen' (lees: treinen) beschikbaar te stellen aan een andere exploitant na het einde van de concessieperiode.
NS heeft dus eigenlijk ook al wel zekerheid over de periode na 2025, want bijna niemand kan binnen de gangbare tijd zorgen voor een dusdanig grote vloot dat ze het van NS zouden kunnen overnemen, mocht de overheid in de toekomst - al dan niet onder druk van de EU - besluiten om het HRN aan te besteden vanaf 2025.
Niet helemaal denk ik, want NSR leased zijn treinen ook weer van NSFSC, waar ze officieel zijn ondergebracht. En ik weet niet of NSFSC een volledig eigen bedrijf is of nog steeds onder de NS Groep valt?
Op woensdag 14 mei 2014 18:50 schreef James1988 het volgende: Een kutstreek van de overheid: in de HRN-concessie 2015/2025 staat opgenomen dat NS niet verplicht is om 'productiemiddelen' (lees: treinen) beschikbaar te stellen aan een andere exploitant na het einde van de concessieperiode.
Dan zit NSFS met een vloot treinen die echt niemand in de wereld wil hebben. Zou dom zijn om die ergens te laten verroesten.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Niet helemaal natuurlijk, want NSR least zijn treinen ook weer van NSFSC, waar ze officieel zijn ondergebracht. En ik weet niet of NSFSC een volledig eigen bedrijf is of nog steeds onder de NS Groep valt?
Van NSFSC's eigen website:
quote:
NS Financial Services is a 100% subsidiary of NS Groep N.V, the state owned Netherlands Railway Company, rated AA- by Standard & Poor's.
Op woensdag 14 mei 2014 18:46 schreef James1988 het volgende: Het moeten inchecken is een beetje kneuzig: op het chipkaartkaartje staat alles geprint wat nu ook al op het papieren kaartje geprint wordt: geldigheidsdatum, prijs, geldig traject (inclusief de gekozen route), enzovoorts.
Het in- en uitchecken voorkomt wel dat een kaartje (bv. enkele reis) vaker kan worden gebruikt in het geval er geen controle plaatsvindt. Levert de kas toch weer wat op hè
Maar goed, verder te vergelijken met de eenmalige chipkaarten zoals je bij het GVB krijgt.
Het in- en uitchecken voorkomt wel dat een kaartje (bv. enkele reis) vaker kan worden gebruikt in het geval er geen controle plaatsvindt. Levert de kas toch weer wat op hè
Want je gaat inderdaad 2x op een dag van Maastricht náár Amsterdam.
Hmmm, mijn vakantieplannen 2015 zijn aardig "op de schop" gegaan. Een goede kennis gaat in November verhuizen richting Griekenland, en ik heb het genieuze plan gevat om in april 2015 die kant op te treinen, maar na Griekenland oa nog een rondje door Europa uiteindelijk weer in Nederland te komen.
Nu komt het meest uitdagende van heel de reis: Ik wil zo weinig mogelijk met nachttreinen, voornamelijk dagtreinen.
Ik had ongeveer in gedachte: Rotterdam - Parijs - Barcelona - Marseille - Milaan - Venetië - Zagreb - Beograd - Skopje - Thessaloniki - Boekarest - Budapest - en weer terug richting Nederland.
Zijn er mensen die hier tips of iets dergelijks over hebben? Er zal ongetwijfeld een nachttrein tussenkomen. Vakantie is hooguit 3 weken aaneengesloten met een Interrailpas.
Ohja, ik weet het, het is erg vroeg voor deze plannen, maar ik begin er alvast een beetje mee...
[ Bericht 6% gewijzigd door greavy op 14-05-2014 20:02:36 ]
Als de ov-chipkaart poortjes definitief dicht gaan en het papieren treinkaartje is afgeschaft , zullen treinreizigers wel een toeslag moeten betalen voor de wegwerp ov-chipkaart. In het Nationaal OV Beraad (NOVB) vragen vervoerders momenteel advies over de hoogte van de toeslag.
.
En hup, weer een prijsverhoging. Wat een cocksuckers!!
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
Het papieren treinkaartje met korting wordt straks geheel afgeschaft en niet vervangen door een wegwerp ov-chipkaart. Volgens een woordvoerder zijn de kosten daarvoor te duur en reizen de meeste vaste klanten, inclusief ouderen, al op saldo met de ov-chipkaart.
Heerlijk, gewoon lekker roepen zonder keiharde onderbouwing erbij
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Op woensdag 14 mei 2014 19:56 schreef greavy het volgende: Hmmm, mijn vakantieplannen 2015 zijn aardig "op de schop" gegaan. Een goede kennis gaat in November verhuizen richting Griekenland, en ik heb het genieuze plan gevat om in april 2015 die kant op te treinen, maar na Griekenland oa nog een rondje door Europa uiteindelijk weer in Nederland te komen.
Nu komt het meest uitdagende van heel de reis: Ik wil zo weinig mogelijk met nachttreinen, voornamelijk dagtreinen.
Ik had ongeveer in gedachte: Rotterdam - Parijs - Barcelona - Marseille - Milaan - Venetië - Zagreb - Beograd - Skopje - Thessaloniki - Boekarest - Budapest - en weer terug richting Nederland.
Zijn er mensen die hier tips of iets dergelijks over hebben? Er zal ongetwijfeld een nachttrein tussenkomen. Vakantie is hooguit 3 weken aaneengesloten met een Interrailpas.
Ohja, ik weet het, het is erg vroeg voor deze plannen, maar ik begin er alvast een beetje mee...
Het is wel een prima manier om iedereen op de OV-chipkaart over te krijgen, terwijl je ook nog voldoet in de behoefte van zeer incidentele reizigers (lees: toeristen).
In Londen zie je hetzelfde, je kunt klassieke papieren kaartjes kopen maar die zijn fors duurder dan wanneer je met de Oyster Card reist. Het verschil is een paar pond per kaartje.
Okay, nou ben ik er dus gewoon wel een beetje klaar mee. De vorige keer heb ik gezegd dat je een punt hebt maar dat je wel bepaalde factoren vergeet. Als je dan alsnog halstarrig bij je 10% blijft (die aantoonbaar onjuist is) dan is het wel gewoon Zum Ende. Helemaal omdat je nog reactie beloofd had op die reactie van mij. Als je niet naar de reiziger wil luisteren, waarom acht je wat je doet dan in het belang van de reiziger....
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Ik heb wat akkefietjes gehad met ovchipkaart BV, o.a. verkeerde adressering en valsheid in geschrifte op hun formulieren (geld terugvragen voor je chipkaart (11 euro) maar uiteindelijk kan dat niet omdat het een incasso-rembours betreft en dit wordt niet vermeld.) ik kreeg een schitterend antwoord daarop trouwens van ovchipkaart-bv
Geachte heer Bork,
Dank u wel voor uw reactie van 28-04-2014.
Wij incasseren de kosten voor een vervangende kaart via een remboursincasso om te voorkomen dat mensen de kosten zelf storneren als ze het niet eens zijn met de kosten voor de vervangende kaart.
Kan ik de mailwisseling aan jou/jullie doorsturen?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Op woensdag 14 mei 2014 20:53 schreef James1988 het volgende: Het is wel een prima manier om iedereen op de OV-chipkaart over te krijgen, terwijl je ook nog voldoet in de behoefte van zeer incidentele reizigers (lees: toeristen).
In Londen zie je hetzelfde, je kunt klassieke papieren kaartjes kopen maar die zijn fors duurder dan wanneer je met de Oyster Card reist. Het verschil is een paar pond per kaartje.
en dat terwijl het ook opgelost zou kunnen worden met bijvoorbeeld een barcode
en dat terwijl het ook opgelost zou kunnen worden met bijvoorbeeld een barcode
Eens
Overigens, ik zie op de website van Navigo.fr (de Parijse tegenhanger van de Oyster-kaart) dat je je kaart online kunt opladen. Dat ding heeft kennelijk een kaartlezer nodig omdat hij het meteen vanaf je computer op je Navigo-kaart wil zetten.
Overigens, ik zie op de website van Navigo.fr (de Parijse tegenhanger van de Oyster-kaart) dat je je kaart online kunt opladen. Dat ding heeft kennelijk een kaartlezer nodig omdat hij het meteen vanaf je computer op je Navigo-kaart wil zetten.
Ik heb altijd al geroepen dat de OVC in essentie een heel goed idee is maar dat het achterliggende principe eigenlijk had moeten zijn; kaart heeft nummer; alle communicatie moet LIVE zijn en authorisatie vindt dus plaats door controle op een centrale server. Daarmee wordt je kaart een soort bankpasachtige oplossing en zijn heel veel issues opeens opgelost.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Dat lijkt me een te verwaarlozen hoeveelheid kaartjes en voor zover ik weet gaan er alleen nog maar enkeltjes worden verkocht als wegwerpkaartje.
NS heeft al een keer bekend gemaakt (in een of andere brief aan het locov) dat ze enkele reizen, retours en railrunners gaan aanbieden als wegwerpkaartje.
Ik heb altijd al geroepen dat de OVC in essentie een heel goed idee is maar dat het achterliggende principe eigenlijk had moeten zijn; kaart heeft nummer; alle communicatie moet LIVE zijn en authorisatie vindt dus plaats door controle op een centrale server. Daarmee wordt je kaart een soort bankpasachtige oplossing en zijn heel veel issues opeens opgelost.
Integendeel, nu wordt er gekozen voor halfbakkenheid. Halfbakkenheid waarvan, heel raar, bij twijfel ALTIJD het nadeel voor de reiziger is. Dat hebben ze dan weer wel prima voor elkaar
Ik heb altijd al geroepen dat de OVC in essentie een heel goed idee is maar dat het achterliggende principe eigenlijk had moeten zijn; kaart heeft nummer; alle communicatie moet LIVE zijn en authorisatie vindt dus plaats door controle op een centrale server. Daarmee wordt je kaart een soort bankpasachtige oplossing en zijn heel veel issues opeens opgelost.
Klopt, en er is ook meerdere malen gezegd dat een live-verbinding niet mogelijk is omdat niet alle voertuigen beschikken over een permanente, betrouwbare verbinding met de server en dat het door de architectuur van het systeem ook niet mogelijk is.
Er is tenslotte niet één vervoerder die van het systeem gebruik maakt (zoals in Londen), maar een heel legio aan vervoerders. Wat dat betreft is de OV-chipkaart heel erg te vergelijken met de bankwereld: iedere vervoerder is een bank, de banken onderling werken met een clearinghouse (in de bankenwereld Equens, in het OV TLS).
Het belangrijkste verschil is dat in deze het clearinghouse eindverantwoordelijk is voor de uitgifte van kaarten en welk saldo er op een kaart staat, en niet de vervoerder waar de reiziger z'n kaart gekocht heeft.
Op zich kan ik me nog wel vinden in een prijsverhoging voor deze kaartjes, maar ik geloof echt niet dat de meerkosten van de chip 1 euro per kaartje zijn