abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 14 mei 2014 @ 16:19:55 #1
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_139949821



danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
GNER-60.png James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland.
fokplaat.jpg DriekOplopers, zet zich in om dingen voor de reiziger te verbeteren.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
_MG_7097-2.jpg greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal SLT's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
UI_Berlijn.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
noiconn.png Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden
ceilingdog.JPG JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant. (Brabant O+).


In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft.
Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.

Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk.
Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.

Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.
Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.



SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen en gaarne een fraaie anaalplaat in de sluitpost.

It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  woensdag 14 mei 2014 @ 16:33:18 #2
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_139950268
Hulde aan de sluit- en frontseinen!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 14 mei 2014 @ 16:36:57 #3
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_139950385
quote:
14s.gif Op woensdag 14 mei 2014 15:14 schreef Monopoly het volgende: [..] Er zijn plannen voor elektrificatie tot Leer. Er komt sowieso nieuw materieel als Arriva door gaat naar Bremen.
Dat is wel een hele grote ALS.
pi_139950415
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 16:36 schreef ReisT het volgende:

[..]

Dat is wel een hele grote ALS.
De provincie wil het, Niedersachsen al helemaal en zelfs de grote Moeder van ons bedrijf (Deutsche Bahn) wil liever vandaag al gaan rijden ipv 2020
  woensdag 14 mei 2014 @ 17:02:35 #5
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_139951192
Dat kunnen ze makkelijk roepen maar dat maakt het nog geen realistisch plan.

De provincie maakt het allemaal ook niet erg geloofwaardig door te zeggen dat Groningen-Bremen in 1:23 zou kunnen.
pi_139951376
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 17:02 schreef ReisT het volgende:
Dat kunnen ze makkelijk roepen maar dat maakt het nog geen realistisch plan.

De provincie maakt het allemaal ook niet erg geloofwaardig door te zeggen dat Groningen-Bremen in 1:23 zou kunnen.
Daarom is het ook pas 2020. Het schijnt dat er vooral aan de Duitse kant wat infrastructurele werkzaamheden moeten plaatsvinden.
pi_139951591
quote:
14s.gif Op woensdag 14 mei 2014 17:08 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Daarom is het ook pas 2020. Het schijnt dat er vooral aan de Duitse kant wat infrastructurele werkzaamheden moeten plaatsvinden.
Wil je dat halen moet je een intercity verbinding over een kaarsrecht traject laten rijden
  woensdag 14 mei 2014 @ 17:16:44 #8
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_139951678
quote:
10s.gif Op woensdag 14 mei 2014 17:14 schreef Yreal het volgende:

[..]

Wil je dat halen moet je een intercity verbinding over een kaarsrecht traject laten rijden
Die snelheid wordt in Nederland alleen op Almere-Zwolle overschreden buiten de HSL om. Ik vind het een behoorlijke ambitie. Te zelfs.
pi_139954169
NS start proef met eenmalige chipkaart
woensdag 14 mei 2014

NS is maandag een proef gestart waarbij reizigers bij de kaartautomaat een eenmalige ov-chipkaart geleverd krijgen, in plaats van het reguliere papieren treinkaartje. Op 14 tal stations staan er één of enkele kaartautomaten die speciaal voor de proef zijn aangepast. Dat bevestigt een woordvoerder van NS tegenover treinreiziger.nl.

De eenmalige ov-chipkaart is een papieren treinkaartje met chip. Treinreizigers die de eenmalige chipkaart nu krijgen zijn niet verplicht in te checken en betalen daarvoor niets extra's. Als de ov-chipkaart poortjes definitief dicht gaan en het papieren treinkaartje is afgeschaft , zullen treinreizigers wel een toeslag moeten betalen voor de wegwerp ov-chipkaart. In het Nationaal OV Beraad (NOVB) vragen vervoerders momenteel advies over de hoogte van de toeslag.

Om alvast ervaring op te doen met de eenmalige ov-chipkaart wordt deze nu alvast getest. Op de stations van Enschede, Den Bosch, Alkmaar, Schiphol, Amsterdam Amstel , Amsterdam Centraal Zwolle , Roosendaal, Maastricht, Hilversum, Nijmegen, Leiden Centraal, Rotterdam Centraal en Den Haag Centraal zijn daarvoor één of enkele kaartautomaten aangepast.

Onder andere enkele reizen, dagkaarten, railrunners en internationale vervoersbewijzen worden bij de aangepaste kaartautomaten nu als wegwerpchipkaart geleverd. De definitieve ombouw van alle NS-servicebalies staat gepland voor juni. Nadat de NS-servicebalies zijn omgebouwd, worden de NS-kaartautomaten ‘omgezet’ om enkel eenmalige chipkaarten uit te kunnen geven.

Het papieren treinkaartje met korting wordt straks geheel afgeschaft en niet vervangen door een wegwerp ov-chipkaart. Volgens een woordvoerder zijn de kosten daarvoor te duur en reizen de meeste vaste klanten, inclusief ouderen, al op saldo met de ov-chipkaart.

Bron

NS zou NS niet zijn als er eerst een proef moet komen.
pi_139954199
de NS dagkaarten van de acties van o.a. Kruidvat zijn ook een soort eenmalige chipkaart. fraai dat 't nu nog ineens op proef gaat.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  woensdag 14 mei 2014 @ 18:44:08 #11
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_139954247
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 18:40 schreef b2py het volgende:
NS zou NS niet zijn als er eerst een proef moet komen.
Enige waar ik aan kon denken idd :'(
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 14 mei 2014 @ 18:46:06 #12
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_139954319
De uitkomst van de proef staat toch al vast, namelijk dat die kaart as-is ingevoerd gaat worden.

Het moeten inchecken is een beetje kneuzig: op het chipkaartkaartje staat alles geprint wat nu ook al op het papieren kaartje geprint wordt: geldigheidsdatum, prijs, geldig traject (inclusief de gekozen route), enzovoorts.

Dat je er dan toch mee zou moeten in- en uitchecken is bij de wilde konijnen af en een conducteur die een boete uitschrijft aan iemand die z'n wegwerpchipkaartje niet heeft ingecheckt verdinet het om per direct onherroepelijk uit z'n functie te worden gezet.
  woensdag 14 mei 2014 @ 18:50:36 #13
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_139954464
Een kutstreek van de overheid: in de HRN-concessie 2015/2025 staat opgenomen dat NS niet verplicht is om 'productiemiddelen' (lees: treinen) beschikbaar te stellen aan een andere exploitant na het einde van de concessieperiode.

NS heeft dus eigenlijk ook al wel zekerheid over de periode na 2025, want bijna niemand kan binnen de gangbare tijd zorgen voor een dusdanig grote vloot dat ze het van NS zouden kunnen overnemen, mocht de overheid in de toekomst - al dan niet onder druk van de EU - besluiten om het HRN aan te besteden vanaf 2025.
pi_139954521
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 18:50 schreef James1988 het volgende:
Een kutstreek van de overheid: in de HRN-concessie 2015/2025 staat opgenomen dat NS niet verplicht is om 'productiemiddelen' (lees: treinen) beschikbaar te stellen aan een andere exploitant na het einde van de concessieperiode.

NS heeft dus eigenlijk ook al wel zekerheid over de periode na 2025, want bijna niemand kan binnen de gangbare tijd zorgen voor een dusdanig grote vloot dat ze het van NS zouden kunnen overnemen, mocht de overheid in de toekomst - al dan niet onder druk van de EU - besluiten om het HRN aan te besteden vanaf 2025.
Niet helemaal denk ik, want NSR leased zijn treinen ook weer van NSFSC, waar ze officieel zijn ondergebracht. En ik weet niet of NSFSC een volledig eigen bedrijf is of nog steeds onder de NS Groep valt?
  woensdag 14 mei 2014 @ 18:52:31 #15
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_139954529
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 18:50 schreef James1988 het volgende:
Een kutstreek van de overheid: in de HRN-concessie 2015/2025 staat opgenomen dat NS niet verplicht is om 'productiemiddelen' (lees: treinen) beschikbaar te stellen aan een andere exploitant na het einde van de concessieperiode.
Dan zit NSFS met een vloot treinen die echt niemand in de wereld wil hebben. Zou dom zijn om die ergens te laten verroesten.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_139954546
quote:
10s.gif Op woensdag 14 mei 2014 18:44 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Enige waar ik aan kon denken idd :'(
Ik dacht het alleen maar omdat jij het zo vaak heb geroepen :@
  woensdag 14 mei 2014 @ 18:53:06 #17
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_139954557
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 18:52 schreef b2py het volgende:

[..]

Niet helemaal natuurlijk, want NSR least zijn treinen ook weer van NSFSC, waar ze officieel zijn ondergebracht. En ik weet niet of NSFSC een volledig eigen bedrijf is of nog steeds onder de NS Groep valt?
Van NSFSC's eigen website:
quote:
NS Financial Services is a 100% subsidiary of NS Groep N.V, the state owned Netherlands Railway Company, rated AA- by Standard & Poor's.
quote:
2s.gif Op woensdag 14 mei 2014 18:52 schreef Duvel het volgende:

[..]

Dan zit NSFS met een vloot treinen die echt niemand in de wereld wil hebben. Zou dom zijn om die ergens te laten verroesten.
Het is wel een prima pressiemiddel.
  woensdag 14 mei 2014 @ 18:55:14 #18
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_139954619
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 18:46 schreef James1988 het volgende:
Het moeten inchecken is een beetje kneuzig: op het chipkaartkaartje staat alles geprint wat nu ook al op het papieren kaartje geprint wordt: geldigheidsdatum, prijs, geldig traject (inclusief de gekozen route), enzovoorts.
Het in- en uitchecken voorkomt wel dat een kaartje (bv. enkele reis) vaker kan worden gebruikt in het geval er geen controle plaatsvindt. Levert de kas toch weer wat op hè :P

Maar goed, verder te vergelijken met de eenmalige chipkaarten zoals je bij het GVB krijgt.
pi_139954629
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 18:53 schreef James1988 het volgende:

[..]

Van NSFSC's eigen website:

[..]

[..]

Het is wel een prima pressiemiddel.
Dan zal NS dus tot minimaal 2040 betrokken blijven bij het reizigersvervoer in Nederland, ongeacht of ze de concessie krijgen of niet :P
  woensdag 14 mei 2014 @ 18:56:03 #20
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_139954649
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 18:55 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Het in- en uitchecken voorkomt wel dat een kaartje (bv. enkele reis) vaker kan worden gebruikt in het geval er geen controle plaatsvindt. Levert de kas toch weer wat op hè :P
Want je gaat inderdaad 2x op een dag van Maastricht náár Amsterdam. :Y
  woensdag 14 mei 2014 @ 18:56:25 #21
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_139954661
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 18:56 schreef James1988 het volgende:

[..]

Want je gaat inderdaad 2x op een dag van Maastricht náár Amsterdam. :Y
Ik doelde meer op het achterlaten/hergebruiken van niet geknipte kaartjes. Kan ook Dagretour zijn dus ;)
  woensdag 14 mei 2014 @ 18:57:59 #22
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_139954699
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 18:56 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Ik doelde meer op het achterlaten/hergebruiken van niet geknipte kaartjes. Kan ook Dagretour zijn dus ;)
Dat lijkt me een te verwaarlozen hoeveelheid kaartjes en voor zover ik weet gaan er alleen nog maar enkeltjes worden verkocht als wegwerpkaartje.
  woensdag 14 mei 2014 @ 18:58:34 #23
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_139954718
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 18:52 schreef b2py het volgende:

[..]

Ik dacht het alleen maar omdat jij het zo vaak heb geroepen :@
Misschien zien wij het wel allemaal verkeerd joh :P

"Fles doet proef met openen van geklaagloos topic"

"b2py doet proef met nieuw soort beton, op eiwitbasis"

"greavy doet proef met hydraulische snoeitang"
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_139954854
quote:
14s.gif Op woensdag 14 mei 2014 18:58 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Misschien zien wij het wel allemaal verkeerd joh :P

"Fles doet proef met openen van geklaagloos topic"

"b2py doet proef met nieuw soort beton, op eiwitbasis"

"greavy doet proef met hydraulische snoeitang"
_O-
pi_139954972
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 18:57 schreef James1988 het volgende:

[..]

Dat lijkt me een te verwaarlozen hoeveelheid kaartjes en voor zover ik weet gaan er alleen nog maar enkeltjes worden verkocht als wegwerpkaartje.
als de poortjes ooit nog dicht gaan zal men wel moeten dus kan men er maar beter meteen aan wennen.
  woensdag 14 mei 2014 @ 19:56:04 #26
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_139957242
Hmmm, mijn vakantieplannen 2015 zijn aardig "op de schop" gegaan.
Een goede kennis gaat in November verhuizen richting Griekenland, en ik heb het genieuze plan gevat om in april 2015 die kant op te treinen, maar na Griekenland oa nog een rondje door Europa uiteindelijk weer in Nederland te komen.

Nu komt het meest uitdagende van heel de reis: Ik wil zo weinig mogelijk met nachttreinen, voornamelijk dagtreinen.

Ik had ongeveer in gedachte:
Rotterdam - Parijs - Barcelona - Marseille - Milaan - Venetië - Zagreb - Beograd - Skopje - Thessaloniki - Boekarest - Budapest - en weer terug richting Nederland.

Zijn er mensen die hier tips of iets dergelijks over hebben? Er zal ongetwijfeld een nachttrein tussenkomen. Vakantie is hooguit 3 weken aaneengesloten met een Interrailpas.

Ohja, ik weet het, het is erg vroeg voor deze plannen, maar ik begin er alvast een beetje mee...

[ Bericht 6% gewijzigd door greavy op 14-05-2014 20:02:36 ]
  woensdag 14 mei 2014 @ 20:13:42 #27
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_139958040
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 18:40 schreef b2py het volgende:
NS start proef met eenmalige chipkaart
woensdag 14 mei 2014

Als de ov-chipkaart poortjes definitief dicht gaan en het papieren treinkaartje is afgeschaft , zullen treinreizigers wel een toeslag moeten betalen voor de wegwerp ov-chipkaart. In het Nationaal OV Beraad (NOVB) vragen vervoerders momenteel advies over de hoogte van de toeslag.

.

En hup, weer een prijsverhoging. Wat een cocksuckers!! :(
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  woensdag 14 mei 2014 @ 20:17:55 #28
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_139958242
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 19:56 schreef greavy het volgende:
... ik heb het genieuze plan gevat om ...
Dit is geen Nederlands.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 14 mei 2014 @ 20:18:06 #29
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_139958251
quote:
13s.gif Op woensdag 14 mei 2014 20:13 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

En hup, weer een prijsverhoging. Wat een cocksuckers!! :(
Geil, waar kan ik me aanmelden?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_139958385
quote:
10s.gif Op woensdag 14 mei 2014 20:17 schreef Duvel het volgende:

[..]

Dit is geen Nederlands.
Natuurlijk wel, geniaal en glorieus gecombineerd
  woensdag 14 mei 2014 @ 20:30:05 #31
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_139958756
quote:
6s.gif Op woensdag 14 mei 2014 20:18 schreef Duvel het volgende:

[..]

Geil, waar kan ik me aanmelden?
Bij het Ministerie van VWS. Wilma Mansveld in eigen persoon gaat je helemaal leegzuigen. ^O^
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_139958767
quote:
6s.gif Op woensdag 14 mei 2014 20:21 schreef Viezze het volgende:

[..]

Natuurlijk wel, geniaal en glorieus gecombineerd
Fabeltastisch. Ongelofeloos.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  woensdag 14 mei 2014 @ 20:43:43 #33
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_139959279
quote:
16s.gif Op woensdag 14 mei 2014 20:30 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

Bij het Ministerie van VWS. Wilma Mansveld in eigen persoon gaat je helemaal leegzuigen. ^O^
Ohw. -O-
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 14 mei 2014 @ 20:47:40 #34
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_139959450
quote:
Het papieren treinkaartje met korting wordt straks geheel afgeschaft en niet vervangen door een wegwerp ov-chipkaart. Volgens een woordvoerder zijn de kosten daarvoor te duur en reizen de meeste vaste klanten, inclusief ouderen, al op saldo met de ov-chipkaart.

Bron

Heerlijk, gewoon lekker roepen zonder keiharde onderbouwing erbij ^O^
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  woensdag 14 mei 2014 @ 20:48:45 #35
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_139959498
quote:
13s.gif Op woensdag 14 mei 2014 20:13 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

En hup, weer een prijsverhoging. Wat een cocksuckers!! :(
Wij proberen dat via de ACM-route nog af te wenden.

http://www.voorbeterov.nl/page13.php
pi_139959666
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 19:56 schreef greavy het volgende:
Hmmm, mijn vakantieplannen 2015 zijn aardig "op de schop" gegaan.
Een goede kennis gaat in November verhuizen richting Griekenland, en ik heb het genieuze plan gevat om in april 2015 die kant op te treinen, maar na Griekenland oa nog een rondje door Europa uiteindelijk weer in Nederland te komen.

Nu komt het meest uitdagende van heel de reis: Ik wil zo weinig mogelijk met nachttreinen, voornamelijk dagtreinen.

Ik had ongeveer in gedachte:
Rotterdam - Parijs - Barcelona - Marseille - Milaan - Venetië - Zagreb - Beograd - Skopje - Thessaloniki - Boekarest - Budapest - en weer terug richting Nederland.

Zijn er mensen die hier tips of iets dergelijks over hebben? Er zal ongetwijfeld een nachttrein tussenkomen. Vakantie is hooguit 3 weken aaneengesloten met een Interrailpas.

Ohja, ik weet het, het is erg vroeg voor deze plannen, maar ik begin er alvast een beetje mee...
april 2014 is nog net de deur uit :')
  woensdag 14 mei 2014 @ 20:53:47 #37
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_139959710
Het is wel een prima manier om iedereen op de OV-chipkaart over te krijgen, terwijl je ook nog voldoet in de behoefte van zeer incidentele reizigers (lees: toeristen).

In Londen zie je hetzelfde, je kunt klassieke papieren kaartjes kopen maar die zijn fors duurder dan wanneer je met de Oyster Card reist. Het verschil is een paar pond per kaartje. :')
pi_139959753
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 20:48 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Wij proberen dat via de ACM-route nog af te wenden.

http://www.voorbeterov.nl/page13.php
Okay, nou ben ik er dus gewoon wel een beetje klaar mee. De vorige keer heb ik gezegd dat je een punt hebt maar dat je wel bepaalde factoren vergeet. Als je dan alsnog halstarrig bij je 10% blijft (die aantoonbaar onjuist is) dan is het wel gewoon Zum Ende. Helemaal omdat je nog reactie beloofd had op die reactie van mij. Als je niet naar de reiziger wil luisteren, waarom acht je wat je doet dan in het belang van de reiziger....
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  woensdag 14 mei 2014 @ 20:58:51 #39
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_139959947
quote:
10s.gif Op woensdag 14 mei 2014 20:17 schreef Duvel het volgende:

[..]

Dit is geen Nederlands.
Ook niet zo'n genieus plan trouwens :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 14 mei 2014 @ 21:00:18 #40
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_139960008
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 20:48 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Wij proberen dat via de ACM-route nog af te wenden.

http://www.voorbeterov.nl/page13.php
Ik heb wat akkefietjes gehad met ovchipkaart BV, o.a. verkeerde adressering en valsheid in geschrifte op hun formulieren (geld terugvragen voor je chipkaart (11 euro) maar uiteindelijk kan dat niet omdat het een incasso-rembours betreft en dit wordt niet vermeld.) ik kreeg een schitterend antwoord daarop trouwens van ovchipkaart-bv

Geachte heer Bork,

Dank u wel voor uw reactie van 28-04-2014.

Wij incasseren de kosten voor een vervangende kaart via een remboursincasso om te voorkomen dat mensen de kosten zelf storneren als ze het niet eens zijn met de kosten voor de vervangende kaart.


Kan ik de mailwisseling aan jou/jullie doorsturen?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 14 mei 2014 @ 21:02:59 #41
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_139960112
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 20:53 schreef James1988 het volgende:
Het is wel een prima manier om iedereen op de OV-chipkaart over te krijgen, terwijl je ook nog voldoet in de behoefte van zeer incidentele reizigers (lees: toeristen).

In Londen zie je hetzelfde, je kunt klassieke papieren kaartjes kopen maar die zijn fors duurder dan wanneer je met de Oyster Card reist. Het verschil is een paar pond per kaartje. :')
en dat terwijl het ook opgelost zou kunnen worden met bijvoorbeeld een barcode
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 14 mei 2014 @ 21:03:03 #42
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_139960120
quote:
10s.gif Op woensdag 14 mei 2014 20:17 schreef Duvel het volgende:

[..]

Dit is geen Nederlands.
Nu ik het teruglees denk ik inderdaad: "Heb IK dat daar neergezet" :')
  woensdag 14 mei 2014 @ 21:03:49 #43
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_139960149
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 20:52 schreef b2py het volgende:

[..]

april 2014 is nog net de deur uit :')
Maar mijn vakanties voor 2014, op misschien nog ergens een weekendje ofzo, zijn alweer voorbij. Dus nu doekoe binnen halen voor volgend jaar.
pi_139960155
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 21:03 schreef greavy het volgende:

[..]

Nu ik het teruglees denk ik inderdaad: "Heb IK dat daar neergezet" :')
Je zou eens kritisch naar je eigen berichten moeten kijken.
  woensdag 14 mei 2014 @ 21:04:22 #45
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_139960169
quote:
14s.gif Op woensdag 14 mei 2014 21:02 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

en dat terwijl het ook opgelost zou kunnen worden met bijvoorbeeld een barcode
Eens :Y

Overigens, ik zie op de website van Navigo.fr (de Parijse tegenhanger van de Oyster-kaart) dat je je kaart online kunt opladen. Dat ding heeft kennelijk een kaartlezer nodig omdat hij het meteen vanaf je computer op je Navigo-kaart wil zetten. _O-
pi_139960397
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 21:04 schreef James1988 het volgende:

[..]

Eens :Y

Overigens, ik zie op de website van Navigo.fr (de Parijse tegenhanger van de Oyster-kaart) dat je je kaart online kunt opladen. Dat ding heeft kennelijk een kaartlezer nodig omdat hij het meteen vanaf je computer op je Navigo-kaart wil zetten. _O-
Ik heb altijd al geroepen dat de OVC in essentie een heel goed idee is maar dat het achterliggende principe eigenlijk had moeten zijn; kaart heeft nummer; alle communicatie moet LIVE zijn en authorisatie vindt dus plaats door controle op een centrale server. Daarmee wordt je kaart een soort bankpasachtige oplossing en zijn heel veel issues opeens opgelost.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  woensdag 14 mei 2014 @ 21:10:31 #47
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_139960450
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 18:57 schreef James1988 het volgende:

[..]

Dat lijkt me een te verwaarlozen hoeveelheid kaartjes en voor zover ik weet gaan er alleen nog maar enkeltjes worden verkocht als wegwerpkaartje.
NS heeft al een keer bekend gemaakt (in een of andere brief aan het locov) dat ze enkele reizen, retours en railrunners gaan aanbieden als wegwerpkaartje.
  woensdag 14 mei 2014 @ 21:13:32 #48
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_139960570
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 21:09 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Ik heb altijd al geroepen dat de OVC in essentie een heel goed idee is maar dat het achterliggende principe eigenlijk had moeten zijn; kaart heeft nummer; alle communicatie moet LIVE zijn en authorisatie vindt dus plaats door controle op een centrale server. Daarmee wordt je kaart een soort bankpasachtige oplossing en zijn heel veel issues opeens opgelost.
Integendeel, nu wordt er gekozen voor halfbakkenheid. Halfbakkenheid waarvan, heel raar, bij twijfel ALTIJD het nadeel voor de reiziger is. Dat hebben ze dan weer wel prima voor elkaar :z
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 14 mei 2014 @ 21:15:11 #49
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_139960637
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 21:09 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Ik heb altijd al geroepen dat de OVC in essentie een heel goed idee is maar dat het achterliggende principe eigenlijk had moeten zijn; kaart heeft nummer; alle communicatie moet LIVE zijn en authorisatie vindt dus plaats door controle op een centrale server. Daarmee wordt je kaart een soort bankpasachtige oplossing en zijn heel veel issues opeens opgelost.
Klopt, en er is ook meerdere malen gezegd dat een live-verbinding niet mogelijk is omdat niet alle voertuigen beschikken over een permanente, betrouwbare verbinding met de server en dat het door de architectuur van het systeem ook niet mogelijk is.

Er is tenslotte niet één vervoerder die van het systeem gebruik maakt (zoals in Londen), maar een heel legio aan vervoerders. Wat dat betreft is de OV-chipkaart heel erg te vergelijken met de bankwereld: iedere vervoerder is een bank, de banken onderling werken met een clearinghouse (in de bankenwereld Equens, in het OV TLS).

Het belangrijkste verschil is dat in deze het clearinghouse eindverantwoordelijk is voor de uitgifte van kaarten en welk saldo er op een kaart staat, en niet de vervoerder waar de reiziger z'n kaart gekocht heeft.
pi_139960708
Op zich kan ik me nog wel vinden in een prijsverhoging voor deze kaartjes, maar ik geloof echt niet dat de meerkosten van de chip 1 euro per kaartje zijn
pi_139960918
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 21:15 schreef James1988 het volgende:

[..]

Klopt, en er is ook meerdere malen gezegd dat een live-verbinding niet mogelijk is omdat niet alle voertuigen beschikken over een permanente, betrouwbare verbinding met de server en dat het door de architectuur van het systeem ook niet mogelijk is.
Dat wás misschien wel zo maar dat is nu natuurlijk onwaar. Sowieso zou het vrij eenvoudig zijn om voor zo'n gigantisch landelijk project een aparte frequentie te reserveren. De benodigde bandbreedte per voertuig (het gaat om bussen en trams natuurlijk, incheckpalen hebben hier uiteraard geen last van) is echt minimaal. 1kbps is meer dan voldoende pér voertuig. En als je het opkrikt naar 2Kbps dan kan je zelfs nog live informatie over waar die kutbus of teringtram uithangt doorgeven.

quote:
Er is tenslotte niet één vervoerder die van het systeem gebruik maakt (zoals in Londen), maar een heel legio aan vervoerders.
Dat vind ik geen argument. Zie TCP/IP.

quote:
Wat dat betreft is de OV-chipkaart heel erg te vergelijken met de bankwereld: iedere vervoerder is een bank, de banken onderling werken met een clearinghouse (in de bankenwereld Equens, in het OV TLS).
Toch werken alle banken in Nederland met dezelfde toko die het betalingsverkeer verwerkt van je pinpas.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_139960993
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 21:13 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Integendeel, nu wordt er gekozen voor halfbakkenheid. Halfbakkenheid waarvan, heel raar, bij twijfel ALTIJD het nadeel voor de reiziger is. Dat hebben ze dan weer wel prima voor elkaar :z
Ja dat is vrij problematisch inderdaad :y Ook dat soort dingen als trajectvrij en dan verder reizen, dat kan toch geen raketwetenschap zijn. Met de huidige stand van zaken zou een fucking iPod binnen een seconde moeten kunnen uitrekenen wat jij extra zou moeten betalen op je vrijdagreisje naar Enschede.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_139961051
quote:
2s.gif Op woensdag 14 mei 2014 21:16 schreef Viezze het volgende:
Op zich kan ik me nog wel vinden in een prijsverhoging voor deze kaartjes, maar ik geloof echt niet dat de meerkosten van de chip 1 euro per kaartje zijn
Ik denk dat die euro per kaartje de kosten lang niet dekt van het moeten vervangen/aanpassen van alle kaartautomaten.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_139961097




Over het aarden van bovenleiding van vanochtend. Dit gebeurt er als er te vaak kortsluiting van 25kV ontstaat. Spanning aarde in jargon. (Betuweroute ergens)

http://energievoorziening.funnymedia.nl/storing/minus/minus.htm
pi_139961160
Hoe ontstaat dat, rare gamerbijnaammeneer?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  woensdag 14 mei 2014 @ 21:26:59 #56
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_139961261
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 21:21 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Dat wás misschien wel zo maar dat is nu natuurlijk onwaar.
Anno 2014 is er nog steeds geen gegarandeerde dekking op iedere vierkante centimeter in Nederland, inclusief tunnels, bruggen, enzovoorts.
quote:
Sowieso zou het vrij eenvoudig zijn om voor zo'n gigantisch landelijk project een aparte frequentie te reserveren.
De kosten van het optuigen en onderhouden van een landelijk netwerk staan niet in verhouding tot de baten. Bovendien wil je wel dat reizigers kunnen blijven in- en uitchecken als je netwerk uitvalt. Het gaat tenslotte om inkomsten.

quote:
De benodigde bandbreedte per voertuig (het gaat om bussen en trams natuurlijk, incheckpalen hebben hier uiteraard geen last van) is echt minimaal. 1kbps is meer dan voldoende pér voertuig. En als je het opkrikt naar 2Kbps dan kan je zelfs nog live informatie over waar die kutbus of teringtram uithangt doorgeven.
Ja, en met wat voor latency? Je hebt minder dan een halve seconde.

quote:
Dat vind ik geen argument. Zie TCP/IP.
Want?
quote:
Toch werken alle banken in Nederland met dezelfde toko die het betalingsverkeer verwerkt van je pinpas.
Ja, en alle vervoerders werken met TLS.

Technisch zou het best mogelijk zijn geweest dat iedere vervoerder een volledige backoffice inricht voor de uitgifte en het beheer van OV-chipkaarten (net zoals iedere bank z'n eigen pinpassen uitgeeft en verantwoordelijk is voor het saldo op de rekeningen), maar in het kader van "schoenmaker, blijf bij je leest" kan ik begrijpen dat deze verantwoordelijkheid bij TLS ligt en niet bij de vervoerders.
  woensdag 14 mei 2014 @ 21:27:36 #57
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_139961294
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 21:04 schreef James1988 het volgende:

[..]

Eens :Y

Overigens, ik zie op de website van Navigo.fr (de Parijse tegenhanger van de Oyster-kaart) dat je je kaart online kunt opladen. Dat ding heeft kennelijk een kaartlezer nodig omdat hij het meteen vanaf je computer op je Navigo-kaart wil zetten. _O-
Ja en dat ding kost 7 Euro. En ik denk dat heel wat reizigers een automatische afschrijving/jaarrond, of toch de wachtrij voor lief nemen...

Overigens heb ik de aanschaf overwogen. Maar bij mij op de zaak zijn, mede door parnerschap met SNCF/RATP in de wandelgangen ook oplaadpunten, waar eigenlijk nooit iemand staat buiten lunchtijd en ik loopt er altijd langs. Dan is die 7 Euro nog steeds wat veel, ook voor iemand zoals ik die zo een Gadget/Snufje graag uitprobeert. :s)
pi_139961540
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 21:26 schreef James1988 het volgende:

[..]

Anno 2014 is er nog steeds geen gegarandeerde dekking op iedere vierkante centimeter in Nederland, inclusief tunnels, bruggen, enzovoorts.
Daarom zeg ik; apart netwerk a la GSM-R. Dat kan met zulke lage snelheden goedkoop en eenvoudig.

quote:
De kosten van het optuigen en onderhouden van een landelijk netwerk staan niet in verhouding tot de baten. Bovendien wil je wel dat reizigers kunnen blijven in- en uitchecken als je netwerk uitvalt. Het gaat tenslotte om inkomsten.
Dat is een technisch verhaal maar het kan verdomd goedkoop op bepaalde frequenties. En als het netwerk uitvalt, tja. Nu valt de apparatuur in de bus ook met enige regelmaat uit, gisteren nog 'gratis' gereisd in Deventerror want apparatuur defect.

quote:
Ja, en met wat voor latency? Je hebt minder dan een halve seconde.
Dat kan makkelijk.

quote:
Want?
Omdat het makkelijk kan als de overheid het project had aangestuurd en de standaard gedefinieerd had, net als bij TCP/IP.

quote:
Ja, en alle vervoerders werken met TLS.
Ja dat is mijn punt. Dat is helemaal geen slechte zaak opzich, alleen is de manier waarop het nu ingericht is nogal brak.

quote:
Technisch zou het best mogelijk zijn geweest dat iedere vervoerder een volledige backoffice inricht voor de uitgifte en het beheer van OV-chipkaarten (net zoals iedere bank z'n eigen pinpassen uitgeeft en verantwoordelijk is voor het saldo op de rekeningen), maar in het kader van "schoenmaker, blijf bij je leest" kan ik begrijpen dat deze verantwoordelijkheid bij TLS ligt en niet bij de vervoerders.
Ik ben er vrij zeker van dat banken niet zelf passen maken maar dat uitbesteed hebben aan een centrale organisatie. Maar dat kan ik fout hebben. Maar ook dan; geen argument. Als de standaard vastligt dan mag van mij de kiosk om de hoek nog passen produceren, zolang ze maar voldoen aan de standaard.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_139961724
Morgen weer twee keer ¤5,90 afrekenen voor dat kleine zaadstukje. Haat daarvoor.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  woensdag 14 mei 2014 @ 21:44:54 #60
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_139962167
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 21:24 schreef b2py het volgende:
Over het aarden van bovenleiding van vanochtend. Dit gebeurt er als er te vaak kortsluiting van 25kV ontstaat.
Je kunt ook hebben dat de bliksem inslaat in ondergrondse leidingen. Als die dan in kwartsrijk zand liggen dan smelt dat tot een soort glas wat meteen weer stolt in de vorm van de bliksemschicht. In de geologie bekend als fulgurieten.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_139962199
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 21:32 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Dat kan makkelijk.
De typische RTT van GPRS schijnt langer te zijn dan een halve seconde. Dat het makkelijk kan betwijfel ik dus.
pi_139962221
quote:
7s.gif Op woensdag 14 mei 2014 21:44 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Je kunt ook hebben dat de bliksem inslaat in ondergrondse leidingen. Als die dan in kwartsrijk zand liggen dan smelt dat tot een soort glas wat meteen weer stolt in de vorm van de bliksemschicht. In de geologie bekend als fulgurieten.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nee vertel? Je bent zo sexy als je geoloog bent O+
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  woensdag 14 mei 2014 @ 21:45:49 #63
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_139962222
Overigens is de Hardware van de "Navigo" (het ding heeft vast een technische naam) eigenlijk overal in Frankrijk te vinden. Alleen dan geeft iedereen er zn eigen naam

Carte HouRA voor de Regio Rhone Alpes

Izy Pas, voor de Regio Aquitaine, of ZOU! voor de regio Cote D'azur + Monaco

Het is ecaxt het zelfde ding, en exact dezelfde Bliep palen

pi_139962239
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 21:45 schreef dcm360 het volgende:

[..]

De typische RTT van GPRS schijnt langer te zijn dan een halve seconde. Dat het makkelijk kan betwijfel ik dus.
Daar is vast iets aan te doen met modernere technieken.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  woensdag 14 mei 2014 @ 21:46:45 #65
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_139962266
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 21:45 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Nee vertel? Je bent zo sexy als je geoloog bent O+
Hou je smoel.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 14 mei 2014 @ 21:47:14 #66
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_139962291
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 21:45 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Overigens is de Hardware van de "Navigo" (het ding heeft vast een technische naam) eigenlijk overal in Frankrijk te vinden. Alleen dan geeft iedereen er zn eigen naam

Klopt, dat is de Calypso-standaard. België gebruikt 'm ook voor de Mobib-kaart.
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 21:46 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Daar is vast iets aan te doen met modernere technieken.
Dat is er: 4G. Een 4G-modem is echter best wel duur.
  woensdag 14 mei 2014 @ 21:47:47 #67
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_139962326
quote:
10s.gif Op woensdag 14 mei 2014 21:46 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Hou je smoel.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mn grieks is wat roestig, maar iets met steen moest het wel zijn ja...
  woensdag 14 mei 2014 @ 21:49:00 #68
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_139962385
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 21:47 schreef James1988 het volgende:
Klopt, dat is de Calypso-standaard. België gebruikt 'm ook voor de Mobib-kaart.
Oh, hij weet het weer allemaal hoor, :') denk ik eens wat te weten :P

Is daar een beetje achtegrond info over te vinden James-Willem-Jan-Diederik?
pi_139962493
quote:
10s.gif Op woensdag 14 mei 2014 21:46 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Hou je smoel.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Stiekem wist ik dat wel want ik was al verliefd op dino's jaren voor Jurassic Park uitkwam. Ben je naar die tentoonstelling in Leiden geweest?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  woensdag 14 mei 2014 @ 21:51:11 #70
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_139962496
quote:
12s.gif Op woensdag 14 mei 2014 21:49 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Oh, hij weet het weer allemaal hoor, :') denk ik eens wat te weten :P
Is ook maar toeval dat ik dat weet hoor O-)

quote:
Is daar een beetje achtegrond info over te vinden James-Willem-Jan-Diederik?
Ja, daar is zeker wel wat info over te vinden :Y

Wikipedia
Calypso Association (overkoepelende organisatie voor gebruikers)
Calypso Technical Support (specificaties en alles wat nodig is om te implementeren)
Innovatron, het bedrijf dat de patenten in handen heeft
pi_139962581
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 21:47 schreef James1988 het volgende:
Dat is er: 4G. Een 4G-modem is echter best wel duur.
Ja het kost op een bus van een ton vast een gigantische hoeveelheid terwijl er in China 4G telefoons verstouwd worden voor $35,-
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  woensdag 14 mei 2014 @ 21:56:41 #72
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_139962824
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 21:52 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Ja het kost op een bus van een ton vast een gigantische hoeveelheid terwijl er in China 4G telefoons verstouwd worden voor $35,-
Chinaphones met 4G zijn wel ietsjes duurder dan dat hoor. ;)

Daarnaast moet je niet vergeten dat vervoerders honderden voertuigen hebben en dat ieder voertuig een SIM-kaart moet krijgen. Hier komt dus ook onderhoud bij kijken: als een SIM-kaart niet meer werkt moet deze zo snel mogelijk worden vervangen door een nieuw exemplaar.
pi_139963024
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 21:56 schreef James1988 het volgende:

[..]

Chinaphones met 4G zijn wel ietsjes duurder dan dat hoor. ;)
Nee, stond van de week een artikel op The Register. Maar euh, in 2012 kostte een 4G chipset van Samsung $23,-
http://www.cnet.com/news/(...)e-chip-cost-by-half/

quote:
Daarnaast moet je niet vergeten dat vervoerders honderden voertuigen hebben en dat ieder voertuig een SIM-kaart moet krijgen. Hier komt dus ook onderhoud bij kijken: als een SIM-kaart niet meer werkt moet deze zo snel mogelijk worden vervangen door een nieuw exemplaar.
Niet functionerende simkaarten? Ga je het daar op gooien? Je weet trouwens dat al die bussen tegenwoordig al een 3G verbinding hebben?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  woensdag 14 mei 2014 @ 22:01:42 #74
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_139963086
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 21:56 schreef James1988 het volgende:

[..]

Chinaphones met 4G zijn wel ietsjes duurder dan dat hoor. ;)

Daarnaast moet je niet vergeten dat vervoerders honderden voertuigen hebben en dat ieder voertuig een SIM-kaart moet krijgen. Hier komt dus ook onderhoud bij kijken: als een SIM-kaart niet meer werkt moet deze zo snel mogelijk worden vervangen door een nieuw exemplaar.
Maargoed, als veolia brabant dus in iedere bus een blauwe automaat kan hangen, dan kan de rest....
  woensdag 14 mei 2014 @ 22:07:08 #75
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_139963369
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 21:51 schreef James1988 het volgende:

[..]

Is ook maar toeval dat ik dat weet hoor O-)

[..]

Ja, daar is zeker wel wat info over te vinden :Y

Wikipedia
Calypso Association (overkoepelende organisatie voor gebruikers)
Calypso Technical Support (specificaties en alles wat nodig is om te implementeren)
Innovatron, het bedrijf dat de patenten in handen heeft
Dit is ook wel leuk leesvoer
http://www.tomshardware.fr/articles/pass-navigo,1-40201.html

Zo kan een controleur de 3 laatste handelingen zien, en dus achteraf je betrappen op zwartrijden met de RER. Maargoed, dit gaat nog over de oude Navigo...Ik ga er vanuit dat de Nieuwe navigo, bzhalve een hip nieuw kleurtje ook onder de motorkap is aangepast en wellicht de histroiek in dat ding veel langer is, maar kom er maar eens achter.. :?

Engelstalig Artikel over hoe de pas werkt http://www.piratesmag.com/xxx/pass.html

Dit gaat mijn pet te boven...
  woensdag 14 mei 2014 @ 22:11:27 #76
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_139963609
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 22:00 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Nee, stond van de week een artikel op The Register. Maar euh, in 2012 kostte een 4G chipset van Samsung $23,-
http://www.cnet.com/news/(...)e-chip-cost-by-half/
$23 x aantal bussen = redelijk wat geld.
quote:
Niet functionerende simkaarten? Ga je het daar op gooien? Je weet trouwens dat al die bussen tegenwoordig al een 3G verbinding hebben?
Steeds meer voertuigen hebben inderdaad een verbinding zodat ze eens in de 30 seconden een locatie door kunnen geven. Dat is heel iets anders dan wat nodig is om een check in/uit uit te kunnen voeren.

Je bent echt wel slim genoeg om te bedenken dat het momenteel onhaalbaar is om ieder voertuig een permanente draadloze dataverbinding met de wal te geven die snel genoeg is om een OV-chipkaarttransactie te verwerken in de tijd dat de kaart er is. Zelfs al stop je 4G in iedere bus, tram, buurtbus en boot, dan nog is het netwerk niet voldoende.

Een landelijk dekkend 4G-netwerk optuigen en onderhouden voor deze doeleinden is eveneens onrealistisch: de benodigde investering is hoog (zie het werk dat de telco's verrichten) en dan nog zijn er gaten in je dekking.

Een technisch alternatief is dat je helemaal niks meer met de kaart doet (alles gebeurt enkel op de servers) maar ook dit is niet perfect. Als de dataverbinding traag is krijgen reizigers niet tijdig informatie over hun saldo (waardoor het 5 seconden duurt per reiziger) of wordt de check-in helemaal niet geregistreerd. Leuk voor de reiziger (gratis ritje) maar dit kost de vervoerder geld.

quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 22:01 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Maargoed, als veolia brabant dus in iedere bus een blauwe automaat kan hangen, dan kan de rest....
Die dingen heeft HTM ook in de bussen hangen, maar ik zie ze vaker op "buiten dienst" staan dan dat ze het daadwerkelijk doen. Als ze het wel doen is het een handige service, maar snel zijn de automaten niet echt. Dit natuurlijk omdat alles over dataverbindingen moet.

quote:
Die ga ik even lezen :)
quote:
Zo kan een controleur de 3 laatste handelingen zien, en dus achteraf je betrappen op zwartrijden met de RER. Maargoed, dit gaat nog over de oude Navigo...
Op de OV-chipkaart worden de laatste 10 reistransacties opgeslagen en de laatste 2 saldo-transacties. Een NS-conducteur kan dus ook zien dat je tijdens een vorige reis niet hebt uitgecheckt.

Daar kunnen echter legio oorzaken voor zijn, het lijkt me niet dat een controleur je kan beboeten omdat je twee dagen eerder niet hebt uitgecheckt.
quote:
Ik ga er vanuit dat de Nieuwe navigo, bzhalve een hip nieuw kleurtje ook onder de motorkap is aangepast en wellicht de histroiek in dat ding veel langer is, maar kom er maar eens achter.. :?
De Navigo is een volwaardige microcomputer (een smartcard), je krijgt niet zomaar toegang tot wat er op de kaart opgeslagen staat.
quote:
Engelstalig Artikel over hoe de pas werkt http://www.piratesmag.com/xxx/pass.html

Dit gaat mijn pet te boven...
Dat is vrij technisch, inderdaad. Ik volg het ook niet helemaal :P
pi_139963619
3G lost het probleem in ieder geval niet op, de typische RTT is dan wel laag genoeg maar je moet ook niet verbaasd zijn van pieken van 20 seconden. Bij een ophaalautomaat is dat misschien nog wel acceptabel, maar als het gaat om uitchecken bij de bushalte in de middle of nowhere niet. Met 4G lijkt het overigens wel beter te gaan, vermoedelijk omdat er geen belverkeer is wat meer prioriteit krijgt dan data. 4G is echter prijzig om in iedere chipautomaat te stoppen.
pi_139963757
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 21:23 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Ik denk dat die euro per kaartje de kosten lang niet dekt van het moeten vervangen/aanpassen van alle kaartautomaten.
Als ze vervangen moeten worden betwijfel ik dat ook. Maar het zal toch niet zo zijn dat een automaat volledig vervangen moeten worden voordat hij chipkaarten kan uitwerpen?

Overigens is reizen in de bus zonder chipkaart ook behoorlijk duur (geworden) bedenk ik me net. Hoor je ook niemand over, terwijl dat percentueel voor mijn gevoel nog wel een stukje hoger ligt.
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 21:56 schreef James1988 het volgende:

[..]

Chinaphones met 4G zijn wel ietsjes duurder dan dat hoor. ;)

Daarnaast moet je niet vergeten dat vervoerders honderden voertuigen hebben en dat ieder voertuig een SIM-kaart moet krijgen. Hier komt dus ook onderhoud bij kijken: als een SIM-kaart niet meer werkt moet deze zo snel mogelijk worden vervangen door een nieuw exemplaar.
SIM-kaarten zijn niet stuk te krijgen dus dat kan niet echt een probleem zijn.
pi_139963836
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 22:14 schreef Viezze het volgende:

[..]

SIM-kaarten zijn niet stuk te krijgen dus dat kan niet echt een probleem zijn.


que?
pi_139963856
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 22:11 schreef James1988 het volgende:

[..]

$23 x aantal bussen = redelijk wat geld.
Niet bij aanschaf en je moet niet vergeten wat ik eerst zei over 'tijd nog niet rijp'. Een bus gaat wat, 10 jaar mee ofzo? Nieuwe concessie, nieuwe bussen, chips erin. Klaar.

quote:
Steeds meer voertuigen hebben inderdaad een verbinding zodat ze eens in de 30 seconden een locatie door kunnen geven. Dat is heel iets anders dan wat nodig is om een check in/uit uit te kunnen voeren.
Dat is eenvoudig uit te breiden naar always-on met MODERNE technieken zoals ik al zei was de techniek destijds niet ver genoeg. Ik zeg hoe het MOET zijn niet wat er nu IS.

quote:
Je bent echt wel slim genoeg om te bedenken dat het momenteel onhaalbaar is om ieder voertuig een permanente draadloze dataverbinding met de wal te geven die snel genoeg is om een OV-chipkaarttransactie te verwerken in de tijd dat de kaart er is. Zelfs al stop je 4G in iedere bus, tram, buurtbus en boot, dan nog is het netwerk niet voldoende.
De techniek is er dus het kan. Klaar.

quote:
Een landelijk dekkend 4G-netwerk optuigen en onderhouden voor deze doeleinden is eveneens onrealistisch: de benodigde investering is hoog (zie het werk dat de telco's verrichten) en dan nog zijn er gaten in je dekking.
Dat is het niet. Een mast kan eenvoudig op een extra frequentieband gaan uitzenden met minimaal meer hardware en antennes voor een hele beperkte meerprijs.

quote:
Een technisch alternatief is dat je helemaal niks meer met de kaart doet (alles gebeurt enkel op de servers) maar ook dit is niet perfect. Als de dataverbinding traag is krijgen reizigers niet tijdig informatie over hun saldo (waardoor het 5 seconden duurt per reiziger) of wordt de check-in helemaal niet geregistreerd. Leuk voor de reiziger (gratis ritje) maar dit kost de vervoerder geld.
Als je zo gaat beginnen kan je ook wel zeggen dat pinnen nooit ingevoerd had moeten worden. Dit zijn allemaal technische issues die allemaal opgelost kunnen worden. Nu? Misschien niet. Over een paar jaar? Jazeker.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_139963899
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 22:15 schreef b2py het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

que?
Onder normale omstandigheden. Als ik er met een pikhouweel op insla werkt hij inderdaad niet meer
pi_139963943
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 22:11 schreef dcm360 het volgende:
3G lost het probleem in ieder geval niet op, de typische RTT is dan wel laag genoeg maar je moet ook niet verbaasd zijn van pieken van 20 seconden. Bij een ophaalautomaat is dat misschien nog wel acceptabel, maar als het gaat om uitchecken bij de bushalte in de middle of nowhere niet. Met 4G lijkt het overigens wel beter te gaan, vermoedelijk omdat er geen belverkeer is wat meer prioriteit krijgt dan data. 4G is echter prijzig om in iedere chipautomaat te stoppen.
4G kost geen klap meer. Minder dan een dollar of 10 voor een chipset. En het moet niet in een apparaat maar in het voertuig. En als je een aparte frequentie pakt dan moet het gewoon kunnen zonder dat er iets gestoord wordt. Met GSM-R kan het ook.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_139963972
Was goabout.com hier al langsgekomen?

http://www.treinreiziger.(...)v_reisplanner-146214
pi_139964003
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 22:15 schreef b2py het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

que?
"Dames en heren u ziet hier een typisch voorbeeld van een sim-kaart die spontaan in twee stukken scheurde terwijl deze in stilstand in een slot zat".

Que?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_139964035
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 22:18 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

"Dames en heren u ziet hier een typisch voorbeeld van een sim-kaart die spontaan in twee stukken scheurde terwijl deze in stilstand in een slot zat".

Que?
:D
pi_139964102
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 22:14 schreef Viezze het volgende:

[..]

Als ze vervangen moeten worden betwijfel ik dat ook. Maar het zal toch niet zo zijn dat een automaat volledig vervangen moeten worden voordat hij chipkaarten kan uitwerpen?
Ik denk dat er nieuwe hardware in de automaten geplaatst moet worden en dat dat zo duur is dat ze beter vervangen kunnen worden.

quote:
Overigens is reizen in de bus zonder chipkaart ook behoorlijk duur (geworden) bedenk ik me net. Hoor je ook niemand over, terwijl dat percentueel voor mijn gevoel nog wel een stukje hoger ligt.
Heb ik Driek nu twee keer op gewezen, waaronder vorige week. Zou hij op terugkomen. Prijsverhoging in de bus hier is enkele honderden procenten sinds 2009 en ten opzichte van vorig jaar 50% (van 2 naar 3 euro) voor een enkele reis.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  woensdag 14 mei 2014 @ 22:20:26 #87
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_139964148
50 jaar terug was men ervan overtuigd dat we ons in de 21e eeuw allemaal zo zouden verplaatsen:



Het kon toen toch niet, maar dat waren "technische issues die allemaal opgelost kunnen worden. Nu? Misschien niet. Over een paar jaar? Jazeker." De mensheid is inmiddels op de maan geweest, maar dagelijks rondreizen in een aerocar doen we nog steeds niet.

Dat technologie niet stilstaat is een feit, maar soms is het gewoon niet praktisch of realistisch om te kiezen voor een always-on-verbinding wanneer er betrouwbaardere (al dan niet goedkopere) alternatieven te bedenken zijn.

Okay, huishoudrobots zijn er inmiddels wel, maar ik heb nog steeds geen Rosie die me m'n pantoffels en een kopje koffie komt brengen wanneer ik thuis kom van m'n werk :+
pi_139964326
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 22:20 schreef James1988 het volgende:
50 jaar terug was men ervan overtuigd dat we ons in de 21e eeuw allemaal zo zouden verplaatsen:

[ afbeelding ]

Het kon toen toch niet, maar dat waren "technische issues die allemaal opgelost kunnen worden. Nu? Misschien niet. Over een paar jaar? Jazeker." De mensheid is inmiddels op de maan geweest, maar dagelijks rondreizen in een aerocar doen we nog steeds niet.
Er is geen enkele expert die dát heeft beweerd :D En niet met Carl Sagan aankomen want die schreef fictie.

quote:
Dat technologie niet stilstaat is een feit, maar soms is het gewoon niet praktisch of realistisch om te kiezen voor een always-on-verbinding wanneer er betrouwbaardere (al dan niet goedkopere) alternatieven te bedenken zijn.
Dat is kannietpraat. Het is gewoon nog nooit goed uitgezocht of het wel kan.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  woensdag 14 mei 2014 @ 22:26:39 #89
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_139964536
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 22:11 schreef James1988 het volgende:
De Navigo is een volwaardige microcomputer (een smartcard), je krijgt niet zomaar toegang tot wat er op de kaart opgeslagen staat.
Die toms hardware dus wel blijkbaar, dat artikel wat je leest... :@
  woensdag 14 mei 2014 @ 22:30:10 #90
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_139964750
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 22:11 schreef James1988 het volgende:
Een landelijk dekkend 4G-netwerk optuigen en onderhouden voor deze doeleinden is eveneens onrealistisch: de benodigde investering is hoog (zie het werk dat de telco's verrichten) en dan nog zijn er gaten in je dekking.
En is dit dan geen oplossing?
http://fr.wikipedia.org/w(...)3%A9quence_synchrone

(Zelf even vertalen indien nodig, vind geen Engelstalig artikel omdat volgensmij nog nergens anders word toegepast)
  woensdag 14 mei 2014 @ 22:36:05 #91
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_139965122
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 22:23 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Er is geen enkele expert die dát heeft beweerd :D En niet met Carl Sagan aankomen want die schreef fictie.
Genoeg tv-series en documentaires uit die tijd die droomden over "leven in de 21e eeuw". Sommige dingen zijn goed gelukt (zoals de computer), andere dromen zijn op niets uitgedraaid (zoals aerocars en jetpacks voor iedereen). ;)
quote:
Dat is kannietpraat. Het is gewoon nog nooit goed uitgezocht of het wel kan.
Zelfs al krijg je het technisch 100% dekkend dan denk ik nog steeds niet dat je het ook daadwerkelijk wilt. Het gaat een keer fout, er is echt wel een keer een schoonmaakster die de verkeerde stekker eruit trekt. Kijk maar naar de storing bij Vodafone, 2 jaar terug. Ondanks alle voorzorgsmaatregelen had een groot deel van de klanten van VF toch een aantal dagen flink last hiervan.

Mocht zoiets gebeuren met het 'draadloze netwerk voor het betalingsverkeer van vervoerders', dan betekent zoiets misgelopen inkomsten. Je kunt reizigers dan niet ineens gaan verplichten om weer papieren kaartjes te kopen, en bij abonnementhouders hoef je daar al helemaal niet mee aan te komen. Het voordeel van de kaart gebruiken als opslagmechanisme is dat het bijna altijd werkt en dat de vervoerder dus ook z'n inkomsten heeft.

Dat is niet bekeken vanuit een technisch oogpunt, maar vanuit een vervoerdersoogpunt. Als ik een OV-bedrijf zou hebben zou ik dat ook mee laten spelen in m'n overwegingen.

quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 22:26 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Die toms hardware dus wel blijkbaar, dat artikel wat je leest... :@
Toms Hardware kan zo te zien wat algemene informatie krijgen ("Hallo, ik ben een Navigo-kaart"). Het wordt pas interessant als je dingen op de kaart kunt wijzigen.

Als je een NFC-lezer hebt (een USB-reader, of een enigszins moderne telefoon) zijn er diverse apps verkrijgbaar waarmee je delen van je paspoort kunt uitlezen. Zo heb ik wel eens mijn paspoortfoto op het scherm van m'n telefoon weten te toveren. :)

quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 22:30 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

En is dit dan geen oplossing?
http://fr.wikipedia.org/w(...)3%A9quence_synchrone

(Zelf even vertalen indien nodig, vind geen Engelstalig artikel omdat volgensmij nog nergens anders word toegepast)
Interessant :)

Voor spraak heb je niet veel nodig (zeker niet op radiokwaliteit), ik ben benieuwd of je hier ook data overheen kunt sturen met een fatsoenlijke bandbreedte.
pi_139965392
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 22:36 schreef James1988 het volgende:

[..]

Genoeg tv-series en documentaires uit die tijd die droomden over "leven in de 21e eeuw". Sommige dingen zijn goed gelukt (zoals de computer), andere dromen zijn op niets uitgedraaid (zoals aerocars en jetpacks voor iedereen). ;)
Laat me een natuurkundige (geen futuroloog!) zien die zegt dat het voor iedereen beschikbaar zal zijn.

quote:
Zelfs al krijg je het technisch 100% dekkend dan denk ik nog steeds niet dat je het ook daadwerkelijk wilt. Het gaat een keer fout, er is echt wel een keer een schoonmaakster die de verkeerde stekker eruit trekt. Kijk maar naar de storing bij Vodafone, 2 jaar terug. Ondanks alle voorzorgsmaatregelen had een groot deel van de klanten van VF toch een aantal dagen flink last hiervan.
Redundantie. En anders laat je iedereen een paar dagen gratis reizen.

quote:
Voor spraak heb je niet veel nodig (zeker niet op radiokwaliteit), ik ben benieuwd of je hier ook data overheen kunt sturen met een fatsoenlijke bandbreedte.
Je hebt geen hoge bandbreedte nodig op de vervoersmiddelen zelf, wel lage latencies en hoge beschikbaarheid.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  woensdag 14 mei 2014 @ 22:47:20 #93
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_139965898
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 22:39 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Laat me een natuurkundige (geen futuroloog!) zien die zegt dat het voor iedereen beschikbaar zal zijn.
Laat mij eens een expert zien die zegt dat low-latency always-online everywhere-available mobiel internet beschikbaar zal zijn. ;)
quote:
Redundantie. En anders laat je iedereen een paar dagen gratis reizen.
"Weet je wel niet wat dat kost?"

Aan redundantie hangt een prijskaartje ("We investeren miljoenen voor iets wat we 1x per 5 jaar gebruiken") en aan gratis reizen ook (duizenden euro's aan misgelopen inkomsten die niemand gaat betalen).

In de huidige situatie is daar gewoon geen sprake van, want het systeem blijft werken. Zelfs als morgen alle telefoniemasten omvallen kun je gewoon in- en uit blijven checken in de bus en krijgen de vervoerders hoe dan ook hun geld. Dát is wat zij belangrijk vinden.

quote:
Je hebt geen hoge bandbreedte nodig op de vervoersmiddelen zelf, wel lage latencies en hoge beschikbaarheid.
Dat is waar, maar kun je dat realiseren met die technologie?
pi_139966071
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 22:47 schreef James1988 het volgende:

[..]

Laat mij eens een expert zien die zegt dat low-latency always-online everywhere-available mobiel internet beschikbaar zal zijn. ;)
Storingen hou je altijd. Dat is verder ook niet zo relevant.

quote:
"Weet je wel niet wat dat kost?"
Als we een verkeersleidingssysteem redundant kunnen uitvoeren kan een beetje elektronica ook.

quote:
Aan redundantie hangt een prijskaartje ("We investeren miljoenen voor iets wat we 1x per 5 jaar gebruiken") en aan gratis reizen ook (duizenden euro's aan misgelopen inkomsten die niemand gaat betalen).
Aan géén redundantie hangt een groter prijskaartje.

quote:
Dat is waar, maar kun je dat realiseren met die technologie?
Vraag dat op W&T.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  woensdag 14 mei 2014 @ 22:50:57 #95
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_139966127
Als we de technologie nu eens terzijde laten...

Waarom zou een vervoerder jouw systeem, waarbij de kaart niets meer is dan een nummertje en alle transacties in real-time via servers verlopen, willen hebben?
pi_139966368
Omdat het werkt VOOR DE REIZIGER.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  woensdag 14 mei 2014 @ 22:54:56 #97
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_139966391
Wat schiet de reiziger ermee op dan?
pi_139966412
Doe het in Europees verband en je kan inchecken in Raalte en uitchecken in fucking Helsinki bij wijze van spreken.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  woensdag 14 mei 2014 @ 22:55:24 #99
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_139966431
En wat is daar het praktisch nut van?
pi_139966436
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 22:54 schreef James1988 het volgende:
Wat schiet de reiziger ermee op dan?
Omdat al dat soort kleine geneuzel zoals opladen bij een automaat enzo ermee opgelost zou zijn.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')