Twee nepwimpers, haarextenties en kleding van Supertrash. Meer heeft de doodzieke Marcy van der Slikke (17) niet nodig om de dag van haar leven te hebben als fotomodel. Dankzij de stichting Make-A-Wish is ze eindelijk het stralende tienermeisje dat ze graag wil zijn.
We leven van dag tot dag, van onderzoek naar onderzoek. Vandaag is Marcy eindelijk het volwassen meisje dat ze wil zijn. Dat is wat ze wil. Ze wil puberen. Leven
Moeder Ellen Ze is moe. Doodmoe. Maar Marcy uit Tholen heeft zich zelden zo trots en gelukkig gevoeld. De ogen glinsteren, de brede glimlach is niet van het vermoeide gezicht te halen. 'Het was zo gaaf,' zegt ze zachtjes. 'Dit was mijn grote wens. Even alle ellende vergeten.'
Het leven van Marcy speelt zich grotendeels thuis en in ziekenhuizen af. Ze heeft een aangeboren hartafwijking en is vier keer geopereerd. Sinds de laatste operatie is haar hart aan de rechterzijde uitgeschakeld. Daardoor is haar energieniveau laag en is ze snel moe.
De Zeeuwse staat op de lijst voor een harttransplantatie. Voorlopig komt ze daarvoor niet in aanmerking, omdat ze bloed verliest. Het afgelopen half jaar heeft ze meer dan 20 bloedtransfusies ondergaan. Artsen tasten in het duister over de oorzaak. Elk onderzoek loopt uit op een teleurstelling. 'Vorige week ontwaakte ze na een onderzoek uit narcose,' vertelt moeder Ellen van de Velde. 'Het eerste wat ze vroeg, was of ze iets gevonden hadden. We moesten weer 'nee' zeggen. Dat doet pijn.'
Door de ziekte zit Marcy in een rolstoel. Heel af en toe gaat ze een ochtendje naar school. Niet om te leren, maar om even tussen vriendinnen te zijn. 'Ik ben heel snel moe,' zegt ze. 'Ik zit in een rolstoel, omdat ik niet lang kan lopen. Ik kijk televisie, doe spelletjes en help soms mijn moeder met het eten.'
Marcy kan niet doen wat elk meisje van 17 graag wil doen. Laatst zei ze zelfs dat ze dan maar liever verstandelijk gehandicapt was, zoals haar oudste zus Lily (19). Die kon in ieder geval gewoon alles doen. Zo'n opmerking komt hard binnen bij de ouders. Daarom wil Marcy voor één keer in de schijnwerpers staan als fotomodel. De Stichting Make a Wish heeft die wens gisteren in vervulling laten gaan. Marcy is overdonderd als ze 's ochtends met een limousine wordt opgehaald.
Het team van Holland Fotostudio in Dordrecht haalt alles uit de kast. Marcy heeft hippe kleren van Supertrash gekregen en laat zich door de visagisten omtoveren tot een fotomodel. Ze kiest zelf de kleuren van de make-up en krijgt lange wimpers opgeplakt. Het belangrijkste is het kapsel. Marcy wil lang haar. Door ze ziekte is haar eigen haar dun en groeit het niet snel. Nu poseert ze met mooie volle krullen voor de camera; solo, maar ook met haar ouders en zussen Lily en Linsey (13).
Ze wil van geen pauzeren weten, ook al vraagt de sessie meer dan ooit van het breekbare lijf. Fotografe Annett Holland houdt haar met peptalk op de been. 'Je bent een echte diva,' roept ze.
Moeder Ellen kan soms haar tranen niet bedwingen. 'Ze leeft echt op,' zegt vader Piet. 'Ik zie dat dit haar een energieboost geeft.' Een uur en 250 foto's verder zit Marcy uitgeput in een grote stoel. 'Ik wilde zien hoe ik er vóór en ná de metamorfose uit zou zien. Als ik het verschil zie, kan ik het bijna niet geloven,' zegt ze trots.
De hair-extensions mag ze houden. Net als de lange wimpers. De foto's gaat ze in de woonkamer ophangen. Elke keer als ze een dip heeft, kan ze daar moed uit putten.
'Deze shoot had op geen beter moment kunnen komen,' zegt haar moeder. 'De onderzoeken in het ziekenhuis gaan nu heel zwaar wegen. Aan de toekomst denken we niet. We leven van dag tot dag, van onderzoek naar onderzoek. Vandaag is Marcy eindelijk het volwassen meisje dat ze wil zijn. Dat is wat ze wil. Ze wil puberen. Leven.'
http://www.ad.nl/ad/nl/45(...)stralende-ster.dhtml
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !