abonnement Unibet Coolblue
pi_139889801
In mijn woning zijn vandaag de sleuven en leidingen voor vloerverwarming gelegd.Wij gaan hierop een PVC-kliklaminaat leggen en daarom moeten de sleuven worden dichtgesmeerd. Welk vulmateriaal raden jullie aan?

Ik heb op het internet en hier het forum gezocht maar geen bevredigend antwoord gevonden.

Egaline heeft als voordeel dat het makkelijk is aan te brengen met een gieter, goede warmteoverdracht heeft en geen luchtbellen laat. Nadeel is dat de buizen kunnen gaan opdrijven, dat het relatief duur is en mogelijk problemen geeft met een egalinelaag die je later aanbrengt als dat een ander merk is.

(flexibele) tegellijm wordt door veel installateurs gebruikt. Hiervoor dan wel de variant gebruiken op cementbasis en niet degene die op wanden wordt gebruikt!
Klinkt veelbelovend maar ik heb dit materiaal nooit eerder gebruikt. Niet echt goedkoop (¤25 per 15kg) en ook lijkt het mij een hoge thermische weerstand te hebben?

Wat ik me afvraag is waarom niemand het aanraadt om hetzelfde materiaal te gebruiken als nu al in de deklaag zit? Een simpele zandcementlaag in verhouding 1:4 is toch verreweg het goedkoopst? Wat zie ik over het hoofd?
pi_139890154
Een zandcementlaag hecht misschien niet zo goed als je het in een sleuf drukt. Dan heb je te weinig "body" denk ik.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  maandag 12 mei 2014 @ 23:38:24 #3
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_139890229
Ik denk dat gewoon cement gaat barsten, wat mij niet al te gunstig lijkt (zowel voor stabiliteit van je vloer als voor warmteoverdracht). Je kan wel een toeslag voor vloerverwarming toevoegen aan je cement...

Ik denk dat egaline een makkelijke oplossing is, die - als je het laat doen - waarschijnlijk niet veel duurder is doordat het veel minder tijd kost om aan te brengen. Tegellijm is makkelijk als je plavuizen legt: kan in 1 keer...
pi_139890308
Kan je de PVC klikspul nog veranderen. PVC + vloerverwarming is een zeer slechte combinatie. PVC is een zeer isolerend materiaal (zoek eens op in wikipedia/binasboekjes etc!) , je zult een verminderd effect hebben van je vloerverwarming.Die thermische weerstand van de tegellijm maakt dus niet uit, dat heb je al met de PVC vloer factor 10 weggehaald. Een beste optie is een vloer van keramiek (waarom heb je wel keramieke pannen en geen plastik??). Tegellijm is idd een oplossing mocht je hier voor gaan.
#winning
pi_139926822
(keramische) tegels zullen voor vloerverwarming inderdaad de beste resultaten geven maar vinden wij niet mooi. Wij willen iets dat de uitstraling van hout heeft.

Het klopt dat PVC warmte minder goed geleidt dan PVC, maar wat je vergeet is dat dikte van het materiaal ook belangrijk is. Een keramische vloertegel is meestal 8 - 16mm dik, een natuursteen 15-20mm.
PVC laminaat als stroken die worden verlijmd is slechts 2mm dik. Het kliklaminaat dat ik ga gebruiken is 5mm dik.

Bedankt voor jullie suggesties over waarom zandcement niet gebruikt wordt voor opvullen: het is waarschijnlijk niet vloeibaar genoeg om in alle kieren te komen en bij deze kleine oppervlakken is er grote kans op barsten.Beide zeer slecht voor de warmteoverdracht.

Op de website van een laminaatfabrikant het volgende gevonden:
quote:
Aanbrengen van XXXX op een ingefreesde vloerverwarming

Strijk de vloer voor met een laag 044 Europrimer Multi.
Bij een ingefreesde vloerverwarming dienen de sleuven eerst te worden dichtgezet met 945 Europlan Solid voor zand-cementdekvloeren / 944 Europlan Solid voor anhydrietvloeren. Controleer altijd eerst of de leidingen goed vast-/klemzitten!
Strijk de vloer nogmaals voor met een laag 044 Europrimer Multi.
Egaliseer vervolgens de zand-cementdekvloeren met 990 Direct en anhydrietvloeren met 920 of 925 Europlan Alphy Direct. Bij voorkeur in een minimumdikte van 3 mm (zeker bij een ingefreesde vloerverwarming).
Verlijm de vloerbedekking met Mtack 201 of met 640 Eurostar Special.
Pas hierna het opstookprotocol toe.
945 Europlan Solid kost ongeveer ¤46 voor een zak van 23kg.
Er moet ongeveer 6l water aan worden toegevoegd maar onduidelijk is hoeveel liter vulmiddel dit dan totaal levert. Vergelijken van kostprijs met andere producten is me dan ook nog niet duidelijk. Ik ga dit verder uitzoeken.
  dinsdag 13 mei 2014 @ 22:53:07 #6
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_139928422
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 23:29 schreef indy31 het volgende:
Nadeel is dat de buizen kunnen gaan opdrijven
Daarom ook altijd je leidingen vastzetten met klemmen ;)
Is een hels karwei, maar enige manier om het goed te doen en zeker te weten dat ze niet gaan opdrijven.
Ik neem aan dat je het leidingwerk van te voren helemaal op druk gebracht en gecontroleerd hebt?
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
  dinsdag 13 mei 2014 @ 23:08:53 #7
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_139929620
Gewoon dichtsmeren met tegellijm. Bij voorkeur 1 die ook als vloeibedlijm gebruikt kan worden. Omnicol flex bv... Goedkoop is t niet (36e per zak). Maar recentelijk bij een vloertje van 50m2 was ik met 1,5 zak klaar.


Gewoon genoeg zakken halen en terugbrengen wat je niet gebruikt (tip: laat de ongebruikte zakken in de auto liggen, en haal er 1 uit als je hem nodig hebt, scheelt sjouwen :+)
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
pi_139929851
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 22:53 schreef goed_volk het volgende:
Daarom ook altijd je leidingen vastzetten met klemmen ;)
Daar heb ik nog nooit van gehoord bij ingefreesde vloerverwarming. Behalve dat het veel werk is lijkt het me ook onmogelijk omdat er geen ruimte voor is.

De leidingen zijn nog niet op druk gebracht en getest omdat er een verkeerde verdeelunit was geleverd. Volgens de monteur die de leidingen geplaatst heeft kon ik wel gaan dichtsmeren. Bedankt voor de tip ik zal voor de zekerheid navragen bij de leverancier.

@Knutsel-smurf: bedankt voor de tegellijm tip. Dat jij bij 50m2 genoeg had aan 1,5 zak geeft aan dat het met de prijs per m2 meevalt.
  dinsdag 13 mei 2014 @ 23:22:39 #9
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_139930547
Haal wel altijd GENOEG lijm, liever 5 zakken teveel dan een halve tekort.
Niets vervelender dan zonder materiaal te komen staan.

En EERST testen voor het dichtsmeren!!
Als je nu een mini lekje hebt is dat zo opgelost en in het slechtste geval 1 groep vervangen wat nog geen uurtje werk is. Heb je de vloer dicht en een mini lekje dan kan als je pech hebt je halve dekvloer eruit omdat je niet weet waar precies hij zit.
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
  woensdag 14 mei 2014 @ 13:04:49 #10
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_139943109
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 23:11 schreef indy31 het volgende:
Daar heb ik nog nooit van gehoord bij ingefreesde vloerverwarming. Behalve dat het veel werk is lijkt het me ook onmogelijk omdat er geen ruimte voor is.

Dat je er nog nooit van gehoord hebt, wil niet zeggen dat het niet kan ;)
Een goede installateur kan dat.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_142661442
Sorry voor het schoppen van dit topic maar ik wilde jullie even laten weten hoe het afgelopen is.

De vloer eerst voorgestreken.

De Eurocol Solid was bij de diverse bouwmaterialenhandels niet op voorraad en ook niet meer voor het weekend leverbaar, daarom heb ik een andere reparatiemortel gekozen: Weber Rhinorox, ¤35 excl. per emmer van 20kg.

Voor mij verrassend was dat na toevoegen van water het totale volume nog iets krimpt, een emmer van 20kg geeft volgens de handleiding slechts 11 liter mortel.

Voor een oppervlak van ruim 60m2 had ik 7 emmers nodig, oftewel 140kg poeder. Beduidend meer dus dan de 1,5 zak tegellijm van Knutsel-Smurf (40kg ongeveer totaal?). Behalve dat ik ander materiaal heb gebruikt komt dit verschil mogelijk ook doordat ik de gleuven helemaal gevuld wilde hebben en Knutsel-smurf misschien alleen maar een gladde toplaag wilde maken? Of misschien waren de gleuven bij mij dieper gefreesd? Geen idee, maar wel een dure actie van bijna ¤300 aan vulmateriaal.

Het viel mij tegen hoeveel tijd en materiaal deze klus heeft gekost. Uiteindelijk ging het een stuk sneller toen ik meer water gebruikte dan in de gebruiksaanwijzing stond zodat ik een dunnere mortel kreeg die beter vloeide. Officieel is het 2.6 liter water op 20kg en ik heb ruim 4 liter toegevoegd (dit leek geen negatief effect te hebben op de sterkte van de mortel, is dus niet 'verbrand').

Om het geheel strak af te maken heeft een professional daarna nog een egalinelaag aangebracht.

Ik wens veel succes aan iedereen die nog eens zo'n soort klus moet uitvoeren.
  woensdag 23 juli 2014 @ 23:34:56 #12
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_142662685
Geulen hadden we hier op 18mm diep. Dus verdomd weinig ruimte om überhaupt te vullen. Daarbij nog eens een leidingafstand van 15cm en niet onder keuken / standaard plek voor tv meubel en kast. Zover ik me herinner slechts 3 (hooguit 4) groepjes. (Huis uit 2011 en overdreven geisoleerd).

Maar 140 liter is pittig!! Vraag me opt echt af hoe breed en diep en hoeveel meter slang/groepen je dan wel niet hebt.
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
pi_175062148
Hoi Indy31,

Alhoewel op dit topic een lange tijd niet is gereageerd, toch even een vraag. Wij hebben momenteel hetzelfde. Sleuven dicht laten smeren met flex. tegellijm en vervolgens laten egaliseren met egaline. Hierop is klik PVC gelegd. Hoe is het bij jou afgelopen? En, heb jij info/tips over een opstartprotocol van de vloerverwarming in dit geval?

Thanks 4 je reactie vast.
pi_175162479
Gisteren zijn de sleuven van mijn vloerverwarming ook dichtgezet. Door dezelfde bedrijf gedaan welke ook mijn PU-gietvloer gaan doen. Ze waren goedkoopste en dan weet ik zeker dat ze niet zeuren dat ondergrond niet goed is. Is hun eigen werkje immers.

Is gedaan met flexibele tegellijm.
pi_175194751
Wij laten het bij ons ook dichtsmeren door het bedrijf wat de vloer ook gaat leggen, voor 75 m2 zijn wij 680 euro kwijt. Volgens mij is dat wel een nette prijs of niet?
pi_175242395
Gewoon dicht smeren met zilverzand en portlandcement 1 op 3. Lekker dun maken en met een watertrekker inwassen.
Wel de vloer goed nat maken met water voor je begint.
pi_175251541
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2017 14:18 schreef Dropkikker het volgende:
Wij laten het bij ons ook dichtsmeren door het bedrijf wat de vloer ook gaat leggen, voor 75 m2 zijn wij 680 euro kwijt. Volgens mij is dat wel een nette prijs of niet?
van de offertes die ik heb gekregen verschilt het dichtsmeren van 6-10 euro. Dus je zit er gewoon gemiddeld in.

Ik heb 630 euro ex. btw betaald voor 105m2 dus tja...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')