Hopelijk zijn ze snel weer vriendinnetjes.quote:Op zondag 1 juni 2014 10:48 schreef Vicky het volgende:
Ik heb de dames nu apart. De een in de woonkamer, de ander in de slaapkamer. Even rust voor allebei.
Niet alle poezen/honden bijten de navelstreng door. Daar hebben zij de eigenaar voor.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 04:52 schreef EricOscuro het volgende:
[..]
Beste digitale dierenarts... ik wens je een fantastische vakantie.
Toch heb ik nog een vraag (mag ook beantwoord worden door andere dierenartsen)....
Bijna 24 uur geleden kwam de eerste kitten ter wereld van mijn jonge poes.
In totaal zijn het er drie geworden. Maar de eerst geborene kwam met een placenta ter wereld die mijn poes niet opgegeten had. Kortom, na 24 uur was deze kitten nog steeds in verbinding met deze nageboorte (of zoiets).
Dus na 24 uur heb ik dit met een schaar doorgeknipt (zo dicht mogelijk bij de placenta als maar mogelijk was... dus niet dicht bij de navel van de kitten.
De navelstreng was al haast uitgedroogd... maar de kitten droeg nog steeds zijn/ haar placenta waardoor ze niet bij alle tepels kon klimmen.
Mijn vraag dus... heb ik hier iets fout gedaan...?
Ik heb de placenta na 24 uur geknipt vlak boven het placenta, en niet vlak onder de navelstreng van deze kitten. De navelstreng leek al bijna dood te zijn....
Maar wat weet ik...?
Heb ik hier goed aan gedaan...?
Oh jeeee... Snel doorgescrold, gaat het nu wel goed met HHH?quote:Op zaterdag 17 mei 2014 17:34 schreef knoblaucha6 het volgende:
Gaat niet goed met HHH, ze zwalkte ineens op al haar 4 pootjes, echt haast niet kunnen lopen, elk pootje een andere richting, haast omkiepen, struikelen over alle 4 die eigen pootjes en van links naar rechts slechts een soort van lopen/zwabberen of liever: strompelen.
Naar de da uiteraard, uitgebreid onderzoek van kop tot kont, echt álles onderzocht, een hernia, waar we eerst aan dachten is het dus niet, het komt ook niet ook niet uit de bovenste nekwervel al heeft ze een zere plek op haar rug, dan nog zouden de voorpootjes gewoon moeten doen wat ze horen te doen wat ze dus niet doen, geen van de 4 pootjes is trefzeker..
Het zou een tia kunnen zijn maar dat is lastig te achterhalen, in elk geval is het duidelijk een neurologisch probleem want alle 4 haar beeldige pootjes willen allemaal zelfstandig een andere richting uit dan HHH zelf. Geen scheef koppie, geen hangend ooglid, geen veranderd gedrag, ze knaagt nog net zo vol passie op haar botjes, het staartje doet het prima, dat kwispelt serieus gewoon door, ze wil zelfs spelen maar het is een aandoenlijk ding, zwabberend en strompelend op die 4 pootjes.
Ze heeft preventief een spuit gehad om eventuele zwellingen in haar kopje tegen te gaan, heb het 24/7 spoednummer van de da gekregen en verder is het afwachten. Ze lijkt nu iets beter te lopen, ze is wel heel trefzeker, weet precies waar ze heen wil en dat lukt soms ook maar die onzekere zwabberpootjes in de richting van alle windstreken is zo triest om aan te moeten zien, ze doet zo haar best![]()
Vanmorgen onder de douche heb ik alle tranen laten gaan die er zitten, wil ik in haar bijzijn niet doen, vannacht bij haar gebleven uiteraard, ze is net 12 geworden, ze is verder gezond en vrolijk dus ze is nog niet klaar voor nare beslissingen, by far niet. Wat gaat er figuurlijk en letterlijk in dat koppie om en wat is er stuk?
Ze is sterk, stoer en net zo dol op ons als wij op haar dus we hopen, gezien factor toffe sterke Lot dat ze er weer helemaal bovenop komt, maar die onzekerheid is killing .
Ons meisje, wat moeten we zonder haar? Maar als dit niet meer in orde komt, ze nooit meer normaal kan lopen en ze verder zo heel erg HHH is is het nogal ultra zwaar te bepalen hoe en wat en zo. Maar daar gaan we niet van uit, ik verdom dat, juist omdat ze verder zo nog steeds gewoon heel erg HHH is, geniet, eet, speelt en soms zelfs weer blaft.
Maar ondertussen zit het hart in onze beider kelen, laten haar geen seconde alleen en hopen dat ze er weer komt, op alle 4 de pootjes.
Is het geen geriatrische vestibulaire ataxie? (en zo ja, het herstelt meestal vanzelf binnen 2 weken)quote:Op zondag 18 mei 2014 18:27 schreef knoblaucha6 het volgende:
Ik zou geen enkel probleem hebben te betalen voor een kitten/pup in huiselijke kring geboren en extra te betalen voor gemaakte medische kosten mits die beestjes daardoor gewoon daar kunnen blijven tot ze gezond en wel bij moeder weg mogen, en hoe dat gaat, door omstandigheden via een gastouder of zo is niet belangrijk. De beestjes zijn belangrijk.![]()
Maar dan weer HHH, morgen vroeg de afspraak bij de da. Noodnummer niet gebeld want er veranderd weinig, slechter wordt het dus ook niet . Haar achterpootjes doen het echt weer redelijk goed, eigenlik weer normaal maar helaas de voorpootjes niet, die leiden een eigen leven. Het lijkt net alsof haar koppie zegt dat ze voor elke stap er 2 of drie moet nemen, een raar en verontrustend gezicht, ze lijkt een stap te zetten maar beide voorpootjes zetten er als aanzet 2 of 3 en zwabberen dan onrustig rond. Ons schommeltje![]()
Ik weet dat het sowieso veel tijd nodig heeft indien een tia (wat ik niet geloof want verder niet 1 symptoom) maar ik hoop zo erg dat te achterhalen is wat het probleem nou is. MRI, al moet daar een roes bij, alles en maakt mij geen donder uit waar. Geen oorzaak weten is compleet killing want dan is ook niet bekend of het ooit goed gaat komen. Uiteraard geven we haar de kans als onbekend blijft wat het is om zlef op te knappen maar indien het opknappen niet komt is dé beslissing extra zwaar juist omdat ze verder gewoon in alles helemaal nog dezelfde HHH is, afgezien van die rare pootjes merken we enkel dat ze iets stiller is wat uiteraard zo logisch als wat is, maar wát als het nooit meer goed zou komen en ze verder kerngezond is, in haar hum en zelfs gewoon ligt te rollebollen? Haar geluk is alles bepalend.
Uiteraard is een tumor ook al in ons hoofd opgekomen maar eerst morgen vroeg maar weer overleg met de da.
Niet normaal kunnen lopen is een aanslag op dat kleine ding, hoe stoer ook, we merken nu toch echt dat het haar vrolijkheid ontneemt, ze is doodmoe na 10-15 stappen strompelen. We laten haar haar ding doen maar die blik na een paar stappen: til me op ajb. En niet omdat ze lui is maar omdat ze het echt niet kan.![]()
Nou ja, ben ik het verhaal iig even kwijt, ik wordt er ook niet knapper op met zo weinig slaap op de bank/grond maar uiteraard alles voor HHH, man evenzo, die ziet ook groen van de zorgen.
Wat vreselijk voor jullie! Heel veel sterkte met jullie verlies!quote:Op maandag 19 mei 2014 05:04 schreef CamelNLD het volgende:
Even een update van mijn hond Mika. Ze is 1 dag na de operatie overleden. De DA had de baarmoeder verwijderd en daarbij zakte haar temperatuur, ze mocht die dag dus nog niet naar huis en moest overnachten. Die avond is mijn vrouw bij haar wezen kijken en was ze nog behoorlijk verzwakt van de narcose en de ingreep. Later die avond ging het wel wat beter en zijn ze de nacht ingegaan. De volgende dag heb ik voordat ik naar mijn werk zou moeten een afspraak dat ik op bezoek zou gaan bij Mika. om 1300 had ik afgesproken bij de DA om op bezoek te gaan. Ik had haar eigen brokjes meegenomen en wat vissnacks meegenomen omdat ze die graag lust. 12:50 kwam ik binnen en ging ik met de assistente mee naar binnen. Ik zag haar op haar zij liggen en wilde haar wakker maken maar ze was al overleden.
De assistente vertelde nog dat ze een kwartiertje ervoor nog bij haar waren geweest en dat ze gewoon goed bij was en alert aan het rond kijken was wat er allemaal gebeurde.
Waarschijnlijk heeft haar hart het allemaal niet meer getrokken en is die ermee opgehouden.
Oh nee, wat naar... Ook jullie heel veel sterkte!quote:Op maandag 19 mei 2014 10:36 schreef RobertNL het volgende:
[..]
Woensdag nog bij de dierenarts geweest. Niets te vinden (vaag/lastige klachten) en speciaal (herstel) voer mee gekregen samen met ontstekingsremmer. Mocht het na het weekend niet beter gaan dan moesten we terug komen.
Helaas heeft poes het niet gered ondanks dat ze gisteren toch weer wat eetlust had.![]()
Nogmaals bedankt voor de hulp.
Hmm, dat is geen veel voorkomende klacht... Het is sowieso verstandig om even een dagboekje aanmaken: hoe vaak je het ziet gebeuren en wanneer. Heeft zij nog andere klachten? Bij een oudere kat is het sowieso verstandig om het gewicht goed in de gaten te houden. Dus elke maand even wegen en dat in het boekje noteren. Valt zij af, dan moet je naar de dierenarts.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 17:41 schreef Gwywen het volgende:
Hoi Dierenarts,
mijn al wat ouder wordende kat (schatting 8 jaar) heeft de laatste tijd steeds vaker dromen waaruit ze in paniek wakker schrikt, soms grommend en grauwend of met een harde miauw en heel erg geschrokken. Moet ik me zorgen gaan maken dat ze iets mankeert aan haar hersenen (iets epileptisch of zo) of komt dit vaker voor bij katten? Ik heb het eigenlijk nog nooit eerder meegemaakt met m'n beestjes.
Ik merk verder eigenlijk niks aan haar dat ze ouder wordt, ze is zo speels als wat en rent soms als een gek door de tuin. De nieuwe kat is er inmiddels ook al weer een half jaar en daar kan ze goed mee overweg, dus daar ligt het volgens mij ook niet aan.quote:Op maandag 2 juni 2014 12:25 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Hmm, dat is geen veel voorkomende klacht... Het is sowieso verstandig om even een dagboekje aanmaken: hoe vaak je het ziet gebeuren en wanneer. Heeft zij nog andere klachten? Bij een oudere kat is het sowieso verstandig om het gewicht goed in de gaten te houden. Dus elke maand even wegen en dat in het boekje noteren. Valt zij af, dan moet je naar de dierenarts.
Zijn er stressfactoren in de buurt? Een nieuwe kat oid?
De poezen hebben gewoon REM slaap, net als mensen (zelfs langer/vaker, geloof ik), dus er is geen enkele reden om te denken dat de katten niet kunnen dromen. Geen enge films kijken voor het slapen gaan.quote:Op maandag 2 juni 2014 12:32 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ik merk verder eigenlijk niks aan haar dat ze ouder wordt, ze is zo speels als wat en rent soms als een gek door de tuin. De nieuwe kat is er inmiddels ook al weer een half jaar en daar kan ze goed mee overweg, dus daar ligt het volgens mij ook niet aan.
Misschien heeft de ontmoeting met Het Beest (die enorme, misschien wilde kat) in onze tuin er iets mee te maken, ik kan me niet herinneren dat ze voor die tijd ook van die schrik-dromen had.
Nou is het überhaupt wel een schrikkerig katje, ze heeft duidelijk "een verleden" voor wij haar uit het asiel haalden. Als je haar zomaar aait duikt ze (na vijf jaar) nog steeds weg, en zo.
Ik zal iig haar dromen en haar gewicht in de gaten houden, bedankt voor de tips!
Er zijn heleboel middelen die veilig zijn voor drachtige of lacterende kat (en dus ook voor de kittens)! Vraag even bij je dierenarts of dierspeciaalzaak. Bijv. Milbemax of Wormpasta Beaphar, maar ook vele andere middelen.quote:Op woensdag 21 mei 2014 23:05 schreef Mishu het volgende:
Mijn zwangere poes moet ontwormd worden, dit kan echter niet zonder een miskraam te riskeren heb ik gelezen. Ze moet echter vrij snel al bevallen en ik vroeg me af of ik haar na de bevalling gelijk zou kunnen ontwormen. En welk middel ik dan het beste kan gebruiken.
Worden de kittens dan via de melk dan ook gelijk ontwormd of kunnen ze verzwakt of ziem raken door het ontwormingsmiddel?
Larven dusquote:Op woensdag 21 mei 2014 23:21 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Zwangere poezen kun je prima ontwormen volgens mij. Gebeurt ook altijd met mijn opvangpoezen. Maar dan zou je wel even de DA moeten bellen voor een veilig middel. De kittens hebben in de baarmoeder nog geen wormen, ze krijgen de eitjes (of larven, daar blijf ik buiten)
3 weken, is wetenschappelijk uitgezochtquote:binnen via de moedermelk. Dus die moeten een week of vier na de geboorte ook voor de eerste keer ontwormd worden.
Een tikje of een prik is geen geschikte opvoedmethode. Hoe reageert hij precies? Bijten in de handen? En op welk moment? Als je hem probeert op te pakken?quote:Op vrijdag 23 mei 2014 09:42 schreef MeneerLogica het volgende:
Hallo
Met rocky gaat het helemaal top hij heeft alleen 1 rare eigenschap. Hij krijgt soms energie uitbarstingen (wat prima is). Dan gaat hij sprinten rond het huis en hier kunnen wij wel om lachen. Het enige wat mij hierbij stoort is dat hij dan ook onwijs agressief reageert, tot hij een tikje of een prik krijgt en dan komt hij weer tot rust. Is dit normaal? Normaal is het niet echt een bijtertje (niet in handen).
In principe kunnen de katers dezelfde eten als de poes, beide "adult" voer. Hoe actief zijn de katers als zij buiten zijn? En de poes komt niet buiten?quote:Op zaterdag 24 mei 2014 08:46 schreef pl4kkie het volgende:
Hallo![]()
Ik heb een vraag met betrekking tot voer voor onze katten. We hebben 3 katten, 2 katers en 1 poes. Alle 3 zijn ze geholpen. Katers zijn ~ 1 jaar en de poes is 7 jaar. De katers komen regelmatig buiten als wij ze buiten laten. 'S avonds zijn ze altijd binnen. Welk soort voer kunnen we het beste kopen voor onze poezels? We hebben nu van royal canin Fit en sterilised. Maar ik denk dat ze er onwijs van gaan schijten.
Bedankf iig!
Het wennen aan een tuigje lijkt mij sowieso handig. En verstandig bij geirriteerde keel/luchtpijp. En kan ook een klein kennelkuchje zijn, een virusje.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 21:49 schreef Qwea het volgende:
Hey DDA, link heeft ws geirriteerde luchtpijp... Kan dat komen door het gesjor aan de riem? Halsband, luchtpijp, ect? Zo ja, tuigje dan maar ff halen.
Hoe gaat het nu?quote:Op zondag 25 mei 2014 13:13 schreef maniack28 het volgende:
Hey guys! Onze hond heeft een goedaardige tumor op zijn poot. Woensdag wordt hij geopereerd omdat de tumor niet kleiner werd (eerder groter). Maar hij likt de laatste dagen echt obsessief vaak en daarna zie je hem ook soms klappertanden. Hij heeft er dus duidelijk last van.
De vraag is echter of ik hem voor die 3 dagen zijn gang moet laten gaan of er op moet letten dat hij niet teveel likt? En indien het laatste het geval is: hoe kan je het voorkomen. Verbandje haalt weinig uit, enige wat ik kan verzinnen is zo'n kap (maar die krijgen we woensdag na de operatie sowieso wel mee).
Als ik het goed begrijp, is het een oude hond? Het is wel belangrijk om te weten dat hij geen lichamelijke klachten heeft, waardoor hij dit gedrag kan ontwikkelen. Dus als hij zo veel en zo vaak blaft, is het toch verstandig om een afspraak te maken bij je dierenarts.quote:Op zondag 25 mei 2014 21:49 schreef Take2 het volgende:
Een tijdje geleden heb ik hier een topic
geopend omdat onze hond telkens begon te
blaffen als hij alleen was of als wij op bed
lagen. Vanalles geprobeerd maar dé oplossing
is er nog steeds niet, en nu begint meneer
ook al te blaffen terwijl ik anderehalve meter
naast hem op de bank zit!
Het zijn blaffen met steeds een pauze
ertussen, als je de verschillende reden
opzoekt waarom honden blaffen is dit heel
duidelijk een "Hallo, is er iemand/ik ben
eenzaam" blafje, maar ik ben dus gewoon bij
hem!
Echt spelen doet hij niet meer door zijn hoge
leeftijd, wel heb ik geprobeerd of hij misschien
wilde kroelen maar dan is hij vijf minuten stil
en dan gaat hij weer blaffen
Iemand enig idee wat ik/wij kunnen doen?
Hij is nu al meer dan een uur af en aan aan
het blaffen, gisteravond begon hij hier ineens
mee.
We dachten eerst dat hij misschien iets in de
tuin zag maar daar is/was helemaal niks.
Ik ga vanuit dat de kat nog leeft...quote:Op dinsdag 27 mei 2014 09:48 schreef Sunshine1982 het volgende:
Een vraagje aan de dierenarts. Aangezien mijn moeder steeds vergeet om haar moederdagplantje mee te nemen (ik vergeet het ook dus), staat ie nog steeds op het aanrecht. Nu net was ik in de keuken bezig en de kat springt op het aanrecht en in een onbewaakt moment vreet ie er een blad af. Het was er maar eentje, ik zag andere stuk blad nog uit zijn bek, maar hij was te snel en vrat het op. Geen idee of die plant giftig is (het zijn meerdere planten in een mandje). Wat kan ik nu het beste doen? Da bellen?
De handigste zijn de tekenhaken, vind ik.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 18:16 schreef Gwywen het volgende:
Weet iemand of je zelf een teek bij een kat kunt verwijderen?
Kan dat gewoon met zo'n tekentangetje dat je ook voor mensen gebruikt?
Clindaseptin is een antibioticum, dus je moet de kuur zeker afmaken!quote:Op dinsdag 27 mei 2014 18:23 schreef klaaskaki het volgende:
Hallo,
Ik heb voor mijn kat clindaseptin (25mg) gekregen. Tweemaal daags 1ml. Dit omdat hij een wond heeft in de nek. Daarbij heeft hij hydrocortiderm gekregen tegen de jeuk.
Ik vind onze kat erg suf...
Heeft iemand meer info over clindaseptin ? De suffe bijwerking kan ik niet terug vinden in de bij sluiter.
Is de clindaseptin een kuur? En mag ik dit vermengen met bijv. kattemelk?
Alvast bedankt voor de reactie.
Erg sneu, maar ik denk wel een verstandige beslissing! Heel veel sterkte!quote:Op dinsdag 27 mei 2014 23:10 schreef Mishu het volgende:
Helaas de kat met huidkanker in moeten laten slapen. Was erg dubbel omdat ze voor de rest nog wel erg gezond was volgens mij. Maar een kat door laten lopen met een half afgebeten neus die daar last van heeft is ook niet alles
quote:Op vrijdag 30 mei 2014 19:55 schreef knoblaucha6 het volgende:
HHH is, in overleg uiteraard met de da, de medicatie voorzichtig aan het afbouwen en het gaat goed met haar! Hoewel we voorzichtig blijven loopt ze als vanouds, heldere oogjes, alert als voorheen, huppelt, wil weer haar rondjes wandelen, rent zelfs af en toe weer eventjes een hortje, rollebolt en voelt zich duidelijk een heel stuk beter want ze heeft de klep in de tuin weer af en toe op volle sterkte open![]()
Dat ernstige hielenplakken blijft vooralsnog maar de da was ook al helemaal blij met haar lopen en gedrag, neurologische testen weer gehad en vol geslaagd. Kijken hoe het gaat als ze de Dexoral vanaf zondag helemaal niet meer krijgt.
Wie had dat vorige week kunnen denken? Wij niet en zelfs de da niet. Het zag er niet best uit, zacht gezegd...
Afgezien van dat nu wel ernstige gekleef aan mij is lijkt ze weer een blij ei en daarom zijn Meneer Knob en ik ook blije eieren![]()
Ik heb toch echt een toffe hond , inclusief stiekeme niet te harden stinkwindjes![]()
en nu nog maar hopen dat het zo blijft
Dat hangt heel erg van de praktijk af. Wij mogen van de NMA geen prijsafspraken onderling maken, dus er zijn geen richtlijnen voor de prijzen.quote:Op vrijdag 30 mei 2014 20:22 schreef summer2bird het volgende:
Hoeveel kost een dierenartsconsult en een spuitje om een ratje in te laten slapen?
Het kan van alles zijn... Alleen infectie lijkt mij niet waarschijnlijk, maar kan eigenlijk ook niet helemaal uitsluiten. Verder tja, je zou toch naar een dierenarts moeten voor een uitgebreid lichamelijk onderzoek en misschien bloedonderzoek. Dat eetgedrag is zeker afwijkend.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 08:08 schreef scrub_nurse het volgende:
ik heb een vraag over een van mijn poezen, ik weet dat de DDA met vakantie is,maar misschien herkent iemand haar gedrag.
Sinds een dag of 2 valt me op dat ze met kracht lucht uit haar neus perst. Het is niet echt niezen, maar het lijkt alsof ze iets in de neus heeft. Ze heeft een beetje vocht wat uit haar neus loopt, gewoon doorzichtig, dit likt ze op. Ook lijkt haar gedrag omtrent eten veranderd, normaliter bedelt ze om eten,ze heeft vaak honger (zin in eten meer) en als ze dan wat kreeg vrat ze t op als een waanzinnige. Nu bedelt ze, als ze wat krijgt,rent ze erop af,ruikt eraan, maar loopt vervolgens weer weg. Zelfs met een klein beetje rijstepap waar ze zich normaal voor ophangt. (ja ja katten mogen geen melk en melkproducten,maar ze is inmiddels 14 jaar oud en heeft nog nooit ergens last van gehad als ze (af en toe) iets van melkproducten krijgt).
Ik heb haar in de mond gekeken, niks te zien. Gevoeld aan haar hele hoofdje, niks bijzonders, temperatuur is normaal, ze is niet uitgedroogd. Ik heb haar zacht voer gegeven om te kijken hoe dat ging. Dit likte ze meer op dan eten, totdat het droog was, dan at ze het, maar niet op, zoals normaal. Ze is al heel mager van postuur, ze lijkt niet afgevallen.
Ook lijkt ze zwaarder te ademen, hoewel ze dit wel gewoon door de neus doet.
Ze is een binnenkat, komt niet buiten, is zelfs nog niet op het balkon geweest.
iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
Klopt, hij is in april 15 geworden. Verder heeft hij geen lichamelijke problemen (behalve dat hij stokdoof is).quote:Op maandag 2 juni 2014 14:21 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Als ik het goed begrijp, is het een oude hond? Het is wel belangrijk om te weten dat hij geen lichamelijke klachten heeft, waardoor hij dit gedrag kan ontwikkelen. Dus als hij zo veel en zo vaak blaft, is het toch verstandig om een afspraak te maken bij je dierenarts.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |