abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 11 juni 2014 @ 18:06:53 #181
35189 Troel
scherp en bot
pi_140961145
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 09:57 schreef Fripsel het volgende:
Hi! Ik heb aan het begin van het voorjaar een framboos en een bramenplant gekocht. De een had stekels, en groeit 2x zo hard, de ander heeft geen prikkels. Ik dacht dat degene met stekels de braam was, en die zonder de framboos. Maar door een berichtje van iemand anders ben ik nu toch aan het twijfelen.

Kan iemand mij helpen? Worden dit heerlijke frambozen, of bramen?
[ afbeelding ]
Nog even en je hebt heerlijke frambozen :P
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 15 juni 2014 @ 16:07:54 #182
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_141112243
Ik heb wel een heel vreemde framboos:
pi_141115911
Haha die is cool :D
  maandag 16 juni 2014 @ 09:42:06 #184
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_141143101
Ik heb ook een minimoestuintje op m´n balkon *O* drie soorten tomatenplanten, courgette, komkommer, paprika, rucola....ik vind het zo leuk :D
  maandag 16 juni 2014 @ 22:43:21 #185
325896 Thezappa
Fok!dealer
pi_141179037
Ik zit er over te denken om op het platte dak van mijn garage in het nieuwe jaar een moestuin te gaan maken

Er liggen nu dakdekplaten op , die waterdicht zijn

Potgrond erop en met laddertje ertegen aan in planten

Iemand hier ervaring mee? Kan dit
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_141179088
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2014 09:42 schreef morgane het volgende:
Ik heb ook een minimoestuintje op m´n balkon *O* drie soorten tomatenplanten, courgette, komkommer, paprika, rucola....ik vind het zo leuk :D
Welcome to tha Moestuinworkshop *O*
pi_141179108
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2014 16:07 schreef Erasmo het volgende:
Ik heb wel een heel vreemde framboos:
[ afbeelding ]
Flatgebouwtje ;) :D
  dinsdag 17 juni 2014 @ 13:01:42 #188
35189 Troel
scherp en bot
pi_141196672
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2014 22:43 schreef Thezappa het volgende:
Ik zit er over te denken om op het platte dak van mijn garage in het nieuwe jaar een moestuin te gaan maken

Is dat niet veel te zwaar?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_141205119
Zo ook maar eens posten hier, ik heb voor t eerst een poging gedaan iets van een moestuin te maken :P

Van links naar rechts, een pruimenboompje(zelf bestuivend), bieten(dr zijn maar 4 plantjes wat nog wat gaat worden), 2x ijsbergsla, een aantal paprika plantjes en wat bloemkool. Achter tegen de schutting aan staan een paar zonnebloemen en 4 tomatenplantjes en in de hangzakken een paar aardbeienplanten. :)

Dit was de allereerste keer dus ik ben al blij dat er uberhaupt iets omhoog gekomen is :P

Bloemkool:

Paprika:

Tomaat:

Aarbeien:

Bieten:

En volgens mij is deze bloemkool aan t doorschieten? kan/moet ik hier iets mee?

dinsdag 17 juni 2014 @ 17:37:44 #190
325896 Thezappa
Fok!dealer
pi_141206605
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 13:01 schreef Troel het volgende:

[..]

Is dat niet veel te zwaar?
ja daar zit ik dus ook beetje mee

heb me inmiddels ingelezen , denk wel volgend jaar paar bakken op het platte dak , ladder er tegen
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_141209311
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 17:00 schreef Bouke-p het volgende:
Zo ook maar eens posten hier, ik heb voor t eerst een poging gedaan iets van een moestuin te maken :P

[ afbeelding ]

Van links naar rechts, een pruimenboompje(zelf bestuivend), bieten(dr zijn maar 4 plantjes wat nog wat gaat worden), 2x ijsbergsla, een aantal paprika plantjes en wat bloemkool. Achter tegen de schutting aan staan een paar zonnebloemen en 4 tomatenplantjes en in de hangzakken een paar aardbeienplanten. :)

Dit was de allereerste keer dus ik ben al blij dat er uberhaupt iets omhoog gekomen is :P

Bloemkool:

En volgens mij is deze bloemkool aan t doorschieten? kan/moet ik hier iets mee?
Het meeste ziet er keurig uit!

Bloemkool mislukt soms - op de ene plek / bij ene tuinder vaker dan bij de ander. Ik weet niet waar het door komt. Die jij daar hebt staan is mislukt, niks meer aan te doen. Opruimen, dan heb je plek voor wat anders :).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_141243688
quote:

Nadeel van (reguliere) potgrond gebruiken is dat het niet bepaald milieuvriendelijk is. Het bestaat immers vooral uit turf, verzameld door het afgraven van hoogveen-natuurgebieden in Oost-Europa, en kunstmest. Ik vermoed dat groente uit de supermarkt eten voor het milieu waarschijnlijk veel beter is.
[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
pi_141252782
Er zijn adressen waar je betere rond kan halen, per m2 dus niets voor balkontuintjes.

Hoe weet je wanneer de erwten plukrijp zijn?
pi_141373380
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 17:00 schreef Bouke-p het volgende:
-knip-
Leuk zo die aardbeien!!

Hier groeit de Mini Moestuin als kool *)

Biet :

Achterin een chinese bonenplantje die ik moet gaan stutten merk ik :D
vlnr peterselie, basilicum en kerstomaat

Na het maken vd foto heb ik e.e.a. verplaatst om wat meer ruimte te geven in de bak, de courgette is er uit.
  zaterdag 21 juni 2014 @ 16:55:31 #195
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_141373701
Ik heb er rode handen van vandaag.....
(en de bak met aardbeien is leeg... 8-) )

Die tuintjes hierboven staan er erg mooi bij.... O+
En bloemkool is altijd erg moeilijk.. 1 keer in de zoveel jaar heb ik een paar hele mooie, heb geen idee waar het aan ligt... dus die sla ik meestal over.

Ben vergeten foto's te maken.. dat zal ik van de week even doen..

Maarre Bluezz.. pas je wel op dat het niet kapot groeit straks met die grond..? ;)
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_141373896
Heb ze verzet en lekker water gegeven.
Wat bedoel je precies?

/moestuinleek
  zaterdag 21 juni 2014 @ 17:08:32 #197
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_141374087
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 17:02 schreef Bluezz het volgende:
Heb ze verzet en lekker water gegeven.
Wat bedoel je precies?

/moestuinleek
Volgens mij staan ze in pure potgrond of bemeste tuinaarde oid...
Dan kunnen bieten etc vaak stuk groeien.. (scheuren ze een beetje open enz)
En bladgroente wil wel eens iets sneller doorschieten...

Maar het kan best goed gaan hoor... ;)

Enne courgettes hebben idd flink ruimte en water nodig.. 1x1m (of ietsje minder) ongeveer..
(De boer hiernaast teelt pompoenen op plastic, zodat de vrucht niet op de grond rot.. dat kan ook heel goed met courgettes..)
pi_141374800
De courgettes zijn er al uit, had ze in de tuin gezet omdat ze zo groot werden... vervolgens heeft de slakkenkolonie zich er aan te goed gedaan.
Weg Courgetteprobleem :')
  zaterdag 21 juni 2014 @ 17:41:24 #199
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_141375030
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 17:31 schreef Bluezz het volgende:
De courgettes zijn er al uit, had ze in de tuin gezet omdat ze zo groot werden... vervolgens heeft de slakkenkolonie zich er aan te goed gedaan.
Weg Courgetteprobleem :')
_O- ^O^

Ik had 2 rijen sla voor dat die beesten er waren... :')
pi_141375686
Ik begin nu wel heel zuur te kijken. De rode bessenoogst is dit jaar top. Tot nu toe 7,6 kg van de struiken gehaald. *)

De aardbeien waren heel erg lekker. Althans dat neem ik aan want ze waren al op voordat ik ze kon plukken met dank aan de muizen.
pi_141384297
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 18:37 schreef sigme het volgende:

[..]

Het meeste ziet er keurig uit!

Bloemkool mislukt soms - op de ene plek / bij ene tuinder vaker dan bij de ander. Ik weet niet waar het door komt. Die jij daar hebt staan is mislukt, niks meer aan te doen. Opruimen, dan heb je plek voor wat anders :).
Nou heb dr gelijk maar 3 uitgetrokken :P ach, als ik iig maar 1x een maaltijd uit mn eigen tuin kan maken ben ik tevreden! :)
pi_141389759
Nou mensen we doen toch iets heel goeds :P

http://www.volkskrant.nl/(...)-en-weggehoond.dhtml
pi_141395782
quote:
14s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 17:08 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Volgens mij staan ze in pure potgrond of bemeste tuinaarde oid...
Dan kunnen bieten etc vaak stuk groeien.. (scheuren ze een beetje open enz)
En bladgroente wil wel eens iets sneller doorschieten...

Maar het kan best goed gaan hoor... ;)

Enne courgettes hebben idd flink ruimte en water nodig.. 1x1m (of ietsje minder) ongeveer..
(De boer hiernaast teelt pompoenen op plastic, zodat de vrucht niet op de grond rot.. dat kan ook heel goed met courgettes..)
Waar moet het dan in?
pi_141398836
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 01:28 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Waar moet het dan in?
Bieten staan lekker op onbemeste grond. Net als wortels.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 22 juni 2014 @ 07:39:16 #205
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_141398889
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 01:28 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Waar moet het dan in?
Teelaarde van een hovenier of via een loonbedrijf is een goede en vrij goedkope optie... die graven nogal wat tuintjes af (wel even vertellen wat je ermee wilt, dan houden ze er rekening mee)

Er is ook speciale moestuingrondmix te vinden..

Maar dit is ook geen slecht recept:
4 delen tuingrond (bij zanderige grond, voeg wat klei toe en andersom), 4 delen compost en 2 delen grof zand, rijnzand of scherpzand.

Je kunt dan ook nog kiezen om er perliet/vermiculiet door te mengen als je hoge bakken hebt, doordat het zorgt dat de bovenste laag in de bak niet uitdroogt..

Mest kun je beter naar behoefte geven, dan dat het al in de grond zit, omdat iedere plant iets anders wil..
Globaal:
knolgroente: schraal
bladgroente: beetje
kool en vruchtgewassen: veel
Maar meestal staat het op de verpakking van het zaai/pootgoed
pi_141401333
quote:
7s.gif Op zondag 22 juni 2014 06:55 schreef sigme het volgende:

[..]

Bieten staan lekker op onbemeste grond. Net als wortels.
beide vinden een beetje kalk, 2 weken voor het zaaien dan wel weer leuk. Je kan ook de as uit de open haard of kachel gebruiken.
  zondag 22 juni 2014 @ 14:54:47 #207
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_141407243
Moestuinupdate: we hebben ons al scheel gegeten aan spitskool,koolrabi en broccoli. Die zijn nu bijna allemaal al pleite, maar de rest groeit lekker door ;)

Voor de bijtjes en hommels zorgen is belangrijk:

Broccoli (achter) en palmkool. In de voorgrond de kale grond waar de spitskolen stonden.

Peen en ui. Niet alleen in de pan een goede combi. Alleen ik vind wel dat de peen erg langzaam groeit. Heel erg langzaam.

Als een gek groeiende courgettes; dit jaar ga ik ze kort houden en vroeg oogsten; ik heb geen zin in weer van die 30cm monsters.

Een moestuin is geen moestuin zonder bonenstokken.... (nou ja, vind ik dan...)
Dit zijn stoelboontjes (zo noemde mijn opa ze altijd) en de stokbonen voor bij de stokken worden op dit moment in de kas voorgetrokken.

Achteraan staan vroege aardappels ("Keizerinnetjes"). Vandaag de eerste bloemen erin gezien, dus die mogen binnenkort geoogst :)

1 Vroeg gepootte cherrytomaat is bijna aan het plafond, en dus getopt. Ook de 2 komkommerplanten gaan goed.
Rechts staan de stokbonenplantjes.

En de volgende generatie tomaten (cherry, gele cherry en italiaanse pomodoro-tomaten) komt er aan. Wij vliegen door de tomaten heen, met onze pizzaoven ;)
Achteraan twee paprikaplanten.

[ Bericht 4% gewijzigd door fietsie op 22-06-2014 15:03:57 ]
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  zondag 22 juni 2014 @ 15:02:34 #208
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_141407487
Ik zit nu een beetje in dubio wat ik op de open stukken ga zetten; ik heb geen zaaigoed meer in de kas om uit te zetten dus het zal bij het tuincentrum vandaan moeten komen...
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_141409783
Ik heb mijn vierkante meter moestuin iets te enthousiast vol geplant geloof ik. Ik heb twee tomaten, een courgette, een komkommer en een rode kool die nogal groot beginnen te worden.. De courgette zou ik eventueel nog over kunnen planten in een pot maar is dat slim?
Hij staat al in bloei met de eerste vruchten eraan namelijk..
  zondag 22 juni 2014 @ 16:16:38 #210
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_141410036
Als je hem verpoot dan in een heeel grote ruime pot.... Ik zou er 1 zoeken met een diameter die nu de bladeren hebben... Maar als je nu zo'n klein tuintje hebt.... waar laat je dan die pot ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')