Klopt, zo ontkennen relatief veel mensen wetenschappelijke zaken ook op ideologische basis.quote:Op zaterdag 8 november 2014 20:28 schreef cynicus het volgende:
[..]
Doe ik ook niet en ik zou het ook niet aanbevelen.
Maar als het gaat om ingrijpende ingrepen is twijfel zaaien een goede tactiek om de invoering van maatregelen te vertragen. Een zeer efficiente tactiek die tijdens de tabaksoorlog door denktanks/lobbyclubs en reclamebureaus is uitgedacht. Veel van diezelfde denktanks spelen ook tegenwoordig een grote rol in de verspreiding van misinformatie, zoals die van EM.
Idd. Er is in de klimaatwetenschap net zoveel overeenstemming over de menselijke invloed op het klimaat als in de biologie over evolutie.quote:Op zaterdag 8 november 2014 18:27 schreef nikao het volgende:
Altijd hetzelfde liedje; discussieren over gecherrypickte feiten/cijfers/grafieken. Allemaal leuk en aardig, maar als je alle feiten op een hoop gooit is het beeld gewoon duidelijk en is er geen controverse.
Het lijkt me wel gevoelig voor interpretatieverschillen. Hebben we het over gemiddelde temperatuur aan de oppervlakte? De totale atmosfeer? Boven land, boven zeer, beide? Etc.quote:Op zondag 9 november 2014 11:26 schreef 99.999 het volgende:
Je denkt dathet niet mogelijk is om de gemiddelde temperatuur op aarde te meten en te berekenen?
De foutmarge wordt steeds kleiner naarmate je middelt over meer metingen. Dat het lastig is om zo'n nauwkeurigheid te krijgen in 1 enkele meting kan ik me wel iets bij voorstellen.quote:Op zondag 9 november 2014 11:31 schreef Lyrebird het volgende:
Nee, dat was de vraag niet. Kun je een verschil van 0,1 graden meten?
Toen ik nog jong en mooi was, heb ik eens temperaturen met een thermokoppel gemeten, en je moet erg je best doen om een nauwkeurigheid van een halve graad te halen.
Ik ga er vanuit dat je je nu alleen maar dom voor doet, ik kan het me namelijk niet voorstellen dat je iets als dit echt niet begrijpt. Waarom denk je dat een goede strategie is om je idealen te verdedigen? Je zou echt een stuk geloofwaardiger voorkomen als je niet alles wat maar iets tegen je standpunt in gaat principieel afwijst. Want wat je nu krijgt is dat je moet doen alsof je te achterlijk bent om eenvoudige dingen te snappen en omdat je simpelweg alles wat AGW afwijst kritiekloos als waarheid aanneemt moet je jezelf continu tegenspreken.quote:Op zaterdag 8 november 2014 18:23 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nee, zo werkt de grafiek niet. Het enige wat een klein beetje zou veranderen is het nulpunt (X=0,Y=0). Dan wordt namelijk niet het gemiddelde van 1961-1990 maar van 1961-1992 genomen. Omdat 1992 ietsje kouder was, wordt de gemiddelde temperatuur dus lager over die periode en daarmee de afwijking ten opzichte van dat gemiddelde hoger.
Echter, die voorspellingen van het IPCC zijn gedaan op het gemiddelde van 1961-1990. Die lijnen blijven dus gelijk in gradient. Waar je het nulpunt ook kiest.
Verschillen nu kunnen we heel precies meten.quote:Op zondag 9 november 2014 11:31 schreef Lyrebird het volgende:
Toen ik nog jong en mooi was, heb ik eens temperaturen met een thermokoppel gemeten, en je moet erg je best doen om een nauwkeurigheid van een halve graad te halen.
quote:Op zondag 9 november 2014 16:02 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Ik ga er vanuit dat je je nu alleen maar dom voor doet, ik kan het me namelijk niet voorstellen dat je iets als dit echt niet begrijpt. Waarom denk je dat een goede strategie is om je idealen te verdedigen? Je zou echt een stuk geloofwaardiger voorkomen als je niet alles wat maar iets tegen je standpunt in gaat principieel afwijst. Want wat je nu krijgt is dat je moet doen alsof je te achterlijk bent om eenvoudige dingen te snappen en omdat je simpelweg alles wat AGW afwijst kritiekloos als waarheid aanneemt moet je jezelf continu tegenspreken.
Over loze kreten gesproken. Je lijkt zelf niet echt geïnteresseerd om de discussie enigszins wetenschappelijk te willen voeren. Hoe groot is de kracht van de natuur dan? 500N?quote:Op zondag 9 november 2014 16:03 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik begrijp het prima. En het gaat niet om "idealen" maar om het verdedigen van serieuze natuurwetenschap tegenover politisering en het grote publiek dat te weinig weet heeft van de enorme kracht van de Natuur.
Kortstondige (maar zeer heftige) klimaatveranderingen zijn veroorzaakt door 2 grote vulkaanuitbarstingen nog niet zo gek lang geleden. Dat kan jij ridiculiseren, maar verandert de feiten niet.quote:Op zondag 9 november 2014 16:07 schreef pfaf het volgende:
[..]
Over loze kreten gesproken. Je lijkt zelf niet echt geïnteresseerd om de discussie enigszins wetenschappelijk te willen voeren. Hoe groot is de kracht van de natuur dan? 500N?
En nu haal je zelf weer de politiek erbij. Los van alle politiek is gewoon een FEIT dat de wetenschappelijke consensus zeer duidelijk is.quote:Op zondag 9 november 2014 16:16 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Kortstondige (maar zeer heftige) klimaatveranderingen zijn veroorzaakt door 2 grote vulkaanuitbarstingen nog niet zo gek lang geleden. Dat kan jij ridiculiseren, maar verandert de feiten niet.
De Natuur zelf brengt de meeste CO2 in het systeem (en neemt ook het meeste op). Wat wilde je gaan doen, vulkaanuitbarstingen verbieden? Black smokers belasten?
Welnee, we gaan de mensheid lekker CO2-belasting opleggen, dat gaat namelijk net zo hard helpen als accijnzen het stoppen met roken hebben veroorzaakt.
Zucht laat maar, 800N blijkbaar.quote:Op zondag 9 november 2014 16:16 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Kortstondige (maar zeer heftige) klimaatveranderingen zijn veroorzaakt door 2 grote vulkaanuitbarstingen nog niet zo gek lang geleden. Dat kan jij ridiculiseren, maar verandert de feiten niet.
De Natuur zelf brengt de meeste CO2 in het systeem (en neemt ook het meeste op). Wat wilde je gaan doen, vulkaanuitbarstingen verbieden? Black smokers belasten?
Welnee, we gaan de mensheid lekker CO2-belasting opleggen, dat gaat namelijk net zo hard helpen als accijnzen het stoppen met roken hebben veroorzaakt.
Ik ken het braaksel inderdaad.quote:Op zondag 9 november 2014 16:26 schreef nikao het volgende:
[..]
En nu haal je zelf weer de politiek erbij. Los van alle politiek is gewoon een FEIT dat de wetenschappelijke consensus zeer duidelijk is.
"97.1% endorsed the consensus position that humans are causing global warming"
http://iopscience.iop.org/1748-9326/8/2/024024/article
Welke "balans" precies? En hoe wordt die "doorbroken" door die paar megaton CO2 van ons?quote:En wat betreft CO2 en de natuur; Ja, natuurlijk valt onze uitstoot in het niet bij wat de natuur zelf regelt. Punt alleen is dat er een balans is. En dan hoef je maar een kleine bijdrage te leveren om die balans te verstoren. Ook dat is een feit.
[ afbeelding ]
http://www.skepticalscien(...)atural-emissions.htm
oh, do enlighten us please....quote:
De feiten ondersteunen deze opmerking niet. Wat weet jij dat de rest van de wetenschap niet weet?quote:Op zondag 9 november 2014 16:30 schreef El_Matador het volgende:
De warmere en koudere periodes zijn gerelateerd aan de activiteit van de zon, niet aan CO2.
Dat de maanlandingen in scène zijn gezet en dat 9/11 een inside job was. Je praat tegen een figuur dat in alles een complot ziet. In wetenschap is hij enkel geïnteresseerd om uit te cherry picken om zijn ideologische praat wat kracht bij te zetten.quote:Op zondag 9 november 2014 16:33 schreef nikao het volgende:
[..]
[..]
De feiten ondersteunen deze opmerking niet. Wat weet jij dat de rest van de wetenschap niet weet?
[ afbeelding ]
Wat Molorus zegt, door het middelen van een heleboel metingen wordt je nauwkeurigheid groter (de foutmage kleiner). Dit is een heel normale techniek die in heel veel vakgebieden gebruikt wordt want elke meting wijkt af van de werkelijkheid en de resolutie is altijd beperkt.quote:Op zondag 9 november 2014 11:31 schreef Lyrebird het volgende:
Ja, de sterke politicering rondom AGW maakt dat alles onder het vergrootglas komt te liggen, klimaatwetenschap is dan ook een van de meest open vakgebieden. Modellen, data, publicaties, bijna alles is online te vinden (en anders mail je de auteur even, die stuurt het graag naar je op, is mijn ervaring).quote:Op zondag 9 november 2014 15:59 schreef pfaf het volgende:
Als ik wat artikelen geciteerd in het IPCC doorkijk kom ik op een onzekerheid van ong 0,1 graad over een jaar of 0,1-0,3 over een maand.
Wel tof dat alle papers in de klimatologie (die ik zocht) gratis zijn, dat is in mijn vakgebied wel anders.
Het is werkelijk stuitend en bizar om te zien dat dit soort clowns in de US aan de macht kunnen komen. En dat mensen er nog op stemmen ook. Zoveel domheid in 1 land.. ugh...quote:Op zondag 9 november 2014 20:19 schreef cynicus het volgende:
De posts van EM lezende moest ik ineens denken aan US senator James Inhofe:
"God's still up there. The arrogance of people to think that we humans would be able to change what He is doing in the climate is to me outrageous."
Trouwens, Inhofe's nieuwe rol na de verkiezingen is hoofd van de Senaat commissie voor de Leefomgeving.
Follow the money zeggen de klimaatontkenners in dit topic.quote:Op zondag 9 november 2014 20:24 schreef nikao het volgende:
[..]
Het is werkelijk stuitend en bizar om te zien dat dit soort clowns in de US aan de macht kunnen komen. En dat mensen er nog op stemmen ook. Zoveel domheid in 1 land.. ugh...
Dat is wat je krijgt als mensen een zeer uitgesproken mening hebben over zaken waar ze eigenlijk geen verstand van hebben.quote:Op zondag 9 november 2014 23:24 schreef theunderdog het volgende:
Wat heeft politiek met wetenschap te maken? waarom probeert men wetenschappelijke zaken te ontkennen door politiek erbij te halen?
Maar liefst 97.1% van alle klimaatwetenschappers ondersteunt de consensus. Waarom is dit niet eerder in dit topic voorbij gekomen?quote:Op zondag 9 november 2014 16:26 schreef nikao het volgende:
"97.1% endorsed the consensus position that humans are causing global warming"
http://iopscience.iop.org/1748-9326/8/2/024024/article
Wat probeer je met deze cijfers te zeggen cynicus?quote:Op zondag 9 november 2014 20:43 schreef cynicus het volgende:
[..]
Follow the money zeggen de klimaatontkenners in dit topic.
Campaigne inkomsten van James Inhofe 2010-2014:
Last Report: Wednesday, October 15, 2014
Top 5 Contributors, 2009 - 2014, Campaign Cmte
Contributor Total
Devon Energy $24,150
Boeing Co $22,600
Murray Energy $20,500
General Dynamics $19,000
Love's Travel Stops $15,300
Top 5 Industries, 2009 - 2014, Campaign Cmte
Industry Total
Oil & Gas $403,900
Retired $228,425
Leadership PACs $214,079
Electric Utilities $132,500
Lobbyists $126,906
Wat denk je, allemaal liefdadigheid? Of zouden ze er ook wat voor terugwillen?
Oh, en voor 'fair balance', de oud-voorzitster Barbara Boxer:
Last Report: Tuesday, September 30, 2014
Top 5 Contributors, 2009 - 2014, Campaign Cmte
Contributor Total
EMILY's List $369,377 $363,348
University of California $145,190
21st Century Fox $70,200
League of Conservation Voters $68,768
Cotchett, Pitre & McCarthy $48,650
Top 5 Industries, 2009 - 2014, Campaign Cmte
Industry Total
Lawyers/Law Firms $1,659,313