Nee fouten maken mag. Ze kijken naar hoe je eventuele fouten oplost. En ze kijken naar wat regelmatig is. Als je steevast iets fout doet zak je, als je datzelfde ding 1 keertje fout doet hoef je niet te zakken.quote:Op zondag 18 mei 2014 15:42 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Toch kunnen ze je laten zakken op basis van enkele fouten. Mijn vraag is dan: is er überhaupt op zoiets voor te bereiden?
Dit is dus één van de redenen waardoor ik voor automaat ben gegaan.quote:Op zondag 18 mei 2014 15:46 schreef Friek_ het volgende:
Nou ja, naar mijn eigen kritische mening vertoon ik te weinig kijkgedrag bij erg drukke verkeerssituaties. Het probleem is dat ik dan te veel moet multi-tasken, waardoor het kijkgedrag er bij inschiet. Hier zegt m'n rij-instructeur niet zoveel over, maar ervaar ik zelf wel als probleempunt. Het punt is namelijk wel dat je in dergelijke situaties nog steeds al dat kijkgedrag moet toepassen.
Ja, precies. Dat je door al het kijken heen ook nog op tijd moet schakelen en goed de koppeling moet inhouden, is echt pittig. Ik leer het wel beetje bij beetje, maar wanneer de druk het hoogst is, schiet m'n kijkgedrag erbij in.quote:Op zondag 18 mei 2014 16:34 schreef Brummetje2.0 het volgende:
[..]
Dit is dus één van de redenen waardoor ik voor automaat ben gegaan.
Ik heb geen gedoe meer met kijken, remmen, terugschakelen, kijken, richting aan, sturen, nog een keer kijken, gas geven, op schakelen, nóg een keer kijken. Vind het zo fijn.
ok betaal jij?quote:Op zondag 18 mei 2014 21:00 schreef Brummetje2.0 het volgende:
Ik vind eigenlijk dat alle auto's automaat moeten worden. Dan worden er een hele hoop ongelukken wat betreft kijkgedrag verminderd. Met een automaat heb je zoveel meer tijd om te kijken en heb je het gedoe van schakelen niet (want ondanks dat het automatisme (zou moeten) word(en), blijven het extra handelingen). Maar goed, dat is maar mijn mening hoor.
Dat doet ze niet, ze rijdt automaat.quote:Op zondag 18 mei 2014 21:04 schreef Pizza_Boom het volgende:
Lol, whut? Ik weet niet hoe jij schakel rijdt
Ik hoorde net op de radio een reclame over Mitsubishi. Alleen te koop met standaard automaat.quote:
en dit iddquote:Op zondag 18 mei 2014 21:04 schreef Pizza_Boom het volgende:
Lol, whut? Ik weet niet hoe jij schakel rijdt, maar ik rijd zonder naar mijn pook te kijken, kan iedere versnelling blind vinden, ook als ik van 2 naar 4 of van 3 naar 5 schakel.
Overigens ga je met een automaat meer andere dingen doen achter het stuur, iets dat je juist in Amerika terugziet. Broodje smeren, make up doen, etc.
Dat zal best en ontken ik niet, maar zonder verstand te hebben van schakelauto's plus nul onderbouwing dat het tot meer ongelukken leidt vind ik nogal dom overkomen.quote:Op zondag 18 mei 2014 21:06 schreef Brummetje2.0 het volgende:
[..]
Ik hoorde net op de radio een reclame over Mitsubishi. Alleen te koop met standaard automaat.
Ik zeg het je: dat wordt de toekomst.
Nee ik rijd automaat omdat ik dan veel meer tijd heb om te kijken.quote:Op zondag 18 mei 2014 21:08 schreef Messina het volgende:
[..]
Dat zal best en ontken ik niet, maar zonder verstand te hebben van schakelauto's plus nul onderbouwing dat het tot meer ongelukken leidt vind ik nogal dom overkomen.
"Ik rijd automaat omdat het veiliger is". Nee, je rijdt automaat omdat je geen zin /het vermogen niet hebt om te leren schakelen.
Ik hoef mijn ogen niet naar de pook te laten gaan als ik schakel. Hoezo heb jij meer tijd om te kijken?quote:Op zondag 18 mei 2014 21:10 schreef Brummetje2.0 het volgende:
[..]
Nee ik rijd automaat omdat ik dan veel meer tijd heb om te kijken.
Zeker de outlander PHEV? Elektrisch hok, niet praktisch als schakel.quote:Op zondag 18 mei 2014 21:06 schreef Brummetje2.0 het volgende:
Ik hoorde net op de radio een reclame over Mitsubishi. Alleen te koop met standaard automaat.
Waar de fuck kijk jij dan naar als je in een schakel zou rijden? Kom op hee, met invoegen trap ik hem in, doe ik een schoudercheck, hoor ik aan het geluid dat het tijd is om te schakelen, zet ik mijn knipper aan en voeg ik in gedurende een paar seconde.quote:Op zondag 18 mei 2014 21:10 schreef Brummetje2.0 het volgende:
[..]
Nee ik rijd automaat omdat ik dan veel meer tijd heb om te kijken.
quote:Op zondag 18 mei 2014 21:10 schreef Brummetje2.0 het volgende:
[..]
Nee ik rijd automaat omdat ik dan veel meer tijd heb om te kijken.
Sowieso, al is schakelen de toekomst, dan zullen er nog zat schakelbakken around zijn de komende 25-30 jaar. Auto's worden steeds beter en gaan steeds langer mee, dus we zitten over 10 jaar echt niet allemaal in een automaat.quote:Op zondag 18 mei 2014 21:11 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Zeker de outlander PHEV? Elektrisch hok, niet praktisch als schakel.
Omdat de auto die ik meepak toevallig automaat is. Overigens bedien ik in een automaat ook veel de pook. Ga, zeker voor het stoplicht, veel van D naar N en weer terug. Getrek constant van zo'n bak voor het stoplicht.quote:Op zondag 18 mei 2014 21:08 schreef Messina het volgende:
"Ik rijd automaat omdat het veiliger is". Nee, je rijdt automaat omdat je geen zin /het vermogen niet hebt om te leren schakelen.
Ik ben heel erg benieuwd waarom je met een schakelbak minder tijd hebt om te kijken. Ik heb hier echt 5 minuten over nagedacht maar kan niets bedenken. Zou je dat kunnen toelichten?quote:Op zondag 18 mei 2014 21:10 schreef Brummetje2.0 het volgende:
[..]
Nee ik rijd automaat omdat ik dan veel meer tijd heb om te kijken.
Als beginneling kan ik het wel beamen. Doordat ik druk bezig ben met onder andere schakelen, remmen en sturen, vind ik het moeilijk om tegelijkertijd ook te kijken. Maar ja, ik heb ook pas 15 lessen gehad en wellicht wordt het schakelen een volledig automatisme op den duur.quote:Op zondag 18 mei 2014 21:19 schreef Alt-tab het volgende:
[..]
Ik ben heel erg benieuwd waarom je met een schakelbak minder tijd hebt om te kijken. Ik heb hier echt 5 minuten over nagedacht maar kan niets bedenken. Zou je dat kunnen toelichten?
Sorry, ik had moeten zeggen:quote:Op zondag 18 mei 2014 21:18 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Omdat de auto die ik meepak toevallig automaat is. Overigens bedien ik in een automaat ook veel de pook. Ga, zeker voor het stoplicht, veel van D naar N en weer terug. Getrek constant van zo'n bak voor het stoplicht.
Maar in het begin had je dat ook met sturen en steeds in je achteruitkijkspiegel kijken. Je zit nog midden (if even) in je leerproces.quote:Op zondag 18 mei 2014 21:21 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Als beginneling kan ik het wel beamen. Doordat ik druk bezig ben met onder andere schakelen, remmen en sturen, vind ik het moeilijk om tegelijkertijd ook te kijken. Maar ja, ik heb ook pas 15 lessen gehad en wellicht wordt het schakelen een volledig automatisme op den duur.
Voor een beginneling kan ik dit prima begrijpen. Iedereen moet het immers leren, echter krijg ik bij Brummetje2.0 de indruk dat zij haar rijbewijs al heeft. Mocht ik dit verkeerd zien dan heb ik niks gezegd.quote:Op zondag 18 mei 2014 21:21 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Als beginneling kan ik het wel beamen. Doordat ik druk bezig ben met onder andere schakelen, vind ik het moeilijk om tegelijkertijd ook te kijken. Maar ja, ik heb ook pas 15 lessen gehad en wellicht wordt het schakelen een volledig automatisme op den duur.
Eigenlijk herken ik dat dan weer niet.quote:Op zondag 18 mei 2014 21:23 schreef Messina het volgende:
[..]
Maar in het begin had je dat ook met sturen en steeds in je achteruitkijkspiegel kijken. Je zit nog midden (if even) in je leerproces.
dat is nergens voor nodigquote:Op zondag 18 mei 2014 21:18 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Omdat de auto die ik meepak toevallig automaat is. Overigens bedien ik in een automaat ook veel de pook. Ga, zeker voor het stoplicht, veel van D naar N en weer terug. Getrek constant van zo'n bak voor het stoplicht.
Mwah, het is niet echt bevorderlijk voor je remmen om, als je van bijv. de snelweg af komt en voor het eerste stoplicht staat, je poot op de rem te houden...quote:
ik weet zeker dat er miljoenen mensen zijn die dat wel doen en er nooit problemen mee hebben. "niet bevorderlijk" betekent niet meteen zichtbare schade. net zoiets als hand op de pook houden tussen het schakelen door, het misschien niet goed voor de versnellingsbak maar het zal nooit resulteren in defectenquote:Op zondag 18 mei 2014 21:28 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Mwah, het is niet echt bevorderlijk voor je remmen om, als je van bijv. de snelweg af komt en voor het eerste stoplicht staat, je poot op de rem te houden...
Meeste mensen remmen hem ook niet vol af van 120/130 naar 0... Maar het fenomeen kromme remmen ontstaat o.a. bij het stoplicht (wat overigens niet echt kromme remschijven zijn, maar plaatstelijke verdikkingen/verdunning/andere slijtage daar door de hitte en het vasthouden van de druk op molecuul niveau materiaaloverdracht plaats vindt tussen remblok en remschijf waardoor de remschijf op dat punt een ander slijtagepatroon krijgt).quote:Op zondag 18 mei 2014 21:35 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
ik weet zeker dat er miljoenen mensen zijn die dat wel doen en er nooit problemen mee hebben. "niet bevorderlijk" betekent niet meteen zichtbare schade. net zoiets als hand op de pook houden tussen het schakelen door, het misschien niet goed voor de versnellingsbak maar het zal nooit resulteren in defecten
Hoezo is volgens jou voet op de koppeling slecht? M'n rij-instructeur heeft het mij zo aangeleerd en hij zal er wel verstand van hebbenquote:Op zondag 18 mei 2014 21:37 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Meeste mensen remmen hem ook niet vol af van 120/130 naar 0... Maar het fenomeen kromme remmen ontstaat o.a. bij het stoplicht (wat overigens niet echt kromme remschijven zijn, maar plaatstelijke verdikkingen/verdunning/andere slijtage daar door de hitte en het vasthouden van de druk op molecuul niveau materiaaloverdracht plaats vindt tussen remblok en remschijf waardoor de remschijf op dat punt een ander slijtagepatroon krijgt).
Overigens zal het op de koppeling houden van een voet, itt een hand op de pook, op de langere termijn dan weer wel tot problemen leiden: versnelde afschrijving van je koppelingsplaten.
Heb je niet geleerd tijdens het lessen om niet naar je pook te kijken tijdens het schakelenquote:Op zondag 18 mei 2014 21:10 schreef Brummetje2.0 het volgende:
[..]
Nee ik rijd automaat omdat ik dan veel meer tijd heb om te kijken.
Je druklager is eenmalig gesmeerd met vet, bij productie. Op het moment dat deze langere tijd moet gaan ronddraaien, zal deze zeker warm worden waardoor het vet ook warmer, en dus dunner, wordt. Na verloop van tijd zal het druklager zijn vet kwijt zijn en enorm knarsen. Ik heb vorig jaar een koppeling eraf gehad omdat er een krukaskeerring ging lekken, helaas het druklager des tijds niet gefilmd, maar dat was echt goed hoorbaar. En tijdens het rijden je voet op de koppeling houden zorgt ervoor dat je koppeling constant slipt, versnelde slijtage. Ken iemand die het in 5000 km voor elkaar kreeg een nieuwe koppeling helemaal op te roken.quote:Op zondag 18 mei 2014 22:11 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Hoezo is volgens jou voet op de koppeling slecht? M'n rij-instructeur heeft het mij zo aangeleerd en hij zal er wel verstand van hebben
Braddie is tegenwoordig op autoweek forum te vinden.quote:Op zondag 18 mei 2014 22:36 schreef vannelle het volgende:
Maar hoort het in dit topic eigenlijk niet over lessen te gaan?
Ik vind een stukje techniek over auto's eigenlijk tot de basiskennis behoren. Okee, nu gaat het wel/niet warm worden van een druklager wel erg ver, maar wellicht leuk om te weten waarom je dat nou dus niet moet doen.quote:Op zondag 18 mei 2014 22:36 schreef vannelle het volgende:
Maar hoort het in dit topic eigenlijk niet over lessen te gaan?
Nou, vaak zegt m'n rij-instructeur toch wel dat ik mag doorschakelen naar 4 terwijl ik nog in 3 rij. Precies omwille van 'het nieuwe rijden'.quote:Op zondag 18 mei 2014 23:22 schreef sirdanilot het volgende:
Bij de rijles focussen ze nu niet bepaald op zuinig zijn op je auto.
Is dat slecht voor de auto dan? Heb 't zelf echt nog nooit met de handrem gedaan..quote:Op zondag 18 mei 2014 23:22 schreef sirdanilot het volgende:
hellingproef zoveel mogelijk zonder handrem
Op een echt steile helling wel. Maar in NL op de openbare weg kan het meestal wel zonder.quote:Op maandag 19 mei 2014 00:06 schreef iFrost het volgende:
[..]
Is dat slecht voor de auto dan? Heb 't zelf echt nog nooit met de handrem gedaan..
Als je hem in N zit, doet ie in principe ook niets.quote:Op zondag 18 mei 2014 23:23 schreef sirdanilot het volgende:
Hoe moet je in een automaat eigenlijk 'zuinig' stilstaan voor een stoplicht? Ik laat hem in D en m'n voet op de rem, maar moet je hem dan eigenlijk altijd in P zetten? 'Schakelen' in een automaat gaat best wel stroef en irritant vind ik (als in, van D naar P etc.) Moet ook altijd kijken om de R te vinden voor achteruit maar da's vast wennen.
Ik heb het destijds totaal verkeerd aangeleerd gekregen. Zag een aantal YouTube video's met tips, die ik nooit gehad heb.quote:Op zondag 18 mei 2014 22:14 schreef De_Dakgoot het volgende:
[..]
Heb je niet geleerd tijdens het lessen om niet naar je pook te kijken tijdens het schakelen
Lijkt me stug eerlijk gezegdquote:Op maandag 19 mei 2014 05:16 schreef Brummetje2.0 het volgende:
[..]
Ik heb het destijds totaal verkeerd aangeleerd gekregen. Zag een aantal YouTube video's met tips, die ik nooit gehad heb.
Maar ik ga binnenkort wrs een les in schakelauto nemen, eens kijken hoe het nu gaat. (Vast veel beter, aangezien ik die tips nu weet en een betere instructeur heb!)
Nee, als je het verhaal erachter weet niet.quote:
Oke vertel maar danquote:Op maandag 19 mei 2014 10:38 schreef Brummetje2.0 het volgende:
[..]
Nee, als je het verhaal erachter weet niet.
Heb je nog gevraagd over je kijkgedragquote:Op maandag 19 mei 2014 11:47 schreef Friek_ het volgende:
Vandaag wel een goed vernaaide rijles gehad. Vannacht een beetje slechter geslapen dan normaal en direct leek het alsof ik in niveau gedaald was. Alles ging flink mis in het begin. Presteerde het zelfs om hem een paar keer in z'n 3 te zetten i.p.v. 1 bij het wegrijden.
Ja, maar hij zei toen dat ik het al bijna goed genoeg deed, was dus geen aandachtspunt blijkbaar. Moet ook wel toegeven dat ik het heel overdreven doe, dus ook erbij zeg dat ik kijk ("oke, binnenspiegel, buitenspiegel, links naast me, richting aangeven, laatste keer kijken en gaan").quote:Op maandag 19 mei 2014 11:54 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Heb je nog gevraagd over je kijkgedrag
Sorry, maar dat is privé.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |