Meeste mensen remmen hem ook niet vol af van 120/130 naar 0... Maar het fenomeen kromme remmen ontstaat o.a. bij het stoplicht (wat overigens niet echt kromme remschijven zijn, maar plaatstelijke verdikkingen/verdunning/andere slijtage daar door de hitte en het vasthouden van de druk op molecuul niveau materiaaloverdracht plaats vindt tussen remblok en remschijf waardoor de remschijf op dat punt een ander slijtagepatroon krijgt).quote:Op zondag 18 mei 2014 21:35 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
ik weet zeker dat er miljoenen mensen zijn die dat wel doen en er nooit problemen mee hebben. "niet bevorderlijk" betekent niet meteen zichtbare schade. net zoiets als hand op de pook houden tussen het schakelen door, het misschien niet goed voor de versnellingsbak maar het zal nooit resulteren in defecten
Hoezo is volgens jou voet op de koppeling slecht? M'n rij-instructeur heeft het mij zo aangeleerd en hij zal er wel verstand van hebbenquote:Op zondag 18 mei 2014 21:37 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Meeste mensen remmen hem ook niet vol af van 120/130 naar 0... Maar het fenomeen kromme remmen ontstaat o.a. bij het stoplicht (wat overigens niet echt kromme remschijven zijn, maar plaatstelijke verdikkingen/verdunning/andere slijtage daar door de hitte en het vasthouden van de druk op molecuul niveau materiaaloverdracht plaats vindt tussen remblok en remschijf waardoor de remschijf op dat punt een ander slijtagepatroon krijgt).
Overigens zal het op de koppeling houden van een voet, itt een hand op de pook, op de langere termijn dan weer wel tot problemen leiden: versnelde afschrijving van je koppelingsplaten.
Heb je niet geleerd tijdens het lessen om niet naar je pook te kijken tijdens het schakelenquote:Op zondag 18 mei 2014 21:10 schreef Brummetje2.0 het volgende:
[..]
Nee ik rijd automaat omdat ik dan veel meer tijd heb om te kijken.
Je druklager is eenmalig gesmeerd met vet, bij productie. Op het moment dat deze langere tijd moet gaan ronddraaien, zal deze zeker warm worden waardoor het vet ook warmer, en dus dunner, wordt. Na verloop van tijd zal het druklager zijn vet kwijt zijn en enorm knarsen. Ik heb vorig jaar een koppeling eraf gehad omdat er een krukaskeerring ging lekken, helaas het druklager des tijds niet gefilmd, maar dat was echt goed hoorbaar. En tijdens het rijden je voet op de koppeling houden zorgt ervoor dat je koppeling constant slipt, versnelde slijtage. Ken iemand die het in 5000 km voor elkaar kreeg een nieuwe koppeling helemaal op te roken.quote:Op zondag 18 mei 2014 22:11 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Hoezo is volgens jou voet op de koppeling slecht? M'n rij-instructeur heeft het mij zo aangeleerd en hij zal er wel verstand van hebben
Braddie is tegenwoordig op autoweek forum te vinden.quote:Op zondag 18 mei 2014 22:36 schreef vannelle het volgende:
Maar hoort het in dit topic eigenlijk niet over lessen te gaan?
Ik vind een stukje techniek over auto's eigenlijk tot de basiskennis behoren. Okee, nu gaat het wel/niet warm worden van een druklager wel erg ver, maar wellicht leuk om te weten waarom je dat nou dus niet moet doen.quote:Op zondag 18 mei 2014 22:36 schreef vannelle het volgende:
Maar hoort het in dit topic eigenlijk niet over lessen te gaan?
Nou, vaak zegt m'n rij-instructeur toch wel dat ik mag doorschakelen naar 4 terwijl ik nog in 3 rij. Precies omwille van 'het nieuwe rijden'.quote:Op zondag 18 mei 2014 23:22 schreef sirdanilot het volgende:
Bij de rijles focussen ze nu niet bepaald op zuinig zijn op je auto.
Is dat slecht voor de auto dan? Heb 't zelf echt nog nooit met de handrem gedaan..quote:Op zondag 18 mei 2014 23:22 schreef sirdanilot het volgende:
hellingproef zoveel mogelijk zonder handrem
Op een echt steile helling wel. Maar in NL op de openbare weg kan het meestal wel zonder.quote:Op maandag 19 mei 2014 00:06 schreef iFrost het volgende:
[..]
Is dat slecht voor de auto dan? Heb 't zelf echt nog nooit met de handrem gedaan..
Als je hem in N zit, doet ie in principe ook niets.quote:Op zondag 18 mei 2014 23:23 schreef sirdanilot het volgende:
Hoe moet je in een automaat eigenlijk 'zuinig' stilstaan voor een stoplicht? Ik laat hem in D en m'n voet op de rem, maar moet je hem dan eigenlijk altijd in P zetten? 'Schakelen' in een automaat gaat best wel stroef en irritant vind ik (als in, van D naar P etc.) Moet ook altijd kijken om de R te vinden voor achteruit maar da's vast wennen.
Ik heb het destijds totaal verkeerd aangeleerd gekregen. Zag een aantal YouTube video's met tips, die ik nooit gehad heb.quote:Op zondag 18 mei 2014 22:14 schreef De_Dakgoot het volgende:
[..]
Heb je niet geleerd tijdens het lessen om niet naar je pook te kijken tijdens het schakelen
Lijkt me stug eerlijk gezegdquote:Op maandag 19 mei 2014 05:16 schreef Brummetje2.0 het volgende:
[..]
Ik heb het destijds totaal verkeerd aangeleerd gekregen. Zag een aantal YouTube video's met tips, die ik nooit gehad heb.
Maar ik ga binnenkort wrs een les in schakelauto nemen, eens kijken hoe het nu gaat. (Vast veel beter, aangezien ik die tips nu weet en een betere instructeur heb!)
Nee, als je het verhaal erachter weet niet.quote:
Oke vertel maar danquote:Op maandag 19 mei 2014 10:38 schreef Brummetje2.0 het volgende:
[..]
Nee, als je het verhaal erachter weet niet.
Heb je nog gevraagd over je kijkgedragquote:Op maandag 19 mei 2014 11:47 schreef Friek_ het volgende:
Vandaag wel een goed vernaaide rijles gehad. Vannacht een beetje slechter geslapen dan normaal en direct leek het alsof ik in niveau gedaald was. Alles ging flink mis in het begin. Presteerde het zelfs om hem een paar keer in z'n 3 te zetten i.p.v. 1 bij het wegrijden.
Ja, maar hij zei toen dat ik het al bijna goed genoeg deed, was dus geen aandachtspunt blijkbaar. Moet ook wel toegeven dat ik het heel overdreven doe, dus ook erbij zeg dat ik kijk ("oke, binnenspiegel, buitenspiegel, links naast me, richting aangeven, laatste keer kijken en gaan").quote:Op maandag 19 mei 2014 11:54 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Heb je nog gevraagd over je kijkgedrag
Sorry, maar dat is privé.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |