Ik denk dat de oven onder de kookplaat zit, met andere woorden: Het is één toestel.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 21:16 schreef Vonkenboer het volgende:
Wacht even je wilt een fornuis en een oven op één aansluitpunt aansluiten ?
Het fornuis heeft een perilex stekker en de oven een normale 230V stekker ?
Dat vraagt TS toch ook niet? Hij wil zijn fornuis - waar een gewone geaarde 230V-kabel met stekker aanhangt - aansluiten op een perilex. Dus gewone stekker eraf en perilex erop, en dat in de contactdoos duwen.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 21:21 schreef Vonkenboer het volgende:
Je mag vanaf een kookgroep i.i.g. nooit iets doorlussen van een perilex aansluiting naar een normale wandcontactdoos die je naast de perilex plaatst.
Een kookgroep mag alleen gebruikt worden voor 1 apparaat
Beter is de perilex wandcontactdoos te vervangen door een "gewone" 1 fase wandcontactdoos en daarop voort te werken.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 20:51 schreef sunxxx het volgende:
Kan er aan een gewone 3 aderige aarde kabel een perilex stekker gezet worden,zodat het gasfornuis met elektrische oven in de perilex stekkerdoos past,aangezien er geen gewoon aarde stekkerdoos in de buurt zit.
Of bestaan er adapters om van een 5 polige contactdoos naar een 2 polige stekker te gaan,anders moet ik steeds als ik de oven aan wil zetten een verlengsnoer van 5 meter door de keuken leggen.
Alvast bedankt voor jullie antwoord,want ik heb geen idee en de man bij De Handyman stond me aan te kijken alsof ie water zag branden.
Zo stom is mijn vraag toch niet?
Dat zeker niet (doen)!quote:Op dinsdag 6 mei 2014 20:51 schreef sunxxx het volgende:
Of bestaan er adapters om van een 5 polige contactdoos naar een 2 polige stekker te gaan,anders moet ik steeds als ik de ?
ah, zo op die manierquote:Op dinsdag 6 mei 2014 21:25 schreef slangpie het volgende:
Wat ik begrijp van de OP, koken op gas met vast daaronder eenelektrische oven op 230V. Dus van de perplex maar 1 fase en 1 nul gebruiken.
Mag geen probleem zijn als het 2x 230v zekering zijn, kwestie van 1 Vd groepen gebruiken.
Op een 3fasen aansluiting weet ik zo niet of dat mag.
Nee, dat is niet toegestaanquote:Op dinsdag 6 mei 2014 22:04 schreef Gieliovd het volgende:
Stel ik knip die stekker van de elektrische oven eraf en maak die perilex stekker eraan.
Ik heb gemeten dat op pin 1 spanning staat, pin 3 nul en aarde spreekt voor zich.
Mag ik respectievelijk gewoon bruin, blauw en geel/groen aansluiten en de resterende pin(nen) vrij laten... en zo vrolijk zonder aanpassingen aan de perilex WCD de oven gebruiken?
De vraag is of het verstandig is e.e.a. zelf uit te voeren, aangezien je in de meterkast, 1 of 2 fase(n) moet losmaken.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 23:17 schreef sunxxx het volgende:
Dus ik begrijp dat er mogelijkheden zijn en dat het beter is om de contactdoos te vervangen dan de stekker?Ik ben een vrouw en ben pas alleen en ben nog niet in staat om een lamp op te hangen.
Nu had ik wel het schema gevonden hoe een periplex stekker aan het 5 polige snoer te zetten,maar blijkt het elektrische gedeelte van het fornuis (het ovengedeelte) gewoon 220 te zijn.
Als ik nou een schema had hoe de stekker te vervangen is,waar de draden moeten,zou het me wel lukken.
Ik zal me ook eens verdiepen in het montage raam van vonkenboer,maar of ik dat durf weet ik niet en in mijn familie is niemand verder gekomen dan het verwisselen van een lamp.
Wel heel erg bedankt voor al jullie informatie,het is al fijn dat het kan.
Waar ben je woonachtig misschien is er een Fokker die voorzien is van wat meer technische kennisquote:Op dinsdag 6 mei 2014 23:17 schreef sunxxx het volgende:
Dus ik begrijp dat er mogelijkheden zijn en dat het beter is om de contactdoos te vervangen dan de stekker?Ik ben een vrouw en ben pas alleen en ben nog niet in staat om een lamp op te hangen.
Nu had ik wel het schema gevonden hoe een periplex stekker aan het 5 polige snoer te zetten,maar blijkt het elektrische gedeelte van het fornuis (het ovengedeelte) gewoon 220 te zijn.
Als ik nou een schema had hoe de stekker te vervangen is,waar de draden moeten,zou het me wel lukken.
Ik zal me ook eens verdiepen in het montage raam van vonkenboer,maar of ik dat durf weet ik niet en in mijn familie is niemand verder gekomen dan het verwisselen van een lamp.
Wel heel erg bedankt voor al jullie informatie,het is al fijn dat het kan.
quote:Op woensdag 7 mei 2014 18:34 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Waar ben je woonachtig misschien is er een Fokker die voorzien is van wat meer technische kennisen bij wijze van spreke om de hoek woont. Ben je toevallig woonachtig in de omgeving van Enschede Groningen ??
Nee,dat is een eind uit de buurt,ik woon in Spijkenisse,onder de rook van Rotterdam.quote:Op woensdag 7 mei 2014 18:34 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Waar ben je woonachtig misschien is er een Fokker die voorzien is van wat meer technische kennisen bij wijze van spreke om de hoek woont. Ben je toevallig woonachtig in de omgeving van Enschede ??
Als het goed is..quote:Op donderdag 8 mei 2014 09:38 schreef sijs het volgende:
als het goed is is de perilex contactdoos aangelsoten met 1 blauwe, 1 geel groene en 3 bruine draden
huurwoning?quote:Op woensdag 7 mei 2014 22:13 schreef sunxxx het volgende:
[..]
Nee,dat is een eind uit de buurt,ik woon in Spijkenisse,onder de rook van Rotterdam.
Mevrouw kan volgens mij nauwelijks een lamp aansluiten, laat staan dat ze een duspol heeftquote:Op vrijdag 9 mei 2014 11:17 schreef sijs het volgende:
even met de duspool of multimeter erop en je weet het; ( tussen de fasen ( de bruine draden) 400 V tussen fase en nul ( bruin en blauw) 230 v
Vertel er dan ook even bij dat ze de automaten in de kast moet ontkoppelen, en één uit moet zetten anders weet ze nog niet welke fase bij welke nul hoort.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 11:17 schreef sijs het volgende:
even met de duspool of multimeter erop en je weet het; ( tussen de fasen ( de bruine draden) 400 V tussen fase en nul ( bruin en blauw) 230 v
Bij meerdere fasen, heb je maar één nul. Maar afgezien daarvan: deze aanpassing moet door een deskundige worden gedaan om ongelukken te voorkomen!quote:Op vrijdag 9 mei 2014 16:59 schreef hottentot het volgende:
Vertel er dan ook even bij dat ze de automaten in de kast moet ontkoppelen, en één uit moet zetten anders weet ze nog niet welke fase bij welke nul hoort.
Yeah right........quote:Op vrijdag 9 mei 2014 17:08 schreef blomke het volgende:
[..]
Bij meerdere fasen, heb je maar één nul.
Bij 3 fasen heb je 1 nul of soms helemaal niet.quote:
Je moet de installatie gebruiken waar deze voor bedoeld is. Gebruik je 1 fase dan ook een 1 fase groep gebruiken, gebruik je 2 of 3 fase dan dien je dat op de juiste wijze aan te leggen.quote:Op maandag 12 mei 2014 00:36 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Mag ik weten waarom niet? Welke regel verbiedt dat?
Waar kan ik die regel vinden? In de NEN1010? Zo ja, welke paragraaf?quote:Op dinsdag 13 mei 2014 17:36 schreef Noodels het volgende:
Je moet de installatie gebruiken waar deze voor bedoeld is. Gebruik je 1 fase dan ook een 1 fase groep gebruiken, gebruik je 2 of 3 fase dan dien je dat op de juiste wijze aan te leggen.
Dit gaat een leuke discussie worden. Ik ben reuze benieuwd naar die regeltjes waar je het over hebt.quote:Grappig dat zoveel mensen overal "verstand" van hebben. Het is opzich allemaal niet zo moeilijk, maar je dient je wel aan regeltjes te houden en niet denken "het werkt toch". (Dit is slechts mijn bescheiden mening)
Klopt helemaal, ik ageerde tegen blomke die te stellig beweerde dat er ongeacht het aantal fasen maar één nul is. Iets wat bij Perilex dus niet het geval hoeft te zijn.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 17:36 schreef Noodels het volgende:
[..]
Bij 3 fasen heb je 1 nul of soms helemaal niet.
Komt er 3 fase binnen dan is de pirilex vaak 3 fase +nul aangesloten, komt er 1 fase binnen dan is hij 2x 1fase en 2x nul aangesloten.
Ik zei niet "ongeacht", maar juist bij "meerdere" fasen. En dan is er maar één nul.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 19:20 schreef hottentot het volgende:
Klopt helemaal, ik ageerde tegen blomke die te stellig beweerde dat er ongeacht het aantal fasen maar één nul is. Iets wat bij Perilex dus niet het geval hoeft te zijn.
Bij meerdere groepen (twee) zijn er inderdaad 2 nuldraden, overigens dezelfde nulquote:Op dinsdag 13 mei 2014 19:20 schreef hottentot het volgende:
Iets wat bij Perilex dus niet het geval hoeft te zijn.
Jij deed m.i. de foute aanname dat bij twee groepen er altijd sprake is van dezelfde fase.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 19:24 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik zei niet "ongeacht", maar juist bij "meerdere" fasen. En dan is er maar één nul.
[..]
Bij meerdere groepen (twee) zijn er inderdaad 2 nuldraden, overigens dezelfde nul
Ik heb het expres niet over "groepen" gehad, omdat die stelling over één nul, dan niet opgaat.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 19:28 schreef hottentot het volgende:
Jij deed m.i. de foute aanname dat bij twee groepen er altijd sprake is van dezelfde fase.
Je sprak over meerdere fasen, dit kan ook gewoon het geval zijn bij het gebruik van twee groepen.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 19:30 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik heb het expres niet over "groepen" gehad, omdat die stelling over één nul, dan niet opgaat.
Niet in een perilex t.b.v. een kookgroep (zoals de naam al zegt). Meerdere fasen tref je alleen in een krachtstroomgroep met maar één en dezelfde nul.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 19:31 schreef hottentot het volgende:
Je sprak over meerdere fasen, dit kan ook gewoon het geval zijn bij het gebruik van twee groepen.
Goed voor het geval ik iets mis.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 19:35 schreef blomke het volgende:
[..]
Niet in een perilex t.b.v. een kookgroep (zoals de naam al zegt). Meerdere fasen tref je alleen in een krachtstroomgroep met maar één en dezelfde nul.
Neem bepaling 132.1 uit de NEN1010 samengevat: Elektrische installaties dienen goed te functioneren voor het gebruik waarvoor de installatie is bedoeld.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 18:04 schreef ACT-F het volgende:
Waar kan ik die regel vinden? In de NEN1010? Zo ja, welke paragraaf?
www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bouwregelgeving/bouwbesluit-2012quote:Op dinsdag 13 mei 2014 18:04 schreef ACT-F het volgende:
Dit gaat een leuke discussie worden. Ik ben reuze benieuwd naar die regeltjes waar je het over hebt.
De oven wordt gebruikt als oven en daarmee conform de regels waarmee jij aankomt. De veiligheid is ook niet in het gedrang als slechts 1 fase van de 2 of 3 wordt gebruikt. Wat is nu het probleem?quote:Op dinsdag 13 mei 2014 20:22 schreef Noodels het volgende:
[..]
Neem bepaling 132.1 uit de NEN1010 samengevat: Elektrische installaties dienen goed te functioneren voor het gebruik waarvoor de installatie is bedoeld.
[..]
www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bouwregelgeving/bouwbesluit-2012
Haha jij bent grappig!quote:Op dinsdag 13 mei 2014 20:37 schreef ACT-F het volgende:
[..]
De oven wordt gebruikt als oven en daarmee conform de regels waarmee jij aankomt. De veiligheid is ook niet in het gedrang als slechts 1 fase van de 2 of 3 wordt gebruikt. Wat is nu het probleem?
Hahaha! Deze regel heeft dus geen betrekking op het onderwerp...quote:Op dinsdag 13 mei 2014 20:45 schreef Noodels het volgende:
[..]
Haha jij bent grappig!
Het is een regel die gewoon in de NEN staat en waar jij om vroeg.
TS heeft een perilex-WCD en een enkelfase stekker aan haar fornuis. TS vraagt of de stekker vervangen kan worden door een perilex stekker. Ja dat kan.quote:Ik kijk in de meterkast, zie een kookgroep, ik kijk in de keuken, ik zie een 1f stopcontact...
Goh is het daarvoor bedoeld?
Maar als je gelijk wil hebben dan wil ik je dat wel geven als je daar blij mee bent.
Perilex wcd = 2 fases en 2x een nul of 3 fases en een nul.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 20:49 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Hahaha! Deze regel heeft dus geen betrekking op het onderwerp...
[..]
TS heeft een perilex-WCD en een enkelfase stekker aan haar fornuis. TS vraagt of de stekker vervangen kan worden door een perilex stekker. Ja dat kan.
Je punt is?quote:Op dinsdag 13 mei 2014 20:55 schreef Noodels het volgende:
[..]
Perilex wcd = 2 fases en 2x een nul of 3 fases en een nul.
Een normale stekker is 1 fase en een nul.
Daarom vroeg ik welke regel dat verbiedt. De NEN1010 heeft betrekking op installaties. Die blijft onveranderd. Het is het apparaat dat aangepast wordt en dat mag.quote:Ik begrijp dat het kan, maar het mag dus niet.
Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat bij meerdere fasen, er maar één nul (noodzakelijk) is. Je kan er gerust 3 trekken, maar de (krachtstroom)installatie is uitgelegd voor 3 fasen en één nul, en een kookgroep voor 2 groepen op dezelfde fase en dan met twee nuldraden. Weer iets met gebruiken waar ie voor bedoeld is....quote:Op dinsdag 13 mei 2014 19:47 schreef hottentot het volgende:
Waar staat dat bij het gebruik van twee groepen voor een perilex dit ten alle tijde één en dezelfde fase moet zijn? (ik heb hier nu geen 1010 bij de hand.)
Ja.quote:
Dat klopt niet helemaal. De 3 fasen moeten wel onderling 120 graden van elkaar verschoven zijn. Pas dan heb je hooguit 1 nul nodig, of in een ideale situatie als ze evenredig belast zijn geen nul.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 21:00 schreef blomke het volgende:
Het gaat erom dat bij meerdere fasen, er maar één nul (noodzakelijk) is. Je kan er gerust 3 trekken, maar de (krachtstroom)installatie is uitgelegd voor 3 fasen en één nul, en een kookgroep voor 2 groepen op dezelfde fase en dan met twee nuldraden. Weer iets met gebruiken waar ie voor bedoeld is....
Ah.En de krachtstroom die door je straat loopt is geen 120 graden verschoven? Nou, de e-bedrijven zijn er maar wat kien op dat faseverschuivingen (tov 120) minimaal worden gehouden om de blindverliezen tegen te gaan.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 21:04 schreef ACT-F het volgende:
De 3 fasen moeten wel onderling 120 graden van elkaar verschoven zijn. Pas dan heb je hooguit 1 nul nodig, of in een ideale situatie als ze evenredig belast zijn geen nul.
Je haalt nu onderwerpen door elkaar. De krachtstroomnetten zijn wel 120 graden van elkaar verschoven, maar geef dat duidelijk aan als je dit roept:quote:Op dinsdag 13 mei 2014 21:08 schreef blomke het volgende:
[..]
Ah.En de krachtstroom die door je straat loopt is geen 120 graden verschoven? Nou, de e-bedrijven zijn er maar wat kien op dat faseverschuivingen (tov 120) minimaal worden gehouden om de blindverliezen tegen te gaan.
Als de 3 fasen (om wat voor redenen dan ook) in gelijke fase zijn moeten ze 3 nullen hebben.quote:Het gaat erom dat bij meerdere fasen, er maar één nul (noodzakelijk) is.
3 fasen die gelijke fasen hebben? Die mag je me echt uitleggen. Als dat zou gebeuren, zouden heel wat nuldraden roodgloeiend staan...quote:Op dinsdag 13 mei 2014 21:17 schreef ACT-F het volgende:
Als de 3 fasen (om wat voor redenen dan ook) in gelijke fase zijn moeten ze 3 nullen hebben.
Als jij 3 draden trekt die vanaf één fasedraad afkomstig zijn dan zijn de fasen gelijk aan elkaar. Dat mag natuurlijk nooit op slechts één nul aangesloten worden. Dit zul je in een huisinstallatie niet zo snel aantreffen overigens, maar dat is een ander verhaal.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 21:22 schreef blomke het volgende:
[..]
3 fasen die gelijke fasen hebben? Die mag je me echt uitleggen. Als dat zou gebeuren, zouden heel wat nuldraden roodgloeiend staan...
Je dwaalt af volgens mij.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 21:00 schreef blomke het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat bij meerdere fasen, er maar één nul (noodzakelijk) is. Je kan er gerust 3 trekken, maar de (krachtstroom)installatie is uitgelegd voor 3 fasen en één nul, en een kookgroep voor 2 groepen op dezelfde fase en dan met twee nuldraden. Weer iets met gebruiken waar ie voor bedoeld is....
Deze mening deel ik trouwens, de 1010 spreekt duidelijk overal over de installatie maar daar veranderd niets aan. Wettelijk zie ik geen aanleiding om er niet gewoon een andere stekker aan te zetten. Het word wel overal gezegd op het net, maar niemand die erbij verteld waarom dit dan zo zou zijn.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 20:57 schreef ACT-F het volgende:
Daarom vroeg ik welke regel dat verbiedt. De NEN1010 heeft betrekking op installaties. Die blijft onveranderd. Het is het apparaat dat aangepast wordt en dat mag.
Perilex is nu eenmaal een allegaartje qua standaard. Ik heb een luchtafzuiging van Stork die ook een perilexaansluiting heeft. Eerst dacht ik: verbruikt die nou zoveel stroom? Lees ik dat de pennen gebruikt worden om de verschillende standen aan te sturenquote:Op dinsdag 13 mei 2014 22:08 schreef hottentot het volgende:
Wat de werking betreft is het gewoon veilig en verantwoord, zolang je wel er zorg voor draagt dat je dezelfde stekker niet klakkeloos in een ander perilex stopcontact steekt, want daar kan het wel goed fout gaan.
Nu is het zo dat als je de 1 op zolder hebt en er 1 in de keuken dan zou ik er niet wakker van liggen.quote:Indien men een kookgroep aansluit als 2x230V groep op een perilex wandcontactdoos mag men in de verdere installatie geen perilex wandcontactdoos meer gebruiken. Dit staat omschreven in de volgende artikelen.
NEN 1010 3druk: artikel 555.1.1 & 555.1.4
NEN 1010 4druk: artikel 555.1.1 & 555.1.4
NEN 1010 5druk:
artikel 8.555.101: Indien in een installatie stroomstelsel met verschillende spanning, stroomsoort of frequentie voorkomen mag een contactstop van het ene stelsel geen elektrisch contact kunnen maken met contactdozen of koppelcontactstoppen van een ander stelsel.
artikel 8.555.102: wandcontactdozen voor de aansluiting van driefasen-kooktoestellen op een tweegeleiderinstallatie moeten van het systeem Perilex zijn.
Dan heb je 3 draden op maar één fase.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 21:30 schreef ACT-F het volgende:
Als jij 3 draden trekt die vanaf één fasedraad afkomstig zijn dan zijn de fasen gelijk aan elkaar.
Maar op grond waarvan mag TS geen ander snoer en/of andere stekker aan haar kooktoestel zetten, en gewoon 1 fase i.p.v. bijvoorbeeld 2 fasen gebruiken. Aan de installatie zelf veranderd helemaal niets.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 22:32 schreef Noodels het volgende:
Het feit blijft dat wat TS wil eigenlijk niet mag.
Het antwoord is ja, perilex heeft 230V. De NEN1010 is geen regel maar een richtlijn. Bovendien is de NEN1010 niet van toepassing op apparaten. Terug naar school jij.quote:Op woensdag 14 mei 2014 13:10 schreef Noodels het volgende:
Is de perilex bedoeld om een 230V apparaat aan te sluiten?
Nee.
Duidelijker kan niet, als je mijn vorige posts hebt gelezen dan heb je ook de verwijzingen naar de NEN gelezen.
Je begint nu wel bij te draaien hè? Eerst roepen dat het niet mag, vervolgens verzacht je het naar leidraad en mening. Je geeft nu zelf aan dat de NEN1010 niet heilig is. En je kan je mening niet eens onderbouwen c.q. de onveiligheid van de aanpak aangeven. Dáár gaat het om bij de NEN1010, veiligheid. De NEN1010 zelf is geen doel.quote:Op woensdag 14 mei 2014 16:59 schreef Noodels het volgende:
Ik heb ook nergens gezegd dat de NEN1010 een wet is. Maar wel een heel goede leidraad.
Ik blijf van mening dat het niet mag.
Ik zou het maar niet hardop roepen, want je hebt kans dat ik je leidinggevende kan zijn en vervolgens om de oren ga slaan wat elektrotechniek inhoudt.quote:Op woensdag 14 mei 2014 16:59 schreef Noodels het volgende:
Als ik het zou tegenkomen in mijn werk dan zal mijn eerste gedachte zijn "wat een hobby prutsers heb je toch ook".
Ja hoor,ik ben er nog.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 22:20 schreef ACT-F het volgende:
Dus alles resumerend zou ik TS, als ze nog meekijkt, willen vragen wat voor type fornuis ze heeft. Bij voorkeur een foto maken van de aansluitingen. Je hebt kans dat het zoiets is:
[ afbeelding ]
Indien ja, maak ook een foto van de groepenkast om te controleren of het een kookgroep is of draaistroom. Daarnaast ook een foto van de perilexcontactdoos, want vaak wordt er op gekrabbeld welke aansluitingen fase en nul zijn. Voor de zekerheid controleren met een spanningszoeker. Dan zou ik de originele kabel niet verknippen, maar een perilexstekker met kabel kopen:
http://www.installand.nl/(...)espoten-met-snoer-2m
Het bedrijf zit ook nog eens in Spijknisse waar TS woont. Vervolgens op de juiste wijze aansluiten:
http://www.ratio.nl/files/1751.pdf
Succes!
Als je voor die oplossing gekozen hebt dan is mijn oplossing niet meer van toepassing. Vergeet niet dat je op die montageplaat een wandcontactdoos moet plaatsen en die dus eventueel nog aangeschaft moet worden.quote:Op woensdag 14 mei 2014 17:54 schreef sunxxx het volgende:
Dit topic houd ik erbij als de montageplaat binnen is.
Ik neem aan dat dat dan een normaal geaarde wandcontactdoos is?quote:Op woensdag 14 mei 2014 17:58 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Als je voor die oplossing gekozen hebt dan is mijn oplossing niet meer van toepassing. Vergeet niet dat je op die montageplaat een wandcontactdoos moet plaatsen en die dus eventueel nog aangeschaft moet worden.
Ja, maar voordat je dingen aanschaft, maak eerst foto's van je situatie, dus achterzijde fornuis met elektrische aansluitpunt losgeschroefd, een foto van je groepenkast en als er letters op je perilexaansluiting gekbrabbeld zijn, daar ook een foto van.quote:Op woensdag 14 mei 2014 18:03 schreef sunxxx het volgende:
[..]
Ik neem aan dat dat dan een normaal geaarde wandcontactdoos is?
Als het ene niet lukt dan wordt het de andere mogelijkheid,die van jou,mocht de montageplaat erg ingewikkeld zijn.
Ik hou jullie iig op de hoogte,denk dat die ring er morgen is,dan idd nog even de contactdoos halen...want dat was ik idd vergeten.
Ik heb nergens vermeld dat de NEN een wet is, slechts dat het volgens de NEN niet mag maar zoals je ook in de link hebt kunnen lezen die ik gaf naar de rijksoverheid:quote:Op woensdag 14 mei 2014 17:41 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Je begint nu wel bij te draaien hè? Eerst roepen dat het niet mag, vervolgens verzacht je het naar leidraad en mening. Je geeft nu zelf aan dat de NEN1010 niet heilig is. En je kan je mening niet eens onderbouwen c.q. de onveiligheid van de aanpak aangeven. Dáár gaat het om bij de NEN1010, veiligheid. De NEN1010 zelf is geen doel.
Het doel van een installatie is niets meer dan elektriciteitsdistributie. De NEN1010 is een richtlijn om er voor te zorgen dat iemand die geen elektrotechnicus is toch op een veilige manier een installatie kan aanleggen. De installatie houdt op bij de WCD, en daarmee ook de NEN1010 richtlijn. De NEN3140 is eveneens een richtlijn die bij particulieren aan te bevelen is, maar geen wettelijke eis.
Wat ik TS geadviseerd heb, een nieuwe stekker met kabel kopen en op de juiste wijze aanleggen is conform NEN3140. De fabrikant staat meestal toe om tot aan het elektrische aansluitpunt wijzigingen in de bekabeling aan te brengen. Mede doordat stekkers verschillen per land. Daarom is dat gedeelte ook gescheiden van de rest van het apparaat.
[..]
Ik zou het maar niet hardop roepen, want je hebt kans dat ik je leidinggevende kan zijn en vervolgens om de oren ga slaan wat elektrotechniek inhoudt.
Als jij TS een perilex snoer (aansluitsnoer) laat kopen, wat doet TS met de niet gebruikte aders in het apparaat? Tape er omheen en klaar?quote:Normen zijn geen wetten, maar ’best practices’. Iedereen kan - op vrijwillige basis - hier zijn voordeel mee doen. In zakelijke overeenkomsten hebben normen een belangrijke functie. Ze bieden marktpartijen duidelijkheid over en vertrouwen in producten, diensten of organisaties en dagen de maatschappij uit te innoveren.
Ik wil eerst meer informatie van TS, dan pas ga ik definitieve adviezen geven. De ongebruikte aders zou ik in een kroonsteen stoppen, tenzij het fornuis ruimte biedt om de aders kwijt te kunnen. Fornuizen hebben voor dit soort doeleinden soms dummyaansluitingen.quote:Op woensdag 14 mei 2014 20:08 schreef Noodels het volgende:
[..]
Ik heb nergens vermeld dat de NEN een wet is, slechts dat het volgens de NEN niet mag maar zoals je ook in de link hebt kunnen lezen die ik gaf naar de rijksoverheid:
[..]
Als jij TS een perilex snoer (aansluitsnoer) laat kopen, wat doet TS met de niet gebruikte aders in het apparaat? Tape er omheen en klaar?
Dat is dus niet volgens de NEN, je hebt een 1F 230V apparaat en een perilex aansluitsnoer, en een perilex wcd, waar dus 3F of 2x 230V opstaat..... Hoe graag je ook zou willen dit blijft een rare oplossing.
quote:Mocht ik ooit zo stom zijn om voor een bedrijf te gaan werken waar jij leidinggevend bent.... dan... wacht dat zal nooit gebeuren.
Ik merk wel dat je iig net zo eigenwijs bent als ik!![]()
Mag ik me bij dit gezelschap aansluiten?quote:Op woensdag 14 mei 2014 20:08 schreef Noodels het volgende:
Ik merk wel dat je iig net zo eigenwijs bent als ik!![]()
Sorry hoor...quote:Op dinsdag 13 mei 2014 20:55 schreef Noodels het volgende:
Perilex wcd = 2 fases en 2x een nul of 3 fases en een nul.
Een normale stekker is 1 fase en een nul.
Ik begrijp dat het kan, maar het mag dus niet.
quote:Op woensdag 14 mei 2014 21:51 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Sorry hoor...
Maar een Perilex is 1 fase verdeelt over 2 groepen (2 x L + 2 x N) of 3 fasen en een nul (L1, L2, L3 + N)
Nog iemand erbijquote:Op woensdag 14 mei 2014 21:51 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Sorry hoor...
Maar een Perilex is 1 fase verdeelt over 2 groepen (2 x L + 2 x N) of 3 fasen en een nul (L1, L2, L3 + N)
Je haalt het begrip fase en groep het hele topic door de war.
Overigens... Even wat stof tot nadenken...:
Mijn Perilex is 3 fase + een nul. Mijn kookplaat gebruikt echter maar 2 fasen en 1 nul. Mag dat volgens jouw regels dan ook niet? En wat als ik alleen de linkerkant (of alleen de rechterkant) aanzet, dan gebruik ik ook maar 1 fase...
Kleine hint: Een inductiekookplaat met een oven eronder zijn elektrisch gezien gewoon 3 geheel losstaande apparaten die toevallig in 1 behuizing zitten.
Dus natuurlijk is het geen enkel probleem om gewoon een perilexstekker aan dat fornuis te zetten, mits even vooraf goed gekeken wordt op welke manier de perilex is aangesloten.
Haha of nietquote:
Ik begrijp inmiddels waarom de rest het opgegeven heeft...quote:Op woensdag 14 mei 2014 22:55 schreef Noodels het volgende:
[..]
Nog iemand erbij
Je haalt zelf de groepen en fases door elkaar.
Een perilex kan heel goed 2 verschillende fases hebben. Daarom mijn woordkeus om fases te gebruiken en niet groepen, een perilex zit achter 1 groep (zowel 3F als een kookgroep is slechts 1 groep, dus nooit 2 groepen)
Die combinatie van 3 apparaten heeft maar 1 elektrische aansluiting dus elektrisch gezien 1 apparaat. Ik weet niet wat je duidelijk wil maken maar er klopt weinig van je vergelijkingen.
Mijn kookplaat is helemaal niet ontworpen om op een Perilex aangesloten te worden, hoe kom je daar in godsnaam bij???quote:Jouw kookplaat is ontworpen om aan te sluiten op een perilex. Heel wat anders dan TS hier. TS heeft een normale 230V aansluiting nodig, die is dus niet ontworpen om op een perilex aan te sluiten.
Twee, zoals ik al aangaf. En hoeveel nullen tel jij dan bij het linker schema? (Tip lees wat er boven staat)quote:Op woensdag 14 mei 2014 23:08 schreef Noodels het volgende:
Ok.. Hoeveel fases tel je bij het linker schema? (Tip lees wat er boven staat)
Dat is dan 1 krachtgroep...quote:Hoeveel groepen zijn dat dan?
quote:Op woensdag 14 mei 2014 23:02 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik begrijp inmiddels waarom de rest het opgegeven heeft...
[..]
Mijn kookplaat is helemaal niet ontworpen om op een Perilex aangesloten te worden, hoe kom je daar in godsnaam bij???
Mijn kookplaat en de meeste 4 pits inductie platen zijn ontworpen om op 230 V te werken. Linker en rechterkant zijn galvanisch gescheiden zodat dat 230V @ 32A mag zijn, of 2 x 230V @ 16A. De hele term Perilex komt in het ontwerpproces niet eens voor man.
Dat de kookplaten tegenwoordig 2F + (2)N kunnen worden aangesloten komt doordat er lang niet overal 3F aanwezig is in een woning en mensen toch elektrisch willen koken, daar spelen de fabrikanten op in. Als je vroeger een standaard elektrisch kooktoestel wilde was je al snel verplicht om een 3F aansluiting aan te vragen.quote:De wandcontactdozen voor het aansluiten van twee- of driefasen-kooktoestellen moeten van een afwijkend type zijn zoals bijvoorbeeld van het systeem Perilex. Ook andere systemen mogen worden toegepast waarbij verzekerd is dat hiermee gedurende lange tijd een betrouwbare verbinding wordt verkregen. Zie ook blad 41 van de NPR 5310.
NEE. 2F + 1N (of 1F verdeelt over 2 groepen, maar de term 'groepen' blijft wat lastig voor je)quote:Op woensdag 14 mei 2014 23:39 schreef Noodels het volgende:
Dat de kookplaten tegenwoordig 2F + (2)N kunnen worden aangesloten
???? Je hebt een 1F aansluiting of een 3F aansluiting.quote:komt doordat er lang niet overal 3F aanwezig is in een woning en mensen toch elektrisch willen koken, daar spelen de fabrikanten op in. Als je vroeger een standaard elektrisch kooktoestel wilde was je al snel verplicht om een 3F aansluiting aan te vragen.
Sorry hoor...
Je haalt het begrip fase en groep het hele topic door de war.
quote:Op woensdag 14 mei 2014 23:08 schreef Noodels het volgende:
Ok.. Hoeveel fases tel je bij het linker schema? (Tip lees wat er boven staat)
Need to say more?quote:Op woensdag 14 mei 2014 23:13 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Twee, zoals ik al aangaf. En hoeveel nullen tel jij dan bij het linker schema? (Tip lees wat er boven staat)
Dat is dan 1 krachtgroep...
En aan de rechterkant? Hoeveel fasen heb je dan? En hoeveel groepen van 16A heb je dan nodig schat je?
quote:Op woensdag 14 mei 2014 23:46 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
NEE. 2F + 1N (of 1F verdeelt over 2 groepen, maar de term 'groepen' blijft wat lastig voor je)
Het is totaal stompzinnig om 2F + 2N aan te sluiten op een perilex. Sterker nog, dat zou tot dodelijke verwarring kunnen leiden.
[..]
???? Je hebt een 1F aansluiting of een 3F aansluiting.
2F heb ik nog nooit van gehoord, maar zelfs als dat bestaat heeft het totaal niks te maken met dit topic.
Bij mij is een groep een installatie automaat of een smeltveiligheid, dat zegt niets over welke fases beveiligd worden, maar vertel mij eens wat dat verkeerd aan is?quote:Op woensdag 14 mei 2014 23:46 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
maar de term 'groepen' blijft wat lastig voor je
Zodra je blijkt geeft ook maar enigszins te beseffen waar je het over hebt, dan graag.quote:
En ja die 3 fasen is 1 groep, de 1 fase kookgroep is een dubbele (ander woord voor 2....) groep die mechanisch gekoppeld is.quote:Maar een Perilex is 1 fase verdeelt over 2 groepen (2 x L + 2 x N) of 3 fasen en een nul (L1, L2, L3 + N)
Een kookgroep is dus 1 groep (gelukkig je begrijpt het al bijna).quote:Op woensdag 14 mei 2014 23:54 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Wat in ieder geval TOTAAL en VOLSTREKT onjuist is, is jouw stelling dat een 230V kookgroep bestaat uit 2 fasen en 2 nullen. Die bestaat namelijk zoals ik al vanaf het begin stel uit 1 fase die is onderverdeeld in 2 groepen.
Ja, voor aansluiting in het buitenland. Niet in NL hoor.quote:Op woensdag 14 mei 2014 23:48 schreef Noodels het volgende:
[ afbeelding ]
Dat 3e schema is toch echt 2F en 2N.
Vertel mij eerst maar eens wat jij onder fases verstaat...quote:Bij mij is een groep een installatie automaat of een smeltveiligheid, dat zegt niets over welke fases beveiligd worden, maar vertel mij eens wat dat verkeerd aan is?
Goh wat staat er in dat rondje? NL toevallig?quote:Op donderdag 15 mei 2014 00:06 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Ja, voor aansluiting in het buitenland. Niet in NL hoor.
Of juist dus niet dat kan heel goed een 2F + (2)N zijnquote:Op donderdag 15 mei 2014 00:06 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Een 230V kookgroep bestaat normaliter uit een mechanisch gekoppelde 2 groepen 16A automaat die op 1 fase is aangesloten.
Een 400V kookgroep bestaat uit een 3 x 16A automaat die op 3 fasen is aangesloten.
Nee, bij 2 x 230V zijn dat 2 groepen van 16Aquote:Op donderdag 15 mei 2014 00:05 schreef Noodels het volgende:
Een kookgroep is dus 1 groep (gelukkig je begrijpt het al bijna).
In ieder geval geen 'Perilex'...quote:Op donderdag 15 mei 2014 00:06 schreef Noodels het volgende:
Goh wat staat er in dat rondje? NL toevallig?
Een kookgroep wordt gezien als 1 eindgroep, daarom mag je als er 3 groepen achter de aardlek zitten deze wel gewoon als 4e groep aansluiten.quote:Op donderdag 15 mei 2014 00:09 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nee, bij 2 x 230V zijn dat 2 groepen van 16A
Gelukkig is daar weer een andere stekker voor uitgevonden.quote:Op donderdag 15 mei 2014 00:09 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
En als je het daar niet mee eens bent, probeer dan maar eens 32A door een pen van een perilex heen te jassen...![]()
![]()
![]()
Moeilijk om iemand gelijk te geven ook al weet je dat het gewoon zo voorkomt.quote:Op donderdag 15 mei 2014 00:10 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
In ieder geval geen 'Perilex'...
Mja, dus als hij specifiek voor de ALS als 1 groep telt (wat logisch is) dan telt hij voor alles zoquote:Op donderdag 15 mei 2014 00:11 schreef Noodels het volgende:
Een kookgroep wordt gezien als 1 eindgroep, daarom mag je als er 3 groepen achter de aardlek zitten deze wel gewoon als 4e groep aansluiten.
Dus je bent het me eens dat je het met 1 groep van 16A niet gaat redden op 1 fase???quote:Gelukkig is daar weer een andere stekker voor uitgevonden.
Aan de hand van een afbeelding van internet kan niemand wat. Behalve personen die wanhopig naar hun gelijk zoeken. Kom met je NEN normen, of andere betrouwbare voorbeelden. Niet een screenshotje please,...quote:Moeilijk om iemand gelijk te geven ook al weet je dat het gewoon zo voorkomt.
Hier bedoel je dus automaten of groepsschakelaars.quote:Op donderdag 15 mei 2014 00:06 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Een 230V kookgroep bestaat normaliter uit een mechanisch gekoppelde 2 groepen 16A automaat die op 1 fase is aangesloten.
Hij telt als 1 groep, ongeacht dat het 2 automaten of 2 groepsschakelaars, dat komt door dat mooie mechanisch koppelenquote:Op donderdag 15 mei 2014 00:15 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Mja, dus als hij specifiek voor de ALS als 1 groep telt (wat logisch is) dan telt hij voor alles zoBen je wel helemaal bij?
Waar in de NEN zou jij aansluitschema`s vinden van een verbruiker?quote:Op donderdag 15 mei 2014 00:15 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Aan de hand van een afbeelding van internet kan niemand wat. Behalve personen die wanhopig naar hun gelijk zoeken. Kom met je NEN normen, of andere betrouwbare voorbeelden. Niet een screenshotje please,...
Dat ligt aan de gelijktijdigheidsfactor hequote:Op donderdag 15 mei 2014 00:15 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Jij zet ook rustig 4 kookgroepen op een 1 x 35A fase of wat?
Je groep benoem je niet juist. Bedoel je een kookgroep of?quote:Op donderdag 15 mei 2014 00:15 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Dus je bent het me eens dat je het met 1 groep van 16A niet gaat redden op 1 fase???
Wel vreemd, volgens jou was die kookplaat speciaal ontworpen voor een Perilexstekker toch
Voortschrijdend inzicht noem ik dat dan maar.
Hier bedoel ik voornamelijk dat het 2 mechanisch gekoppelde groepen zijn.quote:Op donderdag 15 mei 2014 00:21 schreef Noodels het volgende:
Hier bedoel je dus automaten of groepsschakelaars.
Hij telt als 1 groep voor de ALS, verder niet hoor. Als jij vier 2 x 16A kookgroepen op een 1 fase 35A aansluiting wilt aansluiten verklaart iedereen je voor gek.quote:Hij telt als 1 groep, ongeacht dat het 2 automaten of 2 groepsschakelaars, dat komt door dat mooie mechanisch koppelen
Ik vroeg dan ook om een aansluitschema of voorschrift van een perilex met 2 fasen en 2 nullen......quote:Waar in de NEN zou jij aansluitschema`s vinden van een verbruiker?
Met die 0,4 kom je dan ook niet weg hoor.quote:Op donderdag 15 mei 2014 00:21 schreef Noodels het volgende:
Dat ligt aan de gelijktijdigheidsfactor he
Ik bedoel jouw groep van 32A die jij in eerste instantie door 1 pin van een perilex dacht te kunnen jassen, en waarna bleek dat dat dus minimaal 2 groepen moeten zijn. Die groep bedoel ik...quote:Op donderdag 15 mei 2014 00:21 schreef Noodels het volgende:
Je groep benoem je niet juist. Bedoel je een kookgroep of?
Waar lees je dat dan?quote:Op donderdag 15 mei 2014 00:32 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Ik bedoel jouw groep van 32A die jij in eerste instantie door 1 pin van een perilex dacht te kunnen jassen, en waarna bleek dat dat dus minimaal 2 groepen moeten zijn. Die groep bedoel ik...
Het doet er niet eens toe of je 4 kookgroepen op een 1 x 35A aansluiting zet.quote:Op donderdag 15 mei 2014 00:15 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Jij zet ook rustig 4 kookgroepen op een 1 x 35A fase of wat?
Hosanna in de Gloria!!!quote:Op donderdag 15 mei 2014 00:50 schreef Noodels het volgende:
Een kookgroep is een eindgroep die bestaat uit 2 (mechanisch gekoppelde) groepen waar je een kooktoestel op kan aansluiten van maximaal 7300 Watt.
Ik heb ook nergens anders beweert.quote:Op donderdag 15 mei 2014 00:53 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Hosanna in de Gloria!!!
(NB: Alleen voor de 1 fase variant dan he...)
Ik heb werkelijk geen idee wat je gebruikt, maar dat het goed spul is ben ik met je eens.quote:
Je weet dat een inductieplaat inwendig galvanisch gescheiden is? Dus dat je dan of L1 + L2 + N moet aanleveren (waarbij je in de aansluiting van de plaat dus of een brugje moet zetten tussen N1 en N2, of dat brugje niet zet en de nul gewoon onder beide klemmen steekt?quote:Maar dan de 2 fase en 2 nul nog....
[ afbeelding ]
Only NL?
Je weet dat R en S vroeger stonden voor L1 en L2?
Een perilex is dus 1 groep, de kookgroep, dat de kookgroep bestaat uit 2 (mechanisch gekoppelde) groepen is heel wat andersquote:Op donderdag 15 mei 2014 01:02 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Je weet dat een inductieplaat inwendig galvanisch gescheiden is? Dus dat je dan of L1 + L2 + N moet aanleveren (waarbij je in de aansluiting van de plaat dus of een brugje moet zetten tussen N1 en N2, of dat brugje niet zet en de nul gewoon onder beide klemmen steekt?
Nee.quote:Op donderdag 15 mei 2014 01:05 schreef Noodels het volgende:
[..]
Je bevestigt nu wel dat een 2 fase aansluiting bestaat?
Of dus 2 nullen meevoert (een kookgroep heeft 4 aansluitingen)
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |