Mevrouw kan volgens mij nauwelijks een lamp aansluiten, laat staan dat ze een duspol heeftquote:Op vrijdag 9 mei 2014 11:17 schreef sijs het volgende:
even met de duspool of multimeter erop en je weet het; ( tussen de fasen ( de bruine draden) 400 V tussen fase en nul ( bruin en blauw) 230 v
Vertel er dan ook even bij dat ze de automaten in de kast moet ontkoppelen, en één uit moet zetten anders weet ze nog niet welke fase bij welke nul hoort.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 11:17 schreef sijs het volgende:
even met de duspool of multimeter erop en je weet het; ( tussen de fasen ( de bruine draden) 400 V tussen fase en nul ( bruin en blauw) 230 v
Bij meerdere fasen, heb je maar één nul. Maar afgezien daarvan: deze aanpassing moet door een deskundige worden gedaan om ongelukken te voorkomen!quote:Op vrijdag 9 mei 2014 16:59 schreef hottentot het volgende:
Vertel er dan ook even bij dat ze de automaten in de kast moet ontkoppelen, en één uit moet zetten anders weet ze nog niet welke fase bij welke nul hoort.
Yeah right........quote:Op vrijdag 9 mei 2014 17:08 schreef blomke het volgende:
[..]
Bij meerdere fasen, heb je maar één nul.
Bij 3 fasen heb je 1 nul of soms helemaal niet.quote:
Je moet de installatie gebruiken waar deze voor bedoeld is. Gebruik je 1 fase dan ook een 1 fase groep gebruiken, gebruik je 2 of 3 fase dan dien je dat op de juiste wijze aan te leggen.quote:Op maandag 12 mei 2014 00:36 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Mag ik weten waarom niet? Welke regel verbiedt dat?
Waar kan ik die regel vinden? In de NEN1010? Zo ja, welke paragraaf?quote:Op dinsdag 13 mei 2014 17:36 schreef Noodels het volgende:
Je moet de installatie gebruiken waar deze voor bedoeld is. Gebruik je 1 fase dan ook een 1 fase groep gebruiken, gebruik je 2 of 3 fase dan dien je dat op de juiste wijze aan te leggen.
Dit gaat een leuke discussie worden. Ik ben reuze benieuwd naar die regeltjes waar je het over hebt.quote:Grappig dat zoveel mensen overal "verstand" van hebben. Het is opzich allemaal niet zo moeilijk, maar je dient je wel aan regeltjes te houden en niet denken "het werkt toch". (Dit is slechts mijn bescheiden mening)
Klopt helemaal, ik ageerde tegen blomke die te stellig beweerde dat er ongeacht het aantal fasen maar één nul is. Iets wat bij Perilex dus niet het geval hoeft te zijn.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 17:36 schreef Noodels het volgende:
[..]
Bij 3 fasen heb je 1 nul of soms helemaal niet.
Komt er 3 fase binnen dan is de pirilex vaak 3 fase +nul aangesloten, komt er 1 fase binnen dan is hij 2x 1fase en 2x nul aangesloten.
Ik zei niet "ongeacht", maar juist bij "meerdere" fasen. En dan is er maar één nul.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 19:20 schreef hottentot het volgende:
Klopt helemaal, ik ageerde tegen blomke die te stellig beweerde dat er ongeacht het aantal fasen maar één nul is. Iets wat bij Perilex dus niet het geval hoeft te zijn.
Bij meerdere groepen (twee) zijn er inderdaad 2 nuldraden, overigens dezelfde nulquote:Op dinsdag 13 mei 2014 19:20 schreef hottentot het volgende:
Iets wat bij Perilex dus niet het geval hoeft te zijn.
Jij deed m.i. de foute aanname dat bij twee groepen er altijd sprake is van dezelfde fase.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 19:24 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik zei niet "ongeacht", maar juist bij "meerdere" fasen. En dan is er maar één nul.
[..]
Bij meerdere groepen (twee) zijn er inderdaad 2 nuldraden, overigens dezelfde nul
Ik heb het expres niet over "groepen" gehad, omdat die stelling over één nul, dan niet opgaat.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 19:28 schreef hottentot het volgende:
Jij deed m.i. de foute aanname dat bij twee groepen er altijd sprake is van dezelfde fase.
Je sprak over meerdere fasen, dit kan ook gewoon het geval zijn bij het gebruik van twee groepen.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 19:30 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik heb het expres niet over "groepen" gehad, omdat die stelling over één nul, dan niet opgaat.
Niet in een perilex t.b.v. een kookgroep (zoals de naam al zegt). Meerdere fasen tref je alleen in een krachtstroomgroep met maar één en dezelfde nul.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 19:31 schreef hottentot het volgende:
Je sprak over meerdere fasen, dit kan ook gewoon het geval zijn bij het gebruik van twee groepen.
Goed voor het geval ik iets mis.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 19:35 schreef blomke het volgende:
[..]
Niet in een perilex t.b.v. een kookgroep (zoals de naam al zegt). Meerdere fasen tref je alleen in een krachtstroomgroep met maar één en dezelfde nul.
Neem bepaling 132.1 uit de NEN1010 samengevat: Elektrische installaties dienen goed te functioneren voor het gebruik waarvoor de installatie is bedoeld.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 18:04 schreef ACT-F het volgende:
Waar kan ik die regel vinden? In de NEN1010? Zo ja, welke paragraaf?
www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bouwregelgeving/bouwbesluit-2012quote:Op dinsdag 13 mei 2014 18:04 schreef ACT-F het volgende:
Dit gaat een leuke discussie worden. Ik ben reuze benieuwd naar die regeltjes waar je het over hebt.
De oven wordt gebruikt als oven en daarmee conform de regels waarmee jij aankomt. De veiligheid is ook niet in het gedrang als slechts 1 fase van de 2 of 3 wordt gebruikt. Wat is nu het probleem?quote:Op dinsdag 13 mei 2014 20:22 schreef Noodels het volgende:
[..]
Neem bepaling 132.1 uit de NEN1010 samengevat: Elektrische installaties dienen goed te functioneren voor het gebruik waarvoor de installatie is bedoeld.
[..]
www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bouwregelgeving/bouwbesluit-2012
Haha jij bent grappig!quote:Op dinsdag 13 mei 2014 20:37 schreef ACT-F het volgende:
[..]
De oven wordt gebruikt als oven en daarmee conform de regels waarmee jij aankomt. De veiligheid is ook niet in het gedrang als slechts 1 fase van de 2 of 3 wordt gebruikt. Wat is nu het probleem?
Hahaha! Deze regel heeft dus geen betrekking op het onderwerp...quote:Op dinsdag 13 mei 2014 20:45 schreef Noodels het volgende:
[..]
Haha jij bent grappig!
Het is een regel die gewoon in de NEN staat en waar jij om vroeg.
TS heeft een perilex-WCD en een enkelfase stekker aan haar fornuis. TS vraagt of de stekker vervangen kan worden door een perilex stekker. Ja dat kan.quote:Ik kijk in de meterkast, zie een kookgroep, ik kijk in de keuken, ik zie een 1f stopcontact...
Goh is het daarvoor bedoeld?
Maar als je gelijk wil hebben dan wil ik je dat wel geven als je daar blij mee bent.
Perilex wcd = 2 fases en 2x een nul of 3 fases en een nul.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 20:49 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Hahaha! Deze regel heeft dus geen betrekking op het onderwerp...
[..]
TS heeft een perilex-WCD en een enkelfase stekker aan haar fornuis. TS vraagt of de stekker vervangen kan worden door een perilex stekker. Ja dat kan.
Je punt is?quote:Op dinsdag 13 mei 2014 20:55 schreef Noodels het volgende:
[..]
Perilex wcd = 2 fases en 2x een nul of 3 fases en een nul.
Een normale stekker is 1 fase en een nul.
Daarom vroeg ik welke regel dat verbiedt. De NEN1010 heeft betrekking op installaties. Die blijft onveranderd. Het is het apparaat dat aangepast wordt en dat mag.quote:Ik begrijp dat het kan, maar het mag dus niet.
Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat bij meerdere fasen, er maar één nul (noodzakelijk) is. Je kan er gerust 3 trekken, maar de (krachtstroom)installatie is uitgelegd voor 3 fasen en één nul, en een kookgroep voor 2 groepen op dezelfde fase en dan met twee nuldraden. Weer iets met gebruiken waar ie voor bedoeld is....quote:Op dinsdag 13 mei 2014 19:47 schreef hottentot het volgende:
Waar staat dat bij het gebruik van twee groepen voor een perilex dit ten alle tijde één en dezelfde fase moet zijn? (ik heb hier nu geen 1010 bij de hand.)
Ja.quote:
Dat klopt niet helemaal. De 3 fasen moeten wel onderling 120 graden van elkaar verschoven zijn. Pas dan heb je hooguit 1 nul nodig, of in een ideale situatie als ze evenredig belast zijn geen nul.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 21:00 schreef blomke het volgende:
Het gaat erom dat bij meerdere fasen, er maar één nul (noodzakelijk) is. Je kan er gerust 3 trekken, maar de (krachtstroom)installatie is uitgelegd voor 3 fasen en één nul, en een kookgroep voor 2 groepen op dezelfde fase en dan met twee nuldraden. Weer iets met gebruiken waar ie voor bedoeld is....
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |