Oh, die zocht ik dusquote:Op maandag 5 mei 2014 10:40 schreef Merlijn het volgende:
Heb je deze al eens uitgeplozen?
Topicreeks: Wie helpt me aan een nieuwe camera?
Gh4 vind ik leuk, maar ben gewoon geen fan van micro four third systemen (en het goedkoop verhaal houd ook snel op met de leukere micro four third objectieven).quote:Op maandag 5 mei 2014 16:03 schreef Unites het volgende:
Wat vind jij zelf van de GH4? En stel dat ik een nieuwe camera wil kopen, wat raad je dan aan?
Nog helemaal niet bij stil gestaan eigenlijk, dacht dat hij meer cameraman ofzo wilde worden.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 10:44 schreef SunChaser het volgende:
Waarom wil je een camera als je regisseur wil worden?
Begin een project (klein) en regel iemand met een camera
Zo ben ik 10 jaar geleden mijn bedrijf ook begonnen
Zoiets bestaat niet in digitale camera's, er zijn ieder jaar (zelfs iedere maand) wel innovaties. Resoluties worden hoger, compression video wordt van betere kwaliteit, iso's worden hoger etc.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 10:49 schreef Unites het volgende:
PS. Als ik iets wil hebben dan wel gelijk in een keer iets waar ik nog jaren verder mee kan. En niet steeds kleine investeringen om uiteindelijk nog bij hetzelfde uit te komen.
Hi Susterenquote:Op dinsdag 6 mei 2014 11:00 schreef Susteren het volgende:
[..]
Zoiets bestaat niet in digitale camera's, er zijn ieder jaar (zelfs iedere maand) wel innovaties. Resoluties worden hoger, compression video wordt van betere kwaliteit, iso's worden hoger etc.
Een goed objectief kun je echt lang mee doen, maar een digitale camera body heeft altijd wel een bepaalde "houdbaarheidsdatum". Natuurlijk kun je nu nogsteeds filmpjes met een DV camera schieten, maar of je dat wil is een tweede.
Ik zou dan ook niet al je geld aan een camera uitgeven en dan bezuinigen op objectieven en accecoires (ik noem statieven, geluid en licht maar even accecoires): liever andersom.
Zelf heb ik sterk het beeld dat je denkt dat de camera de technische kwalteit van de film bepaald, natuurlijk is het het hart van je setup. Echter is het toch echt de belichting, het geluid, de movement (bijvoorbeeld door middel van een slider/goede pan en tilt head/jib/steadicam/dolly) en de nabewerking (met name color grading) die de technische kwalteit verbeterd of verslechterd.
Een perfect gegrade en schoten film op een 550d ziet vele malen beter uit dan een slecht belichte opname van een RED scarlet.
Nu heb ik het zelfs alleen maar over het technische aspect, nóg belangrijker is compsitie, omgeving, de acteurs, het verhaal, de voorbereiding en ga zo maar door.
Staar je dus niet blind op de camera zelf maar denk ook aan licht, geluid enzovoorts (maar dat heb ik al vaker gezegd). Met een budget van 1750 zou ik dus geen gh4 aanraden (ik bedoel dan heb je nog 250 euro over voor objectieven, een goed statief, geluid en licht: good luck).
Daar ging het al mis.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 11:07 schreef Unites het volgende:
[..]
maar dan heb ik wel een camera nodig (voor mijn gevoel) om alles in beeld te brengen zoals ik het wel.
Ik heb trouwens al een statief a 70 euro (was toentertijd in de aanbieding)
Dat heet producerenquote:Op dinsdag 6 mei 2014 10:49 schreef Unites het volgende:
Ik vind het belangrijk om te weten hoe een camera werkt en ik wil graag betrokken worden bij het gehele project: schrijven, filmen, regisseren, monteren...
Maar van dat proces lijkt regisseren me het leukstequote:Op dinsdag 6 mei 2014 11:16 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Dat heet produceren
hoef je geen camera voor te kennen, bovendien is de camera die je gaat kopen weer anders dan andere cameras
Daar heb je geen camera voor nodigquote:Op dinsdag 6 mei 2014 11:26 schreef Unites het volgende:
[..]
Maar van dat proces lijkt regisseren me het leukste
Weet ik, maar:quote:
quote:Natuurlijk zijn de compositie, de acteurs, de omgeving, het verhaal, de voorbereiding, etc, ook belangrijk. Daarom wil ik ook graag van alles wat leren, zoals ik al zei. Ik wil graag bij het gehele proces betrokken zijn, maar dan heb ik wel een camera nodig (voor mijn gevoel) om alles in beeld te brengen zoals ik het wel.
En volgens mij is een regisseur ook deels verantwoordelijk voor de technische aspecten.quote:Ik vind het belangrijk om te weten hoe een camera werkt en ik wil graag betrokken worden bij het gehele project: schrijven, filmen, regisseren, monteren... Ik wil graag weten hoe ik bepaalde dingen het best in beeld kan brengen.
Dan koop je voor 460 euro de 600D en heb je er ook nog een leuk beginnerslensje bij.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 11:29 schreef Unites het volgende:
@Susteren
Het is niet dat ik per se een Panasonic GH4(H) wil hoor, zeker niet. Maar ik lees er best veel positieve verhalen over en sommige raden me het ook aan. Maar ik heb niet zo veel met tweedehands spullen, volgens mij mag dat nog geen eens van m'n ouders. Daarom stelde ik al de vraag: welke nieuwe camera (dus die nog gewoon in de winkels te koop is) zou je me aanraden. Want ondanks dat ik je tip waardeer en me er ook in kan vinden, denk ik niet dat het een tweedehands toestel word.
Jij bent nu nog niks, niet eens een hobbyist maar iemand die denkt dat ie iets wil.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 11:31 schreef Unites het volgende:
[..]
Weet ik, maar:
[..]
[..]
En volgens mij is een regisseur ook deels verantwoordelijk voor de technische aspecten.
In het algemeen: betere kwaliteit qua fotografie en betere kwaliteit qua videografie (4K-optie). Daarbij heeft de GH4 automatische focus, meer focuspunten en een hoger ISO.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 11:32 schreef Susteren het volgende:
[..]
Dan koop je voor 460 euro de 600D en heb je er ook nog een leuk beginnerslensje bij.
http://www.camerashop.nl/(...)dium=pricecomparison
Ga je daar wat mee schieten, kijk je of camerawerk je sowieso wel bevalt en schaf je daarna bijvoorbeeld de 24-105 en 50mm aan + een goed statief, geluid en licht.
Laat me jou eens wat vragen: wat denk je dat de gh4 beter doet dan de 600d?
Ik ben op de hoogte van mijn ambitieuze plannen zonder resultaat. Maar nu wil ik het echt anders aan gaan pakkenquote:Op dinsdag 6 mei 2014 11:34 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Jij bent nu nog niks, niet eens een hobbyist maar iemand die denkt dat ie iets wil.
Ik heb zoveel plannen voorbij zien komen zonder resultaat. Is die short al af?
Beter qua fotografie? Ik denk dat jij niet meer 100% bent.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 11:37 schreef Unites het volgende:
[..]
In het algemeen: betere kwaliteit qua fotografie en betere kwaliteit qua videografie (4K-optie). Daarbij heeft de GH4 automatische focus, meer focuspunten en een hoger ISO.
Dat begint niet per se bij t kopen van 2000 euro aan spullen maar wat jij wilquote:Op dinsdag 6 mei 2014 11:37 schreef Unites het volgende:
[..]
Ik ben op de hoogte van mijn ambitieuze plannen zonder resultaat. Maar nu wil ik het echt anders aan gaan pakken
''PS. Als ik iets wil hebben dan wel gelijk in een keer iets waar ik nog jaren verder mee kan. En niet steeds kleine investeringen om uiteindelijk nog bij hetzelfde uit te komen.''quote:Op dinsdag 6 mei 2014 11:44 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Dat begint niet per se bij t kopen van 2000 euro aan spullen maar wat jij wil
Ik ben het zelden met je eens Stefan, maar nu moet ik je toch echt gelijk geven.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 11:44 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Dat begint niet per se bij t kopen van 2000 euro aan spullen maar wat jij wil
Jep, super bedankt daarvoor. Misschien voel je het niet zo, maar ik waardeer je mening en tijd echt enorm hoor. Misschien kom ik soms een beetje koppig over, maar dat doe ik niet expres, het is meer de onwetendheid denk ik. Ik vind het best lastig om een keuze te maken.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 11:44 schreef Susteren het volgende:
Maarja ik stop maar eens met deze discussie, moet zo een videoclip opnemen dus ga nog even voorbereiden.
Je hebt mijn mening, doe ermee wat je wilt.
quote:Op dinsdag 6 mei 2014 11:44 schreef Unites het volgende:
[..]
''PS. Als ik iets wil hebben dan wel gelijk in een keer iets waar ik nog jaren verder mee kan. En niet steeds kleine investeringen om uiteindelijk nog bij hetzelfde uit te komen.''
quote:Op dinsdag 6 mei 2014 11:00 schreef Susteren het volgende:
[..]
Zoiets bestaat niet in digitale camera's, er zijn ieder jaar (zelfs iedere maand) wel innovaties. Resoluties worden hoger, compression video wordt van betere kwaliteit, iso's worden hoger etc.
Een goed objectief kun je echt lang mee doen, maar een digitale camera body heeft altijd wel een bepaalde "houdbaarheidsdatum". Natuurlijk kun je nu nogsteeds filmpjes met een DV camera schieten, maar of je dat wil is een tweede.
Ik zou dan ook niet al je geld aan een camera uitgeven en dan bezuinigen op objectieven en accecoires (ik noem statieven, geluid en licht maar even accecoires): liever andersom.
Zelf heb ik sterk het beeld dat je denkt dat de camera de technische kwalteit van de film bepaald, natuurlijk is het het hart van je setup. Echter is het toch echt de belichting, het geluid, de movement (bijvoorbeeld door middel van een slider/goede pan en tilt head/jib/steadicam/dolly) en de nabewerking (met name color grading) die de technische kwalteit verbeterd of verslechterd.
Een perfect gegrade en schoten film op een 550d ziet vele malen beter uit dan een slecht belichte opname van een RED scarlet.
Nu heb ik het zelfs alleen maar over het technische aspect, nóg belangrijker is compsitie, omgeving, de acteurs, het verhaal, de voorbereiding en ga zo maar door.
Staar je dus niet blind op de camera zelf maar denk ook aan licht, geluid enzovoorts (maar dat heb ik al vaker gezegd). Met een budget van 1750 zou ik dus geen gh4 aanraden (ik bedoel dan heb je nog 250 euro over voor objectieven, een goed statief, geluid en licht: good luck).
Ja maar je wilt regisserenquote:Op dinsdag 6 mei 2014 11:44 schreef Unites het volgende:
[..]
''PS. Als ik iets wil hebben dan wel gelijk in een keer iets waar ik nog jaren verder mee kan. En niet steeds kleine investeringen om uiteindelijk nog bij hetzelfde uit te komen.''
Dat laatste is dus een probleem... Niet dat ik het niet wil doen hoor, maar ik denk dat het in mijn situatie bijna onmogelijk is om het echt 'goed' te doen.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 11:46 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Ja maar je wilt regisseren
Je hebt n script voor n short liggen, regel n crew en regisseer
Doe jezelf, je ouders en fok een plezier en koop gewoon die 600d met kitobjectief. Vind je videografie leuk dan kun je met die body enorm gave projecten doen! Vind je het toch niks (waar je nu niets van wilt weten natuurlijk, maar die kans bestaat natuurlijk ook) heb je 460 euro besteed waarvan je 2e hands nog een euro of 350 terug kunt krijgen.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 11:46 schreef Unites het volgende:
[..]
Jep, super bedankt daarvoor. Misschien voel je het niet zo, maar ik waardeer je mening en tijd echt enorm hoor. Misschien kom ik soms een beetje koppig over, maar dat doe ik niet expres, het is meer de onwetendheid denk ik. Ik vind het best lastig om een keuze te maken.
Succes trouwens met je videoclip!
Wat vind je bijvoorbeeld van een Nikon 5300 met een aantal lenzen? Die is niet veel duurder van een Canon 600D en presteert volgens mij weer net iets beter.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 11:51 schreef Susteren het volgende:
[..]
Doe jezelf, je ouders en fok een plezier en koop gewoon die 600d met kitobjectief. Vind je videografie leuk dan kun je met die body enorm gave projecten doen! Vind je het toch niks (waar je nu niets van wilt weten natuurlijk, maar die kans bestaat natuurlijk ook) heb je 460 euro besteed waarvan je 2e hands nog een euro of 350 terug kunt krijgen.
Die gh4 gaat echt niet betere projecten maken dan een 600d.
Voor video geen Nikon. Doe gewoon eens zelf wat research, heb ik ook jaren geleden moeten doen. Een Canon hdslr is gewoon de meest "veilige" keuze op het gebied van dslr video.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 11:58 schreef Unites het volgende:
[..]
Wat vind je bijvoorbeeld van een Nikon 5300 met een aantal lenzen? Die is niet veel duurder van een Canon 600D en presteert volgens mij weer net iets beter.
Dan schrap ik die afquote:Op dinsdag 6 mei 2014 12:05 schreef Susteren het volgende:
[..]
Voor video geen Nikon. Doe gewoon eens zelf wat research, heb ik ook jaren geleden moeten doen. Een Canon hdslr is gewoon de meest "veilige" keuze op het gebied van dslr video.
Deed jij dat stuk research niet door voor ieder onderdeel van en camera een nieuw topic te openenquote:Op dinsdag 6 mei 2014 12:05 schreef Susteren het volgende:
[..]
Voor video geen Nikon. Doe gewoon eens zelf wat research, heb ik ook jaren geleden moeten doen.
Nutteloze discussie hier. Ontopic houden m.b.t. vraag TS.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 13:44 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Deed jij dat stuk research niet door voor ieder onderdeel van en camera een nieuw topic te openen
Ik typ me hier de lazarus om TS te helpen en het enige waar jij mee aankomt is een persoonlijke aanval op mij, chapeau.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 13:44 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Deed jij dat stuk research niet door voor ieder onderdeel van en camera een nieuw topic te openen
Echt helpen is het niet, want ik ben door heel je woordenbrei heen gewaad, maar wat ik vooral lees is een soort tentoonspreiding van wat voor kennis je allemaal niet hebt, ipv gewoon de vraag van TS beantwoorden.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 14:07 schreef Susteren het volgende:
[..]
Ik typ me hier de lazarus om TS te helpen en het enige waar jij mee aankomt is een persoonlijke aanval op mij, chapeau.
Je hebt de andere topics van TS gemist waar hij al gevraagd heeft om raad en heeft gekregen?quote:Op dinsdag 6 mei 2014 17:37 schreef hoink581 het volgende:
Evenals Sunchaser trouwens. TS vraagt om een camera en hij begint te ouwehoeren over hoe hij het zelf zonder camera heeft gedaan. Mag die jongen niet zelf uitvogelen hoe alles werkt?
Nee, die heb ik fijntjes mee gelezen. Maar zodra er azijn te pissen valt/op te scheppen zijn jij en Susteren er als de kippen bij.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 18:18 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Je hebt de andere topics van TS gemist waar hij al gevraagd heeft om raad en heeft gekregen?
Ja wat jij hier doet, als jij je niet wil inlezen is dat jouw probleemquote:Op dinsdag 6 mei 2014 18:36 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Nee, die heb ik fijntjes mee gelezen. Maar zodra er azijn te pissen valt/op te scheppen zijn jij en Susteren er als de kippen bij.
Ik bedoelde, ja die heb ik fijntjes meegelezen.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 18:40 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Ja wat jij hier doet, als jij je niet wil inlezen is dat jouw probleem
?quote:Op woensdag 7 mei 2014 00:03 schreef Susteren het volgende:
Freakshow hier, die laatste post van Unites ook echt. Moest het echt uitproesten, geweldig gewoon.
Kun jij me misschien nog tips geven, Pizza_Boomquote:Op woensdag 7 mei 2014 00:54 schreef Pizza_Boom het volgende:
Nouja, eerlijk is eerlijk, Susteren is natuurlijk een beetje geargeil, vooral van Canon (ik heb je de laatste tijd nog niet in het patstopic gezien, ben je ziek?), maar maakt verder wel goede foto's, Sunchaser is erg goed in trollen en Hoink geeft eigenlijk altijd alleen maar commentaar, maar komt zelf nergens met opties of voorbeelden.
Ik vrees van niet kerel. Ik weet dat mijn merk, Sony, erg hard aan de weg timmert (met de nieuwe serie body's, met ISO voet, moet je draadloos accessoires zoals mics kunnen aankoppelen, maar van de camera die ik heb die dat kan, heb ik de hele filmmodus nog nooit gebruikt. Echter, een voorbeeld: Mijn flitser heeft ook een continuelamp erin zitten. Ik misbruik die als zaklamp in het donker, maar zo kan je dus met een fotocamera en een flitser ook gewoon filmen in het donker. Het licht zal niet zo geweldig zijn als van een goede externe lamp, maar het is regelbaar in sterkte en gaat gewoon op de camera.quote:Op woensdag 7 mei 2014 00:57 schreef Unites het volgende:
[..]
Kun jij me misschien nog tips geven, Pizza_Boom?
De beste camera is de camera die bij je past. Dus beantwoord eerst deze vragen eens zoals in het topic staat waar in de fipo naar gelinkt wordt:quote:Op woensdag 7 mei 2014 22:09 schreef Unites het volgende:
Bedankt voor je uitgebreide reactie Pizza_Boom. Ik heb net lopen kijken naar wat voorbeeldvideo's van de Sony a7s, dat zag er goed uit. Ik vraag me toch af welke camera dan beter is... de Panasonic GH4 of de Sony a7s?
quote:“Help, ik wil een digitale camera, maar ik weet niet wat ik moet kopen…. “
Het probleem is dat iedereen iets anders wil. De een wil perfecte kwaliteit, de tweede lekker compact, en de derde wil op 100 meter diepte nog kunnen fotograferen. En soms weten de vragers zelf niet eens wat ze precies willenDit lijstje kan daar ook bij helpen.
Budget:
- Wat mag de camera kosten, inclusief alles.
Houd er rekening mee dat je naast de camera, geheugenkaartje, accu/oplaadbare batterijen nodig hebt, en een tasje vaak ook handig kan zijn, zeker bij de wat grotere camera’s.
- Bij dSLR camera’s moet je ook nog lenzen hebben.
Formaat:
Wil je een compactcamera, bridgecamera, systeemcamera of een digitale SLR met alles erop en eraan? Om het makkelijk te maken deel ik het even op in 5 segmenten:
• Micro camera: Makkelijk meenemen, past meestal in een broekzak, maar meestal beperkt in mogelijkheden. Modellen als de Canon Ixus serie.
• (Travel) Compact camera: Ligt wat fijner in de hand als de micro’s hierboven, past niet fijn in een broekzak, maar een jaszak moet lukken. Heeft vaker wat meer opties, zoals een betere zoom en videomodus.
• Bridgecamera/Superzoom: Zoom, zoom en nog meer zoom. Tegenwoordig al over de 40x voorwerpen dichterbij kunnen halen. Erg flexibel en vaak verbluffende specificaties en mogelijkheden.
• Systeemcamera (ILC=Interchangable Lens Camera/Mirrorless camera/Evil camera): Camera's met een lensmount waardoor je de camera met verschillende lenzen kunt gebruiken. Deze camera's hebben geen optische viewfinder/spiegel waardoor ze compacter zijn. De sensor kan echter zo groot zijn als die van een dSLR, zo is de Sony NEX uitgerust met een APS-C sensor. Camera's als deze zijn erg in opkomst.
• D-SLR bodies: het echte fotogeweld, keuze uit vele lenzen, grote tassen, en nog meer accessoires.
Doel:
Wat ga je fotograferen? Feesten, sport, landschappen, portretten, macro of huis- tuin- en keuken- foto’s? Schrijf in het kort op wat je wil fotograferen.
De fotograaf:
is het doos open en fotograferen, en de handleiding komt nooit uit de doos, Of kan je in je slaap de handleiding citeren? Met andere woorden, wat voor fotograaf ben jij?
Huidige camera:
Als je al een camera hebt, vertel dan even welke, en wat de tekortkomingen zijn, maar ook wat er wel aan bevalt.
Welke camera’s twijfel je over:
Als je zelf al een basiskeuze gemaakt hebt, vermeld ze dan hier, en waarom je tussen die modellen twijfelt.
Bijzondere eisen:
Als je camera aan bijzondere eisen moet voldoen, die hierboven nog niet genoemd zijn, mag je dat hier vermelden. Denk eens aan dingen als: Specifiek wel/geen accu, ik heb al een terabyte aan Compact flash of 'Moet schoonmoeder met de mond dicht kunnen fotograferen'
Een deel is al beantwoord, budget weten we, doel weten we, ik denk dat je alles van micro tot bridge gewoon kan wegstrepen en alleen de ILC en SLR's over houdt naast de dedicated filmbody's. Aangezien hij regisseur wil worden, denk ik dat een out of the box working system ook niet voor hem zal gelden, hij moet ervaring opdoen. Anders gezegd, camcorders kunnen we ook afstrepen.quote:Op woensdag 7 mei 2014 23:07 schreef ACT-F het volgende:
Dus beantwoord eerst deze vragen eens zoals in het topic staat waar in de fipo naar gelinkt wordt:
Er is geen beter. Zo is een Phantom Gold ook niet beter dan een GoPro, het zijn gewoon andere camera's met andere goede- en slechte punten.quote:Op woensdag 7 mei 2014 22:09 schreef Unites het volgende:
Bedankt voor je uitgebreide reactie Pizza_Boom. Ik heb net lopen kijken naar wat voorbeeldvideo's van de Sony a7s, dat zag er goed uit. Ik vraag me toch af welke camera dan beter is... de Panasonic GH4 of de Sony a7s?
Ik vind de informatie behoorlijk karig. Als je regisseur wilt worden heb je geeneens een camera nodig. Wie wil je regisseren dan, jezelf? Ik kan geen camera adviseren als ik geen details weet over afstanden van onderwerpen, belichting, geluidsopnames, externe monitoring, wijze van dataoverdracht, wijze van bediening, handzaamheid, mobiliteit, etc. Met een mobiele telefoon kun je ook filmen en regisseren. Ik zie bij TS de meerwaarde van een dure camera nog niet in gezien het ontbreken van wensen die een specifieke camera vereisen. Als TS zo graag een Panasonic wil kopen, ga je gang. Uiteindelijk leer je vanzelf wel of het een goede koop was of niet.quote:Op woensdag 7 mei 2014 23:53 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Een deel is al beantwoord, budget weten we, doel weten we, ik denk dat je alles van micro tot bridge gewoon kan wegstrepen en alleen de ILC en SLR's over houdt naast de dedicated filmbody's. Aangezien hij regisseur wil worden, denk ik dat een out of the box working system ook niet voor hem zal gelden, hij moet ervaring opdoen. Anders gezegd, camcorders kunnen we ook afstrepen.
En ik denk dat de meeste van ons nu al het antwoord weten.quote:Op donderdag 8 mei 2014 11:23 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Als TS zo graag een Panasonic wil kopen, ga je gang. Uiteindelijk leer je vanzelf wel of het een goede koop was of niet.
Waarom heb je het dan steeds over die GH4 en hoor ik je geen enkele keer een Canon overwegen?quote:Op donderdag 8 mei 2014 11:27 schreef Unites het volgende:
Ik wil niet per se een Panasonic kopen hoor
Doe geen moeite. Zoals ik al vroeg:quote:Op donderdag 8 mei 2014 11:31 schreef Susteren het volgende:
[..]
Waarom heb je het dan steeds over die GH4 en hoor ik je geen enkele keer een Canon overwegen?
En heb je mijn post hierboven wel gelezen? Je moet je niet blindstaren op alleen de camera, dat is gewoon naïef.
En daar geen antwoord op krijg dan weet ik voldoende. TS weet 0,0. Voor een beginner maakt het niets uit wat voor een camera het is. Liever zo slecht mogelijk zodat TS eerder tegen problemen aan loopt en daaruit lering trekt. Ik adviseer een high end compact, zodat ik zeker weet dat zijn statief van ¤70 niet omvalt.quote:Ik kan geen camera adviseren als ik geen details weet over afstanden van onderwerpen, belichting, geluidsopnames, externe monitoring, wijze van dataoverdracht, wijze van bediening, handzaamheid, mobiliteit, etc.
Nouja ik zou eerder voor een 600D met kitlens gaan dan een high-end compact of hybrid. Maarja ik ben het met je eens dat TS eerst eens wat technische kennis moet opdoen, en dat doe je niet op een opleiding over 3 jaar maar nu, op internet. Lees blogs, kijk video's en ga daarna weer eens kijken wat je nu eigenlijk wilt.quote:Op donderdag 8 mei 2014 11:39 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Doe geen moeite. Zoals ik al vroeg:
[..]
En daar geen antwoord op krijg dan weet ik voldoende. TS weet 0,0. Voor een beginner maakt het niets uit wat voor een camera het is. Liever zo slecht mogelijk zodat TS eerder tegen problemen aan loopt en daaruit lering trekt. Ik adviseer een high end compact, zodat ik zeker weet dat zijn statief van ¤70 niet omvalt.
Hoe verwacht jij ervaring op te kunnen doen over camerastandpunten, lichtstandpunten, effecten van objectieven en dergelijke op standpunten en beeldvervorming zonder camera? Voordat je wat gaat regisseren, moet je natuurlijk wel e.e.a. aan ervaring hebben, net als een portfolio. Ten minste, dat lijkt mij. TS zal hierover ook vast wel informatie hebben ingewonnen bij de opleiding die hij wil gaan volgen, al dan niet met zijn ouders. Ik kan mij niet inbeelden dat ouders zomaar even 2000 euro geven voor een opleiding als het niet nodig is.quote:Op donderdag 8 mei 2014 11:23 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik vind de informatie behoorlijk karig. Als je regisseur wilt worden heb je geeneens een camera nodig. Wie wil je regisseren dan, jezelf?
Maar dat komt puur omdat er het labeltje Canon opgeplakt is. Je slaat door Susteren, geef hem advies in plaats van een camera en merk op te dringen. En nee, het is inderdaad niet meer dan logisch dat je niet van alle merken evenveel weet, maar laat iemand zelf zijn keuze maken, zeg wat over de voordelen én nadelen. Enige wat jij doet is: "Waarom heb je geen canon, doe de 600D, neem Canon, Canon is goed, Canon, 600D doen, 600D is geweldig." En ja, dat wordt nu behoorlijk vervelend. Nok met dat opdringerige gedrag omtrent een merk en geef gewoon eens argumenten...quote:Op donderdag 8 mei 2014 11:43 schreef Susteren het volgende:
Nouja ik zou eerder voor een 600D met kitlens gaan
Waarom wel of niet vertel je niet.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 12:05 schreef Susteren het volgende:
Voor video geen Nikon. Doe gewoon eens zelf wat research, heb ik ook jaren geleden moeten doen. Een Canon hdslr is gewoon de meest "veilige" keuze op het gebied van dslr video.
Want?quote:Op dinsdag 6 mei 2014 11:51 schreef Susteren het volgende:
Doe jezelf, je ouders en fok een plezier en koop gewoon die 600d met kitobjectief. Vind je videografie leuk dan kun je met die body enorm gave projecten doen! Vind je het toch niks (waar je nu niets van wilt weten natuurlijk, maar die kans bestaat natuurlijk ook) heb je 460 euro besteed waarvan je 2e hands nog een euro of 350 terug kunt krijgen.
Die gh4 gaat echt niet betere projecten maken dan een 600d.
Want? Omdraaien kan ook, voor het doel werkt een GH4 net zo goed als een doorsnee Canon?quote:Op dinsdag 6 mei 2014 11:41 schreef Susteren het volgende:
Je redenen zijn zoals ik al had gedacht gewoon de specs vergelijken, echter zou je naar real life use moeten kijken. Voor jouw doeleinden werkt een Canon evengoed als de GH4.
Dus nu zeg je feitelijk dat de Panasonic slecht is en daarmee zeg je dus indirect dat je Canon ook slecht is.quote:Op donderdag 8 mei 2014 11:25 schreef Susteren het volgende:
En ik denk dat de meeste van ons nu al het antwoord weten.
Waarom heb jij het over Canon en overweeg je geen JVC, Sony, Panasonic of Samsung?quote:Op donderdag 8 mei 2014 11:31 schreef Susteren het volgende:
Waarom heb je het dan steeds over die GH4 en hoor ik je geen enkele keer een Canon overwegen?
Daar komt de aap uit de mouw omtrent Canon vs. Panasonic, je hebt een persoonlijke aversie tegen micro 4/3.quote:Op maandag 5 mei 2014 16:22 schreef Susteren het volgende:
Gh4 vind ik leuk, maar ben gewoon geen fan van micro four third systemen (en het goedkoop verhaal houd ook snel op met de leukere micro four third objectieven).
Wat ik zou aanraden heb ik zojuist een hele post over geschreven.
Als je nieuw wilt idem maar dan een 650d ofzo.
Hoop geluchtfiets waarmee je jezelf in een latere post weer mee tegen spreekt, maar geen steekhoudende argumenten waarom Canon nou echt beter is. Nieuwe objectieven die uitkomen zijn, is nou niet echt een lekker argument, vooral als je compleet voorbij gaat aan hun kunnen.quote:Op maandag 5 mei 2014 11:58 schreef Susteren het volgende:
Green screen? Ik zou je eerst eens op het filmen zelf focussen in plaats van al met VFX bezig zijn, *knip*
Zelf denk ik dat een EF systeem meer future proof is, als je later echt serieus verder wilt gaan kun je altijd nog een blackmagic kopen zonder dat je je lenzencollectie moet upgraden.
* Blabla * Canon blijer mee * Blabla*geloof me * blabla * Canon * Blabla * Canon doet het beter * Blabla *quote:Op dinsdag 6 mei 2014 11:15 schreef Susteren het volgende:
[..]
Daar ging het al mis.
*knip*
Micro four thirds is leuk, maar de 14-140 vergeleken met de Canon 24-105 f4 is geen match natuurlijk. En dan te bedenken dat ze maar ongeveer 200 euro verschillen.
Zal ik je dan maar gewoon zeggen welke je moet kopen? Ik denk dat de jongens hier je nu lang genoeg hebben gepest door stom allemaal andere dingen te roepen.quote:
Ja!!!quote:Op donderdag 8 mei 2014 20:08 schreef nietzman het volgende:
[..]
Zal ik je dan maar gewoon zeggen welke je moet kopen? Ik denk dat de jongens hier je nu lang genoeg hebben gepest door stom allemaal andere dingen te roepen.
Dat idee heb ik ookquote:Op vrijdag 9 mei 2014 08:00 schreef SunChaser het volgende:
We worden getrolled met een trollacount toch?
We weten ook dat jij een trollacount van Nietzman bentquote:Op vrijdag 9 mei 2014 08:17 schreef Susteren het volgende:
Lijkt me best gaaf als gewoon Shiz ofzo achter Unites zit, maarja diep van binnen weet ik dat het geen troll is.
En "we" weten dat jij een kloonaccount bent.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 09:04 schreef SunChaser het volgende:
[..]
We weten ook dat jij een trollacount van Nietzman bent
Bwahaha, soberzo.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 09:04 schreef SunChaser het volgende:
We weten ook dat jij een trollacount van Nietzman bent
dat bedoel ik dus.. daar reageert hij niet opquote:Op vrijdag 9 mei 2014 09:38 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ja heb verdorie niet voor niks een serieuze reactie gegeven....
Gast je lapt alle serieuze reacties aan je laars, de meeste reageer je nieteens op. En áls je er al op reageert is het alleen "bedankt", zonder enige inhoudelijke reactie.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 09:26 schreef Unites het volgende:
Wat leuk.
Kijk, als ik zulke reacties wou met die inhoud, dan was ik wel naar ONZ gegaan hoor
Ik blijf er in trappen.. Echtquote:Op vrijdag 9 mei 2014 09:47 schreef Flipmoehoe het volgende:
[..]
dat bedoel ik dus.. daar reageert hij niet op
Moet dat dan?quote:Op vrijdag 9 mei 2014 09:48 schreef Susteren het volgende:
[..]
Gast je lapt alle serieuze reacties aan je laars, de meeste reageer je nieteens op. En áls je er al op reageert is het alleen "bedankt", zonder enige inhoudelijke reactie.
quote:Op vrijdag 9 mei 2014 09:50 schreef Unites het volgende:
maar ik vind het wel een goede tip. Bedankt!
Serieuze reacties plaatsen, moeten wij dat dan?quote:
Oh en iemand bedanken voor de tip is niet meer dan genoeg?quote:Op vrijdag 9 mei 2014 09:54 schreef Susteren het volgende:
[..]
Serieuze reacties plaatsen, moeten wij dat dan?
"Ja ik denk dat ik volgende week eens [insert camera naam] ga huren om hem uit te proberen!"quote:Op vrijdag 9 mei 2014 09:53 schreef Unites het volgende:
[..]
Wat zou ik dan moeten zeggen volgens jou?
Daar heeft niemand wat aan, een inhoudelijke reactie wel.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 09:54 schreef Unites het volgende:
[..]
Oh en iemand bedanken voor de tip is niet meer dan genoeg?
Onnodig bash topic? Ik heb nog nooit zo'n starre reacties gezien in een topic, en dan ook nog beledigd zijn als 3 reacties niet on-topic zijn, maar zelf met 0,0 inhoud aan komen zetten.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 09:56 schreef Dark_Angelus het volgende:
Goed we hebben de oplossing nog niet gevonden voor TS. Laten we het géén onnodig bash topic maken.
3? 50% van dit topic is offtopic.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 09:57 schreef Susteren het volgende:
[..]
Onnodig bash topic? Ik heb nog nooit zo'n starre reacties gezien in een topic, en dan ook nog beledigd zijn als 3 reacties niet on-topic zijn, maar zelf met 0,0 inhoud aan komen zetten.
Maar het gaat er ook om dat het budgettechnisch een beetje klopt. TS overweegt zelfs een Sony A7r. 130% van je budget besteden aan alleen een body, lekker slim.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 09:59 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik denk dat TS gewoon eens het een en ander uit moet proberen. Wij kunnen wel zeggen dit is beter of dat is beter maar dan krijgt hij toch weer 10 verschillende dingen aangeprezen. Enige manier om echt te weten of iets voor je is is door het gewoon te proberen.
Als dat drolletje normaal zou reageren op de suggesties die 'ie krijgt zou men hier misschien in staat kunnen zijn 'm verder te helpen naar een oplossing.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 09:56 schreef Dark_Angelus het volgende:
Goed we hebben de oplossing nog niet gevonden voor TS. Laten we het géén onnodig bash topic maken.
Dat zou ik wel willen hoor, maar ik bedenk met net... waar? Bijvoorbeeld MediaMarkt heeft alleen maar Canon, Sony (een paar) en Nikon camera's... Camera.nl (Klein.nl) heeft wel veel, maar mijn ervaring leert dat die verkopers je te snel ompraten en niet echt objectief advies geven, wat nou echt handig voor mij is... En huren, ik woon best in een klein afgelegen dorpje (weinig grote steden in de buurt)... zou niet weten waar dat kanquote:Op vrijdag 9 mei 2014 09:59 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik denk dat TS gewoon eens het een en ander uit moet proberen. Wij kunnen wel zeggen dit is beter of dat is beter maar dan krijgt hij toch weer 10 verschillende dingen aangeprezen. Enige manier om echt te weten of iets voor je is is door het gewoon te proberen.
Kijk of vrienden een body hebben. Ik heb nog een 550d in m'n studio liggen, verschilt buiten een paar minder kleine dingen en geen uitklapbaar scherm weinig met de 600d. Van mij kun je best een dagje langskomen en dat ding gebruiken.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 10:02 schreef Unites het volgende:
[..]
Dat zou ik wel willen hoor, maar ik bedenk met net... waar? Bijvoorbeeld MediaMarkt heeft alleen maar Canon, Sony (een paar) en Nikon camera's... Camera.nl (Klein.nl) heeft wel veel, maar mijn ervaring leert dat die verkopers je te snel ompraten en niet echt objectief advies geven, wat nou echt handig voor mij is... En huren, ik woon best in een klein afgelegen dorpje (weinig grote steden in de buurt)... zou niet weten waar dat kanMaar ik vind het oprecht een goede tip!
Volgens mij hebben vrienden van me niet echt interesse voor de foto- en videografie. Maar je aanbod vind ik wel heel aardig en handig. Ik zal er even over nadenkenquote:Op vrijdag 9 mei 2014 10:04 schreef Susteren het volgende:
[..]
Kijk of vrienden een body hebben. Ik heb nog een 550d in m'n studio liggen, verschilt buiten een paar minder kleine dingen en geen uitklapbaar scherm weinig met de 600d. Van mij kun je best een dagje langskomen en dat ding gebruiken.
Hij kan toch zelf rekenen en zo slim zijn om alleen dingen te proberen die binnen budget passen.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 10:02 schreef Susteren het volgende:
[..]
Maar het gaat er ook om dat het budgettechnisch een beetje klopt. TS overweegt zelfs een Sony A7r. 130% van je budget besteden aan alleen een body, lekker slim.
Eerder 35% en de rest aan objectieven, statief, geheugen, wellicht externe harddisks want je gaat het allemaal nodig hebben.
Blijkbaar niet, anders zou hij geen gh4 of a7r overwegen met een budget van 1750 euro.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 10:07 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Hij kan toch zelf rekenen en zo slim zijn om alleen dingen te proberen die binnen budget passen.
En ik dan?quote:Op vrijdag 9 mei 2014 10:12 schreef Dark_Angelus het volgende:
Nietz & Sus ik geef jullie groot gelijk hoor, jullie hebben onderbouwende constructieve mogelijkheden aangegeven.
Er is maar een manier waarop hij daar achter komt. En ik denk dat jullie hem daar genoeg op gewezen hebben.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 10:07 schreef Susteren het volgende:
[..]
Blijkbaar niet, anders zou hij geen gh4 of a7r overwegen met een budget van 1750 euro.
Jep, maar wat ik niet begrijp is waarom hij de vraag stelt terwijl hij toch steeds bij de gh4 blijft?quote:Op vrijdag 9 mei 2014 10:40 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Er is maar een manier waarop hij daar achter komt. En ik denk dat jullie hem daar genoeg op gewezen hebben.
Geen idee ik kan niet in zijn hoofd kijken. Maar denk act hij daar zijn zinnen op gezet heeft :-)quote:Op vrijdag 9 mei 2014 10:51 schreef Susteren het volgende:
[..]
Jep, maar wat ik niet begrijp is waarom hij de vraag stelt terwijl hij toch steeds bij de gh4 blijft?
Het is een panasonic spamaccount stiekemquote:Op vrijdag 9 mei 2014 10:51 schreef Susteren het volgende:
[..]
Jep, maar wat ik niet begrijp is waarom hij de vraag stelt terwijl hij toch steeds bij de gh4 blijft?
Zou wel heftige pr zijn, op allemaal fora op deze manier spammen.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 10:59 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Het is een panasonic spamaccount stiekem
Oh dacht dat jij dezelfde aanpak had voor Canonquote:Op vrijdag 9 mei 2014 11:41 schreef Susteren het volgende:
[..]
Zou wel heftige pr zijn, op allemaal fora op deze manier spammen.
Nee, ik krijg alleen 5% van elke 600d die door mij wordt verkocht.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 11:44 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Oh dacht dat jij dezelfde aanpak had voor Canon![]()
quote:Op vrijdag 9 mei 2014 11:44 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Oh dacht dat jij dezelfde aanpak had voor Canon![]()
Dat verklaartquote:Op vrijdag 9 mei 2014 11:45 schreef Susteren het volgende:
[..]
Nee, ik krijg alleen 5% van elke 600d die door mij wordt verkocht.
Hehe nee Canon heeft zo'n onzin niet nodig. Een superieur merk hoeft amper aan marketing te doen.quote:
Je zoekt uitvluchten, je negeert de serieus bedoelde adviezen van kenners en blijft maar vast houden aan het 'camera op nummer 1' principe.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 10:02 schreef Unites het volgende:
[..]
Dat zou ik wel willen hoor, maar ik bedenk met net... waar? Bijvoorbeeld MediaMarkt heeft alleen maar Canon, Sony (een paar) en Nikon camera's... Camera.nl (Klein.nl) heeft wel veel, maar mijn ervaring leert dat die verkopers je te snel ompraten en niet echt objectief advies geven, wat nou echt handig voor mij is... En huren, ik woon best in een klein afgelegen dorpje (weinig grote steden in de buurt)... zou niet weten waar dat kanMaar ik vind het oprecht een goede tip!
Al zou het maar een telefoonfilmpje zijn over hoe kut het leven in zo'n afgelegen dorpje isquote:Op maandag 12 mei 2014 13:52 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Je zoekt uitvluchten, je negeert de serieus bedoelde adviezen van kenners en blijft maar vast houden aan het 'camera op nummer 1' principe.
Daarbij wil je ook niet echt leren en neemt dit advies van huren ook al niet serieus.. Niet om je af te branden, maar als jij regiseur wil worden, moet je dingen gaan verzetten, uit je slaapkamer kruipen en moeite doen om iets te bereiken. Je kan niet van pappie en mammie afhankelijk blijven.
Als je indd in zo'n klein dorpje woont, ver van de bewoonde wereld > pak je fiets > ga fietsen naar eerste de beste woonplaats met snelweg of provinciale weg > GA LIFTEN (zie dit topique)
Als je echt regisseur wil worden, moet je wel verdomd meer lef en ambitie tonen dan dit 'maar ik woon in een klein kutdorp' geklaag !
quote:Op maandag 12 mei 2014 13:46 schreef Vasse het volgende:
Unites,
Heb je deze short film al eens gezien ?
Helaas, want jouw manier van schrijven is echt tenenkrommend.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 12:58 schreef mental het volgende:
is het niet verstandiger hier gewoon niet meer op unites te reageren tot hij met beeldmateriaal
aan komt zetten??
just saying.....