Iemand die echt een voorbeeld voor mij is op dit gebied waar ik mee kan praten is er helaas niet.quote:Op vrijdag 2 mei 2014 21:09 schreef Faux. het volgende:
Oprechte tip: vind iemand van je leeftijd die wél motivatie heeft kunnen vinden om dingen te doen. Niets motiveert zo erg als een goed gesprek
Vind ik nog aardig op tijd, maar goed.quote:Op vrijdag 2 mei 2014 21:07 schreef SherlockHolmes het volgende:
maar denk maar niet dat ik eerder dan 4 dagen van te voren, wanneer de hete adem der examens mij raakt, iets ga doen.
Dat is helaas niet te garanderenquote:Op vrijdag 2 mei 2014 21:11 schreef Dimens het volgende:
De struggles van een puber zijn. Kom je wel overheen.
Ditquote:Op vrijdag 2 mei 2014 21:11 schreef Dimens het volgende:
De struggles van een puber zijn. Kom je wel overheen.
quote:Op vrijdag 2 mei 2014 21:15 schreef vera166 het volgende:
Zo herkenbaar. Omg ik ben jou.
Ik voer ook geen fuck uit. Niks![]()
Opleiding ga ik met een beetje pech verpesten al sta ik er redelijk goed voor. Ik wil deze opleiding vet graag doem, eindelijk iets wat ik leuk vind. Maar ik steek geen poot uit om er wat van te makensuper kut.
Ik probeer eraan te werken door planningen te maken. En ook al doe ik maar een kwart van wat ik gepland heb, wat zeg ik, ook al doe ik maar 1 ding, dan beloon ik mezelf met dom voor me uitstaren of slapen.
Maar de planningen helpen me iig een beetje want ik doe tenminste soms iets. Net genoeg om me een beetje nuttig te voelen![]()
Misschien werkt dat ook voor jou. En soms is het zelfs zo dat als ik begonnen ben met leren het wel meevalt. En dan leer ik een boek in een dag. Misschhien werkt dat ook voor jou. Maarja, eerst dat boek maar eens open slaan..
Je zit in je examenjaar dus opzich moet je genoeg kennis in je hoofd hebben om de examens te halen. Maak een oefenexamen van elk vak, die vond ik wel leuk om te doen omdat je meteen je score kon bekijken.
Verder is het gewoon kut. En veel lastiger dan anderen snappen
Ik was net als jij op jouw leeftijd. Wilde van alles maar deed eigenlijk niets. Iedere keer een korte hobby en nooit iets afmaken.quote:Op vrijdag 2 mei 2014 21:14 schreef SherlockHolmes het volgende:
[..]
Dat is helaas niet te garanderen![]()
Ik kan niet leven met de gedachte 'het komt wel goed'.
Maar hoe kom je dan uit bij het ook daadwerkelijk iets doen van iets, en niet een week (met veel geluk) inspannen en daarna weer loslaten?quote:Op vrijdag 2 mei 2014 21:18 schreef Dimens het volgende:
[..]
Ik was net als jij op jouw leeftijd. Wilde van alles maar deed eigenlijk niets. Iedere keer een korte hobby en nooit iets afmaken.
Uiteindelijk kom je erachter dat het toch allemaal wat bijdraagt aan je leven.
Je komt erachter wat je leuk vindt en wat niet en in mijn geval heb je dan uiteindelijk werk waarin van dit alles een beetje je werk is. En uiteindelijk leer je steeds meer en meer. Je moet het gewoon niet jezelf door je strot douwen. Daar doe ik ook niet meer aan.quote:Op vrijdag 2 mei 2014 21:20 schreef SherlockHolmes het volgende:
[..]
Maar hoe kom je dan uit bij het ook daadwerkelijk iets doen van iets, en niet een week (met veel geluk) inspannen en daarna weer loslaten?
Ik ben ook zo, ik heb ook een schop onder mijn kont nodig om iets te gaan doen, dat klopt helemaal. Maar ik wil zo niet zijn, ik wil gewoon uit discipline dingen doen, leuk of niet.quote:Op vrijdag 2 mei 2014 21:26 schreef Starfucker_ het volgende:
Heel erg herkenbaarIk doe ook pas iets als het echt moet. Het enige waar ik echt motivatie voor heb is muziek maken (mijn allergrootste en enige passie). Doe trouwens dezelfde studie als jij, zit nu in het 4e jaar. Studeer pas wanneer het écht niet anders kan, en raar genoeg slaag ik op het HBO
Zoek mijn heil ook in series/films. Heb wel een bijbaan.
Het lijkt alsof ik zelf alleen wat doe als het echt verplicht is. Heb altijd een schop onder mijn kont nodig, anders doe ik niets (behalve muziek).
Misschien ben jij ook zo. Heb je een bijbaan toevallig? En volg je studie, je hebt dan sowieso genoeg te doen, en dan móet het. Je voelt dan wat meer druk.
Hmm, interessant. Dan komen we aan bij een ander punt van me, concentratie. Die is ook wel redelijk laag als het aankomt op dingen doen die ik moest doen na een schop onder m'n kont.quote:Op vrijdag 2 mei 2014 21:27 schreef Hi_flyer het volgende:
Het is zo simpel. Beperk internetten tot het nodige. Dat constante geswitch tussen pagina's, onderwerpen, mail etc. zorgt ervoor dat je hersens trekjes krijgt van dementie. Niet mijn mening, maar die van een gerespecteerde wetenschapper. Ikzelf merk ook dat het slechter gaat met me concentreren en langer met een taak bezig zijn.
http://koneksa-mondo.nl/2(...)verstand-kapotmaken/
Dit. Welkom bij de verloren generatie.quote:Op vrijdag 2 mei 2014 21:24 schreef byah het volgende:
Zo voelde ik me ook 10 jaar geleden, en nu nog steeds. Succes!
quote:I see all this potential, and I see squandering. God damn it, an entire generation pumping gas, waiting tables; slaves with white collars. Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don't need. We're the middle children of history, man. No purpose or place. We have no Great War. No Great Depression. Our Great War's a spiritual war... our Great Depression is our lives. We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars. But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.
De reden waarom we niet allemaal als rocksterren kunnen leven is omdat je er doorzettingsvermogen voor moet hebben, doen wat andere mensen niet kunnen/willen doen. In 999/1000 keer komt geld je niet aanwaaien. Daar moet keihard voor gewerkt worden. De meeste mensen kunnen dit niet want als het makkelijk was zou iedereen het doen.quote:Op zaterdag 3 mei 2014 03:09 schreef RedDevil085 het volgende:
[..]
Dit. Welkom bij de verloren generatie.
En nu even heel cliché fight club quoten:
[..]
Ga wat doen dan. Probeer van alles uit en als je iets vindt wat je écht geweldig vindt, dan ga je dat vanzelf willen blijven doen. Passie ontdek je, je krijgt het niet altijd in je schoot geworpen.quote:Ik denk dan terug aan wat ik die dag heb gedaan, en elke dag, elke dag is het hetzelfde verhaal. Niets. And it scares me that it's going to stay that way, forever.
quote:Op vrijdag 2 mei 2014 22:28 schreef Questioning het volgende:
Ook voor mij herkenbaar. Heb daarnaast ook nog eens medicatie die mij nogal af doet vlakken en waardoor ik me er "helaas" ook geen zorgen over maak. Sorry, maar heb geen tips voor je en zal daarom het topic ook volgen, je bent in iedergeval niet de enige.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nog een lotgenootquote:Op vrijdag 2 mei 2014 23:06 schreef Voszje het volgende:
Ik herken het probleem wel, ik ga ook pas aan m'n studie als ik écht moet. Mijn concentratie is ook een probleem, ik laat me dikwijls door van alles afleiden. Uiteindelijk zie ik dat ik toch moet gaan studeren, aangezien ik dan weer eens keihard op m'n bek ga met een slecht cijfer. Op jouw leeftijd had ik daar ook geen last van, mijn eindexamen gehaald zonder er echt voor te leren. Zo is het altijd gegaan, ik heb weinig moeite moeten doen. Nu pas zie ik in hoe verschrikkelijk lui ik kan zijn..
Precies, ik heb echt qua leren precies hetzelfde.
Maar ik ga het veranderen.
quote:Op vrijdag 2 mei 2014 23:11 schreef LookAtMe het volgende:
Zeer herkenbaar ik heb hier ook al jaren last van.
Ik heb het maar geaccepteerd. We zijn toch robots en slaaf van de samenleving. Het maakt niet uit wat je doet. Vroeg of laat ga je dood en je weet niet wanneer.
Het heeft toch geen zin, alles doe je voor niks.Plannen met schema's.... Hmm. Kan goed werken inderdaad. Ga ik eens proberen.quote:Op vrijdag 2 mei 2014 23:11 schreef Kemestry het volgende:
Alleen jij zelf kan dit veranderen. De plannen zijn er blijkbaar... maar bij het uitvoeren haak je af.
Je moet bedenken dat niets vanzelf gaat. Stel je doel en maak een schema met de stappen die je moet volgen om dat doel te bereiken. En ga vervolgens aan de slag en bedenkt dat iets onder de knie krijgen niet in enkele dagen gaat. Als je de stappen niet volgt en er voor werkt kom je inderdaad nergens.
Gewoon een klein whiteboardje aanschaffen en daar dagelijks op plannen en tijdlimieten zetten voor afleidende activiteiten, en minimale tijdsduur zetten voor benodigde acties, als leren.Ik wil graag erg goed worden in programmeren / animeren etc. Maar dan moet ik eerst de basics kennen, en dat is doodsaai, en daarom doe ik het niet. Ik weet zeker dat als ik het onder de knie heb, wat uiteraard niet zo 123 zal gebeuren, dan zal het allemaal een stuk soepeler zijn, omdat ik er dan waarschijnlijk plezier aan kan beleven.quote:Op vrijdag 2 mei 2014 23:24 schreef theunderdog het volgende:
Ik lees in de OP gewoon dat ts gewoonweg geen idee heeft van wat hij precies wil.
Kom daar eerst achter en ga je dan pas richten op discipline en al dat andere gedoe.P.R.E.C.I.E.S._I.K.quote:Op vrijdag 2 mei 2014 23:29 schreef MAHL het volgende:
Herkenbaar dit... Mezelf al jarenlang iedere keer voorgenomen om te gaan leren programmeren/muziek maken op de pc/etc. En steeds, steeds komt er niets van, ook al is zijn er soms in de zomer van die weken dat je echt dagenlang niets beters te doen hebt.
Denk zelf dat het de leercurve is. Bij programmeren of werken met FL Studio kijk je er dan even naar, je slaat een boek open, bekijkt wat tutorials en vervolgens doe je er niets mee, want het is zo veel ingewikkelder dan je eigenlijk wil... Qua studie gaat het me wel af, maar daar is het ook omdat het moét, daar kan ik er zeg maar niet onder uit komen.
Maar wat zou ik graag willen dat ik bijvoorbeeld gewoon een leuke nutteloze app of website heb gemaakt, of een crappy mashup of nummer in FL Studio. En dat ik dan kan zeggen, ja, dat heb ik gemaakt
Echt, dat ben ik dus precies. Alleen mijn doel is niet om te zeggen dat ik iets heb gemaakt, maar om er goed in te worden. En ik weet dat als ik vanaf nu 4 uur per dag zal besteden aan 't leren van óf FL Studio voor wat tracks, JAVA voor m'n studie en app development, Maya 2014 voor animatie, dat ik dan ergens kom. Maar niet op de huidige manier.Da's ook een zeer goede tip, maar ik kan mij nu alleen focussen op het leren van de basics voordat ik echt weet wat ik kan, wat mogelijk is, dus wat ik kan gaan doen, etc.quote:Op vrijdag 2 mei 2014 23:32 schreef Kemestry het volgende:
Bij leren programmeren of webdesignen moet je ook niet het programmeren of webdesignen als doel stellen, maar het product dat je wilt maken. Als je je richt op het einddoel en dan alleen de dingen uitvogelt die je nodig hebt om je doel te bereken dan leer je dus alleen nuttige dingen. En daarna stel je weer een nieuw doel en leer je weer meer dingen..Precies, dus misschien helpt het zetten van deadlines voor mijzelf wel. Moet ik me er uiteraard wel aan houdenquote:Op vrijdag 2 mei 2014 23:48 schreef Aiciu het volgende:
Ja, herkenbaar, ik stel ook altijd alles uit tot het laatste moment, en soms later.
Alleen een echte deadline dwingt mij om er echt wat mee te doen, omdat het anders niet meer kan/consequenties heeft.Mooie quote. Ik heb er echter geen zak aan.quote:Op zaterdag 3 mei 2014 03:09 schreef RedDevil085 het volgende:
[..]
Dit. Welkom bij de verloren generatie.
En nu even heel cliché fight club quoten:
[..]
Maar toch, mooie quote.En zo wil ik dus niet eindigenquote:Op zaterdag 3 mei 2014 09:54 schreef CruisinDen het volgende:
Zoek iets dat je motiveert. Heb ongeveer hetzelfde maar als ik echt iets moet doen en dan doe ik het ook wel.
En anders eindig je ongetwijfeld zo:
[ afbeelding ]
Da's zo een beetje de reden dat ik dit alles wil doen.En die discipline om ook echt keihard ergens aan te gaan werken, die zoek ik.quote:Op zaterdag 3 mei 2014 10:16 schreef SquashBanana het volgende:
[..]
De reden waarom we niet allemaal als rocksterren kunnen leven is omdat je er doorzettingsvermogen voor moet hebben, doen wat andere mensen niet kunnen/willen doen. In 999/1000 keer komt geld je niet aanwaaien. Daar moet keihard voor gewerkt worden. De meeste mensen kunnen dit niet want als het makkelijk was zou iedereen het doen.Ik weiger om m'n gedrag niet te willen veranderen omdat het maar de leeftijd is. Er zijn ook mensen van mijn leeftijd die het wel doen 'Waarom zou ik het dan niet kunnen?' denk ik dan.quote:Op zaterdag 3 mei 2014 10:20 schreef Sarasi het volgende:
Zo was ik. Daardoor onder andere de studie ook niet gehaald, want niet leek genoeg om er iets voor te doen. En teveel werk. Sinds dit jaar echter (andere studie) gaat het me heel goed af, ik haal gemiddeld een acht en volg het Honours college. Geen idee waarom het me de eerste twee studiejaren en de hele middelbare schooltijd niet lukte en nu wel, behalve dat ik inmiddels 21 ben.![]()
Dus sorry, maar naar mijn idee is het gewoon de leeftijd. Ga lekker reizen of werken eerst, vind die discipline/motivatie daarin (de rest van je leven achter de massa zitten is geen pretje) en zorg dat je echt WIL studeren. En probeer het dan pas.Het motiveert me omdat het laat zien dat iemand door hard werken, dedication en doorzettingsvermogen ergens kan komen, iets kan maken, en daardoor lekker rijk dan worden en succesvol wordt.quote:Op zaterdag 3 mei 2014 10:24 schreef pokkerdepok het volgende:
het is zaak uit te vinden wat je echt wil bereiken. als the social network je motiveert, waarom is dat zo? omdat je ook een fantastisch idee hebt voor iets, of omdat je die gast gewoon tof vind? zonder ideeen had markje ook niks bereikt. wat wil je dan precies allemaal gaan creeren? of is je enige motivatie angst voor de toekomst, en maakt het verder niet uit wat je uiteindelijk gaat doen?
of probeer motivatie te vinden bij anderen. als je bijvoorbeeld echt wil leren animeren, zoek dan een online community op, en ga daar bekijken wat anderen maken, misschien zijn er wel leuke challenges die ze onderling doen als oefening, en ga meedoen.
hetzelfde met programmeren. ga online hangen met mensen die ook net beginnen, en die elkaar om advies vragen. probeer wat te maken en laat dat aan anderen zien. zo leer je veel leuker.
Online communities zijn inderdaad wel een goede, maar ik heb daar nog niet naar gekeken. Maar goede tip, bedankt.Ik wil alles wat op onderwerp is horenquote:Op zaterdag 3 mei 2014 10:30 schreef Ryon het volgende:
Je wilt het waarschijnlijk niet horen, maar je bent in alle opzichten een doorsnee puber. Het hoort bij de leeftijd. Met de jaren zal het je wel lukken om je steeds meer te leren vastbijten in één of twee onderwerpen. Dat je nu elke dag interesse hebt in een ander onderwerp, duizend verschillende dingen wilt doen en absoluut geen standaard belastingkostende burger wilt worden is ook heel normaal..
Kan kloppen, is ook eerder gezegd, maar toch wil ik niet dat mijn leeftijd mijn discipline en gedrag definieert.Ik denk dat ik voor studeren ga, ik denk dat meer mensen op die manier iets hebben bereikt, maar bedankt voor de tip.quote:Op zaterdag 3 mei 2014 14:17 schreef TheMercenary976 het volgende:
Ik zou het toch maar omdraaien, nu inzetten en na je 40e de vruchten ervan plukken.
Oh en studie is misschien niks voor je, misschien kun je beter in een callcentre beginnen na je Havo en praktijkervaring opdoen. Later doorstromen. Genoeg mensen die op die manier een hoop bereikt hebben.Ik wil niet afhankelijk zijn van een bepaald middel om iets te gaan doen, en het probleem is niet dat ik tijdens het leren een probleem heb, maar het beginnen ermee is een probleem.quote:Nee, daar ben ik niet op getest.quote:Op zaterdag 3 mei 2014 15:00 schreef The Unforgiven het volgende:
Ben je al getest op A.D.D.?
Ik herken veel dingen die jij noemt. Daar heb ik vooral vroeger veel mee geworsteld. Zag ik een goeie gitarist en wou ik dat ook eventjes leren. Of na een jaar stoppen met karate omdat ik dat bij het begin al had gezegd en het leren van de Kata's erg saai/niet uitdagend vond.
Wat mij nu veel helpt is "projecten" in kleinere stukken te hakken.
Programmeren bijvoorbeeld kan je opdelen in specifiekere onderdelen van applicaties. Denk bij games aan A.I., Graphics engine, etc.
Op http://thenewboston.org/ zijn er diverse programmeer videos van (bij Java in ieder geval) onder 10 minuten.
In kleine stukken hakken is idd wel handig ja.
En thenewboston ken ik, daar heb ik ook de eerste 30 filmpjes gekeken en uitgevoerd, en toen kwam mijn luiheid weer om de hoek kijken.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.“Advertising is based on one thing, happiness. Happiness is the smell of a new car. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
-Don Draper
Daar ben ik ook mee bezig, het te veranderen. We komen er wel.quote:Op zaterdag 3 mei 2014 15:27 schreef SherlockHolmes het volgende:
Nog een lotgenoot.
Precies, ik heb echt qua leren precies hetzelfde.
Maar ik ga het veranderen.
Stop maar met lezen en ga terug naar de basisschool, want HAVO = Hoger Algemeen Voortgezet Onderwijs.quote:
WTF? Wat is dát nou weer voor ontiegelijke slechte reden om niks van je leven te maken?quote:Op zaterdag 3 mei 2014 16:20 schreef Solo14 het volgende:
Oké ts, heel herkenbaar allemaal. Je bent jong, en hebt tenminste nog hobby's. Ik vind zo weinig nog leuk om te doen, het meeste plezier heb ik nog als ik dronken ben.
Je bent nu eenmaal in Nederland geboren, het is lastig om hier uit te komen.
quote:Op zaterdag 3 mei 2014 17:04 schreef Blindboy het volgende:
[..]
Stop maar met lezen en ga terug naar de basisschool, want HAVO = Hoger Algemeen Voortgezet Onderwijs.
[..]
WTF? Wat is dát nou weer voor ontiegelijke slechte reden om niks van je leven te maken?
Hele rare manier om dat te zeggen.quote:Op zaterdag 3 mei 2014 18:02 schreef Solo14 het volgende:
[..]
Ik bedoel dat je moet genieten in plaats van loonslaaf zijn.
Havo dus. Met kleine letters. Goed zo.quote:Op zaterdag 3 mei 2014 17:04 schreef Blindboy het volgende:
[..]
Stop maar met lezen en ga terug naar de basisschool, want HAVO = Hoger Algemeen Voortgezet Onderwijs.
[..]
WTF? Wat is dát nou weer voor ontiegelijke slechte reden om niks van je leven te maken?
MOET je iets bereiken in het leven dan?quote:Op vrijdag 2 mei 2014 21:07 schreef SherlockHolmes het volgende:
Ik ben bang dat ik mijn hele leven een standaard belastingkostende burger blijf, uiteindelijk sterf, zonder iets te hebben berijkt, zonder iets te hebben voltooid. En ik ben bang dat dat de waarheid is.
Dit inderdaadquote:Op maandag 5 mei 2014 08:45 schreef PBateman1978 het volgende:
[..]
MOET je iets bereiken in het leven dan?
Exact!quote:Op maandag 5 mei 2014 11:04 schreef iScream. het volgende:
[..]
Dit inderdaadIk ben ook maar een slaaf van de samenleving, heb een huis, werk voor een baas, heb een vriendin, sport regelmatig, doe dingen met vrienden. Kortom, een standaard leventje waarin ik niets noemenswaardig zal bereiken.
Maar who cares? Ik geniet ontzettend van het leven, elke dag is een feest en ik vind 't geweldig wat ik allemaal kan doen op mijn werk en in mijn vrije tijd! 99,9% van de mensheid zal nooit iets noemenswaardig bereiken, deal with it en geniet van alles wat je wel hebt.
Jep.. Ik zou overigens ook niet vrolijk worden van zo'n leven. Altijd in de spotlights, de bijkomende stress en verplichtingen, bah..quote:Op maandag 5 mei 2014 11:08 schreef PBateman1978 het volgende:
[..]
Exact!
Kun je wel jezelf vergelijken met een Marc Zuckerberg zoals de TS deed maar daar heb je uiteindelijk alleen jezelf mee....
quote:1. ‘Ik wou dat ik mijn eigen leven durfde te leiden, niet dat wat anderen van me wilden.’ Ware: 'Hier hadden ze het meest spijt van. Als mensen zich realiseren dat hun leven bijna voorbij is, en er met een eerlijke blik op terugkijken , zijn veel onvervulde dromen opeens duidelijk zichtbaar. Veel mensen hebben nog niet de helft van hun dromen geprobeerd waar te maken, en stierven met de wetenschap dat dit kwam door bepaalde keuzes die ze maakten, of niet gemaakt hadden. Het is ontzettend belangrijk om in elk geval een paar dromen na te jagen. Op het moment dat je gezondheid achteruit gaat, is het te laat. Gezondheid geeft een enorme vrijheid waar maar weinig mensen zich bewust van zijn, tot ze het niet meer hebben.'
quote:2. 'Ik wou dat ik niet zo hard had gewerkt'. Ware: 'Dit hoorde ik van elke patiënt die ik heb verzorgd. Ze hadden de jeugd van hun kinderen gemist, en de kameraadschap van hun partner. De mannen die ik verpleegde hadden ongelofelijk veel spijt dat ze zo’n groot deel van hun leven werkend hebben doorgebracht. Door een minder dure levensstijl heb je minder geld nodig dan je denkt. En door meer ruimte in je leven te creëren, word je gelukkiger en sta je meer open voor nieuwe mogelijkheden, die misschien wel veel beter bij je passen.'
quote:3. 'Ik wou dat ik mijn gevoelens vaker had getoond'. Ware: 'Veel mensen onderdrukken hun gevoelens om geen ruzie met anderen te krijgen. Daardoor hebben ze genoegen genomen met een middelmatig bestaan, en zijn ze nooit geworden wie ze hadden kunnen worden. Veel van hen hebben aandoeningen gekregen die gevolg zijn van de verbitterdheid en frustraties. We hebben geen invloed op de reacties van anderen. Wanneer je je eerlijk uitspreekt kan dit misschien reacties oproepen, maar het brengt je relaties ook naar een hoger en beter level. Het is of dat, of in de ongezonde relatie blijven zonder je ooit uit te spreken.'
quote:4. 'Ik wou dat ik mijn vrienden meer had gekoesterd'. Ware: 'Vaak realiseren mensen zich niet wat voor voordelen het heeft om oude vrienden te hebben, totdat ze in de palliatieve fase komen en het niet meer lukt om deze vrienden op te sporen. Veel mensen zijn zo druk met hun eigen leven, dat ze gouden vriendschappen laten verwateren. Patiënten hebben vaak spijt dat ze niet meer tijd en energie in bepaalde vriendschappen hebben gestoken. Elke stervende mist een goede vriend aan zijn zijde, omdat in die laatste week alleen liefde en vriendschap telt.'
Dingen om over na te denken..quote:5. 'Ik wou dat ik mezelf toestond gelukkiger te zijn'. Ware: 'Verrassend genoeg wordt dit vaak gezegd door de stervende. Vaak realiseren mensen zich pas op het eind van hun leven dat gelukkig zijn een keuze is. Ze bleven hangen in oude gewoontes. Door de angst voor verandering pretendeerden ze voor anderen én zichzelf dat ze gelukkig waren. Terwijl ze er diep vanbinnen naar verlangden om écht oprecht te lachen. Als je op je sterfbed ligt, doet het er niet meer toe wat anderen van je denken. Het zou mooi zijn om in staat te zijn om ver voor je sterft niet te geven om wat anderen van je denken, en meer te lachen.'
Ja, ik vind dat ik iets moet bereiken, anders is het allemaal voor niets geweest.quote:Op maandag 5 mei 2014 08:45 schreef PBateman1978 het volgende:
[..]
MOET je iets bereiken in het leven dan?
To-Do lijst, goed plan!quote:Op maandag 5 mei 2014 09:20 schreef pietkanarie het volgende:
Best herkenbaar !
Ik heb niet het hele topic doorgelezen (wel de openingspost natuurlijk) dus misschien is alles al gezegd... maar goed.
Misschien kan het helpen om te ontdekken op welke momenten van de dag je goed functioneert. Je kan, op je vrije dag, wel de wekker op acht uur zetten. Maar misschien ben je helemaal geen ochtendmens. Dan kun je beter lekker uitslapen en daarna bezig gaan. Tenzij je 's middags en 's avonds geen enkele tijd meer hebt om er mee bezig te zijn. Dan moet het wel 's ochtends.
Je zou jezelf ook kunnen belonen. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je hele motivatie omslaat naar het krijgen van beloningen. Maar als je door een beloning bezig blijft, zal je waarschijnlijk op een gegeven moment weer echte interesse krijgen, als je maar lekker in je ritme zit.
Wat mij altijd erg helpt is een overzicht maken van wat ik nog moet/wil doen. Liefst in vrij kleine tussenstappen. Afkruisen wat ik gedaan heb en de 'to do' lijst steeds korter zien worden is voor mij een motivatie.
Verder kan het best moeilijk om jezelf te motiveren. Kan je je niet aansluiten bij een cursus/mensen met dezelfde interesse? Als je elke week een vaste cursusavond hebt, ga je vast!
Ik kan me voorstellen hoe leuk dat idd is, maar ik wil er niet op wachten, want ik heb over 5 dagen examen, en daar moet ik nog voor lerenquote:Op maandag 5 mei 2014 09:47 schreef seasushi het volgende:
Kun je het niet gewoon zien als een les? Zoeken naar iets wat je echt boeit? Blijkbaar heb je dat gewoon nog niet gevonden. naarmate je ouder wordt, zal er wat meer discipline komen, omdat je wel moet. Een baan om je rekeningen te kunnen betalen enz.
Ik herken het heel goed. Tig opleidingen gedaan, cursussen, boeken gekocht. Helemaal enthousiast, om het na een korte periode weer op te geven en er nooit meer naar om te kijken.
Nu ben ik 44 en heb sinds 2 jaar iets gevonden wat blijft . Schilderen. Heel voorzichtig ermee begonnen, want ik zou er toch niks van maken. 2 uur werd 4 uur, werd 8 uur, werd 15 uur in de week. Steeds een beetje materiaal gekocht
en uiteindelijk na een jaar met een opleiding begonnen. Voor het eerst van mijn leven vind ik het leuk om naar school te gaan, ben altijd op tijd met studieopdrachten in te leveren en doe het er ook nog puur voor de lol er naast.
Ik blijf voorzichtig, want zo vaak uiteindelijk toch mijn motivatie verloren, maar na 2 jaar durf ik het toch bijna wel te zeggen dat ik het gevonden heb.
Interessant! Maar ook deprimerendquote:Op maandag 5 mei 2014 11:17 schreef PBateman1978 het volgende:
Misschien interessant voor de TS, een verpleegkundige die veel ervaring had met mensen op hun sterfbed heeft eens gecheckt waar mensen nou het meeste spijt van hadden vlak voordat ze dood gingen.
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
Dingen om over na te denken..
Verschillende tests wijzen het uit, dat ik een redelijke vorm heb, dus niet een erge oid, dan zou ik het idd weten, maar ik heb al m'n hele leven last met concentreren, dacht altijd dat dat gewoon zo was, geen ADHD oid. Maar ik heb denk ik wel een erg milde vorm.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 20:24 schreef MAHL het volgende:
ADHD is meestal maar een plakkertje he. Als je écht ADHD had, dan wist je het al wel hoor
Tsja, ik ga er maar vanuit dat wijsheid met de jaren komt.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 20:07 schreef SherlockHolmes het volgende:
Ja, ik vind dat ik iets moet bereiken, anders is het allemaal voor niets geweest.
Sowieso mensen die zichzelf diagnosticeren via internettestjes en zo.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 20:24 schreef MAHL het volgende:
ADHD is meestal maar een plakkertje he. Als je écht ADHD had, dan wist je het al wel hoor
Ritalinquote:
heeft zeker geholpen ja.quote:
Dat geldt voor iedereen. Niemand weet waarom we hier zijn. Klooi maar gewoon wat aan en zorg dat je zo nu en dan een leuke tijd hebt; in the long run maakt het allemaal geen flikker uit wat je bereikt in je leven.quote:Ik ben bang dat ik mijn hele leven een standaard belastingkostende burger blijf, uiteindelijk sterf, zonder iets te hebben berijkt, zonder iets te hebben voltooid. En ik ben bang dat dat de waarheid is.
Ik sta bijna elke avond met een heldere hemel van 23:00 tot 24:00 aan m'n raam, doe hem open, en kijk omhoog. Naar de sterren. Ik denk dan terug aan wat ik die dag heb gedaan, en elke dag, elke dag is het hetzelfde verhaal. Niets. And it scares me that it's going to stay that way, forever.
Je zult wel iets willen bereiken en jezelf daarmee verrijkenquote:Op vrijdag 2 mei 2014 21:07 schreef SherlockHolmes het volgende:
Het ergste is dus, ik ben bang dat dit nooit zal veranderen. Ik ben bang dat ik mijn hele leven een standaard belastingkostende burger blijf, uiteindelijk sterf, zonder iets te hebben berijkt, ...
Allereerst, bedankt voor deze zeer bruikbare reactie.quote:Op woensdag 7 mei 2014 00:20 schreef Glijdt_licht het volgende:
Een aantal jaar geleden zat ik in hetzelfde schuitje. Nooit echt iets uitgevoerd op de middelbare muv 1e klas, het lukte allemaal wel, en eigenlijk kon ook niks me boeien.
Ik was bezig met zaken waar je uiteindelijk niks mee kon, maar wat puur vulling was van mijn eigen hersenen, denk dan aan specifieke details van bepaalde gebeurtenissen, spectraalklassen van sterren begrijpen en volledig kunnen onderscheiden. Van allerlei zaken van alles kunnen vertellen, maar eigenlijk heb je er geen drol aan. Eigenlijk altijd als iemand ergens over vertelt, heb ik altijd wel iets als 'wist je dat' blabla, waardoor ik soms overkwam en overkom als een wandelende encyclopedie. Niet echt tof moet ik zeggen..
Verder natuurlijk gaming, gaming en nog meer gaming. Wat ik leerde op het hbo vond ik eigenlijk geen zak aan, maar het lukte wel. Ondertussen vond ik het verder leuk om 'even' ergens mee bezig te zijn, maar al snel werd het saai of juist te ingewikkeld t.o.v. de lol die ik ermee had. Of als iets mislukte was ik er gewoon wel klaar mee.
Ik kwam toevallig iets tegen in het laatste jaar tijdens mijn studie waarvan ik wist dat ik dat kon gebruiken voor 'later', maar waardoor mijn baan afwisselend genoeg is, dat ik niet lang met hetzelfde bezig ben, terwijl het wel past bij hoe ik ben geweest de afgelopen jaren. Daar heb ik me vanaf toen ook volledig op ingezet, omdat ik plotseling een doel had. Ik heb inmiddels een baan en heb daarbij ook gewoon een plan opgesteld hoe ik mijn specifieke vaardigheden nog verder wil uitdiepen en gebruiken in mijn huidige en toekomstige rol. Maar ook hoe ik de afwisseling bewaar. Ik denk, dat als jij een studie gaat volgen, je op een gegeven moment plotseling ziet waar jij sterk in bent en dan kun je dat gaan gebruiken en verbeteren.
Verder als reactie op een aantal reacties in dit topic:
Ik heb verder geen autisme, adhd of wat dan ook, is dus in mijn geval totaal niet aan de orde.
En takenlijsten hielpen mij iig niet. Ik stelde ze gewoon uit: Komt nog wel, en dan laatste moment ff keihard afmaken. Ik functioneerde het beste 's nachts en op zulke momenten was ik niet bezig met de studie oid. Ik was bezig met mijn eigen gedachten, waar ik meer info over wilde hebben, wat ik wilde weten, NGC, Discovery Channel of gamen..
Ik vraag me dan nog wel af: Was TS de eerste 1 a 2 klassen wel erg actief met de middelbare? Ik wel, maar ik merkte op een gegeven moment dat niets of niemand meer opkeek van een goed cijfer, geen compliment oid. De reactie op een minder cijfer was hetzelfde, bovendien betekende dat voor mezelf veel meer tijd voor ontspanning en mijn eigen dingen. Dus werd het voor mij normaal zoveel mogelijk tijd voor mezelf in te ruimen.
En ja, 'iets bereiken' is gewoon bullshit. Je komt heus wel ergens, en of je nu bereikt dat je de nobelprijs wint of dat je rust hebt en jezelf snapt. In beide gevallen heb je iets bereikt. Maar dat is verder totaal niet van belang..
Je moet kijken naar:
1. Je mogelijkheden
2. Je sterktes
3. Je eigen doel stellen, en weten dat die realistisch is met je mogelijkheden en sterktes, en er volledig in geloven en alles ervoor geven. Je moet dus realistisch weten wat jij wilt.
Wat je dan bereikt is dat je rust hebt, en een passie voelt voor wat je doet. Een doelstelling om een doelstelling is BS, heb je niks aan als het een onderwerp is waarop je na 2 maanden of 3 probeersels wel uitgekeken bent. Vaak zijn dat soort doelstellingen ook erg abstract en veel te onrealistisch. Voordat je echt wat realistische doelstellingen kunt maken moet je eigenlijk wat praktijkervaring hebben op een werkvloer waarbij je je skills en strengths ook kan evalueren.
Verder: Nooit afnemen of af laten pakken wat je leuk vindt. Ikzelf game nog steeds, al is dat nog minder dan 1/20e vergeleken met een paar jaar geleden.
Klopt ook zeker! Ik had vandaag een motivatiegesprek bij m'n Hogeschool, en heb ook precies dit verhaal verteld. Ik heb gehoord dat ik gewoon meer moet plannen, niet opgeven, en ook inderdaad dat volgend jaar mijn motivatie er waarschijnlijk ietsjes beter op wordt, doordat mijn hobbies samen zullen smelten met mijn verplichtingen, interesses en studie.quote:Op woensdag 7 mei 2014 17:59 schreef EnterToets het volgende:
Als ik dit zo lees komt dit allemaal wel als je aan je studie begint. Daar heb je zeker te weten mede klasgenoten met hetzelfde (willen leren programmeren, geen zin / te moeilijk) en samen leer je het dan toch in de klas. Je begint er dan ook meer plezier in te krijgen en je wordt natuurlijk ook ouder. Komt allemaal goed!
Punt 1: Klopt zeker dat ik niet alleen ben, maar gek genoeg laat dat mij helemaal koud. Ik ben altijd al iemand geweest die redelijk zelfstandig is (lees: niet eenzaam, gewoon zelfstandig) , en daarom kan het mij eigenlijk, egoïstisch genoeg, vrij weinig schelen hoe mijn situatie is, ten opzichte van die van de massa, want hoeveel gelijkenis er ook zijn mag, het maakt mijn situatie er niet beter op.quote:Op donderdag 8 mei 2014 20:23 schreef Noemy het volgende:
Wauw. Even dacht ik dementie te hebben en dat ik een vergeten-zelf-geschreven verhaal las.
Dat is punt 1; je bent niet alleen. Niet dat 't beter maakt, jou situatie veranderd er niet door, maar misschien helpt het tussen je oren dat je minder buitenaards bent dan je denkt.
punt 2; Hallelujah, wat kan je goed schrijven! Vlot, fris, je maakte me nieuwsgierig, ik zou een boek van je kopen als je hier een verhaal van maakt.
Ten 3e; de kans is groot dat je ADHD hebt, herken veel in mezelf en ik het is 3 weken geleden bij mij geconstateerd. Je kan een test af laten leggen, dit geeft duidelijkheid/verheldering over jezelf, maar die medicatie (ritalin) is 10x NIKS. niet aan beginnen, tenzij je sloom en verdrietig (maar wel geconcentreerd) wilt worden.
En als laatste.... please, do not kill yourself. Je schoolniveau geeft aan dat je écht veel in je mars hebt!! Dit is idd de puberteit, helaas heeft de een het wat heftiger, maar jouw tijd komt nog.
quote:En als laatste.... please, do not kill yourself.
Geef me even jouw nummer en naam, dan onthoud ik je als ik later miljardair wordt, en dan schrijf ik een boek over je:quote:maar jouw tijd komt nog
Oké, dan kan dit topic ook weer dicht.quote:Op donderdag 8 mei 2014 21:43 schreef leeell het volgende:
Hoort erbij, gaat vanzelf over.
ondertekend:
ex-motivatieloze schooier.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Geen idee wat voor effecten Ritalin heeft, maar ik wil het op eigen kracht kunnen overwinnen, niet door chemische pillen m'n bek in te douwen en hopen op verbetering.quote:Da's dan weer de pessimistische kijk eropquote:Op donderdag 8 mei 2014 22:04 schreef Geralt het volgende:
Ik ben al 3 jaar een nieuwe thermostaat aan het kopen. Maarja, nu is het weer lente, dus dat komt er voorlopig weer niet van, want overbodig nu.
Ik ben al 2 jaar onze slaapkamer op aan het ruimen, maargoed, er is nog plek zat dus dat kan morgen ook wel.
ergo: herkenbaar
[..]
Dat geldt voor iedereen. Niemand weet waarom we hier zijn. Klooi maar gewoon wat aan en zorg dat je zo nu en dan een leuke tijd hebt; in the long run maakt het allemaal geen flikker uit wat je bereikt in je leven.
Buiten dat ben je veel langer dood dan dat je leeft, dus doe maar gewoon je stinkende best doet als je dood bent zou ik zeggen; dat doet er misschien tenminste toe![]()
Die ik overigens wel deels in mijn OP terug zie. Ik had toen een redelijk negatieve bui, al klopt alles wel, maar het is met een donkere ondertoon geschreven.
Phew, lang postje dit. Laat de reacties maar komen, ik ben benieuwd naar ervaringen, oplossingen en meer.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.“Advertising is based on one thing, happiness. Happiness is the smell of a new car. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
-Don Draper
Ditquote:Op vrijdag 2 mei 2014 23:11 schreef LookAtMe het volgende:
Zeer herkenbaar ik heb hier ook al jaren last van.
Ik heb het maar geaccepteerd. We zijn toch robots en slaaf van de samenleving. Het maakt niet uit wat je doet. Vroeg of laat ga je dood en je weet niet wanneer.
Het heeft toch geen zin, alles doe je voor niks.
Juist niet, die jongen is 17 en heeft nu al gigantische angst voor het niet halen van zijn doelen..quote:Op vrijdag 9 mei 2014 01:21 schreef Fanest het volgende:
Om te beginnen geloof ik dat het juist erg goed is dat jij een 'dwang' voelt om iets te bereiken, dit gevoel zorgt er voor dat je niet nutteloos rond gaat hangen maar in plaats daarvan een doel zoekt om na te streven. Hoewel dit gevoel frustrerend is voor je heeft het naar mijn mening uiteindelijk een positief effect. Mensen worden in het algemeen gelukkig door in hun leven doelen te stellen en die te behalen, het is dus goed dat jij ook iets probeert te bereiken.
quote:Op donderdag 8 mei 2014 23:31 schreef SherlockHolmes het volgende:
Punt 1: Klopt zeker(.....)het maakt mijn situatie er niet beter op.
Precies, omdat andere het moeilijker hebben wil niet zeggen dart jij het makkelijk hebt. Maar just keep that in mind.
Punt 2:. Da's echt heel leuk om te(.............)goed mee.
Iets afmaken vind ik zelf ook moeilijk, maar je wilde iets bereiken in je leven toch? Misschien ben ik naïef om dit te zeggen, maar ik zie geen reden waarom ze een talentvolle slimme 17-jarige geen kans zouden willen geven, qua een boek uitbrengen. Nooit geschoten is altijd mis. You can always try, you will never know if you won't even try! Je hebt sowieso al 1 koper![]()
Punt 3: Dus toch! Lotgenoot![]()
. Waar kan je precies zo'n test afleggen,(..........)anier energie af te stoten.
http://www.ggzcentraal.nl(...)rnhese/ermelo/ermelo < Hier zit ik zelf. Ben van m'n vertrouwingspersoon op school - naar maatschappelijk werkster - naar psycholoog - naar psychiater - naar ermelo ggz gegaan. 3 vreselijke jaren vol problemen en gepraat, maar praten is 1 van de manieren om jezelf te uitten en/of EVEN je verhaal kwijt te willen. Het kan geen kwaad. Daar kan je meer info krijgen over ADHD, ik zou ze even bellen, you never know. Duidelijkheid is altijd handig, trrust me! Plus, extra tijd op je toetsen omdat je adhd hebt is geen verkeerd iets.
Ik haat medicijnen en v(..........)dit topic voorbij is gekomen.
Mijn laatste 3/4 weken met Ritalin:
Eerste week, moest ik om 8:00 één pilletje van de laagste dosering nemen (hier begin je altijd mee, volgensmij). Dan 4 uur later, 12:00, weer. Ik kan me nog goed herinneren dat we van 9:00 tot 11;00 een oefen examen NL hadden; nog nooit was ik zo geconcentreerd. Echt bijzonder gefocused op mn blaadje, terwijl ik normaal gesproken eekhoorntjes buiten 3838x interessanter vindt. Fijn dus!
Na de weken werd het effect minder, je lichaam raakt er aan gewend. Een keer nam ik een pilletje om een lege maag, geen goed idee. Bijwerkingen; licht in je hoofd, duizelig, soms buikpijn. Maar dat heb ik er voor over, als ik mn examens maar haal.
Ik mag nu een dubbele dosis nemen, om 8:00 dus 2x pilletje van 5 mg, dit maakt 10 mg. Dan om 12;00 weer 1 pilletje, om een "rebound" te voorkomen (zoals de dokter het zei; een rebound is dat de adhd-effecten dan nog steker worden. ja ik snapte het ook niet helemaal, maar ze heeft er lang voor gestudeerd! :p)
Normaal gesproken praat ik de hele dag, nu ben ik 4 uur stil. Sociaal, nee. Rustgevend voor mezelf, ja. Ritalin is ook een pil die je maar 1 jaar lang mag slikken, het is geen pill-for-life.
Conclusie, bijwerkingen zijn niet echt fijn, maar voor school zeer handig.
Trouwens, mijn woorden moet je niet aannemen als de 'waarheid', ik ben ook maar een bijna 17 jarig meisje die zich teveel in jou herkent en je graag wilt helpen!![]()
Trouwens, dat je nu rustig bent, snap ik dat het je dan niet logisch lijkt om adhd te hebben. Maar ADD is ook een optie; veel denken, chaos in je hoofd, depressie, etc. Ik was vooral in mijn basischool periode ontzettend druk, op de middelbare school gewoon rustig. Maar die motivatie/concentratie problemen + verslavingsgevoelig + impulsief, gaf de doorslag aan mijn GGZ.
Vergeet niet dat het algemene beeld van ADHD (jochem myjer) niet altijd het geval is, hoeft helemaal niet. Iedereen heeft zijn eigen vorm van adhd, dit maakt het lastig om elkaar te vergelijken. maar gewoon puur hoe je je leven beschrijft.. Kon mezelf er teveel in vinden.
Besef ook dat de maatschappij je structureert; Het was duidelijk te zien bij mijn adhd-testen dat ik mijn Adhd als het ware had "getemt", ik had het onderdrukt, zodat ik iets beter door mn schooljaren heen kwam. Maar de waarheid, dat ik zoveel moeite had met, uberhaupt het nut van het leven zien, gaf al aan dat er iets niet in orde was. herkenbaar?![]()
[..]. Ik vind mensen die zelfmoord plegen over het algemeen redelijk asociaal (.......)loop (letterlijk) te geven.
Hallelujah! Wijze woorden.
[..]
Geef me even jouw nummer en naam, dan onthoud ik je als ik later miljardair wordt, en dan schrijf ik een boek over je:
'The One Who Saw It Coming'
Haha, ik weet dat het een stomme cliché zin is waar je helemaal niks aan hebt. Maar woorden kunnen helpen, troosten, het is maar net hoe je het bekijkt. Je kan naar die zin kijken en denken "Jouw tijd komt nog? ja duhuh. Ik blijf nog wel effe leven, die tijd gaat me juist te langzaam." Of "Damn, misschien heeft ze gelijk en moet ik minder gecompliceerd naar het leven kijken dan nodig is."SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."I may be blonde and little, but don't let the illusion of looking innocent fool ya"
Onzin. Emigreren is niet duur man.quote:Op zaterdag 3 mei 2014 16:20 schreef Solo14 het volgende:
Emigreren kost heel veel geld, en tegen de tijd dat je dat geld hebt zijn je beste jaren al voorbij.
Emigreren naar buiten Europa wel.quote:Op zondag 11 mei 2014 09:46 schreef Dehelerambam het volgende:
[..]
Onzin. Emigreren is niet duur man.
Belastingkostende of betalende?quote:Op vrijdag 2 mei 2014 21:07 schreef SherlockHolmes het volgende:
Het ergste is dus, ik ben bang dat dit nooit zal veranderen. Ik ben bang dat ik mijn hele leven een standaard belastingkostende burger blijf, uiteindelijk sterf, zonder iets te hebben berijkt, zonder iets te hebben voltooid. En ik ben bang dat dat de waarheid is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |