MOET je iets bereiken in het leven dan?quote:Op vrijdag 2 mei 2014 21:07 schreef SherlockHolmes het volgende:
Ik ben bang dat ik mijn hele leven een standaard belastingkostende burger blijf, uiteindelijk sterf, zonder iets te hebben berijkt, zonder iets te hebben voltooid. En ik ben bang dat dat de waarheid is.
Dit inderdaadquote:Op maandag 5 mei 2014 08:45 schreef PBateman1978 het volgende:
[..]
MOET je iets bereiken in het leven dan?
Exact!quote:Op maandag 5 mei 2014 11:04 schreef iScream. het volgende:
[..]
Dit inderdaadIk ben ook maar een slaaf van de samenleving, heb een huis, werk voor een baas, heb een vriendin, sport regelmatig, doe dingen met vrienden. Kortom, een standaard leventje waarin ik niets noemenswaardig zal bereiken.
Maar who cares? Ik geniet ontzettend van het leven, elke dag is een feest en ik vind 't geweldig wat ik allemaal kan doen op mijn werk en in mijn vrije tijd! 99,9% van de mensheid zal nooit iets noemenswaardig bereiken, deal with it en geniet van alles wat je wel hebt.
Jep.. Ik zou overigens ook niet vrolijk worden van zo'n leven. Altijd in de spotlights, de bijkomende stress en verplichtingen, bah..quote:Op maandag 5 mei 2014 11:08 schreef PBateman1978 het volgende:
[..]
Exact!
Kun je wel jezelf vergelijken met een Marc Zuckerberg zoals de TS deed maar daar heb je uiteindelijk alleen jezelf mee....
quote:1. ‘Ik wou dat ik mijn eigen leven durfde te leiden, niet dat wat anderen van me wilden.’ Ware: 'Hier hadden ze het meest spijt van. Als mensen zich realiseren dat hun leven bijna voorbij is, en er met een eerlijke blik op terugkijken , zijn veel onvervulde dromen opeens duidelijk zichtbaar. Veel mensen hebben nog niet de helft van hun dromen geprobeerd waar te maken, en stierven met de wetenschap dat dit kwam door bepaalde keuzes die ze maakten, of niet gemaakt hadden. Het is ontzettend belangrijk om in elk geval een paar dromen na te jagen. Op het moment dat je gezondheid achteruit gaat, is het te laat. Gezondheid geeft een enorme vrijheid waar maar weinig mensen zich bewust van zijn, tot ze het niet meer hebben.'
quote:2. 'Ik wou dat ik niet zo hard had gewerkt'. Ware: 'Dit hoorde ik van elke patiënt die ik heb verzorgd. Ze hadden de jeugd van hun kinderen gemist, en de kameraadschap van hun partner. De mannen die ik verpleegde hadden ongelofelijk veel spijt dat ze zo’n groot deel van hun leven werkend hebben doorgebracht. Door een minder dure levensstijl heb je minder geld nodig dan je denkt. En door meer ruimte in je leven te creëren, word je gelukkiger en sta je meer open voor nieuwe mogelijkheden, die misschien wel veel beter bij je passen.'
quote:3. 'Ik wou dat ik mijn gevoelens vaker had getoond'. Ware: 'Veel mensen onderdrukken hun gevoelens om geen ruzie met anderen te krijgen. Daardoor hebben ze genoegen genomen met een middelmatig bestaan, en zijn ze nooit geworden wie ze hadden kunnen worden. Veel van hen hebben aandoeningen gekregen die gevolg zijn van de verbitterdheid en frustraties. We hebben geen invloed op de reacties van anderen. Wanneer je je eerlijk uitspreekt kan dit misschien reacties oproepen, maar het brengt je relaties ook naar een hoger en beter level. Het is of dat, of in de ongezonde relatie blijven zonder je ooit uit te spreken.'
quote:4. 'Ik wou dat ik mijn vrienden meer had gekoesterd'. Ware: 'Vaak realiseren mensen zich niet wat voor voordelen het heeft om oude vrienden te hebben, totdat ze in de palliatieve fase komen en het niet meer lukt om deze vrienden op te sporen. Veel mensen zijn zo druk met hun eigen leven, dat ze gouden vriendschappen laten verwateren. Patiënten hebben vaak spijt dat ze niet meer tijd en energie in bepaalde vriendschappen hebben gestoken. Elke stervende mist een goede vriend aan zijn zijde, omdat in die laatste week alleen liefde en vriendschap telt.'
Dingen om over na te denken..quote:5. 'Ik wou dat ik mezelf toestond gelukkiger te zijn'. Ware: 'Verrassend genoeg wordt dit vaak gezegd door de stervende. Vaak realiseren mensen zich pas op het eind van hun leven dat gelukkig zijn een keuze is. Ze bleven hangen in oude gewoontes. Door de angst voor verandering pretendeerden ze voor anderen én zichzelf dat ze gelukkig waren. Terwijl ze er diep vanbinnen naar verlangden om écht oprecht te lachen. Als je op je sterfbed ligt, doet het er niet meer toe wat anderen van je denken. Het zou mooi zijn om in staat te zijn om ver voor je sterft niet te geven om wat anderen van je denken, en meer te lachen.'
Ja, ik vind dat ik iets moet bereiken, anders is het allemaal voor niets geweest.quote:Op maandag 5 mei 2014 08:45 schreef PBateman1978 het volgende:
[..]
MOET je iets bereiken in het leven dan?
To-Do lijst, goed plan!quote:Op maandag 5 mei 2014 09:20 schreef pietkanarie het volgende:
Best herkenbaar !
Ik heb niet het hele topic doorgelezen (wel de openingspost natuurlijk) dus misschien is alles al gezegd... maar goed.
Misschien kan het helpen om te ontdekken op welke momenten van de dag je goed functioneert. Je kan, op je vrije dag, wel de wekker op acht uur zetten. Maar misschien ben je helemaal geen ochtendmens. Dan kun je beter lekker uitslapen en daarna bezig gaan. Tenzij je 's middags en 's avonds geen enkele tijd meer hebt om er mee bezig te zijn. Dan moet het wel 's ochtends.
Je zou jezelf ook kunnen belonen. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je hele motivatie omslaat naar het krijgen van beloningen. Maar als je door een beloning bezig blijft, zal je waarschijnlijk op een gegeven moment weer echte interesse krijgen, als je maar lekker in je ritme zit.
Wat mij altijd erg helpt is een overzicht maken van wat ik nog moet/wil doen. Liefst in vrij kleine tussenstappen. Afkruisen wat ik gedaan heb en de 'to do' lijst steeds korter zien worden is voor mij een motivatie.
Verder kan het best moeilijk om jezelf te motiveren. Kan je je niet aansluiten bij een cursus/mensen met dezelfde interesse? Als je elke week een vaste cursusavond hebt, ga je vast!
Ik kan me voorstellen hoe leuk dat idd is, maar ik wil er niet op wachten, want ik heb over 5 dagen examen, en daar moet ik nog voor lerenquote:Op maandag 5 mei 2014 09:47 schreef seasushi het volgende:
Kun je het niet gewoon zien als een les? Zoeken naar iets wat je echt boeit? Blijkbaar heb je dat gewoon nog niet gevonden. naarmate je ouder wordt, zal er wat meer discipline komen, omdat je wel moet. Een baan om je rekeningen te kunnen betalen enz.
Ik herken het heel goed. Tig opleidingen gedaan, cursussen, boeken gekocht. Helemaal enthousiast, om het na een korte periode weer op te geven en er nooit meer naar om te kijken.
Nu ben ik 44 en heb sinds 2 jaar iets gevonden wat blijft . Schilderen. Heel voorzichtig ermee begonnen, want ik zou er toch niks van maken. 2 uur werd 4 uur, werd 8 uur, werd 15 uur in de week. Steeds een beetje materiaal gekocht
en uiteindelijk na een jaar met een opleiding begonnen. Voor het eerst van mijn leven vind ik het leuk om naar school te gaan, ben altijd op tijd met studieopdrachten in te leveren en doe het er ook nog puur voor de lol er naast.
Ik blijf voorzichtig, want zo vaak uiteindelijk toch mijn motivatie verloren, maar na 2 jaar durf ik het toch bijna wel te zeggen dat ik het gevonden heb.
Interessant! Maar ook deprimerendquote:Op maandag 5 mei 2014 11:17 schreef PBateman1978 het volgende:
Misschien interessant voor de TS, een verpleegkundige die veel ervaring had met mensen op hun sterfbed heeft eens gecheckt waar mensen nou het meeste spijt van hadden vlak voordat ze dood gingen.
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
Dingen om over na te denken..
Verschillende tests wijzen het uit, dat ik een redelijke vorm heb, dus niet een erge oid, dan zou ik het idd weten, maar ik heb al m'n hele leven last met concentreren, dacht altijd dat dat gewoon zo was, geen ADHD oid. Maar ik heb denk ik wel een erg milde vorm.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 20:24 schreef MAHL het volgende:
ADHD is meestal maar een plakkertje he. Als je écht ADHD had, dan wist je het al wel hoor
Tsja, ik ga er maar vanuit dat wijsheid met de jaren komt.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 20:07 schreef SherlockHolmes het volgende:
Ja, ik vind dat ik iets moet bereiken, anders is het allemaal voor niets geweest.
Sowieso mensen die zichzelf diagnosticeren via internettestjes en zo.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 20:24 schreef MAHL het volgende:
ADHD is meestal maar een plakkertje he. Als je écht ADHD had, dan wist je het al wel hoor
Ritalinquote:
heeft zeker geholpen ja.quote:
Dat geldt voor iedereen. Niemand weet waarom we hier zijn. Klooi maar gewoon wat aan en zorg dat je zo nu en dan een leuke tijd hebt; in the long run maakt het allemaal geen flikker uit wat je bereikt in je leven.quote:Ik ben bang dat ik mijn hele leven een standaard belastingkostende burger blijf, uiteindelijk sterf, zonder iets te hebben berijkt, zonder iets te hebben voltooid. En ik ben bang dat dat de waarheid is.
Ik sta bijna elke avond met een heldere hemel van 23:00 tot 24:00 aan m'n raam, doe hem open, en kijk omhoog. Naar de sterren. Ik denk dan terug aan wat ik die dag heb gedaan, en elke dag, elke dag is het hetzelfde verhaal. Niets. And it scares me that it's going to stay that way, forever.
Je zult wel iets willen bereiken en jezelf daarmee verrijkenquote:Op vrijdag 2 mei 2014 21:07 schreef SherlockHolmes het volgende:
Het ergste is dus, ik ben bang dat dit nooit zal veranderen. Ik ben bang dat ik mijn hele leven een standaard belastingkostende burger blijf, uiteindelijk sterf, zonder iets te hebben berijkt, ...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |