Hier ben ik ook benieuwd naar, net als fotos als deze:quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:20 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Vanaf welke plek wordt die foto eigenlijk genomen?
Vanuit helikopters.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:20 schreef Sunri5e het volgende:
Vanaf welke plek wordt die foto eigenlijk genomen?
Ja daar zijn richtlijnen voor en het hangt er vanaf waar je vliegt, met welk vliegtuig en wat voor apparatuur die aan boord heeft. In het geval wat jij omschrijft is de verticale separatie (dus in hoogte) waarschijnlijk 1000 ft. Als de afstand verticaal minder is dan 1000 ft, dan moeten ze minimaal 3nm tot 5 nm horizontaal van elkaar zitten. Er is niet 1 regel voor, nogmaals hangt er sterk vanaf waar je vliegt, onder welke omstandigheden, etc.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 23:29 schreef starla het volgende:
Wanneer spreek je eigenlijk van een near midair collision?
Vloog vandaag met Alitalia, vlak na de Alpen op een kilometertje of 9 hoog zag ik uit m'n raampje een zwarte streep die steeds groter werd. Tot mijn 'schrik' merkte ik al snel dat het de rudder was van een ander vliegtuig en dat ding naderde vrij snel haast loodrecht op onze koers. Ik kon zien dat het om een 737 ging van Lufthansa en hoorde het vliegtuig zelfs op ik denk een paar honderd meter afstand wat schuin onder ons.
Komen vliegtuigen op cruising altitude vaker zo dicht bij elkaar of is dit wel vrij bijzonder? Vlieg best veel, maar zo 'dichtbij' vond ik wel wat griezelig eerlijk gezegd.
En wat voor afstand wordt nog veilig geacht, ook ivm met wake turbulence e.d? Zijn hier regels of richtlijnen voor?
Bij voorbaat dank!
Weet je daar de reden voor?quote:Op woensdag 11 juni 2014 08:05 schreef Thetallguy het volgende:
Een tikje voor het A350 programma; Emirates cancelt zijn order voor 70 stuks, wat neerkomt op bijna 10% van de totale orders (staan er nu 742 in het orderboek)
Overbodig gezien de 50 A380's oid die ze besteld hadden.quote:
Piloten hebben een weatherradar waar ze die onweersbuien op kunnen waarnemen. Over land vragen ze via de Air Traffic Control dan een alternatieve route aan. Oceaan weet ik niet exact.quote:Op woensdag 11 juni 2014 10:48 schreef starla het volgende:
Nu snap ik ook goed waarom je je écht aan de toegewezen hoogte moet houden en als piloot niet zelf moet gaan kutten.
Want waren we 5 seconden later vertrokken op dezelfde hoogte dan was het mogelijk 'boem' geweest.
We vlogen trouwens best gek want ik zag rechts van mij continu van die aambeeldwolken boven de Alpen waar we omheen vlogen, want na die wolken hadden we een flinke bank naar rechts. Ook niet vaak meegemaakt op cruising altitude. En vlak na die afbuiging zag ik dus die andere vliegtuig.
Nog een paar vraagjes dus (als ik vervelend word moeten jullie het zeggen, maar vind het zelf wel interessant):
In hoeverre mag een piloot zelf beslissen wat hij doet? Mag hij zelf zeggen: 'ja, maar door die wolkenformatie vlieg ik niet heen'. Zo ja, heeft hij dan weer eerst toestemming nodig van de desbetreffende toren waar hij contact mee heeft op dat moment? En wat als je midden boven de oceaan vliegt en geen contact hebt met een toren? Wat is dan 'etiquette'? Gewoon maar door flinke onweersbuien vliegen omdat je geen toestemming kunt krijgen om van je hoogte of koers af te wijken?
De meeste vliegtuigen hebben neem ik aan luchtradars waar ze andere vliegtuigen op kunnen zien, zien ze ook de hoogte of is het puur tweedimensionaal?
Thx alvast!
ps zitten hier ook piloten in dit topic?
Ik kende dat systeem juist door die crash. Zo erg zit ik ook weer niet in de luchtvaart. Volgens mij hebben veel andere users hier veel meer verstand, die kunnen je vast meer vertellen over de communicatie over de oceaan.quote:Op woensdag 11 juni 2014 11:18 schreef starla het volgende:
Ok dank je wel, kende dat systeem nog niet![]()
Inderdaad een bizarre samenloop van omstandigheden zeg (zoals bijna bij elk vliegtuigongeluk). Maar inderdaad niet zo bizar als een moordenaar benoemen tot minister, omdat hij een held was volgens de Russen...
Interessant leesvoer!![]()
quote:Op woensdag 11 juni 2014 08:05 schreef Thetallguy het volgende:
Een tikje voor het A350 programma; Emirates cancelt zijn order voor 70 stuks, wat neerkomt op bijna 10% van de totale orders (staan er nu 742 in het orderboek)
Zo heel droevig is Airbus niet gok ik.quote:Op woensdag 11 juni 2014 08:16 schreef Thetallguy het volgende:
Overbodig gezien de 50 A380's oid die ze besteld hadden.
"It says the decision follows talks with the Dubai-based airline over its fleet requirement, following the carrier's order for 50 A380s placed during the Dubai air show last year."
http://www.flightglobal.c(...)er-a380-deal-400279/
Overigens zorgt de cancellation er wel voor dat er dus weer 50 A350 slots beschikbaar zijn, waarbij je dus niet achterin de rij van het orderboek hoeft aan te sluiten. Wellicht dat een andere airline deze nog op wil pikken (Ryanair transatlantic?)
TCAS bestaat tegenwoordig niet alleen maar uit gesproken meldingen.quote:Op woensdag 11 juni 2014 11:08 schreef Muto het volgende:
[..]
Vliegtuigen hebben een zogenaamd TCAS. Dat staat voor Traffic Collision Avoidance System. Dat is een soort van radar, maar het geeft alleen meldingen als twee vliegtuigen te dicht bij elkaar komen. Dan krijgt het ene vliegtuig de melding om op te stijgen en de andere om te dalen. Gebeurt allemaal automatisch.
Als je datum, tijdstip en vluchtnummer hebt dan is het op sites als Flightradar ook nog terug te kijken wat het hoogteverschil tussen beide vliegtuigen is geweest. Kan je ook zien of één van de twee bijvoorbeeld nog naar een andere hoogte is uitgeweken.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 23:29 schreef starla het volgende:
Wanneer spreek je eigenlijk van een near midair collision?
Vloog vandaag met Alitalia, vlak na de Alpen op een kilometertje of 9 hoog zag ik uit m'n raampje een zwarte streep die steeds groter werd. Tot mijn 'schrik' merkte ik al snel dat het de rudder was van een ander vliegtuig en dat ding naderde vrij snel haast loodrecht op onze koers. Ik kon zien dat het om een 737 ging van Lufthansa en hoorde het vliegtuig zelfs op ik denk een paar honderd meter afstand wat schuin onder ons.
Komen vliegtuigen op cruising altitude vaker zo dicht bij elkaar of is dit wel vrij bijzonder? Vlieg best veel, maar zo 'dichtbij' vond ik wel wat griezelig eerlijk gezegd.
En wat voor afstand wordt nog veilig geacht, ook ivm met wake turbulence e.d? Zijn hier regels of richtlijnen voor?
Bij voorbaat dank!
quote:Op woensdag 11 juni 2014 19:59 schreef HetBrabandertje het volgende:
[..]
Als je datum, tijdstip en vluchtnummer hebt dan is het op sites als Flightradar ook nog terug te kijken wat het hoogteverschil tussen beide vliegtuigen is geweest. Kan je ook zien of één van de twee bijvoorbeeld nog naar een andere hoogte is uitgeweken.
Dat gaat natuurlijk terug naar Alvin M. "Tex" Johnston die op 6 augustus 1955 met een Boeing 367-80 (prototype van de Boeing 707) 2 barrel-rolls maakte:quote:Just before he climbed the stairway to enter the plane for its maiden flight from Everett's Paine Field, command pilot Cashman spoke with Boeing's president, Phil Condit. An engineer, Condit had headed the 777 development program for a while.
"Good luck, John," Condit told him as he shook his hand. "And no rolls!"
Ging veel te Noordelijk over Nederland.quote:Op donderdag 12 juni 2014 19:30 schreef blingbling11 het volgende:
Vroeg me al af waarom FR24 de hele dag al losgaat op twitter over de AN-225
quote:AMSTERDAM - Donderdag is het voorste gedeelte van een Boeing 737 geplaatst in de suite op de zevende etage van het nieuwe Corendon Vitality Hotel Amsterdam, dat over zes maanden de deuren opent. De riante hotelkamer, met de naam 737 Cockpit Suite, krijgt een oppervlakte van 120 vierkante meter.
Naast de mogelijkheid voor gasten om te overnachten in de ruime suite, is er ook een mogelijkheid tot vergaderen en/of dineren in één van de twee boardrooms. De cockpit wordt uitgerust met een professionele flightsimulator.
Het Corendon Vitality Hotel Amsterdam krijgt in totaal 263 kamers. Naast de 737 Cockpit Suite krijgt het hotel een Mediterraans restaurant & bar, een Bazaar-concept, en 1000 m2 ‘Vitality Spa & Wellness’. De focus ligt volgens Corendon op “vitaliteit en duurzaamheid”.
Direct aan de Aletta Jacobslaan in Amsterdam Nieuw-West, op de begane grond van het hotel, wordt AY’s Restaurant & Bar geopend. De naam refereert naar de Atilay Uslu en Yildiray Karaer, de oprichters van Corendon.
Geen idee. Ze gaan dus ook pas over een half jaar open dus...quote:Op vrijdag 13 juni 2014 00:07 schreef flipsen het volgende:
You are freaking kidding me... Wat gaat dat kamertje kosten?
Tot nu toe de Canarische Eilanden en Turkije.quote:Op vrijdag 13 juni 2014 10:10 schreef Sunri5e het volgende:
Waar gaat de 787 heen op dagen dat hij niet naar de Antillen vliegt?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 | Flt Nbr Time (LT) AP1 AP2 Period from to Monday TFL 362 ETA 11:10 AUA CUR 23-06-2014 23-06-2014 TFL 362 ETA 11:20 AUA CUR 07-07-2014 20-10-2014 TFL 363 ETD 09:55 CUR CUR 16-06-2014 16-06-2014 TFL 363 ETD 14:00 CUR CUR 30-06-2014 20-10-2014 TFL 541 ETD 15:00 LPA LPA 09-06-2014 09-06-2014 TFL 541 ETD 15:00 LPA LPA 23-06-2014 23-06-2014 Tuesday TFL 293 ETD 16:40 RHO RHO 02-09-2014 30-09-2014 TFL 364 ETA 09:20 CUR AUA 17-06-2014 17-06-2014 TFL 364 ETA 13:00 CUR AUA 01-07-2014 21-10-2014 TFL 542 ETA 02:55 LPA TFS 10-06-2014 10-06-2014 TFL 542 ETA 02:50 LPA TFS 24-06-2014 24-06-2014 TFL 791 ETD 15:30 ADB ADB 10-06-2014 10-06-2014 TFL 791 ETD 13:20 ADB ADB 17-06-2014 17-06-2014 TFL 791 ETD 16:00 ADB ADB 24-06-2014 01-07-2014 TFL 792 ETA 23:30 ADB ADB 10-06-2014 10-06-2014 TFL 792 ETA 21:00 ADB ADB 17-06-2014 17-06-2014 TFL 792 ETA 00:00 ADB ADB 24-06-2014 01-07-2014 TFL 867 ETD 15:45 BJV BJV 08-07-2014 26-08-2014 TFL 868 ETA 00:00 BJV BJV 08-07-2014 26-08-2014 Wednesday TFL 363 ETD 08:55 CUR CUR 18-06-2014 22-10-2014 TFL 807 ETD 16:00 ADB ADB 11-06-2014 11-06-2014 Thursday TFL 364 ETA 08:05 CUR AUA 19-06-2014 23-10-2014 TFL 365 ETD 11:30 BON BON 03-07-2014 23-10-2014 TFL 751 ETD 13:00 AYT AYT 19-06-2014 19-06-2014 TFL 751 ETD 13:10 AYT AYT 26-06-2014 26-06-2014 TFL 752 ETA 21:40 AYT AYT 19-06-2014 19-06-2014 TFL 752 ETA 22:00 AYT AYT 26-06-2014 26-06-2014 TFL 808 ETA 02:25 ADB DLM 12-06-2014 12-06-2014 Friday TFL 366 ETA 10:20 BON CUR 13-06-2014 13-06-2014 TFL 366 ETA 10:25 BON CUR 04-07-2014 24-10-2014 TFL 543 ETD 13:45 LPA LPA 13-06-2014 13-06-2014 TFL 543 ETD 13:00 LPA LPA 27-06-2014 27-06-2014 TFL 544 ETA 01:35 LPA TFS 13-06-2014 13-06-2014 TFL 544 ETA 00:50 LPA TFS 27-06-2014 27-06-2014 TFL 773 ETD 13:55 AYT AYT 04-07-2014 29-08-2014 TFL 774 ETA 22:35 AYT AYT 04-07-2014 29-08-2014 Saturday TFL 192 ETA 18:00 PUY PUY 12-07-2014 30-08-2014 TFL 364 ETA 12:45 CUR AUA 06-09-2014 06-09-2014 TFL 369 ETD 12:00 CUR CUR 13-09-2014 25-10-2014 TFL 371 ETD 11:45 CUR CUR 14-06-2014 14-06-2014 TFL 371 ETD 11:45 CUR CUR 28-06-2014 28-06-2014 TFL 371 ETD 10:55 CUR CUR 05-07-2014 05-07-2014 TFL 371 ETD 10:55 CUR CUR 12-07-2014 30-08-2014 TFL 478 ETA 13:10 NBE NBE 31-05-2014 28-06-2014 TFL 779 ETD 15:50 AYT AYT 21-06-2014 21-06-2014 Sunday TFL 361 ETD 12:00 AUA AUA 22-06-2014 22-06-2014 TFL 361 ETD 12:15 AUA AUA 06-07-2014 19-10-2014 TFL 370 ETA 09:10 CUR CUR 14-09-2014 19-10-2014 TFL 372 ETA 10:35 CUR BON 15-06-2014 15-06-2014 TFL 372 ETA 10:35 CUR BON 29-06-2014 29-06-2014 TFL 372 ETA 09:50 CUR BON 06-07-2014 31-08-2014 TFL 749 ETD 15:10 AYT AYT 08-06-2014 08-06-2014 TFL 749 ETD 13:25 AYT AYT 15-06-2014 15-06-2014 TFL 749 ETD 13:25 AYT AYT 29-06-2014 29-06-2014 TFL 750 ETA 00:00 AYT AYT 08-06-2014 08-06-2014 TFL 750 ETA 22:10 AYT AYT 15-06-2014 15-06-2014 TFL 750 ETA 22:10 AYT AYT 29-06-2014 29-06-2014 TFL 780 ETA 02:25 AYT ADB 22-06-2014 22-06-2014 |
En terecht... Boek je BC, zit je alsnog in een middenstoel tussen 2 vreemde mensen inquote:Op vrijdag 13 juni 2014 13:54 schreef Iemand91 het volgende:
De 777's zijn straks aan de beurt; in december worden de eerste 2 777-200ER's omgebouwd waarbij in de nieuwe business class de middelste stoel verdwijnt; dus van 2-3-2 naar 2-2-2
Pax-nee, Cargo-ja (AirBridge, Cathay, BA, CargoLux)quote:Op vrijdag 13 juni 2014 15:01 schreef Woods het volgende:
Is er nou al eens een 747-8 op Schiphol langsgekomen?
En die bestaat niet meer.quote:Op vrijdag 13 juni 2014 15:09 schreef Thetallguy het volgende:
Pax-nee, Cargo-ja (AirBridge, Cathay, BA, CargoLux)
Enige A380 die ik voor de verre toekomst zou kunnen bedenken is Etihad. Zeker als ze doorgaan met het zien van Schiphol als een hub.quote:Op vrijdag 13 juni 2014 16:31 schreef Iemand91 het volgende:
Pax hoeven we hier ook niet te verwachten tenzij een (medical) diversion.
Alleen Lufthansa vliegt er momenteel mee en in de toekomst ook Korean Air, Air China en Transaero Airlines en geen van die maatschappijen gaan een 747-8 inzetten op Amsterdam.
Ten eerste omdat ze überhaupt niet op Amsterdam vliegen (Air China / Transaero Airlines), te dichtbij zitten (Lufthansa) of gewoonweg niet logisch zou zijn om een 747 in te zetten (Korean Air).
[..]
En die bestaat niet meer.
Verder nog Nippon Cargo, Etihad Cargo en Atlas Air.
(Hoewel dit ene 747-8F van Etihad weer een wet-lease is van Atlas Air)
Beetje 't zelfde verhaal als de A380. Ik gok dat we nog wel een 2e A380 van Emirates erbij krijgen over een tijdje (die dus de - momenteel wegens onderhoud aan de banen in Dubai niet vliegende - 777 vervangt).
Maar andere operators die een A380 op Schiphol gaan inzetten? Ik zou niet een kunnen bedenken...
Ik niet.quote:Op vrijdag 13 juni 2014 17:47 schreef Muto het volgende:
Enige A380 die ik voor de verre toekomst zou kunnen bedenken is Etihad. Zeker als ze doorgaan met het zien van Schiphol als een hub.
En Charles Lindberg's eerste solo-vlucht over de Atlantische Oceaan net geen 8 jaar later:quote:Vandaag in de geschiedenis van de luchtvaart...
Vandaag in 1919 werd de eerste non-stop transatlantische vlucht ooit gemaakt!
Deze werd uitgevoerd door twee Britten, John Alcock (piloot) en Arthur Brown (navigator) en ging van St John's in Newfoundland naar Clifden in Ierland.
quote:Upon landing in Paris after his own record breaking flight in 1927, Charles Lindbergh told the crowd welcoming him that "Alcock and Brown showed me the way!"
Je bedoelt 26 januari 1996, dus 18 jaar. Eerst vlucht van een 777 was 12 juni '94.quote:Op zaterdag 14 juni 2014 15:23 schreef Iemand91 het volgende:
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)39096.jpg]afbeelding[/url] ]
Japan Airlines heeft haar eerste 777 van de hand gedaan. JA8981 is een 777-200 (geen ER) is de 23e 777 die van de productielijn rolde en de eerste vlucht op 26 januari 1990 maakte. Kist is nu dus ruim 24 jaar oud.
Heeft altijd voor JAL gevlogen. Haar laatste commerciële vlucht was van Chūbu Centrair naar Tokyo Haneda op 30 april.
Het is hiermee de eerste 777 met Japanse registratie die met pensioen gaat.
Ik moet geen dergelijke verhalen typen als ik haast hebquote:Op zaterdag 14 juni 2014 16:31 schreef M5 het volgende:
Je bedoelt 26 januari 1996, dus 18 jaar. Eerst vlucht van een 777 was 12 juni '94.
Hij heeft nog een foto gepost van een overview van heel VCV. Geen KCH meer te vinden.quote:Op zaterdag 14 juni 2014 22:16 schreef Iemand91 het volgende:
Dat zou betekenen dat op dit moment PH-KCH helemaal is gescrapped
Ik lees dat KLM ook een MD-11 zou sturen (in teken van afscheid).twitter:luchtmachtdagen twitterde op donderdag 12-06-2014 om 11:19:33De nieuwste #Dreamliner van #Arke is ook te zien op 21 juni! Meer weten over de vliegshow? Check de #LMD14 App!
reageer retweet
quote:In this final episode we're in the company's main control room with operations manager, and rugby enthusiast, Kevin McKenzie.
He reveals how the airline manages the challenges of operating out of the world's most congested airport, and deals with the knock-on effects of some passengers actions - from panic attacks before take-off to suspicious items discovered in luggage.
We follow the training of the airline's first intake of cadet pilots since the downturn in air travel after 9/11- each cadet has to pay £84,000 for the 18 month course, so failure would be expensive.
And through some of the company's 40,000 staff, including ex-Harrods manager David Page, we explore what makes BA such a Very British Airline.
Grappig; hebben ze (heel kort) over dat BA ook vracht vervoert en dan vooral in de belly van pax-kisten.quote:Op maandag 16 juni 2014 21:22 schreef Iemand91 het volgende:
En over een dik halfuur weer A Very British Airline (BBC2) met de 3e en laatste aflevering:
[..]
787 mooi ding maar wat is er zo super speciaal aan(natuurlijk vind Arke het een topper) dat ze zoveel media aandacht willen? Hadden ze nou een gloednieuwe 747-8 zou het een ander verhaal zijn.quote:Op maandag 16 juni 2014 21:22 schreef Iemand91 het volgende:
[ afbeelding ]
Zo komt zaterdag blijkbaar de Arke 787:twitter:luchtmachtdagen twitterde op donderdag 12-06-2014 om 11:19:33De nieuwste #Dreamliner van #Arke is ook te zien op 21 juni! Meer weten over de vliegshow? Check de #LMD14 App! [ afbeelding ] reageer retweet
Eerste 787 in Nederland en wie ziet nu het verschil tussen een 747-4 en -8? (afgezien luchtvaartliefhebbers)quote:Op dinsdag 17 juni 2014 16:54 schreef Woods het volgende:
[..]
787 mooi ding maar wat is er zo super speciaal aan(natuurlijk vind Arke het een topper) dat ze zoveel media aandacht willen? Hadden ze nou een gloednieuwe 747-8 zou het een ander verhaal zijn.
Jammer.quote:
Enkele jaren later zou zij op 20 mei 1932 (exact 5 jaar na Charles Lindbergh) als eerste vrouw solo over de Atlantische Oceaan vliegen. (zie mijn eerdere bericht hierover)quote:"Stultz did all the flying—had to. I was just baggage, like a sack of potatoes."
She added, "...maybe someday I'll try it alone."
Daar reed ik een paar weken terug nog langs. Ook vanaf de weg gezien een best toffe collectie aan kisten daarquote:[b]Op dinsdag 17 juni 2014 19:22 schreef
En nu dus op static display in het Castle Air Museum (en hier op Google Maps)
Ze schoppen het zelfs tot de weblogquote:Op dinsdag 17 juni 2014 17:21 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Eerste 787 in Nederland en wie ziet nu het verschil tussen een 747-4 en -8? (afgezien luchtvaartliefhebbers)
Dus het publiek van arke bedoelde reclame... En het werkt, zelfs hier
quote:GILZE-RIJEN - Vrijdag en zaterdag vinden de Luchtmachtdagen op vliegbasis Gilze-Rijen plaats. Het tweedaagse evenement is vooral bekend door de spectaculaire demo’s van militaire vliegtuigen en helikopters. Maar deze keer zullen op zaterdag ook twee grote verkeersvliegtuigen acte de présence geven: de gloednieuwe Boeing 787 Dreamliner en Arkefly, terwijl KLM de MD-11 nog een keer aan het publiek toont.
De MD-11 zal boven Gilze-Rijen een fly-by uitvoeren met een (K)DC-10 van de Koninklijke Luchtmacht. Dat lijkt niet toevallig gekozen: de MD-11 is ontwikkeld uit de eveneens driemotorige DC-10. En de beide Nederlandse KDC-10's vlogen eerder als passagiers/vrachtvliegtuig bij Martinair. Eind dit jaar verlaat de laatste MD-11 de KLM-vloot, nadat dit type ruim twintig jaar in dienst is geweest.
Op Gilze-Rijen stappen later in de middag kinderen van de Stichting Hoogvliegers aan boord van het KLM-vliegtuig, die een speciale vlucht zullen maken naar Schiphol. Aan boord van het KLM-toestel zullen onder meer operationeel directeur Pieter Elbers en astronaut André Kuipers aanwezig zijn.
Naast de oude MD-11 is de nieuwe Boeing 787-8 Dreamliner van Arkefly een van de blikvangers in Gilze-Rijen. Het toestel arriveerde bijna twee weken geleden vanuit de Boeing-fabriek in Everett op Schiphol, en is inmiddels op diverse commerciële vluchten ingezet. Het Arkefly-toestel zal volgens RTV Noord-Holland boven Gilze-Rijen een fly-by met F-16's uitvoeren.
"Het is een mooi moment om het Nederlandse publiek kennis te laten maken met onze Arke Dreamliner", meldt moederbedrijf TUI Nederland desgevraagd aan Luchtvaartnieuws.nl.
twitter:luchtmachtdagen twitterde op vrijdag 20-06-2014 om 16:33:29Red arrows sluiten #vliegshow #lmd14 dag 1 succesvol af.
reageer retweet
Het is allemaal ook live te volgen op Omroep Brabant trouwens.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 12:59 schreef Iemand91 het volgende:
En PH-KCE is onderweg naar Gilze-Rijen:
[ afbeelding ]
Inderdaad.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 13:21 schreef Thieske het volgende:
De livestream van de luchtmacht zelf:
http://luchtmachtdagen.po(...)er&view=player&id=96
Ik volg het vanuit m'n tuin. Woon vlakbij het vliegveld. Gaat prima in combinatie met de livestream.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 13:26 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Inderdaad.
Toch leuk; zo'n live-feed:
[ afbeelding ]
Ik woon ruim 140 kilometer verderopquote:Op zaterdag 21 juni 2014 13:29 schreef Thieske het volgende:
Ik volg het vanuit m'n tuin. Woon vlakbij het vliegveld. Gaat prima in combinatie met de livestream.
twitter:luchtvaart twitterde op zaterdag 21-06-2014 om 13:40:50MD-11 @KLM 'static' op #luchtmachtdagen Gilze-Rijen. '
reageer retweet
twitter:Hoogvliegers twitterde op zaterdag 21-06-2014 om 13:37:59De @KLM MD-11 voor @Hoogvliegers is geland op de Luchtmachtdagen! #LMD14
reageer retweet
Ik heb zelf geen kennis van luchtvaart maar wat is het verhaal achter deze PH-KCE? Is het een speciaal vliegtuig? Ik woon in Maas & Waal en dit vliegtuig heeft, samen met een donkergrijs vliegtuig, laag rondjes gevlogen precies over mijn huis eerder vandaag tussen 12 en 1. Geweldig gezicht overigens, zie je niet vaak (nooit) hier.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 12:59 schreef Iemand91 het volgende:
En PH-KCE is onderweg naar Gilze-Rijen:
[ afbeelding ]
Is gewoon een KLM MD11 die binnenkort naar de sloop gaat.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 15:01 schreef CarlosJacques het volgende:
[..]
Ik heb zelf geen kennis van luchtvaart maar wat is het verhaal achter deze PH-KCE? Is het een speciaal vliegtuig?
Thnx.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 15:08 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
[..]
Is gewoon een KLM MD11 die binnenkort naar de sloop gaat.
Hij komt hier zojuist overvliegen (50 km verderop).quote:Op zaterdag 21 juni 2014 13:33 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Ik woon ruim 140 kilometer verderoptwitter:luchtvaart twitterde op zaterdag 21-06-2014 om 13:40:50MD-11 @KLM 'static' op #luchtmachtdagen Gilze-Rijen. '[ afbeelding ] reageer retweet
Ik zie dat PH-KCE morgen is ingepland voor de vlucht naar Montreal.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 13:58 schreef OEM het volgende:
Volgens die gast die de boel aan elkaar praat op de livestream is die vlucht met die kinderen ook de laatste vlucht voor KCE.
twitter:AviationSafety twitterde op zondag 22-06-2014 om 19:52:08Emergency slide deploys on the ground on Alaska Airlines Boeing 737-400 (N778AS)
reageer retweet
Zie deze site voor meer info.quote:De "Roermond" vloog de (sinds 26 januari 1949 gebruikte) lange en gevaarvolle "Mauritiusroute." Door de 2e politionele actie in Nederlands Indië hadden veel Aziatische landen hun luchtruim voor de KLM gesloten. Van januari tot juli 1949 voerde de KLM deze dienstregeling daarom noodgedwongen uit door vanaf Schiphol via Khartoum (Soedan) naar Mauritius te vliegen. Vandaar maakte het volledig gestripte vliegtuig de 5500 km (non-stop!!) lange oversteek over de Indische Oceaan naar Batavia. De KLM onderhield daarmee het langste regelmatige vliegtraject over water ter wereld.
De reis van de Roermond was een extra vlucht (de 100e via Mauritius). Op de heenreis was een gezelschap Amerikaanse journalisten op uitnodiging van de Nederlandse regering voor een rondreis in Indië naar Batavia gebracht. Het doel was om de journalisten ter plekke te tonen dat de koloniale politiek t.o.v. Nederlands Indië heel anders was dan de negatieve berichtgeving in de USA suggereerde. Het gezelschap verongelukte echter op merkwaardige wijze op de terugreis met de "Franeker" in Bombay. Sabotage werd niet uitgesloten. De ramp met de Roermond kan daarmee in verband worden gebracht. (Aanwijzingen voor sabotage zijn echter niet gevonden).
quote:- 23 juni 1985: Air India 182 explodeert boven de Atlantische Oceaan vlakbij Ierland.
Het gaat om een 7 jaar oude Boeing 747-237B (VT-EFO) die vanuit Toronto als vlucht 181 was vertrokken naar Montreal en daarna naar London zou vliegen. Vanuit London zou het doorgaan naar Delhi.
De kist had vertraging 100 minuten vertraging opgelopen in Toronto omdat daar een Air India motor onder de linkervleugel was gehangen zodat deze in India gerepareerd kon worden (de fifth pod).
Had deze vlucht deze vertraging niet opgelopen; dan was het vliegtuig aan de gate op Heathrow ontploft.
Met 329 doden was dit t/m 11 september 2001 de grootste terroristische aanslag op een vliegtuig ooit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |