Okay, dan pak ik er even een andere federale staat bij, de VS. Er is in de afgelopen decennia diverse keren onderzoek gedaan naar hoe republikeinse kiezers graag rijkdom verdeeld zouden zien worden en het antwoord is grofweg zoals rijkdom in Zweden ook verdeeld wordt. Toch kiezen ze zelfs in hun meest linkse periode voor een kandidaat die het gat tussen arm en rijk alleen maar wil vergroten.quote:Op zondag 4 mei 2014 20:41 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Het gaat ook niet zozeer dat mensen gelijk moeten hebben (want een juiste of foute politieke opvatting is altijd subjectief) maar dat mensen kunnen beargumenteren zelf inzicht hebben wat de effecten van hun plannen zijn.
Het klopt dat je een wirwar van eisen krijgt maar dit moet je allemaal goed kunnen uitdenken. Overigens heeft bij mij een technische hbo-opleiding meer inhoud qua analytisch denken dan een wo-alfa studie.quote:Op zondag 4 mei 2014 20:41 schreef teknomist het volgende:
[..]
Hoe ga je dat bepalen? Bij welke opleiding of "relevante" werkervaring mag je politicus zijn? Stel bijvoorbeeld dat je minimaal academicus moet zijn, telt een opleiding "vrijetijdswetenschappen" ook? En valt een HBO-chemicus hierdoor buiten de boot? En "relevante werkervaring" is helemaal los zand als criterium zijnde.
Als je dit soort eisen zou gaan stellen val je in een oneindige discussie en bureaucratie mocht je het willen implementeren.
Nee nog niet. Maar wat niet is... Het is in ieder geval geen oligarchie zoals de VS.quote:
De EU heeft ook niets aan oorlog gedaan. En met meer EU en een federale Unie die jij onomwonden nastreeft (het volk is toch domquote:Op zondag 4 mei 2014 20:41 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Oorlogen zijn om meerdere redenen uitgevochten maar de ergsten zijn uitgevochten omdat het ene land moest laten zien aan het andere land hoe groot zijn of haar penis was. Nou kan jij hier wel je ePenis laten zien met nutteloos gebral hoor maar dat maakt de eerste en tweede wereldoorlogen bijvoorbeeld niet ongedaan.
Goed uitgedacht door een stel bureaucraten? Of academici die hun tijd beter kunnen besteden door het uitvinden van een medicijn voor kanker? Ik mag hopen dat je dit niet serieus bedoelt, dit kan namelijk alleen komen uit de koker van een wereldvreemde technocraat in zijn ivoren toren.quote:Op zondag 4 mei 2014 20:43 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Het klopt dat je een wirwar van eisen krijgt maar dit moet je allemaal goed kunnen uitdenken. Overigens heeft bij mij een technische hbo-opleiding meer inhoud qua analytisch denken dan een wo-alfa studie.
En inderdaad, dit moet allemaal heel goed uitgedacht worden, net zoals onze wetten heel goed uitgedacht zijn.
Dat zou betekenen dat de burgers wel erg dom zijn. Ook al gaat het economisch goed maar als jij als land jaarlijks netto 2 tot 3 miljard euro aan een club moet betalen die slechts suboptimale handelspaketten voor je samenstelt, dan doe je iets niet goed.quote:Op zondag 4 mei 2014 20:46 schreef DeaDLocK2K het volgende:
En als het economisch voor de wind gaat dan verstomt alle EU-kritiek ook weer met een paar dagen op enkele loonies als Nigel Farage en Geert Wilders na.
Heb ik dat gezegd? Ik zie meer in een confederale EU namelijk.quote:Op zondag 4 mei 2014 20:46 schreef El_Matador het volgende:
[..]
De EU heeft ook niets aan oorlog gedaan. En met meer EU en een federale Unie die jij onomwonden nastreeft (het volk is toch dom) is er juist meer kans op oorlog dan zonder.
Jawel. Of hoort IJsland niet bij West-Europa in jouw definitie?quote:Van 1945-2006 is er in West-Europa geen oorlog geweest.
Ik snap niet hoe dit relevant is.quote:Wel terreur binnen landen.
Men heeft niet 'geprobeerd' om een 'federatie te starten'.... En het werkte prima tot Tito piepte.quote:In Joegoslavie heeft men ook geprobeerd een federatie te starten (het volk is toch dom), is niet erg goed uitgepakt...
Verenigde Staten, Canada, België, Zwitserland. Ik kan nog wel even doorgaan maar ik geloof dat je het begrijpt?quote:Waarom zou het met een veel groter geheel met veel grotere belangen, met name veel grotere verschillen (o.a. het meest basale; taal) en veel meer impact wel lukken? Waar zijn je historische bewijzen voor het lukken van een federatie van landen die niet eens elkaars taal spreken?
Eens, dat we de afgelopen decennia geen oorlog hebben gehad is eerder een verdienste van de NAVO en het hebben van een gemeenschappelijke vijand bij geopolitiek gelijkspel. De EU speelt daarin geen rol en zal eerder op termijn een burgeroorlog uitlokken door haar streven naar sociale en economische hegemonie.quote:Op zondag 4 mei 2014 20:46 schreef El_Matador het volgende:
[..]
De EU heeft ook niets aan oorlog gedaan. En met meer EU en een federale Unie die jij onomwonden nastreeft (het volk is toch dom) is er juist meer kans op oorlog dan zonder.
2 tot 3 miljard, ohnoes, dat is wat, 0,25% van het BNP? 1% van de begroting? Peanuts.quote:Op zondag 4 mei 2014 20:49 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Dat zou betekenen dat de burgers wel erg dom zijn. Ook al gaat het economisch goed maar als jij als land jaarlijks netto 2 tot 3 miljard euro aan een club moet betalen die slechts suboptimale handelspaketten voor je samenstelt, dan doe je iets niet goed.
Het is toch niet gek als we eisen aan politic stellen? Als jij op een vacaturen buiten de politiek om solliciteert, moet jij ook aan de eisen die door de organisatie gesteld worden voldoen.quote:Op zondag 4 mei 2014 20:49 schreef teknomist het volgende:
[..]
Goed uitgedacht door een stel bureaucraten? Of academici die hun tijd beter kunnen besteden door het uitvinden van een medicijn voor kanker? Ik mag hopen dat je dit niet serieus bedoelt, dit kan namelijk alleen komen uit de koker van een wereldvreemde technocraat in zijn ivoren toren.
En dat is precies het probleem. Vooral Belgie wordt als schoolvoorbeeld voor de EU gezien, niet gek dat veel van die baasjes uit dat land komen en het EP voor een deel in Brussel zit.quote:Op zondag 4 mei 2014 20:49 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Verenigde Staten, Canada, België, Zwitserland. Ik kan nog wel even doorgaan maar ik geloof dat je het begrijpt?
Helemaal mee eens.quote:Op zondag 4 mei 2014 20:50 schreef teknomist het volgende:
[..]
Eens, dat we de afgelopen decennia geen oorlog hebben gehad is eerder een verdienste van de NAVO en het hebben van een gemeenschappelijke vijand bij geopolitiek gelijkspel. De EU speelt daarin geen rol en zal eerder op termijn een burgeroorlog uitlokken door haar streven naar sociale en economische hegemonie.
Ook dat moet allemaal doorgerekend worden: biedt de EU ons de maximale welvaart of bieden alternatieve modellen ons de optimale welvaart. Zonder cijfers en data kunnen we niets.quote:Op zondag 4 mei 2014 20:51 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
2 tot 3 miljard, ohnoes, dat is wat, 0,25% van het BNP? 1% van de begroting? Peanuts.
Suboptimale handelspakketten, tjah, dat hangt er vanaf aan wie je het vraagt. De Nederlandse transportsector is er bijvoorbeeld wel erg blij mee.
Als je voor democratie bent dan kan je dit niet eisen. Tenzij je het actief kiesrecht wil intrekken.quote:Op zondag 4 mei 2014 20:51 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Het is toch niet gek als we eisen aan politic stellen? Als jij op een vacaturen buiten de politiek om solliciteert, moet jij ook aan de eisen die door de organisatie gesteld worden voldoen.
Ik ben voor democratie en voor capabele politici. Wellicht is dit een onmogelijke combinatie, dat kan.quote:Op zondag 4 mei 2014 20:52 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Als je voor democratie bent dan kan je dit niet eisen. Tenzij je het actief kiesrecht wil intrekken.
Dat hangt er maar net vanaf in welke tijdsgeest je gaat kijken of er wel of niet een lingua franca was op het Europese vasteland.quote:Op zondag 4 mei 2014 20:51 schreef El_Matador het volgende:
[..]
En dat is precies het probleem. Vooral Belgie wordt als schoolvoorbeeld voor de EU gezien, niet gek dat veel van die baasjes uit dat land komen en het EP voor een deel in Brussel zit.
Die landen zijn totaal anders gegroeid, eeuwen historie en een beperkte verscheidenheid aan talen en vaak een lingua franca. Dat heeft de EU per sé niet.
Zijn er überhaupt onderzoeken waaruit blijkt dat de EU niet goed is voor onze economie? Dit is een oprechte vraag.quote:Op zondag 4 mei 2014 20:52 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Ook dat moet allemaal doorgerekend worden: biedt de EU ons de maximale welvaart of bieden alternatieve modellen ons de optimale welvaart. Zonder cijfers en data kunnen we niets.
Ik ben niet per definitie voor democratie maar ik zie geen beter alternatief. Ja, zie ik wel maar dat is technisch nog niet mogelijk. Iets met borg-collective achtig iets.quote:Op zondag 4 mei 2014 20:53 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Ik ben voor democratie en voor capabele politici. Wellicht is dit een onmogelijke combinatie, dat kan.
Er zijn onderzoeken waarbij de extra welvaart door de EU wordt vergeleken met een situatie dat Nederlandgeen handel zou drijven. Echter, is een situatie waarbij Nederland geen handel zou drijven niet realistisch dus moet je het vergelijken met de situatie dat Nederland op eigen houtje vrijhandelsverdragen opstelt en de situatie Nederland is een kleiner noordelijk handelsblok (naar het idee van Bram). Die situaties moet je modelleren. Pas dan kan je correcte conclusies trekken.quote:Op zondag 4 mei 2014 20:54 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Zijn er überhaupt onderzoeken waaruit blijkt dat de EU niet goed is voor onze economie? Dit is een oprechte vraag.
Fair enough, maar daar zit een keerzijde aan. Stel dat Nederland zich zou terugtrekken uit de EU en de EMU. Dan komen we in een soort Noorwegen/Zwitserlandpositie waarin we wel onze wet- en regelgeving gaan aanpassen op die van de EU maar niets meer over die verdragen te zeggen hebben.quote:Op zondag 4 mei 2014 20:57 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Er zijn onderzoeken waarbij de extra welvaart door de EU wordt vergelelen met een situatie dat Nederlandgeen handel zou drijven. Echter, is een situatie waarbij Nederland geen handel zou drijven niet realistisch dus moet je het vergelijken met de situatie dat Nederland op eigen houtje vrijhandelsverdragen opstelt en de situatie Nederland is een kleiner noordelijk handelsblok (naar het idee van Bram). Pas dan kan je correcte conclusies trekken.
Dan moet ik persoonlijk bekennen (sorry, ik gun democratie wel een warm hart toe) dat ik dan eerder voor capabele politci kies dan pure democrarie.quote:Op zondag 4 mei 2014 20:55 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Ik ben niet per definitie voor democratie maar ik zie geen beter alternatief. Ja, zie ik wel maar dat is technisch nog niet mogelijk. Iets met borg-collective achtig iets.
Als het VK het ook doet en de anti-EU-sentimenten voldoende toenemen zijn we niet meer de enige.quote:Op zondag 4 mei 2014 20:58 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Fair enough, maar daar zit een keerzijde aan. Stel dat Nederland zich zou terugtrekken uit de EU en de EMU. Dan komen we in een soort Noorwegen/Zwitserlandpositie waarin we wel onze wet- en regelgeving gaan aanpassen op die van de EU maar niets meer over die verdragen te zeggen hebben.
Exact, dus ook daar zitten nadelen aan. Die variabelen (negatieve output) moet je modelleren en doorrekenen en deze vergelijken met het huidige EU-model.quote:Op zondag 4 mei 2014 20:58 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Fair enough, maar daar zit een keerzijde aan. Stel dat Nederland zich zou terugtrekken uit de EU en de EMU. Dan komen we in een soort Noorwegen/Zwitserlandpositie waarin we wel onze wet- en regelgeving gaan aanpassen op die van de EU maar niets meer over die verdragen te zeggen hebben.
Terwijl ik België juist als een voorbeeld zie, dat een sociaal-economische eenwording nooit een succes zal worden.quote:Op zondag 4 mei 2014 20:51 schreef El_Matador het volgende:
[..]
En dat is precies het probleem. Vooral Belgie wordt als schoolvoorbeeld voor de EU gezien, niet gek dat veel van die baasjes uit dat land komen en het EP voor een deel in Brussel zit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |