Kap nou eens met je drie EU-blokken, gaat niet gebeuren. Is geen reële oplossing Bram, klaar.quote:Op vrijdag 2 mei 2014 16:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Met een goede kwalitatieve onderbouwing neem ik ook genoegen maar zelfs die blijft achterwege. Ook jij vergelijkt nu slechts twee extreme scénario's: EU of iedereen in zijn uppie. Je zal ook het scénario van 2 of 3 EU-blokken moeten bekijken. Kunnen de andere 2 blokken om ons heen? Hoe wegen de wat gestegen kosten voor grensbewaking en valutawisseling op tegen het daadkrachtiger kunnen handelen, meer homogeniteit hebben, nieuwe handelspartners kunnen zoeken etc.?
Dit wordt al veel complexer, ook voor een exportland.
Natuurlijk en als wij 2 of 3 EU-blokken zouden hebben dan zouden we nog steeds weinig handelsbarrières hebben, iets meer dan nu maar daar staat tegenover dat we van een aantal nadelen zijn verlost, zoals de te grote economische heterogeniteit en de te sterk verschillende belangen.quote:Op vrijdag 2 mei 2014 16:25 schreef Euribob het volgende:
[..]
Het verdwijnen van die handelsbarrières was echter wel een positief effect voor onze export, toch?
Dat worden dan verdomd veel verdragen, die echt niet allemaal positiever zullen zijn dan wat we nu hebben.quote:Op vrijdag 2 mei 2014 16:27 schreef Halcon het volgende:
[..]
Jazeker, maar het handelsbarrières kun je niet alleen door middel van een EU zoals die nu is ingericht laten verdwijnen. Dat kan ook middels verdragen.
Hebben die drie blokken wel een hekel aan elkaar, maar hé dat maakt allemaal toch niets uit?quote:Op vrijdag 2 mei 2014 16:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Natuurlijk en als wij 2 of 3 EU-blokken zouden hebben dan zouden we nog steeds weinig handelsbarrières hebben, iets meer dan nu maar daar staat tegenover dat we van een aantal nadelen zijn verlost, zoals de te grote economische heterogeniteit en de te sterk verschillende belangen.
Dat heeft voor- en nadelen. Net zoals de huidige EU voor- en nadelen heeft. Het zou politici echter wel sieren als ze hun uitspraken baseren op doorrekeningen.quote:Op vrijdag 2 mei 2014 16:30 schreef Euribob het volgende:
[..]
Dat worden dan verdomd veel verdragen, die echt niet allemaal positiever zullen zijn dan wat we nu hebben.
Twee of drie, niet drie! Dat stel jij, ik stel dat het wel realistisch is. Een prominente CDA-politicus begon hier vorige week zelfs in zekere zin over. Een paar jaar geleden nog werd er in heel de EU gesproken over twee blokken, een met een neuro en een met een zeuro. Die sentimenten zijn echt niet verdwenen omdat politici er nu niet meer over discussiëren.quote:Op vrijdag 2 mei 2014 16:29 schreef Euribob het volgende:
[..]
Kap nou eens met je drie EU-blokken, gaat niet gebeuren. Is geen reële oplossing Bram, klaar.
Om onafhankelijk te worden moeten we de EU uit, hoe gaan we dat doen zonder dat de hele EU boos op ons wordt? En wat als de EU straks verder gaat zonder ons? Gaan straks alle schepen naar Antwerpen en Hamburg en staat Rotterdam leeg.quote:Op vrijdag 2 mei 2014 16:31 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat heeft voor- en nadelen. Net zoals de huidige EU voor- en nadelen heeft. Het zou politici echter wel sieren als ze hun uitspraken baseren op doorrekeningen.
Dat scenario stelde ik eerst voor, maar daar ben ik vanaf gestapt:quote:Op vrijdag 2 mei 2014 16:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Twee of drie, niet drie! Dat stel jij, ik stel dat het wel realistisch is. Een prominente CDA-politicus begon hier vorige week zelfs in zekere zin over. Een paar jaar geleden nog werd er in heel de EU gesproken over twee blokken, een met een neuro en een met een zeuro. Die sentimenten zijn echt niet verdwenen omdat politici er nu niet meer over discussiëren.
Dat zou je dus mee moeten nemen in je berekeningen. Een scenario met alleen maar voordelen bestaat simpelweg niet.quote:Op vrijdag 2 mei 2014 16:34 schreef Euribob het volgende:
[..]
Om onafhankelijk te worden moeten we de EU uit, hoe gaan we dat doen zonder dat de hele EU boos op ons wordt? En wat als de EU straks verder gaat zonder ons? Gaan straks alle schepen naar Antwerpen en Hamburg en staat Rotterdam leeg.
Want zonder de euro kunnen ze hun munt devalueren en dan zijn al hun problemen direct opgelost.quote:Op vrijdag 2 mei 2014 16:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Waarom 2 of 3 blokken? Omdat het voor beide blokken beter is om homogener en kleiner te zijn. Het is nu niet dat het in het belang van de ZE landen is dat ze nu met de Euro zitten opgescheept.
Elk land weer haar eigen grensbewaking en munt lijkt mij ook niet echt handig. Waarom niet de gulden middenweg? Het verschil tussen Nl, Be, Du, Zw, Den, ... is betrekkelijk klein. Die kunnen best samen 1 blok vormen. Het verschil tussen deze landen en de ZE landen is betrekkelijk groot, die samen in 1 blok levert teveel problemen op.quote:Op vrijdag 2 mei 2014 16:35 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat scenario stelde ik eerst voor, maar daar ben ik vanaf gestapt:
• ook kleinere blokken leiden tot dezelfde EU-rompslomp als het huidige project
• als mensen willen samenwerken, volgt dat vanzelf, daar hoef je geen blok voor op te leggen
Dat stel ik ook helemaal niet, ik zeg alleen dat het verschrikkelijk dom en simpel is om te stellen dat de EU alleen maar nadelen heeft.quote:Op vrijdag 2 mei 2014 16:37 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat zou je dus mee moeten nemen in je berekeningen. Een scenario met alleen maar voordelen bestaat simpelweg niet.
Meld dan ook even die andere effecten.quote:Op vrijdag 2 mei 2014 16:37 schreef Euribob het volgende:
[..]
Want zonder de euro kunnen ze hun munt devalueren en dan zijn al hun problemen direct opgelost.![]()
Het is dankzij de euro dat de zuidelijke landen hun rentelasten op hun schulden enorm omlaag hebben zien gaan (stabiele munt = meer zekerheid = lagere rentestand). Als ze dan uit de EU gaan vliegt die rentestand omhoog, en dat kunnen die zuidelijke landen echt niet opbrengen.
Dat stel ik ook nergens. Probleem is echter wel dat mensen zich nu een oordeel moeten gaan vormen op basis van uitspraken van mensen die dat wel stellen en op basis van totaal niet onderbouwde uitspraken.quote:Op vrijdag 2 mei 2014 16:38 schreef Euribob het volgende:
[..]
Dat stel ik ook helemaal niet, ik zeg alleen dat het verschrikkelijk dom en simpel is om te stellen dat de EU alleen maar nadelen heeft.
Welke andere effecten? Met een staatsschuld die je als land niet kunt aflossen ben je gauw klaar hoor.quote:Op vrijdag 2 mei 2014 16:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Meld dan ook even die andere effecten.
Ik reageerde op iemand die dat wel stelde, vandaar.quote:Op vrijdag 2 mei 2014 16:40 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat stel ik ook nergens. Probleem is echter wel dat mensen zich nu een oordeel moeten gaan vormen op basis van uitspraken van mensen die dat wel stellen en op basis van totaal niet onderbouwde uitspraken.
Ook dat debat van gisteren bij Nieuwsuur weer. Wat een aanfluiting.
Ok, op die fiets. Vandaar dat ik ook graag doorrekeningen wil zien van de heren politici. Nu roepen ze maar wat. Ik kan me ook wel voorstellen dat sommige mensen op een gegeven moment alleen nog maar de nadelen zien. Veel dingen vallen mensen toch niet direct op.quote:Op vrijdag 2 mei 2014 16:41 schreef Euribob het volgende:
[..]
Ik reageerde op iemand die dat wel stelde, vandaar.
Je moet natuurlijk niet doen alsof er alleen maar positieve punten zitten aan de EU, maar stellen dat de EU alleen maar geld kost en niets oplevert is iets anders dan kritisch zijn.quote:Op vrijdag 2 mei 2014 16:47 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ok, op die fiets. Vandaar dat ik ook graag doorrekeningen wil zien van de heren politici. Nu roepen ze maar wat. Ik kan me ook wel voorstellen dat sommige mensen op een gegeven moment alleen nog maar de nadelen zien. Veel dingen vallen mensen toch niet direct op.
Eensch. Dat eerste doen ook wel een aantal mensen, bijvoorbeeld gisteren in dat debat. Dat hele punt van die vrachtwagenchauffeur werd door bv. Paul Tang weggevaagd door het (non-)argument dat dat komt door wat 'handige jongens' met een firma op Cyprus. De nadelen onder het tapijt wegmoffelen is net zo kort door de bocht als roepen dat uit de EU stappen alleen maar voordelen heeft.quote:Op vrijdag 2 mei 2014 16:51 schreef Euribob het volgende:
[..]
Je moet natuurlijk niet doen alsof er alleen maar positieve punten zitten aan de EU, maar stellen dat de EU alleen maar geld kost en niets oplevert is iets anders dan kritisch zijn.
Dat er nu in bepaalde opzichten een relatie tussen NE en ZE is ontstaan qua handel zoals die tussen Europa en Africa bestaat, zij leveren ons veel grondstoffen waar betrekkelijk weinig winst mee kan worden gemaakt, wij leveren hen meer bewerkte producten waarmee betrekkelijk veel winst kan worden gemaakt.quote:Op vrijdag 2 mei 2014 16:40 schreef Euribob het volgende:
[..]
Welke andere effecten? Met een staatsschuld die je als land niet kunt aflossen ben je gauw klaar hoor.
En hoe groot is de brievenbusbedrijven in het wegtransport eigenlijk precies? Om hoeveel honderdduizend werknemers gaat het in Nederland en hoeveel miljarden loopt de Nederlandse Staat hierdoor mis?quote:Op vrijdag 2 mei 2014 16:57 schreef Halcon het volgende:
[..]
Eensch. Dat eerste doen ook wel een aantal mensen, bijvoorbeeld gisteren in dat debat. Dat hele punt van die vrachtwagenchauffeur werd door bv. Paul Tang weggevaagd door het (non-)argument dat dat komt door wat 'handige jongens' met een firma op Cyprus. De nadelen onder het tapijt wegmoffelen is net zo kort door de bocht als roepen dat uit de EU stappen alleen maar voordelen heeft.
Ik heb er geen cijfers van gezien. Het had Paul Tang gesierd als hij het probleem gisteren wel concreet had gemaakt met cijfers, maar dat deed hij niet. Hij deed ook voorkomen alsof dat het enige probleem is. Dat is gelul. De gemiddelde aardbeienteler heeft geen Cypriotische firma.quote:Op vrijdag 2 mei 2014 17:05 schreef Ryon het volgende:
[..]
En hoe groot is de brievenbusbedrijven in het wegtransport eigenlijk precies? Om hoeveel honderdduizend werknemers gaat het in Nederland en hoeveel miljarden loopt de Nederlandse Staat hierdoor mis?
Ongetwijfeld dat brievenbusfirma's een voordeel vormen voor een deel van de samenleving (ondernemers) en nadelig zijn voor een ander deel van de samenleving (werknemers in het wegtransport) maar hoe groot is het probleem precies?
EU-fiel, niet Eurofiel!quote:Op zaterdag 3 mei 2014 03:03 schreef 729Sinistra het volgende:
Nog steeds geen antwoorden gekregen op mijn vragen. Het eurofiele uitschot zwijgt weer als vermoord....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |