Je denkt toch niet dat iemand die de doodstraf zou krijgen kans maakt op gratie of voorwaardelijke invrijheidstelling?quote:Op woensdag 30 april 2014 22:33 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Gratie, ontsnapping, voorwaardelijke invrijheidstelling etc.
[..]
Leg uit? één van de doelen van straf is juist die vergelding
Die persoon is ziek, daar kan die ook niets aan doen. Iedereen verdient een tweede kans. En een derde, en een vierde.quote:Op woensdag 30 april 2014 22:34 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Je denkt toch niet dat iemand die de doodstraf zou krijgen kans maakt op gratie of voorwaardelijke invrijheidstelling?
Dat zijn Amerikaanse kosten, in Nederland kost een gevangene 1,5 miljoen per 20 jaar en een TBS'er kost 3,5 miljoen per 20 jaar.quote:Op woensdag 30 april 2014 22:28 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Is juist duurder:
http://www.express.be/jok(...)ang-geven/104743.htm
Hoe kan recidive plaats vinden bij levenslang?
Waarom is de doodstraf een betere vergelding? Lijkt me juist niet, levenslang achter de tralies zitten lijkt me erger.
Dat komt zelden voor. Alleen als iemand terminaal is bijvoorbeeld.quote:
Dat geldt evengoed voor een gevangene die op de doodstraf wacht.quote:ontsnapping,
Je komt niet even 'voorwaardelijk' op de longstay terecht.quote:voorwaardelijke invrijheidstelling etc.
Nee, vergelding speelt een minimale rol in het strafrecht. Als je vergelding een grotere rol laat spelen betekent dat dat je langere straffen uit gaat delen. En - zeker bij bepaalde misdrijven en delicten - zorgen strengere straffen juist voor een hoger recidivepercentage.quote:Leg uit? één van de doelen van straf is juist die vergelding
Ik weet niet of dat wel een moreel acceptabel of verdedigbaar doel is.quote:Op woensdag 30 april 2014 22:33 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Leg uit? één van de doelen van straf is juist die vergelding
Wat een onzin... Bij iemand die voor de doodstraf veroordeeld zou kunnen zijn gebeurd dat echt niet. Als jij dat wel denkt, graag een voorbeeld?quote:Op woensdag 30 april 2014 22:36 schreef Viajero het volgende:
[..]
Die persoon is ziek, daar kan die ook niets aan doen. Iedereen verdient een tweede kans. En een derde, en een vierde.
Het komt voor, België heeft ook een VI en Nederland heeft dat pas sinds kort afgeschaftquote:Op woensdag 30 april 2014 22:34 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Je denkt toch niet dat iemand die de doodstraf zou krijgen kans maakt op gratie of voorwaardelijke invrijheidstelling?
Je weet niet hoeveel de doodstraf zou gaan kosten hier.quote:Op woensdag 30 april 2014 22:36 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Dat zijn Amerikaanse kosten, in Nederland kost een gevangene 1,5 miljoen per 20 jaar en een TBS'er kost 3,5 miljoen per 20 jaar.
En niet alleen dat... dan kunnen we net zo goed weer mensen op de markt gaan vierendelen, of de moeder van het slachtoffer een stoel onder een galg vandaan laten trekken.quote:Op woensdag 30 april 2014 22:36 schreef Xa1pt het volgende:
Nee, vergelding speelt een minimale rol in het strafrecht. Als je vergelding een grotere rol laat spelen betekent dat dat je langere straffen uit gaat delen.
Voorbeeld dat dat gebeurt is bij iemand die doodstraf zou krijgen? En tevens zou je dan kunnen pleiten voor het afschaffen daarvan in plaats van de doodstraf invoeren...quote:Op woensdag 30 april 2014 22:38 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Het komt voor, België heeft ook een VI en Nederland heeft dat pas sinds kort afgeschaft
Vergelding maakt gewoon onderdeel uit van ons strafrecht hoor.quote:Op woensdag 30 april 2014 22:36 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat komt zelden voor. Alleen als iemand terminaal is bijvoorbeeld.
[..]
Dat geldt evengoed voor een gevangene die op de doodstraf wacht.
[..]
Je komt niet even 'voorwaardelijk' op de longstay terecht.
[..]
Nee, vergelding speelt een minimale rol in het strafrecht. Als je vergelding een grotere rol laat spelen betekent dat dat je langere straffen uit gaat delen. En - zeker bij bepaalde misdrijven en delicten - zorgen strengere straffen juist voor een hoger recidivepercentage.
quote:Vergelding: Om tegemoet te komen aan de wens tot vergelding van slachtoffers en maatschappij, wordt de strafmaat mede hierdoor bepaald.
Ik zeg dan ook: een minimale rol. En dat is niet voor niets.quote:Op woensdag 30 april 2014 22:41 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Vergelding maakt gewoon onderdeel uit van ons strafrecht hoor.
[..]
Nee, maar Nederlanders zijn zuinigquote:Op woensdag 30 april 2014 22:40 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Je weet niet hoeveel de doodstraf zou gaan kosten hier.
Waarom is er meer vergelding dan bij levenslang? De dader leidt juist minder...quote:Op woensdag 30 april 2014 22:41 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Vergelding maakt gewoon onderdeel uit van ons strafrecht hoor.
[..]
Jij bent ook zo'n ontwikkeld persoon, die ook geen meningen heeft, maar alleen feiten.quote:Op woensdag 30 april 2014 22:42 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ik zeg dan ook: een minimale rol. En dat is niet voor niets.
Het heeft ook verder helemaal geen nut. Of iemand nu 20 jaar vast zit en dan sterft of meteen sterft.quote:Op woensdag 30 april 2014 22:25 schreef Viajero het volgende:
[..]
Dan blijf je het risico van ontsnapping of strafvermindering/gratie houden.
Ik begrijp niet waarom je iemand in leven wil houden die een meisje heeft verkracht, gestoken en levend begraven.
In Amerika, daar verleend de gouverneur gratiequote:Op woensdag 30 april 2014 22:41 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Voorbeeld dat dat gebeurt is bij iemand die doodstraf zou krijgen? En tevens zou je dan kunnen pleiten voor het afschaffen daarvan in plaats van de doodstraf invoeren...
Ah, de argumenten zijn nu al op.quote:Op woensdag 30 april 2014 22:43 schreef Viajero het volgende:
[..]
Jij bent ook zo'n ontwikkeld persoon, die ook geen meningen heeft, maar alleen feiten.
Je denkt toch niet dat een gouverneur dat bij een moordenaar doet? Zowel graag een voorbeeld?quote:Op woensdag 30 april 2014 22:45 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
In Amerika, daar verleend de gouverneur gratie
Mag ik aub bewijs dat vergelding een minimaal deel is van het strafrecht? Dat stel jij als feit, maar ik heb meer het idee dat jij vindt dat het zo zou moeten zijn.quote:
Ik denk dat je hier pas over kunt oordelen als je dochter daadwerkelijk, verkracht, verminkt en op gruwelijke wijze vermoord is. Vergelding is iets waar je als buitenstaander maar nauwelijks over kunt oordelenquote:Op woensdag 30 april 2014 22:40 schreef Molurus het volgende:
Het geven van een straf is een noodzakelijk kwaad. Niet iets waar iemand van zou moeten genieten.
Waarom is de doodstraf een betere vergelding?quote:Op woensdag 30 april 2014 22:46 schreef Viajero het volgende:
[..]
Mag ik aub bewijs dat vergelding een minimaal deel is van het strafrecht? Dat stel jij als feit, maar ik heb meer het idee dat jij vindt dat het zo zou moeten zijn.
Niet iedereen is zo ontwikkeld als jij, en helaas voor jou leven we in een (soort van) democratie.
Het is toch boetedoening, geen vergelding?quote:Op woensdag 30 april 2014 22:46 schreef Viajero het volgende:
[..]
Mag ik aub bewijs dat vergelding een minimaal deel is van het strafrecht? Dat stel jij als feit, maar ik heb meer het idee dat jij vindt dat het zo zou moeten zijn.
Niet iedereen is zo ontwikkeld als jij, en helaas voor jou leven we in een (soort van) democratie.
Aan slachtoffers denken. Hoe uiterst onontwikkeld. Ontwikkelde mensen weten dat slachtoffers er niet toe doen. Dat is emotioneel, en dus slecht. We moeten kijken naar hoe we de dader zo humaan mogelijk kunnen helpen.quote:Op woensdag 30 april 2014 22:47 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Ik denk dat je hier pas over kunt oordelen als je dochter daadwerkelijk, verkracht, verminkt en op gruwelijke wijze vermoord is. Vergelding is iets waar je als buitenstaander maar nauwelijks over kunt oordelen
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |