quote:
Op zondag 27 april 2014 22:56 schreef slashdotter3 het volgende:[..]
Goed bedoeld advies natuurlijk maar ik denk dat fitness 10x effectiever is qua tijd en belasting van de spieren. Als je wilt afvallen moet je zoveel mogelijk spieren zo zwaar mogelijk belasten zodat die groter en sterker worden en meer energie (zoals lichaamsvet) verbruiken en natuurlijk goed op de voeding letten. Dat lijkt me wat effectiever dan skaten of fietsen (train je wel je benen mee maar niet vele de spieren in het bovenlichaam)
Het is niet of/of maar en/en. Fitness => meer spieren (als je het juist doet!!) => meer verbruik in rust. Verbruik bij duursport >> verbruik bij krachttraining
Wat betreft dat laatste, bij krachttraining verbruik je niet veel meer calorieën per uur dan wanneer je wandelt met een goed tempo (6-6,5 km/u), wanneer je rent verbruik je al snel twee keer zoveel energie met een middelmatig tempo, met fietsen en skaten verbruik je minder energie dan met hardlopen maar je kan het dermate veel langer doen dat je het daarmee wel compenseert. Met zwemmen verbruik je eveneens minder energie dan met hardlopen maar je ontwikkelt wel weer meer spiermassa dan met hardlopen en andere spieren dan met hardlopen. Je zal er niet het postuur van een bodybuilder mee krijgen maar let er maar eens op hoe wedstrijdzwemmers er uit zien, het is voldoende effectief om je verbruik in rust substantieel te verhogen. Nogmaals, voor alle duidelijkheid, hoewel het verbruik tijdens fitness nogal laag is verbruik je wel aanzienlijk meer in rust als je het juist aanpakt dankzij de spierhypertrofie.
Maar goed, hoe interessant zo'n beschouwing ook is, uiteindelijk gaat het er om dat je het goed doet en dat je het blijft doen. Je kan wel gaan fitnessen/spinnen/hardlopen/... omdat het zo fantastisch werkt, als je het met een slappe mentaliteit doet of niet volhoudt omdat je het saai vindt dan zet het geen zoden aan de dijk. Ik noemde slechts wat voorbeelden van activiteiten die je gemakkelijk met je kind kan doen. Of dat je voetbalt, rent, fietst, zwemt, fitnesst, tennist, ... of zelfs wandelt of tuiniert, het maakt niet uit als je maar een voldoende groot aantal uren per week beweegt en gezond eet. Hoe minder calorieën je met de activiteit verbruikt (combinatie van extra verbruik tijdens de activiteit en extra verbruik tijdens rust (extra spiermassa)) hoe langer je natuurlijk die activiteit moet doen om eenzelfde extra verbruik te krijgen.
Verder moet je natuurlijk ook kijken naar wat je doelen zijn. Wil je het tijdens het sporten ook nog leuk hebben? Wil je graag een bepaald uiterlijk of juist niet? Wil je jezelf op een bepaalde manier uitdagen?
Zelf vind ik duursporten leuker dan krachttraining (ik beoefen meerdere duursporten) en als ik dan toch aan krachttraining doe dan doe ik dat liever met klimmen, all terrain training, mezelf thuis of in de buurt aan een tak van een boom optrekken etc. dan dat ik er speciaal voor naar de fitnesszaal ga. Als je fitness echter wel leuk vindt of je wordt gedreven door de wens om een bepaald type uiterlijk te krijgen - een drijfveer die ik niet heb, al heb ik prima spieren dankzij andere sporten - ga dan vooral dat doen. Doe wat bij je past!
[ Bericht 3% gewijzigd door Bram_van_Loon op 27-04-2014 23:30:12 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL