quote:
Op donderdag 24 april 2014 19:59 schreef Burdie het volgende:[..]
Een tijdje terug heeft Mignonne hierover wat verteld, want ik had precies dezelfde overweging. Ik wilde ook niet 'bij voorbaat' een oxytocine injectie. Nog voor mijn bevalling dus, lastig terug zoeken misschien

maar het kwam er op neer (en Mignonne, correct me if I'm wrong) dat het best vaak voorkomt dat het nodig is, en het verschil tussen bloedverlies en bloedverlies is gewoon erg groot. Je kunt het dan al snel hebben over 700cc verschil tussen wel of niet die injectie, en dat maakt voor je herstel een boel uit.
Ik heb zelf met de verloskundige afgesproken om terughoudend te zijn met de injectie, maar begreep wel het voordeel.
Overigens liep het bij mij allemaal anders, dus is het niet van toepassing geweest

.
Edit: gevonden! Zie dit topic:
OUD / Zwangerschap en geboorte deel 1290

Ik was al aan t zoeken maar je hebt t al gevonden, wat goed!

Ik moet eerlijk bekennen dat ik toch enigszins op mn woorden terug moet komen. Datgene wat ik zei is wat ik (en de meeste vk's in den lande) aangeleerd krijgen gebaseerd op een studie (LENTE-studie). Van die studie zijn alleen delen gepubliceerd. Uit buitenlands onderzoek komt een vergelijkbare conclusie.
Nu heb ik recent via een omweg de hele LENTE-studie gelezen ipv alleen de vrij verkrijgbare delen/conclusies. En daar komt toch een wat ander verhaal uit. Op een rijtje:
- Oxytocine (die prik in je been) verminderd bloedverlies significant. Significant is niet hetzelfde als klinisch relevant... Onder de 1000 cc bloedverlies was het verschil gemiddeld 90 cc. Statistisch significant, klinisch weinig relevant.
- Het grote verschil zat hem vooral in de fluxus vs. massale fluxus. Dus zeg maar 1000 tot 1500 cc bloedverlies vs. 1500 - 2000 cc bloedverlies. Door het toedienen van oxytocine kon vaker voorkomen worden dat een fluxus een massale fluxus werd, het ging dan om enkele 100 cc's bloed verschil.
- In die studie waren uiteindelijk
NIET minder verwijzingen naar het ziekenhuis/de gynaecoloog voor een fluxus of een manuele placenta verwijdering.
Kortom... Oxytocine is (nog steeds) een bewezen effectief middel, vooral bij fors bloedverlies maakt het verschil. Bij normaal bloedverlies is het verschil minder groot. Het geven van oxytocine voorkomt niet per se fluxus, en het voorkomt ook niet dat de placenta blijft zitten.
Dat onderzoek was een grote randomised controlled trial van goede kwaliteit; ik vind het bizar dat er alleen een vertekende conclusie is gepubliceerd en dat het hele onderzoek een beetje weggemoffeld is en lastig te verkrijgen voor zwangeren.
Het standpunt blijft dus wat ik eerder schreef, je kunt zeker afwachten, er is wel degelijk bewezen dat het bloedverlies mét prik significant verminderd, alleen de vraag is wat je ermee wint en hoe je daar zelf in staat.
Voor mijzelf geldt dat ik het herstel van 1700 cc bloedverlies als zo zwaar heb ervaren icm zorgen voor 2 kinderen, dat ik een vermindering van bloedverlies gráág zou willen.