quote:
Op vrijdag 18 april 2014 23:02 schreef voederbietel het volgende:[..]
Zolang er de kans bestaat dat er gemodificeerde genen overslaan op natuurlijke bacteriën lijkt mij ook GMO bacteriën een slecht idee.
Wat is je volgende stap? De zon blokkeren zodat er geen mutaties meer kunnen ontstaan? Wat is er mis met weten wat je doet? DNA verandert toch al continu, dat kunnen we dan beter in ons voordeel gebruiken.
quote:
[..]
Ik zou dan inderdaad nee zeggen. Gemodificeerde gewassen zorgen voor niks dan ellende. In Noord-Amerika heb je legio onkruiden die niet meer bestreden kunnen worden met pesticiden. Zodra er een gen overspringt op een gewas waarvan je dat niet wilt is het gewoon einde oefening. Daarnaast zijn er zat mogelijkheden die de veredeling van planten kan versnellen. Van die gen-marker technieken bijvoorbeeld, dit keur ik niet af.
Ten eerste, genetische modificatie is een middel. De gebruiker definieert of het goed of slecht wordt gebruikt. Net zoals een wapen ook niet goed of slecht is. Ik snap dat je bang bent dat GMO's de biodiversiteit bedreigen, maar resistentie is niet de enige eigenschap die we aan een plant kunnen toekennen. Ik weet niet of je golden rice kent? Dat is een genetische gemodificeerde rijst die een precursor (bouwstof) van vitamine A produceert. Het heeft geen enkel voordeel ten opzichte van andere gewassen, zelfs een klein nadeel eigenlijk, maar het kan wel het vitamine A tekort in derdewereldlanden oplossen. Het heeft dus enkel een voordeel voor de mens, niet voor de plant, en het kan de biodiversiteit niet bedreigen.
Ten tweede, veredeling is niks meer dan ongecontroleerde genetische modificatie. Dat is alsof je liever met een hagelgeweer op een terrorist in een kamer vol mensen jaagt dan met een scherpschuttersgeweer. Leg mij maar eens uit waarom je liever met hagel schiet dan gericht te werk gaat, want ik zie het niet.
quote:
[..]
Drie keer is scheepsrecht: de mogelijkheid bestaat dat GMO's en niet-GMO's gaan kruisen en op die manier een plant vormen die niet meer weg te krijgen is. Daarom vind ik het een gebied waar je je niet aan moet willen branden.
Willekeurige mutaties kunnen daar ook voor zorgen. En juist door gericht te werk te gaan, door bijvoorbeeld een plant zo te modificeren dat hij zich niet kan voortplanten na de eerste generatie, kan je die dreiging van verspreiding voorkomen.
Tevens heb je niet gereageerd op mijn voorbeelden van de genetische modificatie van micro-organismen? Hoe sta jij daar tegenover? Als je nee zegt zeg je ook nee tegen dingen als insuline en bio-ethanol hè. Zie jij daar ook meer nadelen dan voordelen aan plakken?
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.