abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_139350667
quote:
2s.gif Op donderdag 24 april 2014 20:27 schreef Piet_Piraat het volgende:
De keuze is ook groter, pas wanneer dat minder wordt dan gaan prijzen stijgen.
Dat zou je zeggen in een vrije, transparante, ongesubsidieerde huizenmarkt gebaseerd op vraag en aanbod.

Maar de (koop)woningenmarkt is gebaseerd op beperkingde regels, onterechte subsidies en bankspeculaties en dus gaat die vlieger niet op.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_139352614
Een ander probleem op de Nederlandse woningmarkt is mijns inziens de veel te beperkte uitgifte van bouwgrond en bouwkavels. Dat aanbod is ontzettend klein. Grote nieuwe wijken komen er nauwelijks nog. De nieuwbouwprojecten hier in de omgeving zijn eigenlijk allemaal locaties waar huizen uit de jaren vijftig zijn gesloopt.

Naar mijn idee is het aanbod huizen dus te klein (misschien niet nu, maar wel in de toekomst) en wordt er te weinig gebouwd. Overheden zetten hier nauwelijks grond om in bouwgrond, laat staan in het buitengebied. Een normaal huis in het buitengebied is niet te betalen.

En dan heb je nog de idioterie van bedrijfswoningen en burgerwoningen. Er stoppen steeds meer agrarische bedrijven, en in mijn ogen moeten die mensen gewoon in hun huis kunnen blijven wonen. In Nederland worden mensen echter weggepest als dat het geval is.
Dag iedereen.
pi_139366511
Uit interesse, niet mn eigen situatie: Hoe zit het met sociale huurwoningen van 699 die een verhoging van 6,5% krijgen? Worden die woningen uit de sociale huurwoningcategorie gegooid? Voor deze bewoners boven sociale huurgrens gesteld en daarna weer opnieuw bepaald?

Hier eerder staat over minder leegstaande koophuizen die verhuurd worden: niet door minder aanbod, maar omdat de banken daar veel strenger op geworden zijn.
pi_139368763
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2014 10:11 schreef MevrouwPuff het volgende:
Uit interesse, niet mn eigen situatie: Hoe zit het met sociale huurwoningen van 699 die een verhoging van 6,5% krijgen? Worden die woningen uit de sociale huurwoningcategorie gegooid? Voor deze bewoners boven sociale huurgrens gesteld en daarna weer opnieuw bepaald?

Hier eerder staat over minder leegstaande koophuizen die verhuurd worden: niet door minder aanbod, maar omdat de banken daar veel strenger op geworden zijn.
Nee, die huren blijven op de zelfde manier door stijgen tot een percentage van de WOZ waarde is bereikt. Welke percentage dat is zou ik even moeten opzoeken. Zelf woon ik nu in een "sociale" huurwoning met een huur boven de liberalisatiegrens.

Toch zou ik dit graag voor een rechter getoetst willen zien worden. Het is nogal krom om onder een scheefhuurders regeling te vallen terwijl je huur niet meer onder de liberalisatiegrens zit. Het is nu net niets. Geen recht op toeslagen, wel 6,5% huurverhoging.
eten!!!
pi_139371459
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2014 11:39 schreef janatwork het volgende:

[..]

Nee, die huren blijven op de zelfde manier door stijgen tot een percentage van de WOZ waarde is bereikt. Welke percentage dat is zou ik even moeten opzoeken. Zelf woon ik nu in een "sociale" huurwoning met een huur boven de liberalisatiegrens.

Toch zou ik dit graag voor een rechter getoetst willen zien worden. Het is nogal krom om onder een scheefhuurders regeling te vallen terwijl je huur niet meer onder de liberalisatiegrens zit. Het is nu net niets. Geen recht op toeslagen, wel 6,5% huurverhoging.
Hier staat dan weer dat het niet harder mag stijgen dan volgens het puntensysteem zou mogen.
Als ik dat invul voor mijn woning die ik particulier huur, zou het niet boven de 618 per maand uit kunnen komen. Daarbij is het dus maar voor een kleine groep woningen concurrerend voor een vrije sector huurwoning en vraag ik me af of het zal zorgen voor veel betere doorstroming.
pi_139371490
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2014 11:39 schreef janatwork het volgende:

Nee, die huren blijven op de zelfde manier door stijgen tot een percentage van de WOZ waarde is bereikt. Welke percentage dat is zou ik even moeten opzoeken.

Als de woz waarde zakt zakt je huurprijs dan ook mee?
pi_139372979
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2014 12:54 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Hier staat dan weer dat het niet harder mag stijgen dan volgens het puntensysteem zou mogen.
Als ik dat invul voor mijn woning die ik particulier huur, zou het niet boven de 618 per maand uit kunnen komen. Daarbij is het dus maar voor een kleine groep woningen concurrerend voor een vrije sector huurwoning en vraag ik me af of het zal zorgen voor veel betere doorstroming.
Maar dat puntensysteem geldt niet voor huurwoningen in de geliberaliseerde markt, behalve als je het laat toetsen de eerste 6 maanden van je huurcontract. Dat is bij mij al enige tijd geleden.

Voor mij is het wel een reden om eerder door te stromen, kopen ga ik sowieso wel ooit doen. Maar met een kale huur van ruim boven de 700 euro voor een appartement in een randgemeente is het snel interessanter om een huis te kopen.
eten!!!
pi_139373122
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2014 12:55 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Als de woz waarde zakt zakt je huurprijs dan ook mee?
Geen idee, het is al weer wat maanden geleden dat ik me actief mee bemoeid heb, ik heb toen geconcludeerd dat het systeem nogal krom is en puur er op is gericht om mensen de koopmarkt op te jagen. In mijn geval lukt dat aardig.

Er staat voldoende te koop om flink kieskeurig te kunnen zijn, en als je zelf wil en kan klussen zitten er echt leuke koopjes tussen. Dat in combinatie met een lage rente, een hoge huur en geen haast om te moeten verhuizen maakt het een leuke tijd om actief te zijn op de woningmarkt!
eten!!!
pi_140011767
quote:
AMSTERDAM (Dow Jones)--In april van dit jaar zijn 10.780 woningen verkocht, maar liefst 64,5% meer dan een jaar eerder, toen slechts 6.554 woningen werden verkocht, blijkt vrijdag uit gegevens van het Kadaster. Op maandbasis werden in april 7,5% meer woningen verkocht.

Volgens het Kadaster was in april bij alle woningtypen sprake van een stijging, waarbij vooral veel hoekwoningen werden verkocht (76,1% op jaarbasis). De stijging bij 2-onder-1 kap woningen was met 42,5% het minst groot. Op maandbasis stegen de verkopen ook binnen alle woningtypen, en vooral bij appartementen en vrijstaande woningen (beide met 10,8%), aldus het Kadaster.

Het Kadaster meldt verder dat in alle provincies van ons land in april het aantal geregistreerde verkochte woningen is gestegen. In Utrecht was de stijging het grootst, in Zeeland het kleinst.

Het aantal geregistreerde hypotheken steeg in april op jaarbasis met 52,9% naar 16.346, op maandbasis was dit een stijging van 6,3%.

Verder vonden vorige maand 164 executieveilingen plaats, 16,3% dan in april 2013.

Door Marleen Groen;
pi_140012152
De bodem is in zicht.
pi_140031153
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 10:36 schreef PaulieWalnuts het volgende:
De bodem is in zicht.
Van wat?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_140032667
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 20:00 schreef blomke het volgende:

[..]

Van wat?
van dit huizenmarkt topic. Sinds het minder slecht gaat met de huizenmarkt daalt ook het aantal postings in deze prachtige reeks

arme drommels
pi_140034903
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 20:44 schreef opgebaarde het volgende:

van dit huizenmarkt topic. Sinds het minder slecht gaat met de huizenmarkt daalt ook het aantal postings in deze prachtige reeks

arme drommels
Arme drommels? Wie dan? Dat het minder slecht gaat, is maar een relatieve uitspraak natuurlijk; wat noem je goed en slecht?
pi_140034929
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 19:33 schreef blomke het volgende:

[..]

Dit moet je nuanceren: wij hebben nu een veel lagere hypotheekrente dan 5 jaar geleden. Plus het feit dat ik het huis heb opgekalefaterd _O_ zodat het meer waard is geworden :W .

Dus meer huis voor minder geld.
Wat kost dat nou, een caravan opknappen?
pi_140034964
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 21:40 schreef Tha_Duck het volgende:
Wat kost dat nou, een caravan opknappen?
Kweenie, ik heb een vrijstaande woning (400 m³ inhoud) opgeknapt.
pi_140034995
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 21:41 schreef blomke het volgende:

[..]

Kweenie, ik heb een vrijstaand ewoning opgeknapt.
Een caravan is toch meestal vrijstaand?
pi_140035039
Een tent ook.
KOOP NU EEN HUIS, ANDERS BEN JE TE LAAT!!!
pi_140035047
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 21:41 schreef Tha_Duck het volgende:
Een caravan is toch meestal vrijstaand?
Jôh.......
pi_140040898
De biobak ook..
  † In Memoriam † zaterdag 17 mei 2014 @ 00:20:42 #120
230491 Zith
pls tip
pi_140041962
Blomke is graag kritisch op de woningmarkt waardoor de fok-huizenbezitters graag de zeik op hem nemen, maar blomkje heeft ook een groter huis dan de standaard fok-huizenbezitter (die een vinex huisje heeft) dus dat is een lastig parket.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_140049104
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 00:20 schreef Zith het volgende:
Blomke is graag kritisch op de woningmarkt waardoor de fok-huizenbezitters graag de zeik op hem nemen, maar blomkje heeft ook een groter huis dan de standaard fok-huizenbezitter (die een vinex huisje heeft) dus dat is een lastig parket.
Voor wie lastig? Overigens interesseert het bezit van mij of een ander me geen mallemoer; het zijn juist de processen eromheen die me boeien (procestechnoloog hè).
pi_140049137
quote:

[..]

arme drommels
Een flink deel van de vaste gekken heeft ook een ban voor dit subforum :P
  zaterdag 17 mei 2014 @ 16:21:55 #123
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_140055595
quote:

[..]

arme drommels
Nu als ik heel eerlijk ben gaat het helemaal niet zo bijster goed met de woningmarkt.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_140055627
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 16:21 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Nu als ik heel eerlijk ben gaat het helemaal niet zo bijster goed met de woningmarkt.
Fijn voor je eerlijkheid
  zaterdag 17 mei 2014 @ 16:23:51 #125
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_140055635
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 16:23 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Waar haal je vandaan dat ik goed vind gaan oid??
Ah verkeerd gelezen, je zegt minder slecht.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_140055684
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 16:21 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Erg goed niet maar je ziet wel overal wat herstel. Zowel in de nieuwbouw als bestaande bouw.
  zaterdag 17 mei 2014 @ 16:27:03 #127
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_140055710
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 16:25 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Erg goed niet maar je ziet wel overal wat herstel. Zowel in de nieuwbouw als bestaande bouw.
Ik weet het niet, ik denk dat er een tweede (of derde?) klap komt. De betaalbaarheid is niet echt verbeterd en verslechterd met het jaar. Dit zou langdurig dalende huizenprijzen moeten in houden.
pi_140055962
Hangt er ook erg vanaf of de economie verder aantrekt. Zet dat herstel door dan merkt ook de woningmarkt dat.
pi_140056478
Belangrijkste argument tegen verder dalende huizenprijzen: er is al een hoop af en woonruimte is eigenlijk nog steeds erg schaars.

Belangrijkste argument voor verder dalende huizenprijzen: gierend hoge werkloosheid, economisch herstel zal naar alle waarschijnlijkheid broos zijn (if any).

Ik ben niet bekend met de huizenmarkt in Engeland maar daar is de huizenprijs ondanks een niet zo fantastisch draaiende economie de laatste jaren weer ontploft. Zo erg dat er al weer voor een bubble gewaarschuwd wordt.

De overheid blijft ook maar (stimulerings)maatregelen nemen die de huizenprijzen steunen. De meest relevante van het moment lijkt me de 100k belastingvrije schenking. Wordt schijnbaar massaal gebruik van gemaakt.

De vrij exorbitante huurstijgingen die doorgevoerd zijn/worden.

De 'mantelzorgboete' zal ook wel effect hebben als die er door komt. Als het financieel onaantrekkelijk is om samen te wonen zal dat ook voor extra vraag zorgen om woonruimte. Zelfs al is het huren: elke woning die verhuurt wordt is niet beschikbaar voor de koopmarkt, dus minder aanbod, dus steuntje in de rug voor de huizenprijs.

In mijn omgeving proef ik een sfeer van "als je wilt en kunt kopen, moet je het nú doen". Dat werd natuurlijk al sinds 2008 geroepen maar nu lijken mensen het ook te geloven en er naar te handelen en daar gaat het uiteindelijk om.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_140056880
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 16:57 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Belangrijkste argument tegen verder dalende huizenprijzen: er is al een hoop af en woonruimte is eigenlijk nog steeds erg schaars.

Belangrijkste argument voor verder dalende huizenprijzen: gierend hoge werkloosheid, economisch herstel zal naar alle waarschijnlijkheid broos zijn (if any).
Ik denk dat het belangrijkste argument voor verdere daling een stijgende hypotheekrente zal zijn. De betaalbaarheid is redelijk momenteel, maar als de rente omhoog gaat, gaat dat hard achteruit.
quote:
De overheid blijft ook maar (stimulerings)maatregelen nemen die de huizenprijzen steunen. De meest relevante van het moment lijkt me de 100k belastingvrije schenking. Wordt schijnbaar massaal gebruik van gemaakt.
Het lijkt me dat een klein deel van de starters daar iets aan heeft. Het bedrag dat belastingvrij geschonken is, was hoog, maar het aantal mensen zal wel meevallen verwacht ik.
quote:
In mijn omgeving proef ik een sfeer van "als je wilt en kunt kopen, moet je het nú doen". Dat werd natuurlijk al sinds 2008 geroepen maar nu lijken mensen het ook te geloven en er naar te handelen en daar gaat het uiteindelijk om.
Ik heb ook gekocht. Wil al een tijdje weg uit m'n huurwoning en uiteindelijk heb ik voor hetzelfde maandbedrag 3x zoveel ruimte, parkeren op eigen terrein en een nieuw huis ipv een oud huis met enkel glas, geen ramen die open kunnen etc.

Ik verwacht uiteindelijk nog een daling van 25% inflatie gecorrigeerd, dus kan ook heel lang gelijk blijven/licht dalende absolute prijzen zijn. Toch heb ik nu gekocht, omdat ik nu met goed betaalbare maandlasten in een fijn huis kan wonen. Ik los ook af, dus na een jaar of 5 is m'n schuld al redelijk afgenomen. 25% daling is voor mij geen probleem en eigenlijk alleen maar gunstig om door te stromen naar een andere woning later.
pi_140060794
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 17:12 schreef OngeschiktX het volgende:
Ik verwacht uiteindelijk nog een daling van 25% inflatie gecorrigeerd, dus kan ook heel lang gelijk blijven/licht dalende absolute prijzen zijn. Toch heb ik nu gekocht, omdat ik nu met goed betaalbare maandlasten in een fijn huis kan wonen. Ik los ook af, dus na een jaar of 5 is m'n schuld al redelijk afgenomen. 25% daling is voor mij geen probleem en eigenlijk alleen maar gunstig om door te stromen naar een andere woning later.
Eindelijk een zinnige argumentatie. Er zijn zoveel rationele argumenten die pleiten voor en tegen verdere daling. Punt is echter de psychologie die erachter zat (en zit): de perceptie dat huizenprijzen zullen gaan dalen of stijgen doet mensen al dan niet kopen.

Ik geloof qua huizenmarkt nog steeds in de analogie met de AEX: een piek in 1999 - 2000 en daarna is het nooit meer wat geworden en zal het ook nooit meer wat worden.
pi_140070517
Ergo: nog steeds zien veel mensen een huis vooral als handelswaar.
Iets met slapend rijk worden.

Dat was voorheen zo, maar die tijd zie ik niet zo snel terugkeren.
Gelukkig maar.

Niemand heeft baat bij enorm stijgende huizenprijzen.
KOOP NU EEN HUIS, ANDERS BEN JE TE LAAT!!!
pi_140070739
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 22:11 schreef FrankElst het volgende:
Niemand heeft baat bij enorm stijgende huizenprijzen.
Nou, ik ken wel een stelletje zuigers die het wel baat zou opleveren. Plus de meute arme drommels met een huis onder water...dat worden er steeds meer.. _O_
pi_140076837
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 17:12 schreef OngeschiktX het volgende:
Knip
Ik verwacht uiteindelijk nog een daling van 25% inflatie gecorrigeerd, dus kan ook heel lang gelijk blijven/licht dalende absolute prijzen zijn...
Knip
Wat zijn hier de argumenten voor, behalve stijgende hypotheekrente? Vooral, waarom denk je aan 25%?
pi_140082118
quote:
1s.gif Op zondag 18 mei 2014 00:28 schreef opgebaarde het volgende:
waarom denk je aan 25%?
Twee dingen:

1. Historische ontwikkeling van de huizenmarkt. Over lange termijn zijn huizen de huizen bijna 2x zoveel waard geweest tov de trend. Inmiddels is er grofweg een kwart af vanaf het hoogte punt. we zitten nu nog een aardig stuk boven de trend. Het is zeker geen wetenschap, maar een inschatting, want welke prijs is de 'juiste'?

2. Gebaseerd op de betaalbaarheid icm de hypotheekrente. De rente is nu historisch laag, zo'n 3.6% voor 10 jaar vast met NHG, dit is ook weleens 11% geweest. Ook hier weer een inschatting van een gemiddelde over lange termijn. Als je van 6% uitgaat, moet de woningwaarde (eigenlijk schuld) met zo'n 25% dalen om gelijke maandlasten als nu het geval is op te leveren:

Annuïteit bij 3.6%, looptijd 30 jaar, schuld ¤100.000: ¤455
Annuïteit bij 6.0%, looptijd 30 jaar, schuld ¤100.000: ¤600
Annuïteit bij 6.0%, looptijd 30 jaar, schuld ¤75.890: ¤455
pi_140083383
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 10:16 schreef OngeschiktX het volgende:
Twee dingen:

1. Historische ontwikkeling van de huizenmarkt. Over lange termijn zijn huizen de huizen bijna 2x zoveel waard geweest tov de trend. Inmiddels is er grofweg een kwart af vanaf het hoogte punt. we zitten nu nog een aardig stuk boven de trend. Het is zeker geen wetenschap, maar een inschatting, want welke prijs is de 'juiste'?

2. Gebaseerd op de betaalbaarheid icm de hypotheekrente. De rente is nu historisch laag, zo'n 3.6% voor 10 jaar vast met NHG, dit is ook weleens 11% geweest. Ook hier weer een inschatting van een gemiddelde over lange termijn. Als je van 6% uitgaat, moet de woningwaarde (eigenlijk schuld) met zo'n 25% dalen om gelijke maandlasten als nu het geval is op te leveren:

Punt is natuurlijk ook dat pak em beet 20 - 25 jaar geleden, de huizenprijzen behoorlijk laag waren (waarschijnlijk mede t.g.v. de hoge hypotheekrente). Destijds waren huren en kopen behoorlijk gelijkwaardig, mede door het absurde subsidiebeleid op huurwoning. Je kon het zo gek niet bedenken of er kwamen subsidies bij te pas: opjectsubsidies en persoonssubsidies.

Nu die huurmarkt, mede dank zij de beleggingsresultaten van mijnheer Staal, in rustigers vaarwater is terechtgekomen (wonen is een fundamenteel recht, maar waarom moet wonen eigenlijk gesubsidieerd wonen zijn), zie je dat de co-laterale woonvorm ook richting normale prijzen trekt.
pi_140083714
Dus omdat de huurprijzen sterk stijgen dalen de koopprijzen? Bijzondere redenatie.
pi_140086052
quote:
1s.gif Op zondag 18 mei 2014 11:48 schreef 99.999 het volgende:
Dus omdat de huurprijzen sterk stijgen dalen de koopprijzen? Bijzondere redenatie.
...er klopt inderdaad iets niet in mijn redenatie 8)7 . Je zou zeggen: stijgende huren jaagt de huurders hun hokken uit richting koopwoning en dus stijgen de koopwoningprijzen.... toch dalen die prijzen ...... *O* leg me dat eens uit? Kan toch moeilijk toegeven dat ik onzin sta uit te kramen... O~)
pi_140086266
Het is dan ook nog maar zeer de vraag of de prijzen door blijven dalen.
pi_140092709
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 13:10 schreef blomke het volgende:

[..]

...er klopt inderdaad iets niet in mijn redenatie 8)7 . Je zou zeggen: stijgende huren jaagt de huurders hun hokken uit richting koopwoning en dus stijgen de koopwoningprijzen.... toch dalen die prijzen ...... *O* leg me dat eens uit? Kan toch moeilijk toegeven dat ik onzin sta uit te kramen... O~)
Maar jij :D vind het dus wel logisch dat *O* de huurprijzen stijgen de prijs van koopwoningen dalen :o

Verbanden O~)
  zondag 18 mei 2014 @ 16:49:18 #141
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_140092960
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 10:16 schreef OngeschiktX het volgende:

[..]

Twee dingen:

De rente was tien jaar geleden ook heel laag. En guess what? Hij is nu nóg lager.

Sterker nog, er gaan geluiden op om centrale rentes (van de ECB) eventueel negatief te laten worden. Kan allemaal nog veel lager dus.

Als je écht denkt dat de rente zal stijgen, zijn hier allemaal constructies voor om zo te beleggen.. Vonden een aantal jaar geleden wat wooncorporaties ook een goed plan ;)
Overal verstand van.
pi_140093056
quote:
1s.gif Op zondag 18 mei 2014 16:49 schreef macondo het volgende:
Als je écht denkt dat de rente zal stijgen, zijn hier allemaal constructies voor om zo te beleggen.. Vonden een aantal jaar geleden wat wooncorporaties ook een goed plan ;)
_O- Hebben woningbouwcorporaties en huurders nu nog profijt van: extra belastingen en sterk stijgende huren.

Maar stel: je krijgt "een negatieve rente", voor een Jan Modaal heeft dat - naast een zeer lage hypotheekrente - toch geen voordelen?
pi_140094062
quote:
1s.gif Op zondag 18 mei 2014 16:49 schreef macondo het volgende:

[..]

De rente was tien jaar geleden ook heel laag. En guess what? Hij is nu nóg lager.

Sterker nog, er gaan geluiden op om centrale rentes (van de ECB) eventueel negatief te laten worden. Kan allemaal nog veel lager dus.

ik denk écht dat de rente gaat stijgen ja, ik kan me niet voorstellen dat er iemand is die denkt van niet. Dat sluit overigens niet uit dat het nog wat lager kan; dat zou best kunnen. Maar op lange termijn gaat de rente echt wel weer omhoog en boven de 3.6% uitkomen.
  zondag 18 mei 2014 @ 17:45:18 #144
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_140095254
Als de rente omhoog gaat heeft dat enorme consequenties. Vrijwel iedereen heeft wel schuld, incl. elke overheid. Extra reden dus voor de ECB om te trachten de rente zo laag te houden. Dat dat leidt tot een enorme geldexplosie waardoor spaarrentes instorten en aandelen worden opgeblazen, tsja... Korte termijnpolitiek. Net zoals de schuldencrisis tot nog toe alleen tot meer schuld heeft geleid.
censuur :O
  zondag 18 mei 2014 @ 18:21:08 #145
57047 macondo
pi_140096394
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 17:15 schreef OngeschiktX het volgende:

[..]

ik denk écht dat de rente gaat stijgen ja, ik kan me niet voorstellen dat er iemand is die denkt van niet. Dat sluit overigens niet uit dat het nog wat lager kan; dat zou best kunnen. Maar op lange termijn gaat de rente echt wel weer omhoog en boven de 3.6% uitkomen.
Op de lange termijn zou dat zeker kunnen, maar op de lange termijn.. ben je dood. Ik bedoel dat serieus, want gelijk krijgen over 20 jaar levert weinig op.

Ten tweede is de rente natuurlijk gekoppeld aan inflatie. En hoge inflatie heeft natuurlijk als voordeel dat schulden (hypotheken) makkelijk afgelost worden. Door hoge rente / inflatie stijgt de waarde van je huis in absolute zin (in reeële waarde misschien niet).
Overal verstand van.
  zondag 18 mei 2014 @ 18:24:03 #146
57047 macondo
pi_140096491
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 17:45 schreef RemcoDelft het volgende:
Als de rente omhoog gaat heeft dat enorme consequenties. Vrijwel iedereen heeft wel schuld, incl. elke overheid. Extra reden dus voor de ECB om te trachten de rente zo laag te houden. Dat dat leidt tot een enorme geldexplosie waardoor spaarrentes instorten en aandelen worden opgeblazen, tsja... Korte termijnpolitiek. Net zoals de schuldencrisis tot nog toe alleen tot meer schuld heeft geleid.
Hogere rente zou erg prettig zijn. Bijvoorbeeld voor de dekkingsgraad van pensioenfondsen.

Verder haakje van alles door elkaar, Remco. Maar dat hoort niet in dit topic thuis.
Overal verstand van.
pi_140096823
quote:
1s.gif Op zondag 18 mei 2014 18:21 schreef macondo het volgende:

[..]

Op de lange termijn zou dat zeker kunnen, maar op de lange termijn.. ben je dood. Ik bedoel dat serieus, want gelijk krijgen over 20 jaar levert weinig op.
Over 20 jaar verwacht ik nog niet dood te zijn hoor. Of ik gelijk krijg of niet interesseert me weinig, als ik maar verstandige financiele beslissingen voor mezelf maak.

De lange termijn kan overigens ook 10 jaar zijn en dan heeft het opeens toch veel impact voor veel mensen, denk aan aflopen rentevastperiode. Verder heeft speculeren op de rente weinig zin. Wanneer de stijging komt weet ik ook niet.
quote:
Ten tweede is de rente natuurlijk gekoppeld aan inflatie. En hoge inflatie heeft natuurlijk als voordeel dat schulden (hypotheken) makkelijk afgelost worden. Door hoge rente / inflatie stijgt de waarde van je huis in absolute zin (in reeële waarde misschien niet).
Voorlopig hebben we zeer lage inflatie en zal de ECB verdere daling mogelijk moeten remmen door de rente wat te verhogen.
  zondag 18 mei 2014 @ 18:39:56 #148
57047 macondo
pi_140097082
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 18:33 schreef OngeschiktX het volgende:

Voorlopig hebben we zeer lage inflatie en zal de ECB verdere daling mogelijk moeten remmen door de rente wat te verhogen.
Euhh.. Whut?
Overal verstand van.
pi_140098196
Dat laatste klopt idd niet, haal even iets door elkaar. Anyway ik redeneer vooral vanuit m'n eigen portemonnee en vind het wel zo verstandig om een verdere daling van de woningprijs op te vangen.

Historisch gezien is de rente enorm laag en lijkt het me bijzonder onwaarschijnlijk dat het over langere termijn, enkele jaren, nog veel verder zal dalen. Negatieve rente die weleens genoemd zijn brengen weer hele andere problemen met zich mee.

De trend van zowel de rente als de woningprijs zegt mij gewoon dat de huizenprijs uiteindelijk niet anders kan dan verder dalen. We hebben jaren van 10% stijging gehad, dat is echt niet goed gemaakt door de daling die we hebben gehad. Daarnaast hebben we matige (of redelijke) betaalbaarheid met historisch lage rente.
pi_140102375
quote:
1s.gif Op zondag 18 mei 2014 18:24 schreef macondo het volgende:

[..]

Hogere rente zou erg prettig zijn. Bijvoorbeeld voor de dekkingsgraad van pensioenfondsen.

Moet je eens aan Dijsselbloem en Rutte voorleggen: de hele overheidsbegroting is uitermate fragiel en houdt nog stand dank zij de extreem lage rente. Zou die oplopen, dan gaan i.d.d. overheden met hun giga schuld, op de fles.

quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 19:08 schreef OngeschiktX het volgende:
Daarnaast hebben we matige (of redelijke) betaalbaarheid met historisch lage rente.
Ik snap die matige betaalbaarheid niet. Voor 2,5 ton hypotheek bij 3,5% en 42% HRA, hoest je netto ¤423 rentekosten/maand op. Wat kan je daarvoor huren?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')