Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. DriekOplopers, zet zich in om dingen voor de reiziger te verbeteren. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal SLT's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe!
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door James1988 op 16-04-2014 19:03:34 ]
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Kijk, dat ze een seinstoring "overkomt", lullig. Dat er ook nog een asbest bij in het spel is, tsja, kut.
Maar dat ze het EN in geen drie dagen gerepareerd krijgen is al over de lijn.
EN gewoon geen idee hebben van hoe lang ze er verder nog over gaan doen (want die prognoses zijn tot nu toe allemaal van het kaliber "lul maar wat" gebleken) dan moet je je toch maar eens gaan afvragen waar je in godsnaam mee bezig bent.
Ja net zoals door doe korter dan 10 dagen voor vertrek de reisplanner tsjek...Zetten we er geen treinen in, dan kan er ook niemand op onze vingers tikken... Als dat spoorboekloos ijden moet zijn hebben ze het niet begrepen
Edit: Oh, wacht, dat was het niet meer uitbrengen van het spoorboekje al
Maar als je eerst een prognose afgeeft voor Maandag 14:00 en dat wordt maandag 18:00 en dat wordt maandag 21:00 en dat wordt maandag einde dienst en dat wordt dinsdag na de spits en dat wordt "onbekend" en dat wordt weer wat anders, wat moet ik dan denken van een prognose die woensdagavond gegeven wordt terwijl het nog steeds niet opgelost is? Dan heb je gewoon geen idee wat er aan de hand is en roep je maar wat "om naar wat te roepen".
Maar als je eerst een prognose afgeeft voor Maandag 14:00 en dat wordt maandag 18:00 en dat wordt maandag 21:00 en dat wordt maandag einde dienst en dat wordt dinsdag na de spits en dat wordt "onbekend" en dat wordt weer wat anders, wat moet ik dan denken van een prognose die woensdagavond gegeven wordt terwijl het nog steeds niet opgelost is? Dan heb je gewoon geen idee wat er aan de hand is en roep je maar wat "om naar wat te roepen".
Maandag wisten ze niets van asbest, dinsdag dachten ze dat het vanochtend gefixt zou zijn. Het was gefixt totdat er een trein overheen reed. Conclusie: geen treinen laten rijden.
Op woensdag 16 april 2014 20:04 schreef b2py het volgende: dinsdag dachten ze dat het vanochtend gefixt zou zijn. Het was gefixt totdat er een trein overheen reed. Conclusie: geen treinen laten rijden.
Zo kan ik het ook, een spoorlijn neerleggen met misschien een lijntje erboven en dan roepen dat het prima werkt. Maar hee, laten we er maar geen treinen over laten rijden want dan weet ik het niet zeker meer!
Kom op man, dat is toch gewoon pamperen van de publieke opinie. Er kan EEN keer een complicatie bij komen in de vorm van asbest ja. maar er komt niet "elke 4 uur weer een nieuwe complicatie bij die we niet hadden kunnen voorzien". Dan ben je gewoon een klojo en een volksverlakker.
He Darkwing. Ik moet tickets hebben van Lille Flandres naar Amiens en terug op één dag voor de TER. Ik heb op Lille Flandres geen tijd om langs een automaat te gaan. Via Voyages-SNCF gewoon kopen neem ik aan? Die zeggen: heen ¤21,70. Terug: ¤16,30.
Oja, ter toevoeging: Ik heb in de TER-regio Nord pas de Calais zo'n pas voor 1e 2 reizigers 50% korting op retour. Hoe zit dat eigenlijk als ik die nog gebruiken wil voor Lille - Amiens? Kaartjes opsplitsen zeker?
Woei. Na het stagelopen (22 april-27 juni) stap ik zaterdag 28 juni in de trein vanuit Enschede, via Hengelo en Berlijn naar Praag En dan een paar dagen naar Dresden. En dan die zondag via Hannover weer terug
IC(18.23) vertrok met +10 uit Amersfoort. In Apeldoorn is de sprinter naar Enschede er al vooruit gestuurd en in Deventer ingehaald. In Wierden is (de andere) sprinter naar Enschede (maar nu uit Zwolle) er vooruit gestuurd. En tot Drienerlo erachter gesukkeld. Te Enschede stond spoor 3 bezet door de sprinter Enschede-Zwolle, spoor 4a nog bezet door een los Vtje. Die moest eerst weg (moet gesplitst worden, een treinstel leeg naar Hengelo de andere leeg naar het opstelterrein van Enschede) Dus de eerdere sprinter Zwolle-Enschede mocht nog even voor rood wachten en de IC kon er _eindelijk_ omheen (via spoor 412 zie sporenplan.nl).
Op woensdag 16 april 2014 21:01 schreef _JdM_ het volgende: IC(18.23) vertrok met +10 uit Amersfoort. In Apeldoorn is de sprinter naar Enschede er al vooruit gestuurd en in Deventer ingehaald. In Wierden is (de andere) sprinter naar Enschede (maar nu uit Zwolle) er vooruit gestuurd. En tot Drienerlo erachter gesukkeld. Te Enschede stond spoor 3 bezet door de sprinter Enschede-Zwolle, spoor 4a nog bezet door een los Vtje. Die moest eerst weg (moet gesplitst worden, een treinstel leeg naar Hengelo de andere leeg naar het opstelterrein van Enschede) Dus de eerdere sprinter Zwolle-Enschede mocht nog even voor rood wachten en de IC kon er _eindelijk_ omheen (via spoor 412 zie sporenplan.nl).
ON BE GRIJPELIJK
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Had laatst een 1900 die in Breda werd opgeheven door +13, en mocht toen leeg naar Eindhoven met hetzelfde personeel Het personeel heeft iig voorelkaar gekregen dat de reizigers gewoon mee mochten naar Tilburg en Eindhoven Daar was het dan weer: Ja, sorry. Vertraging enzo. Over 15 minuten komt de volgende trein wel. Hadden ze 3xV ff ingezet als Pendel Eindhoven-Venlo, en die was gewoon punctueel. Staat beter in de statistieken hč.
treinen die opgeheven worden wegens "te grote vertraging" serieus, daar kan gewoon NOOIT begrip voor bestaan, ook al heb je drie uur aan je broek.
Dat is namelijk precies hetzelfde als zeggen "Krijg de pest, wij vinden ijzer schuiven belangrijker dan mensen vervoeren." Ik weet niet onder welke verantwoordelijke bewindspersoon dat er kennelijk als gangbare praktijk in heeft kunnen sluipen, maar dat moet eruit. Helemaal.
Op woensdag 16 april 2014 21:17 schreef greavy het volgende: Zolang de minister staatssecretaris het blijft gedogen, zal het niet veranderen vrees ik.
Nee dat blijkt. Alles wat er aan verantwoordlijke bewindspersonen zit die zich met het spoor bezig zouden moeten houden, willen er het liefst niet mee lastig gevallen worden. Melanie kiept het over de schutting naar Wilma, Wilma "kijkt er in 2019 nog wel een keertje naar" (net of dan iemand r nog kent), en ondertussen heeft NS een vrijbrief om er maar op los te blunderen, want van enige handhaving vanuit de concessieverlener is geen sprake.
Op woensdag 16 april 2014 21:11 schreef Dr_Flash het volgende: treinen die opgeheven worden wegens "te grote vertraging" serieus, daar kan gewoon NOOIT begrip voor bestaan, ook al heb je drie uur aan je broek.
Dat is namelijk precies hetzelfde als zeggen "Krijg de pest, wij vinden ijzer schuiven belangrijker dan mensen vervoeren." Ik weet niet onder welke verantwoordelijke bewindspersoon dat er kennelijk als gangbare praktijk in heeft kunnen sluipen, maar dat moet eruit. Helemaal.
Vanavond nog eentje meegemaakt. ICd 960 (18:25 uit Amsterdam) had onderweg zo'n +20 opgelopen. In Rotterdam stond hij nog gewoon op de borden, maar ik ben toch maar in de IC naar Venlo gestapt. 1 minuut na vertrek uit Rotterdam zag ik op Twitter dat de 960 was opgeheven wegens "te grote vertraging".
Als ze dat 3 minuten eerder hadden omgeroepen hadden ze reizigers die toch bleven wachten op die ICd een dienst kunnen bewijzen, maarja.
quote:
Op woensdag 16 april 2014 21:21 schreef b2py het volgende: Lol verkeerde trein geboekt. Nu 2 uur overstap in Dusseldorf ipv de geplande 1. Awkward.
Op Düsseldorf Hbf zit een restaurant waar ze schnitzels en bier serveren. DEUVM.
Vanavond nog eentje meegemaakt. ICd 960 (18:25 uit Amsterdam) had onderweg zo'n +20 opgelopen. In Rotterdam stond hij nog gewoon op de borden, maar ik ben toch maar in de IC naar Venlo gestapt. 1 minuut na vertrek uit Rotterdam zag ik op Twitter dat de 960 was opgeheven wegens "te grote vertraging".
Als ze dat 3 minuten eerder hadden omgeroepen hadden ze reizigers die toch bleven wachten op die ICd een dienst kunnen bewijzen, maarja.
Serieus. Kun je je klantenkring NOG harder in hun gezicht schijten? Als je het zou proberen? Ik denk het niet.
Nee dat blijkt. Alles wat er aan verantwoordlijke bewindspersonen zit die zich met het spoor bezig zouden moeten houden, willen er het liefst niet mee lastig gevallen worden. Melanie kiept het over de schutting naar Wilma, Wilma "kijkt er in 2019 nog wel een keertje naar" (net of dan iemand r nog kent), en ondertussen heeft NS een vrijbrief om er maar op los te blunderen, want van enige handhaving vanuit de concessieverlener is geen sprake.
Het is opvallend, omdat in het geval van ProRail de touwtjes wel strakker aangehaald worden, maar als het gaat om het concessieverlenen dat er bij wijze van spreken de andere kant op wordt gekeken.
Kwart over 7 in de ICE van Amsterdam naar Frankfurt was mijn bier-op-het-spoor-record. Op wintersport, koffers in de coupé gelegd bij de rest van de familie en met een maat naar de bistro gegaan. We zijn behoorlijk draaierig uitgestapt op Frankfurt
Op woensdag 16 april 2014 21:37 schreef b2py het volgende: Guys, waar boek ik grensoverschrijdende verbindingen met alleen een zitplaatsreservering? bahn.de laat het me niet doen. Huil.
Op woensdag 16 april 2014 21:38 schreef Monopoly het volgende: Kwart over 7 in de ICE van Amsterdam naar Frankfurt was mijn bier-op-het-spoor-record. Op wintersport, koffers in de coupé gelegd bij de rest van de familie en met een maat naar de bistro gegaan. We zijn behoorlijk draaierig uitgestapt op Frankfurt
Dan heb ik het met half elf 's ochtends nog niet al te bont gemaakt. Na een middag en avondje stappen even ontbijten en daarna gelijk weer vol laten lopen
Op woensdag 16 april 2014 21:38 schreef Monopoly het volgende: Kwart over 7 in de ICE van Amsterdam naar Frankfurt was mijn bier-op-het-spoor-record. Op wintersport, koffers in de coupé gelegd bij de rest van de familie en met een maat naar de bistro gegaan. We zijn behoorlijk draaierig uitgestapt op Frankfurt
Laten we een soort PTA TT Gamification in het leven roepen. Achievements Unlocked:
Beginnend met
N00b: Van een station naar een ander station gereisd hebben per trein
via
Network Manager: het hele spoornet van NL afgelegd hebben
naar echt knotsgekke dingen als
Early Booze: Voor het begin van de Daluren in on-board catering aan het bier zitten
We hadden het al eerder over bordjes, over buitenlandverbindingen, je kunt nog dingen bedenken als "zoveel kilometers" (evt binnen zo weinig tijd), alle soorten materieel, en bijvoorbeeld One Time Off Specials zoals: Beboet zijn voor zwartrijden, trein uitgezet zijn om een andere reden dan zwartrijden, ontsporing meegemaakt hebben, etc.
Laten we een soort PTA TT Gamification in het leven roepen. Achievements Unlocked:
Beginnend met
N00b: Van een station naar een ander station gereisd hebben per trein
via
Network Manager: het hele spoornet van NL afgelegd hebben
naar echt knotsgekke dingen als
Early Booze: Voor het begin van de Daluren in on-board catering aan het bier zitten
We hadden het al eerder over bordjes, over buitenlandverbindingen, je kunt nog dingen bedenken als "zoveel kilometers" (evt binnen zo weinig tijd), alle soorten materieel, en bijvoorbeeld One Time Off Specials zoals: Beboet zijn voor zwartrijden, trein uitgezet zijn om een andere reden dan zwartrijden, ontsporing meegemaakt hebben, etc.
Reizen met een zo hoog mogelijk aantal treinvervoerders binnen Nederland binnen 12 uren
Laten we een soort PTA TT Gamification in het leven roepen. Achievements Unlocked:
Beginnend met
N00b: Van een station naar een ander station gereisd hebben per trein
via
Network Manager: het hele spoornet van NL afgelegd hebben
naar echt knotsgekke dingen als
Early Booze: Voor het begin van de Daluren in on-board catering aan het bier zitten
We hadden het al eerder over bordjes, over buitenlandverbindingen, je kunt nog dingen bedenken als "zoveel kilometers" (evt binnen zo weinig tijd), alle soorten materieel, en bijvoorbeeld One Time Off Specials zoals: Beboet zijn voor zwartrijden, trein uitgezet zijn om een andere reden dan zwartrijden, ontsporing meegemaakt hebben, etc.
Ik ben voor
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Corners of the World: Vanuit huis op 1 dag Vlissingen, Den Helder, Roodeschool (of Nieuweschans) en Kerkrade (of Eijsden) aangedaan hebben EN weer thuis komen.
Op woensdag 16 april 2014 21:57 schreef Dr_Flash het volgende: Centrum of the Universe: Vlaardingen, Schiedam, Kerkrade, Veenendaal, Ede, Barneveld, Almere en Lelystad op 1 dag aangedaan hebben.
Op woensdag 16 april 2014 21:58 schreef _serial_ het volgende: De prognose voor de storing tussen Rotterdam en Delft is nu 23:30, wie drinkt er een biertje mee dat het niet zo is ?
Ik zet een kratje in. Moet er morgenochtend weer langs.
Op woensdag 16 april 2014 21:58 schreef Dr_Flash het volgende: Corners of the World: Vanuit huis op 1 dag Vlissingen, Den Helder, Roodeschool (of Nieuweschans) en Kerkrade (of Eijsden) aangedaan hebben EN weer thuis komen.
Die wordt erg lastig volgens mij, tenzij je het stuk van Roodeschool naar Den Helder afsteekt met de bus vanuit Leeuwarden. Anders is het sowieso onmogelijk om te doen.
Edit: om tijd te winnen zou je ipv Roodeschool waarschijnlijk Delfzijl aan moeten doen
Die wordt erg lastig volgens mij, tenzij je het stuk van Roodeschool naar Den Helder afsteekt met de bus vanuit Leeuwarden. Anders is het sowieso onmogelijk om te doen.
Edit: om tijd te winnen zou je ipv Roodeschool waarschijnlijk Delfzijl aan moeten doen
Nee vanuit Utrecht kan het. iig in Drgl 2010 want dat heb ik een keer gepland
Ik heb een keer Monopoly_on_tour gedaan Langs elke straat van het monopoly-spel langs geweest... (en nee, niet een rondje om de FOK!-gebruiker gedaan )
Op woensdag 16 april 2014 22:01 schreef _JdM_ het volgende: Ik heb een keer Monopoly_on_tour gedaan Langs elke straat van het monopoly-spel langs geweest... (en nee, niet een rondje om de FOK!-gebruiker gedaan )
Oh cool! Dat is ook gaaf, nemen we mee
"mono mono" (wat in het Spaans een lekker foute uitspraak is trouwens )
Compass: 4 stations A-zuid, B-west, C-noord en D-oost aandoen in zo kort mogelijke tijd waarbij 4 verschillende steden natuurlijk (anders is Rotterdam zuid en noord met Vlaardingen oost en west wel TE makkelijk )