abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_138929070
mijn vader heeft al 35 jaar een eigen zaak, dit loopt de laatste tijd, zoals bij zo veel bedrijven, niet echt goed en naar mijn mening staat dit bedrijf ook op het randje van faillissement.

een neef van ons werkt hier al zo'n 25 jaar.
nu heeft mijn vader hem een paar weken geleden schriftelijk een brief gestuurd/gegeven met daarin een voorstel voor ontslag met wederzijds goedkeuren, omdat er gewoon al een tijd geen werk voor hem binnen komt en het geld ook zo'n beetje op is.

Mijn neef is hier niet mee akkoord gegaan en heeft via een advocaat laten weten dat hij de maximale ontslagvergoeding wil hebben, plus doorbetaling van loon (voor hoe lang weet ik niet) zelfs als hij ander werk vindt. in mijn ogen onlogisch, want als dat bedrag uitbetaald en dat loon doorbetaald konden worden had mijn vader hem ook niet hoeven te ontslaan en uitbetaling van die ontslagvergoeding zal leiden tot een faillissement.

naar alle waarschijnlijkheid zal hij zich morgen ziek melden, omdat hij het volgens zijn vrouw allemaal niet meer aan kan.

nu heb ik dus een paar vragen.

geld die brief met het voorstel als een ontslagbrief? (omdat het gaat om een voorstel en niet het daadwerkelijke ontslag) zo ja, dan is er dus niks aan de hand met die ziekmelding (qua ontslag) en zo niet, dan heb je toch het probleem dat je een zieke medewerker niet kunt ontslaan? of zijn hier ook al weer allemaal regels verandert?
pi_138929936
Waarom is er geen ontslagvergunning aangevraagd bij het UWV. Ontslag wegens bedrijfseconomische redenen.
.
pi_138929944
Heeft je vader goedkeuring van het uwv voor het geven van ontslag? Nee anders had hij geen tussen weg hoeven te zoeken door middel van ontslag met wederzijdse goedkeuring! Dus die brief is alles behalve een ontslagbrief...

Daarnaast moet je het ook anders bekijken, wat zegt het uwv tegen je neef als deze dit voorstel van je pa wel accepteert? Kan me goed voorstellen dat die dan gekort word of helemaal geen recht heeft op WW, aangezien die zelf ermee akkoord is gegaan..

Kortom zo simpel is het allemaal niet, bekijk het ook van beide kanten. Ten slotte heeft je vader altijd wel hoofdpercentage van de winst gehad. Dus is het ook niet zo vreemd dat hij het meeste risico loopt!
pi_138930019
quote:
10s.gif Op dinsdag 15 april 2014 23:52 schreef practics het volgende:

Daarnaast moet je het ook anders bekijken, wat zegt het uwv tegen je neef als deze dit voorstel van je pa wel accepteert? Kan me goed voorstellen dat die dan gekort word of helemaal geen recht heeft op WW, aangezien die zelf ermee akkoord is gegaan..

Wederzijds goedvinden op initiatief van de werkgever. Met een correct opgestelde vaststellingsovereenkomst hou je gewoon je WW-rechten.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_138930118
In beide gevallen heeft de werknemer recht op WW, wellicht hem ervan overtuigen dat er echt geen geld is voor ontslagvergoeding en dat de procedure voor hem ook prettiger is dan via de ontslagvergunning.

Maar zolang hij er niet mee akkoord gaat, is er natuurlijk geen sprake van wederzijds goedvinden.
.
pi_138930774
zo veel weet ik er ook niet van af, over hoe het precies is gegaan, heb hem in het laatste half jaar zien veranderen van een vrolijke man tot iemand die zowat een zenuwinzinking krijgt en het niet meer ziet zitten. dus ik stel hem ook niet te vaak vragen over hoe het nu gaat met de zaak, maar heb ik het er meer met m'n moeder over, over hoe het gaat en wat er gebeurt.

ik weet wel dat als hij er mee akkoord was gegaan hij gewoon z'n ww zou krijgen. een ander die er werkte heeft dezelfde brief gekregen, zij is er mee akkoord gegaan en heeft gezegd dat mijn vader eerst maar moest proberen om zijn zaak op de been te houden. zij krijgt ook gewoon haar ww.

ik heb gehoord dat als het voor het kantongerecht (of hoe dat ook heet) komt, de rechter kan zeggen dat het er echt heel slecht voor staat met de zaak en dat mijn neef gewoon helemaal niks krijgt qua ontslagvergoeding.

het uwv onderzoekt het nu wel, ik geloof dat m'n vader maandag, of vorige week al naar het uwv is gegaan om ontslag te onderzoeken, of zoiets, ook wou hij kijken of hij via het uwv mijn neef aan ander werk kon krijgen? waarom mijn vader niet eerst/gelijk naar het uwv is gegaan weet ik niet. weet alleen dat hij het via z'n advocaat heeft geregeld, dus neem wel aan dat het allemaal uitgezocht is.

maar goed, veranderen er dingen nu mijn neef zich heeft ziek gemeld?
pi_138931113
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 00:25 schreef oppertukker het volgende:
maar goed, veranderen er dingen nu mijn neef zich heeft ziek gemeld?
Ja ontslag met wederzijds goedvinden gaat het toch niet worden als je neef niet meewerkt. Maar ziekte kan een ontslag via het UWV ook lastiger maken, maar zeker niet onmogelijk.

quote:
Artikel 7:670 lid 1 onder b van het Burgerlijk Wetboek bepaalt namelijk dat het opzegverbod niet van toepassing is, indien de arbeidsongeschiktheid aangevangen is nadat het UWV het verzoek om toestemming heeft ontvangen. Moeilijker wordt het beantwoorden van de vraag echter wanneer de werknemer zich ziek meldt zodra hij wetenschap heeft van het aankomende ontslag, maar nog voor de aanvraag daadwerkelijk door het UWV in behandeling is genomen.
.
  woensdag 16 april 2014 @ 07:29:59 #8
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_138932554
Hoe lullig ook voor die neef, die heeft natuurlijk ook een hypotheek die betaald moet worden, hoop ik eigenlijk dat de kantonrechter korte metten maakt met hem. Van een kale kip kan je niet plukken toch?

Iedereen houdt nog steeds vast aan de droomscenario's van een jaar of 10 terug toen mensen met flinke zakken geld weggestuurd werden als er ontslag plaats moest vinden. 1,5 of 2 keer de kantorechtersformule was toch iets dat je vaak genoeg hoorde op verjaardagen.
Maar dan moet dat geld er wel zijn.
  woensdag 16 april 2014 @ 07:44:48 #9
211309 Spankin
zachte heelmeesters...
pi_138932638
Bij ziekmelding op korte termijn uitspraak door een bedrijfsarts of er wel of niet sprake is van ziekte. Dat bepaalt het verdere traject. Nooit wekenlang op zijn beloop laten.
  woensdag 16 april 2014 @ 08:06:11 #10
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_138932784
Mja, goeie kans dat neef dan zegt dat hij ziek is van de stress wegens de hele situatie... Daar komt hij dan vast wel een paar weken mee weg...
  woensdag 16 april 2014 @ 08:07:46 #11
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_138932798
Als die neef er al 25 jaar werkt dan is ondanks de versoberde regelingen het bedrag nog best behoorlijk, (25x bruto mnd bij een 1x)

Afhankelijk van de brief was het een ontslagbrief of een voorstel,dan zou je die hier moeten posten ... kunnen we niet ruiken.

Als de brief puur een voorstel was, meteen de arbo inschakelen voor een controle en daarna langs het UWV om te kijken wat de mogelijkheden zijn voor een ontslagvergunning om bedrijfseconomische redenen. Kerstkaarten gaan jullie elkaar toch al niet meer sturen nu.

Wanneer blijkt dat hij niet echt ziek is,officiele waarschuwing, al zal dossier opbouw hier weinig nut hebben gezien de intantie van de werkgever al duidelijk is.

Ik neem aan dat je vader niet 100en werknemers hebt, maar misschien maar 1 of 2?
Dum de dum
pi_138933293
Bij een goede ontslagovereenkomst blijft de medewerker gewoon recht houden op WW. Belangrijk daarbij is dat daar in staat dat de werkgever het initiatief heeft genomen, dat de medewerker zich heeft verzet maar uiteindelijk ook geen oplossing meer zag.

Dan voor wat betreft een eventuele ziekmelding. Een ziekmelding is feitelijk een verzoek om ziekteverlof. Men heeft recht op ziekte verlof wanneer men arbeidsongeschikt is door ziekte of gebrek. Mocht deze medewerker zich ziek melden 'omdat hij het allemaal niet meer aan kan' dan is er geen sprake van ziekte of gebrek maar van een arbeidsconflict. De brief die de werkgever heeft gestuurd met een voorstel voor een ontslagovereenkomst is de aanleiding van het conflict en de aanleiding tot de ziekmelding. Er bestaat dan geen recht op ziekteverlof en de werkgever hoeft de ziekmelding dan ook niet te accepteren.
Verstandig is het wel om, indien de werknemer tegen de afwijzing in verzet gaat, dit voor te leggen aan een bedrijfsarts (geen Arboarts!!) om de stelling eventueel hard te kunnen maken in een rechtszaak. Geef de bedrijfsarts als werkgever dan wel vooraf de juiste informatie en de juiste vraagstelling (is hier sprake van een conflict of ziekte of gebrek). Verder kan men dan de richtlijn STECR bij arbeidsconflicten volgen.
pi_138934832
Wat betreft de ziekmelding zou ik inderdaad actie ondernemen om een bedrijfsarts je neef gewoon gezond te laten verklaren. Dan gooien op werkweigering en m de tering laten krijgen met zn ziekmelding.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_138934969
Of gewoon de zaak failliet laten zijn. Kan hij mooi fluiten naar zn centen.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_138936818
Failliet werkt natuurlijk alleen indien het bedrijf de juiste rechtsvorm heeft. Je ziet het vaker bij kleine en oudere bedrijven dat de rechtsvorm nooit is aangepast terwijl er wel personeel actief is. Als de ondernemer een eenmanszaak of VOF heeft is er dus geen scheiding tussen zijn privé en bedrijfsvermogen bij een faillissement.

Zou dus zo maar kunnen dat je vader in een zeer vervelende situatie zit. Als je je ermee wilt bemoeien en niet met je vader durft te praten praat dan met je moeder en zorgt samen dat je vader de juiste hulp zoekt. KVK doet niet veel maar kan in dit geval zeer behulpzaam zijn om de bal aan het rollen te krijgen.

Hier op FOK lijkt me echt de meest slechte plek om hierover een discussie op te starten, daar help je je vader en zijn bedrijf echt niet mee...
pi_138936868
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 11:38 schreef bonza het volgende:

Hier op FOK lijkt me echt de meest slechte plek om hierover een discussie op te starten, daar help je je vader en zijn bedrijf echt niet mee...
TS kan hier prima om tips vragen. ik zie niet in waarom dat slecht zou zijn voor vader en het bedrijf.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_138936958
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 11:38 schreef bonza het volgende:
Hier op FOK lijkt me echt de meest slechte plek om hierover een discussie op te starten,
Want? Ben je niet in de war met het Viva-forum?
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_138936959
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 april 2014 23:25 schreef oppertukker het volgende:
...schriftelijk een brief gestuurd/gegeven...
...heeft via een advocaat laten weten dat...
Is alles schriftelijk gegaan?
Je vader had je neef ook in een persoonlijk gesprek kunnen vertellen hoe de zaken er voor staan en een aanbod tot ontslag kunnen doen.
Dan konden ze ook praten over de mogelijkheden van een ontslagvergoeding.

Als je iemand onverwachts een brief in de hand drukt waarin je ontslag voorstelt dan zal die persoon natuurlijk schrikken en is het niet verwonderlijk dat hij er een advocaat bij haalt.
quote:
naar alle waarschijnlijkheid zal hij zich morgen ziek melden, omdat hij het volgens zijn vrouw allemaal niet meer aan kan.
Hij heeft zich dus nog niet ziek gemeld?
Misschien kan je vader je neef uitnodigen voor een gesprek om samen alles recht te zetten?
quote:
geld die brief met het voorstel als een ontslagbrief?
Wat staat er precies in?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_138938081
quote:
4s.gif Op woensdag 16 april 2014 11:39 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

TS kan hier prima om tips vragen. ik zie niet in waarom dat slecht zou zijn voor vader en het bedrijf.
Zolang de discussie anoniem is klopt dat. Maar goed dat is een gebied waar ieder zijn eigen mening over heeft.
pi_138938644
Het is nogal lastig omdat jij de details niet weet. Dat jouw vader al bij het UWV is geweest is een goed teken want neef heeft zich blijkbaar nog niet ziek geweest. Je moet alle ins en outs kennen om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen en het algemene verhaal heb je denk ik weinig aan als je niet weet wat vader en advocaat precies hebben gedaan. Als het bedrijf er slecht voorstaat heeft dat voor neef ook gevolgen. Ik weet ook niet wat een maximale ontslagvergoeding is maar in dit geval is het tamelijk absurd om hoge eisen te stellen.
pi_138995823
gisteren geen tijd gehad om te reageren. m'n neef heeft zich niet ziek gemald, zoals mijn zus en ik hadden verwacht. scheelt alweer.

het bedrijf is inderdaad een vof, met nu nog maar 3 mensen, m'n vader, m'n zus die dtper is daar en het digitale drukwerk en de administratie doet en mijn neef dus, die alleen het "ouderwetse" offsetdrukken doet en daar is dus zo goed als geen werk meer in.
veel privévermogen is er niet bij mijn ouders, er is de laatste jaren al veel geld in de zaak gepompt heb ik gehoord, tot zelfs een behoorlijke erfenis en wat bestemd was voor het pensioen voor mijn ouders.
het vervelendste is ook dat het familie is. ik vraag me soms wel eens af wat ik had gedaan en dan kom ik tot 2 verschillende antwoorden. als dit bij bedrijf a was gebeurt waar ik heb gewerkt, dan had ik het waarschijnlijk niet gedaan, omdat het een mooi bedrijf was, met leuke collega's en als het bij bedrijf b was gebeurt had ik er ook wat uit proberen te slepen, omdat dat gewoon een kutbedrijf was en de ene collega een nog grotere matennaaier was dan de andere.

ik was deze topic inderdaad begonnen om te kijken of er iemand hier meer wist van ontslagregelingen enzo. soms komen hier bij topics wel bruikbare dingen te voorschijn.
pi_139000060
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2014 22:27 schreef oppertukker het volgende:
ik was deze topic inderdaad begonnen om te kijken of er iemand hier meer wist van ontslagregelingen enzo. soms komen hier bij topics wel bruikbare dingen te voorschijn.
Wat wil je weten over ontslagregelingen? Wat zijn je vragen?
pi_139000931
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 00:05 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Wat wil je weten over ontslagregelingen? Wat zijn je vragen?
Zijn vragen staan in de OP en zijn inmiddels beantwoord.
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_139002735
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 09:02 schreef Ouder1 het volgende:
Bij een goede ontslagovereenkomst blijft de medewerker gewoon recht houden op WW. Belangrijk daarbij is dat daar in staat dat de werkgever het initiatief heeft genomen, dat de medewerker zich heeft verzet maar uiteindelijk ook geen oplossing meer zag.

Dan voor wat betreft een eventuele ziekmelding. Een ziekmelding is feitelijk een verzoek om ziekteverlof. Men heeft recht op ziekte verlof wanneer men arbeidsongeschikt is door ziekte of gebrek. Mocht deze medewerker zich ziek melden 'omdat hij het allemaal niet meer aan kan' dan is er geen sprake van ziekte of gebrek maar van een arbeidsconflict. De brief die de werkgever heeft gestuurd met een voorstel voor een ontslagovereenkomst is de aanleiding van het conflict en de aanleiding tot de ziekmelding. Er bestaat dan geen recht op ziekteverlof en de werkgever hoeft de ziekmelding dan ook niet te accepteren.
Verstandig is het wel om, indien de werknemer tegen de afwijzing in verzet gaat, dit voor te leggen aan een bedrijfsarts (geen Arboarts!!) om de stelling eventueel hard te kunnen maken in een rechtszaak. Geef de bedrijfsarts als werkgever dan wel vooraf de juiste informatie en de juiste vraagstelling (is hier sprake van een conflict of ziekte of gebrek). Verder kan men dan de richtlijn STECR bij arbeidsconflicten volgen.
Dat is helemaal niet aan de werkgever om te beoordelen. Sterker nog, die neef kan zich gewoon ziekmelden zonder reden op te geven.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_139002995
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 april 2014 06:59 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Dat is helemaal niet aan de werkgever om te beoordelen. Sterker nog, die neef kan zich gewoon ziekmelden zonder reden op te geven.
Wat is niet aan de werkgever om te beoordelen?
  vrijdag 18 april 2014 @ 08:06:31 #26
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_139003042
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 07:58 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Of de werknemer ziek is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_139003144
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 07:58 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Hoe kan jij beoordelen wat de psychologische gevolgen zijn van zulke stress? Dat is jouw zaak niet.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_139003252
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 april 2014 08:19 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Hoe kan jij beoordelen wat de psychologische gevolgen zijn van zulke stress? Dat is jouw zaak niet.
Lees eerst even mijn post waar je op reageerde terug. Daar geef ik ook aan dat wanneer de werknemer in verzet gaat de werkgever de bedrijfsarts in moet schakelen.

Verder is het aan de werkgever of hij ziekteverlof verleend of niet. Dat beoordeelt de werkgever dus.

Dat hij daar achteraf over op zijn vingers getikt kan worden omdat hij, in sommige gevallen, op de stoel van de bedrijfsarts is gaan zitten is een tweede.

De werknemer heeft recht op ziekteverlof wanneer er sprake is van arbeidsongeschiktheid door ziekte of gebrek. Een arbeidsconflict is geen ziekte en ook geen gebrek.

Ik verwijs je verder naar de richtlijn STECR.
pi_139003342
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2014 22:27 schreef oppertukker het volgende:
gisteren geen tijd gehad om te reageren. m'n neef heeft zich niet ziek gemald, zoals mijn zus en ik hadden verwacht. scheelt alweer.
Is je vader nog een gesprek aangegaan met je neef?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_139003861
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2014 08:31 schreef Ouder1 het volgende:
De werknemer heeft recht op ziekteverlof wanneer er sprake is van arbeidsongeschiktheid door ziekte of gebrek. Een arbeidsconflict is geen ziekte en ook geen gebrek.
Maar een arbeidsconflict kan wel ziekmakend zijn.
.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')