Staat ook in de OP.quote:
Net even factuur opgezocht, heb er destijds 1149¤ voor betaald. 750¤ lijkt mij eerlijk gezegd ook best een faire prijs voor de huidige staat alleen weet ik niet of ik het voor kan krijgen. Kan je op marktplaats ook advertentie zetten zonder te betalen puur om te kijken wat mensen er voor over hebben? 500/600 moet sowieso wel lukken als ik zie wat er voor dat geld te koop staat.quote:Op dinsdag 15 april 2014 14:07 schreef kanovinnie het volgende:
60-70% van je aankoopprijs?
Hoeveel km is er op gefietst? Waarom verkoop je 'm?
Je kan 'm er altijd opzetten en mensen laten bieden. Wat wil je meer/serieuzer doen? Wielrennen of mountainbiken?quote:Op dinsdag 15 april 2014 14:15 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Net even factuur opgezocht, heb er destijds 1149¤ voor betaald. 750¤ lijkt mij eerlijk gezegd ook best een faire prijs voor de huidige staat alleen weet ik niet of ik het voor kan krijgen. Kan je op marktplaats ook advertentie zetten zonder te betalen puur om te kijken wat mensen er voor over hebben? 500/600 moet sowieso wel lukken als ik zie wat er voor dat geld te koop staat.
Schat dat ik er ongeveer 2500 a 3000km op heb gefietst, reden waarom ik hem wil verkopen is dat ik een lichtere en stijvere fiets wil en denk ik toch naar een 29" wil overstappen. Zit nu echt al maanden met de gedachte om weer een racefiets te kopen en mijn huidige mountainbike te houden of al het geld in één goede mountainbike te steken en dan wellicht volgend jaar weer een racefiets erbij te kopen.
Nu meer mountainbiken. Zit al maanden te geilen op een nieuwe mountainbike en dan vooral een Canyon.quote:Op dinsdag 15 april 2014 14:17 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Je kan 'm er altijd opzetten en mensen laten bieden. Wat wil je meer/serieuzer doen? Wielrennen of mountainbiken?
Vergeet 27.5 niet!quote:Op dinsdag 15 april 2014 14:21 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Nu meer mountainbiken. Zit al maanden te geilen op een nieuwe mountainbike en dan vooral een Canyon.
Een van deze twee:
http://www.canyon.com/_nl(...)l?b=3176#tab-reiter2
http://www.canyon.com/_nl(...)l?b=3282#tab-reiter2
Straks denk ik maar even naar mijn FM even vragen of een 29er a.s. week een week mag testen, kijken of het voor mij is, moet toch mijn nieuwe zadelpen ophalen.
Canyon voert helaas geen 27,5 lijn mountainbikes of je moet een S bestellen maar daar pas ik niet op met mijn 1.90+. Ook al gekeken naar Bulls alleen krijg je daar minder waar voor je geld dan bij Canyon + design vind ik persoonlijk mooier van de Canyon frames. Specialized/ Cannondale (komen beide met 27,5 lijn) wellicht als ik student af ben, nu betaal je er veel te veel voor. 90% van de Cube mountainbikes vind ik persoonlijk niks aan door de schreeuwerige kaders. Dan hou je jammer genoeg nog maar een paar merken over welke veel waarde geven voor je geld.quote:
29 ... ik zelf rijd er ook op.quote:Op dinsdag 15 april 2014 20:29 schreef poiuytr het volgende:
Beslissing maar gemaakt om voor een goede nieuwe mountainbike te gaan, hier beleef ik de meeste lol/ plezier aan, zie volgend jaar wel of er weer een racefiets komt. A.s. vrijdag kan ik een leen 29er testen, Fondriest 900, ben benieuwd hoe dat stuurt en hoe het me bevalt op de singletracks. Ga 'm een keer testen op mijn lokale rondje en denk ik Lemele. Daarna hak ik de knoop door wat ik wil gaan kopen.
quote:Op woensdag 16 april 2014 10:00 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
29 ... ik zelf rijd er ook op.
Vooral even wennen in het begin, je merkt gelijk dat je in de bochten wat langzamer bent.
Echter op stukken zonder bochten dan ga je er als een raket vandoor :-) ook met beklimmingen enzo toch wel wat fijner dan een 26.
Je zult vooral dus in bochtige omgevingen het nadeel ervaren van een 29.
Ik ben echt benieuwd! Heb nu twee keer een stukje op een 29er gezeten, 1,5jaar terug, toen was het niet mijn ding nu kan ik hem mooi een klein weekje testen op het echte terrein. Vele zeggen dat als je eenmaal gewend bent aan een 29er je niet snel meer terug wil naar een 26er, omdat dit veel nerveuzer stuurt. 27,5 kan ik eventueel ook nog gaan testen mocht mij die 29er totaal niet bevallen, maar denk dat ik dan mooi mijn 26er nog hou voor een jaar.quote:Op woensdag 16 april 2014 10:14 schreef Flipmoehoe het volgende:
Mede daarom heb ik besloten voor een 27,5 te gaan
Kan je net zo goed gaan racefietsen.quote:Op woensdag 16 april 2014 15:13 schreef kanovinnie het volgende:
Dan is een 29" iets voor mij want ik hou van meters maken en niet van veel bochtjes enzo. Hekel aan technische stukjes.
Daarnaast is het vaak ook super simpel (mits je het goede gereedschap hebt), maar misschien heb ik als werktuigbouwkundig ingenieur een beetje makkelijk praten.quote:Op donderdag 17 april 2014 11:55 schreef Flipmoehoe het volgende:
Daarvoor ga ik naar maat van me, (die van plek 10 op strava)
die fietst al jaren en heeft ook al het juiste gereedschap.
Hij heeft laatst ook mijn oude fiets helemaal losgehaald achter, cassette helemaal schoongemaakt en derrie afgesteld etc..
Maar het is niet verkeerd om te weten hoe het moet, als hij is geen tijd heeft..
En is ook wel weer leuk/handig om zelf te kunnen!
Zo'n complete set is wel een leuk verjaardagscadeau. Hoeft ook niet veel te kosten, voor een euro of 50 heb je al een mooie set van een goed merk waar je vrijwel alle simpele reperaties zelf mee kan uitvoeren. Na 1 overgeslagen beurt bij de fietsenmaker heb je het er al uit dus.quote:Op donderdag 17 april 2014 11:40 schreef poiuytr het volgende:
Bij de mountainbike plus die nu in de winkels ligt zit ook een onderhoud en service gids, echt alle onderdelen die je zelf kan vervangen of servicen staan er uitgebreid in beschrijven. Wellicht handig mocht je willen gaan klussen aan je fiets, wil het in de toekomst ook meer zelf gaan doen, zoals derrie afstellen, lagers vervangen etc alleen moet ik eerst maar eens gereedschap bij elkaar sprokkelen.
Zelf ook technische opleiding gedaan en nu ook half technische opleiding maar als nog vind ik zelf sleutelen aan een mountainbike wel lastig hoor. Ik ben zelf als snel te bang om iets kapot/ beschadigt te maken, rotte is ook dat ik "maar" één fiets heb op het moment als je dan iets losmaakt en wil vervangen moet het ook weer vast omdat ik om de dag met dit weer wil fietsen.quote:Op donderdag 17 april 2014 12:09 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Daarnaast is het vaak ook super simpel (mits je het goede gereedschap hebt), maar misschien heb ik als werktuigbouwkundig ingenieur een beetje makkelijk praten.
De uitdagingen zijn altijd wel de dingen die dermate vast zitten dat ze met geen mogelijkheid los te krijgen zijn.
Heb al wel een koffer, maar dan nog heb je lang niet alles. Om je cranks los te halen heb je bijvoorbeeld speciaal gereedschap nodig, vork hetzelfde, cassette loshalen etc etc.quote:Op donderdag 17 april 2014 12:23 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Zo'n complete set is wel een leuk verjaardagscadeau. Hoeft ook niet veel te kosten, voor een euro of 50 heb je al een mooie set van een goed merk waar je vrijwel alle simpele reperaties zelf mee kan uitvoeren. Na 1 overgeslagen beurt bij de fietsenmaker heb je het er al uit dus.
Er zit zelf geen kettingzweep in? Die zit zelfs in de meest basissets.quote:Op donderdag 17 april 2014 12:25 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Heb al wel een koffer, maar dan nog heb je lang niet alles. Om je cranks los te halen heb je bijvoorbeeld speciaal gereedschap nodig, vork hetzelfde, cassette loshalen etc etc.
Daarom zijn er ook momentsleutels uitgevondenquote:Op donderdag 17 april 2014 12:23 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Zelf ook technische opleiding gedaan en nu ook half technische opleiding maar als nog vind ik zelf sleutelen aan een mountainbike wel lastig hoor. Ik ben zelf als snel te bang om iets kapot/ beschadigt te maken, rotte is ook dat ik "maar" één fiets heb op het moment als je dan iets losmaakt en wil vervangen moet het ook weer vast omdat ik om de dag met dit weer wil fietsen.
Inbusbouten moeten ook met een bepaald moment aangedraaid worden, dan moet ik al eerst youtube filmpjes etc gaan bekijken hoe vaak ik rond moet gaan draaien.
Heb bijna exact dezelfde gereedschapskoffer ja. Misschien binnenkort maar gewoon keer zelf werk van maken, compleet aandrijflijn uit elkaar halen en weer in elkaar zetten en laten controleren door mijn FM.quote:Op donderdag 17 april 2014 12:27 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Er zit zelf geen kettingzweep in? Die zit zelfs in de meest basissets.
http://www.bike-discount.(...)rsal-30193/wg_id-354
Zoiets bv. Met kettingzweep en crankpuller. Weet niet wat je nodig hebt voor een vork bij MTB-en.
Dan kan je toch ook je cranks en casette loshalen?quote:Op donderdag 17 april 2014 12:33 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Heb bijna exact dezelfde gereedschapskoffer ja. Misschien binnenkort maar gewoon keer zelf werk van maken, compleet aandrijflijn uit elkaar halen en weer in elkaar zetten en laten controleren door mijn FM.
Hmm, die site kende ik nog niet. Meteen maar even wat gereedschapjes besteld om te kijken of het wat isquote:Op donderdag 17 april 2014 12:27 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
http://www.bike-discount.(...)rsal-30193/wg_id-354
ik heb/had precies de zelfde gekregen voor m'n verjaardag alleen dan van de lidl. Degelijk spul waar je prima mee kunt beginnen met sleutelen. Enige wat ontbreekt is een cranksleutel voor hollowtech 2 cranks en een goede momentsleutel. Heb inmiddels wel het nodige extra aangeschaft zoals het bovenstaande, een kabelkniptang en een bleedkit voor avid remmen.quote:Op donderdag 17 april 2014 12:27 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Er zit zelf geen kettingzweep in? Die zit zelfs in de meest basissets.
http://www.bike-discount.(...)rsal-30193/wg_id-354
Zoiets bv. Met kettingzweep en crankpuller. Weet niet wat je nodig hebt voor een vork bij MTB-en.
Site is echt dikke prima. Veel goedkoper dan de Nederlandse sites (op een enkele aanbieding na) en hele snelle levering. Ook retourneren zonder problemen. Bestel 9 van de 10 keer daar en altijd naar wens.quote:Op donderdag 17 april 2014 12:44 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Hmm, die site kende ik nog niet. Meteen maar even wat gereedschapjes besteld om te kijken of het wat is
Heb frezen besteld voor de trapasbuis en stuurbuis. Ben benieuwd wat ik krijg voor 2x¤15,25quote:Op donderdag 17 april 2014 12:47 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Site is echt dikke prima. Veel goedkoper dan de Nederlandse sites (op een enkele aanbieding na) en hele snelle levering. Ook retourneren zonder problemen. Bestel 9 van de 10 keer daar en altijd naar wens.
wat voor crank heb je danquote:Op donderdag 17 april 2014 13:10 schreef kanovinnie het volgende:
Ik heb nu voor m'n crank los te halen ook wat gereedschap besteld. Was iets van 50 euro voor 3 tools en een bus vet. Opzich niet heel goedkoop, maar ik kan nu wel altijd mijn crank loshalen. En das ook wat waard.
Dat is toch een (gewone?) Hollowtech-crank? Of zit daar nog ergens een gekke bout in?quote:Op donderdag 17 april 2014 13:19 schreef kamikazebanaan het volgende:
[..]
wat voor crank heb je danwant 50 euro voor cranktools is wel vrij prijzig tenzij je een xtr m970 crank hebt
Om het hele systeem eruit de halen heb je geloof ik wel meer nodig qua gereedschap. Maar nogmaals ben hier echt een dikke noob in en kan het echt compleet mis hebben. Als ik mijn nieuwe fiets heb ga ik mooi een keer op een dag sleutelen aan mijn oude om daar alles op te proberen.quote:Op donderdag 17 april 2014 12:34 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Dan kan je toch ook je cranks en casette loshalen?
de crank gebruikt een gewone hollowtech2 bb alleen je hebt officieel 2 tools nodig voor het afstellen van de crank (tl-fc17 & tl-fc35) en zeker dat 2e tooltje is vrij prijzigquote:Op donderdag 17 april 2014 13:23 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dat is toch een (gewone?) Hollowtech-crank? Of zit daar nog ergens een gekke bout in?
Ik zag het inderdaad al jaquote:Op donderdag 17 april 2014 13:28 schreef kamikazebanaan het volgende:
[..]
de crank gebruikt een gewone hollowtech2 bb alleen je hebt officieel 2 tools nodig voor het afstellen van de crank (tl-fc17 & tl-fc35) en zeker dat 2e tooltje is vrij prijzig
Voor mijn racefiets. Een cranktrekker, een tool om hem er af te halen en nog iets.quote:Op donderdag 17 april 2014 13:19 schreef kamikazebanaan het volgende:
[..]
wat voor crank heb je danwant 50 euro voor cranktools is wel vrij prijzig tenzij je een xtr m970 crank hebt
Steef is een topperquote:Op vrijdag 18 april 2014 14:47 schreef Crazy-M het volgende:
En weer prima service bij de Ventoux(Fietswinkel hier in tilburg)
Had mn fiets in januari ingeleverd voor service beurt en kwam er laatst achter dat er mn achterspatbord niet meer opzat.
Ik naar winkel en gevraagd of er misschien 1 was blijven liggen, en dat ik hem anders tijdens een tocht was verloren. Hun gekeken maar niet gevonden, zegt ie: Kan gebeuren hier heb je een nieuwe.
Hij zei al: komt vaker voor dat we die vergeten terug te zetten, dus kan zijn dat wij hem idd zijn vergeten.
Netjesquote:Op vrijdag 18 april 2014 14:47 schreef Crazy-M het volgende:
En weer prima service bij de Ventoux(Fietswinkel hier in tilburg)
Had mn fiets in januari ingeleverd voor service beurt en kwam er laatst achter dat er mn achterspatbord niet meer opzat.
Ik naar winkel en gevraagd of er misschien 1 was blijven liggen, en dat ik hem anders tijdens een tocht was verloren. Hun gekeken maar niet gevonden, zegt ie: Kan gebeuren hier heb je een nieuwe.
Hij zei al: komt vaker voor dat we die vergeten terug te zetten, dus kan zijn dat wij hem idd zijn vergeten.
Nice, wat zijn de specs ervan?quote:Op vrijdag 18 april 2014 14:39 schreef poiuytr het volgende:
Net mijn test mountainbike opgehaald de Fondriest F900, bijna dezelfde kleurstelling als foto hieronder.
[ afbeelding ]
Morgen en overmorgen ga ik die mooi testen op de rondjes die ik vaak fiets.
Netjes afgehandeld zeg, hij had het ook makkelijk kunnen zeggen dat dat niet zijn probleem was.quote:Op vrijdag 18 april 2014 14:47 schreef Crazy-M het volgende:
En weer prima service bij de Ventoux(Fietswinkel hier in tilburg)
Had mn fiets in januari ingeleverd voor service beurt en kwam er laatst achter dat er mn achterspatbord niet meer opzat.
Ik naar winkel en gevraagd of er misschien 1 was blijven liggen, en dat ik hem anders tijdens een tocht was verloren. Hun gekeken maar niet gevonden, zegt ie: Kan gebeuren hier heb je een nieuwe.
Hij zei al: komt vaker voor dat we die vergeten terug te zetten, dus kan zijn dat wij hem idd zijn vergeten.
Geen idee wat de exacte specs zijn. iig een vol carbon kader, voorvork van Fox (type geen idee), Shimano aandrijflijn xt achter, schwalbe banden. Rest nog niet naar gekeken. Hij is wel een stuk lichter dan mijn 26er, echt zin om hem uit de schuur te pakken en stuk te gaan fietsen maar moet rust houden.quote:Op vrijdag 18 april 2014 15:10 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Nice, wat zijn de specs ervan?
En kreeg je die zomaar mee van de winkel om hem 2 dagen te testen?
Dat zal een hoop schelen, dat je hem kent. Maar dan nogquote:Op vrijdag 18 april 2014 15:42 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Netjes afgehandeld zeg, hij had het ook makkelijk kunnen zeggen dat dat niet zijn probleem was.
[..]
Geen idee wat de exacte specs zijn. iig een vol carbon kader, voorvork van Fox (type geen idee), Shimano aandrijflijn xt achter, schwalbe banden. Rest nog niet naar gekeken. Hij is wel een stuk lichter dan mijn 26er, echt zin om hem uit de schuur te pakken en stuk te gaan fietsen maar moet rust houden.
FM had al paar keer aangeboden om een 29er weekje te testen. Heb mijn huidige mountainbike daar ook gekocht hij adviseerde mij destijds ook voor een 29er te kiezen vooral vanwege mijn lengte (1.90/1.91), heb ook lange benen en armen. Nu breng ik m woensdag denk ik terug. FM is ook een broer van een van mijn maten, vandaar dat ik hem denk ik een week kan testen.
mooie schoentjes, heb nagenoeg de zelfde maar dan zwart (als 2e paartje) en ach het vallen hoort erbij. Is naar mij menig dan ook het enige nadeel tegenover veel meer voordelen van klikpedalen.quote:Op zaterdag 19 april 2014 17:14 schreef Flipmoehoe het volgende:
gisteren dan eindelijk fietsschoenen en pedalen gekocht.
Het zijn deze schoenen en pedalen geworden.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Moet zeggen dat het wel erg fijn aan je voeten zit, de bovenste band kan je ook fijn afstellen.
Vanmorgen de pedalen erop gezet en alles op zijn lichtst gezet zodat ik er makkelijk in en vooral UIT kom!
Schoenen de cleats erop gezet en toen maar ff proberen..
Eerst gewoon aan de muur vasthouden en erin en eruit... ging prima
Daarna even een veldje met mul zand op gegaan en heel langzaam gefietst en kijken of ik er op tijd uit kon komen als ik stilstond..
Nou 1x niet dus, daar lag ik op mijn zij
Daarna nog een x op een bultje geprobeerd in te klikken en weg te fietsen.. helaas ook geen succes en daar lag ik op het gras (vanuit stilstand)
Maar no worries.. had het al wel verwacht haha.
Zonet even met mijn vriendin 45 minuten gefietst, wat bospaden en singletracks gepakt.
Allemaal geen probleem! Heerlijk dat je zo vast zit..
Ff met je voeten de hele fiets of je achterwiel liften is ook fijn!
Maandag een MTB tocht in Aalten, 35km fietsen.
Dat word de eerste echte test! Lekker weer erbij, ik heb er zin an
enneh poiuytr, hoe bevalt zo'n 29er??
Fietst het fijner als je 26er of niet zo heel verschil op Lemele?
Spatbordquote:Op vrijdag 18 april 2014 14:47 schreef Crazy-M het volgende:
En weer prima service bij de Ventoux(Fietswinkel hier in tilburg)
Had mn fiets in januari ingeleverd voor service beurt en kwam er laatst achter dat er mn achterspatbord niet meer opzat.
Ik naar winkel en gevraagd of er misschien 1 was blijven liggen, en dat ik hem anders tijdens een tocht was verloren. Hun gekeken maar niet gevonden, zegt ie: Kan gebeuren hier heb je een nieuwe.
Hij zei al: komt vaker voor dat we die vergeten terug te zetten, dus kan zijn dat wij hem idd zijn vergeten.
Mooie schoenen, heb bijna precies dezelfde alleen dat rode niet op de bovenkant van de schoen!quote:Op zaterdag 19 april 2014 17:14 schreef Flipmoehoe het volgende:
gisteren dan eindelijk fietsschoenen en pedalen gekocht.
Het zijn deze schoenen en pedalen geworden.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Moet zeggen dat het wel erg fijn aan je voeten zit, de bovenste band kan je ook fijn afstellen.
Vanmorgen de pedalen erop gezet en alles op zijn lichtst gezet zodat ik er makkelijk in en vooral UIT kom!
Schoenen de cleats erop gezet en toen maar ff proberen..
Eerst gewoon aan de muur vasthouden en erin en eruit... ging prima
Daarna even een veldje met mul zand op gegaan en heel langzaam gefietst en kijken of ik er op tijd uit kon komen als ik stilstond..
Nou 1x niet dus, daar lag ik op mijn zij
Daarna nog een x op een bultje geprobeerd in te klikken en weg te fietsen.. helaas ook geen succes en daar lag ik op het gras (vanuit stilstand)
Maar no worries.. had het al wel verwacht haha.
Zonet even met mijn vriendin 45 minuten gefietst, wat bospaden en singletracks gepakt.
Allemaal geen probleem! Heerlijk dat je zo vast zit..
Ff met je voeten de hele fiets of je achterwiel liften is ook fijn!
Maandag een MTB tocht in Aalten, 35km fietsen.
Dat word de eerste echte test! Lekker weer erbij, ik heb er zin an
enneh poiuytr, hoe bevalt zo'n 29er??
Fietst het fijner als je 26er of niet zo heel verschil op Lemele?
Klinkt echt als mijn ervaring met de 27,5!quote:Op zaterdag 19 april 2014 19:28 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Mooie schoenen, heb bijna precies dezelfde alleen dat rode niet op de bovenkant van de schoen!
Al lijken al die wit/ zwarte schoenen van Shimano op elkaar.
Pedalen is inderdaad gewoon even wennen, gewoon zorgen dat je ze op de lichtste stand hebt staan dan kan er ook weinig mis gaan. Als je denkt dat een klim niet gaat halen gewoon op tijd uitklikken is puur een kwestie van wennen hoe ver je kan, dit gaat met vallen en op staan. Op de training heb ik al paar keer geleerd om tijdens een klim met spd pedalen achter af te stappen, bij een klim werkt dit ook goed.
Vandaag drie rondjes Lemele gefietst ja. Had vandaag eerste twee rondjes echt bizar zware benen, kon er moeilijk gang in krijgen, voelde telkens erg verzuurd aan. Wel een voor mij doen top tijd gereden 35:52 met gemiddelde hartslag van 172, 21,1 gemiddeld, vorig jaar fietste ik op dit rondje altijd onder/ rond de 20 gemiddeld. Was meer werken op de fiets vandaag dan souplesse, met een 29er in mijn huidige conditie moet er wel een 34min of beter mogelijk zijn.
Eerste rondje maar lekker rustig gefietst, fiets afstellen naar mijn wensen en beetje aanvoelen hoe hij zich houdt in een afdaling, tijdens het klimmen, technische singletracks en vooral kombochten. Moet zeggen dat het na tien minuten al gelijk vertrouwd aanvoelde, alleen het gekraak/ werken (geen idee hoe je het goed zegt) van het carbon moest ik even aan wennen. Was in het eerste rondje toch bang om soms hard op het zadel te ploffen nadat ik op pedalen had gestaan, tweede rondje me hier weinig meer van aangetrokken en echt vol gas geven derde rondje rustig gefietst en singletracks en klimmetjes alleen even knallen.
Klimmen en snelle singeltracks is een 29er voor mijn gevoel echt bloedje snel vergeleken met mijn 26er, tijdens afdalingen durf ik met een 29er veel meer dan met mijn 26er ik zit met meer vertrouwen op mijn fiets. In Lemele heb je twee secties die echt vol liggen met kombochten, dit gaat wel behoorlijk traag met een 29er, lijkt wel of je soms stil staat met een 26er is dit veel leuker. Ik weet trouwens niet of het de verzuurde benen waren of mijn slechte conditie vandaag maar ik vond het ook moeilijk om een 29er op gang te trekken, gebruikte mijn bovenbeen spieren veel meer dan als ik op mijn 26er fiets. Fietshouding zit ik met mijn lengte op deze 29er ook tig keer beter, fietste echt met een grote grijns 3 rondjes, gevoel dat ik er ook veel minder energie in hoefde te stoppen. Kon makkelijk nog 2 rondjes erbij doen.
29er gaat er denk ik wel komen na mijn ervaring vandaag, morgen en overmorgen ga ik 'm nog uitlaten als ik tijd kan vinden en dan maak ik mijn beslissing. Keuze tussen aluminium en carbon gaat nog wel lastig worden. Dit vind ik tot nu toe nog de lastigste overweging.
Nu bier drinken
#dagboek
Ik merk wel eens dat als ik op mijn gewone fiets zit en voor het stoplicht moet stoppen, dat ik automatisch met mijn voet de uitklikbeweging maakquote:Op zondag 20 april 2014 17:18 schreef Tommeke het volgende:
Mooie schoentjes! In- en vooral uitklikken wordt na een tijdje een reflex, dan denk je er niet meer bij na!
Hoewel ik zelf afgelopen najaar wel ben omgevallen toen ik niet uit m'n pedalen kwam
4 maanden last van m'n pols gehad
De ritten die je maakt worden ook steeds langer of niet, goed bezig. Boomwortels heb ik ook een hekel aan ja, als ze een beetje nat zijn moet je goed kijken hoe je ze pakt anders lig je zo. Goed om te horen dat de SPD pedalen je bevallen, had ook niet anders verwachtquote:Op dinsdag 22 april 2014 10:00 schreef Flipmoehoe het volgende:
Gisteren de paastoertocht van Aalten gereden (35km) met mijn broertje, zijn vriendin en een vriend van me.
Beetje saaie route, de eerste 20 / 25 km waren meer van slootkant naar slootkant en langs randen van weilanden.
De laatste 10km ging over het motorcross circuit bij de Radstake (varsseveld)
Hier konden we een paar mooie bulten pakken, daarna ging het eindelijk over mooie singletracks in het bos erachter.
Deze tracks waren veel voorzien van gladde boomwortels.
1x gleed mijn voorwiel van een wortel af en tja... kon niet meer uitklikken en daar lag ik
Ging niet hard gelukkig, heeeel klein schaafplekje aan mijn been.
Verder echt profijt gehad van de nieuwe pedalen en schoenen!
Gestuiter langs de slootkanten, zat heerlijk vast en mijn voeten gleden zo niet van de pedalen!
Kon mooi door blijven trappen.
Ik ben er blij mee!
toen ik net begon in november was 25km al heel wat! Je kon me oprapen nadienquote:Op dinsdag 22 april 2014 10:47 schreef poiuytr het volgende:
[..]
De ritten die je maakt worden ook steeds langer of niet, goed bezig. Boomwortels heb ik ook een hekel aan ja, als ze een beetje nat zijn moet je goed kijken hoe je ze pakt anders lig je zo. Goed om te horen dat de SPD pedalen je bevallen, had ook niet anders verwacht
Vanmiddag de 29er weer terug brengen, jammer dat ik gisteren niet kon fietsen omdat het rot weer was. Ben er globaal wel over uit, 29er gaat het sowieso worden nu alleen nog de juiste mountainbike kiezen voor 2k a 2,2k. Twijfel nog over de voorvork en of het gaat carbon of aluminium gaat worden. Bijna alle mountainbikes rond de 2k is de norm tegenwoordig carbon, misschien moet ik maar gewoon met de tijd meegaan en ook een carbon kader nemen. Deze week ga ik even contact opnemen met de NTFU en vragen hoe hun omgaan met schade gevallen. Als ik niks vergoed krijg kies ik sowieso voor aluminium anders denk ik Carbon.
Fox vorken zijn over 't algemeen beter dan RockShox. Maar niet een van de belangrijkste wensen hoor, frame en wielset vind ik het belangrijkste onderdeel van mijn nieuwe bike.quote:
Redelijk wat tijdschriften zijn nu juist lovender over RockShox dan Fox, vooral de Pike en de Revelation (maar die vorken hebben waarschijnlijk wat te veel veerweg voor jouw fiets). Van Fox zijn de top vorken (die Kashima) wel goed, maar vaak hebben ze wat weinig support halverwege de veerweg. Daardoor duiken ze te veel bij remmen. Dat kan je weer wat compenseren door de vork harder op te pompen, maar dan wordt 'ie weer te ongevoelig over kleine hobbels.quote:Op dinsdag 22 april 2014 21:21 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Fox vorken zijn over 't algemeen beter dan RockShox. Maar niet een van de belangrijkste wensen hoor, frame en wielset vind ik het belangrijkste onderdeel van mijn nieuwe bike.
Dank, een vork in de prijsklasse waar ik in zoek zijn over het algemeen gewoon goed. Nadeel eraan vind ik wel dat jij eigenlijk belachelijk weinig info kunt vinden over vorken terwijl het het duurste onderdeel aan je mountainbike isquote:Op dinsdag 22 april 2014 22:08 schreef FHR het volgende:
[..]
Redelijk wat tijdschriften zijn nu juist lovender over RockShox dan Fox, vooral de Pike en de Revelation (maar die vorken hebben waarschijnlijk wat te veel veerweg voor jouw fiets). Van Fox zijn de top vorken (die Kashima) wel goed, maar vaak hebben ze wat weinig support halverwege de veerweg. Daardoor duiken ze te veel bij remmen. Dat kan je weer wat compenseren door de vork harder op te pompen, maar dan wordt 'ie weer te ongevoelig over kleine hobbels.
Dit is niet uit eigen ervaring, maar een samenvatting van wat ik veel lees. Nog een voordeel van RockShox is dat ze goedkoper zijn en dat een setje seals voor de eerste onderhoudsbeurt erbij geleverd wordt.
Net een mailtje gekregen dat m'n XT remmen zijn opgestuurd.
SPD pedalen zijn inderdaad super fijn vooral op dit soort rondjes, scheelt je behoorlijk wat energie.quote:Op donderdag 24 april 2014 10:13 schreef Flipmoehoe het volgende:
Afgelopen maandag 35km in Aalten gefietst met de nieuwe pedalen en schoenen, was na die tijd nog best fit dus dacht dat het maar eens tijd werd om me een keer aan de 50km te wagen!
Gisteren moest het dus gebeuren, fiets vaak (een gedeelte van) de Haaksbergen route, heb daar gisteren een stukje bij aan geplakt.
http://www.strava.com/activities/133422730
Omdat ik er vaker gefietst heb kon ik nu pas ECHT het voordeel merken van de SPD pedalen.
Sjeeez wat fietst dat fijn! Over bultjes, kombochten en weet ik veel wat voor obstakels waar je normaal je voeten eerst goed moet plaatsen door het gestuiter kon ik nu direct aanzetten en weer vol verder gaan.
Dit resulteerde dus in een gigantische lijst met PR's
Het weer was ook super, benen werkte mee en tja dan gaat het gewoon lekker!
Na 40km nog geen last en kon gewoon lekker over de singletracks knallen. Heerlijk zo'n avondje fietsen!
Ook geen last van mijn kont ondanks mijn cheap ass china outfitje (bibshort en jersey voor 28 euro)
Hier inmiddels al ruim 350km mee gefietst. Uiteraard al flink vaak gewast en het ziet er nog steeds uit als nieuw
Volgende uitdaging is om de Haaksbergen route een keer helemaal uit te fietsen (58km route + 8km heen en terug om op de route te komen)
Toertochten nu ook maar wat vaker de 50km pakken ipv de 35km.
Conditie is goed vooruit gegaan
Ben wel benieuwd hoe het gaat als ik moet gaan klimmen! volgens mij ben ik dan weer bang dat ik niet op tijd los kom als ik plotseling stil sta..quote:Op donderdag 24 april 2014 12:23 schreef poiuytr het volgende:
[..]
SPD pedalen zijn inderdaad super fijn vooral op dit soort rondjes, scheelt je behoorlijk wat energie.
Tevens goed bezig met het biken
Wat betreft het klimmen, gewoon op tijd op het laagste verzet zetten, je hoeft niet altijd hard een heuvel/ bergje op te rijden ja. Met trainingen op donderdag leren wij ook alleen maar klimmen in de laagste versnelling, begin is dat best raar omdat ik normaal gewend ben om hard tegen een heuvel op te rijden. Als je 'm op de laagste versnelling legt gaat dat echt bijzonder traag tegen een steile helling en lijkt het wel alsof je stil staat, hoofd bijna plat op t stuur en voorop het zadel gaan zitten zodat je al je gewicht naar voren brengtquote:Op donderdag 24 april 2014 12:52 schreef Flipmoehoe het volgende:
[..]
Ben wel benieuwd hoe het gaat als ik moet gaan klimmen! volgens mij ben ik dan weer bang dat ik niet op tijd los kom als ik plotseling stil sta..
Maar goed, dat zien we binnenkort wel weer als ik Zeddam / Posbank / Neede / Lemele ?! ga fietsen
Afdalen zal wel fijner zijn, daar niet bang voor!
En tnx, het gaat idd lekker
Nu ook geen spierpijn, stijve of zware benen/knieën.
Best wel tevreden ja
zorg meestal al wel dat hij vrij licht staat, maar bochtjes maken op een stijle klim lijkt me echt pittig!quote:Op donderdag 24 april 2014 13:20 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Wat betreft het klimmen, gewoon op tijd op het laagste verzet zetten, je hoeft niet altijd hard een heuvel/ bergje op te rijden ja. Met trainingen op donderdag leren wij ook alleen maar klimmen in de laagste versnelling, begin is dat best raar omdat ik normaal gewend ben om hard tegen een heuvel op te rijden. Als je 'm op de laagste versnelling legt gaat dat echt bijzonder traag tegen een steile helling en lijkt het wel alsof je stil staat, hoofd bijna plat op t stuur en voorop het zadel gaan zitten zodat je al je gewicht naar voren brengt
Ben hier zelf overigens ook nog mee aan het kutten hoor, moesten vorige week ook bochtjes maken op een steile klim. Was op mijn 26er amper te doen.
Op een lange klim gewoon het verzet en de snelheid kiezen die voor jou fijn is.quote:Op donderdag 24 april 2014 13:20 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Wat betreft het klimmen, gewoon op tijd op het laagste verzet zetten, je hoeft niet altijd hard een heuvel/ bergje op te rijden ja. Met trainingen op donderdag leren wij ook alleen maar klimmen in de laagste versnelling, begin is dat best raar omdat ik normaal gewend ben om hard tegen een heuvel op te rijden. Als je 'm op de laagste versnelling legt gaat dat echt bijzonder traag tegen een steile helling en lijkt het wel alsof je stil staat, hoofd bijna plat op t stuur en voorop het zadel gaan zitten zodat je al je gewicht naar voren brengt
Ben hier zelf overigens ook nog mee aan het kutten hoor, moesten vorige week ook bochtjes maken op een steile klim. Was op mijn 26er amper te doen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |