Even de OP aanpassen svpquote:Op maandag 14 april 2014 11:00 schreef Puala het volgende:
Deel 134! Met extra aandacht voor zwarte katten, weerwolven en vampier vleesmuizen!![]()
[ afbeelding ]
Beaphar start in nauw overleg met de admins van FOK! een dierenspreekuur in Flora & Fauna en stelt hiervoor één van haar dierenartsen beschikbaar.
Beaphar, één van Nederlands grootste producenten van geneesmiddelen en verzorgingsproducten voor huisdieren, probeert met deze service de communicatie met jullie te vergroten en haar passie voor en kennis van huisdieren te delen. Deze dienst is geheel vrijblijvend en betreft geen betaalde campagne; dit kan worden gezien in dezelfde lijn als de diverse webcare-accounts die al op FOK! te vinden zijn. Het betreft in eerste instantie een pilot om te peilen of hier animo voor is.
Het uitgangspunt is om jullie te helpen met tips en adviezen over de verzorging van je huisdier. De dierenartsen bij Beaphar hebben veel kennis op dit gebied, dus doe er je voordeel mee! De dierenarts kan uiteraard geen diagnoses stellen, dit kan tenslotte niet op afstand. Ze zal het dan ook niet nalaten om je te verwijzen naar je eigen dierenarts voor een fysiek consult, als dat naar haar inschatting nodig is.
Leuk! Wanneer?!
De DigitaleDierenArts komt regelmatig langs om je vragen te beantwoorden Dus heb je vragen over jouw huisdier? Over zijn of haar voeding, huidverzorging, algemene verzorging, lichamelijke problemen en/of ongemakken stel ze dan hier!
Het is niet bekend waarom de honden het doen. Soms doen zij het als zij misselijk zijn om het braken op te wekken. In het algemeen zou ik het ontmoedigen! Het gras kan vrij hard zijn en schadelijk voor het slijmvlies van de maag/slokdarm van de hond (want de honden kunnen niet goed kauwen).quote:Op maandag 14 april 2014 11:29 schreef FuryOverkill het volgende:
Heb een 2 jaar oude duitse herder maar soms eet hij stukjes gras is dit normaal?
Zo beter?quote:Op maandag 14 april 2014 11:53 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Even de OP aanpassen svp![]()
Zoals ik al gezegd heb, was alleen het deel 13 met een speciale aandacht voor vampier vleesmuizen.En ik vind dat het goed gaat met het topic, maar het deel 134 is toch een beetje voorbatig
Even hierop inhakend. Mijn hondje is een halve koe en graast wat af. Hij kauwt het echter wel (hij kan een stukje appel zo eten dat alleen de schil -volledig schoon- overblijft. Ik zie dan ook geen gras in zijn ontlasting en hij braakt er ook niet bij. Toch laten checken of kan het dan weinig kwaad?quote:Op maandag 14 april 2014 11:57 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Het is niet bekend waarom de honden het doen. Soms doen zij het als zij misselijk zijn om het braken op te wekken. In het algemeen zou ik het ontmoedigen! Het gras kan vrij hard zijn en schadelijk voor het slijmvlies van de maag/slokdarm van de hond (want de honden kunnen niet goed kauwen).
Als hij dat echt dwangmatig doen al dan niet in de combinatie met braken, zou ik toch even je dierenarts naar de hond laten kijken.
Voor het poezenkind is het beter om haar kort te knippen of te scheren. De perzen fokkers zijn daar uiteraard niet mee eensquote:Op maandag 14 april 2014 12:25 schreef eleusis het volgende:
Dierenarts, sinds kort heb ik een pers die enorm lang haar heeft. Hij heeft helaas de neiging om keutels achter te laten. Die blijven waarschijnlijk hangen in zijn vacht als hij op de bak zit, en vallen er dan af wanneer hij ergens op springt.Kan het kwaad om de haren op z'n kont wat korter te knippen, of krijgt hij daar last van?
Waarom eet hij de schil dan niet?quote:Op maandag 14 april 2014 12:40 schreef TwinkleStar001 het volgende:
[..]
Even hierop inhakend. Mijn hondje is een halve koe en graast wat af. Hij kauwt het echter wel (hij kan een stukje appel zo eten dat alleen de schil -volledig schoon- overblijft.
De honden kauwen natuurlijk wel, maar niet zoals de koe. Of een mens. De honden hebben zogenaamde knipkiezen, dus zij knippen hun voer in stukjes (al kunnen zij iets beter malen dan bijv poezen). Terwijl de koe of het paard alles heel fijn maalt met zijn kiezen.quote:Ik zie dan ook geen gras in zijn ontlasting en hij braakt er ook niet bij. Toch laten checken of kan het dan weinig kwaad?
Tsja, of niet lekker (kieskeurig enzo) of misschien te taai? Hij eet sowieso alles heel voorzichtig en langzaam. Een wat hard brokje doet hij echt minuten over, en zelfs zijn eten (KVV) moet ik eerst helemaal uitmekaar halen en dan nog doet hij daar best heel lang over (lees 10-15 min over zo'n 60 gram KVV)quote:Op maandag 14 april 2014 13:12 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Waarom eet hij de schil dan niet?
[..]
De honden kauwen natuurlijk wel, maar niet zoals de koe. Of een mens. De honden hebben zogenaamde knipkiezen, dus zij knippen hun voer in stukjes (al kunnen zij iets beter malen dan bijv poezen). Terwijl de koe of het paard alles heel fijn maalt met zijn kiezen.
Als dat al jaren goed gaat en hij niet braakt en geen problemen in ontlasting zijn, dan is er geen reden voor paniekMisschien gras hij elke keer net een paar sprietjes of kleine stukjes gras en krijgt helemaal niet zo veel binnen. Maar ik heb ook honden gezien die heleboel gras opvreten en vervolgens problemen hebben omdat de onverteerde slierten gras weer naar buiten moeten (aan de achterkant).
Half wolfquote:Op maandag 14 april 2014 11:54 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Half Sarloos wolfshond? Of een halve wolf?
Bedankt voor je antwoordquote:Op zondag 13 april 2014 21:32 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Waarom zou je het überhaupt willen?De asiels zitten vol met katten/kittens...
Anyway, als je er goed over nagedacht heb, en al 4-5 potentiele kopers heb (of alle kittens zelf houdt), dan mag het uiteraard wel.
Het is verstandig om de fokdieren vooraf aan de dekking goed ingeënt te hebben, want de moeder moet voldoende antilichamen tegen kattenziekte en niesziekte om dat door te geven aan haar kittens. Verder moeten zowel de toekomstige moeder als de toekomstige vader ontwormd zijn. De kittens moet je vanaf de leeftijd van 3 weken elke 2 weken ontwormen. En dan moet je ook de moeder ontwormen! En de vader als hij erbij loopt.
Verder is het gebruikelijk om de fokdieren vooraf aan de dekking te laten controleren op FeLV en FIV door middel van een bloedtest. Ok, in je geval is dat waarschijnlijk mosterd na de maaltijd want de dekking heeft al meerdere malen plaats gevonden en zij wonen samen.
Is die Maine Coon niet te groot voor een Siamees dametje? Krijg je dan geen mega-kittens?
Maine Coons worden later volwassen dan een gemiddelde EKH, dus het kan zijn dat de sperma kwaliteit van meneer de dekkater nog niet optimaal is. Of hij snapt niet wat hij moet doen....
De poes heeft een geïnduceerde ovulatie, dat betekent dat de eisprong pas plaatsvindt als de poes gedekt wordt. Gaat de dekking goed? Normaal gesproken gaat de dekking nogal ruw aan toe, want de eisprong wordt gestimuleerd door de weerhaakjes aan de penis van de kater en het bijten in de nek, maar dat is nogal pijnlijk voor de poes. Dus na een succesvolle dekking draait de poes normaal gesproken om en gaat de kater meppen. En daarna rolt zij over de grond. Katten...
Any way, als zij weer krols wordt dan is er waarschijnlijk geen eisprong geweest en dan vraag ik mij af of de dekking goed gaat...
Maar waaaarom?quote:Op maandag 14 april 2014 16:02 schreef Maureentje het volgende:
[..]
Bedankt voor je antwoordIk heb idd al meerdere mensen die een of twee kittens willen,anders begon ik er ook niet aan hoor
Beide worden geholpen na dit nestje!
Maar ik denk dat er dan wat mis gaat bij de dekking (ga ook niet kijken of meneer zijn werk wel goed doet) Hij gaat er wel op maar dat is misschien 30sec en dan gaan ze elkaar lief wassen
Nix geen grof geweld zoals jij beschrijft. Ik wacht het dan wel af hoe t verder gaat,hopelijk duurt t niet te lang want een krolse siamees is verschrikkelijk.....
En zijn tandjes zijn in orde?quote:Op maandag 14 april 2014 14:50 schreef TwinkleStar001 het volgende:
[..]
Tsja, of niet lekker (kieskeurig enzo) of misschien te taai? Hij eet sowieso alles heel voorzichtig en langzaam. Een wat hard brokje doet hij echt minuten over, en zelfs zijn eten (KVV) moet ik eerst helemaal uitmekaar halen en dan nog doet hij daar best heel lang over (lees 10-15 min over zo'n 60 gram KVV)
Een krolse kat is sowieso geen feest, Maar dat je ze nu al kwijt bent zegt helemaal niks... Zo zijn wij aan onze.honden gekomen, dat was een pretnest en die mensen hadden al baasjes voor de pups, eind vh liedje zijn er 2 levende pups, haakt de ene al heel snel af en de ander brengt de pup na een week weer terug want niet zindelijk...quote:Op maandag 14 april 2014 16:02 schreef Maureentje het volgende:
[..]
Bedankt voor je antwoordIk heb idd al meerdere mensen die een of twee kittens willen,anders begon ik er ook niet aan hoor
Maar ik denk dat er dan wat mis gaat bij de dekking (ga ook niet kijken of meneer zijn werk wel goed doet) Hij gaat er wel op maar dat is misschien 30sec en dan gaan ze elkaar lief wassen
Nix geen grof geweld zoals jij beschrijft. Ik wacht het dan wel af hoe t verder gaat,hopelijk duurt t niet te lang want een krolse siamees is verschrikkelijk.....
quote:Op maandag 14 april 2014 16:02 schreef Maureentje het volgende:
[..]
Dan vraag ik mij af of de kater het goed doetquote:Maar ik denk dat er dan wat mis gaat bij de dekking (ga ook niet kijken of meneer zijn werk wel goed doet) Hij gaat er wel op maar dat is misschien 30sec en dan gaan ze elkaar lief wassen
Nix geen grof geweld zoals jij beschrijft.
quote:Ik wacht het dan wel af hoe t verder gaat,hopelijk duurt t niet te lang want een krolse siamees is verschrikkelijk.....
quote:Op maandag 14 april 2014 16:20 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Een krolse kat is sowieso geen feest, Maar dat je ze nu al kwijt bent zegt helemaal niks... Zo zijn wij aan onze.honden gekomen, dat was een pretnest en die mensen hadden al baasjes voor de pups, eind vh liedje zijn er 2 levende pups, haakt de ene al heel snel af en de ander brengt de pup na een week weer terug want niet zindelijk...
Mij hoor je niet klagen want ik heb nu 2 geweldige hondjes die ikanders niet gehad zou hebben maar t is wel een risico wat je neemt... Plus de bevalling voor de moederpoes, want papa is een slag groter en forser dus hou rekening met medisch ingrijpen en kittens die vast komen te zitten in t geboortekanaal...
En nu ben ik weer weg,.want geen medische vragen vandaag
Vader kat is maar een halve maine coon,hij is best wel klein vergeleken met mijn andere kater. Hij heeft alleen wat langere harenquote:Op maandag 14 april 2014 16:13 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Maar waaaarom?Kittens zijn natuurlijk superlief en snoezig, maar is het dan niet een idee om een poezenmoeder uit het asiel tijdelijk op te vangen? (Zoals verschillende fokkers hier hebben gedaan.)
Die is toch al zwanger, en dat scheelt jouw kat een hoop ellende. Krolsheid en zwangerschappen zijn echt niet zo leuk voor de poes zelf. Plus dat een siamees die gedekt wordt door een veel grotere kat zoals een maine coon ook nog wel eens wat problemen kan krijgen met de bevalling. (Even nog los van het punt dat je denk ik geen testen hebt laten doen en dus niet weet wat je doorfokt?)
En als je opvanggezin wordt, dan helpt het asiel ook nog met het zoeken van nieuwe eigenaren, mocht dat zelf niet lukken.
Ik ben niet per se tegen het fokken van (gezonde) dieren, maar dit valt meer in de categorie 'pretnestje' wat mij betreft.
/offtopicmodus off
quote:Op maandag 14 april 2014 16:13 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Maar waaaarom?Kittens zijn natuurlijk superlief en snoezig, maar is het dan niet een idee om een poezenmoeder uit het asiel tijdelijk op te vangen? (Zoals verschillende fokkers hier hebben gedaan.)
Die is toch al zwanger, en dat scheelt jouw kat een hoop ellende. Krolsheid en zwangerschappen zijn echt niet zo leuk voor de poes zelf. Plus dat een siamees die gedekt wordt door een veel grotere kat zoals een maine coon ook nog wel eens wat problemen kan krijgen met de bevalling. (Even nog los van het punt dat je denk ik geen testen hebt laten doen en dus niet weet wat je doorfokt?)
En als je opvanggezin wordt, dan helpt het asiel ook nog met het zoeken van nieuwe eigenaren, mocht dat zelf niet lukken.
Ik ben niet per se tegen het fokken van (gezonde) dieren, maar dit valt meer in de categorie 'pretnestje' wat mij betreft.
/offtopicmodus off
Hier even op inhakenquote:Op maandag 14 april 2014 16:31 schreef Maureentje het volgende:
[..]
[..]
Vader kat is maar een halve maine coon,hij is best wel klein vergeleken met mijn andere kater. Hij heeft alleen wat langere harenDe kittens gaan naar familie (dus niet naar vreemden) dus dat zit wel goed
Ik heb zelf 4 katten,dus een vreemde poes met kittens hier erbij gaan zetten lijkt me niet zo'n goed idee. Niet voor mijn mijn eigen katten en ook niet voor de vreemde moederpoes die hier niet rustig kan zitten met haar kittens.
Gelukkig wel :-)quote:Op maandag 14 april 2014 16:18 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
En zijn tandjes zijn in orde?
Ouderdom is geen ziektequote:Op maandag 14 april 2014 19:46 schreef Poeke het volgende:
DDA, mijn bijna 14 jarige poes slaapt de laatste tijd erg veel. Ze kan gerust van 10:00 tot 18:00 op hetzelfde plekje liggen slapen. Soms als ik haar aandacht trek kijkt ze wel op maar na paar seconden slaapt ze weer prinses-heerlijk door.
Ze eet goed, speelt ook nog wel een beetje, kan nog goed in de krabpaal, kattenbak geen probleem.
Gewoon ouderdom, of toch eens langs de DA?
Ze is een binnenkat trouwens..
Heel vervelend voor Nori! Maar geen reden voor paniekquote:Op woensdag 16 april 2014 11:03 schreef Miss_Isis het volgende:
Dag DiDA, ik heb weer eens een vraag.
Onze labrador Nori (2 jr) heeft waarschijnlijk een blaasontsteking ('s nachts ineens onzindelijk, buiten steeds kleine plasjes doen, meer drinken, sinds gisteren ineens rustiger dan anders en vanochtend een beetje bloed in de plasjes in de keuken). Ze krijgt nu een AB kuur van 10 dagen van onze DA.
Ja, bij mensen is er heel veel onderzoek naar cranberry bij blaasonstekingen bij vrouwen gedaan. Helaas is het officieel nog steeds niet echt 100% evidence based. Want sommige resultaten lijken positief, maar er zijn ook onderzoeken waar geen verbetering zichtbaar is. Bij de honden is er nauwelijks onderzoek naar het gebruik van nutraceuticals (=voedingssupplementen waaraan een medicinale werking wordt toegeschreven) bij urineweginfecties. Bij mensen zouden proanthocyanidins in cranberry ervoor zorgen dat E.coli bacterien niet aan de blaaswand kunnen hechten met hun fimbriae (kleine pootjes zeg maarquote:Is er een (liefst enigszins evidence based) natuurlijk middel wat ik haar kan geven dat helpt bij de klachten/ter preventie van klachten? Cranberrycapsules bijvoorbeeld (of iets anders)? En zou ik -in geval van cranberry- dezelfde capsules van de drogist kunnen geven die ik zelf gebruik als ik een blaasontsteking voel opkomen?
Ik zou op dit moment vanuit gaan dat het eenmalig isquote:En is het zo dat een hond die dit een keer heeft gehad er altijd gevoelig(er) voor blijft of kan het ook heel goed een eenmalig iets zijn?
Heeft alleen zin na een urineonderzoek (pH en zit er wel of geen blaasgruis en zo ja, welke). Urineonderzoek tijdens een antibioticum kuur heeft niet zo veel zin. Ik zou pas verder kijken qua voeding en zo als het niet over gaat of weer terug komt.quote:Is er iets anders wat ik kan doen om te voorkomen dat ze weer klachten ontwikkeld? Moet ik haar voeding (Darf eko KVV) aanpassen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ja, elke dag met Beaphar shampooquote:Haar vaker wassen?![]()
![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik zou een weekje niet trainen, want de blaasontsteking is vrij pijnlijk. Koud water is ook niet goed als je blaas pijn doet. Even een kuur afmaken, kijken hoe dan gaat en dan weer gaan trainen. Ik zou voorlopig niet laten zwemmen, omdat het water nog zo koud is.quote:En wat ik me ook nog afvroeg; vanavond heeft ze jachttraining, is het verstandig om haar te laten gaan of kan ze beter even rustig aan doen? Of bepaalde dingen misschien juist wel/niet doen (zwemmen of zo)? Alvast bedankt
quote:Op woensdag 16 april 2014 15:45 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Heel vervelend voor Nori! Maar geen reden voor paniekOmdat Nori een teefje is en het de eerste keer is, noemen wij dat een "ongecompliceerde blaasontsteking". Vaak is het eenmalig en komt niet meer terug. Als het terug komt, moet je dierenarts uiteraard verder kijken. Dan is het verstandig om eerst urine te laten onderzoeken. Blaasonstekingen bij de honden zijn itt bij de poezen vaak bacterieel (bij de katten bijna nooit, en een antibioticum kuur heeft bij deze katten dan ook vaak dus geen zin). Any way, als de hond vaker blaasontstekingen krijgt dan is het verstandig om wat urine af te nemen en opsturen voor een bacteriele kweek (welke bacterien zijn er aanwezig) en een antibiogram (voor welk antibioticum zijn deze bacterien gevoelig).
Maar bij de eerste keer blaasontsteking bij een teef is het niet direct nodig. Meestal gaat het over na een antibioticumkuur en komt niet meer terug. Wel de kuur afmaken
[..]
Ja, bij mensen is er heel veel onderzoek naar cranberry bij blaasonstekingen bij vrouwen gedaan. Helaas is het officieel nog steeds niet echt 100% evidence based. Want sommige resultaten lijken positief, maar er zijn ook onderzoeken waar geen verbetering zichtbaar is. Bij de honden is er nauwelijks onderzoek naar het gebruik van nutraceuticals (=voedingssupplementen waaraan een medicinale werking wordt toegeschreven) bij urineweginfecties. Bij mensen zouden proanthocyanidins in cranberry ervoor zorgen dat E.coli bacterien niet aan de blaaswand kunnen hechten met hun fimbriae (kleine pootjes zeg maar). Alleen bij de mensen worden maar 20% van de blaasonstekingen veroorzaakt door die E.coli met fimbriae. En bij de honden? Tja, nobody knows... Bij de mensen is er ook een onderzoek waarbij mensen meer kans kregen op calcium oxalaat blaasstenen (een bepaald soort blaasstenen) na het drinken van (veel) cranberry sap. Bij de honden weten wij het ook niet. Verder bevatten cranberry's veel salicylzuur (aspirine zeg maar). Bij de mensen iha geen probleem, maar de honden kunnen salicylzuur slecht afbreken (zij missen bepaalde leverenzymen die mensen wel hebben). Dus zou cranberry niet sneller giftig zijn voor de honden? (ik zit hier te praktiseren, het antwoord weet ik niet, want nooit onderzocht). Maar ik zou dus niet zo snel mensen-cranberry-preparaat aan een hond geven. Humane preparaten zijn sowieso bedoeld voor een mens van 60-70 kg, niet voor een slanke Labrador
Eventueel kan je honden-preparaat met cranberries proberen. Ik zou dan geinteresseerd zijn hoeveel proanthocyanidins er in zit (dat is een werkzame stof, dus zo hoog mogelijk) en hoeveel salicylzuur (dat is potentieel giftig, dus zo laag mogelijk).
Verder kan je voor het algemene (dus ook de blaas) gezondheid bijv. anti-oxidanten gebruiken, zoals Omega 3 vetzuren. 1 dag per week een vis dag of /en visolie geven.
[..]
Ik zou op dit moment vanuit gaan dat het eenmalig is
[..]
Heeft alleen zin na een urineonderzoek (pH en zit er wel of geen blaasgruis en zo ja, welke). Urineonderzoek tijdens een antibioticum kuur heeft niet zo veel zin. Ik zou pas verder kijken qua voeding en zo als het niet over gaat of weer terug komt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[..]
Ja, elke dag met Beaphar shampoo![]()
![]()
Weer heel hartelijk bedankt voor het uitgebreide college antwoordSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[..]
Ik zou een weekje niet trainen, want de blaasontsteking is vrij pijnlijk. Koud water is ook niet goed als je blaas pijn doet. Even een kuur afmaken, kijken hoe dan gaat en dan weer gaan trainen. Ik zou voorlopig niet laten zwemmen, omdat het water nog zo koud is.Ik krijg bijna spijt dat ik niet toch diergeneeskunde ben gaan studeren ipv psychologie
Dat niet in koud water laten zwemmen was mijn gevoel ook al, maar ik hoor het toch graag van een professionalHeb net met mijn man gesproken en vanavond blijft ze lekker thuis. En de cranberry capsules laten we dan vooralsnog wel even achterwege, al zou onze labrador in showconditie best de kinderdosering aan kunnen vrees ik
We voeren btw eigenlijk alle dingen van Darf wel af en toe, toevallig las ik vanmiddag nog in de nieuwsbrief van onze leverancier dat er een zalm-variant is nu dus die gaan we zeker proberen! Een poosje voor elke loopsheid heeft Nori vaak wat last van extra huidschilfers dus wie weet is het daar ook wel goed voor, die extra omega-3'tjes.
Vaker wassen was trouwens een tip die ik ergens online vond, vanwege de bacteriën dus die je dan weg zou wassen of zo. Het leek me al niet zo zinvol, ook omdat ze kortharig is en zichzelf al goed schoonhoud, maar goed je weet maar nooit hè
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
Deed Elco ook vaak, wij noemden hem wel eens Claraquote:Op woensdag 16 april 2014 16:08 schreef oh-oh het volgende:
Oh en graseten, check, vooral nu, met al dat verse jonge gras, ze staan echt met zijn drieën als koeien te grazen overal, lopen ook voor geen meter door. Maar ze doen het elk jaar weer, en het gaat echt goed, ze vreten echt heel veel gras weg
quote:Op woensdag 16 april 2014 16:09 schreef senesta het volgende:
[..]
Deed Elco ook vaak, wij noemden hem wel eens Clara
Eigenlijk om de dierenarts te zijn moet je ook psychologie te hebben gestudeerdquote:Op woensdag 16 april 2014 16:08 schreef Miss_Isis het volgende:
Ik krijg bijna spijt dat ik niet toch diergeneeskunde ben gaan studeren ipv psychologie
Misschien toch maar eens een 2e studie overwegen dan voor als mijn kind(eren) wat ouder zijn en het schip met geld binnen is gekomenquote:Op woensdag 16 april 2014 16:23 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Eigenlijk om de dierenarts te zijn moet je ook psychologie te hebben gestudeerdDe verhalen die je soms te horen krijgt
Loebes ook geit dat het is.quote:Op woensdag 16 april 2014 16:08 schreef oh-oh het volgende:
Oh en graseten, check, vooral nu, met al dat verse jonge gras, ze staan echt met zijn drieën als koeien te grazen overal, lopen ook voor geen meter door. Maar ze doen het elk jaar weer, en het gaat echt goed, ze vreten echt heel veel gras weg
Echt welquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.quote:Mijn zieke knullie (weet je nog, week of twee geleden begonnen met koorts, niet eten etc en een week geleden opgeknapt) eet Hills a/d ook gewoon van het bordje. Niks geen dwangvoertrauma.![]()
ik ben hollander, zonde om een blikje waar 1 lik uit is weg te gooien dus ik verdeel het onder mijn team.
Hij is nog niet helemaal zichzelf:![]()
Eet ALLES met de pot mee. (Al beginnen de bekende voorkeuren inmiddels weer het kopje op te steken) én sprong van het weekend zomaar luid spinnend bij een vreemde op schoot.![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het mag in principe dagelijks als het nodig is. Maar het kan wel maagdarmklachten geven bij chronisch gebruik. Eventueel met je dierenarts overleggen over maagslijmvliesbeschermers als je het langer dan 2 weken moet geven. En als de klachten niet beter worden met novacam, dan ook natuurlijk even overleggen. Soms heeft het dier baat bij ander soort NSAID (met een ander werkzaam stofje).quote:Op donderdag 17 april 2014 10:56 schreef Lienekien het volgende:
Dag dierenarts, een vraag.
Onze kat van ongeveer 13 jaar krijgt af en toe novacam tegen pijn (stramme gewrichten). Nu lijkt het erop dat de pijn erger wordt en vraag ik me af of dit een middel is dat ook langdurig gegeven mag/kan worden. Ze is niet bekend met nierklachten.
Kunnen katten het nog wel lang uithouden met zo'n pijnstiller?quote:Op donderdag 17 april 2014 11:06 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Het mag in principe dagelijks als het nodig is. Maar het kan wel maagdarmklachten geven bij chronisch gebruik. Eventueel met je dierenarts overleggen over maagslijmvliesbeschermers als je het langer dan 2 weken moet geven. En als de klachten niet beter worden met novacam, dan ook natuurlijk even overleggen. Soms heeft het dier baat bij ander soort NSAID (met een ander werkzaam stofje).
Chronische medicatie betekent niet automatisch dat het het einde is. Anders zouden er heel veel mensen toch een stuk korter leven... Een paar artrose katten in de praktijk gezien die al jaren op metacam/novacam staan. En natuurlijk komt het bij de honden nog vaker voor dat zij dagelijks NSAIDs moeten krijgen. Als je moet kiezen tussen het leven op medicatie of het leven met pijn, dan zou ik voor het eerste kiezen.quote:Op donderdag 17 april 2014 11:08 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Kunnen katten het nog wel lang uithouden met zo'n pijnstiller?
Mijn vorige ervaringen zijn jammer genoeg dat eenmaal aan de chronische medicatie het einde toch wel naderde binnen een paar maanden.
Alhoewel dat andere ziektebeelden waren, dus dit is een beetje de emotie die spreekt.
Jeeehhh, Go Poef!quote:Op donderdag 17 april 2014 11:40 schreef Gwywen het volgende:
Hallo DDA, ik wou je even bedanken voor je advies laatst, we hebben Poef (de diarreekat) inderdaad op ander voer gezet (gelukkig lusten de andere twee het ook) en sindsdien heb ik geen satésaus meer in de kattenbak gevonden, het lijkt erop dat ze eindelijk van de diarree af is!
Bedankt. In ieder geval een geruststelling dat die pijnstilling een goede optie is.quote:Op donderdag 17 april 2014 11:35 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Chronische medicatie betekent niet automatisch dat het het einde is. Anders zouden er heel veel mensen toch een stuk korter leven... Een paar artrose katten in de praktijk gezien die al jaren op metacam/novacam staan. En natuurlijk komt het bij de honden nog vaker voor dat zij dagelijks NSAIDs moeten krijgen. Als je moet kiezen tussen het leven op medicatie of het leven met pijn, dan zou ik voor het eerste kiezen.
Je moet gewoon kijken hoe het gaat, als hij een dag zonder kan, prima. Zijn gewicht maandelijks controleren (voor de dosering en voor zijn algemene gezondheidstoestand)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Voor spoedgevallen, bijv. de hond heeft alle chocolade-eieren opgegeten, moeten jullie uiteraard jullie dierenarts bellen!
Fijne en diervriendelijke paasdagen!![]()
Dat is Chico ja, in zijn paaspakjequote:Op donderdag 17 april 2014 17:23 schreef Candaasje het volgende:
Fijne paasdagen DigiDA!![]()
Ook de groetjes van Diva, vanuit een soort-van-enigszins-ingedeukt-paasei!![]()
[ afbeelding ]
@Oh-Oh: Is dat een van jouw honden met een identiteitscrisis?![]()
quote:Op donderdag 17 april 2014 11:44 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Jeeehhh, Go Poef!![]()
Nog een fotootje van de blije Poef om het topic op te leuken?
Ik heb zelf nu nog 1 vrouwtjesrat.quote:Op zaterdag 19 april 2014 12:39 schreef PausNicolaas het volgende:
Hallootjes,
Ik heb jaren ratten gehad. Ze gaven me veel plezier en liefde, maar helaas ook veel verdriet. Qua gezondheid zijn het zwakke beestjes en tumoren doen ze helaas vaak de das om, die vaak spontaan zonder aan te duiden oorzaken ontstaan.
Dat is ook de reden waarom ik gestopt ben met ratten. Nu is mijn vraag:
Wordt er ook onderzoek gedaan naar kanker bij ratten (en muizen), en is er ook uitzicht op (grotendeels) kankervrije ratten (en muizen)?
Het is toch zo zonde dat deze lieve beestjes hierdoor vaak niet ouder dan 2 jaar worden, terwijl ze lichamelijk makkelijk de 5 of 6 jaar kunnen halen!
Vriendelijke groet,
Go bobjequote:Op maandag 21 april 2014 21:32 schreef Cici het volgende:
Ff update over Bob...
Abces is net geknapt, druppelt er heel langzaam uit, gaat nog wel ff duren.
Net wanneer mijn vrije dagen voorbij zijn, mooi getimed. Not.
Wel fijn dat mijn moeder morgenmiddag even wil checken of alles nog goed is met Bob.
Doe haar zo de kooi in en hopen dat ze er nog is morgen.
Is nu wel actief op de bank... Likt het melkachtige pus zelfs op...
Morgenochtend voor ik ga werken maar even weer de kooi verschonen..
Klinkt zo wel alsof ik hier van baal, nee ben juist blij en hoop dat het haar wat oplucht.
Timing is alleen niet zo goed
Dank je welquote:Op maandag 21 april 2014 22:28 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Go bobjeik heb het gevoel dat dat weer helemaal goed gaat komen.
Het zit ergens op haar zij, onder haar voorpootje..quote:Op dinsdag 22 april 2014 08:54 schreef valentijn101 het volgende:
Misschien kun je het pootje weken in soda als er een korstje op komt. Word het mooi schoon en weekt het korstje los.
quote:Op donderdag 17 april 2014 17:23 schreef Candaasje het volgende:
Fijne paasdagen DigiDA!![]()
Ook de groetjes van Diva, vanuit een soort-van-enigszins-ingedeukt-paasei!![]()
[ afbeelding ]
@Oh-Oh: Is dat een van jouw honden met een identiteitscrisis?![]()
Liefquote:Op vrijdag 18 april 2014 11:49 schreef Miss_Isis het volgende:
Ook van mij een fijne Pasen gewenst DiDA!
[ link | afbeelding ]
Ik ken eigenlijk geen onderzoeken naar kankervrije ratten en muizen vanuit het oogpunt van welzijn van de dieren, zeg maar. Er wordt natuurlijk wel veel onderzoek gedaan naar kanker bij mensen, waarbij ratten en muizen gebruikt worden. Dus ook onderzoek naar genen of andere factoren die kanker bij mensen zouden voorkomen. Of dat ook zou lijden tot kankervrije muizenstammen, durf ik niet te zeggen...quote:Op zaterdag 19 april 2014 12:39 schreef PausNicolaas het volgende:
Hallootjes,
Ik heb jaren ratten gehad. Ze gaven me veel plezier en liefde, maar helaas ook veel verdriet. Qua gezondheid zijn het zwakke beestjes en tumoren doen ze helaas vaak de das om, die vaak spontaan zonder aan te duiden oorzaken ontstaan.
Dat is ook de reden waarom ik gestopt ben met ratten. Nu is mijn vraag:
Wordt er ook onderzoek gedaan naar kanker bij ratten (en muizen), en is er ook uitzicht op (grotendeels) kankervrije ratten (en muizen)?
Het is toch zo zonde dat deze lieve beestjes hierdoor vaak niet ouder dan 2 jaar worden, terwijl ze lichamelijk makkelijk de 5 of 6 jaar kunnen halen!
Vriendelijke groet,
Dit is een bijwerking, het staat ook op de bijsluiter van Advantage vermeld:quote:Op maandag 21 april 2014 21:24 schreef Prospera het volgende:
Vraagje aan de dierenarts:
Mijn 4 katten, 2 van 10 en 2 van 11, krijgen de laatste 5 jaar Advantage tegen de vlooien, zo'n 4xper jaar.
Nu zie ik bij 1 rode kater dat tussen de schouderbladen waar ik vorige maand gedruppeld heb dat de huid helemaal richting bruin verkleurd is. Er lijken ook geen haren meer te groeien.
Wat betekent dit?
Ervaringen van mede-users zijn ook welkom.
Hmm, ik zou het niet weten wat er verschil is als het dicht gaat met korstje of zonder korstje... Ik denk dat je het beste je DA kan vragen wat zijn redenatie is. Ik denk dat je wel zelf merkt als het niet meer gaat met Bob.quote:Op dinsdag 22 april 2014 07:12 schreef Cici het volgende:
[..]
Dank je wel
Bob is still alive and kicking!
Alles goed met het mormeltje, haal haar zo ff de kooi uit om die nog ff te verschonen, zal haar ff beter bekijken.
Alleen kan ik er op wachten dat het abces binnenkort weer volloopt..
Er zit iets daar niet goed...
Edit: bult is geslonken, maar zie nu dat ze iets gebloed heeft.
Was gister voor ik naar bed ging niet zo.
DDA, mijn dierenarts zei dat als er een korstje op komt het dan kan gaan ontsteken van binnen en dan moest ik haar laten inslapen, want dan ging ze lijden.
Vorige keer is het allemaal hartstikke goed gegaan, wondje zat de volgende dag dicht, geen bloed.
Nu is die ook dicht, maar heeft wel iets gebloed.
Als er nu een korstje op komt, moet ik mij dan zorgen gaan maken?
We zijn nu 11 uur verder sinds het is geknapt en ze doet het hartstikke goed, loopt op de bank, neemt snoepjes en brood aan, heeft net gedronken.
Ik blijf het uiteraard in de gaten houden...
Is een heel dik fleecepak uit Hongkong, veel te warm voor binnen.quote:Op dinsdag 22 april 2014 09:21 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]![]()
Is dat wel geschikt voor buiten? Is het geen pyjama?
Vorig wondje zat snel dicht, zonder korst, nu heeft het gebloed en komt er een korstje op ben ik bang, en dat zou meer kans hebben te kunnen gaan ontsteken ofzo.quote:Op dinsdag 22 april 2014 09:34 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Hmm, ik zou het niet weten wat er verschil is als het dicht gaat met korstje of zonder korstje... Ik denk dat je het beste je DA kan vragen wat zijn redenatie is. Ik denk dat je wel zelf merkt als het niet meer gaat met Bob.
Maar ik hoop dat zij het nog een lange tijd goed zou doen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 22 april 2014 10:00 schreef Cici het volgende:
Voor de mensen die nieuwsgierig zijn, zo zag het eruit.
Ff in een spoiler. ziet er namelijk niet zo lekker uit...Jeetje wat een enorme bult! Daar moet ze toch last van hebben?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Geweldigquote:Op dinsdag 22 april 2014 09:37 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Is een heel dik fleecepak uit Hongkong, veel te warm voor binnen.
We hebben ook de kikker:
[ afbeelding ]
En de beer![]()
[ afbeelding ]
![]()
[ afbeelding ]![]()
quote:Op dinsdag 22 april 2014 10:00 schreef Cici het volgende:
Voor de mensen die nieuwsgierig zijn, zo zag het eruit.
Ff in een spoiler. ziet er namelijk niet zo lekker uit...Mmh, lekkuurrrr.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Dat lijkt me inderdaad een vrij dikke. Wat een rotzooi moet dat geven als hij openknapt...
Hij lijkt precies zoals op mijn overleden ratjes.
'Ego te absolvo peccatis tuis in nomine patris et filii et spiritus sancti.'
Nee, ze had er echt geen last van, als ze stond te bedelen om wat lekkers, dan drukte ze zich met bult en al tegen de tralies aan.quote:Op dinsdag 22 april 2014 11:02 schreef Holyme het volgende:
Jeetje wat een enorme bult! Daar moet ze toch last van hebben?
Was ook echt heel groot!quote:Op dinsdag 22 april 2014 11:03 schreef PausNicolaas het volgende:
[..]
Mmh, lekkuurrrr.![]()
Dat lijkt me inderdaad een vrij dikke. Wat een rotzooi moet dat geven als hij openknapt...
Hij lijkt precies zoals op mijn overleden ratjes.
Idd, 1e keer dat dat abces daar zat was die ook erg groot, nu leek die iets groter.quote:
quote:Op dinsdag 22 april 2014 09:37 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Is een heel dik fleecepak uit Hongkong, veel te warm voor binnen.
We hebben ook de kikker:
[ afbeelding ]
En de beer![]()
[ afbeelding ]
![]()
[ afbeelding ]
Go, Bobje!quote:Op dinsdag 22 april 2014 12:52 schreef Cici het volgende:
Nou, ik ben gerustgesteld voor nu, mijn moeder is even wezen kijken en Bob kwam nieuwsgierig kijken en nam een snoepje en een stukje brood aan
Monchhichi, ken je apensoorten dda!!quote:Op dinsdag 22 april 2014 14:11 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]![]()
Psychedelische kleurtjesEn die kikker lijkt een gezicht op te eten?
Als je hondje kaal is dan kan dat wel!quote:Op dinsdag 22 april 2014 14:54 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]Heb ik een trend gemist? Moet mijn hond ook een Monchihichi pakje?
Ik zie al dat er geen Monchihichi pakjes zijn voor 60 cm rug-lengte.quote:Op dinsdag 22 april 2014 14:57 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Als je hondje kaal is dan kan dat wel!
Omdat je het verkeerd spelt denk ikquote:Op dinsdag 22 april 2014 15:09 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik zie al dat er geen Monchihichi pakjes zijn voor 60 cm rug-lengte.
Het doet pijn, dus eventueel kan je het koelen met een koelpack/ijsklontje. Allergische reactie kan, maar gebeurt gelukkig niet zo vaak. De zwelling wordt meestal na een paar uur minder en moet binnen 24 uur helemaal weg zijn. Als de zwelling steeds groter wordt, dan moet je uiteraard de dierenarts bellen. Als de hond benauwd os erg sloom is, direct naar de dierenarts. Verder kan een allergische reactie voor wespengif zich uiten als urticaria (dat zijn zeg maar een soort bulten over het hele lichaam of een deel van het lichaam) of angio-oedeem (de kop of de poot zwelt heel erg). Dan moet je ook naar de dierenarts.quote:Op dinsdag 22 april 2014 15:09 schreef superkimmi het volgende:
klein vraagje dida: mijn hond is net door een wesp gestoken (niet op een enge plek als in de mond o.i.d.) kan dit kwaad? moet ik ergens op letten?
dankje! zal er op lettenquote:Op dinsdag 22 april 2014 15:17 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Het doet pijn, dus eventueel kan je het koelen met een koelpack/ijsklontje. Allergische reactie kan, maar gebeurt gelukkig niet zo vaak. De zwelling wordt meestal na een paar uur minder en moet binnen 24 uur helemaal weg zijn. Als de zwelling steeds groter wordt, dan moet je uiteraard de dierenarts bellen. Als de hond benauwd os erg sloom is, direct naar de dierenarts. Verder kan een allergische reactie voor wespengif zich uiten als urticaria (dat zijn zeg maar een soort bulten over het hele lichaam of een deel van het lichaam) of angio-oedeem (de kop of de poot zwelt heel erg). Dan moet je ook naar de dierenarts.
Was het zeker een wesp? Want als het een bij is, dan blijft de angel in de huid, die moet je met een pincet proberen er uit te halen. (en de bij gaat dood, heel zielig) Bij een wespensteek heb ik nog nooit een angel teruggevonden.
XL = 40 cm, op Amazonquote:Op dinsdag 22 april 2014 15:15 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Omdat je het verkeerd spelt denk ik![]()
Ik kan ze wel namaken denk ik
Komt vast wel goedquote:Op dinsdag 22 april 2014 15:19 schreef superkimmi het volgende:
[..]
dankje! zal er op lettenHeb de wesp zelf gezien want het was tijdens het wandelen net. Maar zal het wondje voor de zekerheid nog wel even controleren! Zal het inderdaad ook eventjes koelen want ze is er niet happy mee.
Dan helemaal in badquote:Op dinsdag 22 april 2014 09:18 schreef Cici het volgende:
[..]
Het zit ergens op haar zij, onder haar voorpootje..
Net ff de dierenarts gebeld, anders kom je even langs zodat de dierenarts er even naar kan kijken.
Helaas mevrouw, ik moet werken. En morgenavond heeft hij spreekuur, om de dag 's avonds, of 's ochtends elke dag, maar ja, werk he.
Ik hoor straks vanmiddag wel van mijn moeder hoe Bob eraan toe is. Als ze niet goed te pas is, kan ik wel vrij krijgen..
Wat een leuk filmpje!quote:
In principe als een pup of kitten geboren is met een navelbreukje dan gaan wij vanuit dat het erfelijk is. Het navelbreukje ontstaat er omdat de buikwand niet goed sluit. Eigenlijk dat het erfelijk is was al bekend in jaren 70, het heeft waarschijnlijk "polygenic treshold character" (voor de liefhebbersquote:Op dinsdag 22 april 2014 16:12 schreef senesta het volgende:
Ik heb een vraagje uit pure nieuwsgierigheidIk heb een maine coon kater en die had als kitten een navelbreukje. Nu zie ik veel in bepaalde gesprekken online een navelbreukje in één adem genoemd worden met bijvoorbeeld knikstaartjes en dergelijke. Met een kat (honden wellicht ook hoor, weet ik niet) met navelbreukje mag ook niet geshowed en niet gefokt worden.
Ik dacht altijd dat een navelbreukje gewoon een ongelukje was.Maar dan zou er gewoon mee gefokt mogen worden lijkt me. Is een navelbreuk erfelijk?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Even spieken in mijn chirurgie boek... Destijds is er gevonden dat er de navelbreuken vaker voorkwamen bij Cornish Rex poezenkinderen, en bij de honden: Airedale terriers, Bassenji, Pointer, Weimaraner en Pekinees.
Het is natuurlijk niet altijd erfelijk, wij hebben ook geen DNA test om dat te onderzoeken. (en soms kan het ook als een gevolg van een trauma zijn, bijv. de fokker of de teef/poes heeft te hard aan de navelstreng getrokken). Maar voor de zekerheid raden wij het af om met deze dieren te fokken. Sommige van de navelbreuk-gevallen hebben waarschijnlijk ook zwakke buikspieren, en dan is de dracht sowieso niet aan te raden.
quote:Op dinsdag 22 april 2014 22:22 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
In principe als een pup of kitten geboren is met een navelbreukje dan gaan wij vanuit dat het erfelijk is. Het navelbreukje ontstaat er omdat de buikwand niet goed sluit. Eigenlijk dat het erfelijk is was al bekend in jaren 70, het heeft waarschijnlijk "polygenic treshold character" (voor de liefhebbers). Het betekent dat er meerdere genen bij betrokken zijn en dat niet alle potentiële navelbreuk-pups/kittens het ook daadwerkelijk krijgen.
In jaren 70 is er dus veel onderzoek naar gedaanInteressantSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Even spieken in mijn chirurgie boek... Destijds is er gevonden dat er de navelbreuken vaker voorkwamen bij Cornish Rex poezenkinderen, en bij de honden: Airedale terriers, Bassenji, Pointer, Weimaraner en Pekinees.
Het is natuurlijk niet altijd erfelijk, wij hebben ook geen DNA test om dat te onderzoeken. (en soms kan het ook als een gevolg van een trauma zijn, bijv. de fokker of de teef/poes heeft te hard aan de navelstreng getrokken). Maar voor de zekerheid raden wij het af om met deze dieren te fokken. Sommige van de navelbreuk-gevallen hebben waarschijnlijk ook zwakke buikspieren, en dan is de dracht sowieso niet aan te raden.Dank je wel!
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
Misschien is de wasbak te glad dus eng. Leg eens een washandje op de bodem zodat bobje grip heeft. (Of misschien heeft bobje liever een soepbord met water)quote:Op dinsdag 22 april 2014 20:27 schreef Cici het volgende:
[..]
Wat een leuk filmpje!
Dat vind ze dus helemaal niks...
Gister ff haar buik onder stromend lauw water gedaan, vind ze echt NIET leuk. Haha
Edit: Net dus geprobeerd he, laagje lauw water in gootsteen gedaan, Bob erin...
Nee dus, zij vindt het echt helemaal NIETS...
Toch ff onder lichte dwang haar buikje schoon gemasseerd en toen er maar uit, wist niet hoe snel zij tegen mij op moest klimmen.
Dat was wel ff genoeg stress..
Morgen wil ik toch ff naar de dierenarts, ff laten bekijken. Voor de zekerheid.
Enige water wat Bob wil, is uit de drinkfles haha!quote:Op woensdag 23 april 2014 08:42 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Misschien is de wasbak te glad dus eng. Leg eens een washandje op de bodem zodat bobje grip heeft. (Of misschien heeft bobje liever een soepbord met water)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |