Het valt reuze mee als het kwartje eenmaal is gevallen.quote:Op zondag 13 april 2014 02:34 schreef Novermars het volgende:
[..]
Helaas allemaal al gehad. De volgende keer dat ik een determinant moet berekenen van een 5x5 matrix loop ik huilend de zaal uit
Dat is best wel normaal bij een examen. Ik had er een als ik me niet vergis en dat was een feestje in vergelijking met de bewijsvraagjes.quote:Op zondag 13 april 2014 02:36 schreef Rezania het volgende:
[..]
Dat is wel behoorlijk wat werk ja, wat een naaidocent heb je als hij dat voor de lol op een tentamen gaat vragen.
Omdat een student geen hond is die genoegen moet nemen met het uitvoeren van trucjes.quote:Op zondag 13 april 2014 02:36 schreef Rezania het volgende:
Eh, vast wel dat eerste, maar dat schrijf ik nooit op, dus heb ik niet geleerd.![]()
En waarom helaas?
Zoals je al stelt, het is veel schrijfwerk. Maak je één schrijffoutje ergens, mag je van voren af aan beginnen na je controle op het einde. Dat is niet fijn op een tentamen. Geef dan gewoon een drie keer drie matrix, dat is dezelfde techniek maar gaat sneller.quote:Op zondag 13 april 2014 02:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het valt reuze mee als het kwartje eenmaal is gevallen.
Het is wel veel schrijfwerk.
[..]
Dat is best wel normaal bij een examen. Ik had er een als ik me niet vergis en dat was een feestje in vergelijking met de bewijsvraagjes.
Gelukkig ben ik geen wiskundige hè.quote:Op zondag 13 april 2014 02:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Omdat een student geen hond is die genoegen moet nemen met het uitvoeren van trucjes.
Misschien was de truc wel dat hij de matrix diagonaliseerde en vervolgens det AB = det A det B toepaste.quote:Op zondag 13 april 2014 02:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Omdat een student geen hond is die genoegen moet nemen met het uitvoeren van trucjes.
Ik denk dat je non-homogeneous bedoeltquote:Op zondag 13 april 2014 02:30 schreef Rezania het volgende:
Wij leerde het zo. Als de functie niet gelijk was aan nul was het wel fucking vaag, dan moest je maar wat verzinnen of zo.!
Het is niet een kwestie van begrijpen? Om maar een heel obvious voorbeeld te noemen, biochemische processen, daar zit aardig wat 'begrijpen' achter...quote:Op zondag 13 april 2014 12:55 schreef theunderdog het volgende:
Waarom word biologie eigenlijk gezien als een bèta vak?
Het is immers gewoon een kwestie van leren en niet begrijpen zoals dat met wiskunde wel het geval is.
Ahja, natuurlijk, ik had het anders moeten verwoorden.quote:Op zondag 13 april 2014 13:30 schreef Bravebart het volgende:
[..]
Het is niet een kwestie van begrijpen? Om maar een heel obvious voorbeeld te noemen, biochemische processen, daar zit aardig wat 'begrijpen' achter...
Ik hoop echt dat je aan het trollen bentquote:Op zondag 13 april 2014 12:55 schreef theunderdog het volgende:
Waarom word biologie eigenlijk gezien als een bèta vak?
Het is immers gewoon een kwestie van leren en niet begrijpen zoals dat met wiskunde wel het geval is.
Het is heel erg simpel, maar wat een kutwerkje zeg. Bijna net zo erg als bewijzen datquote:Op zondag 13 april 2014 02:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het valt reuze mee als het kwartje eenmaal is gevallen.
Het is wel veel schrijfwerk.
Nee, biologie is qua moeilijkheidsgraad op geen enkele manier te vergelijken met wiskunde.quote:Op zondag 13 april 2014 13:33 schreef spacer730 het volgende:
[..]
Ik hoop echt dat je aan het trollen bent
quote:Op zondag 13 april 2014 13:32 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ahja, natuurlijk, ik had het anders moeten verwoorden.
Het is meer dat iedereen met een gemiddeld IQ biologie kan begrijpen, het is slechts een kwestie van leren. Wiskunde daarentegen moet je echt aanleg voor hebben.
En nog minder is de middelbare te vergelijken met de uni.quote:Op zondag 13 april 2014 13:36 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nee, biologie is qua moeilijkheidsgraad op geen enkele manier te vergelijken met wiskunde.
Uiteraard.quote:Op zondag 13 april 2014 13:37 schreef OllieWilliams het volgende:
[..]
En nog minder is de middelbare te vergelijken met de uni.
Ik moest lachenquote:Op zondag 13 april 2014 13:32 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ahja, natuurlijk, ik had het anders moeten verwoorden.
Het is meer dat iedereen met een gemiddeld IQ biologie kan begrijpen, het is slechts een kwestie van leren. Wiskunde daarentegen moet je echt aanleg voor hebben.
Was mijn post over dat biologie qua moeilijkheidsgraad niet te vergelijken is met wiskunde, echt zo fout dan?quote:Op zondag 13 april 2014 13:42 schreef Anoonumos het volgende:
Bij de meeste wiskunde instituten zit wel een Mathematical Biology / Biomathematics groep. Dat is wel vet.
En biophysics bij natuurkunde.
En bioinformatica bij informatica.quote:Op zondag 13 april 2014 13:42 schreef Anoonumos het volgende:
Bij de meeste wiskunde instituten zit wel een Mathematical Biology / Biomathematics groep. Dat is wel vet.
En biophysics bij natuurkunde.
Vanuit de middelbare school vakken gezien had je wel een punt, maar verder niet echt.quote:Op zondag 13 april 2014 13:43 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Was mijn post over dat biologie qua moeilijkheidsgraad niet te vergelijken is met wiskunde, echt zo fout dan?
Natuurlijk, ik stelde het wat ongenuanceerd, maar verder...
Nee want daar stelt wiskunde net zo weinig, als het al niet minder is, voor als biologiequote:Op zondag 13 april 2014 13:51 schreef Bravebart het volgende:
[..]
Vanuit de middelbare school vakken gezien had je wel een punt, maar verder niet echt.
Wiskunde b/d op het vwo is aanzienlijk moeilijker dan biologie op het vwo hoor.quote:Op zondag 13 april 2014 13:54 schreef spacer730 het volgende:
[..]
Nee want daar stelt wiskunde net zo weinig, als het al niet minder is, voor als biologie
Vond je? Ik denk dat mensen over het algemeen meer moeite hadden met wiskunde dan met biologie. Maar dat staat me niet heel helder meer voor de geestquote:Op zondag 13 april 2014 13:54 schreef spacer730 het volgende:
[..]
Nee want daar stelt wiskunde net zo weinig, als het al niet minder is, voor als biologie
Verre van. Ik heb twee jaar lang geen voldoende gehaald voor biologie maar voor wiskunde b/d haalde ik uitstekende cijfers!quote:Op zondag 13 april 2014 13:55 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Wiskunde b/d op het vwo is aanzienlijk moeilijker dan biologie op het vwo hoor.
Geen voldoende halen voor biologie op het vwo is pure laksheid.quote:Op zondag 13 april 2014 13:56 schreef Novermars het volgende:
[..]
Verre van. Ik heb twee jaar lang geen voldoende gehaald voor biologie maar voor wiskunde b/d haalde ik uitstekende cijfers!
De wiskunde b stof van het vwo kun je makkelijk in 1 jaar behandelen, stelde vorig jaar echt niks voor. Wiskunde D gaat al wat dieper in op de stof, maar stelde in mijn beleving ook niet veel voorquote:Op zondag 13 april 2014 13:55 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Wiskunde b/d op het vwo is aanzienlijk moeilijker dan biologie op het vwo hoor.
Klopt, maar dat kon ik me bij wiskunde wel veroorloven!quote:Op zondag 13 april 2014 13:56 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Geen voldoende halen voor biologie op het vwo is pure laksheid.
Dan heb je misschien een sterke aanleg voor wiskunde, dat kan natuurlijk. En is ook wel erg aannemelijk.quote:Op zondag 13 april 2014 13:58 schreef Novermars het volgende:
[..]
Klopt, maar dat kon ik me bij wiskunde wel veroorloven!
Dat kan.quote:Op zondag 13 april 2014 13:57 schreef spacer730 het volgende:
[..]
De wiskunde b stof van het vwo kun je makkelijk in 1 jaar behandelen, stelde vorig jaar echt niks voor. Wiskunde D gaat al wat dieper in op de stof, maar stelde in mijn beleving ook niet veel voor
Klopt, maar de inhoud an sich is wel slechts een kwestie van leren.quote:Op zondag 13 april 2014 14:07 schreef Rezania het volgende:
Maar om terug te komen op je vraag, biologie is een bètawetenschap. Op de uni is het niet enkel leren, maar ook begrijpen. Je kan niet organismen gaan onderzoeken zonder dat je hun huishouding begrijpt. Op het vwo is het wel een beetje verneukt als bètavak ja, zonde wel.
De inhoud van wat? Biologie als wetenschap?quote:Op zondag 13 april 2014 14:09 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Klopt, maar de inhoud an sich is wel slechts een kwestie van leren.
Biologie als wetenschap focust zich op onderzoek, dus dan kom je weer tot de conclusie dat het een bètawetenschap is.quote:Als je daadwerkelijk gaat onderzoeken wordt het natuurlijk een ander verhaal.
Klopt. Helaas zijn bijna alle bètavakken verneukt op het vwo. Als je mazzel hebt met je docent (iemand met passie voor z'n vakgebied) kun je om uitleg vragen en het echt begrijpen ipv een hersenloze robot te worden die maar wat loopt te kloten met binastabellen en formules zonder enig idee te hebben wat er nu echt gebeurt. Extreem zonde imo.quote:Op zondag 13 april 2014 14:07 schreef Rezania het volgende:
Maar om terug te komen op je vraag, biologie is een bètawetenschap. Op de uni is het niet enkel leren, maar ook begrijpen. Je kan niet organismen gaan onderzoeken zonder dat je hun huishouding begrijpt. Op het vwo is het wel een beetje verneukt als bètavak ja, zonde wel.
Wat bijvoorbeeld cellen precies zijn, hoe ze werken, de inhoud ervan.quote:Op zondag 13 april 2014 14:12 schreef Rezania het volgende:
[..]
De inhoud van wat? Biologie als wetenschap?
[..]
Biologie als wetenschap focust zich op onderzoek, dus dan kom je weer tot de conclusie dat het een bètawetenschap is.
Waarom word er eigenlijk op die manier lesgegeven op het vwo?quote:Op zondag 13 april 2014 14:13 schreef OllieWilliams het volgende:
[..]
Klopt. Helaas zijn bijna alle bètavakken verneukt op het vwo. Als je mazzel hebt met je docent (iemand met passie voor z'n vakgebied) kun je om uitleg vragen en het echt begrijpen ipv een hersenloze robot te worden die maar wat loopt te kloten met binastabellen en formules zonder enig idee te hebben wat er nu echt gebeurt. Extreem zonde imo.
Omdat teveel mensen NT of NG doen die er absoluut niet thuishoren, maar 60% van een klas laten zakken is ook weer zoiets...quote:Op zondag 13 april 2014 14:16 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Waarom word er eigenlijk op die manier lesgegeven op het vwo?
Als het schoolsysteem gewoon verandert dan hoef je je ook geen zorgen te maken om die 60% .quote:Op zondag 13 april 2014 14:18 schreef OllieWilliams het volgende:
[..]
Omdat teveel mensen NT of NG doen die er absoluut niet thuishoren, maar 60% van een klas laten zakken is ook weer zoiets...
Vroeger was alles beterquote:Op zondag 13 april 2014 14:19 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Als het schoolsysteem gewoon verandert dan hoef je je ook geen zorgen te maken om die 60% .
quote:Op zondag 13 april 2014 14:15 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Wat bijvoorbeeld cellen precies zijn, hoe ze werken, de inhoud ervan.
Dat is een kwestie van leren, je hoeft er niet een bepaalde aanleg voor te hebben. Je moet alleen wel veel informatie op kunnen slaan.
Als je dat denkt heb je echt nog totaal geen idee van hoe complex cellen zijn.quote:Op zondag 13 april 2014 14:15 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Wat bijvoorbeeld cellen precies zijn, hoe ze werken, de inhoud ervan.
Dat is een kwestie van leren, je hoeft er niet een bepaalde aanleg voor te hebben. Je moet alleen wel veel informatie op kunnen slaan.
SPOILER: Groot plaatjeOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dit is een beknopte weergave van de metabolische routes in één cel. Als jij de eigenschappen van die cel wil gaan bepalen moet je wel iets meer kunnen dan enkel dit uit je hoofd weten. Om nog maar te zwijgen over genetica, biofysica, biochemie, etc.
Ik kan snappen dat je door biologie op het vwo wat simpel over biologie als wetenschap denkt, maar onderschat het niet. Een cel moet je begrijpen wil je er mee kunnen werken, niet gewoon leren. Ga anders eens naar een open dag voor biologie op een universiteit, je zal je verbazen hoe anders het is dan op de middelbare.Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
Klopt, maar biologie is denk ik nog wel het hardste geraakt door versimpeling. Komt allemaal doordat het een verplicht vak is bij N&G, wat weer het bèta-pretpakket is.quote:Op zondag 13 april 2014 14:13 schreef OllieWilliams het volgende:
[..]
Klopt. Helaas zijn bijna alle bètavakken verneukt op het vwo. Als je mazzel hebt met je docent (iemand met passie voor z'n vakgebied) kun je om uitleg vragen en het echt begrijpen ipv een hersenloze robot te worden die maar wat loopt te kloten met binastabellen en formules zonder enig idee te hebben wat er nu echt gebeurt. Extreem zonde imo.
quote:Op zondag 13 april 2014 14:22 schreef Rezania het volgende:
[..]
[..]
Als je dat denkt heb je echt nog totaal geen idee van hoe complex cellen zijn.Ik denk inderdaad dat ik sportief genoeg moet zijn om mijn eigen ongelijk toe te geven..SPOILER: Groot plaatjeOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dit is een beknopte weergave van de metabolische routes in één cel. Als jij de eigenschappen van die cel wil gaan bepalen moet je wel iets meer kunnen dan enkel dit uit je hoofd weten. Om nog maar te zwijgen over genetica, biofysica, biochemie, etc.
Ik kan snappen dat je door biologie op het vwo wat simpel over biologie als wetenschap denkt, maar onderschat het niet. Een cel moet je begrijpen wil je er mee kunnen werken, niet gewoon leren. Ga anders eens naar een open dag voor biologie op een universiteit, je zal je verbazen hoe anders het is dan op de middelbare.
Maar nu walg ik er eigenlijk nog meer van het middelbare schoolsysteem. Je wordt eigenlijk compleet verkeerd voorbereid op de universiteit.
Hoe zit het met de uitvallen op beta studies dan?
Klopt, maar natuurkunde en wiskunde ook hoor. Biologie valt mij misschien minder op omdat ik daar niet meer mee te maken heb nu.quote:Op zondag 13 april 2014 14:23 schreef Rezania het volgende:
[..]
Klopt, maar biologie is denk ik nog wel het hardste geraakt door versimpeling. Komt allemaal doordat het een verplicht vak is bij N&G, wat weer het bèta-pretpakket is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |