Ben ik met je eens. Daarom heb ik calculus B de eerste keer ook gefaald, heeft totaal geen toepassing voor ons, kan er ook geen bedenken, komt allemaal in het tweede jaar pas. Calculus C daarentegen was gelijk toepasbaar en maakte veel problemen makkelijker, dus daar heb ik een dikke voldoende voor gehaald.quote:Op zondag 13 april 2014 01:57 schreef Mitsu het volgende:
[..]
Ik vind calculus niet zo interessant als t losstaand is van product ontwerpen, dus ik doe er ook niets aan in m'n vrije tijd
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
Het is vermenigvuldigen in R2. Makkelijker kan eigenlijk niet. Als ik ooit nog eens een kleine koter krijg dan is het eerste wat ik hem leer complexe getallenquote:Op zondag 13 april 2014 01:20 schreef Mitsu het volgende:
[..]
Ja. Sterker nog: eerste college waar iets wiskundigs in voor kwam was ik nog aan t uitvogelen hoe je een xyz stelsel tekent ipv xy toen er opeens een vector en een vector unit bij kwam. Ja toen dacht ik: handig man, ik volg dit nu al niet.
En ik weet nog steeds niet wat complexe getallen zijn.
Ik gok aan de hand van deze voorbeelden dat complexe getallen dan ergens volgend jaar wel aan de orde komen bij collegesquote:Op zondag 13 april 2014 01:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Twee toepassingen zijn bijv. dat je door complexe getallen te gebruiken niet-lineaire vergelijkingen kan omzetten naar lineaire vergelijkingen (die je dus met de rekenregels voor complexe getallen in acht nemende gemakkelijk kan oplossen) en dat je van het tijdsdomein naar het frequentiedomijn kan gaan voor sinusoïdes. Probeer het niet in detail te begrijpen (dat doet bijna niemand) maar in een notendop is dit de reden dat we leren om te werken met complexe getallen. Het is vooral erg gemakkelijk.
Ach eventueel is er bovenin de knorrentoren nog wel plek vaak, maar dat is de meest verschrikkelijke plek ooitquote:Op zondag 13 april 2014 01:56 schreef Mitsu het volgende:
[..]
Niet verwacht. Succes met een plekje vinden dan
iquote:Op zondag 13 april 2014 01:20 schreef Mitsu het volgende:
[..]
Ja. Sterker nog: eerste college waar iets wiskundigs in voor kwam was ik nog aan t uitvogelen hoe je een xyz stelsel tekent ipv xy toen er opeens een vector en een vector unit bij kwam. Ja toen dacht ik: handig man, ik volg dit nu al niet.
En ik weet nog steeds niet wat complexe getallen zijn.
Ik heb net trouwens nog even naar jullie eerstejaars programma gekeken, dat is echt veel te gemakkelijk voor deze doelgroep. Jullie zijn een van de slimste groepen studenten (samen met TW, electro en werktuigkunde), ze lijken wat te zijn doorgeslagen met het gemakkelijker maken om de uitval te beperken. Volgens mij kan je beter het eerste jaar wat moeilijker maken zo dat de overgang naar het tweede/derde jaar kleiner is. Laat vooral het eerste jaar 50-70% afvallen, niets mis mee.quote:
Bij industrieel ontwerp? Ik zou niet 1-2-3 een reden weten. Het kan hoor als je een bepaald soort keuzevak volgt maar het behoort niet echt tot jullie corebusiness. Ik moet ze vaak als middel gebruiken voor een ander vak, die berekeningen (delen door) doe ik nu uit mijn hoofd.quote:Op zondag 13 april 2014 02:02 schreef Mitsu het volgende:
[..]
Ik gok aan de hand van deze voorbeelden dat complexe getallen dan ergens volgend jaar wel aan de orde komen bij colleges
Damm.. 8 uur op een zondag..quote:Op zondag 13 april 2014 02:06 schreef Mitsu het volgende:
Mooi tijdstip om te gaan slapen dit. Lekker weer ok acht uur opstaan morgen![]()
Welterusten!
quote:Op zondag 13 april 2014 02:01 schreef Rezania het volgende:
Over natuurkunde gesproken (vast wel ergens hier):Het gevaar van voortborduren op verkeerde en/of onvolledige aannames.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Trustequote:Op zondag 13 april 2014 02:06 schreef Mitsu het volgende:
Mooi tijdstip om te gaan slapen dit. Lekker weer ok acht uur opstaan morgen![]()
Welterusten!
Een complexe vector? Alsjeblieft niet zeg.quote:
Omdat je zei sinusoïde functies dacht ik 't, maar kan net zo goed niet zo zijn hoor!quote:Op zondag 13 april 2014 02:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Bij industrieel ontwerp? Ik zou niet 1-2-3 een reden weten. Het kan hoor als je een bepaald soort keuzevak volgt maar het behoort niet echt tot jullie corebusiness. Ik moet ze vaak als middel gebruiken voor een ander vak, die berekeningen (delen door) doe ik nu uit mijn hoofd.
http://en.wikipedia.org/wiki/Quaternionquote:Op zondag 13 april 2014 02:07 schreef Rezania het volgende:
[..]
Een complexe vector? Alsjeblieft niet zeg.
quote:Op zondag 13 april 2014 02:01 schreef Rezania het volgende:
Over natuurkunde gesproken (vast wel ergens hier):Of dezeSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
![]()
![]()
Ik had het inderdaad ook wel wat moeilijker verwacht. Men zegt dat er twee echte struikelvakken in het eerste jaar zijn die het werkelijke niveau van de studie zouden laten zien: Mechanica en Elektromagnetisme. Mechanica zal ik woensdag zien hoe dat tentamen gaat, maar daar heb ik nog veel te weinig voor gedaan. Elektromagnetisme vond ik altijd wel interessant en heb ik nooit goed begrepen op de middelbare school, maar dat zie ik volgend kwartiel dus.quote:Op zondag 13 april 2014 02:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik heb net trouwens nog even naar jullie eerstejaars programma gekeken, dat is echt veel te gemakkelijk voor deze doelgroep. Jullie zijn een van de slimste groepen studenten (samen met TW, electro en werktuigkunde), ze lijken wat te zijn doorgeslagen met het gemakkelijker maken om de uitval te beperken. Volgens mij kan je beter het eerste jaar wat moeilijker maken zo dat de overgang naar het tweede/derde jaar kleiner is. Laat vooral het eerste jaar 50-70% afvallen, niets mis mee.
quote:Op zondag 13 april 2014 02:07 schreef Mitsu het volgende:
[..]
Omdat je zei sinusoïde functies dacht ik 't, maar kan net zo goed niet zo zijn hoor!
D'uh, natuurlijk zijn er complexe vectoren. Maak je geen zorgen, het is niet moeilijker dan het werken met gewone vectoren.quote:Op zondag 13 april 2014 02:07 schreef Rezania het volgende:
[..]
Een complexe vector? Alsjeblieft niet zeg.
Die eerste functie komt jou hopelijk bekend voor Mitsu?quote:
Vast wel, maar je die dingen voorstellen is een heel ander verhaal. Ik had al moeten met driedimensionale vectoren en vectorruimtes.quote:Op zondag 13 april 2014 02:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
D'uh, natuurlijk zijn er complexe vectoren. Maak je geen zorgen, het is niet moeilijker dan het werken met gewone vectoren.
Bioprocessen zijn veel differentiaalvergelijkingen. Wedden dat ze daarin terugkomen!quote:Op zondag 13 april 2014 02:08 schreef Rezania het volgende:
Bij ons zei de docent die complexe getallen kwam uitleggen dat we het nodig hadden voor trillingen. Zou echt niks kunnen bedenken waarbij een complexe trilling betrekking heeft tot een cel, genetische modificatie, een bioreactor, recombinante eiwitten, etc.
Er valt je weinig aan voor te stellen, het zijn gewoon 2d-vectoren.quote:Op zondag 13 april 2014 02:11 schreef Rezania het volgende:
[..]
Vast wel, maar je die dingen voorstellen is een heel ander verhaal. Ik had al moeten met driedimensionale vectoren en vectorruimtes.
Tenzij jullie die diff-vgl met de hand moeten oplossen.quote:Op zondag 13 april 2014 02:12 schreef Novermars het volgende:
[..]
Bioprocessen zijn veel differentiaalvergelijkingen. Wedden dat ze daarin terugkomen!
Ja, nu je het zegt, dat hebben gehad bij calculus B. Had er nog niet eens zo over nagedacht.quote:Op zondag 13 april 2014 02:12 schreef Novermars het volgende:
[..]
Bioprocessen zijn veel differentiaalvergelijkingen. Wedden dat ze daarin terugkomen!
Ik ken het, ik bedank ervoor, ik vind gewone mechanica waarbij je doet alsof een grote verzameling punten 1 punt is al moeilijk genoeg.quote:Op zondag 13 april 2014 02:14 schreef Anoonumos het volgende:
Weten jullie wat nou een leuk natuurkunde vak is?
Statistische mechanica
Alsof nuttige pde's überhaupt een closed-form solution hebbenquote:Op zondag 13 april 2014 02:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Tenzij jullie die diff-vgl met de hand moeten oplossen.![]()
Ik moet er trouwens wel nog even bij vermelden dat partiële differentiaalvergelijkingen (meerdere variabelen) niet met zo'n trucje kunnen worden opgelost. Helaas!
Of gelukkig? Het zou toch ook maar jammer zijn als de fun van het puzzelen zou verdwijnen.
Verklaar je naderquote:Op zondag 13 april 2014 02:14 schreef Anoonumos het volgende:
Weten jullie wat nou een leuk natuurkunde vak is?
Statistische mechanica
Yep, kolonies van bacteriën, haflwaarde tijd (radioactief verval, farmacokinetica), longvolume bij de ademhaling, volume van het hart bij de cyclus, .... , allemaal te beschrijven met differentiaalvergelijkingen. Die dingen leer je niet voor de kzk, dat doe je omdat de natuur zo werkt.quote:Op zondag 13 april 2014 02:14 schreef Rezania het volgende:
[..]
Ja, nu je het zegt, dat hebben gehad bij calculus B. Had er nog niet eens zo over nagedacht.
Laat ik het zo zeggen, tegen de tijd dat jij dat vak volgt klaag jij niet meer over een te laag tempo.quote:
Het tentamen en de stof die behandeld werd in onze Calculus C variant was voor 80% hetzelfde als de calculus B variant. Het verschil zat hem volledig in dat wij bij Calculus C ook het bewijs/ontstaan van bepaalde stellingen behandelden die je bij Calculus B enkel gebruikt. Zoals bijvoorbeeld de formele definitie van een limiet, wat helemaal niemand leek te begrijpen en ook niet terugkwam in het tentamen lol.quote:Op zondag 13 april 2014 02:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Trouwens, jullie krijgen een ander calculusvak maar geen moeilijker afgaande op de vakinhoud. Het verschil lijkt hem er in te zitten dat alvast wat behandeld wordt wat voor andere faculteiten bij een ander vak wordt behandeld aangezien jullie in het vervolg nog wat meer calculus moeten behandelen.
Ja ja, ik snap wel dat biologische processen zijn te beschrijven met een differentiaalvergelijking (heb niks anders gedaan deze periodequote:Op zondag 13 april 2014 02:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Yep, kolonies van bacteriën, haflwaarde tijd (radioactief verval, farmacokinetica), longvolume bij de ademhaling, volume van het hart bij de cyclus, .... , allemaal te beschrijven met differentiaalvergelijkingen. Die dingen leer je niet voor de kzk, dat doe je omdat de natuur zo werkt.
Hopelijk heb je gelijk, ondertussen blijf ik nog wel even doorgaan met wiskundevakken volgen bij de wiskundefaculteit aangezien het eerstejaars programma van TN niet veel voorsteltquote:Op zondag 13 april 2014 02:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Laat ik het zo zeggen, tegen de tijd dat jij dat vak volgt klaag jij niet meer over een te laag tempo.
Yep, dat schat ik in als het zwaarste.quote:Op zondag 13 april 2014 02:10 schreef JaJammerJan het volgende:
[..]
Ik had het inderdaad ook wel wat moeilijker verwacht. Men zegt dat er twee echte struikelvakken in het eerste jaar zijn die het werkelijke niveau van de studie zouden laten zien: Mechanica en Elektromagnetisme.
Je zou een van de weinigen zijn die het volledig begrijpt als dat jou zou lukken, het is nogal abstracte kost.quote:Elektromagnetisme vond ik altijd wel interessant en heb ik nooit goed begrepen op de middelbare school, maar dat zie ik volgend kwartiel dus.
Gezien het lage VWO-niveau is 30% uitval te weinig, 50-70% is een goed percentage om op te mikken. Hoeveel er in de hogere jaren uitvallen weet ik niet, traditioneel had technische natuurkunde een hoge uitval in het jaar maar ik heb de indruk dat het huidige programma heel wat gemakkelijker is dus het zou me niet verbazen als er nu meer studenten uitvallen in de hogere jaren. Tenzij je de opleiding compleet wil verkloten voor de studenten zal je op een gegeven moment toch met de zware kost moeten beginnen.quote:Als ik zo peil verwacht ik niet dat de uitval meer dan 30% zal zijn het eerste jaar, waardoor je van het 2e naar het 3e jaar dus een veel grotere uitval zult krijgen wat erg jammer is voor die mensen die hierdoor 2 jaar 'verliezen'.
That's the spirit.quote:Op zondag 13 april 2014 02:23 schreef spacer730 het volgende:
[..]
Hopelijk heb je gelijk, ondertussen blijf ik nog wel even doorgaan met wiskundevakken volgen bij de wiskundefaculteit aangezien het eerstejaars programma van TN niet veel voorstelt
Het handigste is om dit met laplace op te lossen. http://en.wikipedia.org/wiki/Laplace_transformquote:Op zondag 13 april 2014 02:23 schreef Rezania het volgende:
[ afbeelding ]
Dit soort vragen dus had ik nog niet gekoppeld aan een toepassing op het tentamen. Toentertijd hadden we ook nog niet differentiaalvergelijking buiten calculus gehad, en dubbele differentiaal voor een bioproces hebben wee nog steeds niet gehad.
quote:Op zondag 13 april 2014 02:23 schreef Rezania het volgende:
[ afbeelding ]
Dit soort vragen dus had ik nog niet gekoppeld aan een toepassing op het tentamen. Toentertijd hadden we ook nog niet differentiaalvergelijking buiten calculus gehad, en dubbele differentiaal voor een bioproces hebben wee nog steeds niet gehad.
quote:Op zondag 13 april 2014 02:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het handigste is om dit met laplace op te lossen. http://en.wikipedia.org/wiki/Laplace_transform
Het ziet er ingewikkeld uit (dat is het ook een beetje) maar als je kijkt naar wat je moet doen, dat valt erg mee. Alleen ga jij het misschien niet zo mogen oplossen van je docent.
Dit werd tot 2 jaar geleden bijv. ook nog bij minstens een andere faculteit gedaan, helaas is daar het niveau omlaag getrokken door wat zwakkere groepen studenten (o.a. TBK) die hetzelfde vak volgen.quote:Op zondag 13 april 2014 02:18 schreef JaJammerJan het volgende:
[..]
Het tentamen en de stof die behandeld werd in onze Calculus C variant was voor 80% hetzelfde als de calculus B variant. Het verschil zat hem volledig in dat wij bij Calculus C ook het bewijs/ontstaan van bepaalde stellingen behandelden die je bij Calculus B enkel gebruikt. Zoals bijvoorbeeld de formele definitie van een limiet, wat helemaal niemand leek te begrijpen en ook niet terugkwam in het tentamen lol.
Bij ons was lineaire algebra niks meer dan vectoren en matrices. Heb je dat liever?quote:Op zondag 13 april 2014 02:28 schreef Novermars het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
En dit vak heet Linear Algebra
Hebben jullie ook geleerd waarom het werkt zoals het werkt of hebben jullie enkel het trucje geleerd? Indien het eerste het geval is dan ben je helaas in goed gezelschap.quote:Op zondag 13 april 2014 02:30 schreef Rezania het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Wij leerde het zo. Als de functie niet gelijk was aan nul was het wel fucking vaag, dan moest je maar wat verzinnen of zo.!
Helaas allemaal al gehad. De volgende keer dat ik een determinant moet berekenen van een 5x5 matrix loop ik huilend de zaal uitquote:Op zondag 13 april 2014 02:32 schreef Rezania het volgende:
[..]
Bij ons was lineaire algebra niks meer dan vectoren en matrices. Heb je dat liever?
Dat is wel behoorlijk wat werk ja, wat een naaidocent heb je als hij dat voor de lol op een tentamen gaat vragen.quote:Op zondag 13 april 2014 02:34 schreef Novermars het volgende:
[..]
Helaas allemaal al gehad. De volgende keer dat ik een determinant moet berekenen van een 5x5 matrix loop ik huilend de zaal uit
Lineaire algebra was 4 colleges bij mij.quote:Op zondag 13 april 2014 02:35 schreef Anoonumos het volgende:
Het duurde 6 weken voordat wij de eerste matrix kregen bij lineaire algebra.
Eh, vast wel dat eerste, maar dat schrijf ik nooit op, dus heb ik niet geleerd.quote:Op zondag 13 april 2014 02:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Hebben jullie ook geleerd waarom het werkt zoals het werkt of hebben jullie enkel het trucje geleerd? Indien het eerste het geval is dan ben je helaas in goed gezelschap.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |