Voor zouten hoeft dat inderdaad niet, kan wel handig zijn om je laten realiseren dat het uit ionen en niet uit moleculen bestaat.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 00:07 schreef lazypenguin het volgende:
oh ja sorry, onze leraar leerde ons aan om naast elke stof boeit niet wat voor ladingen/status te schrijven, dus konden we ook iets krijgen van Na+Cl-(s)ff in de war
Ja exact, denk er wel aan dat als je het beschrijft dat het ion een chloride-ion heet (weet niet of ze daar over mierenneuken maar beter voorkomen dan genezen).quote:Op dinsdag 13 mei 2014 00:10 schreef Cikx het volgende:
Als je NaCl oplost in water krijg je een natrium en een chloor ion dus wordt het Na+ (aq) en Cl- (aq), maar die (aq) mag je dus weglaten. Samen vormen ze NaCl, zonder lading.
Dat is een vaste stof en die neem je niet mee in een evenwichtsvoorwaarde.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 09:37 schreef ownz123 het volgende:
Waarom moet je het niet delen door CA(OH)2
Het is een vaste stofquote:Op dinsdag 13 mei 2014 09:42 schreef ownz123 het volgende:
Hij heeft achter CAOH gewoon AQ geschreven, dus dan moet je hem wel opschrijven
Stel je begint met 5M B-:quote:Op dinsdag 13 mei 2014 09:48 schreef lazypenguin het volgende:
stel je hebt
B- + H2O evenwichtspijl HB + OH-
en je moet de kb ofzo uitrekenen en dat met x
welk wordt dan plus of min x? dus hoeveel x wordt er omgezet bij welke?
Begin
Omgezet
massa ppm hoeft niet. Je krijgt waarschijnlijk wel rekensommen met pH, molaire massa etc.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 01:42 schreef mapima het volgende:
oke wie kan snel even opsommen wat vrijwel zeker in het examen zal komen
uit mn hoofd weet ik
redox
zuren en basen
evenwichtsconstante
massaspectrometrie (vrij makkelijk gewoon binas39b erbij)
eiwitten
sommen met massa ppm
en meer is...?
Dat kan misschien wel zo zijn, maar (naar mijn mening) verraadt de term het al: deeltjes per miljoen. Dan is het toch niet meer zo lastig?quote:Op dinsdag 13 mei 2014 11:50 schreef ownz123 het volgende:
Ik denk eerder, dat het als moeilijk voor ervaren, aangezien je de eerste 6 jaar er zowat bijna niks meedoet en dan blijkt dat het vaak in examen voor komt. Het is eigenlijk net als procenten, maar je werkt er normaal nooit mee en dan kan je toch zo in de war raken.
Wij hebben nooit een examen gekregen waar we moesten werken met ppm, dus het was wel even verwarrend voor me toen ik het examen van 2013 ging maken. Ik snap het gelukkig nu wel ;Pquote:Op dinsdag 13 mei 2014 11:53 schreef yoloswaggings het volgende:
[..]
Dat kan misschien wel zo zijn, maar (naar mijn mening) verraadt de term het al: deeltjes per miljoen. Dan is het toch niet meer zo lastig?
Tevens hebben wij de ppm, middels oefenexamens, meerdere keren behandeld.
Het is C6H6 toch?quote:Op dinsdag 13 mei 2014 16:57 schreef Nattekat het volgende:
Dat ging nog best goed
Had alleen eerst met C6H12 gewerkt voor benzeen, daarna niet meer kunnen verbeteren
het moest toch met een structuurformule?quote:Op dinsdag 13 mei 2014 16:57 schreef Nattekat het volgende:
Dat ging nog best goed
Had alleen eerst met C6H12 gewerkt voor benzeen, daarna niet meer kunnen verbeteren
Ja klopt, benzenol is C6H5OH en benzeen is C6H6. Het komt erop neer dat ieder C-atoom in de benzeenring 1 H-atoom heeft.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 16:59 schreef yoloswaggings het volgende:
[..]
Ja... maar benzenol is C6H5OHkwam ik op het laatst achter
Redox, moet je het aantal H+ ionen weten.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 17:00 schreef mapima het volgende:
[..]
het moest toch met een structuurformule?
Je had 15koolstofgroepen. Elke cyclus staat hij er 2 af. 7*2=14 en je houd er 1 over.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 17:21 schreef Wouterw17 het volgende:
Hoe komen ze aan 7 cycli in de laatste vraag?
Welke was dat ook al weer?quote:Op dinsdag 13 mei 2014 17:29 schreef ownz123 het volgende:
Ik vond hem niet lang, was al half uur van tevoren klaar en had toen alles ff nagekeken en daarna lang zitten kijken naar opgave 3, waar ik maar niet uitkwam
Oh ja die was ff vogelen. Je moest beide cl-'en eraf halen. Stond heel omslachtig in die tekst. Normaal sta je h20 af, maar in dit geval HCl denk ik dan maar dat werd niet gevraagd.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 17:31 schreef ownz123 het volgende:
Je moest een polymeer tekenen met 2 monomeren ofzo iets (ben de namen vergeten)
wrs iets van 1.3 of zoquote:Op dinsdag 13 mei 2014 17:39 schreef exelletor het volgende:
[..]
Boven de een verwacht ik, maar niet zo hoog als vorig jaar.
dat is elk jaar zo bij scheikunde. de vraag blijft waarom er dan niks aan wordt gedaan.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 17:42 schreef King-Ernie het volgende:
Ik kom uit rond de 45-53 punten. Heb wel even een klacht ingediend dat hij veel te lang was. Heb wel wat af moeten raffelen
Ja ik zag het inderdaad al. Had er totaal niet aan gedacht. Vond het al een weggevertje die vraag maar er zat dus toch een addertje onder het gras.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 17:30 schreef jelfrikandel het volgende:
[..]
Je had 15koolstofgroepen. Elke cyclus staat hij er 2 af. 7*2=14 en je houd er 1 over.
Ik vond m best pittig en lang maar heb m wel aardig gemaakt.
Ja vond het inderdaad ook spijtig, maar ja je krijgt niet altijd de onderwerpen die je wilt..quote:Op dinsdag 13 mei 2014 17:50 schreef Cikx het volgende:
Geen vragen over eiwitten of aminozuren, toch spijtig.
Over DNA en andere biopolymeren wordt sowieso vrij weinig gevraagd zag ik op oude examens. Af en toe een keten tekenen van ala-ser-ala bijvoorbeeld ofzo, maar that's itquote:Op dinsdag 13 mei 2014 17:47 schreef King-Ernie het volgende:
http://www.nu.nl/eindexam(...)examen-was-lang.html
Naja, het zijn wel altijd makkelijke vragen, dus ik had ze wel graag willen zienquote:Op dinsdag 13 mei 2014 17:52 schreef jelfrikandel het volgende:
[..]
Over DNA en andere biopolymeren wordt sowieso vrij weinig gevraagd zag ik op oude examens. Af en toe een keten tekenen van ala-ser-ala bijvoorbeeld ofzo, maar that's it
15 / 2 = 7.5quote:Op dinsdag 13 mei 2014 17:21 schreef Wouterw17 het volgende:
Hoe komen ze aan 7 cycli in de laatste vraag?
Oh ik dacht ook 7, dus ik had 7*(3+12). Moest sowieso heel lang zoeken en puzzelen. Aparte vraag was dat.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 18:06 schreef King-Ernie het volgende:
Bij de laatste stap komen er 2 * 12 van die energie dingen vrij, aangezien er dan twee van die moleculen zijn
pff hoop het ik heb het echt nodig net al bij nlquote:Op dinsdag 13 mei 2014 18:19 schreef Wouterw17 het volgende:
http://www.nu.nl/eindexam(...)examen-was-lang.html
Dat zal waarschijnlijk wel betekenen dat de N-term hoger dan 1,0 zal worden.
Zeer zeker wel. Dat is een onderdeel van het hele proces, moet je zelf verzinnen. Er stond iets van 'trek de ontbrekende peilen' en 'de recirculerende stoffen uit s2 hoef je niet aan te geven' oid. Recirculatie is gewoon iets dat hoort bij zo'n vraagstellingquote:Op dinsdag 13 mei 2014 18:24 schreef mapima het volgende:
dat correctievoorschrift vij vraag 5 klopt niet er stond niks over recycelen in aldus iemand op facebook
Er stond hou rekening met hergebruik van de stoffen. Dus volgens mij klopt het correctievoorschrift wel.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 18:24 schreef mapima het volgende:
dat correctievoorschrift vij vraag 5 klopt niet er stond niks over recycelen in aldus iemand op facebook
diegene heeft nu haar status verwijderd dus miss heb je gelijkquote:Op dinsdag 13 mei 2014 18:27 schreef Wouterw17 het volgende:
[..]
Er stond hou rekening met hergebruik van de stoffen. Dus volgens mij klopt het correctievoorschrift wel.
Is het erg wanneer je dat wel gedaan hebt? Ik heb 1, 7 en 8 terug laten lopen naar het beginpunt.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 18:27 schreef jelfrikandel het volgende:
[..]
Zeer zeker wel. Dat is een onderdeel van het hele proces, moet je zelf verzinnen. Er stond iets van 'trek de ontbrekende peilen' en 'de recirculerende stoffen uit s2 hoef je niet aan te geven' oid. Recirculatie is gewoon iets dat hoort bij zo'n vraagstelling
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het hele examen ging niet goed, of bepaalde opgaven?quote:Op dinsdag 13 mei 2014 18:58 schreef Cikx het volgende:
Die man van de scheikunde filmpjes op YouTube zit zo meteen bij DWDD. Veel heb ik er niet aan gehad
Heb 30 punten ongeveer. Ik zat in het begin erg te klooien en kwam daardoor (voor mijn gevoel) flink in tijdnood, waardoor ik die lange teksten niet meer goed kon lezen en de opdrachten niet meer zorgvuldig kon maken. Heb alle molberekeningen sowieso fout of niet ingevuld en veel van die vragen waar je dingen moest verklaren ofzo heb ik niet.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 18:59 schreef ownz123 het volgende:
[..]
Het hele examen ging niet goed, of bepaalde opgaven?
Dat had ik in eerste instantie ook, terwijl ik nog oonderstreept had dat het niet hoefdequote:Op dinsdag 13 mei 2014 18:54 schreef DrNick het volgende:
[..]
Is het erg wanneer je dat wel gedaan hebt? Ik heb 1, 7 en 8 terug laten lopen naar het beginpunt.
Euh neequote:Op dinsdag 13 mei 2014 21:23 schreef jelfrikandel het volgende:
Hoop dat het duidelijk is, is een 5punten vraag.
Ik zei gewoon dat het lichter werd, met een beetje geluk is dat ook goed. Als maar duidelijk wordt dat de kleur verdwijnt.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 21:27 schreef mapima het volgende:
die vraag met de kleurverandering
is van grijszwart naar transparant goed?
Ik zag wel iets met dat kleuren subjectief zijn maar denken jullie dat grijszwart goed gerekend zal worden?
En is transparant goed ook al staat er kleurloos in dat correctievoorschrift
aaahhh yesss hoop het echt dan heb ik toch minimaal 20 punten behaaldquote:Op dinsdag 13 mei 2014 21:35 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik zei gewoon dat het lichter werd, met een beetje geluk is dat ook goed. Als maar duidelijk wordt dat de kleur verdwijnt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |