Het is mij eerlijk gezegd helemaal niet bekend welke partijen precies meedoen en wat hun standpunten zijn. De campagne voor de Europese Verkiezingen is nog niet of nauwelijks gaande.quote:Op maandag 14 april 2014 15:17 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Helemaal eens, ik ga ook anti-EU stemmen, alleen weet nog niet hoe (en of het iets uithaalt).
De enige anti EU partij waar ik vertrouwen in heb is UKIP, eigenlijk Farage. Maar daar kan ik niet op stemmen.
Ik denk dat de EU in huidige vorm niet mer reparabel is, dus weg ermee en terug naar de EEG met een munt voor deze gezonde staten.
Destijds zijn de fundamenten voor de EU gelegd door mensen die de oorlog bewust hebben meegemaakt en uit idealisme samen hebben geprobeerd er iets van te maken.
Deze mensen zijn allemaal dood en vervangen door Eurocraten, die corruptie, eigenbelang nastreven. Weg ermee en opnieuw beginnen.
Je reactie er op had ik gemist denk ik. Maar wat wil je dan diversificeren met monetair beleid?quote:Op maandag 14 april 2014 13:18 schreef ATOMIC_FUUU het volgende:
[..]
Dat heb ik nooit zo expliciet gezegd, en heb ik ook toegelicht in een ander topic. En dat weet je.
Het is een korte termijn oplossing. Naar mijn idee kan je beter structureel maatregelen nemen. Maar dat zal wel een gekke suggestie zijnquote:Op maandag 14 april 2014 15:00 schreef waht het volgende:
[..]
Want er zijn nooit situaties waarin dat een land baat?
Die zijn er voldoende, vanuit onze riante positie is dat wellicht niet te snappen maar dat is vrij irrelevant.
Dat is toch veel ingewikkelder dan de Euro de schuld geven? Dat kan dus niet waar zijn.quote:Op maandag 14 april 2014 15:08 schreef Reya het volgende:
[..]
Spanningen rond de oliecrises in de jaren zeventig zijn zelfs één van de hoofdoorzaken van het proces dat tot de gemeenschappelijke munt heeft geleid
De euro begon met 12 landen.quote:Op maandag 14 april 2014 15:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
En die gemeenschappelijke munt zou een goed idee zijn geweest voor pak hem beet 10 Europese landen, niet met 27 waarvan de economieën veel te veel verschillen. Sowieso is het idioot dat vrijwel elk EU-lid ook maar een EMU-lid moest worden. Beter iets nieuws starten en daarna kappen met die EU en EMU, die EU en EMU zijn toch reddeloos verloren.
Volgens wie of wat is het precies beter om 'per blok' een eigen munt te hebben?quote:Op maandag 14 april 2014 15:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat had ik in mijn laatste reactie zelf ook al aangegeven welke landen exact lid zijn (blauwgekleurde landen).
Het ging om het principe, niet om het getal, namelijk dat landen die economische totaal niet meekunnen met ons (NWE) dezelfde munt hebben. Dit terwijl het voor beide blokken, ja, ook voor ZE en OE, beter zou zijn als we een aparte munt zouden hebben, dan hadden wij niet jarenlang van hen geprofiteerd en zouden wij nu niet jarenlang de rekening hiervoor betalen. Het netto-effect voor beide economieën is meer instabiliteit, niemand heeft daar baat bij! We hebben de nieuwe leden niet mee laten doen maar we lieten wel de zwakkere oudere leden meedoen in de hoop dat de vorming van de federatie hierdoor gefaciliteerd zou worden. Dom! Daarentegen deden een paar landen niet mee die we erg hard nodig hadden.
Dit klinkt al een stuk doordachter. Enige dwang tot begrotingsdiscipline is echt zo gek nog niet.quote:Op maandag 14 april 2014 15:42 schreef MouzurX het volgende:
1 munt dwing een land juist tot hervorming ipv simpelweg geld bij te drukken. Ik zie niet zo in waarom dat zo'n slechte zaak is. De banken crisis heeft eigenlijk toch vrij weinig te maken met het 1 geldeenheid voor iedereen principe. Meer met het feit dat de banken veel te risicovol geld hebben uitgeleend. Zolang de inflatie op 2% wordt gehouden en er niks anders wordt gedaan ( met politieke bedoelingen) is er niks mis mee.
Het grootste probleem is de schengenzone die enorm snel is vergroot zonder over de consequenties na te denken. Over wat te doen met potentiële verdrukking van de arbeidsmarkt. En wat te doen met uitkeringen etc.
Je zegt het zelf al, voor de korte termijn en als onderdeel van een breder pallet aan structurele maatregelen.quote:Op maandag 14 april 2014 16:46 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het is een korte termijn oplossing. Naar mijn idee kan je beter structureel maatregelen nemen. Maar dat zal wel een gekke suggestie zijn. Maar jij had dit nu voor pakweg Spanje, Frankrijk en Italië wel een slim idee gevonden?
Er is dan ook helemaal niets mis met Italie. Dat opgehemel van Duitsland slaat ook te ver door; zo zie je maar weer.quote:Op maandag 14 april 2014 15:36 schreef remlof het volgende:
Oh Bram, ik wil nog even een linkje met je delen dat Reya elders postte:
Italië belangrijkere handelspartner dan Duitsland
Waar de handel met Italië ons land in 2009 (het laatste jaar waarvoor inzichtgevende cijfers bekend zijn) maar liefst 6,9 miljard euro opleverde, werd aan de handel met Duitsland ‘slechts’ 4,1 miljard euro verdiend.
Je naait er je burgers die hun bezittingen in waarde zien kelderen nogal mee.quote:Op maandag 14 april 2014 17:14 schreef waht het volgende:
[..]
Je zegt het zelf al, voor de korte termijn en als onderdeel van een breder pallet aan structurele maatregelen.
Dat helpt prima, geen flauw idee waar je die devaluatie-fobie vandaan hebt maar het slaat nergens op.
Ons land heeft geen eigen munt meer. En daarom mag de EU zich met onze begroting bemoeien. Vervolgens is er al letterlijk gezegd, ook door Euro voorstanders, dat verdere federalisatie nodig is om de Euro te laten slagen.quote:Op maandag 14 april 2014 13:16 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nonsens. Of bestaat ons land al 20 jaar niet meer?
Oh, maar bemoeien met de begroting gebeurde ook al voor de Euro en bij niet euro landen.quote:Op maandag 14 april 2014 17:53 schreef Westerling het volgende:
[..]
Ons land heeft geen eigen munt meer. En daarom mag de EU zich met onze begroting bemoeien. Vervolgens is er al letterlijk gezegd, ook door Euro voorstanders, dat verdere federalisatie nodig is om de Euro te laten slagen.
Dat is dus je land opheffen, je soevereiniteit gaat eraan. Het gaat langzaam maar gestaag.
Je eerste alinea als beschrijving van de geschiedenis klopt, maar het is zeer de vraag of t echt zo dramatisch is. Zoals ik in dit topic al uitlegde zijn een aantal randvoorwaarden compleet veranderd.quote:Op maandag 14 april 2014 13:08 schreef waht het volgende:
[..]
Ik bedoelde dat in verschillende coalities er altijd wel enige spanningen waren. Europeanen zijn een oorlogszuchtig volk, dat is al voldoende reden voor conflict. Juist doordat de landen in Europa elkaar vaak in de haren vliegen (niet perse tussen de huidige groepen) is de EU ontstaan. De EU heeft de verhoudingen echter veranderd, en dus ook de potentie voor bepaalde conflicten.
Misschien snap ik niet exact wat je bedoelde, maar de EU is echt niet een of andere fundamentele oorzaak van de huidige spanningen. Slechts een van de vele factoren.
Bron? Zou mij extreem verbazen als dat net zo bindend was als nu.quote:Op maandag 14 april 2014 17:56 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Oh, maar bemoeien met de begroting gebeurde ook al voor de Euro en bij niet euro landen.
En die bezuinigingen voelt niemand? In Griekenland is een verloren generatie ontstaan die een gigantisch gat in hun werkzame leven heeft. In Spanje zit een kwart van de bevolking zonder werk. Dat is het naaien van burgers. Dat had uiteraard niet gehoeven, maar de Griekse overheid had geen keuze, de burgers en overheden in het noorden vinden het immers nog steeds prima om hen ons beleid op te leggen.quote:Op maandag 14 april 2014 17:20 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je naait er je burgers die hun bezittingen in waarde zien kelderen nogal mee.
De begroting op orde krijgen is een klein onderdeel van het probleem. Het is geen panacee, en het is helemaal geen structurele aanpak. Blindstaren op die begroting is ongetwijfeld waarom men geen andere oplossingen durft te onderzoeken. (Die 'korte pijn' is overigens niet waar, ik verwijs weer even naar Griekenland.)quote:Maar zou jij het daadwerkelijk voor pakweg Spanje, Italië en Frankrijk als verstandig beleid zien?
Ik ben namelijk toch meer van kort pijn dan lang jeuk waar het gaat om dit beleid. Zorg dat die begroting op orde komt en niet door kunstgrepen als devaluaties.
Er is wat meer nadruk op de tering naar de nering zetten maar in de basis bestaan de afspraken over begrotingsbeleid al vrij lang.quote:Op maandag 14 april 2014 18:02 schreef Westerling het volgende:
[..]
Bron? Zou mij extreem verbazen als dat net zo bindend was als nu.
Naar mijn best weten is die ellende begonnen met het verdrag van Maastricht. Dat is dus voor de Euro, maar wel wegens de Euro.quote:Op maandag 14 april 2014 18:25 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Er is wat meer nadruk op de tering naar de nering zetten maar in de basis bestaan de afspraken over begrotingsbeleid al vrij lang.
Laat ze het lekker zelf bepalen, misschien houden zij meer van jeuk.quote:Op maandag 14 april 2014 17:20 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Maar zou jij het daadwerkelijk oor pakweg Spanje, Italië en Frankrijk als verstandig beleid zien?
Ik ben namelijk toch meer van kort pijn dan lang jeuk waar het gaat om dit beleid. Zorg dat die begroting op orde komt en niet door kunstgrepen als devaluaties.
Dan raad ik je aan om je eens te verdiepen in de opleiding (bestuurskunde), de meeste studenten hebben niet eens een beetje ambitie om voor de overheid te werken.quote:Op maandag 14 april 2014 15:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Niet alle studenten maar veel waarschijnlijk wel aangezien ze niet voor niets voor deze opleiding kozen.
Landen kunnen ook hun eigen valuta hebben met een floating interest rate, devaluatie is een noodgreep (ookal devalueerde Italië bijvoorbeeld "regelmatig" voor de euro). En ja, je naait je burgers er mee, ik weet niet wat erger is eigenlijk. Een ECB een IMF en een EC en een paar ex-Goldman Sachs medewerkers die je land besturen terwijl je in een soort economische gevangenis zit zonder licht aan het einde van de tunnel of even door de zure appel heen bijten en je eigen economie langzaam weer op orde hebben met een eigen munt die competitief is. Ik weet zeker dat Griekenland - als ze de euro niet waren toegetreden - nu veel minder in de problemen zat. Griekenland had de euro gewoon nooit moeten joinen met hun smerige credit default swaps en boekhoud kunstjesquote:Op maandag 14 april 2014 17:20 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Maar zou jij het daadwerkelijk oor pakweg Spanje, Italië en Frankrijk als verstandig beleid zien?
Het probleem is dat Griekenland na de introductie van de Euro voor een veel te lage interest rate kon lenen. Dat had te maken met de Euro, maar niet met het niet meer kunnen devalueren van de geldeenheid. Als Griekenland hun eigen geldeenheid had gehouden hadden ze niet zo veel kunnen lenen, dus in die zin heb je gelijk. Maar dat wil niet zeggen dat 1 geldeenheid voor meerdere landen niet werkt (doordat je je devaluatie tool opgeeft)quote:Op maandag 14 april 2014 22:35 schreef ATOMIC_FUUU het volgende:
[..]
Landen kunnen ook hun eigen valuta hebben met een floating interest rate, devaluatie is een noodgreep (ookal devalueerde Italië bijvoorbeeld "regelmatig" voor de euro). En ja, je naait je burgers er mee, ik weet niet wat erger is eigenlijk. Een ECB een IMF en een EC en een paar ex-Goldman Sachs medewerkers die je land besturen terwijl je in een soort economische gevangenis zit zonder licht aan het einde van de tunnel of even door de zure appel heen bijten en je eigen economie langzaam weer op orde hebben met een eigen munt die competitief is. Ik weet zeker dat Griekenland - als ze de euro niet waren toegetreden - nu veel minder in de problemen zat. Griekenland had de euro gewoon nooit moeten joinen met hun smerige credit default swaps en boekhoud kunstjes.
Dat hebben ze inderdaad grotendeels zelf in de hand geholpen door hun credit default swaps. Wat zouden in jouw ogen landen zijn die goed zouden functioneren in een monetaire unie?quote:Op maandag 14 april 2014 23:26 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Het probleem is dat Griekenland na de introductie van de Euro voor een veel te lage interest rate kon lenen. Dat had te maken met de Euro, maar niet met het niet meer kunnen devalueren van de geldeenheid. Als Griekenland hun eigen geldeenheid had gehouden hadden ze niet zo veel kunnen lenen, dus in die zin heb je gelijk. Maar dat wil niet zeggen dat 1 geldeenheid voor meerdere landen niet werkt (doordat je je devaluatie tool opgeeft)
Als de markt een hogere realistische rente had gevraagd dan had Griekenland niet in de problemen gezeten.
Oftewel Duitsland naait nog steeds de noodlijdende landen in het zuiden die dit gigantische overschot moeten accommoderen middels tekorten.quote:Germany risks EU fines with record current account surplus
Germany's current account surplus will smash all records this year, risking a serious political showdown with Brussels and the ultimate sanction of EU fines.
A joint report by the leading German institutes, or "Wise Men", said the country's external surplus would keep rising to a modern-era high of 7.9pc of GDP this year, far above the 6pc limit set by Brussels under the new Macroeconomic Imbalance Procedure.
The Commission warned Germany late last year that it faced possible sanctions if failed to do its "homework", either by boosting consumption at home or by weaning its economy off excess reliance on foreign markets. The threat caused consternation in Germany's press and a vitriolic exchange with Brussels.
The rest of the eurozone can order Germany to present an "action plan" to bring down its surplus. If Germany is relegated to the "corrective" phase of the mechanism, and if it then fails to deliver on demands, the EU Council of Ministers can then demand that Germany pay a deposit of up to 0.1pc of GDP. This money is seized if Berlin still fails to remedy the imbalance.[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |