bronquote:De Ierse discountketen Primark brengt kledinggiganten C&A en Hennes & Mauritz een gevoelige slag toe in ons land. Overal waar de Ieren een winkel openen, verliezen de twee grote ketens marktaandeel, zo blijkt uit actuele cijfers van onderzoeksbureau GfK.
Maar de Zweden laten het er niet bij zitten. Later dit jaar wordt in Rotterdam de allergrootste H&M van Europa, van maar liefst 4600 vierkante meter, geopend.
Groeien
„We willen in Nederland blijven groeien”, zegt bestuursvoorzitter Karl-Johan Persson van de op een na grootste winkelketen ter wereld in een gesprek met deze krant. „En per saldo doen we dat nog steeds.”
De Zweedse topman is de derde generatie Persson die aan het roer van het bedrijf staat, waarvan alleen al het merk 13,2 miljard euro waard is. Aldus merkenadviesbureau Interbrand eerder deze week. De familie hoort tot de dertig rijkste families ter wereld.
China
Nederland is een van de kernlanden van Hennes & Mauritz. Naar omzet gemeten is het de zesde markt, goed voor een jaaromzet van ruim ¤1 miljard. Dat is bijna evenveel als in China, waar het bedrijf tweemaal zoveel winkels heeft. Het aantal Nederlandse H&M-filialen zal dit jaar groeien tot 127.
Hoe Persson de combinatie van prijsdruk, mede door de sterke groei van Primark, en groei wil combineren met de huidige trend naar duurzaamheid, is te lezen op DFT.nl
Of naar Almere. Nog geen 20 minuten met de trein vanaf Amsterdam CS. Maar ik woon in Almere en ben ook nog nooit in de Primark geweest. Ik vind de kwaliteit van H&M al ruk, dus Primark hoeft helemaal niet van mij.quote:Op donderdag 10 april 2014 19:18 schreef Mylene het volgende:
Wel leuk, maar ik moet er voor naar Hoofddorp reizen en daar heb ik niet zoveel zin in.
bronquote:H&M en Solidaridad worden partners in duurzaam textiel
Op de dag dat H&M voor het vierde jaar op rij de duurzame modelijn 'The Conscious Collection' lanceert, maakt de Zweedse modeketen bekend te handen ineen te hebben geslagen met ontwikkelingsorganisatie Solidaridad. De partijen zijn een strategisch partnerschap aangegaan op het gebied van verduurzaming van de textiel-productieketen.
De bestaande samenwerking op projectbasis is beide partijen zo goed bevallen dat zij hebben besloten tot een meerjarige strategische samenwerking, zo laat Solidaridad in een verklaring weten. “Alleen als wij onze krachten bundelen met het bedrijfsleven hebben we impact en kunnen wij de hele productieketen verduurzamen, van de katoenvelden en textielfabrieken tot aan de consument in de kledingwinkel,” aldus Janet Mensink, programmacoördinator Katoen & Textiel bij Solidaridad.
De partijen pakken onder andere watervervuiling aan
De nieuwe duurzaamheidspartners gaan samenwerken op het gebied van katoen, water, betere arbeidsomstandigheden, eerlijke lonen en transparantie. Zo zijn de partijen beide aangesloten bij het Better Cotton Initiative (BCI), dat katoenboeren en lokale organisaties leert hoe zijn op een duurzame manier katoen kunnen verbouwen, bijvoorbeeld door aan waterbesparing te doen en minder en ongevaarlijke bestrijdingsmiddelen te gebruiken.
Ook pakken Solidaridad en H&M watervervuiling aan. In China hebben de partijen een project opgezet om schoner te produceren. Fabrieken, onder andere in Bangladesh, waar textiel wordt gewassen en geverfd krijgen advies op maat over besparing van water, afval, chemicaliën en energie. Dankzij het Water PaCT initiatief waar de partijen bij betrokken zijn heeft DBL, een van de grootste textielfabrieken in Bangladesh, 58.000 euro geïnvesteerd in nieuwe materialen en eenvoudige aanpassingen door kunnen voeren, waardoor het waterverbruik is teruggebracht van 120 liter water per kilogram textiel naar 60 liter.
Advertisement
Solidaridad neemt verder deel aan het adviesorgaan van H&M over eerlijke lonen en geeft samen met academici en andere experts van vakbonden en NGO’s advies over het plan van aanpak van H&M voor betere lonen voor fabrieksmedewerkers. De modeketen heeft zich onlangs tot doel gesteld om ervoor te zorgen dat voor 2018 in alle 750 fabrieken in Bangladesh waar H&M kleding produceert een leefbaar loon wordt betaald.
Om Indiase textielarbeiders bewust te maken over hun rechten, heeft Solidaridad in samenwerking met verschillende modemerken een Indiase soapserie ontwikkeld met verhalen over werkomstandigheden in kledingfabrieken. De video’s worden vertoond in fabrieken en zijn een laagdrempelige manier om kennis over arbeidsrechten te vergroten.
Solidaridad wil H&M aanzetten om nog transparanter te worden
Een ander belangrijk punt van de samenwerking voor Solidaridad is H&M aanzetten om nog transparanter te zijn, in de hoop dat andere modebedrijven zullen volgen. De keten publiceerde vandaag zijn twaalfde jaarlijkse Sustainability Report, waarin het bedrijf verantwoordt wat er het afgelopen jaar is ondernomen om nog duurzamer te worden. In het rapport zijn naast H&M’s belofte voor een leefbaar loon in textielfabrieken in Bangladesh ook de andere nieuwe duurzame acties opgenomen.
Zo staat in het rapport dat H&M vorig jaar voor het eerst kledingstukken op de markt bracht die gedeeltelijk gemaakt zijn van ingezamelde en gerecyclede kledingstukken. Inmiddels heeft het bedrijf al 3.047 ton kleding ingezameld. Het aandeel katoen dat gecertificeerd biologisch, Beter Cotton of gerecycled is, is toegenomen naar 15,8 procent van het totaal. Nieuw afgelopen jaar was de introductie van biologisch leer en biologische zijde. Dankzij de kledingstukken die H&M maakte van gerecycled polyester, konden 9,5 miljoen PET-flessen een nieuw leven krijgen.
Hoewel H&M volgens Solidaridad de toon zet in duurzaamheidssverslaggeving, moedigt de ontwikkelingsorganisatie het bedrijf aan om nog eerlijker te zijn. “Wij stimuleren H&M de transparantie nog verder te verbeteren op het gebied van wat goed gaat, maar ook wat minder goed gaat,” aldus Mensink. “Het streven naar duurzaamheid en transparantie over doelstellingen in resultaten dienen als inspiratie voor andere merken in deze sector. Gezien het feit dat H&M met meer dan 1.900 fabrieken samenwerkt en 1,6 miljoen mensen bereikt, is het potentieel voor verandering enorm.”
bronquote:Loonsverhoging Bangladesh raakt winstmarges H&M
H&M’s inspanningen om de lonen van Aziatische textielarbeiders te verhogen naar een leefbaar loon zorgen voor flinke margedruk. De Zweedse modeketen waarschuwde dinsdag dat het in het eerste kwartaal van 2014 niet aan de winstprognoses van analisten voldoet als gevolg van hogere productiekosten, die net als de dalende koopbereidheid onder consumenten en extra investeringen in online om concurrenten als Asos te kunnen bijbenen, wegen op de winstmarges.
De winst voor belastingen was in het eerste kwartaal van het lopende boekjaar 3,5 miljard Zweedse kronen (393 miljoen euro) en kwam daarmee onder de laagste schattingen van analisten uit. Ook de brutomarge van 54,9 procent viel lager uit dan de prognose van analisten.
quote:Op donderdag 10 april 2014 22:18 schreef Peter het volgende:
Laat Primark zijn kleren wel door kinderarbeiders maken dan?
Ik ben er meerdere keren geweest, en ben er zeker de helft van de tijd flauwgevallen.quote:Op donderdag 10 april 2014 20:11 schreef Seduzione het volgende:
Ik ben 1 keer de primark ingelopen in Alexander en ben er meteen weer uitgerend. Die drukte trek ik echt niet en de kwaliteit is ook echt beroerd.
Niet dat H&M de beste kwaliteit heeft maar vergeleken met de Primark
LIF / H&M opent grootste winkel van Europa in Rotterdamquote:Op donderdag 10 april 2014 22:23 schreef RadioSlut het volgende:
[..]
Waar in Rotterdam komt die grootste H&M van Europa btw?
Dankequote:Op donderdag 10 april 2014 22:25 schreef Mylene het volgende:
[..]
LIF / H&M opent grootste winkel van Europa in Rotterdam
Volgens mij is Zaandam nog dichterbijer...quote:Op donderdag 10 april 2014 19:56 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Of naar Almere. Nog geen 20 minuten met de trein vanaf Amsterdam CS. Maar ik woon in Almere en ben ook nog nooit in de Primark geweest. Ik vind de kwaliteit van H&M al ruk, dus Primark hoeft helemaal niet van mij.
Klopt jaquote:Op donderdag 10 april 2014 22:28 schreef tcr het volgende:
[..]
Volgens mij is Zaandam nog dichterbijer...
Niet de enige.quote:Op vrijdag 11 april 2014 00:10 schreef KapiteinKoala het volgende:
Ben ik nou serieus de enige die hier niet zijn kleren koopt vanwege de slechte arbeidsomstandigheden van de mensen die die kleren maken?
Daar denkt de gemiddelde primark klant echt niet aan hoor. Had het al eens aan de kaak gesteld in een primark topic (die nog steeds loopt) en ik kreeg vrijwel alleen maar negatieve reacties daar op.quote:Op vrijdag 11 april 2014 00:10 schreef KapiteinKoala het volgende:
Ben ik nou serieus de enige die hier niet zijn kleren koopt vanwege de slechte arbeidsomstandigheden van de mensen die die kleren maken?
Same here. Vaak gepaard met: jamaar, ik kan niet anders, want andere kleding is te duur. Het komt niet in ze op om dan gewoon minder te kopen...quote:Op vrijdag 11 april 2014 06:57 schreef Sunshine1982 het volgende:
Daar denkt de gemiddelde primark klant echt niet aan hoor. Had het al eens aan de kaak gesteld in een primark topic (die nog steeds loopt) en ik kreeg vrijwel alleen maar negatieve reacties daar op.
Inderdaad. Ik moet eerlijk zeggen, ik heb ook primarkspul, maar dat was wel gekocht voordat ik wist in welke barre omstandigheden de kleding gemaakt wordt.quote:Op vrijdag 11 april 2014 08:00 schreef DS4 het volgende:
[..]
Same here. Vaak gepaard met: jamaar, ik kan niet anders, want andere kleding is te duur. Het komt niet in ze op om dan gewoon minder te kopen...
Nee, maar we zijn wel een minderheid die je met een vergrootglas moet zoeken. En dan moeten we ons ook nog eens verdedigen tegen het argument "Bangladesh moet juist blij zijn met de Primark, want nu hebben ze tenminste werk en anders hadden ze helemaal niks". Hypocriet volk.quote:Op vrijdag 11 april 2014 00:10 schreef KapiteinKoala het volgende:
Heel begrijpelijk, maar zoek eens een betaalbare winkel waar de arbeidsomstandigheden beter zijn bij het proces. De industrie van kleding zit gewoon in Aziatische landen. En de enkeling die in het westen zijn gevestigd, vragen 200 euro voor een overhemd.quote:Op vrijdag 11 april 2014 00:10 schreef KapiteinKoala het volgende:
Eeh, Primark is Iers, H&M is Zweeds en C&A is Duits.quote:Op donderdag 10 april 2014 19:23 schreef Life2.0 het volgende:
rot toch gewoon op met al die nederlandse pauperwinkels
Waar koop jij je kleding?quote:Op vrijdag 11 april 2014 00:03 schreef DS4 het volgende:
Primark, h&m, c&a... Je zal daar toch uit moeten kiezen zeg...
B.v. Verso in Antwerpen. Of op de Kö rechtstreeks bij Prada, Gucci, Armani, enz. En her en der zijn er nog wel wat zaken waar ik mijn kleding haal. Vind het altijd wel leuk om in steden waar ik moet zijn als ik tijd over heb wat bijzonders te zoeken.quote:
H&M is van de drie de enige waar je nog wel eens wat fatsoenlijks kan vinden.quote:Op vrijdag 11 april 2014 09:05 schreef Myrr het volgende:
Ben maar 1 keer in de Primark geweest, heb toen alleen twee zonnebrillen en een vestje gekocht. Wat een ontzettende baggerbende is het daar zeg, en ik vond de kleding echt heel lelijk. Ziet er goedkoop uit, goedkope kleuren, goedkope kutstof, gewoon nee.
Doe mij maar H&M, in de C&A kom ik eigenlijk ook nooit.
Klopt, en dit seizoen echt belachelijk goedkoop ookquote:Op vrijdag 11 april 2014 21:27 schreef DS4 het volgende:
[..]
H&M is van de drie de enige waar je nog wel eens wat fatsoenlijks kan vinden.
Nee, ok. Duidelijk. Ik bestel regelmatig online iets, zoals McGregor of Gaastra. Soms koop ik iets bij Setpoint of WE of bij een outlet zoals in Roermond en dat is het wel zo'n beetje.quote:Op vrijdag 11 april 2014 21:26 schreef DS4 het volgende:
[..]
B.v. Verso in Antwerpen. Of op de Kö rechtstreeks bij Prada, Gucci, Armani, enz. En her en der zijn er nog wel wat zaken waar ik mijn kleding haal. Vind het altijd wel leuk om in steden waar ik moet zijn als ik tijd over heb wat bijzonders te zoeken.
Maar ik heb dan weer een bovengemiddeld budget, dus ik zou mijzelf niet als de norm willen adverteren.
C&A is Nederlands-Duits. Brenninkmeijer... Die naam zal wel een belletje doen rinkelen.quote:Op vrijdag 11 april 2014 21:16 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Eeh, Primark is Iers, H&M is Zweeds en C&A is Duits.
Vorige week voor het eerst in mijn leven iets gekocht bij H&M: sokken.quote:Op vrijdag 11 april 2014 21:27 schreef DS4 het volgende:
[..]
H&M is van de drie de enige waar je nog wel eens wat fatsoenlijks kan vinden.
Ok, maar om dat nou allemaal Nederlandse pauperwinkels te noemen is een beetje onzin.quote:Op vrijdag 11 april 2014 21:30 schreef DS4 het volgende:
[..]
C&A is Nederlands-Duits. Brenninkmeijer... Die naam zal wel een belletje doen rinkelen.
Je moet je ook kunnen inleven dat sommige mensen het zich niet kunnen veroorloven om bij duurdere winkels kleding te kopen. Die mensen boeit het denk ik vrij weinig in welke omstandigheden kleding gemaakt is. Die zijn al blij dat ze wat nieuws kunnen kopen.quote:Op vrijdag 11 april 2014 09:17 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, maar we zijn wel een minderheid die je met een vergrootglas moet zoeken. En dan moeten we ons ook nog eens verdedigen tegen het argument "Bangladesh moet juist blij zijn met de Primark, want nu hebben ze tenminste werk en anders hadden ze helemaal niks". Hypocriet volk.
Als je het wil kopen, prima. Maar geef dan gewoon toe dat je het best vindt dat er een zooitje twaalfjarigen voor een dollar in de week aan het werk is om te zorgen dat jij voor een paar euro een shirtje kan kopen.
Roermond is ook wel een hele fijne outlet. Kom ik ook geregeld, ligt nl voor mij het dichtst bij en niet zelden liggen daar dingen die gelijktijdig ook op de Kö voor het dubbele of drievoudige liggen en ik ben natuurlijk niet gek.quote:Op vrijdag 11 april 2014 21:29 schreef Cynix ® het volgende:
Nee, ok. Duidelijk. Ik bestel regelmatig online iets, zoals McGregor of Gaastra. Soms koop ik iets bij Setpoint of WE of bij een outlet zoals in Roermond en dat is het wel zo'n beetje.
Nee, ook mannen. Voor basics kun je er terecht, maar ik hou niet van die massaliteit. Dus ik kom er nooit (wel eens geweest om heel snel weer te vertrekken).quote:Op vrijdag 11 april 2014 21:30 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Vorige week voor het eerst in mijn leven iets gekocht bij H&M: sokken.
Ik dacht altijd dat ze alleen dameskleding verkochten.
Ik denk dat bedoeld werd pauperwinkels die in NL populair zijn... Anders is het idd onzin.quote:Op vrijdag 11 april 2014 21:32 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Ok, maar om dat nou allemaal Nederlandse pauperwinkels te noemen is een beetje onzin.
Als je minder koopt kun je meer uitgeven per kledingstuk.quote:Op vrijdag 11 april 2014 21:32 schreef Seduzione het volgende:
Je moet je ook kunnen inleven dat sommige mensen het zich niet kunnen veroorloven om bij duurdere winkels kleding te kopen. Die mensen boeit het denk ik vrij weinig in welke omstandigheden kleding gemaakt is. Die zijn al blij dat ze wat nieuws kunnen kopen.
Dat geld voor mensen met een mondaal inkomen ja. Niet voor mensen die echt bijna niks te hebben. Daar vind ik het toch wel een valide excuus voor.quote:Op vrijdag 11 april 2014 21:41 schreef DS4 het volgende:
[..]
Als je minder koopt kun je meer uitgeven per kledingstuk.
Ik ben de laatste om een steen te gaan werpen als het gaat om hoeveelheden, maar toch: het is zelden een valide excuus.
Ook bij H&M kun je prima terecht met een minimaal budget.quote:Op vrijdag 11 april 2014 21:42 schreef Seduzione het volgende:
Dat geld voor mensen met een mondaal inkomen ja. Niet voor mensen die echt bijna niks te hebben. Daar vind ik het toch wel een valide excuus voor.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |