abonnement Unibet Coolblue
pi_138619003
pi_138619136
Toch spirea dus :s) Je kunt hem een beetje in vorm gaan brengen zodat hij wat volle wordt. Ik vind het toffe struiken, ik heb 2 soorten staan. De ene bloeit nu volop O+
pi_138620287
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 18:09 schreef Sunnythesun het volgende:
Toch spirea dus :s) Je kunt hem een beetje in vorm gaan brengen zodat hij wat volle wordt. Ik vind het toffe struiken, ik heb 2 soorten staan. De ene bloeit nu volop O+
Thanks voor de tip! Ik zal me 'ns een beetje in gaan lezen :) En ik denk dat die op de plaatjes ook in vorm gebracht zijn, ik vond het al een behoorlijke struik, maar bij die valt ie echt in het niet. Die van mij groeit ook omhoog, de meeste hangen naar beneden lijkt 't, misschien door de vorm of omdat ze zwaar zijn? Met je specifieke naam zie ik iig wel een aantal die ook gewoon omhoog groeien.
Maar ik heb hem pas net in de achtertuin staan (stond voor), dus voorlopig doe ik er niks mee, mag ie mooi even bijkomen (al zal een op bijen jagende kat ook niet altijd helpen :'))
Als ie vol in bloei staat zal ik 'ns een fatsoenlijke foto maken! :)
pi_138623888
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 18:44 schreef Holyme het volgende:

[..]

Thanks voor de tip! Ik zal me 'ns een beetje in gaan lezen :) En ik denk dat die op de plaatjes ook in vorm gebracht zijn, ik vond het al een behoorlijke struik, maar bij die valt ie echt in het niet. Die van mij groeit ook omhoog, de meeste hangen naar beneden lijkt 't, misschien door de vorm of omdat ze zwaar zijn? Met je specifieke naam zie ik iig wel een aantal die ook gewoon omhoog groeien.
Maar ik heb hem pas net in de achtertuin staan (stond voor), dus voorlopig doe ik er niks mee, mag ie mooi even bijkomen (al zal een op bijen jagende kat ook niet altijd helpen :'))
Als ie vol in bloei staat zal ik 'ns een fatsoenlijke foto maken! :)
Bij ons was de voortuin enigzins overwoekerd. Heel veel struiken zijn eruit gehaald want die stonden elkaar te verdrukken. De spirea was mega. Die hebben we rigoreus op klomphoogte gesnoeid. Nu is het weer een mooie struik die we in vorm kunnen houden. Het eerste jaar na de snoei heb je geen bloemen.
  dinsdag 8 april 2014 @ 11:24:06 #5
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_138643623
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 17:56 schreef Holyme het volgende:

[..]

Ik doe nog een poging, nu met wazig bloemetje! Het zijn eigenlijk een aantal kleine bloemetjes bij elkaar, en kleiner dan lijkt op de foto. Ik wou die bloemetjes duidelijk op de foto zetten, wat mijn telefoon vertaalde naar groter en wazig, al lag het vast aan mij :P
[ afbeelding ]

@Sunnythesun, tis geen sering (of het moet een soort zijn die ik niet ken), al hoop ik die ook nog 'ns in m'n tuin te hebben O+

De struik stond er al toen ik hier kwam wonen, maar ik zou misschien nog wel zo'n struik in de tuin willen, dus mocht iemand het weten... :) Anders ga ik een keer met een takje naar het tuincentrum, kijken of ik daar wijzer van word.
Dit lijkt mij een viburnum , ruikt heel sterk . Erg lekker
pi_138644622
Groeizaam dagje vandaag met de regen.

Helaas wordt het na de Paas dat wij in de voortuin aan de gang gaan.
Gisteravond met de hovenier de plannen doorgesproken en de bestellingen worden gedaan. w/
pi_138681147
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2014 11:24 schreef rac het volgende:

[..]

Dit lijkt mij een viburnum , ruikt heel sterk . Erg lekker
Hmm nee, die haal ik er qua blad niet uit, denk dat het die spiraea vanhouttei is :Y Kan altijd nog closeups maken van het blad voor de liefhebbers, maar anders ga ik er vanuit dat het die is! Bedankt voor het meekijken iig :)
pi_138721490
Wij hebben eindelijk bomen voor in de voortuin gekocht. Ik kon maar geen keus maken omdat ik én bloei, én mooi herfstblad, én vruchtjes wilde, en nog een hele lijst aan eisen.
Nu eindelijk hebben we dan twee kersen gekocht, Prunus avium voor de kenners, met witte bloesem en zoete kersen in juli, en over de herfstkleuren maak ik me met kersenbomen ook geen zorgen. Zo blij dat we eindelijk de knoop doorgehakt hebben.

Intussen begint zich uit te betalen dat ik afgelopen herfst 700 bollen heb geplant, na de sneeuwklokken en krokussen die inmiddels weg zijn en de narcissen die al over het mooie heen zijn, is het nu een zee van kleur door blauwe druifjes en tulpen. Van de 50 kievitsbloemen die ik als bol in de grond heb gestopt zijn er helaas maar 14 opgekomen, geen idee waar de andere 36 gebleven zijn.
O, en viooltjes, honderden viooltjes! Maartse viooltjes die zich uitgezaaid hebben, maar ook gewone (gekochte) violen van vorig jaar die zich werkelijk óveral in m'n borders uitgezaaid hebben (en zich hopelijk nog veel meer gaan uitzaaien). O+

Verder bloeit nu: primula, appelboom, vergeetmijnietjes, ribes, dicentra enz.


O, en m'n hortensia's en rozen zitten al vol knop... :')
Beetje vroeg dit jaar alles :D
pi_138724700
Altijd even kijken in je blog als je op fok hebt gepost :D
Fantastisch ziet je tuin eruit. Nú al.
Ga je meedoen met de Open Tuindagen ergens in juni ?

Over de grasmat heb ik geklaagd.
Die is vorig jaar gelegd en ziet er nu al uit als de 10-jaar-oude mat, die is afgestoken.
Volgens de tuinman ging een portie fosfaat ? werken...
Heeft iemand daar ervaring mee?
  donderdag 10 april 2014 @ 15:59:12 #10
319308 Tink89
To live is to dance
pi_138730085
Hallo!

Ik kom hier zomaar even binnenvallen, omdat ik er met google en de zoekfunctie niet uit kom.

Ons ieniemienie voortuintje wordt met Pasen voorzien van worteldoek en split. Prima op zich, maar daar komen natuurlijk wel nog 3 plantenbakken in. 2 ronde, 1 vierkante wat hogere. Nu ligt ons tuintje vol op het zuiden en zoek ik dus potplanten die 's winters gewoon buiten kunnen blijven. Ik vind planten op een stam vaak erg leuk, maar als ik ga zoeken, lees ik op veel plekken dat die haast per definitie doodvriezen in de winter. Als iemand een leuke winterharde potplant weet (liefst op stam) dan hoor ik het graag.

Verder hebben we drie prachtige, kerngezonde hortensia's in de voortuin staan, die ik graag naar de achtertuin wil verplaatsen. De achtertuin ligt op het noorden, maar een plekje in halfschaduw moet kunnen lukken. Kan dat? En hoe pak ik dat dan het bete aan? Ze hebben volop groen blad, maar bloeien nog niet.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_138757218
quote:
1s.gif Op donderdag 10 april 2014 13:30 schreef AnneX het volgende:
Altijd even kijken in je blog als je op fok hebt gepost :D
Fantastisch ziet je tuin eruit. Nú al.
Ga je meedoen met de Open Tuindagen ergens in juni ?
Misschien ooit, ik vind m'n tuin er nu nog niet mooi genoeg voor, te veel kaal en onaf nog. Ik zet natuurlijk alleen de mooie borders online ;)
quote:
Over de grasmat heb ik geklaagd.
Die is vorig jaar gelegd en ziet er nu al uit als de 10-jaar-oude mat, die is afgestoken.
Volgens de tuinman ging een portie fosfaat ? werken...
Heeft iemand daar ervaring mee?
Fosfaat heb ik nog nooit van gehoord, wel kalium.
Maar hij zal er wel verstand van hebben of weten wat er ontbreekt aan je bodem.
Rijst wel de vraag: had je oude grasmat niet óók gered kunnen worden met fosfaat (en had je jezelf werk&kosten kunnen besparen).
pi_138757674
Nou, die grasmat lag er al weer 10 jaar en was wel uitgeput, denk ik.

In de aangrenzende tuin staan twee bomen :r : een joekel van een notenboom en een knotwilg.

Alhoewel vóor de rij huizen is een plantsoen met 6-8 grote bomen van voor de oorlog oO< en daaronder ligt wél gras !
Wie snapt dat?

Edit: twee bomen verwisseld. o|O

[ Bericht 12% gewijzigd door AnneX op 11-04-2014 11:27:56 ]
pi_138757737
Zijn er hier mensen die wel eens passiebloemen hebben gestekt? Mijn vader had een mooie staan, dus daar heb ik twee jonge takjes van genomen. Die heb ik een nachtje in water met voeding gezet, en daarna in de aarde in mijn buitenkasje gezet. Maar het ziet er niet erg hoopgevend uit..
pi_138758037
Oei, dat zou jammer zijn Fripsel.

Er bestaat toch ook stekpoeder?
Alhoewel je voor dat geld ook een plantje kunt kopen...

Nog eens twee stekjes vragen? misschien...
pi_138774851
Ipv stekpoeder schijn je ook kaneel te kunnen gebruiken.
Ik weet niet of je passiebloemen kunt stekken maar ik ben zo iemand die alles probeert te stekken en soms lukt het :)
pi_138776774
Als ik internet moest geloven was passiebloem juist heel makkelijk, en had je absoluut geen stekpoeder nodig. Achja, ik heb het geprobeerd.
pi_138808410
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2014 10:57 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Misschien ooit, ik vind m'n tuin er nu nog niet mooi genoeg voor, te veel kaal en onaf nog. Ik zet natuurlijk alleen de mooie borders online ;)

[..]

Fosfaat heb ik nog nooit van gehoord, wel kalium.
Maar hij zal er wel verstand van hebben of weten wat er ontbreekt aan je bodem.
Rijst wel de vraag: had je oude grasmat niet óók gered kunnen worden met fosfaat (en had je jezelf werk&kosten kunnen besparen).
Kunstmest wordt aangegeven in de verhouding NPK - natrium fosfor kalium.

http://www.plagron.com/nl(...)s-een-npkwaarde.aspx
Wat is een NPK-waarde?
Met een NPK-waarde wordt aangeduid wat de hoeveelheid in massaprocenten is van drie belangrijke voedingsstoffen in plantenvoeding:

de N staat voor stikstof. Stikstof is nodig voor de groei van een plant
de P staat voor fosfor. Fosfor bevordert de vorming van wortels en ontwikkeling van knoppen en bloemen
de K staat voor kalium. Kalium zorgt voor een sterke plant, verbetert de weerstand en beschermt een plant tegen infecties.

Bij een NPK-waarde van 6-8-6 zit er 6% stikstof, 8% fosfor en 6% kalium in de voedingsstof.
pi_138808666
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2014 11:55 schreef Gwywen het volgende:
Wij hebben eindelijk bomen voor in de voortuin gekocht. Ik kon maar geen keus maken omdat ik én bloei, én mooi herfstblad, én vruchtjes wilde, en nog een hele lijst aan eisen.
Nu eindelijk hebben we dan twee kersen gekocht, Prunus avium voor de kenners, met witte bloesem en zoete kersen in juli, en over de herfstkleuren maak ik me met kersenbomen ook geen zorgen. Zo blij dat we eindelijk de knoop doorgehakt hebben.

Intussen begint zich uit te betalen dat ik afgelopen herfst 700 bollen heb geplant, na de sneeuwklokken en krokussen die inmiddels weg zijn en de narcissen die al over het mooie heen zijn, is het nu een zee van kleur door blauwe druifjes en tulpen. Van de 50 kievitsbloemen die ik als bol in de grond heb gestopt zijn er helaas maar 14 opgekomen, geen idee waar de andere 36 gebleven zijn.
O, en viooltjes, honderden viooltjes! Maartse viooltjes die zich uitgezaaid hebben, maar ook gewone (gekochte) violen van vorig jaar die zich werkelijk óveral in m'n borders uitgezaaid hebben (en zich hopelijk nog veel meer gaan uitzaaien). O+

Verder bloeit nu: primula, appelboom, vergeetmijnietjes, ribes, dicentra enz.


O, en m'n hortensia's en rozen zitten al vol knop... :')
Beetje vroeg dit jaar alles :D
Wauw _O_
  Moderator zaterdag 12 april 2014 @ 22:49:30 #19
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_138809225
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2014 11:55 schreef Gwywen het volgende:
Wij hebben eindelijk bomen voor in de voortuin gekocht. Ik kon maar geen keus maken omdat ik én bloei, én mooi herfstblad, én vruchtjes wilde, en nog een hele lijst aan eisen.
Nu eindelijk hebben we dan twee kersen gekocht, Prunus avium voor de kenners, met witte bloesem en zoete kersen in juli, en over de herfstkleuren maak ik me met kersenbomen ook geen zorgen. Zo blij dat we eindelijk de knoop doorgehakt hebben.

Intussen begint zich uit te betalen dat ik afgelopen herfst 700 bollen heb geplant, na de sneeuwklokken en krokussen die inmiddels weg zijn en de narcissen die al over het mooie heen zijn, is het nu een zee van kleur door blauwe druifjes en tulpen. Van de 50 kievitsbloemen die ik als bol in de grond heb gestopt zijn er helaas maar 14 opgekomen, geen idee waar de andere 36 gebleven zijn.
O, en viooltjes, honderden viooltjes! Maartse viooltjes die zich uitgezaaid hebben, maar ook gewone (gekochte) violen van vorig jaar die zich werkelijk óveral in m'n borders uitgezaaid hebben (en zich hopelijk nog veel meer gaan uitzaaien). O+

Verder bloeit nu: primula, appelboom, vergeetmijnietjes, ribes, dicentra enz.


O, en m'n hortensia's en rozen zitten al vol knop... :')
Beetje vroeg dit jaar alles :D
Zoooo mooi zeg!
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_138809521
Hier staat de camelia in de knop... (meestal komen ze niet uit die knoppen, maar ik geef nu heel veel water en standplaats is ook veranderd)



Uit het zaad van AnneX :P is inmiddels de hele tuin opgevrolijkt door de akelei *O*

pi_138816927
Grappg hoor, die akelei overal in het land _O-

Er zijn ook ( twee?) mensen die klaprooszaad hebben ontvangen O-)
Alleen weer ik niet meer wie.
De foto's volgen vast ook ...
  zondag 13 april 2014 @ 09:59:24 #22
277627 Seven.
We are Borg.
pi_138818064
Zeg, vorig jaar was Oost Indische Kers een hypeje allhier. Ik wil d'r ook aan beginnen maar begrijp ik nou goed dat je ze zelf op moet kweken want daar ben ik echt afschuwelijk in.
Resistance is futile.
  zondag 13 april 2014 @ 10:08:00 #23
277627 Seven.
We are Borg.
pi_138818218
Oh wacht, vanaf half mei rechtstreeks de grond in met dat zaad en dan wachten op het resultaat dus. Is dat echt zo simpel want mijn tuin is bepaald geen makkelijke (na 2 jaar snap ik nog steeds niet wat waar te planten ivm grondsoort en lichtinval.
Resistance is futile.
pi_138823228
Met oostindische kers ben ik gestopt omdat het altijd gelaagd vol luizen zat. Maar misschien is dat sterker op balkon (tocht).
pi_138823525
dat hoort zo ;)
oostindische kers trekt bladluizen aan, dat zou ervoor zorgen dat andere planten luisvrij blijven.
pi_138823616
quote:
1s.gif Op zondag 13 april 2014 07:37 schreef AnneX het volgende:
Grappg hoor, die akelei overal in het land _O-

Er zijn ook ( twee?) mensen die klaprooszaad hebben ontvangen O-)
Alleen weer ik niet meer wie.
De foto's volgen vast ook ...
Zwarte klaprooszaad. Nergens meer teruggezien vorig jaar :N
pi_138823656
quote:
10s.gif Op zondag 13 april 2014 09:59 schreef Seven. het volgende:
Zeg, vorig jaar was Oost Indische Kers een hypeje allhier. Ik wil d'r ook aan beginnen maar begrijp ik nou goed dat je ze zelf op moet kweken want daar ben ik echt afschuwelijk in.
Dat was hier een hit vorig jaar :Y Toen had ik ze eerst zelf opgekweekt.
Nu heb ik ze gewoon overal tegen de schutting in de grond gestopt.. Eens kijken wat er van opkomt!
pi_138885578
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2014 22:29 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Wauw _O_
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2014 22:49 schreef senesta het volgende:

[..]

Zoooo mooi zeg!
:@ :) :*
pi_138937085
Ik zoek van twee plantjes de naam. De eerste is een kruipertje met zachtblauwe bloemetjes die zo'n beetje rond deze tijd bloeien, en die ik dus ben vergeten uit te graven uit de oude tuin toen we gingen verhuizen ;( :


De ander is een plant die in vrijwel al mijn borders opkomt, best wel enorm is en waarvan ik niet weet of het onkruid is of iets van het gemengd bloemenzaad van afgelopen jaar, dat de slappe winter heeft overleefd.

Ik heb al op foto's van vorig jaar gezocht of het blad me ergens bekend voorkomt. Iemand?
pi_138944956
Is er een makkelijk app om planten te determineren? Heb er namelijk veeeel in de tuin staan maar weet van de helft niet hoe of wat :D
Worry is a misuse of imagination
pi_138944965
Volgens mij wel een pruimenboom, die heeft nu mooie bloesem!
Worry is a misuse of imagination
pi_138958527
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 15:50 schreef Probability het volgende:
Is er een makkelijk app om planten te determineren? Heb er namelijk veeeel in de tuin staan maar weet van de helft niet hoe of wat :D
Foto's hier plaatsen, wij weten het wel ;)
  dinsdag 22 april 2014 @ 19:55:33 #33
393148 superkimmi
Hakuna Matata
pi_139156111
ik heb voor het tweede jaar op rij last van bladluis. Vorig jaar zaten ze op mijn brem (die daardoor slecht bloeide :( ) Dit jaar pesten ze mijn viburnum. Heb vorig jaar al biologische plantenspray geprobeerd. werkte voor geen meter. Ik heb gehoord dat lieveheersbeestjes goed werken, maar kan je die ergens halen? en blijven ze dan wel in die tuin zitten? Voer hebben ze sowieso genoeg want het stikt weer van die rotluizen.
life is what happens to you, while you're busy making other plans.
  dinsdag 22 april 2014 @ 21:39:52 #34
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_139161247
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 19:55 schreef superkimmi het volgende:
ik heb voor het tweede jaar op rij last van bladluis. Vorig jaar zaten ze op mijn brem (die daardoor slecht bloeide :( ) Dit jaar pesten ze mijn viburnum. Heb vorig jaar al biologische plantenspray geprobeerd. werkte voor geen meter. Ik heb gehoord dat lieveheersbeestjes goed werken, maar kan je die ergens halen? en blijven ze dan wel in die tuin zitten? Voer hebben ze sowieso genoeg want het stikt weer van die rotluizen.
Op zoek gaan naar zulke beestjes in een park en\of onder een boom. :




En voor je ze bij de luizen zet 1 belangrijk ding : Bestrijd de mieren bij je planten eerst. Die melken luizen en doden lieveheersbeestjes larven.

Je kan ook larven kopen maar ik vind ze nogal duur.

http://www.roodmetzwartes(...)gen-bladluis-buiten/
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_139161648
Als zonnebloemen maar 2 a 3 cm uit elkaar staan, gaat het dan mis? Ik vind het zo zonde om ze er weer uit te rukken.
  dinsdag 22 april 2014 @ 21:54:12 #36
393148 superkimmi
Hakuna Matata
pi_139161984
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 21:39 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Op zoek gaan naar zulke beestjes in een park en\of onder een boom. :

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

En voor je ze bij de luizen zet 1 belangrijk ding : Bestrijd de mieren bij je planten eerst. Die melken luizen en doden lieveheersbeestjes larven.

Je kan ook larven kopen maar ik vind ze nogal duur.

http://www.roodmetzwartes(...)gen-bladluis-buiten/
dankje, goed dat je het zegt, ik wist dat mieren melken maar niet dat ze ook larven doden. zal een lokdoosje wegzetten!
life is what happens to you, while you're busy making other plans.
  dinsdag 22 april 2014 @ 22:33:12 #37
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_139164383
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 21:54 schreef superkimmi het volgende:

[..]

dankje, goed dat je het zegt, ik wist dat mieren melken maar niet dat ze ook larven doden. zal een lokdoosje wegzetten!
Geen dank.
De lieveheersbeestjes larven eten luizen en dus de zoete lekkernij bron van de mieren. Rede voor moord in de natuur. ;)

Check dit even voor mieren bestrijding.
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  dinsdag 22 april 2014 @ 22:34:13 #38
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_139164450
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 21:48 schreef Fripsel het volgende:
Als zonnebloemen maar 2 a 3 cm uit elkaar staan, gaat het dan mis? Ik vind het zo zonde om ze er weer uit te rukken.
Nee hoor. Ze worden waarschijnlijk alleen minder groot.
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  dinsdag 22 april 2014 @ 23:04:01 #39
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_139166214
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 15:50 schreef Probability het volgende:
Is er een makkelijk app om planten te determineren? Heb er namelijk veeeel in de tuin staan maar weet van de helft niet hoe of wat :D
Planten weet ik niet maar voor bomen kan je deze gebruiken :

http://www.bomengids.nl/hoofdsleutel.html
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  dinsdag 22 april 2014 @ 23:29:45 #40
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_139167382
Wat een bazen ding! _O_

Weg met de plastic potjes!

http://www.roodmetzwartes(...)pieren-potjes-maker/
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  dinsdag 22 april 2014 @ 23:44:17 #41
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_139167990
Ik ga het toch proberen denk ik :

zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  dinsdag 22 april 2014 @ 23:49:24 #42
393148 superkimmi
Hakuna Matata
pi_139168206
Ja ik ga morgen ook een bestellinkje plaatsen. Toffe site!
life is what happens to you, while you're busy making other plans.
  dinsdag 22 april 2014 @ 23:59:41 #43
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_139168590
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 23:49 schreef superkimmi het volgende:
Ja ik ga morgen ook een bestellinkje plaatsen. Toffe site!
Hele toffe site en puur gericht op de natuur. Dat is voor mij al een + waar je U tegen zegt. :P

Daarbij staat hun gastenboek vol met positieve reacties. Lijkt mij ook niet voor niets.

[ Bericht 7% gewijzigd door Outpost76 op 23-04-2014 00:10:35 ]
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_139192412
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 21:42 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Foto's hier plaatsen, wij weten het wel ;)
haha er staat zoooo veel
hoe plaats ik makkelijk foto's? en ik wil niet herkend worden door m'n tuin :P
Worry is a misuse of imagination
pi_139192611
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 20:33 schreef Probability het volgende:

[..]

haha er staat zoooo veel
hoe plaats ik makkelijk foto's? en ik wil niet herkend worden door m'n tuin :P
Dan maak je alleen close-upjes van de betreffende planten, dus zonder omgeving.
pi_139193080
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 20:38 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Dan maak je alleen close-upjes van de betreffende planten, dus zonder omgeving.
haha weet ik was maar een grapje
Worry is a misuse of imagination
pi_139193124
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 20:38 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Dan maak je alleen close-upjes van de betreffende planten, dus zonder omgeving.
Ja, doe ik voor m'n blog ook meestal.

Die plant waarvan ik hierboven ergens een foto postte trouwens... Nu ze op de composthoop liggen weet ik wat het zijn en ik weet ook dat ze hadden moeten blijven staan...
Eenmaal op de hoop bleven ze namelijk leven en begonnen zelfs te bloeien.
Bleken het de dagkoekoeksbloemen te zijn waarvan ik het (zelf geoogste!) zaad vorig jaar van mijn dochtertje had gekregen...
Kun je planten die al halfdood op de composthoop liggen weer terugplanten?
pi_139193318
quote:
1s.gif Op woensdag 23 april 2014 20:48 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ja, doe ik voor m'n blog ook meestal.

Die plant waarvan ik hierboven ergens een foto postte trouwens... Nu ze op de composthoop liggen weet ik wat het zijn en ik weet ook dat ze hadden moeten blijven staan...
Eenmaal op de hoop bleven ze namelijk leven en begonnen zelfs te bloeien.
Bleken het de dagkoekoeksbloemen te zijn waarvan ik het (zelf geoogste!) zaad vorig jaar van mijn dochtertje had gekregen...
Kun je planten die al halfdood op de composthoop liggen weer terugplanten?
je kan het gewoon proberen toch?

weet jij een site waar ik makkelijk foto's kan uploaden?
Worry is a misuse of imagination
pi_139197137
Ik heb weer Deka zaadjes *O*
Hopelijk krijgen we ook weer de OIDkersch *)
pi_139197475
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 20:53 schreef Probability het volgende:

[..]

je kan het gewoon proberen toch?

weet jij een site waar ik makkelijk foto's kan uploaden?
Nee, eigenlijk niet, ik link plaatjes vanaf mijn blog.
Iemand anders misschien?

quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 22:15 schreef Bluezz het volgende:
Ik heb weer Deka zaadjes *O*
Hopelijk krijgen we ook weer de OIDkersch *)
OIK noemden we dat vorig jaar toch?
Ik heb ze inmiddels gezaaid en er komen er al een paar op :)

Hoe vinden jullie m'n tulpen trouwens?

Ik heb de verpakkingen nog eens nagezocht maar ik kan echt niets vinden dat hierop lijkt! Ja, gewone paarse doordeweekse tulpen, maar echt niet van die dramatisch-rood-bijna-zwarte zoals deze. En ik vind ze prachtig! :Y
pi_139197800
OIK ja oh er staat een D
Van dove. Oost Indisch Dove Kersch _O-
pi_139208393
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 22:30 schreef Bluezz het volgende:
OIK ja oh er staat een D
Van dove. Oost Indisch Dove Kersch _O-
Nou ja, ze luisteren toch niet :P
pi_139281177
Iemand wel eens zo'n blauw druifje gezien?

pi_139281301
een dubbel bloemig druifje zoals Muscari Blue Spike
pi_139281326
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2014 17:44 schreef loecje het volgende:
een dubbel bloemig druifje zoals Muscari Blue Spike
Ah ok, grappig. Ik heb er een paar van tussen per ongeluk. Leuk spul ^O^
  zondag 27 april 2014 @ 17:56:56 #56
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_139310914
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 20:53 schreef Probability het volgende:

[..]

je kan het gewoon proberen toch?

weet jij een site waar ik makkelijk foto's kan uploaden?
www.tinypic.com Gebruik ik altijd, werkt makkelijk en snel.
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  zondag 27 april 2014 @ 18:33:38 #57
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_139312075
Wat is dit, er komt maar 1 tulp op terwijl er 20+ in de tuin staan :P
  zondag 27 april 2014 @ 20:36:08 #58
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_139317204
quote:
0s.gif Op zondag 27 april 2014 18:33 schreef Erasmo het volgende:
Wat is dit, er komt maar 1 tulp op terwijl er 20+ in de tuin staan :P
Bij mij zijn er juist veel meer opgekomen dan ik geplant heb :P
pi_139340240
Iemand enig idee hoe ik deze bamboe weer mooi gezond krijg? De plant staat nu een dikke maand in de tuin maar wil maar niet mooi worden. Bijna elk blad is aangetast.


pi_139340852
kraanwater gegeven?
pi_139340857
Ik zag overal blauwe regen en die vond ik heel mooi. Dus heb ik er van het weekend ook een in de tuin geplant, in de zon tegen het schuurtje. Klimt deze vanzelf tegen het schuurtje omhoog, of moet ik die geleiden? En hoe geleid ik die dan?
pi_139342004
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2014 14:38 schreef loecje het volgende:
kraanwater gegeven?
Ja een aantal keer al. Is dat niet goed?
  maandag 28 april 2014 @ 15:16:07 #63
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_139342124
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2014 14:20 schreef pablo1989 het volgende:
Iemand enig idee hoe ik deze bamboe weer mooi gezond krijg? De plant staat nu een dikke maand in de tuin maar wil maar niet mooi worden. Bijna elk blad is aangetast.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
het blad krijg je niet meer goed voordeel hij groeit hier wel over heen , als je een bamboe net hebt gepoot is het belangerijk om deze dagelijks water te geven, behalve als het flink heeft geregend , vanaf september hoeft het niet meer dagelijks maar desondanks dat hij al langer in je tuin staat bij elke warme zomerdag.

quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2014 14:38 schreef Fripsel het volgende:
Ik zag overal blauwe regen en die vond ik heel mooi. Dus heb ik er van het weekend ook een in de tuin geplant, in de zon tegen het schuurtje. Klimt deze vanzelf tegen het schuurtje omhoog, of moet ik die geleiden? En hoe geleid ik die dan?
Kan via een stevige bamboe stok of langs een draad , een blauwe regen slingert , snoei hem geregeld ver terug en lijd de plant waar je hem hebben wilt knip het overige weg.
  maandag 28 april 2014 @ 15:16:52 #64
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_139342150
quote:
1s.gif Op maandag 28 april 2014 15:12 schreef pablo1989 het volgende:

[..]

Ja een aantal keer al. Is dat niet goed?
Dat maakt niets uit ...
pi_139342171
in kraanwater zit kalk waar planten zoals bamboe niet goed tegen kunnen. dan ontstaat dat typische beeld van bruine punten. hoe dat precies zit weet ik ook niet maar regenwater is beter.
  maandag 28 april 2014 @ 15:18:41 #66
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_139342216
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2014 15:17 schreef loecje het volgende:
in kraanwater zit kalk waar planten zoals bamboe niet goed tegen kunnen. hoe dat precies zit weet ik ook niet maar regenwater is beter.
Dit is voor tuin planten niet erg voor potplanten wel , daarom moet je ze verpoten en verse aarde geven
pi_139342453
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2014 15:16 schreef rac het volgende:

[..]

het blad krijg je niet meer goed voordeel hij groeit hier wel over heen , als je een bamboe net hebt gepoot is het belangerijk om deze dagelijks water te geven, behalve als het flink heeft geregend , vanaf september hoeft het niet meer dagelijks maar desondanks dat hij al langer in je tuin staat bij elke warme zomerdag.

[..]

Kan via een stevige bamboe stok of langs een draad , een blauwe regen slingert , snoei hem geregeld ver terug en lijd de plant waar je hem hebben wilt knip het overige weg.
Ah, en als ik het goed begrijp moet die bamboe stok dus niet tégen de schuur aan zetten want dan kan hij er niet omheen slingeren?
pi_139342482
deze bamboe is een potplant.
  maandag 28 april 2014 @ 15:27:12 #69
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_139342538
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2014 15:25 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Ah, en als ik het goed begrijp moet die bamboe stok dus niet tégen de schuur aan zetten want dan kan hij er niet omheen slingeren?
Precies , of een stevige draad iod , houd er rekening mee dat het hulp middel zeker een jaar of 5 mee moet kunnen gaan en het gewicht moet kunnen houden !

quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2014 15:25 schreef loecje het volgende:
deze bamboe is een potplant.
My bad ,
in dat geval elke dag water geven ondanks dat het regent , en bij warme winderige dagen een keer of 3 en ieder jaar verpoten ! kraan water maakt dan niet uit !
pi_139346663
Thanks voor de tips, zal hem elke dag water geven en dan maar kijken of het nog wat wordt. Maakt het nog uit of hij vol in de zon staat de hele dag?
pi_139346796
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2014 15:16 schreef rac het volgende:

[..]

Kan via een stevige bamboe stok of langs een draad , een blauwe regen slingert , snoei hem geregeld ver terug en lijd de plant waar je hem hebben wilt knip het overige weg.
Het is een woekerplant. In januari helemaal kaal knippen en tussentijds die lange ranken.

Opletten tijdens het snoeien, het sap geeft vervelende vlekken die ja pas later ziet en niet meer uit je kleren krijgt.
  maandag 28 april 2014 @ 18:05:04 #72
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_139347342
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2014 14:20 schreef pablo1989 het volgende:
Iemand enig idee hoe ik deze bamboe weer mooi gezond krijg? De plant staat nu een dikke maand in de tuin maar wil maar niet mooi worden. Bijna elk blad is aangetast.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
de kracht van de bamboe zit in de kluit. Er zullen deze zomer frisse nieuwe halmen verschijnen. Na een winter ,of droogte is het normaal dat de bladeren, of halmen schade op kunnen lopen. Voldoende water is voor een bamboe erg belangrijk, maar natte voeten is funest. Welke soort is het?
pi_139358411
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2014 14:38 schreef Fripsel het volgende:
Ik zag overal blauwe regen en die vond ik heel mooi. Dus heb ik er van het weekend ook een in de tuin geplant, in de zon tegen het schuurtje. Klimt deze vanzelf tegen het schuurtje omhoog, of moet ik die geleiden? En hoe geleid ik die dan?
Leuk! Ik heb er vorige week ook een gekocht, hij begint zich nu al om het boogje heen te slingeren waar hij overheen moet gaan groeien. :)
  dinsdag 29 april 2014 @ 01:06:56 #74
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_139362817
Van, en niet úit de muur eten:


Ik ga meer moestuinerige dingen verticaal kweken. :) Wij hebben een stadstuin en zo'n zes meter muur aan het huis, met zon (op het zuiden). Dus daar moet wel het een en ander groeien.

Heb sowieso al aardbeien in zak aan de schutting hangen, maar er is meer mogelijk.

[ Bericht 12% gewijzigd door Duderinnetje op 29-04-2014 01:12:01 ]
Snobs have more fun!
KLIK!
  dinsdag 29 april 2014 @ 06:19:59 #75
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_139364301
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 april 2014 01:06 schreef Duderinnetje het volgende:
Van, en niet úit de muur eten:
[ afbeelding ]

Ik ga meer moestuinerige dingen verticaal kweken. :) Wij hebben een stadstuin en zo'n zes meter muur aan het huis, met zon (op het zuiden). Dus daar moet wel het een en ander groeien.

Heb sowieso al aardbeien in zak aan de schutting hangen, maar er is meer mogelijk.
Leuk! Misschien zo ook minder last van slakken?
  dinsdag 29 april 2014 @ 07:35:03 #76
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_139364563
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2014 15:16 schreef rac het volgende:
Kan via een stevige bamboe stok of langs een draad , een blauwe regen slingert , snoei hem geregeld ver terug en lijd de plant waar je hem hebben wilt knip het overige weg.
Wisteria, Blauwe Regen, bloeit op oud hout. Het is dus niet echt goed voor deze plant om hem ver terug te snoeien.

Heb er hier een staan, al twee jaar, en heb nog niks gesnoeid. Heb ook nog geen bloemen gehad.

Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  dinsdag 29 april 2014 @ 08:47:37 #77
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_139365145
quote:
7s.gif Op dinsdag 29 april 2014 07:35 schreef Twieki het volgende:

[..]

Wisteria, Blauwe Regen, bloeit op oud hout. Het is dus niet echt goed voor deze plant om hem ver terug te snoeien.

Heb er hier een staan, al twee jaar, en heb nog niks gesnoeid. Heb ook nog geen bloemen gehad.

[ afbeelding ]
Soms duurt het tot 10 jaar voor dat deze bloeit , dat weet ik.
Tegenwoordig zijn deze planten geënt en zouden ze in principe van af het eerste voorjaar moeten bloeien met weinig bloemen weliswaar , een enkele bloem zou er te zien moeten zijn .
Staat deze al twee jaar bij je in de tuin en de blauwe regen heeft nog niet gebloeid dan is de kans groot dat alleen de onderstam is aangeslagen en de werkelijke sierplant het loodje heeft gelegd .
Vooral de eerste jaren moet het ent gedeelte goed in de gaten worden gehouden.
Gaat de plant van uit de onderstam groeien haal Dank de ranken weg en zorg dat de plant op de entplek wordt beschermd tegen beschadiging , en vorst .

Hoe herken je dat de onderstam is gaan groeien ?
1:je plant bloeit niet in het voorjaar

2: de plant groeit snel en gaat alle kanten op van af de grond

3: heb je dan toch vodoende geduld hebben gehad en bloeit hij dan toch uiteindelijk dan heeft hij een andere kleur vaag blauw ipv blauw roze of wit.

4: hij laat zich niet meer weghalen . Ik heb geprobeerd er om hier een weg te krijgen 3 jaar lang alles wat groen werd weghalen afzagen inzagen etc . Nu mag hij weer groeien dan maar een onderstam blauwe regen

geloof mij dat je deze plant echt wel kort moet houden en moet leiden anders neemt de blauwe regen je hele tuin over en als je hem terug snoeit blijft het oude hout oud dus blijft hij ook gewoon bloeien
  dinsdag 29 april 2014 @ 09:33:44 #78
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_139365799
De mijne is hier gekomen als kaal takje met wortels, gekregen uit een tuin die er een heeft van 6 meter hoog en die door de grote boerderijschuur naar binnen groeit. Maar bloeit elk jaar als een idioot. :P

De mijne is zich denk ik gewoon nog aan het ontwikkelen en heeft gewoon nog geen hout om op te bloeien. Het heeft al een jaar geduurd voor hij eindelijk boven de schutting uitkwam.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  dinsdag 29 april 2014 @ 12:13:07 #79
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_139369946
Ik zag net dat een aantal bladeren van mijn beukenhaag opgegeten zijn. Nu zag ik enkele beestjes zitten zoals op de foto hieronder. Ik denk dus dat deze het zijn geweest. Verder zitten er nogal wat naaktslakken in mijn tuin (grenzend aan een braak liggend stuk land, dus helaas niet veel aan te doen). Die kunnen het toch niet geweest zijn op 1.80m hoogte?

Wat zijn dit voor beestjes, eten zij mijn bladeren op en wat kan ik er tegen doen?

pi_139370268
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2014 12:13 schreef Coelho het volgende:
Ik zag net dat een aantal bladeren van mijn beukenhaag opgegeten zijn. Nu zag ik enkele beestjes zitten zoals op de foto hieronder. Ik denk dus dat deze het zijn geweest. Verder zitten er nogal wat naaktslakken in mijn tuin (grenzend aan een braak liggend stuk land, dus helaas niet veel aan te doen). Die kunnen het toch niet geweest zijn op 1.80m hoogte?

Wat zijn dit voor beestjes, eten zij mijn bladeren op en wat kan ik er tegen doen?

[ afbeelding ]
Lijkt op een bladsnuitkever, die eten inderdaad blad. Lekker laten zitten, die vreet niet je hele tuin kaal.
  dinsdag 29 april 2014 @ 13:42:45 #81
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_139373043
quote:
7s.gif Op dinsdag 29 april 2014 07:35 schreef Twieki het volgende:

[..]

Wisteria, Blauwe Regen, bloeit op oud hout. Het is dus niet echt goed voor deze plant om hem ver terug te snoeien.

Heb er hier een staan, al twee jaar, en heb nog niks gesnoeid. Heb ook nog geen bloemen gehad.

[ afbeelding ]
Snoeien zorgt ervoor dat hij bloeit, in plaats van louter groeit, heb ik begrepen.

Je kan overigens de pech hebben dat hij nimmer bloemen krijgt. Ze raden aan een Wisteria altijd met bloemen te kopen, zodat je zeker weet dat de stek het 'doet'.
Snobs have more fun!
KLIK!
  dinsdag 29 april 2014 @ 13:44:46 #82
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_139373115
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2014 06:19 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Leuk! Misschien zo ook minder last van slakken?
So far so good!
Snobs have more fun!
KLIK!
  † In Memoriam † dinsdag 29 april 2014 @ 13:48:51 #83
37843 lady-wrb
kortaf
pi_139373302
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2014 14:38 schreef loecje het volgende:
kraanwater gegeven?
helpt dat tegen bamboe? :o
* lady-wrb rent naar de tuinslang en draait de kraan open >:)
pi_139373376
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2014 13:48 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

helpt dat tegen bamboe? :o
* lady-wrb rent naar de tuinslang en draait de kraan open >:)
alleen als de bamboe in een pot staat :P
  † In Memoriam † dinsdag 29 april 2014 @ 15:13:57 #85
37843 lady-wrb
kortaf
pi_139376404
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2014 13:51 schreef loecje het volgende:

[..]

alleen als de bamboe in een pot staat :P
k*t -O-
* lady-wrb kijkt vertwijfeld naar de bamboewildernis in de achtertuin
zal ik dan maar panda's gaan houden ipv kippen?
pi_139400343
quote:
7s.gif Op dinsdag 29 april 2014 07:35 schreef Twieki het volgende:

[..]

Wisteria, Blauwe Regen, bloeit op oud hout. Het is dus niet echt goed voor deze plant om hem ver terug te snoeien.

Heb er hier een staan, al twee jaar, en heb nog niks gesnoeid. Heb ook nog geen bloemen gehad.

[ afbeelding ]
Het schijnt wel jaren te duren voor hij bloeit.
De blauweregen hier is in januari straf gesnoeid en bloeit nu. Zo gaat het elk jaar.
pi_139402431
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2014 15:13 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

k*t -O-
* lady-wrb kijkt vertwijfeld naar de bamboewildernis in de achtertuin
zal ik dan maar panda's gaan houden ipv kippen?
die eieren gaan alleen zo enorm tegen vallen..... ;)
pi_139405067
Als ik mijn helleborussen wil verplaatsen omdat ze zo groot zijn, he.. is dit dan de juiste tijd daarvoor? Ze zijn enorm gegroeid en staan voor een Amerikaanse sering die nu niet meer zichtbaar is. :+
pi_139411495
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2014 10:45 schreef Sunnythesun het volgende:
Als ik mijn helleborussen wil verplaatsen omdat ze zo groot zijn, he.. is dit dan de juiste tijd daarvoor? Ze zijn enorm gegroeid en staan voor een Amerikaanse sering die nu niet meer zichtbaar is. :+
Kan je hem niet beter snoeien, Helleborussen zijn niet dol op verplaatsingen.
  woensdag 30 april 2014 @ 15:20:02 #90
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_139413790
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2014 10:45 schreef Sunnythesun het volgende:
Als ik mijn helleborussen wil verplaatsen omdat ze zo groot zijn, he.. is dit dan de juiste tijd daarvoor? Ze zijn enorm gegroeid en staan voor een Amerikaanse sering die nu niet meer zichtbaar is. :+
Je zou eigenlijk verwachten dat je Amerikaanse sering boven je helleborus groeit.
Maar je kunt een helleborus nu goed verpoten , eigenlijk is dat best goed voor een helleborus , wel gelijk voldoende compost geven en let even op het weer als het een paar dagen wat koeler is met regen is dat iets fijner voor de plant.
Hou rekening met een flinke kluit en steek daar ruim om heen. Je zou nog kunnen proberen om hem te schreuren. Maar dan zul je pas weer over een jaar of twee weel een mooie hoeveelheid bloemen krijgen. Voordeel van scheuren ipv zaaien is dat je een zelfde type plant krijgt met identieke bloemkleur.

Deze tijd van het jaar is de beste periode om een hellleborus te verpoten cq verplaatsen.
pi_139416298
Ah dank voor de info. Ja die sering zou natuurlijk groter moeten zijn, maar de helleborussen groeien snel en die sering dus niet :+ De planten staan er allemaal pas vanaf juli in dus zijn nog jong.. Maar goed, ik wil de helleborussen dus iets meer naar achter zetten (en opzij) en dan iets kleiners voor de sering zodat we die weer zien zolang hij zo laag is :)
pi_139451927
In de tuin aan het onkruid etc.
Zie ik dit:

Drie stadia van een anemoon, die is bijna uitgebloeid, van de zaaddoos alsof er een netkousje overheen ligt ! En dan de zaaddoos zelf die is opengebarsten.
Dat lijkt ook wel een breiwerkje.
Potverdrie, wat mooi.

En rechts staat de overgebleven Annabelle haar best te doen.
Van de verticale stokken en bamboe liggers zie je vrijwel niets meer.
Eens kijken of ik hiermee de bloemen tzt bij een regenbui in toom houd ipv dweilers. ( quote Bloes)

Maandag as. wordt 1 1/2 kuub tuinaarde geleverd voor in de 4 bakken (230x160) in de voortuin.
Daarna de planten.
*O*
pi_139452382
Een gebreid bloemetje :o O+
pi_139455422
Wat gaaf AnneX die uitgebloeide anemoon!

Ik ben net bij een vaste planten kweker geweest. Wat mooi wat mooi!! Heeeeel veel aanbod en erg mooi gekweekte planten. Mijn oogst:
wit vingerhoedskruid
een grasje
een donker rood bloeiende lelie
2 tijmplantjes
duizendknoop
en iets wat ik echt nog niet kende: Baptisia 'purple smoke'. Een paars bloeiende plant en in deze versie krijgt hij prachtige donkere stelen.
Hier wel aardig te zien wat ik bedoel:
pi_139456751
Jullie tuin wordt te klein nog :D of heb je nog voldoende plek.

Vanmiddag samen :W gewerkt om het idee van Mn.AnneX te verwezenlijken....
Don't ask :N

Als volleerd operatieassistente de flensen en schroefjes aangegeven... w/
Morgen nog twee bakken te gaan...
pi_139458504
'voldoende' is misschien wel wat overdreven O-) Als alles uitgroeit is de grens wel snel bereikt zeg maar.. Maar er waren nog wat gaatjes waar ik graag iets wilde hebben.

Mooie bakken ^O^
  donderdag 1 mei 2014 @ 18:58:15 #97
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_139459698
Hebben jullie ook zoveel luis op de plantjes?
pi_139460041
Valt mee. In de salie en munt een paar. Vorig jaar had ik reuzenluizen in de lupine :o die waren echt huge!
pi_139460445
Oh kaas, ik zal morgen eens kijken.
Vooral in de beukenhaag is het vaak raak.

Goeie waarschuwing. :W
  donderdag 1 mei 2014 @ 19:26:39 #100
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_139460868
Verder gaat het goed in mijn volkstuin, ik ben er lekker bezig. Nieuw schuurtje getimmerd en ben nu het huisje wat aan het opknappen. De bomen en struiken staan er mooi bij; de Azalea's bloeien, de Akebia quinata bloeit, de Acers bloeien, de Cornussen ook, zelfs de Cornus florida met aparte bloem waarvan de kelkbladeren een soort aan elkaar vastzitten.

De gele Magnolia staat er prachtig bij vol bloemen en ik had een huisje opgehangen voor vogels wat ik van mijn zus of moeder had gekregen op de veranda van het tuinhuis. Er zitten vogels in ik denk pimpelmezen maar ze zijn niet geel. Ze zijn niet zo heel schuw. Het nest is gebouwd al weken terug en de beide ouders vliegen nu af en aan met eten. Je hoort niet veel maar de eitjes zijn vast wel uit.
pi_139460959
Ohoh dat klinkt (weer) als een paradijs ! :W
  donderdag 1 mei 2014 @ 19:46:49 #102
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_139461736
quote:
14s.gif Op zondag 27 april 2014 17:56 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

www.tinypic.com Gebruik ik altijd, werkt makkelijk en snel.
Imgur vind ik beter.
  donderdag 1 mei 2014 @ 19:47:46 #103
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_139461777
quote:
1s.gif Op donderdag 1 mei 2014 19:29 schreef AnneX het volgende:
Ohoh dat klinkt (weer) als een paradijs ! :W
Ja vorige week ofzo ook nog met Lein in arboretum Trompenburg geweest, dat was ook mooi.
  donderdag 1 mei 2014 @ 19:51:19 #104
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_139461929
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 18:58 schreef kaasplankje het volgende:
Hebben jullie ook zoveel luis op de plantjes?
enorm!

Nog nooit zo erg gehad. Ik blijf spuiten!
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_139462078
dit jaar zijn er veel luizen door de zachte winter. maar ook veel liefheersbeestjes en andere natuurlijke vijanden. duurt soms alleen een tijdje voordat die het luizenrestaurant hebben gevonden.
ik spuit alleen met water, met een straaltje de luizen van de plant af spuiten.
  donderdag 1 mei 2014 @ 20:29:02 #106
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_139463363
Ja ik doe dat ook met de tuinslang, gewoon met water de luizen uit de rozenkoppen sproeien. Thuis hebben we wel vandaag een chemisch offensief ingezet op de geraniums op het balkon. Een ware slachting. Duizenden slachtoffers.

[ Bericht 0% gewijzigd door kaasplankje op 01-05-2014 20:34:34 ]
  donderdag 1 mei 2014 @ 21:09:14 #107
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_139465125
Het is ook best al droog bij mij in de tuin. Dit weekend hier in het wilde westen weer niet echt regen van betekenis dus het zal aanhouden met de droogte. Als we maar niet weer zoon verzuipzomer er achteraan krijgen.
  donderdag 1 mei 2014 @ 22:47:40 #108
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_139470537
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 18:58 schreef kaasplankje het volgende:
Hebben jullie ook zoveel luis op de plantjes?
Barst giga van de luis hier ja.... -O-

quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 19:46 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Imgur vind ik beter.
Ik niet maar dat kan ook ja. ^O^
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_139470925
Ik heb veel slakken op balkon. Tijdens de lauwe winter niet aan ongedierte gedacht. Daardoor lopen er nu ook wat mieren. Hopelijk lukt de bestrijding met water & scheutje azijn spuiten op alles wat geen plant is en niet op planten/schotels druipen kan.
pi_139473094
Weet iemand of er een manier is om van leliehaantjes af te komen? Sinds ze mijn lelies gevonden hebben lijkt het wel alsof ze dat onthouden en elk jaar terug komen. :(
pi_139479862
Leliehaantjes...? kende ik nog niet.
Ook een soort luis?'
Sterkte.

Vanmorgen een diskussie...
In de vier bakken ( op de foto hierboven) ligt onder het worteldoek nog aangekoekte vette riverklei.
Ja, ín de bakken gaat het worteldoek weg !
De grond moet om"gespit" / losgemaakt, voordat een laag tuinaarde ( 10 cm)!erop gaat.

Vraag:
Wordt het makkelijker losmaken te doen met een drietand of een spa ???

Dan moet er een drietand komen nl.
pi_139480612
Klei? Drietand :Y Ben zoooo blij dat ik naar de zandgronden ben verhuisd :+
  vrijdag 2 mei 2014 @ 10:43:02 #113
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_139481343
Hier ook veel luis in de rozen, maar dat is eigenlijk elk jaar.
Dit jaar ipv. de chemische rommel maar de nodige lieveheersbeesthuisjes opgehangen.
Hopelijk helpt dat :) . Heeft hier iemand nog andere tips op lieveheersbeestjes aan te trekken?

Ander vraagje trouwens, onze sierkers heeft vlak onder het blad 2 gekke knopjes zitten op de steeltjes van de bladeren. Lijken net 2 oortjes. Is dat een ziekte of hoort dat? Kan op internet niets vinden namelijk :( .
  vrijdag 2 mei 2014 @ 14:16:49 #114
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_139487364
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 23:37 schreef Onnozelaar het volgende:
Weet iemand of er een manier is om van leliehaantjes af te komen? Sinds ze mijn lelies gevonden hebben lijkt het wel alsof ze dat onthouden en elk jaar terug komen. :(
Hel enige middel daar tegen is met de hand wegvangen , of weg met je lelies .

Leliehaantje is een kever , Knalrood van kleur , ( in Engeland noemen ze het een bright red lilybeetle)
ze vreten alle lelies op , vandaar dat kwekers deze planten met een grote hoeveelheid gif behandelen
daar wil je niet naast zitten of wonen.
pi_139489453
Heb een klein groententuintje aangelegd :)
Worry is a misuse of imagination
pi_139506605
quote:
Weet iemand of er een manier is om van leliehaantjes af te komen? Sinds ze mijn lelies gevonden hebben lijkt het wel alsof ze dat onthouden en elk jaar terug komen. :(
Ik vang ze en maak ze dood. Vorig jaar was ik te laat en hebben ze mijn hele planten verpest. Vooral de larven van de leliehaantjes zijn erg vies.
  zaterdag 3 mei 2014 @ 12:56:22 #117
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_139518613
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2014 10:43 schreef bleiblei het volgende:
Hier ook veel luis in de rozen, maar dat is eigenlijk elk jaar.
Dit jaar ipv. de chemische rommel maar de nodige lieveheersbeesthuisjes opgehangen.
Hopelijk helpt dat :) . Heeft hier iemand nog andere tips op lieveheersbeestjes aan te trekken?

Ander vraagje trouwens, onze sierkers heeft vlak onder het blad 2 gekke knopjes zitten op de steeltjes van de bladeren. Lijken net 2 oortjes. Is dat een ziekte of hoort dat? Kan op internet niets vinden namelijk :( .
ik ken imand die heersbeestjes bestelt en uitzet in de tuin. Kan kennelijk dus.
Snobs have more fun!
KLIK!
  zaterdag 3 mei 2014 @ 12:59:49 #118
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_139518664
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 mei 2014 12:56 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

ik ken imand die heersbeestjes bestelt en uitzet in de tuin. Kan kennelijk dus.
Die dingen kosten 50 cent per stuk. En als de tuin van buren lekkerder is zijn ze weg :P .
Dat kan dus een dure hobby worden. Een keer beestjes bestellen durf ik wel aan, maar dan moeten ze wel blijven en voortplanten :+ .
pi_139520354
Werk in voortgang:
Haha, waar geen planten / struiken mogen groeien, ligt worteldoek.
Hierover gaat als laatste boomschors.

De kleilaag wordt losgemaakt met een drietand.
Dat is minder zwaar dan met een spa.

Twee bakken gedaan- nu nog twee te gaan.
Moet lukken!
  zaterdag 3 mei 2014 @ 14:57:21 #120
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_139521178
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 mei 2014 12:59 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Die dingen kosten 50 cent per stuk. En als de tuin van buren lekkerder is zijn ze weg :P .
Dat kan dus een dure hobby worden. Een keer beestjes bestellen durf ik wel aan, maar dan moeten ze wel blijven en voortplanten :+ .
50 cent per stuk?? Ik geloof dat ze er duizend bestelde. Kan me niet voorstellen dat ze dat neertelt.
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_139522939
Een nulletje hier of daar vergissen ? :?
1000 x 0,05 cent ? :D
pi_139527690
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 mei 2014 14:19 schreef AnneX het volgende:
Werk in voortgang:
Haha, waar geen planten / struiken mogen groeien, ligt worteldoek.
Hierover gaat als laatste boomschors.

De kleilaag wordt losgemaakt met een drietand.
Dat is minder zwaar dan met een spa.
[ link | afbeelding ]
Twee bakken gedaan- nu nog twee te gaan.
Moet lukken!
Ik zie er vier. Is toch een riek of haal ik namen door elkaar?
pi_139529443
Klopt! :Y)
En alles is klaar - af voor maandag als 1 kuub tuinaarde wordt geleverd.
Indien nodig volgt dan meer aarde later in de week. w/
  zaterdag 3 mei 2014 @ 20:07:20 #124
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_139529603
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 mei 2014 14:57 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

50 cent per stuk?? Ik geloof dat ze er duizend bestelde. Kan me niet voorstellen dat ze dat neertelt.
Ik kom op internet dingen tegen als 30 lieveheersbeestlarfjes voor 15 euro :P .
Dus vandaar de 50cent per stuk.
En 1000 tegelijk? Wtf? :o .
  zaterdag 3 mei 2014 @ 22:54:41 #125
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_139536995
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 mei 2014 20:07 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Ik kom op internet dingen tegen als 30 lieveheersbeestlarfjes voor 15 euro :P .
Dus vandaar de 50cent per stuk.
En 1000 tegelijk? Wtf? :o .
Voor haar moestuin.

Denk dat ze een goedkoper adresje had. :)
Snobs have more fun!
KLIK!
  zaterdag 3 mei 2014 @ 23:09:00 #126
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_139537493
Dan ben ik wel erg geinteresseerd in dat adresje :P .
Als er van de 1000, 500 overlopen overleef ik dat wel :+
  zondag 4 mei 2014 @ 18:57:10 #127
221912 minilot
Nancy boy
pi_139555973
quote:
1s.gif Op donderdag 1 mei 2014 14:35 schreef AnneX het volgende:
In de tuin aan het onkruid etc.
Zie ik dit:
[ link | afbeelding ]
Drie stadia van een anemoon, die is bijna uitgebloeid, van de zaaddoos alsof er een netkousje overheen ligt ! En dan de zaaddoos zelf die is opengebarsten.
Dat lijkt ook wel een breiwerkje.
Potverdrie, wat mooi.

En rechts staat de overgebleven Annabelle haar best te doen.
Van de verticale stokken en bamboe liggers zie je vrijwel niets meer.
Eens kijken of ik hiermee de bloemen tzt bij een regenbui in toom houd ipv dweilers. ( quote Bloes)

Maandag as. wordt 1 1/2 kuub tuinaarde geleverd voor in de 4 bakken (230x160) in de voortuin.
Daarna de planten.
*O*
Ha! Wij kwamen het breiwerkje net ook tegen in een border en mijn lief ging van "WTF!?" en ik wist door deze post van jou precies wat het was! *)

Is inderdaad een gaaf gezicht. :Y
Let me see you stripped down to the bone
pi_139557004
w/

En ik heb blaren op mijn handen van het hakken en harken in de klei. -O-
pi_139557936
}:| het legioen reuzeluizen is terug en teistert mijn lupines }:|
pi_139587106


[ Bericht 100% gewijzigd door AnneX op 05-05-2014 16:33:25 ]
pi_139587191
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 19:42 schreef Sunnythesun het volgende:
}:| het legioen reuzeluizen is terug en teistert mijn lupines }:|
Wat kun je ertegen doen?

Hier is een kuub aarde over de oude klei heengegaan.
Een halve kuub minder dan gepland ( moi).

Vier kattenbakken gevuld en eind deze week gaan de plantjes erin B-)

pi_139588917
quote:
1s.gif Op maandag 5 mei 2014 16:35 schreef AnneX het volgende:

[..]

Wat kun je ertegen doen?
Ik ben maar met chemische oorlogvoering begonnen. Paar beestjes vind ik niet erg, maar de plant zit zo vol dat hij er duidelijk enorm onder lijdt -O-
pi_139591633
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 19:42 schreef Sunnythesun het volgende:
}:| het legioen reuzeluizen is terug en teistert mijn lupines }:|
in het moestuintopic noemde iemand de tip van Opa. Thee maken van shag en de thee gebruiken tegen de luizen. Werkt als een dolle naar het schijnt.
  maandag 5 mei 2014 @ 21:32:35 #134
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_139599097
Ik heb in mijn rozen helemaal geen luizen, wel in m'n tulpen, die zien groen van de luis. Maar goed, die zijn inmiddels uitgebloeid.
Nooit eerder meegemaakt trouwens dat begin mei de rozen al bloeiden 8)7
pi_139599340
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2014 18:58 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

in het moestuintopic noemde iemand de tip van Opa. Thee maken van shag en de thee gebruiken tegen de luizen. Werkt als een dolle naar het schijnt.
Ga ik onthouden, thanx! Schijnt dat het ook kan met een prut van brandnetel of zo..
pi_139600799
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2014 21:37 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

Ga ik onthouden, thanx! Schijnt dat het ook kan met een prut van brandnetel of zo..
brandnetelgier is meer een voedingsstof voor de tuin. Al zegt wikipedie dat ongegiste brandnetelgier inderdaad ook werkt. Maar ik heb altijd gistende emmers staan...
  dinsdag 6 mei 2014 @ 01:57:55 #137
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_139609362
quote:
1s.gif Op maandag 5 mei 2014 16:35 schreef AnneX het volgende:

[..]

Wat kun je ertegen doen?

Hier is een kuub aarde over de oude klei heengegaan.
Een halve kuub minder dan gepland ( moi).

Vier kattenbakken gevuld en eind deze week gaan de plantjes erin B-)

[ link | afbeelding ]
Zodra je die bakken flink water geeft slinkt het nog heel erg veel weg en kan je die halve kuub die je "teveel" had geplanned er nog makkelijk ik kwijt. ;)

Ziet er allemaal wel tof uit! Ik ben benieuwd naar je resultaten. :Y
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_139609585
Ja inderdaad, Outpost... dat zei de hovenier ook al o|O

Alleen moet hij dan met z'n bakkie 30 km (op en neer) om het te halen.
We zullen zien na de voorspelde regen hoe hard het inklinkt.
pi_139658613
Ik ga binnenkort verhuizen naar een ander appartement en daar zit een heel groot balkon (overdekt) bij. Ik wil het geheel opleuken met planten in potten, die het liefst heel het jaar groen blijven. Heeft iemand tips voor mooie planten die heel het jaar buiten kunnen in een pot?
pi_139661198
Dat klinkt goed, Gil.
Als je nu tijd hebt, is mijn advies om je eens te oriënteren in tijdschriften, in specials over potplanten, op inet.
Er is zó veel: hoogteverschil, kleuren.
Bij direktplanten.nl staat al veel info bijv.
Misschien wil je ook wel kruiden en tomaten. Mmmm.
Of in het tuincentrum.

Zelf ben ik net terug van een kweker van prachtig eenjarig spul.
En de laatste 14 aardbeiplantjes "doorgroeiers" bemachtigd.
Precies wat ik nodig had.
http://www.bakker-hillego(...)uit3/aardbeientips1/
Vaste planten was ook al flink uitverkocht.
Uitgebloeide asters rood en blauw, goed voor volgend jaar alvast.
En wat blauw ( delphinium) en witte lupines.
Het staat voorlopig ín de pot, te wachten tot het droog wordt.

Status:
pi_139661301
Oh ja...
nu ben ik ook nog " creatief" van een plaatje, stenen aardbeien aan het maken. :D

Het verhaal, is dat merels ( volop hier) graag aardbeien pikken.
Als je er nu stenen aardbeien inlegt, hou je ze voor de "gek" _O-

OK. Had de action water plakkaatverf en fixer en kwastjes.
Hoe lang moet dat spul drogen!!! voor de volgende laag.

# Ongeduldig.
pi_139661602
Dat ziet er goed uit, de 'kattenbakken' AX ^O^
Wat een werk _O_
pi_139666985
En aan het aflakken
Het droogt ( gelukkig) snel.
Voorlopig result:


In de aanbieding: nauwelijks gebruikte acrylverf op waterbasis in 6 kleureb. :D
  woensdag 7 mei 2014 @ 20:15:05 #144
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_139672394
quote:
1s.gif Op woensdag 7 mei 2014 18:02 schreef AnneX het volgende:
En aan het aflakken
Het droogt ( gelukkig) snel.
Voorlopig result:
[ link | afbeelding ]

In de aanbieding: nauwelijks gebruikte acrylverf op waterbasis in 6 kleureb. :D
Benieuwd of het werkt! Ik had 't ook op internet gelezen.
Als 't bij jou werkt ga ik volgend jaar ook steentjes verven :)
pi_139672975
Ach, dan staat het leuk!? of ik ga de stenen gebruiken om een kleed op tafel te laten liggen bij windvlagen.
Ik vind het jammer om de mooie witte grote kiezels van Corsica te beschilderen, die ik nu gebruik om het kleed vast te leggen.
Dat zouden dan mega aardbeien worden.

De aardbei kiezels zijn nu éen keer gelakt en zien eruit om in te bijten. :Y)
Straks de tweede en derde keer, om te beschermen tegen weersinvloeden.

Oh... we kunnen de drie tubes in een rondzend organisatie doen ? _O- want echt zo weinig nodig en drie giga aangebroken tubes plus twee nieuwe liggen hier dan.
kan natuurlijk nog meer steen / kiezel - verfprojekten opzoeken..

Wie heeft er nog meer links? 8-)
  woensdag 7 mei 2014 @ 21:55:47 #146
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_139678305
Iemand enig idee wat dit is :





Luizen zijn het niet maar wat dan wel...
Het lijken mij eitjes maar als dat zo is, van wat dan?
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  woensdag 7 mei 2014 @ 22:03:17 #147
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_139678725
Ehm... spinnetjes? Ik had laatst iets soortgelijks in een plant zitten, maar dan gelig, ik wilde het eruit schudden, liepen er ineens duizenden spinnetjes - over de grond, op mijn armen, op mijn benen, op mijn kind, in mijn kaplaarzen... :r

Tevens heb ik een vraag: waar zijn al mijn alliums gebleven? Vorig jaar had ik de hele tuin er vol mee staan en afgelopen herfst heb ik er zelfs nog bijgeplant, dit jaar zie ik er maar vier!?!?
Moet je alliumbollen er soms (net als dahlia's en zo) na de bloei uit halen? Nee toch?
pi_139678903
Ik heb ineens een allium terwijl ik die nooit had dus 1 is weet terecht :+
  woensdag 7 mei 2014 @ 22:08:46 #149
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_139679047
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2014 22:06 schreef Sunnythesun het volgende:
Ik heb ineens een allium terwijl ik die nooit had dus 1 is weet terecht :+
_O-
Heeft mijn mol 'm naar jouw tuin versleept :D
pi_139679111
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2014 22:08 schreef Gwywen het volgende:

[..]

_O-
Heeft mijn mol 'm naar jouw tuin versleept :D
Ja zo iets :D
  donderdag 8 mei 2014 @ 00:02:56 #151
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_139684424
quote:
5s.gif Op woensdag 7 mei 2014 21:55 schreef Outpost76 het volgende:
Iemand enig idee wat dit is :

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Luizen zijn het niet maar wat dan wel...
Het lijken mij eitjes maar als dat zo is, van wat dan?
Als ik het zo zie lijkt het wel een mijt of een heleboel mijten , maar zeker ben ik hier niet van

Wellicht kum je het hier precies te weten komen

Waarneming.nl
  donderdag 8 mei 2014 @ 01:52:18 #152
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_139686577
quote:
1s.gif Op donderdag 8 mei 2014 00:02 schreef rac het volgende:

[..]

Als ik het zo zie lijkt het wel een mijt of een heleboel mijten , maar zeker ben ik hier niet van

Wellicht kum je het hier precies te weten komen

Waarneming.nl
Mijten in de oksel van een tak van een boom? :?

Als ik via Google zoek op mijten is er niet 1 foto die hier ook maar een klein beetje op lijkt.... Lijkt me dus niet wat ik hier heb... Welke mijt nestelt zich in de oksel van de takken van een boom? Dat is waar ik deze foto's van heb gemaakt... Meestal is het in het blad. Lijkt me dus niet echt waarschijnlijk. Tenzij je meer weet dan ik via google uiteraard. :P

Hoe werkt die site? Tot nu toe zie ik een warboel en een lijst van waarnemingen waar ik niets mee te maken heb... :@
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_139695010
Het is wel mooi, en ws zit er heel veel troep in, Outpost.

En kijk: hullie hebben aardbeien:
:W
  donderdag 8 mei 2014 @ 13:38:41 #154
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_139696881
En dan is het dus de bedoeling dat de merels daarin trappen, en denken, shit, het is een steen, en als er dan echte aardbeien aan hangen, dat ze dan denken, ja, daar trap ik niet meer in, dat zijn stenen? _O-

Bij mij bloeien de rozen trouwens al, is dat niet extreem vroeg?
pi_139698354
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 13:38 schreef Gwywen het volgende:
En dan is het dus de bedoeling dat de merels daarin trappen, en denken, shit, het is een steen, en als er dan echte aardbeien aan hangen, dat ze dan denken, ja, daar trap ik niet meer in, dat zijn stenen? _O-

Bij mij bloeien de rozen trouwens al, is dat niet extreem vroeg?
Yep :D
Ach, het kleurt de toekomst _O-

Oh dan huppel ik weer naar je blog. Rozen O+

Edit: Het ziet er prachtig uit!
En alsof je mijn gedachten leest: op het laatst een overzichtsfoto ! w/

[ Bericht 8% gewijzigd door AnneX op 08-05-2014 14:24:20 ]
  donderdag 8 mei 2014 @ 14:36:58 #156
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_139699026
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 01:52 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Mijten in de oksel van een tak van een boom? :?

Als ik via Google zoek op mijten is er niet 1 foto die hier ook maar een klein beetje op lijkt.... Lijkt me dus niet wat ik hier heb... Welke mijt nestelt zich in de oksel van de takken van een boom? Dat is waar ik deze foto's van heb gemaakt... Meestal is het in het blad. Lijkt me dus niet echt waarschijnlijk. Tenzij je meer weet dan ik via google uiteraard. :P

Hoe werkt die site? Tot nu toe zie ik een warboel en een lijst van waarnemingen waar ik niets mee te maken heb... :@
Bij Waarneming.nl is een forum , ik denk dat je hier een vraag zou kunnen stellen, ik denk dat daar meer mensen zitten die deze beestjes kunnen determineren.
Ik dacht aan mijten om dat ik vorig jaar ook een mijten plaag had bij mijn kippen , de kleur en vorm van de beestjes kwam enigzins overeen. Maar dat durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen.
pi_139708730
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 13:38 schreef Gwywen het volgende:
En dan is het dus de bedoeling dat de merels daarin trappen, en denken, shit, het is een steen, en als er dan echte aardbeien aan hangen, dat ze dan denken, ja, daar trap ik niet meer in, dat zijn stenen? _O-

Bij mij bloeien de rozen trouwens al, is dat niet extreem vroeg?
Heb even op je website gekeken.

quote:
Lief wit bloemetje, geen idee wat het is en hoe het daar komt. Iets uit de Dianthusfamilie denk ik?
Misschien Arenaria.

quote:
Wat dit is weet ik niet maar het zit vol roze bloemetjes en heeft nog veel meer knopjes. Vorig jaar gezaaid, iets van saponaria vermoed ik.
Heb ik vorig jaar ergens gekocht, waarschijnlijk AH met 35% korting op aanbiedingsprijs. Was het alleen vergeten en keek deze lente verrast naar de roze bloemetjes. Was hem echt helemaal vergeten, inclusief zijn naam.
  donderdag 8 mei 2014 @ 22:48:37 #158
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_139721999
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 14:36 schreef rac het volgende:

[..]

Bij Waarneming.nl is een forum , ik denk dat je hier een vraag zou kunnen stellen, ik denk dat daar meer mensen zitten die deze beestjes kunnen determineren.
Ik dacht aan mijten om dat ik vorig jaar ook een mijten plaag had bij mijn kippen , de kleur en vorm van de beestjes kwam enigzins overeen. Maar dat durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen.
Het lijkt dat je gelijkt hebt. 100% zeker ben ik er nog niet van maar vandaag zijn ze gaan wandelen en dat doen eitjes iig niet. :P


Ik heb inm de hele bast ingespoten en hoop dat morgen de meeste dood zijn. :@
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_139722337
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 22:48 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Het lijkt dat je gelijkt hebt. 100% zeker ben ik er nog niet van maar vandaag zijn ze gaan wandelen en dat doen eitjes iig niet. :P
[ afbeelding ]

Ik heb inm de hele bast ingespoten en hoop dat morgen de meeste dood zijn. :@
Waarom niet een tijdje na het spuiten meteen met keukenpapier afnemen? Dan zit het spul minder kort op het stammetje.
  donderdag 8 mei 2014 @ 23:08:52 #160
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_139723332
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 22:54 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Waarom niet een tijdje na het spuiten meteen met keukenpapier afnemen? Dan zit het spul minder kort op het stammetje.
De stam inspuiten en de resten (die naar beneden lopen) opnemen met keukenpapier? Ja zou kunnen ja maar ik ben lui en het is biologisch dus ben niet zo bang voor rest problemen. Daarbij weet ik niet waar (ze zijn nogal klein en lastig te zien) ze zich allemaal bevinden dus als er op de grond lopen of elders op het boompje zijn hopelijk de meeste wel dood morgen. Tenzij het spul wat ik gebruik niet werkt voor deze beestjes...
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  vrijdag 9 mei 2014 @ 12:14:14 #161
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_139735684
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 19:31 schreef Teslynd het volgende:
Misschien Arenaria.
Als ik die google moet 't hem zijn, bedankt! :*
pi_139740563
quote:
5s.gif Op woensdag 7 mei 2014 21:55 schreef Outpost76 het volgende:
Iemand enig idee wat dit is :

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Luizen zijn het niet maar wat dan wel...
Het lijken mij eitjes maar als dat zo is, van wat dan?
Dat zijn mijten :) waarschijnlijk Galmijt. Met een klein zakmicroscoopje kun je zelf al goed determineren welk beestje het is. Dit is al een dure http://www.loepenshop.com(...)akmicroscoop-met-LED

Mijt is een spinachtige, je zult dus 8 pootjes tellen als het een mijt is.. Tel je minder is het een of ander insekt..

VBC of VruchtBoomCarbolineum is een goed algemeen verkrijgbaar middel om dit soort plagen in de zomermaanden te lijf te gaan. Maar je kunt ook spuiten met gewoon huishoudzeep oplossing..
pi_139756699
Iemand hier ervaringen met bloeiende klimplanten op een half schaduwplaats???

Ik wil graag op mijn terras tegen dat lelijke stuk afscheidingsglas(170cm breed) iets laten groeien (via gaas oid)
In de wintermaanden heb ik eigenlijk amper zon in de tuin. In de lente/zomermaanden heb ik de hele namiddag/avond zon op dat stuk.

Dus ik hoor graag wat leuke tips voor iets wat in de wintermaanden ook groen blijft en wat ik niet te veel oud hout oplevert

Fotootje ter illustratie


  vrijdag 9 mei 2014 @ 23:15:27 #164
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_139761322
Groenblijvende schaduw klimmers? Dan kan ik alleen klimop bedenken, maar of je dat nou wilt?
  vrijdag 9 mei 2014 @ 23:30:27 #165
3185 Adelante
To let it go now
pi_139762171
- klimhortensia doet het erg goed op schaduwrijke plekken, zet zichzelf vast aan het glas;
- clematis hagley hybrid ook een prima optie, moet je wel geleiden.
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_139764481
Ja groen blijvend gaat het niet worden vrees ik..
Zat zelf ook al te denken aan iets van clematis. Alleen hoeveel plantjes moet ik plaatsen op 170cm breedte ? Het leuke van die clematis is dat er zo veel verschillende soorten van zijn dat je ze ook leuk kan combineren
pi_139764589
Er zijn wel schaduwclematissen ja :Y En gewoon 1 plantje, die dingen groeien best goed meestal :Y Of idd 2 of 3 soorten door elkaar en dan zo dat ze allemaal in een andere periode bloeien.
pi_139769510
Kamperfoelie doet het goed in de schaduw, maar de in Nederland aangeboden soorten zijn meestal bladverliezend. De schijnaugurk (Akebia) kan ook veel schaduw verdragen en is half wintergroen. Ik heb deze laatste zelf ook in de schaduw staan, sinds 2 maanden en is al meer dan een meter gegroeid. Hoewel het een vroege bloeier zou moeten zijn heeft ze nog geen bloem(knoppen) gemaakt. Dat zal ermee te doen hebben dat ze in de volle schaduw staat. Maar nog 30 cm en ze gaat boven het dak uit richting de zon, daar kan ze verder klimmen over een staalkabel richting de pergola. Geen idee nog wat ze in die melkbus in de winter straks zal doen.
pi_139769740
Ik heb een klimroos in mijn tuin op het noordoosten, en die doet het geweldig. Clematissen willen niet zo erg, bloeien wel een beetje, maar groeien amper.
pi_139779283
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2014 21:49 schreef firecow het volgende:
Iemand hier ervaringen met bloeiende klimplanten op een half schaduwplaats???

Ik wil graag op mijn terras tegen dat lelijke stuk afscheidingsglas(170cm breed) iets laten groeien (via gaas oid)
In de wintermaanden heb ik eigenlijk amper zon in de tuin. In de lente/zomermaanden heb ik de hele namiddag/avond zon op dat stuk.

Dus ik hoor graag wat leuke tips voor iets wat in de wintermaanden ook groen blijft en wat ik niet te veel oud hout oplevert

Fotootje ter illustratie
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
In een pot of haal je de tegels daar weg?
pi_139779475
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 16:13 schreef Teslynd het volgende:

[..]

In een pot of haal je de tegels daar weg?
Die stopband haal ik er tussen uit om dat diep uit te graven en aarde in te storten
pi_139779589
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 16:19 schreef firecow het volgende:

[..]

Die stopband haal ik er tussen uit om dat diep uit te graven en aarde in te storten
Dat is op de scheiding en beïnvloedt de stevigheid van het platje van je buren.
Clematissen willen geen zon op de voet. Daar moet je dus een nette strook achter zetten.
pi_139791705
Leuk die ideeen voor schaduw klimplanten.

Ik kijk in de tuin tegen eel lelijke gevel aan (huurwoning van de buren). Wat groens zou de boel al opfleuren. Mag de muur niet beschadigen zoals een klimop.
Iets groenblijvends combineren met de clematis hagley hybrid is misschien ook wel wat. Montana is ook een leuke maar ook niet groen blijvend.
pi_139826640
Door die zachte winter, doet de reuze Leeuwenmuil het bijzonder goed deze zomer. Staat al een meter hoog en flink in de bloemen. Het grootste aantal knopen is nog dicht. Met de Hommel in de Leeuwenmuil belooft dat dit jaar in de tuin een waar circus te worden. :D


Omnomnomnom...


[ Bericht 6% gewijzigd door Watuntrik op 11-05-2014 16:19:07 ]
pi_139827139
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 21:31 schreef loecje het volgende:
Leuk die ideeen voor schaduw klimplanten.

Ik kijk in de tuin tegen eel lelijke gevel aan (huurwoning van de buren). Wat groens zou de boel al opfleuren. Mag de muur niet beschadigen zoals een klimop.
Iets groenblijvends combineren met de clematis hagley hybrid is misschien ook wel wat. Montana is ook een leuke maar ook niet groen blijvend.
Groenblijvend houd hier echt wel een beetje op de de Hedera. Hoewel de winters steeds zachter worden. Maar bv de Klimhortensia kan wanneer goed gesnoeid na een paar jaren zelfs zonder blad zeer decoratief zijn. Wanneer je een flinke dikke onderstam kweekt met een mooie vertakking daarboven.Kun je in de zomer een mooi bonsai effect creërenen in de winter de stam op de gevel die best mooi kan zijn met zijn vlossige schors.

Dit is niet het mooiste voorbeeld op de foto, maar kan wel een idee geven waar je ermee naar toe kan. Ben je wel wat jaartjes mee bezig. :)
  zondag 11 mei 2014 @ 16:26:26 #176
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_139829282
quote:
10s.gif Op zondag 11 mei 2014 15:06 schreef Watuntrik het volgende:
Door die zachte winter, doet de reuze Leeuwenmuil het bijzonder goed deze zomer. Staat al een meter hoog en flink in de bloemen. Het grootste aantal knopen is nog dicht. Met de Hommel in de Leeuwenmuil belooft dat dit jaar in de tuin een waar circus te worden. :D
[ afbeelding ]

Omnomnomnom...
[ afbeelding ]
Witte, wat mooi!
In het zadenmengsel dat ik vorig jaar had zaten alleen maar gele en rode ;(
pi_139829454
Iemand een idee wat dit voor boom/vrucht is? In het voorjaar zit er bloesem in

pi_139829913
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2014 16:31 schreef Pollewoppie het volgende:
Iemand een idee wat dit voor boom/vrucht is? In het voorjaar zit er bloesem in

[ afbeelding ]
Als ik het blad zo zie, denk ik aan pruim.. :)
pi_139830238
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2014 16:41 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Als ik het blad zo zie, denk ik aan pruim.. :)
toch! mn moeder dacht dat t nog te vroeg was om nu al vruchten te dragen...

Vrucht heeft een pit:
pi_139830839
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2014 15:21 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Groenblijvend houd hier echt wel een beetje op de de Hedera. Hoewel de winters steeds zachter worden. Maar bv de Klimhortensia kan wanneer goed gesnoeid na een paar jaren zelfs zonder blad zeer decoratief zijn. Wanneer je een flinke dikke onderstam kweekt met een mooie vertakking daarboven.Kun je in de zomer een mooi bonsai effect creërenen in de winter de stam op de gevel die best mooi kan zijn met zijn vlossige schors.

Dit is niet het mooiste voorbeeld op de foto, maar kan wel een idee geven waar je ermee naar toe kan. Ben je wel wat jaartjes mee bezig. :)
[ afbeelding ]
Het is een heel beschut hoekje tussen de bebouwing.
Ik denk toch dat er wel meer geschikte klimplanten zijn, er zijn ook klimplanten die niet bloeien in de schaduw maar wel groeien. Wanneer ik dat combineer met iets bloeiends zoals een clematis...

Een meerjaren project is leuk, maar niet voor die gevel. De naastgelegen woning staat op de lijst om verkocht te worden wanneer de huur wordt opgezegd. als dat gebeurd hoop ik met de nieuwe bewoners te kunnen overleggen dat de muur geverfd mag worden. Dat is met onze gevel ook gebeurd door de andere buren dietegen onze gevel aan kijken.
  zondag 11 mei 2014 @ 17:03:10 #181
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_139830845
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2014 16:41 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Als ik het blad zo zie, denk ik aan pruim.. :)
En het vruchtje ook, met zo'n "bilnaad" erin ;)
Mijn dochter heeft vorige zomer een pruimpit in de grond gedaan, inmiddels een "boompje" van zo'n 25 centimeter hoog met inderdaad precies hetzelfde blad.
pi_139830926
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2014 16:49 schreef Pollewoppie het volgende:

[..]

toch! mn moeder dacht dat t nog te vroeg was om nu al vruchten te dragen...

Vrucht heeft een pit:
[ afbeelding ]
Indien pruim in wording...( vanwege de bilnaad :D ) een Reine Claude ?
vanwege groene kleur. :?
  zondag 11 mei 2014 @ 17:10:43 #183
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_139831220
quote:
1s.gif Op zondag 11 mei 2014 17:04 schreef AnneX het volgende:

[..]

Indien pruim in wording...( vanwege de bilnaad :D ) een Reine Claude ?
vanwege groene kleur. :?
Kan nog veranderen, mijn kersen zijn ook nog groen.
pi_139831679
De kersen hebben geen bilnaad _O-
pi_139835327
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2014 16:26 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Witte, wat mooi!
In het zadenmengsel dat ik vorig jaar had zaten alleen maar gele en rode ;(
Ik was ook wel verrast :) Er staan alleen maar rode en gele op de verpakking afgebeeld en ik heb er overwegend wit maar 1 violet stengeltje bloemen uit gekregen.
  zondag 11 mei 2014 @ 19:55:40 #186
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_139837870
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2014 21:49 schreef firecow het volgende:
Iemand hier ervaringen met bloeiende klimplanten op een half schaduwplaats???

Ik wil graag op mijn terras tegen dat lelijke stuk afscheidingsglas(170cm breed) iets laten groeien (via gaas oid)
In de wintermaanden heb ik eigenlijk amper zon in de tuin. In de lente/zomermaanden heb ik de hele namiddag/avond zon op dat stuk.

Dus ik hoor graag wat leuke tips voor iets wat in de wintermaanden ook groen blijft en wat ik niet te veel oud hout oplevert

Fotootje ter illustratie
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Moet dit dan in een pot of ga je tegels wippen? Indien 1e optie heb je er best werk aan hoor. Klimmers die hard groeien en rijk bloeien zoals Clematis hebben veel vocht en voeding nodig. Maar dat geld bijna voor iedere kuipplant. Wil je die mooi hebben zal je er veel TLC aan moeten geven. Wip je de tegels en zet je een kleinbloemige Clematis er in dan heb je alleen werk met snoeien, want dat gaat als de grond goed is als een speer.
  zondag 11 mei 2014 @ 20:01:18 #187
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_139838089
Weten jullie nog dat ik laatst postte een vogelhuisje met pimpelmezen er in had?

De jongen gingen steeds harder piepen en vanmorgen toen ik er aankwam was het muisstil, terwijl ik er gisteren ook nog was geweest.

Ik keek naar het vogelhuisje aan de voorkant en een roofvogel heeft het huisje gesloopt en alle pimpelmeeskindertjes opgegeten. Het nestje lag eronder op de grond. Met snavel is er een gat gehakt in het vuren huisje van rond de 8cm doorsnede in hout van 15-20mm dik, naast het ronde gaatje waardoor ze naar binnen vliegen. Ik post deze week ff foto's, ik was mijn telefoon vergeten.

Ik vermoed een vlaamse gaai, of misschien een specht, die zitten er ook, ik had deze week al een specht gespot bij het vogelhuisje maar kon m slecht ontwaren dus dat is een gok. Het was iig geen gaai met die spitse snavel en zwart wit gevlekte borst.
pi_139846277
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2014 19:55 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Moet dit dan in een pot of ga je tegels wippen? Indien 1e optie heb je er best werk aan hoor. Klimmers die hard groeien en rijk bloeien zoals Clematis hebben veel vocht en voeding nodig. Maar dat geld bijna voor iedere kuipplant. Wil je die mooi hebben zal je er veel TLC aan moeten geven. Wip je de tegels en zet je een kleinbloemige Clematis er in dan heb je alleen werk met snoeien, want dat gaat als de grond goed is als een speer.
Ik heb inderdaad een rijtje tegels weggehaald en vrij diep uitgegraven... zit nu een laag aarde in van ongeveer 50cm. Van de week maar even kijken bij het tuincentrum. Het wel clematissen worden
pi_139846690
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2014 20:01 schreef kaasplankje het volgende:
Weten jullie nog dat ik laatst postte een vogelhuisje met pimpelmezen er in had?

De jongen gingen steeds harder piepen en vanmorgen toen ik er aankwam was het muisstil, terwijl ik er gisteren ook nog was geweest.

Ik keek naar het vogelhuisje aan de voorkant en een roofvogel heeft het huisje gesloopt en alle pimpelmeeskindertjes opgegeten. Het nestje lag eronder op de grond. Met snavel is er een gat gehakt in het vuren huisje van rond de 8cm doorsnede in hout van 15-20mm dik, naast het ronde gaatje waardoor ze naar binnen vliegen. Ik post deze week ff foto's, ik was mijn telefoon vergeten.

Ik vermoed een vlaamse gaai, of misschien een specht, die zitten er ook, ik had deze week al een specht gespot bij het vogelhuisje maar kon m slecht ontwaren dus dat is een gok. Het was iig geen gaai met die spitse snavel en zwart wit gevlekte borst.
-O-
  maandag 12 mei 2014 @ 09:59:53 #190
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_139858626
Wat zielig, Kaasplankje :{
Het lijkt me overigens sterk dat het een specht was, die eten bij mijn weten geen jonge vogeltjes. Een ekster zou wel kunnen. Echt heel sneu als zoiets gebeurt.
  maandag 12 mei 2014 @ 12:58:36 #191
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_139863392
Ik dacht ook dat een specht geen jonge vogels at, maar las dit ergens op een website met googelen gisteren. Op de wiki staat iig dat spechten voornamelijk insecten eten.

Foto's

Een poging aan de zijkant ondernomen je ziet goed de snavelpikken.


Huisje was nieuw, van mijn zus gekregen voor mijn verjaardag.




Nestje op de grond eronder

[ Bericht 1% gewijzigd door kaasplankje op 12-05-2014 13:05:10 ]
  maandag 12 mei 2014 @ 13:07:49 #192
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_139863613
Ik zie naast het grote gat ook nog veel pikken, je zou zeggen dat als het 1 vogel geweest was dat het 1 gat zou zijn, zouden ze hebben samengewerkt in een groepje? Lijkt me ook sterk dat 1 vogel een heel nest jongen opvreet, mja ik vind het tot nu toe al een sterk verhaal.
  maandag 12 mei 2014 @ 13:18:04 #193
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_139865318
Aggos wat onwijs sneu zeg ;(
Toch een betonnen huisje ophangen dan maar.. knappe specht die daar doorheen komt. }:|
pi_139868384
w/ plantjes...heul veul plantjes in de kattenbakken *O*
pi_139868704
Mijn hortensia's dweilen al. -O-
pi_139871981
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 15:45 schreef mootie het volgende:
Mijn hortensia's dweilen al. -O-
Ach wat jammer, toch nog even stutten voor de rest van het seizoen? mootie.
pi_139873583
Gossie...minimaal 60 - zestig- grote en kleine plantjes in de plantenbakken nu w/

( het lijkt net een verse begraafplaats _O- alle polletjes, omgeven door nu nog zwarte aarde)...

Boerenhortensia's, papavers, euchinae, varens, ooievaarsbek, delphinium, salvia, lupine, hosta, maagdepalm, ezelsoor, en wat ik verder vergeten ben.
Globaal: wit, rood en blauw/grijs.
Zoiets:
  dinsdag 13 mei 2014 @ 13:55:43 #199
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_139904633
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 18:02 schreef AnneX het volgende:
Gossie...minimaal 60 - zestig- grote en kleine plantjes in de plantenbakken nu w/

( het lijkt net een verse begraafplaats _O- alle polletjes, omgeven door nu nog zwarte aarde)...

Boerenhortensia's, papavers, euchinae, varens, ooievaarsbek, delphinium, salvia, lupine, hosta, maagdepalm, ezelsoor, en wat ik verder vergeten ben.
Globaal: wit, rood en blauw/grijs.
Zoiets:
[ link | afbeelding ]
Vanwaar die bakken eigenlijk? Ik snap de bedoeling niet zo.
  donderdag 15 mei 2014 @ 12:57:05 #200
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_139980524
Ik kwam op Pinterest dit leuke plaatje tegen, heeft iemand een idee wat die roze/witte bloemen zijn?
Lelies of zo?
pi_139981369
Het ziet eruit als lelieachtigen...Gwynen.

@ Kaasplankje...met de buren hebben wij een groot stuk tuin, waar voorheen gemoesd werd.
Dat doen nog twee mensen: intensief moesen.

De overige bewoners zijn meer gegaan voor onderhoudsarm met brede paden van grind of houtsnippers en
" bakken" om het overzichtelijk en verzorgd te houden.
Vandaar.

Indruk:

Gemeenschappelijk lukt alsmaar niet vanwege verschillende wensen.

[ Bericht 31% gewijzigd door AnneX op 15-05-2014 13:32:13 ]
pi_140039336
Het ( franse boomschors) legt...er volgt nog een half kuubje w/

Trouwens de rode en blauwe vlekjes zijn tweedehands verlepte anemoontjes uit het tuincentrum, die in de vaste grond zijn opgebloeid.

En van de buurvrouw krijg ik deze.
Zó mooi *O* alhoewel op de foto al wat verwelkt. Naam volgt nog.

shut..foto op zunne kop...tis al laat.

[ Bericht 2% gewijzigd door AnneX op 16-05-2014 23:38:19 ]
  vrijdag 16 mei 2014 @ 23:24:33 #203
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_140039540
Wat is het mooi AnneX! Het past ook zo prachtig bij de hele setting van jullie huis.
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_140039730
Het duurt evn ( jaren... :X ) en dan heb je ook wat. w/
  vrijdag 16 mei 2014 @ 23:56:33 #205
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_140040947
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 23:28 schreef AnneX het volgende:
Het duurt evn ( jaren... :X ) en dan heb je ook wat. w/
Dat geeft niets. Elk goed idee heeft rijping nodig. ;)
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_140041077
Heel mooi. Dat gezamelijke deel ziet er ook prachtig uit. Ik vermoed een jaren 30 huis?
pi_140041531
Prachtig Annex.

Vandaag twee Vlinderstruiken en twee Hortensia's gestekt aangezien ons huis te koop staat en we eend werken kijken of dit aan slaat.

Op water overigens, vind het leuk wortels te zien groeien :)

Zou je Japanse Esdoorn ook zo kunnen stekken? Die moet weer wat takken kwijt aan de onderkant zodat het meer een boomvorm krijgt, zonde om die takken in de compostbak te gooien..
pi_140043055
Kaasplankje is meer van de bomen.
Stoer hoor, dat je gaat stekken.
Succes met de verkoop w/

@mootie: daglonershuisjes uit 1902. en de voorheen moestuin is in bruikleen
van de eigenaar.
Al zó lang, dat hij er niks meer mee kan. B-)
  zaterdag 17 mei 2014 @ 08:45:13 #209
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_140047113
Esdoorn stekken kan wel maar das moeilijk. Meestal worden die ge-ent op een onderstam.

Mooie witte Iris heb je Annex.
pi_140047363
Dankje!
Ik zal er eens op googelen :)
We vinden hem prachtig en willen herinneringen uit onze tuin mee naar en volgend huis. Mijn vrouw zegt steeds dat ze het zo jammer vind deze tuin achter te laten, na 7 jaar is hij eindelijk een beetje volgroeid. Het is dan ook de bedoeling langer in het andere huis te wonen ;) De tuin zal ik ook wel missen, maar bij potentiële nieuwe huizen ga ik de tuin goed scannen op ongewenst en moeilijk te beheersen onkruid (deze tuin wordt geplaagd door Heermoes).

Op Pinterest ben ik al volop sfeerbeelden aan het verzamelen. Want ook al kan de verkoop en aankoop met dan 2 jaar in beslag nemen, daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen ;) En nu ik die prachtige Iris hier heb gezien gaat die natuurlijk ook op mijn lijstje. Ik heb wel eens gehoord dat die moeilijk in bloei te krijgen is? En is het bij alle Irissen zo dat de wortelstok deels boven de grond hoort?
  zaterdag 17 mei 2014 @ 09:23:29 #211
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_140047528
Iris is een oeverplant en eigenlijk een soort bol/knolgewas. De knol zit niet diep onder de grond idd. Ze kunnen ook wel goed in een vochtige border maar horen meer aan de vijver of slootkant.

Heermoes is de grootste pest die je in je tuin kan hebben zowat. Sommige volkstuinen bij ons staat het ook, kruipt onder een asfaltpad door van 2m breed. Brr. Gelukkig niet bij mij in de buurt.
  zaterdag 17 mei 2014 @ 09:37:11 #212
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_140047699
Heb ook wel overwogen om te gaan moesen in mijn volkstuin, maar vanwege de rijke vogelpopulatie toch maar niet gedaan. Die vreten alles op en dan moet je alles weer gaan overspannen met vogelgaas enzo. Daarom heb ik ook geen vissen in mijn vijver. Wel salamanders en kikkers. Maar daar heb ik toch geen omkijken naar.
  zaterdag 17 mei 2014 @ 09:52:14 #213
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_140047901
Heermoes moet je absoluut niet schoffelen, daarmee verspreidt je alleen maar meer kleine wortelstokjes.
Gewoon eruit trekken en er gier van maken, is erg voedzaam voor je planten en het houdt ook nog luizen weg.
pi_140047939
Vogels die de bessen pikken, en wat dacht je van slakken >:)

Overigens géen netten gebruiken, want dan kunnen de rotzakjes erin verstrikt raken... :{w
Zingen moeten ze en fluiten...

En dan kwam ik van het werk uit de stad met een kilo spinaat, en dan stond het ook nog in mijn eigen moestuin ! >:O
Nooit aan gewend als stadse, om iedere avond in de grond te schoffelen zoals de moesende buurman.
Die moesten er ook van eten hoor, met drie kinderen en eenjoekel van een vrieskist in de schuur.
Als hij met vakantie is, mag ik zijn boontjes plukken ( nu vind ik het leuk en heb er meer tijd voor).

Of de twee rabarberstruiken van buurvrouw worden gedeeld.
pi_140048337
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 09:52 schreef Erasmo het volgende:
Heermoes moet je absoluut niet schoffelen, daarmee verspreidt je alleen maar meer kleine wortelstokjes.
Gewoon eruit trekken en er gier van maken, is erg voedzaam voor je planten en het houdt ook nog luizen weg.
we hebben een paar jaar geleden de border zo goed als leeg gehad en de aarde "gezeefd" om zoveel mogelijk van de Heermoes wortel te pakken te krijgen. Dat scheelt nu al en hoop. Het is nu beheersbaar en de plant lijkt langzaam uit te putten :)
Maar ik weet zeker dat hij er snel bovenop is als je er een paar weken niet naar om kijkt.

Maar gier van maken? Net als met brandnetel? Ik durf de Heermoes niet in mijn compostbak te gooien, bang dat hij het overleefd ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door Nirak op 17-05-2014 11:15:28 ]
pi_140049727
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 18:02 schreef AnneX het volgende:
Gossie...minimaal 60 - zestig- grote en kleine plantjes in de plantenbakken nu w/

( het lijkt net een verse begraafplaats _O- alle polletjes, omgeven door nu nog zwarte aarde)...

Boerenhortensia's, papavers, euchinae, varens, ooievaarsbek, delphinium, salvia, lupine, hosta, maagdepalm, ezelsoor, en wat ik verder vergeten ben.
Globaal: wit, rood en blauw/grijs.
Zoiets:
[ link | afbeelding ]
Begraafplaats _O-
Ik vind het er leuk uitzien *O* Moet je s kijken over een paar weken *)
pi_140090101
Ziet er goed uit Annex!!

Kleine fotodump van wat hier groeit en bloeit O-)

Paarse lupine:


Roze lupine, deze zat helemaal onder de luis, maar na 1 behandeling was dat over. Nu zitten er nog wel een paar maar die laat ik aan de lieveheersbeestjes over. De plant kan zich nu iig weer aardig herstellen en bloeit dus inmiddels mooi.


Die ene sierui die spontaan op kwam, mooi om te zien hoe het echt uit individuele bloemetjes bestaat die bol:


Net als de bieslook:


En dan nog de salie die heel erg mooi groeit in zijn pot dit jaar O+


En ten slotte nog een akelei met een enorme bloem!


*O* het gaat echt heel goed met ons tuintje na de verbouwing, zo blij mee O+
pi_140102388
Ook maar even een fotodump, het groeit als kool allemaal. Ben wel bang dat alles te dicht op elkaar groeit maar dat zien we vanzelf wel.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_140102460
Wat een ontzettend leuke eettafel en bankjes! Heb je die zelf gemaakt of zo gekocht? Als je ze zelfgemaakt hebt, heb je een bouwtekening? O+
pi_140103530
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 20:33 schreef Puala het volgende:
Wat een ontzettend leuke eettafel en bankjes! Heb je die zelf gemaakt of zo gekocht? Als je ze zelfgemaakt hebt, heb je een bouwtekening? O+
Thanks, zelf gemaakt. Ik heb nog wel een soort van bouwtekening voor je. Als je me even een pb stuurt dan kan ik de pdf naar je toe sturen.
  zondag 18 mei 2014 @ 20:52:50 #221
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_140103548
Wat heerlijk al die foto's!
Prachtig :)
pi_140103666
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 20:52 schreef pablo1989 het volgende:

[..]

Thanks, zelf gemaakt. Ik heb nog wel een soort van bouwtekening voor je. Als je me even een pb stuurt dan kan ik de pdf naar je toe sturen.
dm gestuurd, dankjewel O+
pi_140104447
Mooi Pablo! Fijn he als alles zo mooi groeit en bloeit!
pi_140119943
Mooie foto's Sunny en Pablo :)
En knap dat je zelf zo'n tafel en bank kunt maken, ziet er strak uit.
  maandag 19 mei 2014 @ 11:30:39 #225
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_140124187
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 12:57 schreef Gwywen het volgende:
Ik kwam op Pinterest dit leuke plaatje tegen, heeft iemand een idee wat die roze/witte bloemen zijn?
Lelies of zo?
[ afbeelding ]
Dit is een lelie type longiflorum ( lilium longiflorum ) heb even gegoogled deze Triumphator lijkt er best veel op
  maandag 19 mei 2014 @ 14:13:43 #226
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_140128884
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 11:30 schreef rac het volgende:

[..]

Dit is een lelie type longiflorum ( lilium longiflorum ) heb even gegoogled deze Triumphator lijkt er best veel op
O, bedankt, zelfs de naam erbij! Ik ga ernaar op zoek, vind ze zó schattig. Zoiets zal niet misstaan in mijn border.
Ik vond trouwens bruine lelies in mijn tuin. Misschien was het wel iets heel bijzonders, maar ze liggen nu op de composthoop.

Hier nog een foto, mss weet jij dat rac, wat voor bloemetje dit is. Het groeit overal in mijn tuin, in de borders, tussen de steentjes, langs het pad, ik vind het zo lief, met die zachte kleurtjes, ik zou er nog wel meer van willen zaaien.
  dinsdag 20 mei 2014 @ 11:33:50 #227
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_140162701
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 14:13 schreef Gwywen het volgende:

[..]

O, bedankt, zelfs de naam erbij! Ik ga ernaar op zoek, vind ze zó schattig. Zoiets zal niet misstaan in mijn border.
Ik vond trouwens bruine lelies in mijn tuin. Misschien was het wel iets heel bijzonders, maar ze liggen nu op de composthoop.

Hier nog een foto, mss weet jij dat rac, wat voor bloemetje dit is. Het groeit overal in mijn tuin, in de borders, tussen de steentjes, langs het pad, ik vind het zo lief, met die zachte kleurtjes, ik zou er nog wel meer van willen zaaien.
[ afbeelding ]
Kan het erg slecht zien maar zou het misschien een silene kunnen zijn ?
Maar dat is echt een grove gok
  dinsdag 20 mei 2014 @ 11:55:35 #228
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_140163401
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 11:33 schreef rac het volgende:

[..]

Kan het erg slecht zien maar zou het misschien een silene kunnen zijn ?
Maar dat is echt een grove gok
Nee, ik geloof het niet, er zit niet zo'n "ballonnetje" achter de bloem, en hij heeft maar vier bloemblaadjes ipv vijf.
Misschien nog een aanwijzing: het is max. 10-15 cm hoog
Ik ga zelf nog even verder zoeken. Zo jammer dat op de zak van het gemengd bloemenzaad geen bloemnamen stonden.
  donderdag 22 mei 2014 @ 09:48:41 #229
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_140233134
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 11:55 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Nee, ik geloof het niet, er zit niet zo'n "ballonnetje" achter de bloem, en hij heeft maar vier bloemblaadjes ipv vijf.
Misschien nog een aanwijzing: het is max. 10-15 cm hoog
Ik ga zelf nog even verder zoeken. Zo jammer dat op de zak van het gemengd bloemenzaad geen bloemnamen stonden.
Als je het zakje nog hebt neem dan even contact op met de producent , het lijkt mij dat zij je meer zouden kunnen vertellen
pi_140234771
Is het een aubrieta soort toevallig?
  donderdag 22 mei 2014 @ 11:44:24 #231
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_140236117
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2014 10:58 schreef Sunnythesun het volgende:
Is het een aubrieta soort toevallig?
Aubrieta heb ik ook staan, en daar lijkt het qua bloemetje wel erg op ja. :)
Ik kom er vast nog wel achter, desnoods zoals rac zegt door de zadenleverancier even te contacten.
Het komt uit deze zakken: http://www.baza.nl/nl/home-NL/Seeds-Mixes-NL/Inspiratie-mixes (die ik iedereen kan aanbevelen, beetje aan de prijs maar wát een bloemenpracht)

Gisteren weer m'n blog bijgewerkt, hier een greep uit de foto's:








pi_140237156
mooi weer zeg O+ O+
pi_140253929
Vandaag wat lieveheersbeestlarven uit gezet bij oa mijn rozen. Ik hoop dat ze hun best doen, want mn rozen zitten echt helemaal onder de groene luis. Als ik ze schud, vliegen ze in het rond....
pi_140254543
Iemand is oorwurmen voor mij aan het oogsten om de luizenplaag te bestrijden. w/
die ik (nog) niet heb aangetroffen w/
  vrijdag 23 mei 2014 @ 22:48:33 #235
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_140295765
Hm, ik ontdek op steeds meer rozen luis... gelukkig ook vrij veel lieveheersbeestjes. Gek genoeg niet op alle rozen en eigenlijk vooral op de "sterke" rozen, je zou denken dat ze op de zwakkere planten neerstrijken.
pi_140336858
Ik heb vorig jaar witte en roze digitalis geplant maar het lijkt er op dat ze nu allemaal licht roze zijn geworden.. typisch.
pi_140357482
Wat is dit nou toch ook alweer?

  zondag 25 mei 2014 @ 20:42:23 #238
3185 Adelante
To let it go now
pi_140357597
klimhortensia, ideal klimmer voor schaduwplekken O+
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_140358599
Oh tof dank! Vond het er al hortensiaaierig uitzien :D
  zondag 25 mei 2014 @ 22:53:39 #240
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_140366219
Ik heb er vorig jaar een tegen de noordgevel geplant; doet 't als een tierelier! :).
pi_140370757
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2014 20:40 schreef Bluezz het volgende:
Wat is dit nou toch ook alweer?

[ afbeelding ]
Al in bloei? Dan wordt het bij mij dus niks dit jaar. -O-
pi_140371489
Ik zie het hier in het dorp overal!
pi_140372104
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2014 01:08 schreef Bluezz het volgende:
Ik zie het hier in het dorp overal!
Neeeee!
Die van mij groeit wel als een malle. Maar bloemen, no way.

Weer een jaar wachten :(
  dinsdag 27 mei 2014 @ 16:39:10 #244
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_140431919
Mijn waterlelie bloeit! *O*
Maar er zitten gaatjes in! -O-
Net of iemand met de perforator een geintje heeft uitgehaald.
Welk beest doet dit en kan ik er wat aan doen?

pi_140437981
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 14:13 schreef Gwywen het volgende:

[..]

O, bedankt, zelfs de naam erbij! Ik ga ernaar op zoek, vind ze zó schattig. Zoiets zal niet misstaan in mijn border.
Ik vond trouwens bruine lelies in mijn tuin. Misschien was het wel iets heel bijzonders, maar ze liggen nu op de composthoop.

Hier nog een foto, mss weet jij dat rac, wat voor bloemetje dit is. Het groeit overal in mijn tuin, in de borders, tussen de steentjes, langs het pad, ik vind het zo lief, met die zachte kleurtjes, ik zou er nog wel meer van willen zaaien.
[ afbeelding ]
Is dat hetzelfde als deze. O-)

Eigenlijk is het bloemetje Rood ( ipv roze op de foto)

Wie weetz?
  dinsdag 27 mei 2014 @ 20:06:36 #246
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_140440179
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 19:21 schreef AnneX het volgende:

[..]

Is dat hetzelfde als deze. O-)

Eigenlijk is het bloemetje Rood ( ipv roze op de foto)
[ link | afbeelding ]
Wie weetz?
Nee, ik geloof 't niet, wat jij hebt is toch iets van Dianthus?
De mijne heeft vier bloemblaadjes, geen vijf.

Trouwens, moeilijk hè, rode bloemen ook rood op de foto krijgen. Mij lukt het in elk geval nooit goed.
pi_140442013
Silene coronaria?
pi_140445357
Heb ik even gegoocheld.
Ik zag zo veel in die tuin ( bij Klokmuseum in Asten) dat ik de stengels en bladen niet goed meer weet.

Dianthus is meer een anjer soort.

http://www.directplant.nl/lychnis-coronaria/prikneus/p496c3 hier staat dat de bloemen inderdaad roód zijn.
( en ook wit).
Moet maar eens naar een goed gesorteerd tc gaan. w/
  dinsdag 27 mei 2014 @ 22:00:49 #249
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_140446550
Ja klopt,die jij daar hebt is een prikneus soort, ik heb de magentapaarse met grijzig blad in mijn tuin staan.
pi_140446816
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 22:00 schreef Gwywen het volgende:
Ja klopt,die jij daar hebt is een prikneus soort, ik heb de magentapaarse met grijzig blad in mijn tuin staan.
Dit blad is ook wel grijzig.
Misschien kan het volgend jaar in de " rode" plantenbak erbij.
Maar even afwachten hoe de huidige beplanting zich ontwikkeld.
Ik heb ook al rode papaver gezaaid met zaad uit 2012 w/
  zondag 8 juni 2014 @ 23:49:44 #251
3185 Adelante
To let it go now
pi_140853877
Paar fotootjes, gaat hard allemaal met dit weer :o











Met name de in de schaduw groeiende en nu ook bloeiende passiebloem en clematis is wel een mooi combi geworden, vinden we zelf :7
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  maandag 9 juni 2014 @ 09:21:04 #252
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_140861991
Wat een prachtige foto's!
Weet jij misschien ook de naam van jouw clematis?
  Redactie Frontpage maandag 9 juni 2014 @ 11:07:09 #253
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_140863834
Vanochtend kwam ik dit topic tegen ^O^ sinds dit jaar heb ik daadwerkelijk een enigszins ingerichte tuin.

En vanochtend kwam ik er ook achter dat slakken mijn net-opkomende-zonnebloemen lekker vindt -O- had 4 groepjes geplant en 1 is nu helemaal weg ;(
It's not just sex, it's love
It's two people connecting
With four other people
And aliens
pi_140864331
Mijn zonnebloemen zijn omgevallen vannacht. Heb ze heel karig terug omhoog geknoopt met n touwtje maar het ziet er niet echt uit. Hoe doen jullie dat?
  maandag 9 juni 2014 @ 13:14:13 #255
3185 Adelante
To let it go now
pi_140867445
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 09:21 schreef Gwywen het volgende:
Wat een prachtige foto's!
Weet jij misschien ook de naam van jouw clematis?
Clematis Hagley Hybrid, een van de weinigen die het goed doet in de schaduw/avondzon
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_140868741
Zo doen de buren het stutten van de (aankomende) zonnebloemen...

Overigens klinkt het als of je de z.bloemen op een balkon hebt staan ?!
I forgot.
Edit: neuh, je was net met de tuin gestart...




En Annabelle heeft dit seizoen al weer minimaal twee hoosbuien overleefd.
Dit seizoen een beetje lomp gestut met 4 latten ! o|O in de grond.
( dat waren de langste stutten die ik kon vinden in de schuur) en ertussen
bamboostokken gestoken, die ik mee naar boven op schuif.
Ach, je ziet er niks ( meer) van.
Vroegû vond ik het een lelijk gezicht de stokken en plastic schermen.
Misschien ben ik eraan gewend geraakt.

Dweilers zijn nog lelijker en liggen in de weg in een postzegeltuin.



[ Bericht 29% gewijzigd door AnneX op 09-06-2014 14:16:06 ]
pi_140869564
quote:
1s.gif Op maandag 9 juni 2014 13:14 schreef Adelante het volgende:

[..]

Clematis Hagley Hybrid, een van de weinigen die het goed doet in de schaduw/avondzon
Mooie kleuren ook!

Margaret lag een beetje achter...en belooft ook nog veel moois.
( ik ga haar rechts nu even opbinden met het aankomend noodweer!)
Oók in de schaduw van de hedera erachter en in de laate middag/avondzon.

pi_140872820
Haha ze staan niet op een balkon nee :P Ik heb de laatste tijd wel wat foto's van de tuin gemaakt. Ze zijn nogal groot, dus even in een spoilertje.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit is hoe het in februari was:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Er is nog genoeg te doen, maar het is groen!

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-06-2014 15:41:57 ]
pi_140873248
Jeuh, wat gaat dat hard zeg ! *O* _O_

Gesellig toch ! Zo dom én stom de (lillijke) tegels en grit overal. o|O

Nee, dan plantenbakken :D Nou ja, in ieder geval plantjes.

Of je hebt een scootmobiel te stallen. Thats different cookies. >:O
pi_140873574
Ja dat tegels en grit snap ik ook echt niet :/ en dan op gegeven moment gaat al dat onkruid ertussen door groeien.

De voortuin heeft ook nog wel wat werk nodig. Het onkruid komt daar telkens zo snel op, maar heb door ziekte niet de energie om dat iedere week bij te houden zodat het uiteindelijk weg blijft.. Wat is nou dé tip? Ik heb wel iets meer 'energie' nu omdat ik thuis ben komen te zitten. Dus kan nu 'n klusje per dag doen..
  maandag 9 juni 2014 @ 16:06:12 #261
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_140873741
quote:
1s.gif Op maandag 9 juni 2014 13:14 schreef Adelante het volgende:

[..]

Clematis Hagley Hybrid, een van de weinigen die het goed doet in de schaduw/avondzon
Ah, dus toch, ik vond hem al zo bekend :)
Bij mij groeit hij over de boog achter in de tuin, hij heeft daar alleen ochtendzon.
Misschien ooit nog eens een svhaduwroos bij de andere poot van de boog planten.
  maandag 9 juni 2014 @ 16:06:58 #262
3185 Adelante
To let it go now
pi_140873763
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 16:01 schreef Fripsel het volgende:
Ja dat tegels en grit snap ik ook echt niet :/ en dan op gegeven moment gaat al dat onkruid ertussen door groeien.

De voortuin heeft ook nog wel wat werk nodig. Het onkruid komt daar telkens zo snel op, maar heb door ziekte niet de energie om dat iedere week bij te houden zodat het uiteindelijk weg blijft.. Wat is nou dé tip? Ik heb wel iets meer 'energie' nu omdat ik thuis ben komen te zitten. Dus kan nu 'n klusje per dag doen..
schoonmaakazijn ^O^
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_140873787
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 16:06 schreef Adelante het volgende:

[..]

schoonmaakazijn ^O^
Tussen m'n gewone planten door?
  maandag 9 juni 2014 @ 16:08:42 #264
3185 Adelante
To let it go now
pi_140873820
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 16:07 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Tussen m'n gewone planten door?
oh nee, da's geen goed idee: ik dacht tussen de tegels :P
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_140873892
Tussen de tegels groeit vooral klaverzuring met van die leuke gele bloemetjes. Dus dat mag blijven zitten. :D (Ik zie nu helemaal mijn vaders hoofd voor me, dat is toch onkruid! 8)7 )
pi_140874760
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 16:01 schreef Fripsel het volgende:
De voortuin heeft ook nog wel wat werk nodig. Het onkruid komt daar telkens zo snel op, maar heb door ziekte niet de energie om dat iedere week bij te houden zodat het uiteindelijk weg blijft.. Wat is nou dé tip? Ik heb wel iets meer 'energie' nu omdat ik thuis ben komen te zitten. Dus kan nu 'n klusje per dag doen..
Herkenbaar :Y

een goede krabber (cultivator), schoffel of hak kopen. maar net wat voor jou het prettigste werkt.
en voor het precieze werk klein handgereedschap zoals een handkrabbertje(handig in de makkelijke moestuin)

en je tuin opdelen in vakken zodat je niet teveel tegelijk wilt doen (dat is mijn grootste valkuil ;) )
pi_140874838
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 16:38 schreef loecje het volgende:
een goede krabber (cultivator), schoffel of hak kopen. maar net wat voor jou het prettigste werkt.
en voor het precieze werk klein handgereedschap zoals een handkrabbertje(handig in de makkelijke moestuin)

en je tuin opdelen in vakken zodat je niet teveel tegelijk wilt doen (dat is mijn grootste valkuil ;) )
Dat van de tuin opdelen is inderdaad wel een heel goed idee! Ik wil het altijd in een keer terwijl ik, zeker nu, veel beter een stukje per dag kan doen. Dat ik daar zelf niet op gekomen ben! Dankje :)
pi_140875010
ik wil ook altijd veel te veel. denk dat dat voor veel mensen met weinig energie wel herkenbaar is.
en voor anderen is het maar lastig te begrijpen. die zien iemand wel in de tuin werken maar niet dat degene daarna een tijd rust moet nemen.
pi_140875563
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 16:45 schreef loecje het volgende:
ik wil ook altijd veel te veel. denk dat dat voor veel mensen met weinig energie wel herkenbaar is.
en voor anderen is het maar lastig te begrijpen. die zien iemand wel in de tuin werken maar niet dat degene daarna een tijd rust moet nemen.
Wat een herkenning, niet leuk dat we er last van hebben, maar wel fijn om te weten dat ik niet de enige ben!
pi_140875778
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 15:41 schreef Fripsel het volgende:
Haha ze staan niet op een balkon nee :P Ik heb de laatste tijd wel wat foto's van de tuin gemaakt. Ze zijn nogal groot, dus even in een spoilertje.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit is hoe het in februari was:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Er is nog genoeg te doen, maar het is groen!
Gezellig!!!!

En verder weer even heerlijk zitten lezen en kijken in dit topic.
In onze tuin is er ook alweer wat kleur te bekennen... elke keer bloeit er wel wat.

Hortensia gaat gestaag, ik heb er 3 en ze worden lekker groot en vol.



Campanula bodembedekker, begint goed de boel onder de boom te vullen :
(schutting staat op instorten, 1 deel is al vernieuwd hopelijk houdt ie het nog ff)



Verplaatste ooievaarsbek, nu alweer het 3e plekje :)



De AnneXplant, van een pot in de volle grond naast het bankje. Groeit lekker uit en vol kleine witte bloemekes :



[ Bericht 4% gewijzigd door Blues op 09-06-2014 17:16:31 ]
pi_140875968
Zoek je een adere plek? voor de ooievaarsbek...( sinterklaas modus) :D

De plant is goed te splitsen.
Hier groeit hij de twee potten uit en moet ik plaats zoeken in de voortuin in de volle grond.

Onderweg naar de P. kwam ik zojuist langs een rode! O+ papaver, die daar eens komen aanwaaien twee jaar geleden.
Die hou ik in de gaten om zaad te oogsten. w/
pi_140876028
quote:
1s.gif Op maandag 9 juni 2014 17:16 schreef AnneX het volgende:
Zoek je een adere plek? voor de ooievaarsbek...( sinterklaas modus) :D

De plant is goed te splitsen.
Hier groeit hij de twee potten uit en moet ik plaats zoeken in de voortuin?
Hij doet het nu prima daar, en heb een ander gesplitst deel aan de voet van de Solarium gepoot. Doet het ook, wel een makkelijke plant trouwens!
Maar hij is wel breedsprakig :P
pi_140876059
De hortensia achterin ( bij jou/jullie) staat er mooi bij qua vorm. _O_
pi_140876382
Als ik het goed begrijp kun je een ooievaarsbek dus in tweeën delen? Wat is de beste tijd om dat te doen? Hij hangt zo mooi over de border heen met die prachtige bloemen, zou tof zijn als ik hem volgend jaar op twee pekken heb.
pi_140876422
Dat zou ik aan het eind van het ( bloei) seizoen doen... O-)
  maandag 9 juni 2014 @ 17:33:33 #276
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_140876596
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 17:03 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Wat een herkenning, niet leuk dat we er last van hebben, maar wel fijn om te weten dat ik niet de enige ben!
Hier nog één met een energieprobleem.
Ik los het op door steeds kleine pauzes te nemen en dan even te gaan zitten met een kop thee. Dan als het weer gaat een volgende rondje door de tuin om te kijken waar er iets moet gebeuren. :)

Ik zal binnenkort weer eens wat foto's plaatsen. :)
pi_140876920
Nou vind ik je teksten ook niet te versmaden. ;)
Over gedachtensprongen... _O_

Wat ik mij altijd afvraag of de vvv in zwitserland en oostenrijk de stekkies van de hanggerania uitdelen? om het tourisme een positieve draai te geven...

Of hebben de mensen zulke grote zolders / kelders dat de planten daar overwinteren :?
pi_140879201
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 16:45 schreef loecje het volgende:
ik wil ook altijd veel te veel. denk dat dat voor veel mensen met weinig energie wel herkenbaar is.
en voor anderen is het maar lastig te begrijpen. die zien iemand wel in de tuin werken maar niet dat degene daarna een tijd rust moet nemen.
Dat heb ik ook hoor, het paadje/terras vegen is al een 'aanslag' en dan kan ik daarna niets meer doen.
het is of / of.
Dus elke keer/dag een (klein) klusje.
pi_140879798
:D toch nog aardig wat mensen hier voor wie het herkenbaar is
in mijn omgeving snappen veel mensen er niets van. "ze kan niet ... (vul iets in), maar ik zag haar gisteren nog in de tuin bezig en haar tuin is altijd netjes"...
pi_140879990
Oh dat verschijnsel achtervolgt me al jaren (en mijn man ook sinds een paar jaar) "Maar je ziet er zo goed uit!" :r -O-
pi_140881392
alsof alles aan de buitenkant te zien is...

maar ik vind dat we dan wel extra trots mogen zijn op onze tuintjes. ookal koste het (te)veel energie, lukt het niet altijd even goed en moet alles in kleine stukjes; we doen het toch maar mooi even ^O^
  maandag 9 juni 2014 @ 19:59:40 #282
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_140883752
quote:
1s.gif Op maandag 9 juni 2014 17:42 schreef AnneX het volgende:
Nou vind ik je teksten ook niet te versmaden. ;)
Over gedachtensprongen... _O_

Wat ik mij altijd afvraag of de vvv in zwitserland en oostenrijk de stekkies van de hanggerania uitdelen? om het tourisme een positieve draai te geven...

Of hebben de mensen zulke grote zolders / kelders dat de planten daar overwinteren :?
Nu je het zegt ja, je vraagt je af of het gesponsord wordt of zo. :P
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 19:04 schreef Bluezz het volgende:
Oh dat verschijnsel achtervolgt me al jaren (en mijn man ook sinds een paar jaar) "Maar je ziet er zo goed uit!" :r -O-
"Maar je ziet niks aan jou!"
Ik ken 't...:X
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 19:27 schreef loecje het volgende:
alsof alles aan de buitenkant te zien is...

maar ik vind dat we dan wel extra trots mogen zijn op onze tuintjes. ook al koste het (te)veel energie, lukt het niet altijd even goed en moet alles in kleine stukjes; we doen het toch maar mooi even ^O^
Nou, inderdaad! :Y
Ik moet erbij zeggen dat tuinieren ook een van de weinige bezigheden is die meer energie oplevert dan 't me kost O+
pi_140885331
ja, dat heb ik ook. bij de groente tuin nog meer.

al komt dat waarschijnlijk ook door het weer. ik ga niet in de tuin werken wanneer het regent of als het koud is. dat zijn ook de momenten waarop ik minder energie/meer last heb.
in de herfst blijft al het blad ook mooi in de tuin liggen onder het mom van "bescherming voor de plantjes en goed voor de vogeltjes" en sneeuwschuiven is mannenwerk :P
  dinsdag 10 juni 2014 @ 01:55:51 #284
277627 Seven.
We are Borg.
pi_140902690
quote:
1s.gif Op maandag 9 juni 2014 14:17 schreef AnneX het volgende:

[..]

Mooie kleuren ook!

Margaret lag een beetje achter...en belooft ook nog veel moois.
( ik ga haar rechts nu even opbinden met het aankomend noodweer!)
Oók in de schaduw van de hedera erachter en in de laate middag/avondzon.

[ link | afbeelding ]
Margaret is back!

_O_
Resistance is futile.
pi_140902804
quote:
1s.gif Op maandag 9 juni 2014 17:42 schreef AnneX het volgende:
Nou vind ik je teksten ook niet te versmaden. ;)
Over gedachtensprongen... _O_

Wat ik mij altijd afvraag of de vvv in zwitserland en oostenrijk de stekkies van de hanggerania uitdelen? om het tourisme een positieve draai te geven...

Of hebben de mensen zulke grote zolders / kelders dat de planten daar overwinteren :?
Er zijn wel meer kelders dan hier. Soms is de kelder of berging im Erdgeschoss groot genoeg om er een groentenstelling te plaatsen (ook door de huisbaas). Voor fietsen en ski's is er vaak een verzamelberging voor alle buren samen.

Ik verbaas me nog steeds over die huizen met een trap (halve hoogte) ervoor en op elke tree een grote pot. Of ernaast een enorme pot met oleanders en die gaan dus naar binnen in de Zwitserse winter. Een paar jaar geleden hoorde ik dat er tuinderijen zijn waar je winterstalling kan huren. Vermoedelijk is dat met ophalen en terugbrengen. Maar dat is dus voor de grote planten, niet voor de geraniumbakken. Natuurlijk is er de geraniummarkt en ongetwijfeld zijn er stekjesmarkten.

Ik heb zonnebloemen op balkon nadat ik een keer in Zwitserland in een steegje omhoog keek (was er verrassend licht) en er een zonnebloem op een vensterbank zag. Ik neem de vertakkende van 1,80-2,00m. Vroeger was het net onkruid, met de veenpotgrond is het lastiger.
pi_140904504
Ja, das waar ook ...van de skibox/kelders enzo.

In Nedl. zijn overigens ook tuincentra, waar planten kunnen overwinteren en worden verzorgd. w/
pi_140909507
Als we een hele strenge winter krijgen, graven jullie planten die er niet goed tegen kunnen uit?
pi_140909978
Ja, hallo ...we krijgen eerst nog een geweldige zomer... :7
En je loopt ook nog het hoge risico dat je het wortelstelsel beschadigt...

Nee, dat doe ik niet, hoping for the best.,
Hier in het dorp zie ik dan bijv. dat men de hortensia beschermt met vitrage of dunne oude gordijnen :D
Je kunt ook dunne vliesdekens ervoor kopen.
http://www.tuinadvies.be/shop/zoeken.php?q=Vlies
  donderdag 12 juni 2014 @ 12:12:20 #289
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_140985838
Ik kwam op Pinterest een foto van mijn eigen tuin tegen, met een letterlijk vertaald Engels commentaar eronder, dat maakte me nieuwsgierig, dus ik gooide m'n blog eens door Translate, en inderdaad :D
Grappig dat m'n blog dus ook vanuit 't buitenland wordt gelezen, maar nog grappiger wat Google Translate er soms van maakt :D Alsof Yoda 't voorleest, hehe :P

Enniewee, hier weer wat foto's, om het topic op te leuken :)










  donderdag 12 juni 2014 @ 12:44:28 #290
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_140986805
Fotodump. :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_140987399
B-) @ Gwynen

En mooie weerspiegeling in de vijver.

Het is een kwartiertje werk max om langs de voortuin te lopen en onkruid te trekken.
Lang leve de plantenbakken *O*
pi_141065535
Vandaag ontkateren na 5-1 in het tuincentrum, want
http://www.telegraaf.nl/b(...)tis_bloemzaad__.html w/
pi_141069956
Foto's O+
En vijver O+

Ik ben ff klaar met zaad, heb genoeg :D Wel een leuke aktie!
en gelukkig fladdert er hier vanalles oO<
pi_141088733
*zeeuws knoopje van Gwywen wil hebben*
...
pi_141094852
De buren hebben hortensias in de tuin die vol met dopluis zitten... En mijn buxus Haag staat daar tegenaan en de Japanse es staat ook vlakbij.. Hoe groot is de kans dat het zich op die plannen verspreid en heeft iemand tips om te voorkomen of genezen?

Prachtige foto's trouwens O+
  zondag 15 juni 2014 @ 03:16:57 #296
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_141099138
quote:
1s.gif Op zondag 15 juni 2014 01:02 schreef Nirak het volgende:
De buren hebben hortensias in de tuin die vol met dopluis zitten... En mijn buxus Haag staat daar tegenaan en de Japanse es staat ook vlakbij.. Hoe groot is de kans dat het zich op die plannen verspreid en heeft iemand tips om te voorkomen of genezen?

Prachtige foto's trouwens O+
Koop een pakje shag, trek daar thee van (niet meteen het hele pakje maar een kleine hoeveelheid per keer) doe die thee in een spuitbus en spuit dat elke dag 2 a 3x op de luizen.
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  maandag 16 juni 2014 @ 09:44:46 #297
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_141143166
quote:
17s.gif Op zaterdag 14 juni 2014 23:01 schreef sacha het volgende:
*zeeuws knoopje van Gwywen wil hebben*
:)
Dat is de Astrantia "Buckland", ik heb 'm bij de kweker, denk niet dat 't tuincentrum deze heeft.
pi_141247675
De Clematis huppeldepup :)


Onder de kers :P


Het korenbloemetje altijd mooi in de tuin. O+


EN de eerste klaproos van dit jaar. *O*


Zomaar een shotje met vanalles en nog wat.


Hier moet dus nog het nodige in de bloei, nog ff..
pi_141260582
zo'n campanula is dat een eenjarige plant? die haal je er dus aan het einde van het seizoen uit?

we hebben sinds kort een eilandje met een zomerhuisje en 250m2 grond gekocht, mede omdat we geen buitenruimte hebben...het groeit alle kanten op en het is veengrond, dus hortensia's doen het er supergoed. Gazon eruit gehaald en opnieuw ingezaaid en het groeit als kool. ook heerlijke beginnersfouten gemaakt zoals bollen in pot...doe ik ook nooit meer.
  woensdag 18 juni 2014 @ 21:15:47 #300
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_141262924
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2014 20:30 schreef LoveProfuzion het volgende:
zo'n campanula is dat een eenjarige plant? die haal je er dus aan het einde van het seizoen uit?
Tweejarig. Eerste jaar een rozetje van blad en tweede jaar de bloemen.
Als je ze leuk vindt kun je ze er beter niet te snel uithalen zodat ze zich kunnen uitzaaien.

quote:
we hebben sinds kort een eilandje met een zomerhuisje en 250m2 grond gekocht, mede omdat we geen buitenruimte hebben...het groeit alle kanten op en het is veengrond, dus hortensia's doen het er supergoed. Gazon eruit gehaald en opnieuw ingezaaid en het groeit als kool. ook heerlijke beginnersfouten gemaakt zoals bollen in pot...doe ik ook nooit meer.
Foto's? :)
pi_141265182
Wel typisch.. ik heb een pot met een campanula die al 4 jaar oud is of zo.. :)

De crocosmia bloeit bijna *O* Als ze echt uit komen zal ik ook weer eens wat foto's doen. De olijf is zwaar van de bloemen O+
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')