Ik geloof er niets van. Het zou het stomste zijn dat Nederland kan doen.quote:Op zaterdag 5 april 2014 03:21 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Integendeel, ik ben vele malen veel internationaler ingesteld dan de gemiddelde Nederlander (of Tsjech of Portugees). Ik kan me echter wel verplaatsen in "het volk", mensen die van al die globalisering niets willen weten.
[..]
Als je het maar vaak genoeg zegt, wordt het misschien waar. FYI; de laatste poll (in dit topic gepost) staat het 54-46 voor 'ons'. Farage trekt het VK eruit, dan moeten wij mee.
De taal wordt Engels. Of misschien Duits, mocht het het VK uit de Unie stappen.quote:Op zaterdag 5 april 2014 03:23 schreef MouzurX het volgende:
Ik vraag me wel af waar dit nou allemaal heen moet gaan?
Bij welke landen zal de uitbreiding ophouden?
En hoe moet het met verdergaande integratie? Zullen de 20 talen blijven bestaan of zal er toch 1 taal worden afgedwongen in de komende jaren?
Wat is er slim aan je laten regeren door ongekozen bureaucraten?quote:Op zaterdag 5 april 2014 03:24 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik geloof er niets van. Het zou het stomste zijn dat Nederland kan doen.
Zal Frankrijk dat accepteren dan? Ik zie dat eigenlijk niet zo snel gebeuren. We gaan nu nog steeds telkens naar Straatsburg, om maar wat te noemen.quote:Op zaterdag 5 april 2014 03:25 schreef remlof het volgende:
[..]
De taal wordt Engels. Of misschien Duits, mocht het het VK uit de Unie stappen.
Dat is feitelijk correct maar daar kan je niet uit afleiden dat:quote:Op zaterdag 5 april 2014 03:08 schreef remlof het volgende:
Na eeuwen van oorlog op het Europese continent, escalerend in de Frans-Duitse oorlog van eind 19e eeuw en de snel daarop volgende eerste en tweede wereldoorlog werd in 1951 de EGKS opgericht om de aartsvijanden Duitsland en Frankrijk economisch aan elkaar te binden. Daarbij sloten zich steeds meer landen aan en het evolueerde zich tot EEG, EG en nu EU.
Nog wel, enkel omdat hier zoveel mensen wonen en we in het verleden een voorsprong opbouwden. Als wij op deze weg doorgaan dan zijn wij later in deze eeuw niet meer het grootste en machtigste blok, dan gaan wij een figurantenrol spelen. Het machtsevenwicht is volgens enkele van de meest invloedrijke intellectuelen van deze tijd (een goede bekende in het Witte Huis) aan het verschuiven naar de landen die rondom de Indische Oceaan liggen. China met 1/6de van de wereldbevolking is wakker geworden, heeft eindelijk de vruchten van de markteconomie ontdekt en is hongerig waar wij verzadigd zijn (alles in onze schoot geworpen gekregen dankzij het werk van eerdere generaties). Meer dan 36 uur per week werken daar moet de modale Nederlander niet aan denken, werken voor 5 Euro per uur ook niet (terecht!). Wat moeten wij dus doen om een machtsblok te blijven in Europa? Veel investeren in onderwijs en technologie zodat wij slimmer kunnen werken. De EU besteedt nog steeds verreweg het meeste van het geld wat zij van ons innen aan de landbouw, niet aan onderwijs, wetenschap en onderzoek.quote:Het grootste en machtigste economische blok en de grootste consumentenmarkt ter wereld.
Jij spreekt nu weer over 1 landje wat eigenzinnig de EU verlaat, hierbij ook nog eens voorbijgaande dat Noorwegen en Zwitserland het prima doen zonder de EU. Ik spreek over een blok van ongeveer 50% wat tegelijkertijd de EU verlaat nadat het samen een nieuw blok heeft gevormd.quote:Daar kan je je wel van af willen scheiden, maar daar ga je er als land niet op vooruit, op geen enkele manier.
Het werkt ook zo fantastisch met Frankrijk en Duitsland. Er is nu eenmaal een leider nodig en die Fransjes weigeren om een ondergeschikte rol te spelen ondanks dat alle relevante cijfers uitmaken dat Duitsland het al lang veel beter doet dan Frankrijk in alle belangrijke opzichten (economie, techniek, wetenschap, ...). Dan liever zonder Frankrijk verder maar wel als goede vrienden samenwerken. Niets mis mee. Enneh, wat betreft die oorlogen, zie jij het voor je dat Frankrijk en Duitsland elkaar gaan aanvallen in deze tijd? Als de welvaart plotseling sterk zou dalen in Europa dan zou het kunnen gebeuren maar toch niet in deze tijdsgeest onder deze verwende omstandigheden? Ze hebben, net als wij, wel wat beters te doen.quote:En mensen die denken dat je Frankrijk en Duitsland uit eenzelfde unie kan krijgen zijn echt helemaal van het padje af.
Daarom moeten we dus niet met Frankrijk en Duitsland verder gaan maar met Duitsland en de UK. De UK vindt het best als Duitsland de leiding neemt en de Duitsers vinden het best als het Engels de hoofdtaal is van de NEU.quote:Op zaterdag 5 april 2014 03:29 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Zal Frankrijk dat accepteren dan? Ik zie dat eigenlijk niet zo snel gebeuren. We gaan nu nog steeds telkens naar Straatsburg, om maar wat te noemen.
Fransen hebben ook een notoire hekel aan de EU, het zijn slechts de landbouwsubsidies (waar ik niet tegen ben; wees zelfvoorzienend, zeker in oorlogsdreigende tijden) die ze erin houdt.quote:Op zaterdag 5 april 2014 03:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daarom moeten we dus niet met Frankrijk en Duitsland verder gaan maar met Duitsland en de UK. De UK vindt het best als Duitsland de leiding neemt en de Duitsers vinden het best als het Engels de hoofdtaal is van de NEU.
Wij hebben veel meer aan de UK dan aan Frankrijk, qua wetenschap, economie, techniek etc.
De UK als eerste uit de EU, het zou me niet verbazen. Het ideale moment voor Nederland en Vlaanderen om als bruggenbouwer te fungeren tussen de UK en Duitsland, waar wij goed in zijn en waar wij in het verleden succesvol mee zijn geweest. Op dat vlak onderschatten wij Nederlanders en Belgen onze invloed schromelijk. Denmarken, Zweden etc. volgen dan vanzelf.quote:Op zaterdag 5 april 2014 03:21 schreef El_Matador het volgende:
Als je het maar vaak genoeg zegt, wordt het misschien waar. FYI; de laatste poll (in dit topic gepost) staat het 54-46 voor 'ons'. Farage trekt het VK eruit, dan moeten wij mee.
Dat is het ook bij remlof; die wil ongestoord van Arnhem naar Milaan karren, zonder grenscontroles en wisselkoersen. Daarom moeten 400 miljoen mensen die heel die EU niet nodig hebben, bloeden.quote:Op zaterdag 5 april 2014 03:34 schreef MouzurX het volgende:
Een opsplitsing zou betekenen dat ik dan niet meer met Euro's kan betalen in Frankrijk (anders heeft een opsplitsing geen nut) en dat is kut.
In Finland werd de EU-kritische partij de enagrootste. Denemarken en Zweden zijn dat open immigratie"beleid" ook allang zat.quote:Op zaterdag 5 april 2014 03:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De UK als eerste uit de EU, het zou me niet verbazen. Het ideale moment voor Nederland en Vlaanderen om als bruggenbouwer te fungeren tussen de UK en Duitsland, waar wij goed in zijn en waar wij in het verleden succesvol mee zijn geweest. Op dat vlak onderschatten wij Nederlanders en Belgen onze invloed schromelijk. Denmarken, Zweden etc. volgen dan vanzelf.
Ook ik heb geen bezwaar tegen landbouwsubsidies maar iets minder naar landbouw en iets meer naar wetenschap en onderwijs zou goed zijn voor Europa.quote:Op zaterdag 5 april 2014 03:37 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Fransen hebben ook een notoire hekel aan de EU, het zijn slechts de landbouwsubsidies (waar ik niet tegen ben; wees zelfvoorzienend, zeker in oorlogsdreigende tijden) die ze erin houdt.
Ook ik twijfel over België. Van mij hoeft België niet mee, we kunnen ook zonder België verder gaan. België blijft een lastig verhaal aangezien het half 'Nederlands' en half 'Frans' is. België zou wat dat betreft misschien wel de ideale bruggenbouwer tussen de NEU en de EU kunnen worden.quote:Op zaterdag 5 april 2014 03:40 schreef El_Matador het volgende:
[..]
In Finland werd de EU-kritische partij de enagrootste. Denemarken en Zweden zijn dat open immigratie"beleid" ook allang zat.
Ierland heeft de balen ervan.
België zal niet uit de EU gaan; het is de kern en het voorbeeld ervan. Een falende democratie in een te divers "land".
Absoluut, maar niet van het landbouwbudget (het is dom om alles te outsourcen), maar van de enorme wolk bureaucraten en politieke baantjesjagers die eerst Brussel en dan Den Haag "rijk" is.quote:Op zaterdag 5 april 2014 03:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ook ik heb geen bezwaar tegen landbouwsubsidies maar iets minder naar landbouw en iets meer naar wetenschap en onderwijs zou goed zijn voor Europa.
Je weet wel, het verhaal dat wij enkel met slimmer werken onze macht kunnen behouden, de wet van de remmende voorsprong etc.
Ik neem aan dat jij deze gedachtegang goed kan volgen.
Een taal dwing je niet af en inderdaad, het aantal leden is zo groot dat niemand hier gelukkig mee is gezien de heterogeniteit en het gebrek aan democratie enz.quote:Op zaterdag 5 april 2014 03:23 schreef MouzurX het volgende:
Ik vraag me wel af waar dit nou allemaal heen moet gaan?
Bij welke landen zal de uitbreiding ophouden?
En hoe moet het met verdergaande integratie? Zullen de 20 talen blijven bestaan of zal er toch 1 taal worden afgedwongen in de komende jaren?
Ik wil niet wensdenken. Ook economisch weet ik niet hoe het handigste is. Ik zou wel voor een scenario zijn dat Nederland uit de EU stapt, maar wel de neuro zal steunen. Een politieke unie met de NW-Europese landen vind ik ook niet nodig. Een economische zou wel handig zijn, zeker als de dollar gaat klappen (en ja, dat gebeurt, welk jaar is nog onduidelijk, maar het gaat geen 10 jaar meer duren daar).quote:Op zaterdag 5 april 2014 03:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ook ik twijfel over België. Van mij hoeft België niet mee, we kunnen ook zonder België verder gaan. België blijft een lastig verhaal aangezien het half 'Nederlands' en half 'Frans' is. België zou wat dat betreft misschien wel de ideale bruggenbouwer tussen de NEU en de EU kunnen worden.
Graag! Ik heb hier al vaker gesteld (en beargumenteerd!) dat je zo 2/3de van de ambtenaren van OCW kan ontslaan, dat is nog maar het topje van de ijsberg.quote:Op zaterdag 5 april 2014 03:42 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Absoluut, maar niet van het landbouwbudget (het is dom om alles te outsourcen), maar van de enorme wolk bureaucraten en politieke baantjesjagers die eerst Brussel en dan Den Haag "rijk" is.
Het is zelfs antidemocratisch.quote:Op zaterdag 5 april 2014 03:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:
... het gebrek aan democratie enz.
Akkoord. Ook van mij hoeft die NEU niet maar we zullen wel 1 munt moeten gebruiken en moeten samenwerken voor de grensbewaking, handel, onderzoeksinstituten etc.quote:Op zaterdag 5 april 2014 03:44 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik wil niet wensdenken. Ook economisch weet ik niet hoe het handigste is. Ik zou wel voor een scenario zijn dat Nederland uit de EU stapt, maar wel de neuro zal steunen. Een politieke unie met de NW-Europese landen vind ik ook niet nodig. Een economische zou wel handig zijn, zeker als de dollar gaat klappen (en ja, dat gebeurt, welk jaar is nog onduidelijk, maar het gaat geen 10 jaar meer duren daar).
En dan verwijt hij anderen een gebrek aan historische kennis.quote:Op zaterdag 5 april 2014 03:46 schreef El_Matador het volgende:
Remlof noemde Nederland een "kutlandje", sja, niet bepaald iemand om erg serieus te nemen...
In theorie heeft Nederland met Shell, Unilever, Philips en alle kleinere veel innovatievere bedrijven een prachtig potentieel samen met de vele nog steeds redelijk hoog aangeschreven universiteiten. Gentech, biotech, energie, landbouw, watermanagement, ruimtevaart, hoogwaardige duurzame technologische hoogstandjes, etc. Een enorm potentieel, maar Nick en Simon regeren het land samen met de rest van de treurige middenmoot.quote:Op zaterdag 5 april 2014 03:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Graag! Ik heb hier al vaker gesteld (en beargumenteerd!) dat je zo 2/3de van de ambtenaren van OCW kan ontslaan, dat is nog maar het topje van de ijsberg.
Als dit geld naar universiteiten, onderzoekslaboratoria, ondersteuning van spinoffs etc. gaat dan zijn we alweer heel wat verder. Zie wat Finland, Cambridge, Leuven en Stanford deden.
Dat laatste heeft Thierry Baudet perfect uitgelegd:quote:Op zaterdag 5 april 2014 03:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Akkoord. Ook van mij hoeft die NEU niet maar we zullen wel 1 munt moeten gebruiken en moeten samenwerken voor de grensbewaking, handel, onderzoeksinstituten etc.
Het wordt dan een beetje een semantische kwestie wanneer je wel en wanneer je niet een unie/federatie bent, nietwaar?
Zo is hij. Tijdens die laatste break die notes es doorgelezen. Anderen kapittelen om wat je zelf ook doet. Sja, weinig verheffend.quote:Op zaterdag 5 april 2014 03:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
En dan verwijt hij anderen een gebrek aan historische kennis.
Zoiets ja. Daarom vind ik het ook zo pijnlijk dat onze overheid niet veel meer deze prachtige bedrijven ondersteunt, spinoffs stimuleert (daar heb je een budget voor nodig), wat extra fundamente onderzoekslaboratoria opricht etc.quote:Op zaterdag 5 april 2014 03:50 schreef El_Matador het volgende:
[..]
In theorie heeft Nederland met Shell, Unilever, Philips en alle kleinere veel innovatievere bedrijven een prachtig potentieel samen met de vele nog steeds redelijk hoog aangeschreven universiteiten. Gentech, biotech, energie, landbouw, watermanagement, ruimtevaart, hoogwaardige duurzame technologische hoogstandjes, etc. Een enorm potentieel, maar Nick en Simon regeren het land samen met de rest van de treurige middenmoot.
Ik ga er morgen naar luisteren.quote:Op zaterdag 5 april 2014 03:53 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat laatste heeft Thierry Baudet perfect uitgelegd:
Voor mij is links dan ook geen religie, ik sluit me louter bij links aan vanwege bepaalde sociaaleconomische standpunten maar ik ben wel pragmatisch.quote:Op zaterdag 5 april 2014 03:55 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Zo is hij. Tijdens die laatste break die notes es doorgelezen. Anderen kapittelen om wat je zelf ook doet. Sja, weinig verheffend.
Wel grappig om te zien dat jullie beiden economisch redelijk overeenkomen (PvdA/D66-achtig), maar op EU-gebied TOTAAL tegenover elkaar staan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |