quote:DEURNE - Bij een overval op juwelier Goldies in de Milhezerweg in Deurne zijn vrijdag aan het einde van de middag twee doden gevallen. Een persoon is gewond geraakt.
Het is nog niet duidelijk wat er precies is gebeurd. De straat is afgezet en staat vol met politie. Naast ambulances is ook een traumahelikopter opgeroepen.
'Eigenaar deinst niet terug'
Een van de buurtbewoners die tegenover de juwelier woont, zegt de eigenaar te kennen als een man die niet snel terugdeinst. "De hele straat is hier afgezet door de politie. Ik zag een gewond iemand naar buiten komen, maar ik heb geen schoten gehoord. " Meerdere getuigen melden dat ze de eigenaar na de overval hebben zien lopen.
Bij juwelier Goldies kan je als bezoeker niet zomaar binnenkomen. Je moet aanbellen waarna je wordt binnengelaten. Bron.
Dat bepaal ik zelf wel, dacht ik.quote:Op zaterdag 29 maart 2014 14:07 schreef Specularium het volgende:
Open de volgende keer gewoon even een nieuw deel, gelly.
Het kan wel blijkbaar.quote:Op zaterdag 29 maart 2014 14:10 schreef Globali het volgende:
De domme reactie op Telegraaf.nl zijn schokkend.
Niemand zegt dat deze vrouw de hoogste straf moet krijgen. Maar wat zij deed kan gewoon niet.
Benoem ook nog even een keer dat ik het opneem voor de daders omdat ik geen confettikanon ontsteek als er 2 mensen worden doodgeschoten. Tokkie.quote:
Tenzij hier iets meer aan de hand is dan een doodordinaire overval, zie ik deze mensen niet gestraft worden.quote:Op zaterdag 29 maart 2014 14:11 schreef Globali het volgende:
[..]
Natuurlijk kan het......maar het heeft consequenties.
Het verhaal is nog niet duidelijk. Als het is gegaan zoals de media nu zegt wordt deze vrouw zeker gestraft. Een rechter zal wel rekening houden met de omstandigheden natuurlijk. Maar het kan gewoon niet zo zijn dat je twee mensen doodschiet en geen straf krijgt.quote:Op zaterdag 29 maart 2014 14:13 schreef Hathor het volgende:
[..]
Tenzij hier iets meer aan de hand is dan een doodordinaire overval, zie ik deze mensen niet gestraft worden.
"Mensen"quote:Op zaterdag 29 maart 2014 14:14 schreef Globali het volgende:
[..]
Het verhaal is nog niet duidelijk. Als het is gegaan zoals de media nu zegt wordt deze vrouw zeker gestraft. Een rechter zal wel rekening houden met de omstandigheden natuurlijk. Maar het kan gewoon niet zo zijn dat je twee mensen doodschiet en geen straf krijgt.
Dat is ook de reden waarom buurtbewoners het vermoeden hebben uitgesproken dat de overvallers daar uit de buurt kwamen. De auto was sowieso gestolen dus dat zou geen gevolgen hebben gehad als ze hem hadden moeten achterlaten. Maar goed, dat is allemaal puur speculatief natuurlijk.quote:Op zaterdag 29 maart 2014 13:58 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
.
[..]
[..]
Nou als die vrouw een route wist om zo snel naar de winkel te komen, dan zullen die overvallers
die route ook wel hebben geweten om weer snel weg te komen, misschien zelfs speciaal die
zaak uitgekozen omdat ze dachten, hé alles is opengebroken dan is de politie er niet zo snel.
Niet?quote:Op zaterdag 29 maart 2014 14:11 schreef gelly het volgende:
[..]
Benoem ook nog even een keer dat ik het opneem voor de daders omdat ik geen confettikanon ontsteek als er 2 mensen worden doodgeschoten. Tokkie.
Als het wel zo is moet je even een post aanhalen waar hij dat zo zegt.quote:Op zaterdag 29 maart 2014 14:16 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Niet?
Ik heb speciaal hiervoor net 2 moorkoppen gehaald.
Het is al eerder voorgekomen, en de kans dat dit nu opnieuw gebeurt acht ik zeer reeel. Maar goed, we lopen wel heel erg op de zaken vooruit nu.quote:Op zaterdag 29 maart 2014 14:14 schreef Globali het volgende:
[..]
Het verhaal is nog niet duidelijk. Als het is gegaan zoals de media nu zegt wordt deze vrouw zeker gestraft. Een rechter zal wel rekening houden met de omstandigheden natuurlijk. Maar het kan gewoon niet zo zijn dat je twee mensen doodschiet en geen straf krijgt.
Als in homo sapiens, ja. Maar niet echt mensen-mensen.quote:
Ik doelde op het confettiekanon.quote:Op zaterdag 29 maart 2014 14:16 schreef Globali het volgende:
[..]
Als het wel zo is moet je even een post aanhalen waar hij dat zo zegt.
Een geval als deze? Kan mij niet voorstellen dat iemand dan geen straf krijgt. Wat mij wel enorm heeft verbaasd pasgeleden is dat in Rotterdam iemand nauwelijks straf kreeg nadat hij iemand had doodgeschoten op straat. De man voelde zich bedreigt...... Dus alles kan tegenwoordig.quote:Op zaterdag 29 maart 2014 14:16 schreef Hathor het volgende:
[..]
Het is al eerder voorgekomen, en de kans dat dit nu opnieuw gebeurt acht ik zeer reeel. Maar goed, we lopen wel heel erg op de zaken vooruit nu.
De wet is geldig voor iedereen. We passen hier ook geen doodstraf toe.quote:Op zaterdag 29 maart 2014 14:17 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Als in homo sapiens, ja. Maar niet echt mensen-mensen.
Dat is nog niet bekend volgens mij.quote:Op zaterdag 29 maart 2014 14:19 schreef Sunri5e het volgende:
Waarom heeft deze vrouw een vuurwapen in huis? Omdat ze toevallig een vergunning heeft en hier mee schiet op de schietclub? Of heeft ze het illegaal verkregen?
Ja, ik kan hier even zo snel niet quoten welk geval het precies betreft, maar het was een aantal jaar geleden en ook een juwelier die een overvaller doodschoot.quote:Op zaterdag 29 maart 2014 14:19 schreef Globali het volgende:
[..]
Een geval als deze? Kan mij niet voorstellen dat iemand dan geen straf krijgt. Wat mij wel enorm heeft verbaasd pasgeleden is dat in Rotterdam iemand nauwelijks straf kreeg nadat hij iemand had doodgeschoten op straat. De man voelde zich bedreigt...... Dus alles kan tegenwoordig.
Dat is een kreet die hier gewoon niet opgaat. Dat legde ik gisteren al uit. Vreemd is dat je op meerdere sites mensen dit elkaar hoort nazeggen.quote:Op zaterdag 29 maart 2014 14:24 schreef poemojn het volgende:
Of het illegaal is of niet maakt niet uit voor noodweer(exces) volgens https://www.studytubelaw.nl/nl/arresten/106-bijlmer-noodweer
Het is anders als je echt in de zaak staat.quote:Op zaterdag 29 maart 2014 14:23 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ja, ik kan hier even zo snel niet quoten welk geval het precies betreft, maar het was een aantal jaar geleden en ook een juwelier die een overvaller doodschoot.
omdat strafadvocaten ed bij Nieuwsuur dat wel noemen als reeële optie.quote:Op zaterdag 29 maart 2014 14:24 schreef Globali het volgende:
[..]
Dat is een kreet die hier gewoon niet opgaat. Dat legde ik gisteren al uit. Vreemd is dat je op meerdere sites mensen dit elkaar hoort nazeggen.
Dat is het hele punt niet. Niemand zegt dat die vrouw raar of slecht is. Het is wel zo dat zij andere keuzes had kunnen maken.quote:Op zaterdag 29 maart 2014 14:26 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Nou zo te lezen hadden alle heren hier rustig af gaan zitten wachten of hun vrouw door haar
kop geschoten zou worden of niet![]()
Even in het geval dus dat de zaken omgekeerd zouden zijn, de man zat thuis en zag de beelden
en zijn vrouw en dochter in de zaak...
Het is trouwens niet eens zeker dat het zijn vrouw was begrijp ik nu.
http://www.elsevier.nl/Ne(...)welier-uit-1492325W/
Vrijdag werd een juwelier in Deurne voor de tweede maal sinds 2010 overvallen. Er gaan verhalen dat de vrouw van de juwelier de gewapende overval op bewakingsbeelden zag, en vervolgens met een pistool naar de winkel is gereden en de twee overvallers doodschoot.
De vrouw is verhoord, maar de politie heeft niet gezegd of zij getuige of verdachte is. Of zij heeft geschoten is nog niet duidelijk.
quote:Op zaterdag 29 maart 2014 14:24 schreef Globali het volgende:
[..]
Dat is een kreet die hier gewoon niet opgaat. Dat legde ik gisteren al uit. Vreemd is dat je op meerdere sites mensen dit elkaar hoort nazeggen.
http://m.nos.nl/artikel/6(...)er-van-noodweer.htmlquote:Het onderzoek naar de dodelijke overval op een juwelier in Deurne gaat vandaag verder. De twee overvallers zijn vermoedelijk doodgeschoten door de vrouw van de juwelier. In 2003 kwam ook een overvaller om het leven toen een juwelier zich verdedigde. Rob Milo is strafrechtadvocaat en stond deze juwelier bij.
Wat is er destijds gebeurd?
De zaken lijken erg op elkaar. Twee overvallers probeerden gewapend de juwelier te overvallen. De juwelier zag dat vanaf de eerste etage via een camera en pakte zijn vuurwapen. Hij heeft op een van de overvallers geschoten. De overvaller raakte zo zwaar gewond dat hij later aan zijn verwondingen is overleden.
Waarom heeft de juwelier toen geen straf gekregen?
De rechtbank vond dat er sprake was van noodweer en ontsloeg hem van rechtsvervolging. Dat betekent dat hij wel schuldig was aan de dood van de overvaller, maar geen straf kreeg. Hij had volgens de rechtbank op een juiste wijze gehandeld. Noodweer houdt in dat je jezelf verdedigt tegen een ogenblikkelijke aanval op een wijze die acceptabel is. Die staat dus in verhouding tot de wijze waarop je wordt aangevallen. Als je met vuurwapens wordt overvallen en jij verdedigt jezelf met een vuurwapen, dan ligt noodweer in het verschiet. Ook als je eigenlijk geen vuurwapen mag hebben.
Nu zou de vrouw van de juwelier naar de zaak zijn gegaan om de overvallers te stoppen. Is er dan ook sprake van noodweer?
Dat zou heel goed kunnen. De overval is nog bezig en dat is een wettelijke aanranding, zoals dat in de wet heet. De toestand duurt voort en dan heb je het volste recht om je te verdedigen.
Zou een rechter er rekening mee houden dat het echtpaar eerder is overvallen?
In een situatie waarin geen sprake zou zijn van noodweer, zou het kunnen dat er gehandeld is in een staat van hevige emotie. Dan is het gebruikte geweld misschien niet op zijn plaats, maar volkomen begrijpelijk gezien de emotionele toestand. Dat noemen we noodweerexces. Ik wil niet suggereren dat er geen sprake is van noodweer. Volgens eerste berichten is de man gewond aan zijn hand, wat zou kunnen betekenen dat de overvallers vermoedelijk ook vuurwapens hadden. Dan zit je meer in de sfeer van noodweer.
Tot nu toe is er nog niemand aangehouden, is dat gebruikelijk?
Dat is een beleidswijziging die een paar jaar geleden is aangekondigd. Als er wordt geschoten door iemand die wordt overvallen, dan wordt die persoon niet gelijk als verdachte, maar eerder als slachtoffer aangemerkt. Dat betekent dan ook dat er geen aanhoudingen plaatsvinden.
Als je een wapen inlevert bij de politie inderdaad. Het bezit kan je wel in grote problemen brengen natuurlijk.quote:Op zaterdag 29 maart 2014 14:26 schreef Hathor het volgende:
Het illegaal bezitten van een vuurwapen heeft overigens nauwelijks gevolgen, je tekent dat je er afstand van doet en klaar is kees.
ja, je hebt ook écht lang tijd om na te denken in zo'n gevalquote:Op zaterdag 29 maart 2014 14:27 schreef Globali het volgende:
[..]
Dat is het hele punt niet. Niemand zegt dat die vrouw raar of slecht is. Het is wel zo dat zij andere keuzes had kunnen maken.
Dat is een wat vreemde uitspraak dan. De man moet dus echt gevaar gelopen hebben. Dat was zover ik weet in dit geval niet het geval.quote:Op zaterdag 29 maart 2014 14:27 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
[..]
http://m.nos.nl/artikel/6(...)er-van-noodweer.html
Dat zegt wederom niets. Zij maakt de keuze, zover ik nu weet, om vanuit een veilige positie zelf actie te ondernemen. Geheel begrijpelijk. Maar wel fout.quote:Op zaterdag 29 maart 2014 14:28 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
ja, je hebt ook écht lang tijd om na te denken in zo'n geval
Nou dan maar fout, beter dan een dode echtgenoot.quote:Op zaterdag 29 maart 2014 14:30 schreef Globali het volgende:
[..]
Dat zegt wederom niets. Zij maakt de keuze, zover ik nu weet, om vanuit een veilige positie zelf actie te ondernemen. Geheel begrijpelijk. Maar wel fout.
Nee, geen grote problemen. Het word thuis bij je opgehaald door een man of 10, je moet mee naar het bureau, tekent afstand van het wapen, en een paar uur later zit je weer thuis.quote:Op zaterdag 29 maart 2014 14:27 schreef Globali het volgende:
[..]
Als je een wapen inlevert bij de politie inderdaad. Het bezit kan je wel in grote problemen brengen natuurlijk.
quote:"Gelukkig zijn de daders dood en niet de eigenaar." Dat was een van de vele reacties van klanten van Bakker Ron in de Deurnese wijk Walsberg, waar vrijdagmiddag in een juwelierszaak twee overvallers werden doodgeschoten.
De overval met dodelijke afloop is zaterdag het gesprek van de dag in Walsberg. "Eigen schuld, dikke bult", zegt iemand anders. Maar er zijn ook zorgen. "Is het hier nog wel veilig?"
Bakkersvrouw Heidi Ossendrijver zegt dat het in de winkel nergens anders over gaat. "De eigenares van de juwelierszaak komt hier elke ochtend brood halen", vertelt ze. "Het zijn pittige mensen. Ze moeten hun mannetje staan. In die branche is het niet of, maar wanneer je overvallen wordt." Mensen in de wijk leven volgens haar heel erg mee. "Iedereen is blij dat de eigenaar nog leeft", zegt ze.
Meerdere buurtbewoners zagen een auto, waarin een van de daders tijdens de overval een tijdje zou hebben zitten wachten. "Hij zat er sigaretten te roken", vertelt een van hen. "De politie heeft de peukjes en een stuk kauwgum later nog als bewijsmateriaal opgeraapt. Op een gegeven moment duurde het hem te lang, reed zijn auto voor de zaak en ging naar binnen."
Volgens een buurman heeft de dochter van de juwelier afgelopen nacht politiebewaking gekregen. Ze was alleen thuis en voelde zich bedreigd, zei hij. De dochter was in de winkel op het moment van de overval maar wist te vluchten. Haar beide ouders zouden de nacht niet thuis hebben doorgebracht omdat ze in Eindhoven werden gehoord door de politie.
Wat er precies is voorgevallen tijdens de overval is nog niet duidelijk. De twee vermoedelijke overvallers werden doodgeschoten. De gemeente, politie en justitie geven aan het eind van de middag een persconferentie.
Volgens mij krijg je grotere problemen. Maar tegenwoordig vraag ik mij dat ook af. Ik heb ooit een vuurwapen ingeleverd bij de politie. Het gedoe bij het inleveren verbaasde mij al enorm.quote:Op zaterdag 29 maart 2014 14:31 schreef Hathor het volgende:
[..]
Nee, geen grote problemen. Het word thuis bij je opgehaald door een man of 10, je moet mee naar het bureau, tekent afstand van het wapen, en een paar uur later zit je weer thuis.
Nee, in mijn geval bleef het daarbij, geen boete, alleen een afstandsverklaring, dat was alles. Ik had zelfs nog bezwaar kunnen indienen en het terug eisen.quote:Op zaterdag 29 maart 2014 14:33 schreef Globali het volgende:
[..]
Volgens mij krijg je grotere problemen. Maar tegenwoordig vraag ik mij dat ook af. Ik heb ooit een vuurwapen ingeleverd bij de politie. Het gedoe bij het inleveren verbaasde mij al enorm.
Ik denk dat, behalve familie en vrienden, niemand wakker ligt van wat hen is overkomen.quote:Op zaterdag 29 maart 2014 14:35 schreef eight het volgende:
Geen medelijden met de slachtoffers.
Voor de Marokkaanse nabestaanden is het natuurlijk wel erg.
Weet jij meer als de rest inmiddels?quote:Op zaterdag 29 maart 2014 14:35 schreef eight het volgende:
Moet dat er persé bij vermeld worden? Al waren het fucking Chinezen wat maakt dat nou uit?quote:Op zaterdag 29 maart 2014 14:35 schreef eight het volgende:
Idioot toch? Dat zie je zelf vast ook zo. Ik heb er nu spijt van dat ik het vrijwillig heb ingeleverd.quote:Op zaterdag 29 maart 2014 14:35 schreef Hathor het volgende:
[..]
Nee, in mijn geval bleef het daarbij, geen boete, alleen een afstandsverklaring, dat was alles. Ik had zelfs nog bezwaar kunnen indienen en het terug eisen.
Dat waren ze niet. Het waren Marokkanenquote:Op zaterdag 29 maart 2014 14:36 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Moet dat er persé bij vermeld worden? Al waren het fucking Chinezen wat maakt dat nou uit?
Het maakt niet veel uit maar het mag gewoon gezegd worden.quote:Op zaterdag 29 maart 2014 14:36 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Moet dat er persé bij vermeld worden? Al waren het fucking Chinezen wat maakt dat nou uit?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |