#ANONIEM | vrijdag 28 maart 2014 @ 21:15 |
![]() Teams: - Ferrari - Force India - Lotus F1 Team - McLaren - Mercedes AMG - Red Bull Racing - Sauber - Scuderia Toro Rosso - Caterham F1 Team - Marussia F1 Team - Williams ![]() WCC 2013 Chassis/Motor: RB10 - Renault V6 turbo 01. Sebastian Vettel WDC 2010/11/12/13 03. Daniel Ricciardo ![]() Chassis/Motor: Mercedes F1 W05 - Mercedes V6 turbo 44. Lewis Hamilton WDC 2008 06. Nico Rosberg ![]() Chassis/Motor: Ferrari F14-T - Ferrari V6 14. Fernando Alonso WDC 2005/06 07. Kimi Räikkönen WDC 2007 ![]() Chassis/Motor: Lotus E22 - Renault V6 Turbo 08. Romain Grosjean 13. Pastor Maldonado ![]() Chassis/Motor: McLaren MP4-29 - Mercedes V6 Turbo 22. Jenson Button WDC 2009 20. Kevin Magnussen ![]() Chassis/Motor: Force India VJM07 - Mercedes V6 Turbo 27. Nico Hulkenberg 11. Sergio Perez ![]() Chassis/Motor: Sauber C33 - Ferrari V6 Turbo 99. Adrian Sutil 21. Esteban Gutierrez ![]() Chassis/Motor: Toro Rosso STR9 - Renault V6 Turbo 25. Jean-Éric Vergne 26. Daniil Kvyat ![]() Chassis/Motor: Williams FW36 - Mercedes V6 Turbo 19. Felipe Massa 77. Valteri Bottas ![]() Chassis/Motor: Marussia MR-03 - Ferrari V6 Turbo 17. Jules Bianchi 04. Max Chilton ![]() Chassis/Motor: Caterham CT04 - Renault V6 Turbo 10. Kamui Kobayashi 09. Marcus Ericsson Voor meer info zie de [F1] Silly season topics F1 nieuws portal: - FOK!sport, Formule 1-gedeelte - NewsNow - NewsNow NL - Formule1.nl - F1 Racing - F1 Today - Autosport.com - Blog James Allen - Auto Motor und Sport - BBC F1 (Aankomende) Nederlandse coureurs: - Ho-Pin Tung - Beitske Visser - Giedo van der Garde - Nigel Melker - Robin Frijns - Max & Jos Verstappen - Nyck de Vries - Jeroen Slaghekke - Kelvin Snoeks - Daniël de Jong Zie verder de topics over Nederlandse Talenten. Official F1 Sites: - The Official Formula 1 Site - FIA - Live Timing (F1.com) Sporting & Technical Regulations + gerelateerden (o.a. apendices) Regulations pagina van FIA Testkalender 2014 ![]() Racekalender 2014, bestaande uit 19 races ![]() Wijzigingen 2014 uitgelegd De wagens van 2014 MP4-29 ![]() E22 ![]() F14-T ![]() C33 ![]() STR9 ![]() FW36 ![]() VJM07 ![]() Mercedes W05 ![]() CT05 ![]() RB10 ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-03-2014 22:16:53 ] | |
#ANONIEM | vrijdag 28 maart 2014 @ 21:17 |
Zo, zullen we eens kijken of we het in dit topic weer eens over F1 kunnen hebben? In plaats van het halve topic te vullen met geneuzel over zenders, apps en meer van dat soort gemiemel. | |
Mexicanobakker | vrijdag 28 maart 2014 @ 21:21 |
Om dan eens een balletje op te gooien; wat zijn jullie favoriete races aller tijden? (en waarom) Zo, dan gaat het over F1. | |
#ANONIEM | vrijdag 28 maart 2014 @ 21:22 |
F1 Nieuwtjes topic | |
Gramulanion | vrijdag 28 maart 2014 @ 21:24 |
http://nos.nl/artikel/629256-frijns-vreest-brandende-f1autos.html | |
Mexicanobakker | vrijdag 28 maart 2014 @ 21:25 |
Mijn punt was ook dat het sneller over ongein gaat met de afwezigheid van 2 dingen: - zinnig nieuws - een algemeen topic | |
Meike26 | vrijdag 28 maart 2014 @ 22:09 |
Mag ik dan nogmaals zeuren dat we NOG STEEDS een anonieme Williams FW36 in de OP hebben staan en niet deze : ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 28 maart 2014 @ 22:17 |
Zei je wat Meike? ![]() | |
LWD-Godius | vrijdag 28 maart 2014 @ 22:31 |
Creatief met koelen, Lotus probeert er aerodynamisch nog wat van te maken:![]() Ze zijn trouwens niet de enige, McLaren heeft dit weekend een soortgelijk systeem, hier lijkt het er op dat ze de warme lucht naar de diffuser wil laten stromen als een soort passieve blown diffuser. Wat dus eigenlijk niet mag. ![]() | |
Fer | zaterdag 29 maart 2014 @ 08:59 |
Zorgt de late starttijd van de gp van Maleisie, nu ieder jaar voor een verregende kwali/race? Thx Bernie | |
LWD-Godius | zaterdag 29 maart 2014 @ 09:11 |
Ruud Gullit in de pitbox van Ferrari, wat een geweldige charisma heeft die man. | |
nils7 | zaterdag 29 maart 2014 @ 09:26 |
Had m'n wekker later kunnen zetten haha | |
Sinister-D- | zondag 30 maart 2014 @ 22:17 |
![]()
![]() | |
sasquatsch | maandag 31 maart 2014 @ 14:00 |
Van der Garde zal komende race in VT1 rijden in plaats van Gutierrez. Ook zal hij tijdens de eerste in-season testen (8 en 9 april) op dag 2 rijden. Sirotkin zal dag 1 voor zijn rekening nemen.
| |
Nattekat | maandag 31 maart 2014 @ 14:51 |
Jammer dat Frijns die kans niet heeft gekregen, toch mooi nieuws. | |
Sinister-D- | maandag 31 maart 2014 @ 16:30 |
Frijns had dan ook geen centen om dit soort dingen af te dwingen in zijn contract..... | |
SiGNe | maandag 31 maart 2014 @ 16:40 |
http://autosport.nl/klass(...)erham-gelooft-in-mij | |
Sinister-D- | maandag 31 maart 2014 @ 17:05 |
Ik had het over afgelopen jaar toen ie bij Sauber 3de rijder was.... | |
SiGNe | maandag 31 maart 2014 @ 17:21 |
Hij is toen sowieso niet echt aan het rijden gekomen.. dit jaar heeft ie in elk geval een aantal mogelijkheden om te rijden. En als Ericsson het slecht blijft doen is er misschien wel een kans dat Frijns het stuurtje mag overnemen halverwege het seizoen. | |
Sinister-D- | dinsdag 1 april 2014 @ 12:05 |
Robin gaat ook VT1 rijden in Bahrein ![]() | |
RolStaart-Beer | dinsdag 1 april 2014 @ 12:19 |
In een oranje bolide ![]() ' ![]() | |
Rossdale | dinsdag 1 april 2014 @ 12:23 |
1 april grapje ![]() | |
Nattekat | dinsdag 1 april 2014 @ 12:36 |
![]() ![]() | |
Bluurgh | dinsdag 1 april 2014 @ 12:39 |
http://paddocktalk.com/news/html/story-247079.html
![]() | |
Nattekat | dinsdag 1 april 2014 @ 12:40 |
Doe dat lekker voor de live-kijkers op het circuit godverdomme ![]() Zo veel spijt dat ik vorig jaar niet ben gegaan ![]() | |
Weltschmerz | dinsdag 1 april 2014 @ 12:56 |
Haha, die neus, daar trapt toch niemand in? | |
Rossdale | dinsdag 1 april 2014 @ 13:08 |
Hehe die is best leuk ![]() | |
Karstman | dinsdag 1 april 2014 @ 15:58 |
Volgens mij zijn als die nieuwe regels een 1 april grap en racen ze dit weekend gewoon weer met de 2013 auto! | |
twiFight | dinsdag 1 april 2014 @ 17:28 |
Wie is dat? Ik zou het nog mooier vinden als ze dit combineren met een paar rondjes in de simulator en dat je dan een overlay hebt van waar een coureur kijkt tijdens het rijden. Hoe vaak kijkt hij in zijn spiegels? Hoevaak op het stuur? Wanneer focust een coureur naar de apex en wanneer kijkt hij weer verder vooruit? Dat zou echt supergaaf zijn. | |
Sinister-D- | dinsdag 1 april 2014 @ 17:47 |
Dat gifje was Vettel, in dit clipje ook nog eens flits van Ricciardo. Veel te kort, dus vandaar dat ik enkel het gifje had geplaatst en niet het filmpje: | |
Joene | woensdag 2 april 2014 @ 13:07 |
Redbull gooit ff een bommetje onder renault. Het Formule 1-team van Red Bull wil binnen drie maanden verbetering zien van haar motorleverancier Renault. Wanneer de Franse fabrikant haar zaakjes dan nog steeds niet op orde heeft gaat het team op zoek naar een nieuwe partner voor 2015. Red Bull kende een winter vol problemen door allerlei mankementen met de nieuwe aandrijflijn van Renault in de nieuwe RB10. De krachtbron van Renault presteert ook in de races nog niet optimaal en zou qua topsnelheid maar liefst 15 kilometer per uur tekort komen op de V6 Turbo van Mercedes. Red Bull-adviseur Helmut Marko is de problemen met de aandrijving zat en heeft de Franse motorfabrikant een ultimatum gesteld. ‘Wanneer Renault in twee tot drie maanden nog geen aanzienlijke vooruitgang heeft weten te boeken, zullen we zeker naar alternatieven gaan kijken’, aldus Marko. Red Bull maakte in Maleisië nog indruk door ondanks de problematische winter, met Mercedes te kunnen strijden om de podiumplaatsen. De auto is in de bochten net zo snel als de oppermachtige Mercedes, maar komt op de rechte stukken qua vermogen nog tekort, merkte ook Lewis Hamilton op . Red Bull heeft officieel nog tot eind 2016 een verbintenis met Renault. Een eventueel alternatief voor de Oostenrijkse renstal zou een overstap kunnen zijn naar de motoren van Honda, dat volgend seizoen als motorleverancier van McLaren terugkeert in de Formule 1. | |
Meike26 | woensdag 2 april 2014 @ 13:12 |
RedBull Honda.. klinkt goed ![]() En wat zullen ze in Amerika giftig zijn (de Infinity mannetjes in het bijzonder) als Red Bull dan gaat rijden onder de naam Acura.. | |
Peterselieman | woensdag 2 april 2014 @ 13:14 |
Red Bull-trapauto's. Klinkt nog beter | |
twiFight | woensdag 2 april 2014 @ 13:15 |
Waarschijnlijk een storm in een glas water, F1 kennende. RBR hoopt denk ik dat ze hiermee voor elkaar kunnen krijgen dat Renault nog meer geld investeert om de problemen boven water te krijgen. Ik vind overigens de opmerking van Marko wel wat sneu. "We zijn de problemen zat". Ja, daarmee vergeet je dat 1. RBR zelf zijn shit ook nog niet voor elkaar heeft en 2. dat ze met diezelfde Renault wel net 4 keer kampioen zijn geworden. | |
twiFight | woensdag 2 april 2014 @ 13:17 |
Infinity of Infiniti? | |
#ANONIEM | woensdag 2 april 2014 @ 13:17 |
Volgens mij heeft McLaren in 2015 een exclusief contract met Honda. Dus dat wordt dan pas in 2016. | |
Peterselieman | woensdag 2 april 2014 @ 13:17 |
Ze zijn gewoon slechte verliezers. Op zich is het niet tegen je verlies kunnen een goede eigenschap, maar als er ook maar een scheet verkeerd is gaan ze al huilie huilie doen ... | |
Meike26 | woensdag 2 april 2014 @ 13:30 |
Het zal wel... geen boeiend merk. Geen idee wat ze allemaal maken. Onder andere wat Nissans die ze hebben gerebadged volgens mij. @Peterselieman, ben ik wel mee eens ja. Zeker ook na vorig jaar met die banden. Had je ze moeten horen als het andersom was geweest. En wie had ook alweer in het geheim getest met de Pirelli's ? Zijn ze vast ook weer vergeten. Nee, RBR is niet het toonbeeld van een sympathiek team. ![]() | |
Rossdale | woensdag 2 april 2014 @ 13:56 |
Ze doen precies hetzelfde wat Ferrari al succesvol in hun Schumi-dagen deed. | |
sasquatsch | woensdag 2 april 2014 @ 14:51 |
Volgens mij is dit alleen maar bluf. Wat ze willen kan namelijk helemaal niet. Renault mag dit seizoen alleen nog betrouwbaarheids updates doorvoeren. Performance updates mogen pas voor het begin van volgend seizoen weer, dus dan pas weten we of de motor voldoet aan de eisen van Red Bull. En dat is te laat voor het kiezen van een nieuwe leverancier. En al zouden het alleen betrouwbaarheidsupdates of software aanpassingen zijn, Honda, Ferrari of Mercedes zie ik sowieso niet gebeuren en zelf een eigen motor bouwen die voor 2015 klaar is lijkt me zo goed als onmogelijk als je ziet wat de andere leveranciers er voor tijd ingestoken hebben. [ Bericht 29% gewijzigd door sasquatsch op 02-04-2014 14:59:56 ] | |
Joene | woensdag 2 april 2014 @ 15:05 |
Na schumi is het ook hard bergafwaarts gegaan met Ferrari. En ook dit jaar zie ik ze weer niet mee doen om de titel .. | |
Tarado | woensdag 2 april 2014 @ 15:08 |
Bergafwaarts is een beetje overdreven, gezien de titel en nog een stel top 3 plekken de seizoenen erna. Over dit jaar kan je best wel gelijk krijgen, maar goed we zijn net begonnen | |
Joene | woensdag 2 april 2014 @ 15:13 |
Mwah ik vind gewoon dat de organisatie , de pitstops , etc het loopt allemaal net ff minder. Ze hebben redelijke resultaten te danken aan Alonso. | |
Tarado | woensdag 2 april 2014 @ 15:18 |
Dat kan je van Schumacher zeker zeggen, ze hebben teveel moeite met het testverbod, al die windtunnel fails...en vergeet niet dat de Bridgetones op maat werden gemaakt. | |
Joene | woensdag 2 april 2014 @ 15:21 |
Dat was een tijdperk dat alles anders was , maar schumacher had 1 ding het team werd om hem gebouwd, de mensen die hij wilde kwamen bij het team etc. | |
Wertha | woensdag 2 april 2014 @ 15:24 |
De auto's van 2007 (kampioenschap) en 2008 (2e plaats Massa) zijn nog door Schumi getest. Vanaf 2009 niet meer en sindsdien is Ferrari stukje bij beetje gaan afhaken. | |
Fir3fly | woensdag 2 april 2014 @ 15:27 |
Onzin. In 2010 en 2012 was Ferrari het enige team met Alonso dat nog een vuist kon maken in het kampioenschap tegen de overmacht van Red Bull. | |
MrBanaan1 | woensdag 2 april 2014 @ 15:29 |
Wat een bazenvideo! Super camera werk en geweldige edit ![]() | |
Weltschmerz | woensdag 2 april 2014 @ 15:57 |
Er was dan ook helemaal geen overmacht van Red Bull. Er was wel een falende Hamilton en op cruciale momenten teleurstellende Alonso. | |
Fir3fly | woensdag 2 april 2014 @ 16:00 |
Als zelfs Mark Webber mee kan doen om het kampioenschap is er duidelijk overmacht van dat team. | |
opreis | woensdag 2 april 2014 @ 16:46 |
| |
Peterselieman | woensdag 2 april 2014 @ 17:02 |
vorig jaar waren ze het pas toen het gemekker met de banden helaas in hun voordeel werd beslist. Anders hadden ze het waarschijnlijk ook wel gewonnen, maar niet met een walk-over | |
Fir3fly | woensdag 2 april 2014 @ 18:18 |
Ook altijd leuk dat het Ferrari zo kwalijk genomen wordt nooit de beste auto van het veld te hebben terwijl McLaren het nog veel slechter heeft gedaan de afgelopen 5 jaar. | |
#ANONIEM | woensdag 2 april 2014 @ 18:28 |
Alleen vorig jaar was McLaren veel slechter, de overige van die 4 jaren was het verschil niet zo groot en meestal in het voordeel van McLaren, die namelijk in 2009, 2010 en 2011 boven Ferrari eindigde in het WCC. In 2012 was Ferrari wat beter. Vorig jaar was McLaren natuurlijk dramatisch en was het verschil groot. Ferrari had in de afgelopen 5 jaar 12 overwinningen, McLaren 20. Dus naar mijn mening kun je niet stellen dat McLaren het veel slechter gedaan heeft over de afgelopen 5 jaar. | |
Fir3fly | woensdag 2 april 2014 @ 18:33 |
Niet zo gek dat Button en Hamilton samen meer punten haalden dan Alonso en Massa natuurlijk. Maar rijderskampioenschap gaat het natuurlijk om, en daarin kon eigenlijk alleen Alonso een vuist maken. | |
#ANONIEM | woensdag 2 april 2014 @ 18:50 |
Niet helemaal waar. In 2010 deden Hamilton en Button lang mee om het WDC. Alonso ook alleen maar in 2010 en 2012. In 2013 was die ook nergens. En 2011 leek Ferrari ook nergens op. Alleen Silverstone gewonnen, maar daar was toen iets mee met een eenmalige verandering van het reglement. Maar ook als de rijders afzonderlijk gaat beschouwen, dan heeft Hamilton in 4 jaar bij McLaren ook 12 overwinningen. Dat is net zoveel als Ferrari in 5 jaar. Dus zo dramatisch is dat nou ook weer niet. | |
Fir3fly | woensdag 2 april 2014 @ 18:52 |
In ieder geval kunnen we zeggen dat er simpelweg geen team opgewassen was tegen Red Bull. Dit jaar is dat dus Mercedes. Ik hoop dat Rosberg kampioen wordt maar ik ben bang dat Hamilton net wat beter is ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 2 april 2014 @ 18:58 |
Seizoen is nog niet over. In 2012 dacht iedereen na 2 races ook dat McLaren fluitend met het WK weg zou lopen. Nou heeft Mercedes wel een wat grotere voorsprong dan McLaren toen, maar mn Red Bull is wel goed in de ontwikkeling van de wagen. Dus om nu al te zeggen dat het beslist is, is wat vroeg. Maar Mercedes staat er natuurlijk wel erg goed voor. | |
Fir3fly | woensdag 2 april 2014 @ 18:59 |
Oh ja, wie dan? Red Bull was toch duidelijk de sterkste en Alonso deed ook voorin mee. | |
#ANONIEM | woensdag 2 april 2014 @ 19:07 |
Misschien niet iedereen, maar in de eerste races had McLaren echt wel de beste wagen. In beide races was de 1e rij voor McLaren. Alonso won de 2e in de regen, maar Button reed toen zijn voorvleugel kapot (tegen een Marussia of Caterham geloof ik) en volgens mij ging er iets fout bij de pitstop(s) van Hamilton. | |
Mexicanobakker | donderdag 3 april 2014 @ 11:51 |
In 2012 was McLaren in de eerste seizoenshelft beter. De Ferrari was toen tot aan Valencia dramatisch. Dat Alonso aan de leiding stond na een half seizoen was een godswonder. In de tweede seizoenshelft was de Red Bull van vergelijkbaar niveau als McLaren en iets beter dan de Ferrari. En op circuits met veel downforce was RB echt de sterkste. In 2010 was RB het gehele seizoen beter, alleen verneukten ze het bijna (autoproblemen in Bahrein en Aussie, de bekende crash in Turkije, het over-de-kop momentje in Valencia van Webber, Silverstone waar Vettel zichzelf in ronde 1 aan gort reed, Hongarije met die kneuzenactie, Korea waar de auto kapot ging.. Alonso heeft toen weliswaar op de seizoensfinale gefaald, maar dat het zover kon komen was de schuld van het falen van RB. Alleen Italie en Singapore was de Ferrari beter, en in Canada de McLaren. | |
Schunckelstar | donderdag 3 april 2014 @ 11:53 |
-oops, verkeerde topic- | |
Mexicanobakker | donderdag 3 april 2014 @ 11:54 |
Parkeerde Button niet zijn auto bij het verkeerde team en was het niet Vettel die tegen die komkommer aan reed? Die 2012 Ferarri was bijna net zo slecht als de 2009 Ferrari in het begin van het seizoen. | |
Peterselieman | donderdag 3 april 2014 @ 12:00 |
Was in 2011 en het was net niet raak: Hamilton deed twee jaar later nog eens iets soortgelijks. Hij vergiste zich in het team ![]() | |
twiFight | donderdag 3 april 2014 @ 12:14 |
Bij Hamilton zag ik de lol er wel in, gezien zijn lange tijd bij McLaren ![]() | |
Tarado | donderdag 3 april 2014 @ 13:44 |
| |
twiFight | donderdag 3 april 2014 @ 14:06 |
Mijn god, ik moest het bronartikel checken met Google Translate omdat ik het niet geloofde, maar er waren dus echt teams die de sensor zelf modificeerden? Dat dat uberhaupt niet gelijk al verboden was. Google Translate quote:
| |
Peterselieman | donderdag 3 april 2014 @ 14:12 |
Het zijn ook niet toevallig de teams die over die sensor klaagden dat hij zo snel stuk ging ... | |
Meike26 | donderdag 3 april 2014 @ 14:17 |
Goeie reclame ook voor Renault. 3 van de 4 Renault teams die 'cheaten' ?! ![]() | |
sasquatsch | donderdag 3 april 2014 @ 14:18 |
(Niet geheel) toevallig ook allemaal Renault teams die er problemen mee hebben. Het enige team dat blijkbaar geen probleem met de sensor heeft is Caterham, dat vanaf het begin al de packaging beter voor elkaar had dan de andere Renault teams. | |
Rossdale | donderdag 3 april 2014 @ 14:23 |
Ik begrijp dat de sensor normaal niet goed in de auto past (waarschijnlijk door het ontwerp van de Renault-motor) en ze daarom een kleine aanpassing moeten doen om hem goed tussen de tank en de motor te plaatsen. Als ze daarvoor inderdaad wat aan het schroefdraad moeten veranderen heeft dat niets met de meting zelf te maken. Echter als de sensoren zo kwestbaar zijn, snap ik dat er problemen zijn met de metingen omdat ze gemakkelijk kunnen beschadigen. Heeft volgens mij weinig met valsspelen te maken, maar meer met een slecht design wat geen rekening heeft gehouden met de geometrie van de sensor. | |
Meike26 | donderdag 3 april 2014 @ 14:33 |
Verkeerd geïnterpreteerd van mijn kant dan ![]() | |
Smoofie | donderdag 3 april 2014 @ 14:33 |
Gewoon afschaffen dus, dat fuel flow en fuel restriction ![]() | |
Waffle | donderdag 3 april 2014 @ 14:39 |
Flow meters zijn sowieso niet altijd even betrouwbare apparaten. Heb gewerkt met waterstof flow meters die elk verschillende waardes aangaven ![]() | |
Rossdale | donderdag 3 april 2014 @ 14:56 |
Ik begrijp ook dat als dit de problemen niet oplost, het ook in de benzine zelf zou kunnen zitten. Red Bull, Toro Rosso en Lotus rijden namelijk allemaal met Total benzine. Wellicht is de eigenschap van de benzine zodanig dat de flow niet gemakkelijk met echografie te meten valt, of in ieder geval niet met de frequenties waarop nu standaard gemeten wordt. Ik snap ook niet waarom ze niet gewoon met een maximale druk en een orifice in de toevoerleidingen werken. Dat lijkt een een stuk minder gevoelig voor fouten en veel gemakkelijker te controleren. | |
Weltschmerz | donderdag 3 april 2014 @ 14:59 |
Dan krijg je waarschijnlijk boosts, en daarna een zuinigheidsrace. Ik denk dat de logica erachter is dat er maar weinig met het verbruik te varieren valt, zodat er nog wel geracet kan blijven worden. Als die meting echter niet betrouwbaar is, dan kan dat competitievervalsend zijn. Ik zou zeggen stel de maximale diameter van een doorgang in de brandstofleiding vast, en maximeer het vermogen van de brandstofpomp. Maar dat zal wel te simpel gedacht zijn. | |
Meike26 | donderdag 3 april 2014 @ 15:02 |
Mijn idee is nog steeds dat het andersom gedaan moetworden. Niet verbieden, maar belonen. 150 liter tank + maximale turbodruk. Aan het eind van elke GP-weekend lever je je benzine weer in. Des te meer je terug kan brengen = niet verbruiken = meer overhouden tot eind van het jaar (uitval/DNS's niet meegerekend). Zuinigste 3 teams belonen met ... euro's (10, 5 en 3 miljoen bijvoorbeeld). | |
Rossdale | donderdag 3 april 2014 @ 15:05 |
![]() Giedo in de Sauber ![]() | |
sasquatsch | donderdag 3 april 2014 @ 15:08 |
Dan moet je ze beter belonen. De bedragen zijn nu te weinig, want ze verdienen meer met een plaats hoger in de rangschikking van het constructeurskampioenschap. | |
Smoofie | donderdag 3 april 2014 @ 15:23 |
Dat bezuinigen is gewoon onzin vind ik. Een vlucht van Amsterdam naar New York verbruikt meer brandstof dan een heel formula 1 season ... | |
Rossdale | donderdag 3 april 2014 @ 15:33 |
Dan gaan Caterham en Marussia nog langzamer het circuit over in besparingsmodus... | |
twiFight | donderdag 3 april 2014 @ 15:48 |
Ik betwijfel het. Volgens SkyF1 is het verschil in eindstand in het constructeurskampioenschap tussen de laatste twee plaatsen (dus vorig jaar Caterham en Marussia) al zo'n 30 miljoen.. Maar goed, ik ga niet weer de discussie over het verbruik aan. De helft snapt uberhaupt niet eens waarom er restricties zijn en blaten sowieso alleen maar "vroeger was alles beter". Daarnaast zijn de regels betreffende fuel flow door de teams zelf aangedragen. En, met alle respect naar de users op dit forum, denk ik dat de engineers in de F1 topsport toch iets beter weten hoe je een goede fuel flow sensor bouwt dan jullie. De voor de hand liggende methoden zullen echt wel geprobeerd zijn, maar blijkbaar ook niet betrouwbaar gebleken. Vergeet allen ook niet dat de sensor in feite massa moet wegen, niet volume! Een sensor die meet hoeveel ml. er door dat leidinkje stroomt daar hebben ze helemaal niets aan, het gaat om het gewicht. | |
AldoTheApache | donderdag 3 april 2014 @ 16:01 |
Als gevolg dat dus de langzame teams met 1 km over de baan rijden om zo het meest te besparen en toch geld verdienen? ![]() | |
Rossdale | donderdag 3 april 2014 @ 16:07 |
Hoe wil je de massaflow tijdens de wedstrijd wegen dan? Volgens mij meet je gewoon een volume (of druk en tijd in een leiding) en met het benzinesample bereken je de dichtheid. Op die manier berekenen ze het gebruikte gewicht lijkt mij ![]() Het lijkt me niet dat ze de benzinetank op loadcellen zetten en realtime de gewichtsafname meten, of hoe zou je dat anders moeten doen? | |
Meike26 | donderdag 3 april 2014 @ 16:24 |
Dan moet de prijs voor 10e plaats constructeurs sowieso hoger zijn dan zo'n zuinigheids beloning. Bovendien zullen sponsoren en motorleveranciers het nooit goedkeuren/fijn vinden dat een klant moedwillig langzaam gaat rijden. Het zou juist de weg moeten vrij maken om op innovatieve wijze zo snel mogelijk te worden tegen een zo efficiënt mogelijke krachtbron. Stel dat ze die 100kg/u gemiddeld niet per race, maar per seizoen bekijken. Dan krijg je ook al een heel ander kampioenschap. Teams krijgen iets meer vrijheid en wekt iets meer innovatie op dan nu het geval is. | |
franklop | donderdag 3 april 2014 @ 16:25 |
Het is toch niet 100kg/u gemiddeld, maar maximaal? Dus je mag er officieel geeneens boven zitten | |
sasquatsch | donderdag 3 april 2014 @ 16:27 |
Maximaal inderdaad, want gemiddeld kunnen ze met 100 kg/uur dan niet eens een race uitrijden. Gemiddelde ligt veel lager. | |
Rossdale | donderdag 3 april 2014 @ 16:31 |
Aangezien ze maar 100 kg mogen gebruiken en een race langer dan een uur duurt, is 100 kg/uur niet gemiddeld nee ![]() | |
Meike26 | donderdag 3 april 2014 @ 16:36 |
![]() Dacht echt dat het gemiddeld was. Net zoals in je auto met boordcomputer, dat je dan ziet wat gemiddeld verbruik is. En dat ze dan niet boven die 100kg/u mochten komen. Per gemiddelde per uur komt het wel op het zelfde neer en terug naar vorige reactie, welk team eind van het jaar laagste gemiddelde heeft een beloning uitrijken en bestraffen evt als team riant te veel heeft gebruikt. | |
Meike26 | donderdag 3 april 2014 @ 16:39 |
Maar als een tank bijv 160 liter meet, of je gp als Monza hebt, dacht ik dus dat ze dan gewoon meer prut mee konden nemen en zo de race uit kunnen rijden. 1 | |
nils7 | donderdag 3 april 2014 @ 16:42 |
Dat dacht ik eerst ook maar had net een dag voor de race in Australie in 1 van de voorgaande nieuws topics uitleg gekregen. Het is 100 kg en dat is voor Melbourne, Spa, Monza en Suzuka dus overal maximaal... Wat me dus op is gevallen afgelopen race is dat de Williamsen heel zuinig waren want die finishten op 92% verbruikt ofzo terwijl de rest van de top 10 dicht tegen de 100% zat. | |
Meike26 | donderdag 3 april 2014 @ 16:48 |
Zou dit misschien te maken hebben met het soort Ers systeem wat er gebruikt word? Williams is al sinds de invoering van Kers bezig geweest met een mechanische terug winning dmv vliegwiel en dat systeem van Williams zit onder meer in de Porsche 918 Spyder en ook een aantal LeMans projecten. Zij hebben dus voorkennis en voorsprong op de rest ? ![]() | |
LWD-Godius | donderdag 3 april 2014 @ 17:02 |
Williams met aangepaste livery in Bahrein, (verbod op alcoholreclame):![]() | |
Bluurgh | donderdag 3 april 2014 @ 17:05 |
Maar je kan dan de technologie gebruiken in de normale autoindustrie en aangezien iedereen altijd wel een nieuwe auto blijft kopen hebben miljoenen auto's daar 'profijt' van. F1 was altijd al voor innovatie, al heb je het nou over motoren, banden, active suspension, abs, traction control, whatever. Veel van die technieken zijn op een gegeven moment zover ontwikkeld dat het in een F1 auto bijvoorbeeld te gevaarlijk wordt of het de coureur het te gemakkelijk maakt en dan wordt het verboden. Maar die technieken kunnen dus prima worden verwerkt in jouw auto. En dan is het logisch dat je opzoek blijft gaan naar nieuwe innovatie. Anders krijg je of levensgevaarlijke auto's met 3000pk en absurd veel downforce, waarbij uiteindelijk de coureur niet eens wat hoeft te doen maar het bewustzijn verliest door de enorme g-krachten in de bochten, of je stelt eenmaal dezelfde regels in en die houden we voor de komende 200 jaar. Maar dan worden alle auto's hetzelfde en daar hebben we al genoeg specseries voor. F1 = innovatie. Dat dat niet altijd de innovatie is die mensen willen zien is jammer, maar niks aan te doen. En dat is al decennia zo, waarschijnlijk vonden de fans die eind jaren '60 de introductie van vleugels meemaakten het ook maar onzin. Haha, je hebt vleugels, downforce! echte mannen hebben dat toch niet nodig! ![]() | |
twiFight | donderdag 3 april 2014 @ 17:08 |
Ik dacht dat eerder besloten was dat de strepen ook niet mochten? Nou ja, het zal wel in overleg gaan met Bahrain natuurlijk. Hoe het precies gaat weet ik niet, maar je kunt natuurlijk moeilijk een 100kg/u limiet handhaven als je het gewicht niet meet (op wat voor een manier dan ook). Het punt is dat het volume van een vloeistof varieert met de temperatuur. Een sample achteraf werkt dus ook niet, omdat dan de temperatuur en dus het volume anders kan zijn, waardoor de meting tijdens de race niet klopt. Van de informatie die ik gehoord heb gebruiken ze een techniek met supersonische sensoren. Ik weet niet of meer over bekend is, misschien valt het ook nog wel onder bedrijfsgeheim. | |
Fir3fly | donderdag 3 april 2014 @ 17:12 |
Daar heeft dit niks mee te maken. De FIA wilde gewoon pk's beperken en de teams kwamen met dit gedrocht als oplossing. | |
twiFight | donderdag 3 april 2014 @ 17:18 |
Ik lees in de datasheet van de fuel flow sensor dat die (o.a.) temperatuur en druk kan meten. Of dat daadwerkelijk de waarden zijn waarmee ze de flow bepalen staat er niet, maar wederom, dat is waarschijnlijk bedrijfsgeheim. | |
Googolplexian | donderdag 3 april 2014 @ 17:21 |
Da's de zure fan-manier om er naar te kijken. - Er is meer techniek t.o.v. vorige jaren, ik hoor meer techniek dan vorige jaren. - Auto-industrie levert steeds kleinere turbo motoren. Wil de F1 relevant blijven moeten ze ook naar kleinere turbo-motoren. - KERS staat voor de auto-industrie nog in de kinderschoenen ... straks en dankzij F1 niet meer. - Kun jij je nog een supercar voorstellen zonder actieve aero of dual clutch box? F1! Kijk ook naar de positieve zijde voor een echt gebalanceerd beeld. P.S.: De enige coureurs die ik verbaal hoor zijn over het geluid van de motoren zijn de coureurs die na een race tegenvallend geëindigd zijn. Lewis vindt zijn auto "de beste EVER", Vettel is niet te spreken over het geluid. Go figure. | |
Fir3fly | donderdag 3 april 2014 @ 17:24 |
Bla bla bla, prachtig allemaal. Alsof ik dit niet weet ![]() Kleine turbomotoren zijn prima. Ik vind turbo's cool en het geluid staat me eigenlijk ook wel aan. ERS en al die andere systemen zijn prachtige technieken. Oordeel dus niet zomaar voordat je iets weet. Maar het niet kunnen ontwikkelen van die techniek gedurende het seizoen en het beperken van de fuel flow doen al dat teniet. En dan zijn we nog maar net van het gezeik over die banden af ![]() | |
Googolplexian | donderdag 3 april 2014 @ 17:30 |
Tsja ... kan hier wel op ingaan maar dat wordt waarschijnlijk toch weggewimpeld met een bla, bla, weet ik al. Relevante techniek = niet na elke rit met je auto naar de dealer voor een nieuw blok of een nieuwe bak. F1 laat fabrikanten nu relevante techniek ontwikkelen. Dussss... Maar dat wist je al. Zucht ... dit wordt weer een jaar klagen zonder te genieten voor velen. Twee races pas ![]() | |
sasquatsch | donderdag 3 april 2014 @ 17:30 |
Het beperken van de fuel flow zou moeten leiden naar efficiëntere motoren die wel vol kunnen pushen. Zover zijn ze alleen nog niet. En het kunnen ontwikkelen ligt niet stil. Alleen mogen ze gedurende het seizoen geen performance verbeteringen doen. Voor volgend jaar weer wel. Efficiëntie- en betrouwbaarheidsverbeteringen mogen daarentegen wel, mits toestemming van de FIA. | |
Fir3fly | donderdag 3 april 2014 @ 17:32 |
Nee, ze forceren ze. En zoals altijd zijn daar de gevolgen weer volledig niet van te overzien en lijdt dat weer tot minstens één verloren seizoen. Het is de tendens van de laatste 5 jaar. Steeds meer restricties en steeds meer uitzonderingen die tot de meest bizarre oplossingen leiden. En ondertussen heeft F1 steeds minder met racen te maken. | |
Googolplexian | donderdag 3 april 2014 @ 17:36 |
Dat zeiden ze ook naar aanleiding van de veiligheidsmaatregelen sinds de jaren 60. Ze = de fans. Het overgrote deel fans vonden de crashes, de branden en het risico juist prachtig. Stoere mannen racen ... het zijn toch geen watjes? Nu wordt er over gesproken alsof het 't beste is wat F1 ooit is overkomen. Goes to show, eh? | |
twiFight | donderdag 3 april 2014 @ 17:45 |
Sterker nog, Hamilton gaf na Malaysia in een interview aan voornamelijk de wind om zijn helm te horen en niet zo heel veel van de motor. Hoe dat voorgaande jaren was weet ik overigens niet. | |
twiFight | donderdag 3 april 2014 @ 17:48 |
En dat geldt v.z.i.w. ook alleen maar voor de mechanische onderdelen. Software mag wel aan 'gesleuteld' worden en dat betekent best veel, aangezien het hele management (brandstof, ERS, temperatuur, etc.) via software aanpasbaar is. | |
Fir3fly | donderdag 3 april 2014 @ 17:58 |
Dat heet dus een stroman. Betekent meestal dat de argumenten op zijn. | |
Googolplexian | donderdag 3 april 2014 @ 18:10 |
![]() Jij hebt jouw mening en geniet dit jaar van F1 op jouw manier. Ik de mijne en op mijn manier. ![]() Probeer i.i.g. te genieten ... het seizoen is zo weer om. | |
LWD-Godius | donderdag 3 april 2014 @ 18:14 |
Side-pods van McLaren dit weekeinde:![]() Achtervleugel: ![]() | |
Smoofie | donderdag 3 april 2014 @ 19:17 |
Ze kunnen innoveren zonder dit soort regels toch? Ze kunnen regels maken om efficienter om te gaan met de energie maar tegelijk kunnen zel wel 160kg fuel meenemen bijvoorbeeld. Het is een sport hé? Vergeet dat niet. Mensen die massaal naar de races gaan en circuits die goud betalen om F1 binnen te halen , betalen voor amusement en racen, niet om te zien hoe zuinig de race auto's wel kunnen zijn. Snap ook niet dat de teams dit allemaal accepteren. | |
Breaker.Faker | donderdag 3 april 2014 @ 20:23 |
Filmpje over de geluiden van de v10,v8 en de v6 turbo motoren op Melbourne. | |
Wertha | donderdag 3 april 2014 @ 20:28 |
Ga je nu een situatie waarin mannen verbrandde in hun bolides vergelijken met een situatie waarin steeds meer coureurs zelf de noodklok luiden omdat het racen steeds saaier wordt? Krankzinnig. | |
Gort | donderdag 3 april 2014 @ 20:58 |
Het is vooral doodzonde dat de topcoureurs niet tegen elkaar racen. Een echt gevecht met min of meer gelijke auto's tussen Vettel/Hamilton/Alonso zou geweldig zijn. Nu zie je hoe Vettel met zijn auto vecht, hoe Hamilton onbedreigd zijn rondjes rijdt, en hoe Alonso een backmarker verschalkt. Formule Lame. | |
opreis | donderdag 3 april 2014 @ 21:09 |
tja, ze racen wel tegen elkaar, maar alleen om plek 3 t/m 10 (met uitzondering van Hamilton die ergens voorin rijdt zoals Vettel ook wel is deed de afgelopen jaren) | |
Peterselieman | donderdag 3 april 2014 @ 21:16 |
Voor nu vind ik het wel even een verademing dat de Mercedessen vooraan rijden | |
#ANONIEM | donderdag 3 april 2014 @ 21:21 |
Het is iig weer eens iets anders dan een Red Bull die voorop rijdt ![]() | |
sasquatsch | donderdag 3 april 2014 @ 21:39 |
En het wordt gedurende het seizoen wel steeds beter. De Red Bulls komen steeds dichter bij en dat verwacht ik ook wel van de Ferrari's en de McLaren's. | |
twiFight | donderdag 3 april 2014 @ 22:10 |
Het punt is dat racen en Formula 1 evolueert. In sommige gevallen 'lijdt' het racegevoel daar misschien onder, maar is het uiteindelijk toch beter voor de sport. Of jij als kijker dan blij bent met die verandering of niet, daar mag je zelf een mening over vormen, maar dat de F1 zal blijven evolueren is een feit. Ik vraag me af wat alle roeptoeters eigenlijk wel hadden willen zien? Nog een jaartje of 10 Vettel die 2/3e van de races wint? Ik vond juist de afgelopen jaren te saai voor woorden. Ik ben in de Schumacher-tijd ook al eens gestopt met kijken. | |
Nieuwschierig | donderdag 3 april 2014 @ 22:24 |
Opvallend weinig grote crashes meer bij de start. Alleen in La Source en San Devote wil er nog wel eens een stukje plastic van de voorvleugel afbreken, maar de tijd dat er 7 losse wielen in de eerste bocht lagen lijkt ook al eeuwen geleden. | |
JohnB52 | donderdag 3 april 2014 @ 22:27 |
Dat heeft denk ik te maken met de kwaliteit van coureurs die tegenwoordig rond mag rijden. | |
Gebraden_Wombat | donderdag 3 april 2014 @ 22:32 |
![]() ![]() ![]() | |
twiFight | donderdag 3 april 2014 @ 22:40 |
Ik denk dat het ook te maken heeft met de consequenties (duh). Ik denk dat de gevolgen groter zijn geworden, ook relatief. Vroeger had je altijd nog een kans dat een motor profte, of dat na een stuurfout iemand in de grindbak kwam te staan. Het kampioenschap zat (voor mijn gevoel?) nooit zo dicht op elkaar en dus waren de consequenties minder. Een DNF was nog wel te slikken en materiaalfalen was altijd een optie. In deze tijd houdt het materiaal het zo goed als elke race vol en het kampioenschap zit erg dicht bij elkaar. Eruit gekegeld worden door een andere coureur heeft dus vrij grote consequenties. | |
Fir3fly | donderdag 3 april 2014 @ 22:40 |
Mercedes die elke race wint is toch exact hetzelfde? Jij zit ook te ageren tegen een niet bestaand punt. De afgelopen jaren zijn de regels aan enorme veranderingen onderhevig en het racen wordt er niet beter van. Of het nou Red Bull of Mercedes is dat domineert, wat de FIA ook probeert het helpt niets. In mijn optiek wordt het dus alleen maar erger. Hoe meer de FIA de duimschroeven aandraait, hoe minder interessant de sport wordt. | |
Fir3fly | donderdag 3 april 2014 @ 22:42 |
Wederom, waarom is dat zoveel beter dan Red Bull? Voor iemand die neutraal is maakt het geen reet uit. | |
twiFight | donderdag 3 april 2014 @ 22:44 |
Klopt en dat zou ik zeker jammer vinden, maar gedraag je niet als een kleuter zeg. We hebben verdomme nog maar 2 races gehad, niet 4 jaar van Mercedes dominatie. Dat is 100% jouw mening. Niet elke regel zal in de praktijk even goed werken, maar ze moeten toch iets proberen. Ik vond DRS in de praktijk ook een draak van een maatregel, maar ze hadden wel een punt dat inhalen veel te lastig was. Je hebt helemaal gelijk, het is ook een ruksport! Maar wat doe je hier dan nog? Ga lekker posten over een sport die je dan wel leuk vindt. Maar nee, je blijft met alle plezier hier je gezanik posten. Volgens mij vind je die veranderingen eigenlijk wel spannend, maar wil je gewoon wat te zeiken hebben. | |
#ANONIEM | donderdag 3 april 2014 @ 22:56 |
Ik ook, in 2001/2002 volledig gestopt met kijken, dan vanaf 2007 of zo weer eens sporadisch een race gekeken, en in 2009 het weer een beetje gaan volgen, en dan vanaf 2010 weer (vrijwel) alle races gekeken. Al dat gemekker ook altijd. Als je het niet leuk vindt, dan kijk je toch niet? Da's ook de enige manier dat er iets verandert, want als de kijkcijfers naar beneden gaan, dan gaan ze echt wel dingen veranderen. En sowieso is de F1 sinds 1950 continu veranderd. En dat gaat ook wel door. Ga er maar alvast vanuit dat over 10-15 jaar het volledig elektrisch is. | |
Fir3fly | donderdag 3 april 2014 @ 22:56 |
Pffffff ![]() Over het racen, niemand vindt die Red Bull dominantie toch leuk? Niemand hier tenminste. Dus dat is niet echt alleen mijn mening. Punt is dat de FIA al meer dan 10 jaar (sinds de laatste Ferrari dominantie) er alles aan doet om dat te voorkomen. En dat lukt gewoon niet. Maar we krijgen wel belachelijke dingen als de F-duct, getrapte neuzen en nu vogelbekdieren. De auto's worden langzamer, lelijker en meer eenheidsworst. Innovatie is er nauwelijks, iedereen gaat voor vrijwel de exact zelfde oplossing alleen is het ene team er wat beter in dan het andere. Ik, en velen met mij, vinden dat geen positieve trend. En om mij dan meteen af te schilderen als een ongefundeerde zeikerd of een 'vroeger was alles beter'-nostalgist is behoorlijk onbeschoft ![]() | |
Peterselieman | donderdag 3 april 2014 @ 23:02 |
Zijn we hier neutraal dan? Als fan ben ik het vingertje gewoon zat en als er gezeik is dan is dat omdat Red Bull zit te jammeren of de regels illegaal opgerekt heeft. De wagens zijn retesnel, dat moet ik ze nageven, maar voor de rest heb ik 0,0 met dat team, in tegenstelling tot enkele andere teams. | |
#ANONIEM | donderdag 3 april 2014 @ 23:03 |
Die eenheidsworst is ook een beetje de consequentie van de voortschrijdende techniek en modellering. Doordat de research en kennis zoveel beter is dan 30 jaar geleden, komen ze veel sneller tot dezelfde oplossing en worden elkaars oplossingen ook veel sneller doorgrond en overgenomen. Je kunt ook niet alles vrijgeven qua regelgeving, want dan gaan de wagens veel te snel en zijn niet meer te beheersen. De tijd van de jaren 60-90 komt niet meer terug. Overigens is dat voor een flink deel ook geromantiseerd, want als je naar de uitslagen kijkt van die tijd, zie je dat er enorme verschillen tussen de wagens zitten. Vaak had de nummer 1 20 of meer seconden voorsprong op de nummer 2. | |
Fir3fly | donderdag 3 april 2014 @ 23:09 |
Volledig mee eens. Ik was er toen ook niet eens. Dat zeg ik net ook al. Ik heb geen nostalgiebril op (in tegenstelling tot sommige andere users hier ![]() Met jouw eerdere stelling ben ik het niet helemaal eens. Teams kunnen nog steeds prima innoveren alleen het wordt ze onmogelijk gemaakt. Mazen in de wet worden constant gevonden en vervolgens weer gedicht. Maar zoiets kan een enorme impact hebben op het kampioenschap. Zie alleen al Silverstone 2011, dat was een complete farce. | |
Fer | donderdag 3 april 2014 @ 23:30 |
Afgelopen jaren zijn er talloze regels ingevoerd, met allemaal ergere gevolgen. Misschien moeten ze maar eens wat vrijgeven en in plaats daarvan de budget cap. Want de meeste regels waren om kosten te verlagen. Enkele voorbeelden: Motoren moesten langer meegaan. Van 1 motor per sessie, naar 1 per weekend, naar 5 per seizoen. Reden: lagere kosten Gevolg: superbetrouwbare motoren, nooit meer afvragen of de motor van de nummer 1 nog gaat ploffen voordat de finish is bereikt. Lagere downforce, meer mechanische grip Reden: Meer inhalen Gevolg: Meer bandenslijtage, nog minder inhaalacties. | |
Geralt | vrijdag 4 april 2014 @ 06:31 |
Dit weekend Sutil zonder drinkfles in de auto om zo nog wat gewicht te besparen ![]() Dat kan toch nooit goed zijn. Zonder voldoende vocht in je pens is het lastig om je concentratie erbij te houden. Slechte ontwikkeling dit ![]() | |
Geralt | vrijdag 4 april 2014 @ 06:33 |
Note to self: vanmiddag ff Ziggo bellen dat ik Sport1 moet hebben weer ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 4 april 2014 @ 08:17 |
Da afgelopen jaren is het aantal inhaalacties anders flink gestegen. | |
franklop | vrijdag 4 april 2014 @ 08:20 |
Door het kunstmatige inhalen via KERS en DRS | |
Rossdale | vrijdag 4 april 2014 @ 08:27 |
Het is gewoon allemaal minder geworden omdat op vrijwel elke actie die een coureur kan maken een straf staat. Wijk je even van je lijn af om te verdedigen.. straf Tik je in een gevecht toevallig een ander net aan... straf Ga je te enthousiast de bocht door en kom je met 4 wielen naast de baan.. straf... Als iemand door zijn DRS zijn auto naast de jouwe zet en je verdedigd jezelf net iets te agressief tegen deze kunst maatregel... straf. Drijf je je auto tot de max van zijn kunnen, begeeft iets het en moet het vervangen worden... straf Dat slaat gewoon helemaal nergens op, dat is doorgeslagen schijnveiligheid en overijverige regelgeving. Dat heeft niets met topsport te maken | |
Meike26 | vrijdag 4 april 2014 @ 08:36 |
Eens, daar stoor ik mij ook al jaren aan. Er zijn maar weinig incidenten die nog worden afgedaan als raceongeluk. Nu ook met Magnussen. 2 strafpunten voor de touche met Raikonnen, terwijl hij nergens heen kon gaan. Echt te belachelijk voor woorden. F1 is wat dat betreft echt veel te soft en 'keurig' geworden. Een soort cabrio-DTM zonder wheelbanging.. ![]() | |
Tarado | vrijdag 4 april 2014 @ 08:38 |
Ik moet ook eerlijk zeggen dat het me momenteel niet meevalt om te kijken, terwijl ik toch een redelijke fanaticus ben en eigenlijk nooit een race mis. | |
#ANONIEM | vrijdag 4 april 2014 @ 08:40 |
2002 dát was pas saai. ![]() Of 1992 en 1993. ![]() En de 2e helft van vorig jaar natuurlijk ook. Kan zijn dat het dit seizoen dezelfde kant opgaat, maar om na 2 races dat al te concluderen, gaat me veel te ver. | |
Tarado | vrijdag 4 april 2014 @ 08:41 |
Kan saai geweest zijn maar het ging wel snel, dat is het grootste probleem nu plus dat hoover geluid. | |
sasquatsch | vrijdag 4 april 2014 @ 10:06 |
Het jaar ervoor (in 2010) ook al. Komt door het verbod op bijtanken, omdat met bijtanken vooral in de pits werd ingehaald en nu meer op de baan. Statistieken tonen aan dat sinds het invoeren van het bijtanken het aantal inhaalacties op de baan drastisch is gedaald en sinds het verbod weer is gestegen. | |
Smoofie | vrijdag 4 april 2014 @ 10:09 |
De teams moeten 'gewoon' een eigen bond opricjten . | |
sasquatsch | vrijdag 4 april 2014 @ 10:09 |
Ja, van Sauber omdat ze een te zware auto hebben gebouwd. ![]() | |
sasquatsch | vrijdag 4 april 2014 @ 10:17 |
Die was er (FOTA) en is sinds dit jaar weer opgeheven omdat er geen overeenstemming tussen de teams was over verschillende onderdelen zoals de Resource Restriction Agreement. Red Bull, STR, Ferrari en Sauber hebben de FOTA al eerder verlaten vanwege die onengheid. Het doel van de FOTA was oorspronkelijk een tegenwicht bieden aan de FIA en de FOM (als een volwaardige gesprekspartner) en dat is achterhaald omdat vertegenwoordigers van de FIA, FOM en de teams tegenwoordig in de Formula One Commission zitten. | |
twiFight | vrijdag 4 april 2014 @ 10:22 |
Is dat ook niet een beetje de schuld van de FIA zelf? Ze zijn een aantal jaren zo willekeurig omgebaggerd in de regels dat, ongeacht van wie je fan was, je wel een raceincident kon noemen waarbij een coureur nogal arbitrair werd bestraft. Daar kwam op den duur hevig protest tegen (terecht) en ja, toen zaten ze in een positie dat ze iedereen wel moesten straffen, om nog wat geloofwaardigheid over te houden. Volgens mij is de FIA net al een brug te ver. Van mij mag ook meer als raceincident beoordeeld worden. Er zijn twee duidelijke uitzonderingen: iemand van de baan duwen is absoluut NOT DONE, al helemaal niet met 300 km/u. En kamikazestijl achterop iemand rijden (a la Grosjean). Koude banden zijn geen excuus, dat weet je, je bent een professional verdomme. | |
Tarado | vrijdag 4 april 2014 @ 12:08 |
| |
Nattekat | vrijdag 4 april 2014 @ 12:14 |
Dat is mooi nieuws ![]() Nog even hoop houden... | |
JohnB52 | vrijdag 4 april 2014 @ 12:18 |
Als ze maar niet "Bild" als bron hebben gebruikt.![]() | |
Abed | vrijdag 4 april 2014 @ 12:18 |
Schumigod ![]() | |
Tarado | vrijdag 4 april 2014 @ 12:23 |
Officieel statement ![]() | |
Meike26 | vrijdag 4 april 2014 @ 12:35 |
Ik heb zo'n idee dat dit 'oud' nieuws is, maar veel later naar buiten gebracht. Na 3,5 maanden uit je coma ontwaken en dan nog bij bewustzijn komen is heeel uitzonderlijk. Mijn gevoel zegt dat ze express stil hebben gehouden en dat hij al een maand of meer al bij bewustzijn is (geweest). Meer tijd voor revalidatie/de persoon Schumacher ipv gelijk met pers moment te komen en weer een horde persmuskieten voor je ziekenhuis te ontvangen. Wat er van die persoon Schumacher over is gebleven is ook nog maar de vraag, belangrijker nog dat hij zijn kids nog herkend of niet. | |
Coelho | vrijdag 4 april 2014 @ 12:46 |
Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. Als hij gisteravond voor het eerst op commando z'n vingertop heeft bewogen, dan zullen ze dat niet al vandaag als statement naar buiten brengen... | |
Sinister-D- | vrijdag 4 april 2014 @ 18:47 |
Kids ![]() ![]() In de Nederlandse taal noemen we zoiets nog altijd kinderen stappen met de guyz, het gaat goed met de businezz, late night out ![]() bah ![]() [/offtopic] Nu terug serieus ![]() Een collectie van 's wereld bekende en beste circuits volledig op schaal getekend ![]() Helemaal buitenom het wegcircuit van de Isle of Man TT ![]() ![]() | |
Gort | vrijdag 4 april 2014 @ 21:09 |
Handig, een catalogus voor je nieuwe tuininrichting | |
Nattekat | vrijdag 4 april 2014 @ 21:22 |
Wat is Zandvoort klein ![]() | |
Fer | vrijdag 4 april 2014 @ 21:48 |
Maar het zijn imhaalacties van niets. Niks spannends aan, of na rondenlange strijd. En vroeger bleven ze erachter om dat inhalen niet mogelijk is. Nu doen ze hetzelfde om banden te sparen. En one kid, two kids Een kind, twee kinderen Zie je het probleem? | |
#ANONIEM | vrijdag 4 april 2014 @ 21:50 |
Nou, wat is dan het verschil? Toen was het kut, nu is het kut? Overigens bleven ze vroeger er achter hangen omdat het handiger was om benzine te sparen, dan twee rondjes door te rammen als de ander de pits in was gegaan om er vervolgens weer voor uit te komen. Nou, dat was spannend. | |
Nattekat | vrijdag 4 april 2014 @ 21:56 |
Zelfs Top Gear staat erop ![]() | |
nils7 | zaterdag 5 april 2014 @ 01:40 |
Humm ik zet twijfels bij sommige circuits of de grootte klopt.... zo lijkt bathurst me veel groter dan daar geprojecteerd en imola lijkt me een stuk kleiner. | |
nils7 | zaterdag 5 april 2014 @ 02:00 |
Had me altijd afgevraagd waar ze de foto's van de Williams hadden geschoten ik vond t al op Ascari lijken maar net bij InsideGP waren er beelden van en het is idd geschoten op ascari | |
Meike26 | zaterdag 5 april 2014 @ 08:47 |
Dat idee heb ik ook. Ook de Isle of Man zelf lijkt mij niet zo groot. Ter illustratie; De Nordschleife is in de grootste omloop 25,6 km lang. Het stratencircuit van Isle of Man is 60,7km lang. Als je ziet hoe iniemini Nordschleife is vergeleken met de lay-out van The Isle, dan is die omloop hierop onderhand 2 keer zo lang, circa 120km. En dan Avus, oorspronkelijk 19,3km lang (opgezocht op Wiki), lijkt ook naast De Nordschleife wel wat langer dan 19km hier. Edit bericht aangepast wbt het Avus circuit. [ Bericht 8% gewijzigd door Meike26 op 05-04-2014 08:56:22 ] | |
Meike26 | zaterdag 5 april 2014 @ 08:54 |
Dubbel post ![]() | |
LWD-Godius | zaterdag 5 april 2014 @ 11:04 |
Het beeld van de neuscamera die in de vanity panel is ingebouwd bij de RB10, Newey weet altijd wel een maas in de wet te ontdekken:![]() | |
THEFXR | zaterdag 5 april 2014 @ 12:49 |
boys, wanneer is de kwalificatie? | |
Fiorano | zaterdag 5 april 2014 @ 12:50 |
17.00-18.00 | |
THEFXR | zaterdag 5 april 2014 @ 12:51 |
ik zie ook helemaal geen GP topic over Bahrein | |
Fiorano | zaterdag 5 april 2014 @ 12:52 |
Ze lijken door tegaan in het Maleisië topic, als die vol is zal het wel Bahrein worden. | |
THEFXR | zaterdag 5 april 2014 @ 12:55 |
thanks | |
Peterselieman | zaterdag 5 april 2014 @ 23:45 |
beeld van niks natuurlijk. Verplicht een andere oplossing zoeken dunkt me | |
LWD-Godius | zondag 6 april 2014 @ 01:46 |
Was het maar waar. | |
Tarado | zondag 6 april 2014 @ 11:47 |
| |
Geralt | zondag 6 april 2014 @ 11:48 |
Haas zal er wel 1 van zijn gok ik ![]() | |
Tarado | zondag 6 april 2014 @ 11:55 |
![]() Ecclestone says two new F1 team entries will be accepted Bernie Ecclestone says that two future F1 entries have been accepted – although he didn’t specify when they would join the World Championship. The two teams in the frame in recent weeks are Gene Haas project, which in essence be a Ferrari customer team using as much Maranello technology as the rules allow. Next year the rules on sharing technoligy have been relaxed, so that in effect a team needs to have only its own IP in terms of chassis and bodywork. The Colin Kolles-run Romanian-backed team, which is expected to use a Renault engine. There was also an approach from Stefan GP which is believed to has less weight behind it. It’s not clear yet whether Haas could be ready to go for 2015, but sources say that the Romanian project is aiming for next season, given that Kolles already has a well-equipped facility in Germany. Asked about Haas, Bernie said: “They will be accepted. We’ve also accepted another team as well. Whether they make it or not is another story. We’re happy to have another couple of teams. I’ve spoken to Jean Todt about it. We agreed yesterday, if two teams want to come in, we’ll let them in.” Asked if 13 teams was acceptable, he said: “Yeah, sure.” Haas is building a facility close to his NASCAR base and the Windshear Wind Tunnel, and is also expected to have a facility in Italy. | |
Beach | zondag 6 april 2014 @ 12:51 |
Dacia F1 ![]() | |
Peterselieman | zondag 6 april 2014 @ 13:08 |
Dat zou net zoiets zijn als dat de president van de VS bij de Aldi gaat shoppen ![]() | |
Kleffe_Dop | zondag 6 april 2014 @ 13:43 |
Roemenië? Zou daar ook nog staatsgeld in gaan ja? ![]() | |
Nattekat | zondag 6 april 2014 @ 13:47 |
Valt me net op dat RB t/m Ferrari 4 garages hebben en de rest van de team maar 3 ![]() | |
sasquatsch | maandag 7 april 2014 @ 12:32 |
Mercedes dominantie ligt niet alleen aan de motor, maar ook aan de packaging van de motor.
| |
twiFight | maandag 7 april 2014 @ 12:42 |
Als ik dat zo lees een verdiende voorsprong dus. Alhoewel ik mij wel afvraag hoe zij 3 jaar geleden hier al aan begonnen konden zijn en wat nu daadwerkelijk het voordeel oplevert voor deze package. RBR is hier normaal heel sterk mee en eerlijk gezegd denk ik dat zij dit jaar nog steeds een van de betere ontwerpen hebben. Maar Mercedes heeft dit jaar ook een goed ontwerp en een sterkere power train. Ik vind dit mooi om te lezen. Dit is mijns inziens waar F1 om gaat. Oplossingen ontwerpen voor nieuwe uitdagingen (regels) en daar gewoon een goed werkende package voor maken. Voordelen aan de hand van mazen in de wet zijn ook leuk en vaak wat spectaculairder, maar engineering-wise vind ik bovenstaande successen wat respectabeler. | |
Fir3fly | maandag 7 april 2014 @ 12:59 |
Inderdaad. Jammer alleen dat er dankzij diezelfde regels weer een seizoen voor opgeofferd wordt. | |
twiFight | maandag 7 april 2014 @ 13:52 |
Dat is, wederom, jouw mening. Ik vind het tot nu toe een erg leuk seizoen, grotendeels dankzij die regels. Maar goed, je bent nederlander en je moet wat te zeiken hebben, natuurlijk. | |
Fir3fly | maandag 7 april 2014 @ 16:26 |
Of je bent blind en kan geen kritiek aan. | |
Nattekat | maandag 7 april 2014 @ 16:52 |
| |
Meike26 | maandag 7 april 2014 @ 18:15 |
Wow, na Spanje al.. ![]() ![]() Bij het lezen dacht ik nog, ja dat zal volgend jaar wel worden dan. Maar dit klinkt hoopvol... *maar blijft wel sceptisch*. | |
THEFXR | maandag 7 april 2014 @ 18:20 |
ja, als het ten koste gaat van de inkomsten kunnen dingen snel veranderen. | |
kepler | maandag 7 april 2014 @ 18:21 |
Dat is wel echt tof, ik ben benieuwd naar de details (als we die ooit krijgen te zien) | |
#ANONIEM | maandag 7 april 2014 @ 18:37 |
Wat een geleuter zeg. "We gaan werken aan luidere motoren". Op welke manier is dat een ontwikkeling die op technologisch vlak ook maar enigszins relevant is en hoe gaat het de wagens sneller maken? De makkelijkste manier is overigens om er een luidspreker in te zetten met digitaal geluid dat gekoppeld is aan het toerental van de motor. Zoiets doen ze overigens in de modelspoorbouw ook, dus de technologie bestaat al, je hoeft het alleen maar op te schalen naar de F1. | |
LWD-Godius | maandag 7 april 2014 @ 18:58 |
Een manier is om de fuel flow rate en het maximaal toegestane brandstofhoeveelheid te verhogen. Hierdoor kunnen de rijders weer vrijelijk 15000 toeren p/m rijden ipv de +-11000 wat ze nu doen om brandstofredenen. | |
road_runner1990 | maandag 7 april 2014 @ 19:28 |
de laatste gp.... mooie koprol en vechten tot de finish | |
Rossdale | maandag 7 april 2014 @ 20:10 |
'gevechten' tussen teammates en kunstmatige inhaalacties met DRS.. Spanning en sensatie zeg | |
Wertha | maandag 7 april 2014 @ 20:21 |
Die gevechten tussen Rosberg en Hamilton waren wel echt hoor. Die lieten elkaar ternauwernood in leven. Er zijn coureurs die geen teamgenoten van elkaar zijn en die de deur wagenwijd voor elkaar open laten staan. | |
Fer | maandag 7 april 2014 @ 20:49 |
Meer herrie is minder efficiency. Denk niet dat een team er aan meedoet. | |
Geralt | maandag 7 april 2014 @ 21:17 |
Ik vraag me nog steeds af waarom Magnussen een overall van Mercedes Benz aan had tijdens de GP. Normaal hebben die toch McLaren erop staan op de achterkant en niet Mercedes Benz of ben ik nou gek aan het worden? ![]() ![]() | |
#ANONIEM | maandag 7 april 2014 @ 21:55 |
Ik vermoed het laatste ![]() | |
Karstman | maandag 7 april 2014 @ 21:56 |
Dat sowieso ![]() Zat nog even te zoeken naar foto's van magnussen tijdens de race maar kan het niet zo snel vinden. | |
LWD-Godius | maandag 7 april 2014 @ 22:37 |
Ferry_76 | maandag 7 april 2014 @ 22:54 |
Als dat klopt, gaat niemand dat zomaar even kopiëren dit seizoen. De klantenteams van Mercedes hebben deze oplossing dan niet, neem ik aan? | |
Peterselieman | maandag 7 april 2014 @ 23:09 |
ja, maar zij kwamen er pas achter toen het contract voor de motoren getekend werd. Zij hadden daardoor minder tijd om zich aan dit voordeel aan te passen. | |
Fir3fly | maandag 7 april 2014 @ 23:38 |
Ik neem aan dat bijvoorbeeld Ferrari niet zo'n soort verandering aan de motor mogen maken? | |
Peterselieman | maandag 7 april 2014 @ 23:41 |
dit jaar niet meer nee | |
Fir3fly | maandag 7 april 2014 @ 23:45 |
Ik vind die regel nog wel het meeste onzin. Ferrari kan nu al gewoon dit seizoen weggooien en aan de motor voor 2015 beginnen. Het bespaart geen cent en zorgt alleen maar voor stagnatie. Dat ze het deden met de oude V8's was te begrijpen, die dingen waren zo goed als uitontwikkeld. Maar dit slaat nergens op. | |
Peterselieman | maandag 7 april 2014 @ 23:53 |
Renault en Honda zullen nu ook voor deze oplossing gaan. Reken er maar op dat overal al sinds de eerste tests druk gekeken wordt waar nog verbeteringen mogelijk zijn en ik weet vrij zeker dat met name in Maranello al sinds de eerste wintertest alle alarmbellen rinkelen vanwege de Mercedes. | |
Fir3fly | dinsdag 8 april 2014 @ 00:03 |
Dat snap ik allemaal wel. Maar daar moeten we dus nog een jaar op wachten. En dan nog met droge ogen claimen dat F1 innovatief is ![]() | |
THEFXR | dinsdag 8 april 2014 @ 00:04 |
oeff, suckerpunch | |
Peterselieman | dinsdag 8 april 2014 @ 00:13 |
in zekere zin wel, want de vondst van Mercedes is geniaal. De dominantie van McLaren in 1988 zou wel eens overtroffen kunnen worden. De enige race die ze mogelijk niet gaan winnen is Monaco waar Red Bull de grootste concurrent zal gaan worden. | |
M.Melandri | dinsdag 8 april 2014 @ 02:53 |
Klantenteams als Williams en Saubers kunnen dan niet constant over de updates beschikken, daar hebben ze het geld niet voor. Vroeger was dat ook zo dat Sauber altijd met oude spec Ferrari motoren reed, dat is wel voorkomen met deze regel. | |
M.Melandri | dinsdag 8 april 2014 @ 02:55 |
Hungaroring heb je ook niet veel vermogen nodig, aerodynamisch gezien is de Red Bull nog steeds de beste van het veld denk ik. | |
JohnB52 | dinsdag 8 april 2014 @ 06:42 |
Dat was bewust gedaan. Zodat het fabrieksteam niet voorbij werd gereden door Sauber ... | |
Tarado | dinsdag 8 april 2014 @ 08:00 |
Ik kan me herinneren dat bij die vorige engine freeze er wel gelegenheid was om wat pk's bij te spijkeren, toen lag Mercedes ook voor meen ik, maar goed in dit geval betekent het gewoon een nieuwe motor bouwen en dat duurt waarschijnlijk toch wel tot volgend jaar. | |
Peterselieman | dinsdag 8 april 2014 @ 09:38 |
Die paar rechte stukken compenseren dat wel weer, zeker omdat Mercedes het gat op aerodynamisch gebied wel een stuk gedicht heeft | |
LWD-Godius | dinsdag 8 april 2014 @ 10:04 |
Klopt, de andere teams die de Mercedes motor hebben zijn veelal te veilig gebouwd qua koeling en packaging, ze waren niet betrokken bij het ontwikkelen van deze aandrijflijn. | |
twiFight | dinsdag 8 april 2014 @ 10:34 |
Met alleen een goede aero-package (RBR) gaan ze er niet snel voorbij komen natuurlijk. Toch zijn er kansen genoeg. Er kan altijd een Mercedes uitvallen (zie race 1) en op de baan heeft RBR al oprecht kunnen vechten met Mercedes (als ik het goed herinner Ricciardo vs. Rosberg, Ricciardo zat binnen DRS tijd). Zo'n godswonder is er dus niet nodig om een andere top 3 te hebben, maar als Mercedes een goed weekend heeft dan hebben ze vooralsnog niet zo veel te vrezen. Ik zie RBR echt nog wel een race win halen dit jaar. Ferrari daarentegen... drama, drama, drama (tm Olav Mol). | |
Ermanon | dinsdag 8 april 2014 @ 10:40 |
Ik ben eerder benieuwd of Mercedes al alles heeft laten zien, heb niet de races gezien aangezien ik elke keer weg moest. Maar tot nu toe leek het er steeds op dat Mercedes zodra anderen te dichtbij kwamen er makkelijk van weg kon rijden, dus dat er daar nog genoeg in het vat zit. En leuk dat ze allemaal nu het geluid willen veranderen, maar kan dat ook wel zonder dat een van de motor fabrikanten er hier veel hinder van heeft. http://somersf1.blogspot.(...)ow-is-there-one.html Hier wordt uitgelegd dat Ecclestone en cornuiten wel van alles roepen, maar dat de voornaamste rijden lijkt te zijn om Renault en Ferrari een kans te geven om nog een beetje in de buurt te kunnen komen van de Mercedes motor. | |
twiFight | dinsdag 8 april 2014 @ 13:33 |
Het geluid kun je wellicht iets vervormen met wat truucjes, maar echt verbeteren kan alleen met regelementsaanpassingen. Als ze dat gaan doen, dan is pas echt de spanning uit de F1. De Red Bull huilbui over de Pirelli banden all over again. De teams zitten niet zo met dat geluid, maar het is voor de zwakkere teams wel het perfecte excuus om huilie huilie te doen om zo een regelementsaanpassing voor elkaar te krijgen die hun een kans geeft weer terug te komen. Ik vind het competitievervalsing. Waarom zou een team nog geld steken in goede engineeringsoplossingen voor de nieuwe regels? Steek al je geld in de rest van de auto (aero, chassis, etc.) en huil krokodillentranen over de nieuwe regels en ze worden wel weer aangepast. Als de FIA de regels aanpast dan verliezen ze alle geloofwaardigheid. Het enige wat dat bereikt is het straffen van de teams die hun zaken wél voor elkaar hebben. | |
Ermanon | dinsdag 8 april 2014 @ 13:50 |
Ik hoop van harte dat de FIA wel de stelling aanneemt dat men best mag kijken of het geluid harder kan, maar dat men niet straks halverwege het seizoen dan bijvoorbeeld bedenkt dat de fuel-flow naar 120kg per uur gaat om zo meer revs en geluid te krijgen. En dat men dan straks met 120kg in totaal rond mag rijden, omdat er anders competitie-vervalsing is. Het is gewoon simpel weg een feit dat Mercedes hun zaakjes het beste op orde heeft qua motor-ontwikkeling, Renault ongelooflijk heeft lopen prutsen met hun motor en dat Ferrari er tussen hangt, maar nou ook niet bepaald denderende prestaties neerzet. En zeker omdat Red Bull het hardst loopt te huilen omdat zij niet meer vooraan mee kunnen doen ben ik er zeer op tegen de regels te veranderen. Want toen men suggereerde dat men regels of "loop-holes" moest inperken waarvan Red Bull gebruikt maakte, was de wereld te klein en iedereen jaloers op hun. Spijtig voor Vettel en vriendjes, maar dit is gewoon een goede reality-check. Ja, jullie zijn best goed geweest de afgelopen jaren, maar de rest van de F1 zijn echt geen prutsers en kunnen ook jullie aan of voorbij of zelfs slimmer zijn dan jullie. | |
Peterselieman | dinsdag 8 april 2014 @ 14:05 |
ben het absoluut met je eens | |
Peterselieman | dinsdag 8 april 2014 @ 16:56 |
Simona de Silvestro heeft vandaag bij Sauber een stoeltje gepast
| |
#ANONIEM | dinsdag 8 april 2014 @ 18:04 |
Tijdens het seizoen moeten ze niks aanpassen wat betreft het technische reglement. | |
sasquatsch | woensdag 9 april 2014 @ 11:48 |
Marussia Motors geen eigenaar meer van Marussia F1
| |
Tarado | woensdag 9 april 2014 @ 13:11 |
McLaren consider legal action in Red Bull row 2014 F1 season April 9, 2014 at 12:04 pm by Keith Collantine
| |
Fir3fly | woensdag 9 april 2014 @ 14:37 |
Ben benieuwd wat jij had gezegd als niet Mercedes maar Red Bull zo ver vooraan reed. | |
Ermanon | woensdag 9 april 2014 @ 15:11 |
Dat Renault haar werk goed had gedaan en dat Red Bull er optimaal gebruik van maakt. | |
Fir3fly | woensdag 9 april 2014 @ 15:13 |
En dat was ook een 'reality-check'? | |
wimderon | woensdag 9 april 2014 @ 17:50 |
Waarschijnlijk dit:
| |
Fir3fly | woensdag 9 april 2014 @ 17:51 |
Exact. Mensen die hun plezier halen uit het feit dat Red Bull en Vettel een mindere periode hebben kun je als F1-fans nauwelijks serieus nemen. | |
Nieuwschierig | woensdag 9 april 2014 @ 18:04 |
Precies ja. Feyenoordsupportermentaliteit. | |
ColtZ40 | woensdag 9 april 2014 @ 18:15 |
Onzin. Die mensen zijn geen Vettel fan. ![]() | |
AldoTheApache | woensdag 9 april 2014 @ 18:19 |
Vettel ![]() | |
Ermanon | woensdag 9 april 2014 @ 19:26 |
Sorry dan voor het feit dat ik inderdaad geen fan ben van Vettel ![]() En het gewoon leuk vindt dat het dit jaar niet zo makkelijk is voor Vettel en Red Bull en zij nu eens tijdens het seizoen echt ervoor moeten werken om voorin mee te kunnen doen. | |
Nattekat | woensdag 9 april 2014 @ 22:22 |
Eindelijk gevonden hoe ver terug in de tijd het geluid van de F1 is gegaan, verschrikkelijk zeg ![]() | |
Sharpdressedman | woensdag 9 april 2014 @ 22:29 |
Wat een onzin. | |
Karstman | woensdag 9 april 2014 @ 23:49 |
Vind dit niet echt een eerlijk vergelijk. Die 1980 is van redelijk dichtbij een revvende en wegrijdende motor genomen en deels vlak naast de baan zo te horen (en met een gewone microfoon want 1980). De 2014 vanaf de tribune op redelijke afstand van de baan, met hoorbaar windgeluid in de microfoon (waarschijnlijk die van een mobieltje). | |
twiFight | donderdag 10 april 2014 @ 04:52 |
Hoax! Want iedereen zegt dat met zulk geluid de F1 kapot gemaakt wordt en er geen fans meer over blijven. Toch bestaat F1 nog. Moet dus wel nep zijn. | |
#ANONIEM | donderdag 10 april 2014 @ 07:45 |
Bovendien heeft de Ferrari van 1980 geen turbo. Je zou met 1981-1987 moeten vergelijken. | |
Nattekat | donderdag 10 april 2014 @ 07:53 |
Die kon ik helaas niet vinden. Maar dit komt ook wel aardig overeen, turbo of niet. Dat geluid van 2014 is trouwens tijdens de wintertests gemaakt, heel dicht naast de baan. | |
Tarado | donderdag 10 april 2014 @ 07:59 |
Het geluid is gewoon waardeloos nu maar het reglement wijzigen om het beter te krijgen is nog erger, volgend jaar maar dan wat beter | |
kepler | donderdag 10 april 2014 @ 08:19 |
Het is wel leuk dat het nu eens iemand anders is ![]() F1 plezier haal ik uit races zoals Bahrein ![]() | |
Tarado | donderdag 10 april 2014 @ 08:34 |
Mee eens, niets tegen Vettel en RBR maar het is altijd goed andere teams vooraan te zien, overigens heeft RBR nog steeds de beste auto/chassis alleen motorisch moeten ze het afleggen | |
Fer | donderdag 10 april 2014 @ 21:40 |
Het is gewoon goed te zien dat Hamilton en Rosberg tegen elkaar racen, net zoals Vettel en Riciardo. Beter dan al die number two drivers die geen tegengewicht leveren. | |
opreis | donderdag 10 april 2014 @ 21:50 |
En Massa die eindelijk is geen voetveegje is, al had ie Bottas er best langs mogen laten. | |
Rossdale | vrijdag 11 april 2014 @ 09:16 |
Massa wordt gewoon door Bottas om de oren gereden, dat is ook best zorgelijk voor een bijna wereldkampioen. | |
Wertha | vrijdag 11 april 2014 @ 11:40 |
Maar totaal niet verrassend. Massa heeft in zijn 'bijna-kampioensjaar' ook niet zo geweldig gepresteerd. Daar zaten nogal wat rariteiten in. Cruciaal was het moment op Hockenheim waarin hij, onderweg naar de hairpin, de deur wagenwijd open zette voor Hamilton. | |
M.Melandri | vrijdag 11 april 2014 @ 16:05 |
![]() Tot nu toe staat het gewoon 2-1 voor Massa in de kwalificatie en 2-0 in races. | |
Fer | zaterdag 12 april 2014 @ 12:31 |
Lol, lees me nu pas in over die geniale layout van de PU106A, scheelt dus een hoop zware buizen achterin de Mercedes. Precies de rommel die ervoor zorgt dat RB10 helemaal propvol zat en te heet werd. Vraag me toch af hoeveel pints of lager ze op hadden in Brixton/Brackley toen ze dit bedachten. | |
Tarado | zaterdag 12 april 2014 @ 12:38 |
Bij AMG zijn ze natuurlijk ook niet achterlijk qua motoren techniek, wie weet kwam het daar wel vandaan. | |
Sinister-D- | zaterdag 12 april 2014 @ 12:39 |
Brixworth ![]() | |
Weltschmerz | zaterdag 12 april 2014 @ 12:55 |
Bij het bedenken waren ze waarschijnlijk nuchter, bij het besluit om het te gaan doen zo dronken als een tempelier. Het is nogal wat, een as door het motorblok leggen, die gelagerd moet worden in enorme hitte, waarbij je tegen een heleboel problemen aan kunt lopen waardoor je grandioos achterloopt met de ontwikkeling als je die niet goed en snel opgelost krijgt. Waarschijnlijk is het ook al veel eerder eens bedacht, maar afgewimpeld vanwege grotere turbolag door het gewicht en de weerstand van die as. Maar nu wordt de turbo aangedreven door elektriciteit, waardoor het nu wel haalbaar was. Dat is ook weer iets waarom het zo goed is voor de ontwikkeling van de straatauto dat de F1 zich met efficientie bezighoudt. Zodra het fenomeen turbolag bekend was, moet iemand op het idee zijn gekomen om dat ding aan te drijven. Alleen is de uitvoering lastig, en wordt dat pas aangepakt als er races mee te winnen zijn door raceteams met een heel groot budget. | |
Fer | zaterdag 12 april 2014 @ 14:17 |
Het lijkt me minder extreem, dan in eerste instantie gedacht. Maar een 1,6 V6 is maar net zo lang als een blokkie uit een Aygo of Matiz. En de MGU-H maakt het toch al een langere turbo. Volgens mij moet het er prachtig uitzien, jammer dat ze dus een paar nep foto;s hebben gepubliceerd. ![]() En zo is ie echt. ![]() Hopelijk meer foto's na China. Ook wel begrijpelijk nu dat Mercedes toch liever een V6 had ipv een I4, terwijl ze in hun straatauto;s de V6 eruit gaan gooien. [ Bericht 6% gewijzigd door Fer op 12-04-2014 16:34:13 ] | |
twiFight | maandag 14 april 2014 @ 05:10 |
Bron met volledige artikel. Ik vind het nogal een statement. Lotus loopt hopeloos achter. Ik ben het eens met de statement dat de enige reden dat Lotus uberhaupt in de buurt kon komen van punten puur is omdat er meestal een zestal retirements zijn. Ik draag ze een warm hart toe, maar geef ze de komende drie races niet veel kans, zonder de hulp van uitvallers. Waar al deze statements altijd aan voorbij gaan is dat de andere tien teams ook niet op hun reet zitten. Dus als Lotus 0,5 sec in kan halen met updates, waarom zouden de andere teams niet weer 0,5 sec kunnen uitlopen met hun updates, waardoor de stand gelijk blijft? Anyway, als ze dan een puntje scoren, laat het bij god niet dankzij Maldonado zijn ![]() | |
kepler | maandag 14 april 2014 @ 08:37 |
Heb je toevallig een link naar een artikeltje hierover?? | |
sasquatsch | maandag 14 april 2014 @ 12:50 |
Eerder in dit topic is er al wat over gepost. SPT / [F1] F1 nieuwtjes topic deel 145: Shaken, not stirred (Artikel) SPT / [F1] F1 nieuwtjes topic deel 145: Shaken, not stirred (Filmpje) | |
#ANONIEM | maandag 14 april 2014 @ 12:52 |
Geruchten over een ontslagen Dominicali. | |
Weltschmerz | maandag 14 april 2014 @ 13:18 |
Klopt, de V helpt natuurlijk ook erg mee als je hem wat hoger legt. Maar het moet wel heel snel draaien en dus met minieme tolerantie, dus moet je het vrij zwaar uitvoeren. Terwijl turbo's altijd zo ligt mogelijk werden uitgevoerd om de lag te beperken. | |
kepler | maandag 14 april 2014 @ 13:51 |
Ah dat filmpje had ik gemist, dank! | |
Aresdreams | maandag 14 april 2014 @ 13:58 |
Inmiddels geen gerucht meer. http://www.gpupdate.net/n(...)eambaas-van-ferrari/ en op de site van ferarri zelf. | |
4-elements | maandag 14 april 2014 @ 14:15 |
Tja. Als succes zolang uitblijft bij een team als Ferrari moeten er koppen rollen. Aan de andere kant wordt de auto hier niet beter van, en dat is toch echt het voornaamste probleem van Ferrari... | |
Tarado | maandag 14 april 2014 @ 16:22 |
Of hij goed is/was weet ik niet maar vond hem wel altijd prettig overkomen in interviews | |
Ferry_76 | maandag 14 april 2014 @ 16:57 |
En Bob Bell na dit seizoen weg bij Mercedes: http://www.gpupdate.net/n(...)eizoen-bij-mercedes/
| |
Fer | maandag 14 april 2014 @ 17:11 |
Het probleem lijkt me minder erg aangezien de MGU-H nu zorgt dat de turbo op snelheid blijft/komt. | |
Weltschmerz | maandag 14 april 2014 @ 17:21 |
Dat maakt alle verschil. Het goede van het idee zit hem er dan ook vooral in dat ze meteen een rethink van het concept van een turbo hebben gedaan toen die elektrisch ging worden aangedreven. | |
Sinister-D- | maandag 14 april 2014 @ 20:50 |
Er zouden beelden zijn van het ontslag van Dominicale.....![]() ![]() | |
Sinister-D- | maandag 14 april 2014 @ 21:46 |
oow en Lotus heeft hun E22 B-spec chassis klaar, wel maar eentje. Maldonado mag die in gebruik gaan nemen voor China ![]() ![]() ![]() | |
Wertha | maandag 14 april 2014 @ 22:18 |
Wat een idioot. | |
twiFight | dinsdag 15 april 2014 @ 02:10 |
Geheel mee eens. Ik vraag mij ook af hoe het helpt. In mijn optiek kwam de rol van Dominicali meer over als een team manager, die het pitteam managede en de race en strategie begeleidde. Het probleem van Ferrari zit 'm allerzins in de techniek, die in de fabriek gemaakt wordt. Hoe denkt Ferrari nu vooruit te gaan? | |
sasquatsch | dinsdag 15 april 2014 @ 11:14 |
Red Bull verliest beroep tegen diskwalificatie Ricciardo
| |
Tarado | dinsdag 15 april 2014 @ 11:16 |
Als ik het goed begrijp is die manager van nu een tussenpaus en komt die Bell naar Ferrari, die zal misschien achter de schermen al wat eerder beginnen. | |
Peterselieman | dinsdag 15 april 2014 @ 11:16 |
goed nieuws voor de sport | |
Tarado | dinsdag 15 april 2014 @ 11:23 |
Zeker, nu kijken of die Mateschitz de ballen heeft om de stekker eruit te trekken, daar dreigde hij toch mee? | |
LWD-Godius | dinsdag 15 april 2014 @ 11:30 |
Bell gaat toch aan het einde van het seizoen naar McLaren? | |
Peterselieman | dinsdag 15 april 2014 @ 11:30 |
Het is goed dat ze de mazen in de regels opzoeken, maar ook goed dat als ze daarin te ver gaan teruggefloten worden | |
Rossdale | dinsdag 15 april 2014 @ 11:39 |
Mee eens, het gaat toch ook om zo goed mogelijk te engineeren binnen de regels. Je moest juist de mazen in de regels opzoeken die niemand anders vind om voordelen te halen. Dat mag ik juist wel en daarom is Newey vaak zo succesvol ![]() Het voordeel van Mercedes komt doordat ze door de complete verandering van de regels een slimme basis hebben kunnen maken, maar qua kleine verbeteringen is Red Bull tot nu toe nog steeds het sterkste gebleken. | |
sasquatsch | dinsdag 15 april 2014 @ 16:02 |
Onbetaalde coureurs dreigen met staking
| |
sasquatsch | dinsdag 15 april 2014 @ 16:03 |
Terugkeer van actieve ophanging in 2017?
| |
Fir3fly | dinsdag 15 april 2014 @ 16:27 |
Grondeffect ook maar weer terug? Man man man, wat een armoe ![]() | |
sasquatsch | dinsdag 15 april 2014 @ 16:30 |
Armoe? Het is imho juist een verbetering. ![]() | |
Mexicanobakker | dinsdag 15 april 2014 @ 16:43 |
Actieve suspensie? Nee alsjeblieft niet, 1992 en 1993 waren vreselijk. | |
Tarado | dinsdag 15 april 2014 @ 17:04 |
Zou kunnen, ik had zoiets als dit gelezen APRIL 15, 2014
| |
Fer | woensdag 16 april 2014 @ 18:04 |
Iemand een idee hoe het nu met Renault vs Ferrari staat? Heb de hele tijd gevoel dat Renault sterker is dan Ferrari en de Torro Rosso's lopen ook erg hard, terwijl Sauber moeite heeft om mee te komen. Renault roept iedere keer dat ze nog achterlopen. | |
Sinister-D- | woensdag 16 april 2014 @ 18:57 |
Sauber gaat niet vooruit omdat die niet aan het minimum gewicht van de wagen komen. Daardoor kunnen ze niet schuiven met ballast, waardoor op zijn beurt het weggedrag van de wagen negatief wordt beïnvloed. Sutil zijn gewicht is sowieso al aan de hoge kant, het gewicht van de wagen kan ook komen doordat de Ferrari-motor te zwaar zou zijn. Maar het chassis zou ook te zwaar zijn, en ik meen ergens gelezen te hebben dat er gedurende het Europees seizoen een B-spec chassis zou komen. [ Bericht 0% gewijzigd door Sinister-D- op 17-04-2014 07:16:21 ] | |
LWD-Godius | woensdag 16 april 2014 @ 20:16 |
Ok, duidelijk. Ik had een soortgelijk bericht gelezen dat de kant van McLaren op redeneerde. | |
Peterselieman | woensdag 16 april 2014 @ 21:34 |
Ik denk dat de Renault iets beter dan de Ferrari is, maar echt goed referentiemateriaal is er nog niet, helaas | |
sasquatsch | donderdag 17 april 2014 @ 12:41 |
Sauber fans roepen al om Van der Garde omdat die met minder kilometers in de auto tijdens de testen en vrijdag training niet langzamer was dan beide race coureurs. En naast het feit dat de Ferrari motor zwaarder (12 kg) en minder sterk (50 pk) is dan de Mercedes motor is de Sauber zelf te zwaar. En hebben ze geen superlicht koelsysteem zoals Ferrari omdat dat te duur is. | |
Mexicanobakker | donderdag 17 april 2014 @ 13:08 |
Sutil is ook gewoon matig. En het zou leuk zijn als een Nederlander weer eens in de punten kan rijden. | |
LWD-Godius | donderdag 17 april 2014 @ 14:59 |
Force India komt met aero-updates maar introduceert ook het FRIC-ophangingssysteem (Front and Rear Inter-Connected). Tot dusverre hebben alleen Mercedes en Lotus het. Best indrukwekkend voor een midfield team om zo mee te doen met de ontwikkelingsstrijd. In 2009 waren ze ook een van de eersten, zelfs voor de topteams, die de dubbele diffuser kon kopiëren. Later ook een van de eersten die de F-duct kon kopiëren. http://www.auto-motor-und(...)gesform-8310190.html edit: lol, ik versta vrij weinig van dat Zwitsers accent in dat vraaggesprek met Simona de Silvestro. Normaal gesproken kan ik Duits heel goed volgen. [ Bericht 15% gewijzigd door LWD-Godius op 17-04-2014 15:20:36 ] | |
LWD-Godius | donderdag 17 april 2014 @ 15:47 |
Nieuwe neus van Mercedes (boven).![]() | |
sasquatsch | donderdag 17 april 2014 @ 17:41 |
Op de site van Formula1.com wordt het verschil tussen de Mercedes en de Renault motor uitgelegd met betrekking tot de packaging van de power units. Mercedes motor Renault motor | |
Ferry_76 | zondag 20 april 2014 @ 22:15 |
Vraagje voor de experts: Alle teams behalve Red Bull hebben twee (Dummy)camera's aan weerszijde van de neus, volgens mij zijn die dingen verplicht. Waarom heeft RBR ze dan niet..? | |
Gebraden_Wombat | zondag 20 april 2014 @ 22:27 |
Newey. http://www.f1times.co.uk/news/display/08625 | |
Ferry_76 | maandag 21 april 2014 @ 00:36 |
Weer een slimmigheidje ontdekt om de gebrekkige regelgeving van de FIA te omzeilen dus. | |
Breaker.Faker | maandag 21 april 2014 @ 12:44 |
Ik kom net achter dat Sporza dit seizoen de formule1 uitzend in een uitgebreide samenvatting van een kwartier tot een half uur. België zal door Sporza live worden uitgezonden. | |
Fer | maandag 21 april 2014 @ 13:08 |
Active suspension en lagere rijhoogtes kunnen wel goed uitkomen op deze auto's. Nu raken ze zoveel downforce kwijt achter een andere auto, dat de banden helemaal eraan gaan. De P1 rijder heeft zoveel voordeel, dat ie eigenlijk niet meer te achterhalen is. Als ze dit verschil minder groot kunnen maken met lagere rijhoogtes, zouden we minder vaak een winnaar van pole zien. Nice, ze vertellen dus dat er bij Mercedes koppelingen tussen de turbine, mgu-h en compressorwiel zitten. Hierdoor wordt tijdens het opspinnen door mgu-h alleen het compressorwiel aangedreven, die komt sneller op toeren en er is nog minder lag. [ Bericht 57% gewijzigd door Fer op 21-04-2014 13:17:16 ] | |
Peterselieman | maandag 21 april 2014 @ 16:09 |
Ferrari schijnt 20 tot 30 pk te hebben gevonden door verbeteringen in de software en een nieuwe brandstof van Shell | |
JohnB52 | maandag 21 april 2014 @ 16:39 |
Oh mooi, dan ga ik ook die Shell tanken! (Want ze moeten gewone brandstof gebruiken) On topic: mochten ze daar nu wel aan werken, de software? Brandstof moet toch hele jaar hetzelfde zijn? | |
Peterselieman | maandag 21 april 2014 @ 16:50 |
ja, aan de software mogen ze sleutelen. En over de brandstof: Dit betekent dat ze onbeperkt aan de brandstof mogen sleutelen, mits deze opgebouwd is uit componenten die ook straatauto's kunnen tanken en voldoen aan de omschrijvingen uit de Technische Reglementen van de FIA. | |
Geralt | maandag 21 april 2014 @ 17:43 |
En van te voren dus samples inleveren die de FIA eerst moet onderzoeken. | |
Sinister-D- | dinsdag 22 april 2014 @ 19:41 |
Blog op RBR's website: http://www.infiniti-redbullracing.com/article/spy-games-chinaWow! Professionalisme alom bij Red Bull Racing ![]() Volgende keer gewoon je naam eronder zetten Helmut ![]() Printscreen voor als ze het zouden verwijderen ![]()
| |
Peterselieman | dinsdag 22 april 2014 @ 19:49 |
Misschien moeten ze het bij zichzelf eens met een geopend blikje Red Bull proberen en kijken wat er gebeurt | |
Ermanon | dinsdag 22 april 2014 @ 22:08 |
WHAHAHAHAHA. ZO zielig zeg van Red Bull. Vorig jaar toen andere teams het niet eens waren met besluiten van de FIA omtrent Red Bull en de regelgeving stond meen daar overal te verkondingen dat andere teams niet zo zielig moeten doen en nu zij een keer de deksel op de neus krijgen gaan ze liggen janken als een stel babies. Oooh boeboeboe, Mercedes is gemeen en vraagt om een strengere straf. Boehoehoe. ![]() ![]() Nou, vorig jaar liep Red Bull als een gek te janken dat men de banden moest veranderen want zij hadden er nadeel van en men was er toen ook niet schuw van om alle mogelijke (il)legale manieren te benutten hun zin te krijgen. Heel jammer deze reactie, hoopte dat RBR nog een beetje een leuk team zou zijn, maar dit valt mij zwaar van ze tegen. | |
twiFight | woensdag 23 april 2014 @ 01:41 |
Mja, ik heb RBR al nooit een leuk team gevonden. Het bestond de afgelopen jaren 50% uit het zichzelf in een underdogpositie proberen te lullen en 50% ophemelen van Vettel (vnl. door Horner). Vettel had ik al weinig respect voor, maar die is ook nogmaals door de mand gevallen afgelopen race. Waar zal het heen gaan met het team? ~P5 prestaties daar staan sponsoren niet om te trappelen (niet dat ze in geldnood zullen zitten op korte termijn) en ik zie die Vettel ook nog wel een /ragequit doen bij RBR als hij niet een auto heeft om te strijden om de winst. Mijns inziens heeft dat team een hoop werk aan de winkel: prestaties moet op orde, imago moet op orde, rijders moeten op orde. | |
THEFXR | woensdag 23 april 2014 @ 01:53 |
wat een onzin, Webber is weg en Rico rijd op hetzelfde niveau als Vettel, denk eerder dat het op Ferrari van toepassing is. | |
twiFight | woensdag 23 april 2014 @ 01:57 |
Waar reageer je op, want ik zie even geen verband tussen mijn post en jouw reactie. | |
THEFXR | woensdag 23 april 2014 @ 01:58 |
Dat is nu juist waar het om gaat, dat je geen inzicht hebt |