abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_149639270
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 13:58 schreef keste010 het volgende:

[..]

Het meten van armoede aan de hand van daadwerkelijke honger is dan ook behoorlijk achterhaald. Zoals je zelf terecht zegt is kwaliteit van voedsel veel belangrijker. Wat dat betreft is de definitie van voedselzekerheid van de FAO veel bruikbaarder: a situation where "all people, at all times, have physical, social and economic access to sufficient, safe and nutritious food to meet their dietary needs and food preferences for an active and healthy life"

Ook deze definitie is nog aardig beperkt, omdat het woord 'access' cognitieve vaardigheden (wat de daadwerkelijke keuzevrijheid van consumenten beïnvloedt) niet meerekent.
Als we die definitie zouden meenemen in de meting van armoede in westerse landen komen we er behoorlijk bekaaider vanaf.
Yep, zelfs als die gebrekkige cognitieve vaardigheden er niet zouden zijn.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_149639353
Ik stel voor om het concept armoede gewoon elk jaar wat te verruimen zodat het voor de statistieken altijd blijft bestaan.
  vrijdag 13 februari 2015 @ 19:30:08 #103
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_149642489
quote:
14s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 17:50 schreef Kaas- het volgende:
Ik stel voor om het concept armoede gewoon elk jaar wat te verruimen zodat het voor de statistieken altijd blijft bestaan.
In de werkelijkheid is het omgekeerde gebeurd.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_149643115
quote:
14s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 17:50 schreef Kaas- het volgende:
Concepten die in internationaal beleid centraal staan als duurzame ontwikkeling en de eerder genoemde voedselveiligheid zijn ook continu aan verandering onderhevig. En dat komt dan toevallig niet omdat de definitie men niet goed uitkomt, maar omdat er steeds meer onderzoek bekend wordt over de noodzaak en beleving ervan. Er zijn diverse Wereldbank-studies met uitkomsten over belevingen van armoede die de verruiming van het begrip zeer zeker rechtvaardigen. Alleen het stuit nogal tegen het been van de mensen die denken met een maar miliprocentjes van het inkomen hun geweten te sussen door waterputten te bouwen of voedselbanken te steunen.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
  † In Memoriam † vrijdag 13 februari 2015 @ 20:09:27 #105
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_149643746
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 19:30 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

In de werkelijkheid is het omgekeerde gebeurd.
Het concept armoede wordt elkaar jaar verkleind zodat het lijkt dat er meer armen zijn?
Carpe Libertatem
  vrijdag 13 februari 2015 @ 21:05:52 #106
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_149646164
quote:
10s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 20:09 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Het concept armoede wordt elkaar jaar verkleind zodat het lijkt dat er meer armen zijn?
Ze hebben de definitie inderdaad een aantal keren aangescherpt. Met name het SCP.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 13 februari 2015 @ 21:23:47 #107
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_149647078
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 13:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Hoe krijgen we dit aan onze rechtse vrienden uitgelegd? :?
Ik denk dat dit lastig te doen is. Hier een poging, kijk bij het kopje 'relatieve armoede':
http://www.poverty.org.uk/01/index.shtml
http://www.poverty.org.uk/summary/social%20exclusion.shtml

Frappant hierbij is ook dat sommige zaken in Afrika niet als armoede kunnen worden bestempeld. Iedere dag naar een waterput moeten lopen, dat zou hier zeker armoede zijn. In Afrika is dat niet perse het geval. Simpelweg omdat het leven daar anders in elkaar steekt. Het wordt pas veel beangstigender wanneer de wereld om je heen verandert.
http://en.wikipedia.org/wiki/Commodification_of_nature
http://en.wikipedia.org/wiki/Commodification_of_water

quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 11:55 schreef Metro2005 het volgende:
Wat wil je nou zeggen, dat we hier armoede kennen? Relatieve armoede: Ja maar is dat armoede? Absoluut niet, echt onzin. Zelfs de tranentrekkende bijstandstrekkers hebben het al beter dan de koningen en landheren en adel van nog geen 100 jaar geleden.
Dit is natuurlijk flauwekul en/of een enorme leugen. Misschien is het nog wel correct als men de wegkwijnende adel bedoelt, die 100 jaar geleden in de hoek zaten waar de klappen vielen. Maar dat is niet de suggestie natuurlijk.

http://www.wealthresult.c(...)-of-all-time-in.html
http://www.celebritynetwo(...)-inflation-adjusted/

Dus de bijstandtrekker heeft het beter dan de zonnekoning in Versaille die een assistent had voor zijn linkervoet, en een andere assistent toegewijd aan zijn rechtervoet? Nou, veel plezier in het geloven van dat soort sprookjes.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_149647333
Second that, de adel leefde honderd en vele honderden jaren geleden veel comfortabeler dan Jan Modaal nu. Zolang hij geen onbehandelbare ziekte had natuurlijk.
#NoDAPL
pi_149656406
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 21:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Second that, de adel leefde honderd en vele honderden jaren geleden veel comfortabeler dan Jan Modaal nu. Zolang hij geen onbehandelbare ziekte had natuurlijk.
_O-
  zaterdag 14 februari 2015 @ 09:07:46 #110
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_149657082
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 21:23 schreef Klopkoek het volgende:

Dit is natuurlijk flauwekul en/of een enorme leugen. Misschien is het nog wel correct als men de wegkwijnende adel bedoelt, die 100 jaar geleden in de hoek zaten waar de klappen vielen. Maar dat is niet de suggestie natuurlijk.

http://www.wealthresult.c(...)-of-all-time-in.html
http://www.celebritynetwo(...)-inflation-adjusted/

Dus de bijstandtrekker heeft het beter dan de zonnekoning in Versaille die een assistent had voor zijn linkervoet, en een andere assistent toegewijd aan zijn rechtervoet? Nou, veel plezier in het geloven van dat soort sprookjes.
Paar vragen dan maar:

Had zonnekoning van versaille:

- Warm stromend water in huis
- Centrale verwarming
- Een koets die honderden kilometers per dag kon afleggen
- De mogelijkheid tot vliegen
- Televisie
- Radio
- Smartphones, laptops, tablets
- Scooters

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Allemaal zaken waar een bijstandstrekker niet alleen toegang toe heeft maar over het algemeen ook heeft. En ja de zonnekoning had waarschijnlijk onderdanen maar had het verder in alle opzichten minder rijk dan iedereen die nu leeft. Inclusief de bijstandstrekkers.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_149657108
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 21:05 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ze hebben de definitie inderdaad een aantal keren aangescherpt. Met name het SCP.
Dat is ook te merken aan de lachwekkende definitie. Die is echt schandalig. Als het zo doorgaat valt volgend jaar 50% van de NLers onder de armoedegrens waarschijnlijk.
Nu is het al 10% geloof ik. Heeft niks te maken met geld, maar met de definitie.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_149657125
quote:
Klopt jan modaal moet nu ook naar buiten om te poepen.

Ik ben net geweest, het is wel koud hoor op je slippertjes.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_149660351
quote:
In welke sprookjeswereld hebben de bijstandstrekkers van nu assistenten voor het wassen van hun billen, een tuin van enkele tientallen hectare en het voorrecht dat iedereen voor je aan de kant gaat. Vet zeg, ik wil ook wel zo'n hallucinatietrip beleven.

Het standaard verweer is altijd het wijzen naar technologische vooruitgang, zonder enige oog voor de context of de noden van de tijd. Op deze manier werd ook kinderarbeid destijds vergoeilijkt. Op de manier van: ja ze moeten nu eerder aan het werk, maar ze zijn ook welvarender dan ooit. Want je kan met een beetje mazzel in de (toenmalige) derde of vierde klasse van de trein een ritje maken naar plekken die eerder buiten bereik van je leefwereld lagen. Dat soort logica.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_149661729
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 09:07 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Paar vragen dan maar:

- Centrale verwarming
LOL
Jij denkt dat je met een bijstandsuitkering een auto kan betalen? Dan heb je echt geen idee van hoe hoog die is en hoog je lasten zijn! Een auto kost al snel 400 Euro per maand, dat betaal je daar echt niet van! Lodewijk XIV leidde geen kou hoor, zijn woning was verwarmd en hij had warm water. Hij hoefde niet eens te wachten totdat zijn bad vol is, hij kon direct in een bad stappen wat de juiste temperatuur had.

quote:
- Televisie
- Radio
Hij had live vermaak, dat is nog veel beter.

quote:
Smartphones, laptops, tablets
Ook erg lastig met een bijstandstuitkering. Een tweedehands smartphone lukt nog wel maar het abo wordt lastig. Eerder een prepaidkaart van Het Kruidvat voor een simpel telefoontje.

quote:
- Scooters
Ik hoop dat hij meer stijl had dan dat als die toen zouden hebben bestaan. :')
Maar eh, idem, ook best een dure grap als je een bijstandsuitkering hebt gezien al het geld wat je aan zowel dat ellendige tokkievoertuig als de brandstof verspilt.
#NoDAPL
  zaterdag 14 februari 2015 @ 14:17:50 #115
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_149663082
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 09:07 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Paar vragen dan maar:

- Centrale verwarming
- De mogelijkheid tot vliegen
- Televisie
- Radio
- Smartphones, laptops, tablets
- Scooters

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Allemaal zaken waar een bijstandstrekker niet alleen toegang toe heeft maar over het algemeen ook heeft. En ja de zonnekoning had waarschijnlijk onderdanen maar had het verder in alle opzichten minder rijk dan iedereen die nu leeft. Inclusief de bijstandstrekkers.
En dat rechtvaardigt de toegenomen ongelijkheid hoe precies? Economen zijn er ondertussen wel over uit dat een lichte ongelijkheid zeker niet slecht is voor de samenleving als geheel. Maar nergens is aangetoond dat de huidige groeiende ongelijkheid goed is voor de economie hoor.

En sowieso, technologische vooruitgang toeschrijven aan immense ongelijkheid en het laatste daarom goedpraten vind ik zelf een beetje vreemd. Vind je zelf ook niet?
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  zaterdag 14 februari 2015 @ 14:21:17 #116
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_149663169
De stelling dat armoede is afgeschaft met de uitvinding van de auto en de cv lijkt mij ook wel wat heftig. In dat opzicht waren de koningen van vroeger armoedige paupers.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_149663614
Hoewel dit topic specifiek over Nederland gaat, is deze grafiek mogelijk nog wel interessant.

http://www.maxroser.com/economic-world-history-in-one-chart/
pi_149663981
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 14:36 schreef Pokkelmans het volgende:
Hoewel dit topic specifiek over Nederland gaat, is deze grafiek mogelijk nog wel interessant.

http://www.maxroser.com/economic-world-history-in-one-chart/
Wereldwijd is het minder ongelijk dan in 1970 maar meer ongelijk dan in 18XY. Voor Nederland kunnen we vaststellen dat het onderwijs duurder is geworden (verhoogd collegegeld (meer dan inflatie)), de zorg minder toegankelijk is geworden en de sociale voorzieningen zijn afgebroken sinds dat Balkenende ons landje mocht regeren. Dit is de erfenis van onze 'christelijke' - maar niet heus - Jan Peter Balkenende.
#NoDAPL
pi_149665603
Dit plaatje postte ik reeds eerder:
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_149666501
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 15:59 schreef Klopkoek het volgende:
[ afbeelding ]
Zonde inderdaad. Als ook arme landen vrij en kapitalistisch worden is de trend weer andersom, omdat het catching-up effect dan optreedt. De zwakke landen hebben de oplossing zelf in handen.
pi_149668599
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 16:32 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Zonde inderdaad. Als ook arme landen vrij en kapitalistisch worden is de trend weer andersom
Wat is er dan gebeurt sinds de val van de muur en de diverse vrijhandelsovereenkomsten?

quote:
De zwakke landen hebben de oplossing zelf in handen.
Lijkt me nogal optimistisch/arrogant.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_149668746
Bron vanuit onverdachte rechtse hoek, Wall Street Journal + Heritage Foundation:
quote:
Since the index was created in 1995, the score for world economic freedom has increased, rising 2.6 points up to 2008.[16] In 2011 the score had decreased from the 2008 score of 60.2 to 59.7, which represents an increase of 2.2 points since 1995. The Economic Freedom score improved for 117 countries, the majority of countries included in the index, which were mainly developing and emerging market economies. With the exception of Europe and North America, there were increased levels of freedom recorded in all regions, with the greatest improvement shown in Sub-Saharan Africa. The top five "free" economies identified by the 2011 index were Hong Kong, Singapore, Australia, New Zealand, and Switzerland, each scoring over 80 on the economic freedom grading scale.[17] Since the Index was created in 1995, Hong Kong has been the top performing economy.
http://en.wikipedia.org/wiki/Index_of_Economic_Freedom

Overigens steeg Nederland van 69.7 in 1996, het eerste gemeten jaar, naar 77.0 in 2009 (het toppunt). Dus klaarblijkelijk afwijkend van de Europese trend.

[ Bericht 1% gewijzigd door Klopkoek op 14-02-2015 17:56:33 ]
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_149669172
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 17:46 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Wat is er dan gebeurt sinds de val van de muur en de diverse vrijhandelsovereenkomsten?

[ afbeelding ]

[..]

Lijkt me nogal optimistisch/arrogant.
Toen was plotseling de hele wereld kapitalistisch ja. ;(

Het is juist niet arrogant overigens om te zeggen dat men de oplossing zelf in handen heeft.
pi_149670038
Het is het aloude liedje. De succesverhalen worden toegeschreven aan het kapitalisme (bijv. het staatsgecontroleerde China) terwijl bij anderen wordt gezegd dat de ingezette lijn nog niet ver genoeg is doorgetrokken.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_149670178
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 15:59 schreef Klopkoek het volgende:

Hoe rijmt dat plaatje precies met dit plaatje?
(uiteraard 1970 vs. de latere datum).
Je ziet dat het lokale maximum in het rechtse deel is afgevlakt.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')